PDA

Bekijk Volledige Versie : Maandagmorgen 19 januari van 0700-0900 in Goedemorgen Nederland



angkor
16-01-04, 00:21
Hallo prikkers.

Maandag 19 januari a.s. om 1100 uur word het eindrapport van de Commissie Blok, de Commissie Integratiebeleid, aan de Tweede Kamer aangeboden.

Er wordt op de TV op Nederland 1 in het programma Goedemorgen Nederland ergens tussen 0700 en 0900 uur aandacht aan dit rapport besteed.

Hierboven staan een zevental stellingen in een enquete.
De bedoeling is dat van de reacties op deze topic en de uitslag van de enquete een samenvatting in dat TV programma komt.

Er is mij gevraagd om die samenvatting daar te geven.

Als je dus wil dat er iets van jouw mening over dit integratierapport
in die samenvatting terechtkomt stem dan en geef een serieuze reactie.

Hartelijk dank voor je medewerking.

angkor.

Zwarte Schaap
16-01-04, 03:16
Hoe kun je nou een mening geven over iets wat nog niet uit is en je dus ook nog niet gelezen hebt?

Ik kan alleen een mening geven over de politici en de hele heisa omtrent integratie.

En dat is als volgt:

Het is één hele grote show waar de echte problemen zo worden mee afgeleid. De hele show is al duizenden jaar oud en elke keer trappen de mensen er weer in.

De hele integratie is een industrietak waar de meeste miljoenen aan de strijkstok blijven hangen en waar meer de instanties en hun hoogopgeleiden mee gesubsideerd worden dan dat er daadwerkelijk geinvesteerd wordt.

Elke gevechtsronde wanneer de subsidiegelden weer verdeeld moeten worden hoor je wolven huilen en versterken zij de negatieve vooroordelen.

Allochtonen integreren niet door, maar ondanks een integratiebeleid.

The show must go on, slaap lekker !

Mark
16-01-04, 09:14
Ik vermoed dat het verspilde moeite is.

Er wordt hier gekeken hoe politici vroeger ergens op hadden moeten reageren? Dat lijkt me weinig zin hebben om de toekomstige situatie te verbeteren.

Goodnight
16-01-04, 09:57
Geplaatst door Mark
Ik vermoed dat het verspilde moeite is.

Er wordt hier gekeken hoe politici vroeger ergens op hadden moeten reageren? Dat lijkt me weinig zin hebben om de toekomstige situatie te verbeteren.

Mosterd na de maaltijd noemen ze dat ook...in sommige gevallen.

mark61
16-01-04, 10:56
Ik heb het rapport nog niet gelezen, het komt toch pas maandag uit?

Overigens ben ik van mening dat de samenleving niet zo maakbaar is als velen kennelijk nog denken. Trouwens, tot nu toe is niemand tot een algemeen aanvaarde definitie van integratie gekomen, dus waar praten we precies over? Ik stel me voor dat het op den duur vanzelf wel goed komt met die integratie. Gewoon omdat 16 miljoen mensen liever prettig met elkaar samenleven. De huidige onvrede van een grote groep Hollanders is qua intensiteit eerder terug te voeren op algemeen onbehagen veroorzaakt door een kwakkelende economie, denk ik. En dan moeten zoals gewoonlijk bepaalde groepen het ontgelden. Voordat de aandelen kelderden en voor 9/11 interesseerde eigenlijk niemand zich voor allo's. Dat was ook de reden dat er niets gebeurde. Men, de publieke opinie en de overheden, komt pas in actie als er iets opvallends negatiefs gebeurt. En de eerste reactie van allo's op die stortvloed onbehagen, kritiek en erger is natuurlijk om zich terug te trekken in eigen veilige kring. Wat zou je zelf doen? Wacht maar even tot de economie weer draait, dan gaat al het gekrakeel vanzelf weer over. 16 miljoen individuen zoeken hun weg in de NL samenleving. En dat gaat meestal goed en soms niet. De regering van dit land kan daar niet bijster veel aan doen.

Oh, terugkijken naar het verleden is het? Eerst was er de ijdele hoop dat 'ze' wel weer zouden ophoepelen naar waar 'ze' vandaan kwamen, daarna moesten 'ze' zo snel mogelijk Hollandser dan Hollands worden, en nu begint de gruwelijke waarheid door te dringen dat 'ze' are here to stay, en dat 'ze' de brutaliteit hebben andere eigenschappen te vertonen dan de traditionele Hollander, en ook niet van plan zijn hun roots over boord te zetten. Brrrr. Als al die politici en deskundologen gewoon een paar allo vrienden hadden gehad, dan zouden ze niet zo raar en afstandelijk praten over mensen als jij en ik. Zo simpel ligt dat. Maar dat is moeilijk in te zien vanuit Wassenaar en de grachtengordel, twee witte enclaves waar de tijd heeft stilgestaan.

TonH
16-01-04, 11:04
Politiek gezien is dit rapport weer een mooi staaltje van tijd winnen en daarmee zeker niet verspilde moeite, Mark. Het Binnenhof heeft zo weer een jaartje tijd gewonnen en zal, zoals gewoonlijk wel niets concreets met de conclusies doen. En dat is meestal maar goed ook.

Wat de maatschappij betreft twijfel ik heftig tussen de antwoorden “Er gaat nu eindelijk iets veranderen” en “Den Haag staat veel te ver af van het gewone leven, dus alle conclusies zullen opgaan in de wind”.

Dat de conclusies op zullen gaan in de wind is dus de verwachting en hoop op het Binnenhof. Maar ik VREES dat er nu ook eindelijk iets kan gaan veranderen. Want de inleidende beschietingen duiden er al op dat, wanneer dit rapport negatief oordeelt over het integratiebeleid, het gebruikt zal worden als stok om allerlei groepen hard mee om de oren te slaan en nieuwe repressie en intolerantie te rechtvaardigen.

Dus ik HOOP dat het tweede antwoord bewaarheid zal worden en dat de mogelijkheid blijft bestaan om stapje voor stapje Nederland een humane richting in te krijgen.

GroteWolf
16-01-04, 11:38
Inderdaad, mosterd na de maaltijd. Overigens ook zo onzinnig om het een integratiedebat te laten zijn. Waar blijft het immigratiedebat?

TonH
16-01-04, 11:50
Geplaatst door GroteWolf
Inderdaad, mosterd na de maaltijd. Overigens ook zo onzinnig om het een integratiedebat te laten zijn. Waar blijft het immigratiedebat?

En wat dacht je van het Emigratie debat. Het migratiedebat is in Rotterdam al afgeconcludeerd, maar zou er ook nog één zijn.

Simon
16-01-04, 12:26
Hier zijn alleen maar algemene antwoorden op te geven. Het effect van het rapport zal afhangen van hetgeen men met het rapport doet. En dat ligt er weer aan hoe de inhoud van het rapport is. En daar weet ik alleen van dat de leden van de commissie maar met moeite tot een soort consensus zijn gekomen. Het lijkt mij daarom zinniger als je als voorbereiding op die uitzending een stelling poneert die niet direct betrekking heeft op dat rapport zelf. Maar meer in het algemeen over het onderwerp waarop het rapport betrekking heeft.

Simon

850
16-01-04, 14:50
Je reactie is hard en scherp TonH
............maar helaas denk ik er ook zo over.......

Zwarte Schaap
17-01-04, 14:35
Onderzoek integratie soms tumultueus

Van onze verslaggevers Rachida Azough Michiel Kruijt

DEN HAAG - Uit de hoorzittingen kwam al naar voren dat het integratiebeleid te vrijblijvend is geweest. Het doel leek niet zo zeer samensmelting, maar culturele diversiteit.

Den Haag verwacht maandag een gematigd rapport over de sociale inpassing van allochtonen

Zeshonderd pagina's telt het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie integratiebeleid, en dan zijn de bijlagen niet meegerekend. Maandag wordt het resultaat van een jaar speurwerk verspreid, waarna voorzitter Stef Blok (VVD) en zijn commissieleden in een persconferentie een toelichting zullen geven.
De dikte van het rapport is mede het gevolg van de opdracht die de zes commissieleden van de Tweede Kamer kregen: onderzoek of dertig jaar integratiebeleid resultaat heeft gehad. Het idee was van SP-leider Marijnissen, die kort na de moord op Fortuyn in een motie stelde dat 'het integratiebeleid onvoldoende geslaagd is'.

De kleine christelijke partijen en de LPF stemden tegen het voorstel. De LPF wilde geen tijd verspillen aan omvangrijk onderzoek, maar zag zich vanwege de grootte van de fractie (toen nog 26 zetels) toch genoodzaakt een commissielid te leveren. Dat werd Joao Varela, die op de Kaapverdische Eilanden is geboren. Samen met Nirmala Rambocus (CDA, van Surinaamse afkomst) en Ali Lazrak (SP, Marokkaans van origine) maakten allochtonen opvallend genoeg de helft van de commissie uit. Voor de PvdA nam Karin Adelmund zitting, voor GroenLinks Ineke van Gent.


Ondanks de initiërende rol van de SP, was het ook deze partij die de eerste problemen veroorzaakte. Lazrak stapte na negen maanden uit de commissie omdat hij het Verwey-Jonker Instituut, dat een literatuurstudie had verricht, te zeer verweven achtte met het minderhedenbeleid. De SP'er, die ook in conflict kwam met Marijnissen, verweet zijn collega's alleen de 'papieren werkelijkheid' in ogenschouw te nemen.

De hierop volgende rel noodzaakte de commissie-Blok het werk van het Verwey-Jonker Instituut te openbaren. Nadat ook VVD-Kamerlid Hirsi Ali kritiek had geuit op de onafhankelijkheid van het wetenschappelijk bureau, riep haar partijgenoot Blok de Kamer op te stoppen met commentaar op zijn commissie. Die zou anders geen geloofwaardig rapport kunnen schrijven.

Het horen van tal van ex-beleidsmakers, oud-bewindslieden, minderhedenvertegenwoordigers en wetenschappers verliep minder tumultueus. Uit deze hoorzittingen was al op te maken welke kant het zou opgaan. Het integratiebeleid was volgens veel ondervraagden te lang te vrijblijvend. De focus was niet zozeer gericht op samensmelting, maar op culturele verschillen.

Vooral wetenschappers stelden zich kritisch op. Veertig jaar lang zijn allochtonen niet aangesproken op hun plichten en niet gestimuleerd om te participeren in de samenleving, stelden zij. Volgens Paul Scheffer is een restrictief immigratiebeleid en een verplichtend integratiebeleid onontkoombaar.

Arie van der Zwan sprak van een 'grote tragiek' dat de paarse kabinetten ondanks de krapte op de arbeidsmarkt nauwelijks meer allochtonen aan het werk hebben gekregen. Want dat is volgens hem 'dé sleutel tot integratie'. Andere experts benadrukten het grote belang van het leren van de Nederlandse taal.

Voor het eerst in de parlementaire geschiedenis ging de Kamercommissie het land in om gesprekken te voeren met burgers. In de vier bezochte steden werd ook de andere kant van integratie zichtbaar. Vooral in buurtcentrum de Wielewaal in Rotterdam-Zuid uitten allochtone sprekers hun woede over de onverdraagzaamheid die zij ervaren.

Niet alleen moest de commissie schipperen tussen deze uitersten, ook in de eigen gelederen was het op eieren lopen. Met SP (Lazrak werd vervangen door Fenna Vergeer), GroenLinks, PvdA, CDA, VVD en LPF in één commissie moest er water bij de wijn worden gedaan om tot eensluidende standpunten te komen. Het is dan ook geen verrassing dat op het Binnenhof van een 'gematigd' rapport wordt gerept.

Bron: De Volkskrant 17/01/04

mark61
17-01-04, 14:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
DEN HAAG - Uit de hoorzittingen kwam al naar voren dat het integratiebeleid te vrijblijvend is geweest. Het doel leek niet zo zeer samensmelting, maar culturele diversiteit.

Samensmelting? Assimilatie bedoelen ze?


De hierop volgende rel noodzaakte de commissie-Blok het werk van het Verwey-Jonker Instituut te openbaren. Nadat ook VVD-Kamerlid Hirsi Ali kritiek had geuit op de onafhankelijkheid van het wetenschappelijk bureau, riep haar partijgenoot Blok de Kamer op te stoppen met commentaar op zijn commissie. Die zou anders geen geloofwaardig rapport kunnen schrijven.

We mogen het er niet meer over hebben, dan gaat het probleem vanzelf wel weg...


Vooral wetenschappers stelden zich kritisch op. Veertig jaar lang zijn allochtonen niet aangesproken op hun plichten en niet gestimuleerd om te participeren in de samenleving, stelden zij. Volgens Paul Scheffer is een restrictief immigratiebeleid en een verplichtend integratiebeleid onontkoombaar.

Wetenschappers...van die lui die van 1 ding verstand hebben maar denken dat als je prof.dr. bent je overal verstand van hebt. Scheffer is historicus en weet niets van integratie.


Arie van der Zwan sprak van een 'grote tragiek' dat de paarse kabinetten ondanks de krapte op de arbeidsmarkt nauwelijks meer allochtonen aan het werk hebben gekregen. Want dat is volgens hem 'dé sleutel tot integratie'.

Hoe zit het met de arbeidsparticipatie van jonge 'allo's'?


Andere experts benadrukten het grote belang van het leren van de Nederlandse taal.

Engelse en Franse allo's spreken de taal perfect. Beter dan een auto in NL Nederlands spreekt. De vermeende 'problemen' zijn hetzelfde. Ik ben er niet eens van overtuigd dat er überhaupt een probleem is, maar goed.

Het wordt zoals gewoonlijk weer kool en geit sparen.

Het interessante is dat niemand de verzwegen premisse aanvecht dat integratie (wat-betekent-dat-nouhou?) überhaupt te sturen is. Noem mij 1 land waar dat 'gelukt' is. Waar wat gelukt is? Ja, dat weet niemand want de woorden hebben geen betekenis. Een discussie daarover, over de premisse en de betekenis van het woord integratie, is volgens mij veel belangwekkender dan de bekende oude koeien uit de sloot halen. Maar daar durft niemand zijn vingers aan te branden. En als ze het toch doen (Scheffer, Cliteur, Schnabel, Philipse) worden ze terecht weggehoond.

Zwarte Schaap
17-01-04, 22:19
We hebben alvast een bizarre conclusie: Zwarte scholen moeten verdwijnen. Het is dus nu officieel geaccepteerd dat de identiteit van allochtonen problematisch is. Ik vraag me alleen af hoe men die scholen wil doen laten verdwijnen in de grote steden.



'Zwarte scholen moeten verdwijnen'

DEN HAAG (ANP) - 'Zwarte scholen' moeten verdwijnen, omdat ze de integratie van allochtonen belemmeren. Gemeenten en scholen moeten afspraken maken over de spreiding van 'zwarte' en 'witte' leerlingen. Dat zijn de voornaamste conclusies van de commissie-Blok.

Diie stelt volgens ingewijden dat het integratiebeleid van de overheid is mislukt. De commissie, geleid door VVD-Kamerlid Blok, heeft het integratiebeleid van de overheid van de afgelopen drie decennia onderzocht. Zij brengt maandag haar rapport uit. De commissie vindt dat de overheid niet langer scholen met veel leerlingen met acherstanden extra financiële steun moet geven.

Als het aan de commissie ligt, gaat dat geld voortaan naar gemengde scholen. Meer sociale woningbouw in de voonamelijk blanke voorsteden zou een betere spreiding van blank en zwart stimuleren, meent de commissie.

Verder plaatst zij vraagtekens bij artikel 23 van de Grondwet dat de vrijheid van onderwijs moet garanderen. Het grondwetsartikel zou verzuiling bevorderen en integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving tegengaan.

Bron: ANP 17/01/04

TonH
18-01-04, 01:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
We hebben alvast een bizarre conclusie: Zwarte scholen moeten verdwijnen. Het is dus nu officieel geaccepteerd dat de identiteit van allochtonen problematisch is. Ik vraag me alleen af hoe men die scholen wil doen laten verdwijnen in de grote steden.

Wacht nu nog heel even op maandag. Want uit dit soort losse flodders valt van alles te lezen. En vooral wat eenieder zelf wil. Zo zie ik ook dat men wil dat de witte voorsteden zwarter worden en dat men ook witte scholen niet acceptabel vindt.

Maar zoals gezegd, dat is een vermoeden gebaseerd op dit stukje. En dat is natuurlijk lekker kort door de bocht geformuleerd door het ANP. En aan het ANP lijkt het dus niet te liggen wanneer er straks wel een genuanceerde mening naar buiten komt.

Geduld, mijn kind, is een schoone zaak!

Maar ik hou mijn hart vast...

Zwarte Schaap
18-01-04, 01:53
Geplaatst door TonH
Wacht nu nog heel even op maandag. Want uit dit soort losse flodders valt van alles te lezen. En vooral wat eenieder zelf wil. Zo zie ik ook dat men wil dat de witte voorsteden zwarter worden en dat men ook witte scholen niet acceptabel vindt.

Maar zoals gezegd, dat is een vermoeden gebaseerd op dit stukje. En dat is natuurlijk lekker kort door de bocht geformuleerd door het ANP. En aan het ANP lijkt het dus niet te liggen wanneer er straks wel een genuanceerde mening naar buiten komt.

Geduld, mijn kind, is een schoone zaak!

Maar ik hou mijn hart vast...

Niet alleen het ANP heeft erover geschreven. Op Tv zijn er al velen die hun mening over bovenstaande hebben gegeven.

TonH
18-01-04, 02:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet alleen het ANP heeft erover geschreven. Op Tv zijn er al velen die hun mening over bovenstaande hebben gegeven.

Ik weet het. En zoals ik al eerder zei:


Want de inleidende beschietingen duiden er al op dat, wanneer dit rapport negatief oordeelt over het integratiebeleid, het gebruikt zal worden als stok om allerlei groepen hard mee om de oren te slaan en nieuwe repressie en intolerantie te rechtvaardigen.

Maar bewaar je woede voor het tijdstip dat het rapport te lezen is. Je zult het, vrees ik, nog nodig hebben.

Zwarte Schaap
18-01-04, 02:47
Geplaatst door TonH
Ik weet het. En zoals ik al eerder zei:

Maar bewaar je woede voor het tijdstip dat het rapport te lezen is. Je zult het, vrees ik, nog nodig hebben.

Ik snap je niet, je roept op om te wachten tot de publicatie maar je verwijst wel naar je stukje dat je schreef voordat er maar één stukje over het rapport verschenen was.

Je komt natuurlijk niet geloofwaardig over als jezelf al eerder reageert op een onverschenen rapport en daar nog naar verwijst.

By the way als ik woedend ben dan heeft communicatie geen zin.

TonH
18-01-04, 02:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap je niet, je roept op om te wachten tot de publicatie maar je verwijst wel naar je stukje dat je schreef voordat er maar één stukje over het rapport verschenen was.

Je komt natuurlijk niet geloofwaardig over als jezelf al eerder reageert op een onverschenen rapport en daar nog naar verwijst.

By the way als ik woedend ben dan heeft communicatie geen zin.

Ik spreek dat hoop en vrees uit en vooral verwachting. Een oordeel kan ik pas geven wanneer het rapport er is.

En woede kan ook heel goed gecommuniceerd worden.... maar nu niet meer, welterusten. :slapen:

mark61
18-01-04, 17:57
Geplaatst door aQua
Wat ik mis zijn concrete signalen dat de integratie zo massaal is mislukt. Het lijkt mij dat er meer geredeneerd wordt op basis van gevoelens die niet hun weerklank vinden vanuit de praktijk van de samenleving, maar vanuit de onderbuik van die leden die een panische angst hebben voor alles wat een andere kleur heeft. Op deze basis is dus die hele theorie van de mislukte integratie gebouwd. Een áángenomen feit. Zie de tegenstrijdigheid...

Ja dat vond ik nou ook:
Ik ben er niet eens van overtuigd dat er überhaupt een probleem is, maar goed.


Voor een goed fundament lijkt het mij überhaupt logisch dat allereerst een eenduidige definitie van integratie komt...

Hear hear.

Orakel
18-01-04, 18:50
Optie 2: Dit hele rapport is verspilde moeite.

Zijn er nog mensen die de illussie hebben dat het rapport het verschil gaat maken?
De fundamentalisten van het CDA en de VVD (Wilders, AHA, Eurlings, Verhagen) hebben hun mening al gevormd en hun koers al uitgestippeld.
Balkie en Zalm brengen de boodschap wat diplomatieker, maar weten ook al welke kant ze uit willen.

De linkse partijen hebben zich in de hoek laten zetten door de populistische kritiek dat 30 jaar links debet is aan het falen van het integratiebeleid en zijn bij de andere partijen het bed ingedoken.

Alsof er 30 jar lang een linkse dictatuur het Nederlandse integratiebeleid gegeseld heeft en de rest machteloos stond toe te kijken.

Als de politici ballen hebben, maken ze onderscheid tussen beleid en de daadwerkelijke integratie zelf. Die loopt namelijk wel.

Het beleid kan wel eens ruk geweest zijn, maar laten ze er dan geen publieke shoot-out van maken. Balkie oogt namelijk niet echt als een Wyatt Earp.
Laat ze het lef eens hebben hun eigen functioneren en beleid op dit vlak tegen het licht te houden en daar es conclusies aan te verbinden.
Dat vraagt meer moed en zelfreflectie dan een deel van de bevolking als mislukkelingen weg te zetten.

mark61
18-01-04, 18:58
Geplaatst door Orakel
Optie 2: Dit hele rapport is verspilde moeite.

Da was optie 1.


Zijn er nog mensen die de illusie hebben dat het rapport het verschil gaat maken?

Tis een whitewash type Volendam, Enschede. Iedereen is een beetje schuldig, dus niemand hep t gedaan. Polder gered.


Als de politici ballen hebben, maken ze onderscheid tussen beleid en de daadwerkelijke integratie zelf. Die loopt namelijk wel.

Neuheu, een beetje gaan lopen toegeven dat 50% van de gang van zaken wordt bepaald door de wereldeconomie cq de VS, 25% door de EU, en de overige 25% door de burgers zelf wel kan worden verzonnen. En wordt verzonnen. Wil de laatste het licht uitdoen? Integratie loopt ook zonder definitie vanzelf.


Laat ze het lef eens hebben hun eigen functioneren en beleid op dit vlak tegen het licht te houden en daar es conclusies aan te verbinden. Dat vraagt meer moed en zelfreflectie dan een deel van de bevolking als mislukkelingen weg te zetten.

Nee, da was niet de afspraak. Het beleid zou onder de loupe gaan, niet de bevolking. En the people r us. :boogie:

Orakel
18-01-04, 19:12
Geplaatst door mark61
Da was optie 1.

"Heee Theo, ik had je niet herkend van dichtbij" Pearle, Pearle, Pearle...

000NobelPrizes
18-01-04, 19:16
De mensen die het rapport mede helpen samenstellen, zijn dezelfde mensen die de afgelopen 30 jaar multimiljonair zijn geworden met adviezen over de multiculturele samenleving.

Zouden ze hun eigen duurbetaalde integratie-adviezen gaan afschieten?

Ra ra.

Goodnight
18-01-04, 19:46
Geplaatst door 151 NobelPrizes
De mensen die het rapport mede helpen samenstellen, zijn dezelfde mensen die de afgelopen 30 jaar multimiljonair zijn geworden met adviezen over de multiculturele samenleving.

Zouden ze hun eigen duurbetaalde integratie-adviezen gaan afschieten?

Ra ra.

dacht dat alleen arabieren en moslims in complottheorien geloofden..

mark61
18-01-04, 19:51
Geplaatst door Orakel
"Heee Theo, ik had je niet herkend van dichtbij" Pearle, Pearle, Pearle...

Jaha Or, het was optie 2 in de enquete. Ik bedoel optie 1 zoals in optie 1. Zoals in de meest voor de hand liggende. Get it, reclameverslaafde? Kheb trouwens lenze van de ergra, enk zie af n toe inderdaad geen ruk

mark61
18-01-04, 20:02
Geplaatst door Goodnight
dacht dat alleen arabieren en moslims in complottheorien geloofden..

En verwarde ultra-linkse fellow-travellers natuurlijk.

Goodnight
18-01-04, 20:12
Geplaatst door mark61
En verwarde ultra-linkse fellow-travellers natuurlijk.

ja die ook ja!

maar rechtse rakkers zijn daarentegen zeer nuchter wat dat betreft.

mark61
18-01-04, 20:29
Geplaatst door Goodnight
maar rechtse rakkers zijn daarentegen zeer nuchter wat dat betreft.

Jazeker wel, behalve als ze Ali Lazrak gelijk geven. Of misschien is dat weer geen Arabier. Ksnap tr niks meer van. :vreemd:

Goodnight
18-01-04, 20:34
Geplaatst door mark61
Jazeker wel, behalve als ze Ali Lazrak gelijk geven. Of misschien is dat weer geen Arabier. Ksnap tr niks meer van. :vreemd:

Nee dat is een gewezen Berber die nu Nederlander is en geen vertrouwen heeft in de integratie commisie...

mark61
18-01-04, 20:39
Geplaatst door Goodnight
Nee dat is een gewezen Berber die nu Nederlander is en geen vertrouwen heeft in de integratie commisie...

Kan ik ook gewezen Berber worden? En denken dat je geen onderzoek moet laten uitvoeren door een tent die uit de integratieruif heeft meegesnoept?

TonH
19-01-04, 12:11
http://www.tweedekamer.nl/organisatie/voorlichting/commissies/eindrapport_integratiebeleid.jsp

In hoofdstuk 10 staat de samenvatting en conclusies.

mark61
19-01-04, 13:36
Verrassend positief over het algemeen (ik heb het niet helemaal gelezen, zelfs hoofdstuk 10 niet). Een paar saillante quotes:


Intussen komen uit onderzoek steeds meer indicaties dat de verklaring voor de disproportionele werkloosheid van immigranten voor een belangrijk deel gezocht moet worden in – vooral indirecte – discriminatie bij de werving en selectie door werkgevers en in oververtegenwoordiging van migranten bij (massa) ontslagen.


...al is niet met zekerheid te zeggen of de daling van de werkloosheid het effect is van de getroffen maatregelen of dat dit komt door hoogconjunctuur.


Discriminatie wordt actief vervolgd.

Over de grenzen van beleid...en de ongrijpbaarheid van discriminatie, een zogeheten gekleurd glazen plafond. Hoe wordt discriminatie actief vervolgd?

En dat zo'n commissie dan in 2004 erachter komt dat schoolachterstand van kinderen in de eerste plaats te maken heeft met het opleidingsniveau van hun ouders...(en niet met de taal of cultuur op zich). Brilliant. Maar beter laat dan nooit.

m- said
20-01-04, 01:07
verspilde moeite