PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk krijgt moslim als prefect



Marsipulami
15-01-04, 09:50
Frankrijk krijgt eerste allochtone prefect


15/01/2004

PARIJS (reuters) - Frankrijk heeft voor het eerst een prefect van allochtone afkomst. De prefect is de hoogste vertegenwoordiger van de Franse overheid in de regio's. Het was de minister van Binnenlandse Zaken, Nicholas Sarkozy, die aandrong op de benoeming van Aissa Dermouche. Sarkozy vond dat een allochtoon de post moest krijgen. Positieve discriminatie is in het egalitaire Frankrijk ongehoord.


Aissa Dermouche, 57 en van Algerijnse origine, is de nieuwe prefect van de Jura, in het oosten van Frankrijk. Hij kwam op zijn achttiende naar Frankrijk en was directeur van de Ecole supérieure de Commerce in Nantes. Dermouche is niet de eerste allochtoon op een invloedrijke positie, maar zijn benoeming, die gisteren bevestigd werd, komt wel op een moment dat het debat over de integratie van allochtonen in alle hevigheid woedt.

Minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy had vorige maand verklaard dat hij vond dat deze post van prefect moest gaan naar een lid van een minderheid, bij voorkeur een moslim. Frankrijk telt vijf miljoen moslims. De uitspraken waren omstreden omdat pogingen tot positieve discriminatie in Frankrijk botsen op de grondwet.

President Jacques Chirac wuifde gisteren het idee weg dat Dermouche zijn positie te danken heeft aan zijn afkomst en stelde dat de nieuwe prefect het heeft gehaald op verdienste. ,,Het is een cruciaal republikeins principe. Benoemingen moeten gebaseerd zijn op een eerlijke erkenning van de verdiensten, ongeacht de afkomst'', liet Chirac weten.

Sarkozy maakte gisteren ook de criminaliteitscijfers bekend voor Frankrijk voor 2003. Na vijf jaar stijging zijn ze voor het eerst gedaald met 3,8 procent. De jeugdcriminaliteit ging met 9 procent achteruit, overvallen met 6 procent en gewapende diefstal met 19 procent.



©Copyright De Standaard

wit schaap
15-01-04, 10:07
Goede zaak.
Als hij dan ook maar de wetten aangaande religieuse uitingen steunt. Maar dat zal wel, anders zou hij niet benoemd worden.

Julien
15-01-04, 12:32
Vive la république!

Wie had het ook al weer over discriminerend Frankrijk?

Over 4 jaar waarschijnlijk een allochtoon als president van Frankrijk..

Orakel
15-01-04, 20:57
Doekje voor het bloeden?

Sou3adje...
15-01-04, 21:58
Even over die Sarkozy. Waar kan ik informatie over hem vinden in 't Engels of Nederlands? Ik meen gelezen te hebben dat hij moslim was/is ofzo?

Frans is niet echt aan mij besteed.

mark61
15-01-04, 22:11
Geplaatst door Sou3adje...
Even over die Sarkozy. Waar kan ik informatie over hem vinden in 't Engels of Nederlands? Ik meen gelezen te hebben dat hij moslim was/is ofzo?

Frans is niet echt aan mij besteed.

Dat zegt Julien. Maar het lijkt me sterk, hij is de zoon van een Hongaarse immigrant. Weinig moslims (meer) daar.

mark61
15-01-04, 22:56
Oh eh Julien, wat is alibiali in het Frans?

Julien
16-01-04, 02:43
Geplaatst door Sou3adje...
Even over die Sarkozy. Waar kan ik informatie over hem vinden in 't Engels of Nederlands? Ik meen gelezen te hebben dat hij moslim was/is ofzo?

Frans is niet echt aan mij besteed.

http://www.francia.org.mx/embajada/cancilleria/imagenes/sarkozy72vgn.jpg

hier meer info:

http://www.google.nl/search?as_q=sarkozy&num=10&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&btnG=Google+zoeken&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=lang_en&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=

in t engels ;)

Julien
16-01-04, 02:49
Geplaatst door mark61
Oh eh Julien, wat is alibiali in het Frans?

wat bedoel je mark? alibi is hetzelfde als je dat bedoelt, en alibile is voedzaam maar wat je anders kan bedoelen weet ik niet.

Sarkozy is half Hongaars inderdaad, maar ik heb hem een keer horen praten in een congres nog voor dat hij minister was en daar zei hij dat hij zich had bekeerd tot de islam, er is ook laatst een artikel daarover verschenen in Le Monde.. kzal kijken of er nog wat op i-net staat.

Maar de Franse media besteedt hier maar weinig aandacht aan op 1 of andere manier, tkan ook wel zijn dat hij weer geen moslim meer is :D

in ieder geval, Le Pen en zijn Front National kan z'n bloed wel drinken hahah.. Le Pen noemt hem altijd "poison de France" (gif) ;)

mark61
16-01-04, 09:05
Geplaatst door Julien
wat bedoel je mark? alibi is hetzelfde als je dat bedoelt, en alibile is voedzaam maar wat je anders kan bedoelen weet ik niet.


Mon cher,

Een alibi-Ali, ook wel bekend als excuus-truus, is een vrouw of lid van een minderheid die een baan/positie krijgt om te laten zien dat de organisatie/het land het echt goed bedoelt met 'dat soort mensen'. Maar eigenlijk kan het ze geen klap schelen.

Zo wonen er toch al heel wat jaren miljoenen moslims in Frankrijk. En had er wel eerder een prefet d'origine algerienne kunnen worden benoemd. Deze timing is dus wat doorzichtig...