PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone huishoudens vaker moeite met rondkomen



mark61
15-01-04, 22:37
Ruim 70 % van de allochtone huishoudens zegt moeite te hebben met rondkomen. Bij Nederlanders in de grote steden ligt dit percentage op 37%. De gemiddeld lagere inkomens en de gezinssamenstelling zijn de voornaamste oorzaken van dit verschil. Het uitgaven patroon is namelijk op veel vlakken vergelijkbaar met dat van autochtone Nederlandse huishoudens. Maar er worden ook andere keuzes gemaakt. Zo wonen allochtone huishoudens vaker in goedkope huurwoningen en geven ze minder uit aan kinderopvang. Ook bij het beheren van de financiën zijn er verschillen; vooral Turkse en Marokkaanse huishoudens kiezen minder voor verzekeringen en sparen ook minder. Een opvallende gelijkenis met Nederlandse huishoudens is weer de manier waarop thuis beslist wordt over de financiën. In bijna drie kwart van de gevallen doen mannen en vrouwen dat samen. Dit zijn enkele bevindingen uit het NIBUD onderzoek naar de inkomsten, uitgaven en het financiële beheer van Surinaams/Antilliaanse, Marokkaanse, Turkse, en een referentiegroep van autochtone Nederlandse huishoudens.

INKOMEN

Turkse huishoudens meeste moeite met rondkomen
De onderzochte groepen denken verschillend over hun inkomen. Turkse huishoudens zijn over het algemeen het minst tevreden. Ruim 80% van deze groep zegt moeilijk rond te kunnen komen, tegen 71% van de Marokkaanse, 63% van de Surinaamse en 37% van de autochtone Nederlandse huishoudens in de grote steden. Opvallend zijn ook de verschillen in bedragen die men aangeeft als minimum om van rond te komen. Bij de Turkse huishoudens ligt dat op € 1944 per maand. Dit is een vrij hoog bedrag en bijna 80% van deze groep heeft per maand dan ook minder te besten. Zij komen gemiddeld €300 tekort. De andere groepen denken met aanmerkelijk minder rond te kunnen komen; Marokkanen zeggen € 1658 nodig te hebben, Surinamers/Antilianen € 1649 en de autochtone Nederlanders €1598.

UITGAVEN

Inkomen en gezinssamenstelling grootste oorzaak verschillen uitgavenpatroon
Het uitgavenpatroon van de onderzochte allochtone groepen en de autochtone Nederlanders is op delen vergelijkbaar maar het verschilt ook op veel vlakken. Deze verschillen zijn in belangrijke mate te verklaren uit het veelal lagere inkomen van allochtone huishoudens. Daarnaast speelt de gezinssamenstelling een rol. Turkse en Marokkaanse gezinnen zijn bijvoorbeeld vaak groter zodat men met meer personen van het inkomen moet zien rond te komen. Opvallend is dat allochtone gezinnen andere keuzes maken als er kinderen komen dan autochtone Nederlanders. De laatste groep verhuist bijvoorbeeld vaak naar een grotere woning, geeft meer uit aan kleding en verzekeringen en kiest voor kinderopvang. Bij de Turkse en Marokkaanse gezinnen is dit aanmerkelijk minder vaak het geval.

De tweede generatie allochtonen is minder gul voor familie in het moederland

Ongeveer eenderde van de allochtone huishoudens stuurt geld naar het moederland. Het ziet ernaar uit dat dit wel eens een aflopende zaak zou kunnen zijn. Van de allochtonen die in Nederland zijn geboren steunt namelijk nog slechts 12% de familie in het land van oorsprong. Dit in vergelijking met 40% van diegenen die ouder waren dan 18 toen zij naar Nederland kwamen. Ook sturen de ‘jongeren’ veel minder geld, gemiddeld €30 terwijl de ‘ouderen’ €105 euro per maand sturen.
Marokkaanse huishoudens hebben laagste woonlasten
Van de allochtone huishoudens heeft gemiddeld 13% een eigen woning. Bij autochtone Nederlanders in de steden ligt het huizenbezit op 40%. Marokkanen hebben met ruim 8 % het minst vaak een eigen huis. De huurprijzen die zij vervolgens betalen voor hun woning liggen met zo’n €370 per maand het laagst. Autochtonen hebben de duurste huurhuizen, zij betalen gemiddeld ruim €480.

(...)

Zelfde uitgaven telefoon; allochtone huishoudens besteden meer aan de mobiel

De totale telefoonkosten van de onderzochte groepen liggen ongeveer even hoog. Alleen de Marokkaanse huishoudens geven met €120 per maand minder uit dan de andere groepen waar het bedrag rond de €140 ligt. De verdeling tussen de mobiele telefoon en de vaste telefoon loopt meer uiteen. De allochtone groepen geven gemiddeld €57 en de autochtone Nederlanders geven €35 uit aan de mobiele telefoon. De laatste groep geeft met €82 juist weer het meeste uit aan een vaste telefoonaansluiting.

Uitgaven vervoer niet ver uiteen; autochtone huishoudens vaker auto

Autochtonen bezitten vaker een auto dan de andere onderzochte groepen. Zij hebben met €155 wel de minste vervoerskosten per maand. De totale vervoerskosten lopen overigens niet veel uiteen. De allochtone groepen geven dus iets meer uit aan het openbaar vervoer. Het aantal kinderen kan hierbij een rol spelen.

(...)

http://www.nibud.nl/actueel/actueel_inh/Laatste_nieuws.php?sub=Allochtone huishoudens vaker moeite met rondkomen

Orakel
15-01-04, 22:48
Het rapport
In de loop van 2003 heeft Bureau Veldkamp in opdracht van het NIBUD ruim duizend huishoudens geïnterviewd op basis van een door het NIBUD opgestelde vragenlijst. De geïnterviewden waren Surinaams/Antilliaanse (226), Turkse (267), Marokkaanse (277) en autochtone (260) huishoudens in de vier grote steden en Eindhoven en Enschede. De steekproef is representatief en is tot stand gekomen op basis van de geografische spreiding van allochtonen in Nederland. Tijdens het congres ‘Geld en besteding, bestedingsgedrag in verschillende culturen’ in de Reehorst in Ede op donderdag 22 januari a.s. wordt het rapport uitgebreid besproken

Ben benieuwd hoeveel van de ondervraagden uit de zgn. achterstandswijken kwamen.
Vind het namelijk een verdacht hoog percentage.

mark61
15-01-04, 22:53
Geplaatst door Orakel
Ben benieuwd hoeveel van de ondervraagden uit de zgn. achterstandswijken kwamen.
Vind het namelijk een verdacht hoog percentage.

Zes grote steden...

Wat ik vooral interessant vond is dat Turken denken dat ze veeeel meer geld nodig hebben dan alle anderen. Die verrassend dicht bij elkaar zitten. De man (van Turkse afkomst) in NOVA had 1600 ballen uit te geven, en was daarom (achtereenvolgens) opgehouden met fitness en roken. Heel evenwichtig :turkije:

an3sdej
15-01-04, 22:55
Het is een gemiddelde Orakel. Waarschijnlijk liggen de prioriteiten heel anders?
Tevens stroomt veel geld nog naar familie in de landen van herkomst.

an3sdej
15-01-04, 22:56
Ook bleek dat veel mensen uit die groepen niet verzekerd waren tegen allerlei zaken.

Orakel
15-01-04, 23:00
Geplaatst door an3sdej
Het is een gemiddelde Orakel. Waarschijnlijk liggen de prioriteiten heel anders?
Tevens stroomt veel geld nog naar familie in de landen van herkomst.

Dan nog vind ik het een hoog gemiddelde. Maar goed, ik vraag het me alleen af, want ik kan er weinig tegenover zetten.
Tis niet te veralgemeniseren, maar als ik om mij heen kijk dan zie ik dat Turkse mensen tegenwoordig steeds meer te besteden hebben, meer tweeverdieners zijn en meer huizen kopen.
Misschien dat ze daarom wel meer moeite hebben met rondkomen.

En over die verzekeringen heb je gelijk, vrees ik. Vorig jaar of 2 jaar terug bleek uit een onderzoek dat er tich allochtonen zonder verplichte wa-verzekering rond liepen.

an3sdej
15-01-04, 23:02
Niet veel mensen geven toe dat ze niet rond kunnen komen.

Ook arbeidsongeschiktheidsverzekeringen ontbraken veel zei die vrouw van het NIBUD.

mark61
15-01-04, 23:06
Geplaatst door Orakel
En over die verzekeringen heb je gelijk, vrees ik. Vorig jaar of 2 jaar terug bleek uit een onderzoek dat er tich allochtonen zonder verplichte wa-verzekering rond liepen.

Volgens Sadik El-Harchaoui, om commentaar gevraagd, komt dat omdat 'die mensen' gelovig zijn en denken 'que sera, sera'

Misschien dat Turken hogere normen, eisen, verwachtingen hebben van hun materiële leven. Misschien omdat Turkije zelf een rijkere indruk maakt. Ik heb geen idee van inkomen en welvaartsverdeling in Marokko vs. Turkije, en de subjectieve indruk van de inwoners zelf. Wel interessant. En ook interessant dat buiten de Turken de rest ongeveer hetzelfde idee heeft van hoeveel een gezin nodig heeft om van te leven.

En dat er verschillende keuzes worden gemaakt in transport & telecommunicatie, die vervolgens hetzelfde blijken te kosten. Heel apart.

Orakel
15-01-04, 23:10
Geplaatst door mark61
[B]Volgens Sadik El-Harchaoui, om commentaar gevraagd, komt dat omdat 'die mensen' gelovig zijn en denken 'que sera, sera'

Hmm, kan. Denk zelf eerder aan de mogelijkheid dat men niet bekend is met de wa, het doel en/of het verplichte karakter ervan.

mark61
15-01-04, 23:23
Geplaatst door Orakel
Tis niet te veralgemeniseren, maar als ik om mij heen kijk dan zie ik dat Turkse mensen tegenwoordig steeds meer te besteden hebben, meer tweeverdieners zijn en meer huizen kopen.
Misschien dat ze daarom wel meer moeite hebben met rondkomen.


Tis verbazingwekkend wat je allemaal niet gratis bij het CBS (Statline Databank) (http://statline.cbs.nl/StatWeb/start.asp?LA=nl&DM=SLNL&lp=applet) kan vinden.

Arbeidsparticipatie allo Turkse en Maroc herkomst 2002

T man: 116 x 1000
T vrouw: 106
M man: 98
M vrouw: 86

Kheb het even voor je uitgerekend: arbeidsparticipatie Maroc vrouwen is iets hoger dan die van T vrouwen, relatief. Maar dat zegt nog niets over inkomenshoogte.

mark61
15-01-04, 23:24
Geplaatst door Orakel
Hmm, kan. Denk zelf eerder aan de mogelijkheid dat men niet bekend is met de wa, het doel en/of het verplichte karakter ervan.

Ikzelf trouwens ook niet. Moet da dan?

mark61
15-01-04, 23:40
Krijg de smaak te pakken. Even zoeken, dat wel. Besteedbaar inkomen 2000 naar 'herkomst'

T: 23.200 euro

M: 21.000 euro

Je ene indruk is dus juist, Turken hebben meer te besteden. Je andere niet, er zijn meer Maroc tweeverdieners. Tenzij heel veel Marocvrouwen 1verdiener zijn natuurlijk. Dat kan ook nog.

et_2000nl
16-01-04, 00:21
Geplaatst door mark61
Zes grote steden...

Wat ik vooral interessant vond is dat Turken denken dat ze veeeel meer geld nodig hebben dan alle anderen. Die verrassend dicht bij elkaar zitten. De man (van Turkse afkomst) in NOVA had 1600 ballen uit te geven, en was daarom (achtereenvolgens) opgehouden met fitness en roken. Heel evenwichtig :turkije:

Stukken uit "mijn" wijk op Nova.... De Zeeman scene..... :blij: