PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdam: Fonds voor 'eeuwige' moslimgraven



Marsipulami
15-01-04, 09:11
Fonds voor 'eeuwige' moslimgraven

van onze redactie samenleving

ROTTERDAM - Een speciaal fonds moet het voor Nederlandse moslims mogelijk maken een 'eeuwige' rustplaats te krijgen. Nederlandse graven worden na gemiddeld veertig jaar geruimd. De islam schrijft echter voor dat moslimgraven heilig zijn en niet geruimd mogen worden.



Binnen een half jaar moet het fonds worden opgericht. De helft van het geld wordt betaald door een landelijke zorgverzekeraar, de rest is voor rekening van de moslimgemeenschap, die bij de verzekeraar een polis moet afsluiten, aldus B. Bourzik, lid van de GroenLinks-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad. Welke zorgverzekeraar het betreft, wil hij niet kwijt. De plannen zijn volgens hem 'uiterst serieus'.

Met het geld uit het fonds worden koopgraven aangeschaft voor moslims om te voorkomen dat ze geruimd worden. Moslims kiezen steeds vaker voor een begrafenis in Nederland. Vooral de tweede en derde generatie allochtonen verliezen langzaam maar zeker de band met de geboortegrond van hun ouders of grootouders.

Vandaag vindt in Den Bosch een themadag plaats over islamitisch begraven. Volgens Cor Smulders van Genius Loci, een bedrijf dat adviseert bij het inrichten van begraafplaatsen, worden gemeenten steeds vaker geconfronteerd met moslims die in Nederland begraven willen worden. ,,Een aantal gemeenten heeft inmiddels ruimte vrijgemaakt op de openbare begraafplaats. Er zijn nogal wat afwijkende rituelen bij een islamitische begrafenis. De dode wordt in een lijkwade gewikkeld en moet binnen 36 uur begraven worden met het gezicht richting Mekka.'' Enkele jaren geleden werd de wet aangepast waardoor aan deze speciale eisen kan worden voldaan.

Problemen doen zich nauwelijks voor, aldus Smulders. In de grote steden zijn op begraafplaatsen aparte vakken ingericht als laatste rustplaats voor moslims. Specifieke islamitische begraafplaatsen zijn er niet in Nederland. Smulders vindt dat die er wel moeten komen. ,,Er kunnen dan ook ruimtes komen voor de rituele lijkwassing.'' Volgens de adviseur wordt in Utrecht door verscheidene moskeeën gesproken over een plan voor een regionale islamitische begraafplaats.

Het grootste probleem is de islamitische wens voor een 'eeuwig' graf. In Nederland worden graven na gemiddeld veertig jaar geruimd. Ook 'stapelen' is verboden volgens de islam. Het komt in Nederland regelmatig voor dat graven bovenop andere graven geplaatst worden.


Ruimen

Bij de Stichting Platform Islamitische Organisatie Rijnmond (spior) komen regelmatig verzoeken binnen om de mogelijkheid van een islamitische begraafplaats te onderzoeken, zegt directeur I. Spalburg. Hoewel er nog geen concrete plannen zijn, verwacht hij dat binnen afzienbare tijd de optie serieus wordt onderzocht. ,,Het begint tijd te worden voor speciale begraafplaatsen. De bestaande begraafplaatsen bieden al wel ruimte, maar het ruimen na veertig jaar blijft een probleem.''

Een 'eigen' begraafplaats lost dat probleem op. Maar grond is schaars, weet ook Spalburg. ,,Het zal dus niet zo makkelijk zijn.'' Een andere oplossing is een speciaal fonds dat de financiële last van een koopgraf overneemt van de familie. ,,Na veertig jaar is er vaak geen directe familie meer die wil of kan betalen. Een speciale organisatie kan dan voorkomen dat de graven geruimd worden'', aldus Spalburg.

Volgens de directeur worden de meeste Turkse en Marokkaanse moslims nog gewoon in hun vroegere land begraven. ,,Dat het aantal islamitische begrafenissen in Nederland toeneemt, komt door de vluchtelingen uit Irak en Iran. Ook zijn er veel Somalische en Bosnische moslims die geen geld of mogelijkheid hebben zich te laten begraven in hun thuisland.''

Wel verwacht Spalburg dat het animo voor een begrafenis in Nederland heel sterk zal toenemen als er een moslim-begraafplaats met eeuwig grafrecht komt. ,,Er is dan geen reden meer om in het buitenland te begraven.''



http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=27120

wit schaap
15-01-04, 10:04
Ik snap de wens, maar daar grond in nederland een schaars goed is, lijkt me dat een dure zaak. Misschien dat de lichamen tot dertig meter diep 'gestapeld' kunnen worden?

observer
15-01-04, 13:12
ik snap niet waarom ene zorgverzekeraar bij zou moeten betalen

als je dat echt wil betaal je dat zelf

Puk
15-01-04, 13:21
Geplaatst door wit schaap
Ik snap de wens, maar daar grond in nederland een schaars goed is, lijkt me dat een dure zaak. Misschien dat de lichamen tot dertig meter diep 'gestapeld' kunnen worden?

Allemaal goed en wel. Maar ik stel mijn tuin toch echt niet beschikbaar.