PDA

Bekijk Volledige Versie : Oh oh, Rondom 10.



Orakel
15-01-04, 20:48
Jongeren en geweld

Uitzending om ca. 22.00 uur op Nederland 1, live vanuit Felix Meritis in Amsterdam.

Hoe gewoon is geweld voor Nederlandse jongeren anno 2004? De moord op de Haagse conrector is meer dan een incident. Leerkrachten verhalen al meer dan tien jaar over agressie en vele bedreigingen.

Maar dat het ooit tot een moord zou komen, leek tot dinsdag ondenkbaar. De angst is nu toegeslagen onder veel leerkrachten. In Rondom Tien leerlingen en hun ouders van het Haagse Terra-college en andere scholen. Ook mishandelde en bedreigde leerkrachten.

barfly
15-01-04, 20:50
Nederland 1 21:55

Over het algemeen een waardeloos programma dus zet je schrap :)

Gaat volgens Kees Glibberveen over een debat met de murat fans ofzo....

an3sdej
15-01-04, 20:51
Die voogd van Murat zit er ook!

mrz
15-01-04, 21:25
Idd. Oh oh.

vgeld
15-01-04, 21:46
De Mokro-ROC-docent heeft die gasten een lesje gelezen.

ZbaqZbaq
15-01-04, 21:58
Die smeerlap probeerde die Mokro-docent nog erin te luizen met "de leerlingen tonen respect voor u omdat u marokkaan bent ? "

vgeld
15-01-04, 22:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
Die smeerlap probeerde die Mokro-docent nog erin te luizen met "de leerlingen tonen respect voor u omdat u marokkaan bent ? "
Die Mokro is weliswaar een nakomeling van een gastarbeider maar zelf is hij geen gastarbeider. Ze moeten in dit land maar eraan wennen dat ze steeds tegengas zullen krijgen.

In dit land leven ze nog steeds met de ik niet weten gedachte terwijl de immigratie van Turken en Marokkanen haar 40-ste verjaardag heeft gevierd.

barfly
15-01-04, 22:12
Beste ZZ en vgeld, jullie weten dat jullie ge-generaliseer net zo is alsdat wat jullie pretenderen te verafschuwen? :)

an3sdej
15-01-04, 22:17
Precies, op het laatst gaf die mokro wel aan dat ze w.s. wat meer respekt voor hem hadden. Ik voeg er dan aan toe omdat hij mokro is.

Ik ben door o.a. deze uitzending en Nova er niet positiever op geworden. Steeds meer denk dat dat samenleven moeilijker wordt.
De verschillen zijn te groot, en helemaal als men wil dat er helemaal rekening met de religie gehouden wordt.

vgeld
15-01-04, 22:19
Geplaatst door barfly
Beste ZZ en vgeld, jullie weten dat jullie ge-generaliseer net zo is alsdat wat jullie pretenderen te verafschuwen? :)

Nee dat weten wij niet maar wij hebben tegenwoordig geen moeite met ge-generaliseer want in ons midden zijn er steeds mensen die niet alleen maar het ge-generaliseer ontzenuwen maar ook belachelijk maken.

an3sdej
15-01-04, 22:22
Die Turkse journalist gaf ook op het laatst duidelijk aan dat er wel degelijk culturele problemen lagen, en dat hij morddadige reakties kreeg van Turkse en Marokkaanse lezers, terwijl hij ook reakties van kaaskoppen krijgt, maar die zijn heel anders.

Hij gaf ook duidelijk aan dat dat ook steeds het geval is, als zijn collumns over iets van de islam gaat dat het geval was.
Hij zei dat die problemen nog steeds onder het kleed geveegd worden.

barfly
15-01-04, 22:25
Geplaatst door vgeld
Nee dat weten wij niet maar wij hebben tegenwoordig geen moeite met ge-generaliseer want in ons midden zijn er steeds mensen die niet alleen maar het ge-generaliseer ontzenuwen maar ook belachelijk maken.

Dat jullie dat niet weten is jammer.

Als er mensen zijn die dat ontzenuwen en er zelfs de draak mee steken dan kan ik dat slechts toejuichen.

barfly
15-01-04, 22:26
Geplaatst door an3sdej
Die Turkse journalist gaf ook op het laatst duidelijk aan dat er wel degelijk culturele problemen lagen, en dat hij morddadige reakties kreeg van Turkse en Marokkaanse lezers, terwijl hij ook reakties van kaaskoppen krijgt, maar die zijn heel anders.

Hij gaf ook duidelijk aan dat dat ook steeds het geval is, als zijn collumns over iets van de islam gaat dat het geval was.
Hij zei dat die problemen nog steeds onder het kleed geveegd worden.

Er werd inderdaad een hoop over cultuur gesproeken en religie kwam juist niet prominent aan de orde, waarom leg je nou al twee keer de nadruk op religie eigenlijk?

an3sdej
15-01-04, 22:37
Sorry, ik leg nu geen nadruk, ik herhaal wat die Turkse man zei in die uitzending.

vgeld
15-01-04, 22:37
Geplaatst door barfly
Er werd inderdaad een hoop over cultuur gesproeken en religie kwam juist niet prominent aan de orde, waarom leg je nou al twee keer de nadruk op religie eigenlijk?
De mokro in de uitzending zei: godsdienst is geen cultruur en ....euuuuuuuuuuuuh het deed pijn en daarna heb ik die mislukt VMBO docenten (waarschijnlijk niet bevoegd) niet meer gehoord over religie.

Ik heb vandaag een goed gevoel overgehouden aan de uitzending van de (door mij ) vevloekt rondom10

an3sdej
15-01-04, 22:40
Ik heb vandaag een goed gevoel overgehouden aan de uitzending van de (door mij ) vevloekt rondom10

Dat jij dit zegt, maakt mij juist zeer triest, want ik zie niet veel positiefs. Het versterkt juist mijn bange voorgevoelens.

Orakel
15-01-04, 22:41
Geplaatst door an3sdej
Sorry, ik leg nu geen nadruk, ik herhaal wat die Turkse man zei in die uitzending.

Schei es uit dingen te herhalen en begin es zelf na te denken vriend.

En is mokro tegenwoordig een geuzennaam?

Zag van de week een programma over de politie op tv, waarbij een agent 2 verdachten aanhield. Hij gaf aan de meldkamer door dat het om een naffer en een neger ging. :confused:

theemuts
15-01-04, 22:46
Je vergeet dat Nederlanders vaak alleen maar "kazen" genoemd worden. Dus is het te verwachten dat 'kazen' een naam bedenken voor Marokkanen. Orakel nu ben je toch wat hypocriet hoor.

mark61
15-01-04, 22:46
Gedachtenexperiment / enquete

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Marokkaanse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Turkse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Hollandse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

En verzin de Sur. Ant. Som. en overige varianten er zelf even bij... :roken:

vgeld
15-01-04, 22:47
Geplaatst door an3sdej
Dat jij dit zegt, maakt mij juist zeer triest, want ik zie niet veel positiefs. Het versterkt juist mijn bange voorgevoelens.

Ik heb in het verleden het volgende geroepen:
Elke Marokkaan die in Rondom10 verschijnt verdient een ... (geen pluim).

Het versterkt juist mijn bange voorgevoelens Kruip onder de dekens, ik zal je na de winterslaap wakker maken.

an3sdej
15-01-04, 22:48
Orakel, Vgeld had het trouwens over mokroleraar, daar ging ik op door. Veel zul je dat van mij niet terugvinden.

Orakel
15-01-04, 22:50
Geplaatst door theemuts
Je vergeet dat Nederlanders vaak alleen maar "kazen" genoemd worden. Dus is het te verwachten dat 'kazen' een naam bedenken voor Marokkanen. Orakel nu ben je toch wat hypocriet hoor.

Ik had het niet alleen tegen jou, Jodokus. En wanneer heb ik jouw kaas genoemd.

an3sdej
15-01-04, 22:51
Kruip onder de dekens, ik zal je na de winterslaap wakker maken.

bang voorgevoel is geen angst hoor. Ik weet dat de toekomst nog heel veel confrontaties zal brengen tussen de civerse bevolkingsgroepen, en dat maakt mij verdrietig.

Orakel
15-01-04, 22:52
Geplaatst door mark61
Gedachtenexperiment / enquete

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Marokkaanse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Turkse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Hollandse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

En verzin de Sur. Ant. Som. en overige varianten er zelf even bij... :roken:

Maak nie uit, als ie zich maar naar behoren gedraagt. Toont ie een gebrek aan respect, direct aanpakken en ouders erbij halen. Niks geen geleuter over cultuur.

vgeld
15-01-04, 22:57
Geplaatst door mark61
Gedachtenexperiment / enquete

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Marokkaanse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Turkse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Hollandse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

En verzin de Sur. Ant. Som. en overige varianten er zelf even bij... :roken:

Een leerling heeft respect voor
1) een bevoegd leraar en niet voor eentje die bevoegd is voor handarbeid en en passant Wiskundeles "geeft"
2) een docent die zijn werk doet niet alleen maar omdat hij/zij niet anders kan
3) een docent die positief is over zijn leerlingen
4) een docent die de ouders vertelt waar het over gaat
5) een docent die zich met hart en ziel inzet voor de school
6) een leraar die niet met de politieke stoerdoenerij (allochtonen verdienen een andere aanpak) meegaat

Als de inspectie haar werk goed zou doen, dan zou ze 95% van de docenten naar huis sturen en dus moeten 95% van de allo. scholen dicht maar ja het zijn allo leerlingen dus laat maar doormodderen.

mark61
15-01-04, 22:58
Geplaatst door Orakel
Maak nie uit, als ie zich maar naar behoren gedraagt. Toont ie een gebrek aan respect, direct aanpakken en ouders erbij halen. Niks geen geleuter over cultuur.

Ja, dat lijkt me nou zo simpel. Maar dat schijnt het niet te zijn. Wat moeten we met (quasi-)wetenschappelijke verhalen over cultuur etc. als voor iedereen duidelijk is wat wel en niet kan en hoort? Want dat kan toch iedereen bedenken?

an3sdej
15-01-04, 22:59
Maak nie uit, als ie zich maar naar behoren gedraagt. Toont ie een gebrek aan respect, direct aanpakken en ouders erbij halen. Niks geen geleuter over cultuur.

Dit ben ik nu helemaal met je eens. Maar zo ervaren die jongeren dat niet. Die denken er niet eens bij na dat er verschillen zijn in benadering, die ervaren alleen dat ze anders benadert worden dan in de eigen omgeving. Dat bleek ook uit de houding van die jongen die de beveiligingsman aanviel toen hij met een vals pasje de school in wilde.

Orakel
15-01-04, 23:04
Geplaatst door mark61
Ja, dat lijkt me nou zo simpel. Maar dat schijnt het niet te zijn. Wat moeten we met (quasi-)wetenschappelijke verhalen over cultuur etc. als voor iedereen duidelijk is wat wel en niet kan en hoort? Want dat kan toch iedereen bedenken?

Die wetenschappers moeten zich nodig es laten omscholen en zich nuttig maken in de samenleving.
Dat het niet zo simpel is als het lijkt, komt ook voort uit het feit dat we het laten ontstaan.
Die Marokkaanse docent gaf een mooi voorbeeld over het onderwijs in Marokko, waar je dergelijk wangedrag niet meemaakt.
Laatst zelfs een artikel dat een docente een vervelende leerling het raam heeft uit gegooid. :blij:

Orakel
15-01-04, 23:06
Geplaatst door an3sdej
Dit ben ik nu helemaal met je eens. Maar zo ervaren die jongeren dat niet. Die denken er niet eens bij na dat er verschillen zijn in benadering, die ervaren alleen dat ze anders benadert worden dan in de eigen omgeving. Dat bleek ook uit de houding van die jongen die de beveiligingsman aanviel toen hij met een vals pasje de school in wilde.

Da's een probleem van die jongeren ANdries en dat moet ze dus afgeleerd worden. Lijkt mij eerder een "gedragsstoornis" dan een cultureel gegeven.
Dat gedrag verander je niet met poorten en pasjes, maar met straffen en belonen.

an3sdej
15-01-04, 23:31
ja dat laatste ben ik ook met je eens. Alleen als men dan meteen gaat schreeuwen dat het discriminatie is, omdat men rekening moet houden met achtergronden, dan schiet je daar ook niets mee op.

mark61
15-01-04, 23:47
Geplaatst door Orakel
Laatst zelfs een artikel dat een docente een vervelende leerling het raam heeft uit gegooid. :blij:

Misschien een suggestie voor NL? :hihi:

In Turkije maak je dergelijk wangedrag (wat had die vliegende leerling dan uitgevreten?) ook niet mee. Maar er is iets als de migratie-ervaring dat een mens er niet noodzakelijkerwijs gelukkiger en stabieler of weet ik veel op maakt.

Syphax
16-01-04, 01:08
Die Turkse journalist had het niet over de reakties (op zijn columns)van de Turken en Marokkanen, maar over de reakties van de Turken vs Nederlanders .
Die vent had niets in te brengen vond ik. Op de vraag van de Marokkaanse leerkracht hoe het dan zat met de culturele achtergrond van de leerling die in Duitsland, nog veel meer slachtoffers had gemaakt op school, antwoordde hij: "das onzin....".
Met mekaar blaten over negatieve aspecten van een bepaald cultuur is zeker zinnig, maar men moet niet dingen erbij gaan halen die niet thuishoren in die discussie.
Hoe kan je van iemand verandering verwachten als hij/zij hoe dan ook in dat verdomhoekje komt.
Hoe zouden jullie reageren als morgen zou blijken dat deze jongen lid was van een groepje duivelaanbidders die de opdracht had gekregen van zijn minisekte?
Onder het genot van een lekkere drankje en pilletje hoorden zij collectief de duivel die opdracht geven.....
Ja...waarschijnlijk zou de Turkse cultuur in mindere mate er alsnog bij gehaald worden. :duivel:

Overigens vind ik het idee dat de leerkracht bij zichzelf te rade moet gaan hoe met bepaalde culturen om te gaan verwerpelijk.
De leerling heeft te luisteren en zich aan te passen.

freya
16-01-04, 09:29
Geplaatst door mark61
Gedachtenexperiment / enquete

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Marokkaanse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Turkse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

Voor wie heeft, denken jullie, een leerling van Hollandse afkomst gemiddeld het meest respect?

a) Turkse leraar
b) Marokkaanse leraar
c) Hollandse leraar
d) T. lerares
e) M. lerares
f) H. lerares

En verzin de Sur. Ant. Som. en overige varianten er zelf even bij... :roken:

Een puber heeft respect voor je als:
Je strikt eerlijk bent.
Je hem/haar als normaal mens behandeld.
Je de moeite neemt beide kanten van een verhaal te horen
Je in staat bent een beetje begrip te tonen.
Je stevig in je schoenen staat en principieel bent.

Kortom als je streng doch RECHTVAARDIG bent.
En dan maakt afkomst niet uit.

Tomas
16-01-04, 09:32
Geplaatst door freya
Kortom als je streng doch RECHTVAARDIG bent.


Ik heb al een paar keer gelezen dat in ieder geval een aantal leerlingen zo over die conrector dachten.

an3sdej
16-01-04, 09:33
Ook als die puber xtc, drank of dit samen gebruikt? Nee mensen en Freya, zulke mensen zijn niet aanspreekbaar, ook niet als je rechtvaardig bent.

freya
16-01-04, 09:37
Geplaatst door Tomas
Ik heb al een paar keer gelezen dat in ieder geval een aantal leerlingen zo over die conrector dachten.

En ik heb gelezen en gehoord dat hij tegen sommigen onredelijk deed en de pik op ze had.

Ik heb begrepen dat die Murat al 2 jaar het gevoel had dat die man hem op z'n nek zat en dat hij van alles de schuld kreeg ook als hij er niets mee te maken had.

En zo moet je gewoon niet met mensen omgaan :moe:

freya
16-01-04, 09:39
Geplaatst door an3sdej
Ook als die puber xtc, drank of dit samen gebruikt? Nee mensen en Freya, zulke mensen zijn niet aanspreekbaar, ook niet als je rechtvaardig bent.

Ja hoor dus iedereen die wel eens een pilletje slikt of een biertje drink, mag als pleps behandeld worden.

Jij bent geheelonthouder neem ik aan andries?

an3sdej
16-01-04, 09:42
Ik heb begrepen dat die Murat al 2 jaar het gevoel had dat die man hem op z'n nek zat en dat hij van alles de schuld kreeg ook als hij er niets mee te maken had.

Dat was ZIJN gevoel, weet je hoe we dat noemen bij volwassenen? Querelanten, mensen die altijd denken dat men (die boven hen staan) het op hen voorzien hebben. Tevens speelt de paranoia daar mee. En daar deze jongen van alles gebruikte, en een vreselijke achtergrond had, zal hij zo'n slecht ontwikkeld evenwicht in zijn gevoelsleven gehad hebben.

Dat jij de woorden en uitspraken van zo'n jongen meteen voor waar aanneemt, laat mij denken dat enig evenwicht bij jou ook niet in ruime mate aanwezig is.

an3sdej
16-01-04, 09:43
Ja hoor dus iedereen die wel eens een pilletje slikt of een biertje drink, mag als pleps behandeld worden.

Domme opmerking :p

Tomas
16-01-04, 09:45
Geplaatst door freya
En ik heb gelezen en gehoord dat hij tegen sommigen onredelijk deed en de pik op ze had.

Ik heb begrepen dat die Murat al 2 jaar het gevoel had dat die man hem op z'n nek zat en dat hij van alles de schuld kreeg ook als hij er niets mee te maken had.

En zo moet je gewoon niet met mensen omgaan :moe:

Waarom hecht jij meer waarde aan deze visie?

Dutchguy
16-01-04, 10:06
Geplaatst door freya
Een puber heeft respect voor je als:
Je strikt eerlijk bent.
Je hem/haar als normaal mens behandeld.
Je de moeite neemt beide kanten van een verhaal te horen
Je in staat bent een beetje begrip te tonen.
Je stevig in je schoenen staat en principieel bent.

Kortom als je streng doch RECHTVAARDIG bent.
En dan maakt afkomst niet uit.

Ja, maar practisch gezien heb je hier dus niets aan. Je kunt als leraar nog zo correct optreden, er zullen altijd leerlingen zijn die vinden dat je te streng bent.

taouanza
16-01-04, 10:32
Geplaatst door An3
precies

Hoi Andries :maf:

mark61
16-01-04, 10:48
Geplaatst door freya
Een puber heeft respect voor je als:
Je strikt eerlijk bent.
Je hem/haar als normaal mens behandeld.
Je de moeite neemt beide kanten van een verhaal te horen
Je in staat bent een beetje begrip te tonen.
Je stevig in je schoenen staat en principieel bent.

Kortom als je streng doch RECHTVAARDIG bent.
En dan maakt afkomst niet uit.

Ik weet niet of die van Wieren niet aan deze eisen voldeed. Ik weet wel dat toen ik op school zat ik en mijn klasgenoten ook werden geconfronteerd met onredelijke machtswellustelingen. Ik weet ook dat het niet bij ons opkwam een pistool te gaan kopen en zo'n type s even manieren te leren. Wij hadden bovendien wel creatievere methodes om 'verzet' te plegen. Ik stel me zo voor dat die van Wieren en zijn collega's begonnen zijn normaal te doen, eerlijk, rechtvaardig, begrijpend en principiëel. Maar op een gegeven moment is het natuurlijk op. Net als bij al die andere docenten die mishandeld zijn. Natuurlijk is er een voorgeschiedenis. Heeft Murat ooit een officiële klacht ingediend? Zijn moeder een klacht laten indienen? Dat zal wel niet, dan istie gelijk een mietje. Een andere school zoeken is ook een oplossing die ik van vroeger ken. Conflicthantering is in ieder geval iets dat je ouders je bij moeten brengen, en dat niet van 1 kant kan komen. Waarom moet de school voor alles het uiterste begrip opbrengen? Kinderen van 15 zijn toch niet debiel dat je geen eisen aan hun gedrag (en manier van denken) kan stellen?

En ik blijf bij mijn suggestie: met name jongens hebben minder respect voor een vrouw, en voor een volwassene van een andere etnos. Dat lijkt mij een gegeven, en niet gebonden aan afkomst.

En ik blijf erbij, een pistool kopen en iemand doelbewust doodschieten is gewoon een gruwelijke misdaad waar geen enkele rechtvaardiging voor bestaat. En voorzover een kind dat zelf niet inziet is dat volledig de schuld van de ouders. En niemand anders.

Tomas
16-01-04, 10:59
Geplaatst door mark61
En voorzover een kind dat zelf niet inziet is dat volledig de schuld van de ouders. En niemand anders.

De ouders of de natuur. Je hebt ook mensen met een geboorte defect.

Maar verder ben ik het wel met je eens. Deze keer, dan.

mark61
16-01-04, 11:28
Geplaatst door Tomas
De ouders of de natuur. Je hebt ook mensen met een geboorte defect.

Ja dat heb je ook. Blijft de eerste verantwoordelijkheid van de ouders er wat aan te doen voorzover in hun vermogen ligt. Maar ik denk dat louter geboortedefect een minderheid is.


Maar verder ben ik het wel met je eens. Deze keer, dan.

Ja hoor, dat kan best. Eens en oneens per geval.