PDA

Bekijk Volledige Versie : Gouden Schoen voor Aruna



Marsipulami
15-01-04, 00:18
50ste Gouden Schoen voor Aruna
VOETBAL. Zwarte magie van 23-jarige Ivoriaan zorgt voor recordcijfers

© pn
BRUGGE - Het gala van de Gouden Schoen heeft gisteravond zijn gouden jubileum gevierd met een vleugje zwarte magie. Aruna Dindane werd in het Brugse concertgebouw als eerste Afrikaanse laureaat gehuldigd. De 23-jarige Ivoriaan was net als op het veld de tegenstand te vlug af en werd met een straat voorsprong uitgeroepen tot de beste voetballer uit de Belgische competitie.


Aruna Dindane is de achtste buitenlandse winnaar van het gouden pronkstuk. Het overwicht van de dribbelkont van het Astridpark was overweldigend. Niemand twijfelde eraan dat Aruna de tweede ronde met speels gemak zou winnen, maar hij zette ook in de eerste stembeurt de tegenstanders voor schut.

De Ivoriaan nam halfweg al een voorsprong van precies honderd punten en het was duidelijk dat de achtervolgers (Simons, Jestrovic en Sonck) om uiteenlopende redenen niet of nauwelijks nog in het verhaal zouden voorkomen.

Zelden was de voetbalwereld het zo roerend eens. Het is van Jan Koller drie jaar terug geleden dat een Gouden Schoen de beste was in beide seizoenshelften. Aruna verpulverde zelfs het record van Michel Preu'homme, die in 1987 met 274 voorsprong won voor Frans van Rooij, en eindigde met 378 punten voorsprong op ploegmaat Walter Baseggio. Hij behaalde meer punten dan Baseggio, Mbo Mpenza, Simons, Kompany en Jestrovic samen.

Aruna mist een beetje luciditeit voor doel (39 goals in 200 competitiewedstrijden voor Sporting), maar dat werd hem niet aangerekend. Zijn kracht, snelheid en techniek volstonden immers om uit te groeien tot de grote smaakmaker van het Belgische voetbal.

Aruna werd opgeleid in de voetbalacademie van de Fransman Jean-Marc Guillou in Abidjan, waar ook de Beverse zwartjes werden geschoold. Aimé Anthuenis liet hem drie seizoenen terug bij mondjesmaat proeven van het grote werk, maar sinds twee seizoenen is hij dé attractie van het Astridpark. In de Champions League boezemde hij en niemand anders de tegenstanders angst in.

De uitverkiezing tot beste Belgische voetballer zal internationaal weinig stof doen opwaaien en nauwelijks consequenties hebben voor zijn marktwaarde. Toch staat het zo goed als vast dat hij volgende zomer andere oorden opzoekt.

Heel wat kenners zien hem naar één van de Europese topclubs vertrekken, maar hijzelf en zijn omgeving lijken realistischer en gaan er van uit dat het een subtopper wordt. De beslissende actie in de thuismatch tegen Bayern was wereldklasse, maar bij Celtic en in München stelde hij teleur. Dat zijn de wedstrijden waar de grote clubs zich op baseren.

De uitslag van deze Gouden Schoen is een plebisciet voor opwindend voetbal en maakt de nieuwe machtsverhoudingen in het Belgische voetbal duidelijk. Anderlecht torent boven iedereen uit. Naast Aruna duiken Baseggio (2de), en Kompany (5de) op in de spits van het eindresultaat.

Het maakt duidelijk hoe snel alles verandert in het voetbal. Een jaar geleden was Sporting nergens. Yves Vanderhaeghe moest met een vijfde plaats de eer redden. Een jaar eerder behaalde Walter Baseggio brons. De laatste paars-witte winnaar was Lorenzo Staelens in 1999.

Club Brugge is de grote verliezer. Twee jaar geleden was Gert Verheyen tweede, vorig jaar won Timmy Simons. Dit keer moest de regerende landskampioen zich tevreden stellen met de vierde plaats van Simons.

Tot slot nog een paar bedenkingen. De trainers van eerste klasse maakten zich weer hopeloos belachelijk met hun lichtjes gekleurde voorkeuren. Vincent Kompany kon de stunt van Gilles De Bilde (1994) niet herhalen en na nauwelijks een paar maanden op het hoogste niveau de prijs wegkapen. De ex-winnaars vonden hem nog te jong voor een podiumplaats en de pers had dit keer een meer dan volwaardig alternatief.


15/01/2004 François Colin

©Copyright De Standaard

Puk
15-01-04, 01:31
Wat kost ie?

Sven_DP
15-01-04, 07:47
Je mag hem gratis hebben mits een schriftelijke garantie dat Anderlecht naar de 20ste plaats in rangschikking zakt. Deal? bandiet

et_2000nl
15-01-04, 08:05
Geplaatst door Sven_DP
Je mag hem gratis hebben mits een schriftelijke garantie dat Anderlecht naar de 20ste plaats in rangschikking zakt. Deal? bandiet

Krijgen jullie Sonck en Soutaers terug. Deal?

Sven_DP
15-01-04, 09:30
Geplaatst door et_2000nl
Krijgen jullie Sonck en Soutaers terug. Deal?

LOL...ok,nu nog die van Anderlecht overtuigen...

samir_re
15-01-04, 13:40
Geplaatst door Puk
Wat kost ie?

Manchester United wilde 15-20 miljoen EUR voor em geven, dus er is groot kans dat ie naar Man U gaat. Ze wilden Kompany ook voor 15 miljoen om Rio Ferdinand te vervangen, maar die mocht niet in het midden van het seizoen vertrekken. Mornar kreeg aanbieding van Newcastle, Inter Milaan is geïnteresseerd in Bassegio, Wilhelmsson is ook gegeerd wild. m.a.w Anderlecht wordt voor de zoveelste keer leeggezogen. Ze gaan er wel een mooi bedragje aan overhouden :geld:

Puk
15-01-04, 15:00
Geplaatst door samir_re
Manchester United wilde 15-20 miljoen EUR voor em geven, dus er is groot kans dat ie naar Man U gaat. Ze wilden Kompany ook voor 15 miljoen om Rio Ferdinand te vervangen, maar die mocht niet in het midden van het seizoen vertrekken. Mornar kreeg aanbieding van Newcastle, Inter Milaan is geïnteresseerd in Bassegio, Wilhelmsson is ook gegeerd wild. m.a.w Anderlecht wordt voor de zoveelste keer leeggezogen. Ze gaan er wel een mooi bedragje aan overhouden :geld:

Je bent goed op de hoogte! Manager van Aruna?

Ik geef je Davids en Seedorf. Doe de broertjes de Boer er ook nog bij. Gratis!

Sou3adje...
15-01-04, 15:06
Mannentopic. :kotsen2:

Puk
15-01-04, 15:08
Geplaatst door Sou3adje...
Mannentopic. :kotsen2:

Tsjah... maar Aruna hoeft niet te naaien om naar een particuliere school te kunnen. :gechoquee

Sou3adje...
15-01-04, 15:14
Geplaatst door Puk
Tsjah... maar Aruna hoeft niet te naaien om naar een particuliere school te kunnen. :gechoquee



:haha:

Ik ook niet. Maar als anderen me richting rijkdom/een particuliere school willen naaien zonder dat ik daaraan te pas kom, why not? :lachu:

Sven_DP
15-01-04, 15:21
't ligt misschien aan mij maar ik volg nie meer? :confused:

Heb je trouwens veel privé (particuliere?) scholen in Nederland, want hier is dat een minder voorkomend fenomeen?

Puk
15-01-04, 15:25
Geplaatst door Sou3adje...
:haha:

Ik ook niet. Maar als anderen me richting rijkdom/een particuliere school willen naaien zonder dat ik daaraan te pas kom, why not? :lachu:

Ik nodig je uit op Puk's Privéschool! :duim:

Puk
15-01-04, 15:26
Geplaatst door Sven_DP
't ligt misschien aan mij maar ik volg nie meer? :confused:

Heb je trouwens veel privé (particuliere?) scholen in Nederland, want hier is dat een minder voorkomend fenomeen?

Volgens mij niet zoveel. Geen idee eigenlijk.