PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA wil dubbele nationaliteit afschaffen



Blade20
14-01-04, 14:32
CDA wil dubbele nationaliteit afschaffen

Gepost door Rob (R@b) - woensdag 14 januari 2004 @ 15:18 - Bron: NU.nl
NeoGenic1982 had ons via de newssubmit het volgende te melden:

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen, die gisteren in het NOS-Journaal zei dat hij de integratie van allochtonen in Nederland als mislukt beschouwd, wil de dubbele nationaliteit bij allochtonen gaan aanpakken. "Het tegengaan van dubbele nationaliteiten versterkt niet allen de keuze voor een bestaan in Nederland, het is ook een belangrijke stap in de emancipatie van vooral allochtone meisjes." Verhagen wil ook dat een pleger van huiselijk geweld het voor de periode van een aantal jaar verboden wordt een nieuwe partner uit het buitenland te halen.

Gisteren zei Verhagen al dat hij om de import van huwelijkspartners tegen te gaan, de leeftijdgrens wil verhogen van 21 naar 24 jaar. "Van de derde generatie migranten haalt maar liefst 75% hun partners uit het land van herkomst in plaats van te trouwen met andere Nederlanders'', zo verdigde de CDA'er zijn voorstel.

Binnenkort komt de commissie-Blok met haar conclusie hoe het staat met de integratie van allochtonen. Maar volgens Verhagen kunnen we nu al constateren dat allochtonen in Nederland ''de verkeerde lijstjes aanvoeren: WAO, bijstandsuitkering, WW, huiselijk geweld, criminaliteitscijfers, schoolachterstand en leerachterstand''. Verhagen vindt het toekomstige perspectief van integratie ook niet iets om vrolijk van te worden.

bron: Fok! (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37139)

Shaheed
14-01-04, 14:34
Een goed idee, vindt zowieso dat iedereen die zich in Nederland bevindt een nederlands paspoort moet aanvragen, heeft veel meer voordelen.

mark61
14-01-04, 14:41
Geplaatst door Shaheed
Een goed idee, vindt zowieso dat iedereen die zich in Nederland bevindt een nederlands paspoort moet aanvragen, heeft veel meer voordelen.

Dat wel. Maar Verhagen is een idioot. Hoe ouder iemand die emigreert, hoe meer aanpassingsproblemen. Alleen al het leren van een vreemde taal wordt vanaf je zesde steeds moeilijker.

observer
14-01-04, 15:10
Geplaatst door mark61
Dat wel. Maar Verhagen is een idioot. Hoe ouder iemand die emigreert, hoe meer aanpassingsproblemen. Alleen al het leren van een vreemde taal wordt vanaf je zesde steeds moeilijker. mischien maar miljoenen kinderen leren na hun 6e op hun school 1 of meer vreemde talen dus onmogelijk is het absoluut niet

mark61
14-01-04, 15:14
Geplaatst door observer
mischien maar miljoenen kinderen leren na hun 6e op hun school 1 of meer vreemde talen dus onmogelijk is het absoluut niet

Nee maar waar het om gaat is dat die leeftijdsgrensverhoging dus averechts werkt. Volwassenen leren zeer moeizaam een nieuwe taal. En nooit meer op moedertaalniveau. En kijk om je heen, het algemene beeld is dat iemand die hier als kind is gekomen zich veel gemakkelijker in de maatschappij beweegt dan iemand die als volwassene hier komt. Uitzonderingen daargelaten.

ZbaqZbaq
14-01-04, 15:28
Het gaat weer ff niet zo goed met CDA.....

dus pakken we weer de anti-moslim retoriek uit de kast...

succes gegarandeerd

et_2000nl
14-01-04, 15:42
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het gaat weer ff niet zo goed met CDA.....

dus pakken we weer de anti-moslim retoriek uit de kast...

succes gegarandeerd

Waar zijn al die LPF stemmers naar toe eigenlijk. De VVD doet erg zijn best die zieltjes te winnen.... Maar stijgt niet zo heel erg in de peilingen. CDA daalt en daalt....

Sven_DP
14-01-04, 15:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
Het gaat weer ff niet zo goed met CDA.....

dus pakken we weer de anti-moslim retoriek uit de kast...

succes gegarandeerd

Kan je ons dan eens vertellen wat er zo positief is aan een dubbele nationaliteit, en dat zowel voor de nieuwe landgenoot als voor het gastland? En wat waren ook alweer de voordelen van 'gearrangeerde' importbruidjes, om niet te zeggen schijnhuwelijken?

ZbaqZbaq
14-01-04, 15:44
vreemd dat er altijd gesproken wordt over importbruidjes....hoe zit het met import bruidegommen ? zijn die niet zielig ?

jaja
14-01-04, 15:45
mochten jullie het echt willen hebben over wat Verhagen gezegd heeft ... zie http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1143687#post1143687

ZbaqZbaq
14-01-04, 15:47
Geplaatst door Sven_DP
Kan je ons dan eens vertellen wat er zo positief is aan een dubbele nationaliteit, en dat zowel voor de nieuwe landgenoot als voor het gastland? En wat waren ook alweer de voordelen van 'gearrangeerde' importbruidjes, om niet te zeggen schijnhuwelijken?




Een ander middel om de banden met onze landen door te snijden is deze week door het CDA aan het kabinet voorgelegd. Met een nieuwe wet willen ze het bezit van een dubbele nationaliteit verbieden. Waarom vraag ik me af ? Welke drogreden ze hier ook voor zullen op trommelen, ik weet dat hier louter en alleen slechte intenties achter schuilen. Een persoon die het beste met jou voor heeft zal je nooit dwingen te kiezen tussen je vader en je moeder. Je bent een uitvloeisel van beiden. En een ieder die een van jou wortels wil afhakken is erop uit om je te verzwakken en kwetsbaar te maken voor wat komen gaat. Moge Allah(swt) ons daarvoor behoeden....(AEL)

mrz
14-01-04, 15:48
Geplaatst door Sven_DP
Kan je ons dan eens vertellen wat er zo positief is aan een dubbele nationaliteit, en dat zowel voor de nieuwe landgenoot als voor het gastland? En wat waren ook alweer de voordelen van 'gearrangeerde' importbruidjes, om niet te zeggen schijnhuwelijken?

Voordeel zou kunnen zijn dat je dan niet automatisch gevoel moet hebben verplicht met familie of achternichtjes/neefjes of andere berggeitjes te moeten trouwen wat blijkbaar diep geworteld is.

ZbaqZbaq
14-01-04, 15:51
ben trouwens benieuwd of deze regel ook gaat gelden voor mensen met met een Brits, Amerikaans, Australisch, Israelisch paspoort.

Sven_DP
14-01-04, 15:53
Geplaatst door ZbaqZbaq
vreemd dat er altijd gesproken wordt over importbruidjes....hoe zit het met import bruidegommen ? zijn die niet zielig ?

Oei, bestaan die dan ook?

Ik heb niets tegen het feit dat iemand huwt met een buitenlandse partner. Maar dan wel vrijwillig EN na een ernstig en langdurig inburgeringstraject... Laat de overheid zich eerst eens daar mee bezig houden en dan durf ik wedden dat binnen 10 jaar alle hoofddoek toestanden uit de wereld zijn. Ik ken de cijfers niet, maar de situatie waar een meerderheid (hoeveel?) al dan niet gedwongen huwt met een buitenlander/se geeft aan dat er een probleem is. De politieke struisvogelpolitiek van de laatste decennia zal sowieso zeer ernstige consequenties hebben voor onze samenleving. Just my 2 cents ...

Zwarte Schaap
14-01-04, 15:58
Geplaatst door Sven_DP
Ik ken de cijfers niet, maar de situatie waar een meerderheid (hoeveel?) al dan niet gedwongen huwt met een buitenlander/se geeft aan dat er een probleem is. De politieke struisvogelpolitiek van de laatste decennia zal sowieso zeer ernstige consequenties hebben voor onze samenleving. Just my 2 cents ...

Als je die cijfers niet hebt moet je je grote mond houden. Pure domme vooroordelen die gebasseerd zijn op de jarenlange stigmatisering van de moslims en allochtonen. Ik daag je uit om je domme bewering te staven, kun je dat niet dan zeg ik je ga maar douchen.

mark61
14-01-04, 15:58
Geplaatst door ZbaqZbaq
ben trouwens benieuwd of deze regel ook gaat gelden voor mensen met met een Brits, Amerikaans, Australisch, Israelisch paspoort.

Wat denk je zelf? :hihi:

Sven_DP
14-01-04, 16:00
Geplaatst door ZbaqZbaq
Een ander middel om de banden met onze landen door te snijden is deze week door het CDA aan het kabinet voorgelegd. Met een nieuwe wet willen ze het bezit van een dubbele nationaliteit verbieden. Waarom vraag ik me af ? Welke drogreden ze hier ook voor zullen op trommelen, ik weet dat hier louter en alleen slechte intenties achter schuilen. Een persoon die het beste met jou voor heeft zal je nooit dwingen te kiezen tussen je vader en je moeder. Je bent een uitvloeisel van beiden. En een ieder die een van jou wortels wil afhakken is erop uit om je te verzwakken en kwetsbaar te maken voor wat komen gaat. Moge Allah(swt) ons daarvoor behoeden....(AEL)

Mooi dat die heren wakker liggen van de intenties, maar eigenlijk speelt dat niet eens een rol.

Ik kan aannemen dat je als kind een dubbele nationaliteit zou kunnen hebben, maar ik denk dat het niet slecht zou zijn om vanaf een bepaalde leeftijd een keuze te verplichten. Als je trouwens persé een identiteitskaart nodig hebt om je wortels te behouden, waarom dan een Nederlandse/Belgische nationaliteit aanvragen/aanvaarden?

Geldt die dubbele nationaliteit in Nederland trouwens van generatie op generatie, ttz. krijg je op termijn meer dubbele dan andere?

Sven_DP
14-01-04, 16:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je die cijfers niet hebt moet je je grote mond houden. Pure domme vooroordelen die gebasseerd zijn op de jarenlange stigmatisering van de moslims en allochtonen. Ik daag je uit om je domme bewering te staven, kun je dat niet dan zeg ik je ga maar douchen.

Schaapje, ik ben beter gewoon van je. Je leeft nu eenmaal in een werelddeel waar we proberen om beschaafd met elkaar om te gaan. Kan je dit echt niet aan, dan wil ik je best wat helpen, en anders rot jij maar op.

Zo beter? Antwoord op hetzelfde puberale niveau?

Zwarte Schaap
14-01-04, 16:10
Geplaatst door Sven_DP
Schaapje, ik ben beter gewoon van je. Je leeft nu eenmaal in een werelddeel waar we proberen om beschaafd met elkaar om te gaan. Kan je dit echt niet aan, dan wil ik je best wat helpen, en anders rot jij maar op.

Zo beter? Antwoord op hetzelfde puberale niveau?

Bewijs je bewering nou maar dan kunnen we verder praten. Je hebt nu lang genoeg aan je dikke duim gezogen, het wordt nu tijd dat je met volwassene beweringen voor de dag komt. Vooralsnog blijf je steken in borrelpraatjes en domme vooroordelen verspreid door racisten.

Sven_DP
14-01-04, 16:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bewijs je bewering nou maar dan kunnen we verder praten. Je hebt nu lang genoeg aan je dikke duim gezogen, het wordt nu tijd dat je met volwassene beweringen voor de dag komt. Vooralsnog blijf je steken in borrelpraatjes en domme vooroordelen verspreid door racisten.

Het lukt echt niet hé om je normaal uit te drukken? Zelfs niet na enkele duizenden postings. Straks ge ik nog denken dat je een hopeloos geval bent. (doe ik niet hoor, echt niet)

Ik zeg toch dat ik de cijfers niet heb, dus ik beweer helemaal niets ! Bovendien maakt het niet uit of het nu 20-40-60 of 80% is, je gaat voorbij aan de fundamentele vraag naar de voordelen van dubbele nationaliteit en importbruidjes.

Blade20
14-01-04, 16:20
Geplaatst door ZbaqZbaq
ben trouwens benieuwd of deze regel ook gaat gelden voor mensen met met een Brits, Amerikaans, Australisch, Israelisch paspoort.

Tuurlijk. Maar voor bijvoorbeeld Britten, die hebben als voordeel dat in de EU geen grenscontrole is (normaal gesproken)

Maar, ik zal eens kijken of we het zo kunnen draaien dat alleen nationaliteiten die in grote getalen naar Nederland deze maatregel kunnen laten gelden. Aangezien dit veelal Turken, Marokkanen zijn zal het dan wel voor hun gaan gelden, maar voor groepen die heel klein zijn niet. :hihi:

an3sdej
14-01-04, 16:21
ben trouwens benieuwd of deze regel ook gaat gelden voor mensen met met een Brits, Amerikaans, Australisch, Israelisch paspoort.

Mensen uit die landen zijn al aangepast aan het westerse leven. Integratie geen probleem dus :o

~Panthera~
14-01-04, 16:28
Geplaatst door an3sdej
Mensen uit die landen zijn al aangepast aan het westerse leven. Integratie geen probleem dus :o
-------------------

:hihi: Een kennis uit Australia (binnenland) kwam hier aan op CS Amsterdam; ze werdt helemaal gek ! ze is blijven staan en durfde geen poot meer te verzetten: al dat getingel van trams en bussen, en al dat verkeer en fietsen, horendol werdt ze !

Cultuurshok dus. niks gewend dus. :moe:
Barbaren. :D

Julien
14-01-04, 18:06
Geplaatst door Blade20
Tuurlijk. Maar voor bijvoorbeeld Britten, die hebben als voordeel dat in de EU geen grenscontrole is (normaal gesproken)

Maar, ik zal eens kijken of we het zo kunnen draaien dat alleen nationaliteiten die in grote getalen naar Nederland deze maatregel kunnen laten gelden. Aangezien dit veelal Turken, Marokkanen zijn zal het dan wel voor hun gaan gelden, maar voor groepen die heel klein zijn niet. :hihi:

Ik heb op dit moment 2 nationaliteiten en het liefst hou ik dat zo.. ik sta zelfs in 2 legers ingeschreven.. hoe vind je dat? :D kheb vorig jaar militaire dienst voor frankrijk moeten doen en via nederland ben je automatisch ingeschreven in het leger.

ik hoop niet dat deze maatregel voor europese landen gaat gelden.

Sven_DP
14-01-04, 18:09
Julien, maakt voor EG ingezetenen niet zoveel uit, ik voel me toch al zoveel Europeaan als Vlaming, en de onderliggende nationaliteiten zie ik op termijn nog meer aan belang inboeten.

Julien
14-01-04, 18:16
Geplaatst door Sven_DP
Julien, maakt voor EG ingezetenen niet zoveel uit, ik voel me toch al zoveel Europeaan als Vlaming, en de onderliggende nationaliteiten zie ik op termijn nog meer aan belang inboeten.

okay, maar dat geldt dan ook binnenkort voor Turken.. want Turkije komt ook in de EU binnenkort.

Sven_DP
14-01-04, 19:11
hmm, binnenkort is relatief. Maar eerlijk gezegd, mits wat ernstig sleutelen aan wetten en regels gun ik hen van harte dat lidmaatschap. Maar dan toch liefst wat doordachter en minder overhaast dan de huidige uitbreiding die eerder op 'blind varen' lijkt. Persoonlijk trouwens enkel nog maar positieve ervaringen gehad met Turkse buren, collega's en tijdens vakanties...echt toffe jongens (m/v) :melig2: ...

observer
14-01-04, 21:02
Geplaatst door Julien
Ik heb op dit moment 2 nationaliteiten en het liefst hou ik dat zo.. ik sta zelfs in 2 legers ingeschreven.. hoe vind je dat? :D kheb vorig jaar militaire dienst voor frankrijk moeten doen en via nederland ben je automatisch ingeschreven in het leger.

ik hoop niet dat deze maatregel voor europese landen gaat gelden. pas maar op in vreemde krijgsdienst treden is nu 1 van de weinige redenen waarme je je nationaliteit verliest

overigens geld dat niet voor eu burgers geloof ik

in de eu is er vrij verkeer maar ik kan uit mijn eigen omgeving melden dat daarbuiten het niet uitmaakt of je turks amerikaans of wat dan ook bent

dat het voor ouderen moeilijker is mark dat is zo maar dat is niet het probleem, in principe geld voor elk kind van marokaanse ouders dat hij marokaans staatsburger is of hij nu wil of niet (idem voor argentinie en nog wat landen) geloof dat het bijna onmogelijk is om er ook vanaf te komen (of je moet over de koning zijn schoenen pissen oid)

op die manier wordt de marokaanse "diasporra"verankerd aangezien geld van marokkanen uit het westen de grootste inkomensbron is inmiddels

mark61
14-01-04, 23:06
Geplaatst door observer
in principe geld voor elk kind van marokaanse ouders dat hij marokaans staatsburger is of hij nu wil of niet (idem voor argentinie en nog wat landen) geloof dat het bijna onmogelijk is om er ook vanaf te komen (of je moet over de koning zijn schoenen pissen oid)

op die manier wordt de marokaanse "diasporra"verankerd aangezien geld van marokkanen uit het westen de grootste inkomensbron is inmiddels

Ja dat is het eigenlijke gezeik. Met alleen een NL paspoort worden Marocs, Turken, Iraniërs en anderen ongelooflijk afgezeken of komen ze er gewoon niet in. Volgens mij heeft dat niet eens met geld te maken maar met een soort, tja, jaloezie of zo. Ik ken wel verhalen van harassment door de diverse douanes omdat zo'n Europese 'landgenoot' gewoon te rijk eruit ziet, of vermeend arrogant.

Orakel
14-01-04, 23:13
Geplaatst door Blade20
[B]CDA wil dubbele nationaliteit afschaffen

Gepost door Rob (R@b) - woensdag 14 januari 2004 @ 15:18 - Bron: NU.nl
NeoGenic1982 had ons via de newssubmit het volgende te melden:

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen, die gisteren in het NOS-Journaal zei dat hij de integratie van allochtonen in Nederland als mislukt beschouwd, wil de dubbele nationaliteit bij allochtonen gaan aanpakken. "Het tegengaan van dubbele nationaliteiten versterkt niet allen de keuze voor een bestaan in Nederland, het is ook een belangrijke stap in de emancipatie van vooral allochtone meisjes."

Hoezo? Zijn er ook niet allochtone meisjes met een dubbele nationaliteit?
En verders is het borrelpraat. Turken moeten al kiezen en Marokkanen mogen niet kiezen. Dat is volgens mij middels verdragen zo geregeld.
En als ik gedwongen word, lever ik subiet de Nederlandse in.

De rest van z'n gewauwel is in strijd met (ik meen) art. 8 van het evrm en art 1 an de grondwet hier.

Hij zou zich beter druk maken om z'n dubbele standaard i.p.v. de dubbele nationaliteit.

et_2000nl
14-01-04, 23:41
Afsluiting op VARA laat door Dolf Brouwers.

"Het voorstel tot afschaffing van de dubbele nationaliteit weerhoud het CDA niet tot het er op nahouden van een dubbele moraal, wel leven volgens de tien geboden en er geen sociaal beleid op na houden"

nl-x
15-01-04, 00:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
ben trouwens benieuwd of deze regel ook gaat gelden voor mensen met met een Brits, Amerikaans, Australisch, Israelisch paspoort.

Dat wordt iets van:
Allen met een duidelijk zichtbaar 2de nationaliteit dienen deze in te leveren :/

Puk
15-01-04, 01:30
Geplaatst door et_2000nl
Afsluiting op VARA laat door Dolf Brouwers.

"Het voorstel tot afschaffing van de dubbele nationaliteit weerhoud het CDA niet tot het er op nahouden van een dubbele moraal, wel leven volgens de tien geboden en er geen sociaal beleid op na houden"

Hummm... erg makkelijk van die VARA PvdA Brouwers. Gaat hij het dan ook allemaal bekostigen? Kom op zeg...

et_2000nl
15-01-04, 07:54
Geplaatst door Puk
Hummm... erg makkelijk van die VARA PvdA Brouwers. Gaat hij het dan ook allemaal bekostigen? Kom op zeg...

Asalaam Pukkie, goed geslapen?

Ik meen mij te herinneren dat Dolfie een GroenLinks symphatisant is. Maar ik neem aan dat je in dat geval jouw opmerking gewoon veranderd in "GroenLinks Brouwers", alleen klopt dan "VARA GroenLinks Brouwers" niet meer, de VARA is immers een PvdA bolwerk. Goh, lastig....

Bekostigen is niets anders dan het zetten van prioriteiten. Beeldend voorbeeld, Joint Strike Fighter, heeft wel prio gekregen.

Iglo
15-01-04, 10:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je die cijfers niet hebt moet je je grote mond houden. Pure domme vooroordelen die gebasseerd zijn op de jarenlange stigmatisering van de moslims en allochtonen. Ik daag je uit om je domme bewering te staven, kun je dat niet dan zeg ik je ga maar douchen. Hoppa hier een cijfer: 75% voor Marokkaanse jongeren. Ernaast staat dat het waarschijnlijk wat lager ligt. Maar het is duidelijk dat een gigantisch deel trouwt met een partner uit het land van herkomst. Met die regeling van de CDA ben het ik het wel eens, maar ze zouden gewoon eerlijk moeten zijn en zeggen waarom ze het doen, en welke groep mensen de aanleiding is. Het is gewoon een feit dat we een probleem hebben in onze samenleving en dat we niet zitten te wachten op nog verdere segregatie.

observer
15-01-04, 13:11
Julien, maakt voor EG ingezetenen niet zoveel uit, ik voel me toch al zoveel Europeaan als Vlaming, en de onderliggende nationaliteiten zie ik op termijn nog meer aan belang inboeten.

europa en vlaanderen zijn 2 verschillende grootheden

dit is meer je vlaming en wallonier voelen

Puk
15-01-04, 16:01
Geplaatst door et_2000nl
Asalaam Pukkie, goed geslapen?

Ik meen mij te herinneren dat Dolfie een GroenLinks symphatisant is. Maar ik neem aan dat je in dat geval jouw opmerking gewoon veranderd in "GroenLinks Brouwers", alleen klopt dan "VARA GroenLinks Brouwers" niet meer, de VARA is immers een PvdA bolwerk. Goh, lastig....

Bekostigen is niets anders dan het zetten van prioriteiten. Beeldend voorbeeld, Joint Strike Fighter, heeft wel prio gekregen.

Ja... heerlijk geslapen! Dank je.

Nu ja... het is allemaal links of nog erger. Maakt de VARA allemaal niks uit.

De JSF... goed project! Mooi vliegtuig! :lole: