PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom God bestaat



Tomas
16-01-04, 09:11
Waarom God bestaat

Water is de enige vloeistof die bij afkoeling niet lineair krimpt, maar bij vier graden boven nul weer gaat uitzetten. Hierdoor zijn de oceanen tot in de diepste troggen niet onder hun eigen druk tot ijs geperst. Maar is het vanaf een diepte van enkele honderden meters vloeibaar water van 4 graden. Waarom water deze laatste vier graden tot het stollingspunt uitzet is mij niet bekend, misschien is het de aanzet tot kristalisering. Maar belangrijker is nog dat hierdoor, als in de winter de buiten temperatuur onder de vier graden zakt, het oppervlakte water dat mee afkoelt niet direct naar de bodem zakt om weer dieper warmer water te worden vervangen. Bij iedere andere vloeistof is wat kouder is, zwaarder en zakt dus naar de bodem. Echt, alleen bij water is het mogelijk dat het oppervlak afkoelt tot het vriespunt terwijl de rest relatief warmer blijft.

Gestold water, ijs dus, is zelf nog weer lichter dan water. Deze eigenschap is geloof ik niet uniek, maar wel erg zeldzaam. De meeste stoffen blijven lineair krimpen als ze afkoelen, ook als ze stollen. Hierdoor zinkt het gestolde water niet direct, maar blijft juist drijven op het oppervlak.

Deze twee bijzonder unieke eigenschappen van water maakt de vorming van ijs mogelijk. Dit is zo tegen de normale gang van zaken, dat je bijna niet anders kunt concluderen dat dit zo bedoeld is. Maar het kan natuurlijk ook toeval zijn.

Maar er is meer met ijs. IJs is niet zomaar een vaste stof. IJs is anders. IJs is tot een temperatuur van 30 graden onder nul een onderkoelde vloeistof. Het is wel hard en gestold, maar ze is niet volledig vast. Ze gedraagt zich als een hele taaie vloeistof, dat je kunt zien als je een plaat ijs op haar kant zet. Dan zal na verloop van tijd, weken, maanden de plaat uitgezakt zijn. Het zal vanonder dikker zijn dan boven, ook al heeft het al die tijd streng gevroren. Deze eigenschap heeft glas ook, dus dat is niet zo heel bijzonder, maar wat wel bijzonder uniek is, is het feit dat water, omdat het een onderkoelde vloeistof is, een laag van ongeveer 50 moleculen dik heeft aan de buitenkant die zich niet kan schikken in de kristalstructuren. Deze laag van enkele tientallen moleculen dik blijft als het ware helemaal vloeibaar. Deze laag gedraagt zich als glijmiddel zodra er met een hard voorwerp overheen wordt gewreven. Hierdoor is ijs glad. Zo glad als geen enkele andere vaste stof. Zelfs gladder dan spek.

Dankzij de combinatie van deze drie unieke eigenschappen, kan je schaatsen op water. Tot -30 dan wel te verstaan, daarna is het over, want dan is het een echte vaste stof. Maargoed, de eerste twee eigenschappen zou je toeval kunnen noemen, maar samen met de unieke eigenschap van gladheid is niet meer te ontkennen:

Dit is zo bedoeld, want de mens is op deze aarde om te schaatsen. Zinloos te schaatsen. Zonder evolutionaire redenen...

OK. God bestaat, maar wat is de aard van God? Is het de God van de bijbel of van de Koran?

Er is meer toeval.

Om goed op het ijs vooruit te komen, moet je als mens diep door de knieën en krom voorover buigen. Deze houding traint zowel de bovenbeen-, de kuit- als de bilspieren, op de wijze zoals het bedoeld is. Het resultaat van deze houding en het schaatsen zijn de perfecte benen en de perfecte billen in de perfecte houding. Alsof het verzonnen is door een man met de ideale vrouw in gedachte. Het is dan ook geen exclusieve mannen sport. De aard van de sport is juist zo, dat het gemengd beoefend en getraind kan worden. Maar dat is allemaal al geen toeval meer.

Wat dan ook geen toeval is, is dat dankzij de eigenschappen van ijs de weerstand die een schaatser ondervind voor 80% wordt veroorzaakt door luchtweerstand.

Om deze luchtweerstand te overwinnen en prettig in de bedoelde houding te kunnen schaatsen heb je flinterdunne, strak sluitende, rekbare kleding nodig. En in deze kleding komen de eerder beschreven spieren perfect afgetekend uit.

Dus als ik achter een vrouw schaats, dan weet ik niet alleen dat God bestaat, maar ook dat hij een man is.

Ik weet 1 ding zeker, in de bijbel staat nog niet in de ruimste interpretatie die je kunt verzinnen een toespeling op dit wonder. Nee, de woestijn goden zitten zeker niet op De Troon. En welke het nu wel precies is, weet ik niet. Maar wel dat Ie het niet slecht voor heeft met de man en dat geeft vertrouwen.

Joesoef
16-01-04, 09:22
Hopelijk kan God het mij vergeven dat ik een pleurishekel heb aan schaatsen. De rest is mooi ja....

barfly
16-01-04, 09:34
Als ik de dijen van Annie Friesinger zie dan realiseer ik me inderdaad dat God bestaat! :verliefd:

Goodnight
16-01-04, 09:35
wat een vreemde vraag....of opmerking...
Moet er dan een reden zijn waarom God bestaat???

Tomas
16-01-04, 09:35
Geplaatst door Joesoef
Hopelijk kan God het mij vergeven dat ik een pleurishekel heb aan schaatsen. De rest is mooi ja....

Er is hoop ik geen dwang.

Je hebt geen foutjes kunnen ontdekken? Want ik gok hier en daar maar wat.

Tomas
16-01-04, 09:36
Geplaatst door barfly
Als ik de dijen van Annie Friesinger zie dan realiseer ik me inderdaad dat God bestaat! :verliefd:

Kan je je voorstellen wat je denkt als je daar dan achter mag rijden?

Tomas
16-01-04, 09:38
Geplaatst door Goodnight
wat een vreemde vraag....of opmerking...
Moet er dan een reden zijn waarom God bestaat???

Logica is niet jou sterkste kant...

Maar dat geeft niks in Gods grote plan.

an3sdej
16-01-04, 09:38
Leuk verhaal, maar wat heeft het met het bestaan van god te maken :roken: Goed in ijsgoden wil ik wel geloven, daar ijs leuk en mooi is, maar zodra het weer te warm wordt gaat het regenen, en goden die dat veroorzaken haat ik :kwaad:

barfly
16-01-04, 09:39
Geplaatst door Tomas
Kan je je voorstellen wat je denkt als je daar dan achter mag rijden?

Afgezien dat het me nogal vermoeiend lijkt heeft mijn visueel ingestelde fantasie al wat scenario's geproduceerd ja.

Tomas
16-01-04, 09:40
Geplaatst door an3sdej
Leuk verhaal, maar wat heeft het met het bestaan van god te maken :roken: Goed in ijsgoden wil ik wel geloven, daar ijs leuk en mooi is, maar zodra het weer te warm wordt gaat het regenen, en goden die dat veroorzaken haat ik :kwaad:

1 brok tegenstrijdigheid.

Tomas
16-01-04, 09:41
Geplaatst door barfly
Afgezien dat het me nogal vermoeiend lijkt heeft mijn visueel ingestelde fantasie al wat scenario's geproduceerd ja.

Ook dat is een gift die past in Gods grote plan.

et_2000nl
16-01-04, 09:44
Geplaatst door barfly
Als ik de dijen van Annie Friesinger zie dan realiseer ik me inderdaad dat God bestaat! :verliefd:

En ze spreekt nog nederlands ook met een heel sexy accent.... :blij: Duits op de ijsbaan moet verboden worden.... :ego:

an3sdej
16-01-04, 09:45
1 brok tegenstrijdigheid.

NEE TOCH? :wohaa:

Goodnight
16-01-04, 09:46
Geplaatst door Tomas
Logica is niet jou sterkste kant...

Maar dat geeft niks in Gods grote plan.

Humor niet de jouwe....
Bovendien vond ik het een rotstuk om te lezen, dus heb me alleen beperkt tot de titel....

Goodnight
16-01-04, 09:47
Ik merk dat ik de enige vrouw hier ben :strik:

Tomas
16-01-04, 09:48
Geplaatst door Goodnight
Humor niet de jouwe....
Bovendien vond ik het een rotstuk om te lezen, dus heb me alleen beperkt tot de titel....

Humor is ook niet nodig in Gods grote plan, om van de dijen van friesinger te kunnen genieten.

Ik kan me voorstellen dat je het een rotstuk vind, het is namelijk nogal logisch.

Tomas
16-01-04, 09:50
Geplaatst door et_2000nl
En ze spreekt nog nederlands ook met een heel sexy accent.... :blij: Duits op de ijsbaan moet verboden worden.... :ego:

Bij Anni is wel meer erg goed geslaagd, maar dat is volgens mijn theorie dan, puur toeval.

et_2000nl
16-01-04, 09:50
Geplaatst door Goodnight
Ik merk dat ik de enige vrouw hier ben :strik:

Ik heb toch ook wel eens vrouwen horen zeggen dat het hun een fantastische ervaring lijkt een keer achter Gianni Romme te mogen schaatsen....

BTW, ik kan helemaal niet schaatsen, mag er wel graag naar kijken....

Goodnight
16-01-04, 09:53
Geplaatst door Tomas
Humor is ook niet nodig in Gods grote plan, om van de dijen van friesinger te kunnen genieten.

Ik kan me voorstellen dat je het een rotstuk vind, het is namelijk nogal logisch.

:vlammen:

Goodnight
16-01-04, 09:53
Geplaatst door et_2000nl
Ik heb toch ook wel eens vrouwen horen zeggen dat het hun een fantastische ervaring lijkt een keer achter Gianni Romme te mogen schaatsen....

BTW, ik kan helemaal niet schaatsen, mag er wel graag naar kijken....

Kzou niet weten wie dat is die Gianni nog wat....

Ik kick zowieso niet op mensen die ik verders toch niet ken.

mark61
16-01-04, 10:08
Geplaatst door Tomas
Kan je je voorstellen wat je denkt als je daar dan achter mag rijden?

Als je dr bij kon houden. t Blijft likkebaarden voor de tv denk ik.

TonH
16-01-04, 11:36
Geplaatst door Tomas
Dus als ik achter een vrouw schaats, dan weet ik niet alleen dat God bestaat, maar ook dat hij een man is.

En dan die scheur niet zien en ongenadig op je bek gaan.

Wanneer je daarna voorzichtig de tanden uit je lippen trekt en enkele van het ijs bij elkaar veegt weet je: God straft onmiddelijk! :hihi:

Tomas
16-01-04, 11:41
Geplaatst door TonH
En dan die scheur niet zien en ongenadig op je bek gaan.

Wanneer je daarna voorzichtig de tanden uit je lippen trekt en enkele van het ijs bij elkaar veegt weet je: God straft onmiddelijk! :hihi:

Dan had je je dankbaarheid maar moeten tonen, heiden.

TonH
16-01-04, 11:42
Geplaatst door Goodnight
Kzou niet weten wie dat is die Gianni nog wat....

Ik kick zowieso niet op mensen die ik verders toch niet ken.

http://www.shinmai.co.jp/oly-eng/19980217/98021705.jpg

Die vent heeft bovenbenen!

TonH
16-01-04, 11:43
Geplaatst door Tomas
Dan had je je dankbaarheid maar moeten tonen, heiden.

Dankbaar moet je zijn,
nederig en klein...

Tomas
16-01-04, 11:47
Geplaatst door TonH
Dankbaar moet je zijn,
nederig en klein...

Precies. Alleen dan kan je de vormen het beste zien.

Ik neem heiden terug. Of ik bedoelde Eric Heiden, dat kan ook.

TonH
16-01-04, 11:53
Geplaatst door Tomas
Precies. Alleen dan kan je de vormen het beste zien.

Ik neem heiden terug. Of ik bedoelde Eric Heiden, dat kan ook.

Je bedoelt die looser met die 5 Olympische medailles? :ego:

http://www.speedskating.org/hall-of-fame/images/skaters/eric-lp.jpg

Tomas
16-01-04, 11:57
Geplaatst door TonH
Je bedoelt die looser met die 5 Olympische medailles? :ego:

Ik weet niet of je op dit prikbord zomaar straffeloos de profeet mag beledigen. Ik zal eens even navragen bij beheer.

TonH
16-01-04, 11:58
Geplaatst door Tomas
Ik weet niet of je op dit prikbord zomaar straffeloos de profeet mag beledigen. Ik zal eens even navragen bij beheer.

Als dit de profeet is dan wil ik graag gebanned worden!

http://www.speedskating.org/hall-of-fame/images/skaters/eric-1.jpg

TonH
16-01-04, 12:00
http://www.xs4all.nl/~pal/images/sche.gif

Tomas
16-01-04, 12:01
Geplaatst door TonH

Als dit de profeet is dan wil ik graag gebanned worden!


Je moet het wel plaatsen in die cultuur toendertijd. Het is niet helemaal eerlijk om 'm naar de huidige maatstaven te (ver)oordelen.

TonH
16-01-04, 12:02
Geplaatst door Tomas
Je moet het wel plaatsen in die cultuur toendertijd. Het is niet helemaal eerlijk om 'm naar de huidige maatstaven te (ver)oordelen.

http://www.xs4all.nl/~pal/images/sche.gif

Joesoef
16-01-04, 12:04
Geplaatst door Tomas
Er is hoop ik geen dwang.

Je hebt geen foutjes kunnen ontdekken? Want ik gok hier en daar maar wat.

Ik denk dat het dat gokken wel mee valt niets vreemds in kunnen ontdekken. Op de link met schaatsen na dan. :p

barfly
16-01-04, 12:08
Ff wat anders dan al die kerels van TonH!

http://www.viewcalgary.com/peter/skatingWCup/maxImages/friesinger_5327.jpg

Anni :duim:

Blade20
16-01-04, 12:08
:haha: Prachtig stukje tekst Tomas. Werkelijk amusant. :duim:

TonH
16-01-04, 12:12
Geplaatst door barfly
Ff wat anders dan al die kerels van TonH!
Anni :duim:

Anni met haar Friezingers is een genot om naar te kijken. :wohaa:

Maar dit is mijn jeugd:

http://multimedia.olympic.org/pic/schenk_gal_l_01.jpg

En een video waar je kippevel van krijgt! Een must!

http://www.olympic.org/uk/utilities/multimedia/gallery/results_uk.asp?entid=760&LinkName=ARD+SCHENK&MediaType=vid

Tomas
16-01-04, 13:52
Geplaatst door Joesoef
Ik denk dat het dat gokken wel mee valt niets vreemds in kunnen ontdekken. Op de link met schaatsen na dan. :p

:haha:

Maar wat kan je dan nog meer met ijs, dat het een Godswonder maakt?

Tomas
16-01-04, 13:54
Geplaatst door Blade20
:haha: Prachtig stukje tekst Tomas. Werkelijk amusant. :duim:

Het is niet om te lachen. :mad:

Tomas
16-01-04, 13:55
Geplaatst door TonH
Maar dit is mijn jeugd:


Oh... Ah, nu zie ik het: Dat is niet je aantal berichten, maar je leeftijd.

jada
16-01-04, 14:31
Tomas op zoek naar God, hij lijkt Henny Huisman wel.

Tomas
16-01-04, 14:38
Geplaatst door jada
Tomas op zoek naar God, hij lijkt Henny Huisman wel.

Dat zegt wel erg veel over jouw ondertscheidendvermogen, trouwens!

TonH
16-01-04, 15:44
Geplaatst door Tomas
Oh... Ah, nu zie ik het: Dat is niet je aantal berichten, maar je leeftijd.

http://www.groenlinks-oudzuid.nl/images/tom3.gif

Tomas
16-01-04, 15:46
Geplaatst door TonH
http://www.groenlinks-oudzuid.nl/images/tom3.gif

:haha: :haha: :haha: :haha:

Ben je daar al die tijd mee bezig geweest?!

:haha: :haha: :haha: :haha:

Tomas
16-01-04, 15:57
Geplaatst door TonH
http://www.groenlinks-oudzuid.nl/images/tom3.gif

Ik voel me ook wel vereerd, eigenlijk.

En na de ontboezemingen van 850 kan ik dit ook wel gebruiken.

freya
16-01-04, 16:00
Geplaatst door TonH
http://www.groenlinks-oudzuid.nl/images/tom3.gif

:melig: :duim: :melig:

Tomas
16-01-04, 16:05
Geplaatst door freya
:melig: :duim: :melig:

Ja, hoor. Zal ook niet. :moe:

freya
16-01-04, 16:19
Geplaatst door Tomas
Ja, hoor. Zal ook niet. :moe:

Zoet maar katje.
Schoteltje melk?















http://www.click-smilies.de/sammlung0903/tiere/animal-smiley-030.gif

Tomas
16-01-04, 16:38
Geplaatst door freya
http://www.click-smilies.de/sammlung0903/tiere/animal-smiley-030.gif

Na die van TonH wat weinig origineel.

TonH
16-01-04, 16:40
Geplaatst door Tomas
:haha: :haha: :haha: :haha:

Ben je daar al die tijd mee bezig geweest?!

:haha: :haha: :haha: :haha:

Weet je wel hoeveel werk daarin zit??? Dankbaar zou je toch zijn? Nedererig en klein?

TonH
16-01-04, 16:45
Geplaatst door Tomas
Ik voel me ook wel vereerd, eigenlijk.

En na de ontboezemingen van 850 kan ik dit ook wel gebruiken.

Maar ook: aai poes.... hoor http://smile.smilies.nl/545.gif

Wat heeft 850 dan ontboezemd? :confused:

Tomas
16-01-04, 16:52
Geplaatst door TonH

Wat heeft 850 dan ontboezemd? :confused:

http://ww.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1147096

De hele thread zo'n beetje.

TonH
16-01-04, 16:55
Geplaatst door Tomas
http://ww.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1147096

De hele thread zo'n beetje.

Dank, ik zag het net.

850 heeft gisteren zeker American Beauty met Kevin Spacey gezien! Iets te sterk ermee vereenzelfigd zeker...

Tomas
17-01-04, 10:30
Geplaatst door TonH
Dank, ik zag het net.

850 heeft gisteren zeker American Beauty met Kevin Spacey gezien! Iets te sterk ermee vereenzelfigd zeker...

Oh...? Mijn vrouw zei toen: Er komt straks een film over jou! Maar ik moest weg en heb 'm dus niet gezien. Ik wist niet dat die film ging over sex met een 13 jarige. Ik hoop dat zij dat ook niet wist....

TonH
18-01-04, 00:46
Geplaatst door Tomas
Oh...? Mijn vrouw zei toen: Er komt straks een film over jou! Maar ik moest weg en heb 'm dus niet gezien. Ik wist niet dat die film ging over sex met een 13 jarige. Ik hoop dat zij dat ook niet wist....

Say no more... :schok:

Of misschien toch wel :D

Orakel
18-01-04, 02:05
Geplaatst door TonH
En dan die scheur niet zien en ongenadig op je bek gaan.


Die scheur is juist de reden dat ie achter die vrouw schaatst.

observer
18-01-04, 11:29
nederlanders winnen dit jaar bijnaalle wk's schaatsen op die door friesinger gewonnen (en die spreekt nederlands) na dus dan moet god ons wel goed gezint zijn

mark61
18-01-04, 16:25
Geplaatst door observer
nederlanders winnen dit jaar bijnaalle wk's schaatsen op die door friesinger gewonnen (en die spreekt nederlands) na dus dan moet god ons wel goed gezint zijn

Vergeet de WK korfbal niet.

Tomas
18-01-04, 21:10
Geplaatst door mark61
Vergeet de WK korfbal niet.

Er is niks metafysisch aan korfbal. Of weet jij meer?

Tomas
18-01-04, 21:11
Geplaatst door Orakel
Die scheur is juist de reden dat ie achter die vrouw schaatst.

Tsk tsk

Typisch jeugdcultuurtaal.

Tomas
18-01-04, 21:12
Geplaatst door TonH
Say no more... :schok:

Of misschien toch wel :D

Weet ik niet. We hebben het geen van beiden uiteindlijk gezien.

mark61
18-01-04, 23:26
Geplaatst door Tomas
Er is niks metafysisch aan korfbal. Of weet jij meer?

Nou met die successtory moet een god evengoed gemoeid zijn als met schaatsen. God zij met ons, staat er niet op de euro.

Tomas
19-01-04, 09:49
Geplaatst door mark61
Nou met die successtory moet een god evengoed gemoeid zijn als met schaatsen. God zij met ons, staat er niet op de euro.

Misschien heb je wel gelijk. Er is toch iets met korfbal en gemeenschappelijk douchen? Daar moet ook iets goddelijks achter zitten denk ik. Maar ik heb geen enkel idee van de korfbalfysica, dus kan daar niks over zeggen verders.

mark61
19-01-04, 12:08
Geplaatst door Tomas
Misschien heb je wel gelijk. Er is toch iets met korfbal en gemeenschappelijk douchen? Daar moet ook iets goddelijks achter zitten denk ik. Maar ik heb geen enkel idee van de korfbalfysica, dus kan daar niks over zeggen verders.

Ik begeef me nou op glad ijs, maar die vakken zijn geloof ik ook al opgeheven. En dan een gemengde groepssport zoals je zegt...

David17
19-01-04, 13:43
Geplaatst door Tomas
een laag van ongeveer 3 moleculen dik heeft aan de buitenkant die zich niet kan schikken in de kristalstructuren. Deze laag van 3 moleculen dik blijft als het ware helemaal vloeibaar. Deze laag gedraagt zich als lagers als er met een hard voorwerp overheen wordt gewreven. Hierdoor is ijs glad. Zo glad als geen enkele andere vaste stof. Zelfs gladder dan spek.

Volgens metingen is het waterige laagje op het ijsoppervlak vlak bij het vriespunt ongeveer 50 moleculen dik. Bij dalende temperatuur neemt de dikte van het laagje snel af. IJs zou dus het beste moeten glijden dicht bij het vriespunt. Het is echter ook bekend dat ijs zachter wordt naarmate de temperatuur dichter bij nul komt. Dit betekent dat de schaats dieper in het ijs zakt en dus een grotere deformatiewrijving zal ondervinden. Dus enerzijds moet het ijs warm zijn om een dikker 'water laagje' te hebben en anderzijds moet het ijs zo koud mogelijk zijn, want dan is het harder. Uit experimenten blijkt dat deze twee mechanismen een U vormig verband veroorzaken tussen ijstemperatuur en ijswrijving. De optimale ijstemperatuur voor schaatsen blijkt hierdoor -7 oC te zijn. Zowel bij dooiend ijs als bij zeer lage temperaturen neemt de wrijving drastisch toe.

mark61
19-01-04, 14:10
Ingenieur Foppe.

David17
19-01-04, 14:24
Wow, zo'n moeilijk woord als ingenieur.... en helemaal goed geschreven. Of heeft je mama je geholpen? :p

Tomas
19-01-04, 15:35
Geplaatst door David17
Volgens metingen is het waterige laagje op het ijsoppervlak vlak bij het vriespunt ongeveer 50 moleculen dik. Bij dalende temperatuur neemt de dikte van het laagje snel af. IJs zou dus het beste moeten glijden dicht bij het vriespunt. Het is echter ook bekend dat ijs zachter wordt naarmate de temperatuur dichter bij nul komt. Dit betekent dat de schaats dieper in het ijs zakt en dus een grotere deformatiewrijving zal ondervinden. Dus enerzijds moet het ijs warm zijn om een dikker 'water laagje' te hebben en anderzijds moet het ijs zo koud mogelijk zijn, want dan is het harder. Uit experimenten blijkt dat deze twee mechanismen een U vormig verband veroorzaken tussen ijstemperatuur en ijswrijving. De optimale ijstemperatuur voor schaatsen blijkt hierdoor -7 oC te zijn. Zowel bij dooiend ijs als bij zeer lage temperaturen neemt de wrijving drastisch toe.

En hoeveel moleculen is die laag dan dik bij -7?

TonH
19-01-04, 16:55
Geplaatst door Tomas
En hoeveel moleculen is die laag dan dik bij -7?

Welke laag en wat voor wrijving?

http://www.ola.nl/icebox/in_your_hand/art/vis_outhome_magnumclassic.gif

mark61
19-01-04, 17:06
Geplaatst door David17
Wow, zo'n moeilijk woord als ingenieur.... en helemaal goed geschreven. Of heeft je mama je geholpen? :p

Jaja, stil maar.

Tomas
19-01-04, 17:20
Geplaatst door TonH
Welke laag en wat voor wrijving?

http://www.ola.nl/icebox/in_your_hand/art/vis_outhome_magnumclassic.gif

Over lagen gesproken: Ik heb zelf iets ongezonds met die caramel magnum... En praat daar dus liever niet over.

TonH
19-01-04, 17:26
Geplaatst door Tomas
Over lagen gesproken: Ik heb zelf iets ongezonds met die caramel magnum... En praat daar dus liever niet over.

Ach, iets oudkerkelijks?

Tomas
19-01-04, 17:34
Geplaatst door TonH
Ach, iets oudkerkelijks?

Min of meer.. Dus, zolang jij er niet uitziet als een Heleen van Royen in een kansrijke ambiance, laat ik me er niet verder over uit.

David17
19-01-04, 17:39
Geplaatst door Tomas
En hoeveel moleculen is die laag dan dik bij -7?

Ongeveer 48 moleculen dik. Tot een temperatuur van -183° Cde moleculen in de bovenste laag van ijs dezelfde bewegings-eigenschappen hebben als water. Rond het vriespunt is deze laag zo'n 50 moleculen dik. Voldoende om als glijmiddel (lachen, Ton!) te functioneren bij het schaatsen. Bij een temperatuur van -183°C is deze nog maar 3 moleculen dik. In theorie kan er tot die temperatuur geschaatst worden.

Tomas
19-01-04, 17:41
Geplaatst door David17
Ongeveer 48 moleculen dik. Tot een temperatuur van -183° Cde moleculen in de bovenste laag van ijs dezelfde bewegings-eigenschappen hebben als water. Rond het vriespunt is deze laag zo'n 50 moleculen dik. Voldoende om als glijmiddel (lachen, Ton!) te functioneren bij het schaatsen. Bij een temperatuur van -183°C is deze nog maar 3 moleculen dik. In theorie kan er tot die temperatuur geschaatst worden.

Ik begreep dat er laatst een schaatstocht op het Baikalmeer mislukt was wegens de te lage temperatuur van -40. Dan kom je net zo hard vooruit als op schuurpapier schijnt.

TonH
19-01-04, 17:43
Geplaatst door David17
Ongeveer 48 moleculen dik. Tot een temperatuur van -183° Cde moleculen in de bovenste laag van ijs dezelfde bewegings-eigenschappen hebben als water. Rond het vriespunt is deze laag zo'n 50 moleculen dik. Voldoende om als glijmiddel (lachen, Ton!) te functioneren bij het schaatsen. Bij een temperatuur van -183°C is deze nog maar 3 moleculen dik. In theorie kan er tot die temperatuur geschaatst worden.

Over schaatsen zal ik NOOIT lachen. :ego:

m- said
20-01-04, 00:00
je komt allah nog wel als je dod gaat. Jongen dan piep je echt wel anders

groetjes van Said

Tomas
20-01-04, 09:58
Geplaatst door TonH
Over schaatsen zal ik NOOIT lachen. :ego:

Zeg Ton, ben jij hier dan wel eens geweest?

http://www.gde.at/gemeinden/weissensee/webcam/big_current1.jpg

Niet aanstaand, maar volgend weekend kan je mij daar zien op deze webcam. Moet je wel goed kijken natuurlijk.

Tomas
20-01-04, 10:00
Geplaatst door m- said
je komt allah nog wel als je dod gaat. Jongen dan piep je echt wel anders

groetjes van Said

Gouda!

Wat vind jij van de 10-goudse stadregels?

TonH
20-01-04, 11:18
Geplaatst door Tomas
Zeg Ton, ben jij hier dan wel eens geweest?

http://www.gde.at/gemeinden/weissensee/webcam/big_current1.jpg

Niet aanstaand, maar volgend weekend kan je mij daar zien op deze webcam. Moet je wel goed kijken natuurlijk.

De zon schijnt daar!!!!

Ik zal hem bij mijn favorieten zetten. Is de maraton dan daar? Of vakantie?

Ze hebben er toch wel internet :schok:

Tomas
20-01-04, 11:51
Geplaatst door TonH
De zon schijnt daar!!!!

Al weken! Nu nog 2 extra weken aub, god!


Is de maraton dan daar? Of vakantie?

Ja allebei, maar ik doe slechts mee met de toertocht. Ik doe niet mee met de wedstrijd om anderen ook een kans te geven.


Ze hebben er toch wel internet :schok:

Zo te zien wel.

Tomas
23-01-04, 08:57
't is er nu godgloeiende -13 graden.

Waar begin ik aan?

TonH
23-01-04, 09:44
Geplaatst door Tomas
't is er nu godgloeiende -13 graden.

Waar begin ik aan?


23 januari 2004:
Bij een temperatuur van maar liefst 22 graden onder nul is vanochtend om 07.00 uur de eerste grote toertocht van start gegaan. Van invloed op de stemming was de temperatuur niet. De deelnemers gingen vol goede moed van start voor hun 200 kilometer. Foto’s van de start zijn te zien op de foto-pagina.



:hihi: Het was leuk... :zwaai:

TonH
23-01-04, 09:46
Maar er is nog hoop:


Frosty the Frozen Cat

Frosty was found in New Ulm and brought to the city shelter the winter
of 2001. She was literally frozen solid. The animal control officer said
you could practically tap on her body and she was hard. He had heard
stories about animals that had thawed out and come around so he lay her in
a kennel and put a heat lamp on her. I first saw her the next day, lying
there all dirty and gray looking and she didn't move but to open
her eyes a little bit so I knew she was alive. The next few days she
become a little more coherent and would move her head but she really
just laid there for 3-4 days. Her tail was black - obviously frostbitten.
Each day she improved until finally she was sitting up then standing!
At the vet clinic, they amputated her tail (she now has a 1" stub) and
the tip of one ear. She recovered well at the vets and was
adopted fairly quickly. But that was just the beginning.....
At her new home, she hid for 2 weeks and when they did find her, she
bit her new owners.....back to the clinic.....
She was unapproachable and looked mean but I started going to
the clinic to work with her. I gave her treats and slowly was able to pet her.
She had been through so much I felt she needed a chance. She improved
every day but was unadoptable and she couldn't stay at the clinic
forever so Jill Tostenrud took her home. Then I made up my mind
that I needed this cat so I put her in my spare bedroom and
made her up a nice home. Slowly I gained her confidence with
treats and petting and soon I could pick her up and even cuddle her!
Now the only time she bit was when I QUIT petting her! Frosty now
has the run of the house. She loves to eat and looks like a volleyball with
4 legs! Especially since she has no tail. She has a beautiful white
coat - a far cry from that gray, dirty cat I first saw! She's loving, likes to
play, be pet and brushed and licks my face. She just needed a
little TLC! What an amazing cat - I'm proud to be
Frosty's owner and I love her very much.

Tomas
23-01-04, 10:03
Geplaatst door TonH
Maar er is nog hoop:

:haha:

Maar heb je ook een foto van frosty's nieuwe baasje?

TonH
23-01-04, 10:07
Geplaatst door Tomas
:haha:

Maar heb je ook een foto van frosty's nieuwe baasje?

Nee, helaas niet.

Wel van Frosty!

http://www.newulmtel.net/~raitz/frosty.jpg

Tomas
23-01-04, 10:12
Geplaatst door TonH
Nee, helaas niet.

Wel van Frosty!



ja, ik zie wel enige gelijkenis...


Maar ik weet ook weer dat de Duivel bestaat trouwens. Dat is me al vaker gebeurd en gisteravond weer. Dan zit ik een tijdje achter een boeiend onderstel en een hele lange blonde paardenstaart. En toen ik er voorbij ging zag ik het weer: Een vent. Kut, had ik kunnen weten als ik een functionerend geheugen had.

Tomas
27-01-04, 21:25
Vrijdag kijken:

http://www.weissensee.nl/SWM2/WebCams/webcams.html

En aanmoedigen natuurlijk!

Donna
27-01-04, 21:34
Geplaatst door Tomas
Vrijdag kijken:

http://www.weissensee.nl/SWM2/WebCams/webcams.html

En aanmoedigen natuurlijk!


:D


Als je half kapotgevroren over die witte zee schaatst, denk dan aan God...... Dan komt alles goed.

Tomas
27-01-04, 21:45
Geplaatst door Donna
:D


Als je half kapotgevroren over die witte zee schaatst, denk dan aan God...... Dan komt alles goed.

Dank je!

:zwaai:

TonH
28-01-04, 00:08
Geplaatst door Tomas
Dank je!

:zwaai:

Tomas, wanneer jij vrijdag het volgende doet:


SInds de introductie van de WebCams staan vele mensen met de telefoon in de hand voor onze webcams naar het thuisfront te zwaaien. Om te zorgen dat u nu écht goed in beeld komt hebben we de
SWM GroetenCam. Dirigeer uw familie of vrienden naar het ijs, naar de witte caravan voorbij start/finish. Rechts van de caravan is een cirkel in het ijs gemaakt. Wanneer men in de cirkel gaat staan is men goed zichtbaar. De GroetenCam staat alle dagen aan van 9.00 tot 17.00. En dan nu... zwaaien maar!


Dan kunnen wij met z'n allen naar: http://www.weissensee.nl/SWM2/WebCams/GroetenCam/groetencam.html

Maar niet te vroeg... en neem je zwemvest mee. Ben je ook goed te herkennen http://www.my-smileys.de/smileys_1/Tauchen.gif

Tomas
02-02-04, 13:29
Pijn is eigenlijk altijd onbeschrijfelijk. Het maakt niet uit of het nu onbeschrijfelijk zeer doet of niet. Ik weet zeker dat het anders zou voelen als er iemand met een mes in mijn enkels zou zitten steken. Dus die vergelijking laat ik maar achterwegen. Als dat echt zo zou zijn en je kan dan nog doorschaatsen, althans dat wat ik nu op het ijs doe, ben je geen mens meer, maar een machine ofzo. Ik laat het er maar bij dat mijn enkels aan het begeven zijn. Ze doen het niet meer. En iedere slag… Slag? Nee, iedere voorzichtige stap die in de verte iets van schaatsen weg heeft is geen pretje meer. Pijn hoort er ook bij. Alles doet pijn. M’n armen zitten in een kramp op m’n rug. Af en toe haak ik ze daar los en met voorzichtige bewegingen probeer ik weer eens wat bloed door die stijve armen heen te laten stromen. M’n rug is ook een drama. Volgens mij voelt die als die collega die wel eens zo’n pijnlijk gezicht trekt en dan iets mompelt over z’n rug. Diep zitten of rechtop maakt niet meer uit, m’n rug doet gewoon zeer. Maar het valt in het niet met m’n enkels. Die hebben besloten dat dit m’n laatste rondje is. En daar baal ik van. Nog 10 kilometer om dit rondje uit te rijden en om te balen als een stekker.

Natuurlijk heb ik excuses. Ik schaats nog maar een paar jaar. De meeste mensen hier doen dat al van ver voor hun geboorte schijnt het. Die zijn dan ook met een eigenhandige keizersnee ter wereld gekomen. Nou ja, eigenhandig: Eigenvoetig, maar dat woord bestaat geloof ik niet. En ik schaats op noren, wat je bijna niemand ziet doen. De meeste schaatsen op wat wij zelfglijders zijn gaan noemen. Die doe je aan, je gaat zitten, start ze en na 200 km zet je ze uit. Klaar. Geen last van scheuren, geen last van kuilen, enkels of kouwe voeten. Die dingen huur ik volgend jaar, da’s me nu wel duidelijk. En we zouden toch maar 100 km rijden? Daar hadden we ons voor ingeschreven en dit rondje wordt wel 130km als ik de eerste 5 km mee reken. Dat is meer dan gepland. Maar ik baal toch. Want die 100km leek in Nederland nog wel veel, maar na een avondje stappen en een dagje trainen hier in Oostenrijk tussen al die schaatsgekken lijkt 100km meer iets voor kleuters of demente bejaarden. Of nog preciezer; ongetrainde gehandicapte demente bejaarden, die hun rolator even aan de kant zetten.

Al ruim 100km spookt de zin “Ongetraind 150” door m’n hoofd. Dat heb ik te vaak met een scheve grijns gehoord hier. En de gemiddelde leeftijd hier is beschamend hoog. “Ongetraind 150” kan ik niet, want ik heb een jaar lang getraind met het idee om hier te schaatsen. En 150 haal ik ook al niet, omdat m’n enkels het begeven. Kut, wat baal ik. Toevallig komt er op dat moment een semi-professionele rijder langs die net zo hartgrondig, maar dan ook nog hardop “Kut” roept. De eerste verstandige woorden sinds een kilometer of 120. Heel wat beter dan het oeverloze gelul van de cliche-omroeper, die om de zin minstens een keer essent, aa of een of ander bouwbedrijf dat een aantal schaatsers hier sponsort noemt. Dat doet ie vast niet uit liefdadigheid denk ik.

Iets wat me trouwens bij het hele gebeuren hier onderhand stevig begint tegen te staan. Wat doet die stichting nu eigenlijk met je 100 euri startgeld? En dan heb ik het nog niet over het lidmaatschap en het daarbij behorende inschrijfgeld.

Die 40 euri korting op je hotelkamer bijvoorbeeld bleek een sigaar uit eigen doos te zijn. Want de prijzen van die kamers zijn helemaal niet zo hoog in dit seizoen. Ja, alleen als de alternatieve elfsteden tocht wordt georganiseerd door de stichting. Dan wel. De administratiekosten van de boeking vang de stichting ook. Dat samen met de toeslag die het pension weer moet afdragen aan de stichting compenseert de 40 euro ruimschoots. Dus wat doen ze ermee?

De opleuk-zooi zoals de finish enzo, worden duidelijk gesponsord door Essent en AA. De baan wordt geveegd door de Eismeister en die is van de gemeente en voor zover ik het heb begrepen betaald de gemeente dat allemaal. Die is maar wat blij met al die Hollanders. Dus wat doen ze ervoor?

De grote verwarmde party-tent bij de start en finish wordt volgens mijn voorzichtige inschatting ruimschoots betaald door de cateraar die daar een omzet van jewelste draait in een paar dagen. Achterin die tent op een heel klein stukje oppervlak heeft de stichting haar kantoortje waar je je moet inschrijven en waar je je oorkonde krijgt uit gereikt. Dat is gelijk een winkeltje met sweaters, truien, mountainbikes en nog meer dure zooi, waar je de stichting mee kunt verrijken als je het koopt. Dat kunnen de kosten niet zijn, dus wat doen ze met dat geld?

Al die mensen die daar werken, die langs de baan staan om je te voorzien van eten en drinken, die de administratie doen of wat dan ook, zijn vrijwilligers. Kosten dus niets. Om ze hier naartoe te halen zou geld kunnen kosten. Misschien een bus vol. De enige die ik heb gesproken echter, waren de vrouwen die met hun man mee waren en dan als ze er toch zijn, het leuk vinden om mee te helpen. Dus die kosten echt helemaal tien-keer niks.

Nou het eten en drinken dat kost toch wel geld? Ja, dat kost geld. Die lauwe thee is niet gratis, en die met water aangelengde lauwe AA ook niet. Maar echt veel zal het niet kosten, want je wordt scheel van de AA reclame bij de ravitaillering. De krentenbrood en de kaas zal geld kosten. Nou ik schat dat ik aan 5 euro heb opgedronken en gegeten. Dus blijft nog altijd de vraag: Wat doen ze nou van die 95 euri? Dat zal wel een groot geheim zijn, denk ik. Als die luie Nederlandse journalisten nu eens echt zouden werken voor hun geld, dus in plaats van stukjes uit de lokale pers hier doorlezen en uitvergroot in de Nederlandse overnemen, nu eens deze stichting zouden doorlichten, dan krijg je volgens mij echt nieuws boventafel. Maar ja, dat betekent werk enzo.

Dit laatste stuk van de ronde over het kleine meer slingert zigzaggend over het meer en ik heb nog een bocht of 5 te gaan. De pijn wordt steeds heviger en het sprankje hoop dat ik na een korte pauze misschien nog 1 rondje kan rijden wordt steeds kleiner. 150 zou zoveel mooier zijn dan 125. Het dwalen met m’n gedachten en het ontwijken van scheuren is onderhand door m’n ruggenmerg overgenomen, dus dat gaat eigenlijk best wel aardig. Het is heel anders dan schaatsen op een kunstijsbaan. Daar probeer je zonder naar het ijs te kijken in een cadans te komen. Een soort dans, waarbij iedere slag op het juiste ritme wordt uitgevoerd. Maar hier kan dat helemaal niet. Ieder slag is een berekening op zich. Soms is ie kort, soms lang, dan weer extreem lang met allerlei nood bochtjes en soms moet je echt met twee voeten op het ijs een hindernis nemen.

Toen we gister dan ook het ijs van het grote meer op reden vanaf ons pension om de scheuren een beetje in kaart te brengen dacht ik echt even: Dit gaat morgen dus niet door, want zoveel scheuren dat is niet meer normaal. Mijn schaatsmaatje reed een 100 meter voor me over de baan en ik zag ‘m 2 keer achter elkaar onderuit gaan. Nog nooit had ik zulk slecht sneeuw ijs gezien. Tot we de brug onderdoor naar het kleine meer reden. Toen begreep ik waarom de Pension eigenaar sprak over fantastisch ijs. Alles is namelijk relatief en het ijs op het kleine meer was nog vele malen slechter. Dat lag er al vanaf begin december, en sindsdien had het al eens gedooid, en was de sneeuw vastgevroren, daar hadden er mensen over gelopen tijdens een dooi periode, dat was een heuvel landschap met kloven, scheuren en kuilen. Vooral de kuilen waren een gevaar op de weg. Dat is 100 km klunen dacht ik. Dat wordt echt helemaal niks. Na dit maanlandschap het grote meer weer op en dan begrijp je echt relativiteit. Het ijs was daar echt fantastisch. Die paar scheuren, moet je niet moeilijk over doen.

Aan het eind van ons trainingsrondje dat uiteindelijk toch nog meeviel gaf ik mijn planning voor de grote dag door aan m’n maatje. De eerste ronde wordt lastig, koud en een beetje inkomen, de tweede begin ik op temperatuur te komen en krijg ik er echt zin in. Ik ga geloven in meer. Dan komt drie en die valt vreselijk tegen en ik ga twijfelen aan het uitrijden van de 100. En rondje vier gaat op m’n tandvlees.

Dat klopte aardig. Maar het verschil zit in meer dan de details. We kwamen zoals altijd met mijn maatje net te laat bij de start, maar daardoor konden we wel na onze tassen in de sneeuw naast de baan gegooid te hebben direct bij meute aansluiten. Dat scheelde blauwbekken tijdens het wachten op het startschot. Koud was het. Hoe koud zal wel altijd een mysterie blijven. ’s Morgen om 6 uur vertelde een jongen in het pension die net buiten was wezen kijken dat het –16 was. Dat vind ik persoonlijk al koud. Maar een kwartier later komt er een ervaren schaatsers, strak in het pak vertellen dat zijn censor bij de oprit naar het pension –20 registreerde. Dat had ie net op z’n slaapkamer op de ontvanger uitgelezen. Ik wist niet dat zoiets bestond. Je hebt hier echt schaatsgekken. En vertelde hij: Bij het meer is het dan nog ‘s 2 graden kouder en om 8 uur, bij het eerste zonlicht wordt het sowieso ook nog ‘s 2 graden kouder. Dus –24? Yep. –24. Dat is heel wat kouder dan ze gister in de tent tijdens de breefing vertelde. Daar hadden ze het over –8, oplopend naar een paar graden boven nul. Mooi fout dus. Die stichting bestaat niet alleen een stelletje zakkenvullers, maar ook nog uit een stelletje weerkundige nitwits. Op het ijs bij de start hoorden we geruchten over –23. Ook spraken er sommige van –22 en dat je daar dan nog ‘s 5 graden vanaf moet trekken voor verderop op het grote meer, waar de zon nooit komt. Dus –30. Nou kan ik ook niet snel hoofdrekenen, maar daar was ik het niet mee eens. En om 10 uur weet ik nog wel, werd er omgeroepen dat het –18 was en dat er een ijzig koude noorderwind begon te waaien. Maar het maakt allemaal niks uit. Ik had ooit eerder –15 meegemaakt en vond dat verschrikkelijk koud. Dat was het hier ook. Ik denk dat het onder de –15 allemaal niet zoveel meer uitmaakt. Koud is koud.

In die kou eerst 5 km over het kleine meer zodat de groep van 1500 schaatsers wat uitgerekt onder de brug door zou gaan. Allemaal tegelijk onder de brug door zou wel eens fout kunnen gaan schijnt. Die meute bleef echter wel lang bij elkaar, minstens 30 km in een grote groep schaatsen, waarbij je je tot het uiterste moest concentreren op de scheuren die je op het laatste moment in zicht kreeg. Zicht is een groot woord, want het is nog altijd een beetje donker zo vroeg en tegen de tijd dat de zon een beetje te voor schijn komt, spiegelt deze zo erg op de baan, dat je niks van de scheuren ziet.

Ik zag m’n maat de eerste 10 km weer 2 keer onderuit gaan. Bij de 2e keer raakten we elkaar kwijt. En dat is zo gebleven tot net dan, bij het ingaan van het 2e deel van deze laatste ronde. De laatste ronde omdat m’n enkels niet meer overeind blijven staan. En dat komt omdat ik mijn schaatsen die eerste ronde niet goed dicht had zitten. Zo stom. Een hele ronde met een open schaats gereden. Maar ja, dat zie je niet in het donker en als er allemaal ijs en sneeuw op zit. Ik voelde het wel. Ik dacht de hele tijd wel: dat is raar, ik dacht als er een enkel gaat opspelen dan is het wel de linker, want die heb ik 3 weken geleden tijdens het hardlopen een keer verzwikt. Maar het is de rechter die zwabbert en wiebelt. Pas na de stempel van de 1e ronde zag ik mijn stomme blunder. De veters zaten gewoon los. Het resultaat was wel dat ik de 2e ronde in ging met heerlijk zittende schaatsen. Dat gaf moed, zoals ik gister had voorspeld. Maar niet echt goed, zoals ik gister gehoopt had. Ik was in de eerste ronde vlak voor de brug al een keer ongenadig op m’n bek gegaan, waardoor m’n linker elleboog en knie tamelijk beurs aanvoelden, maar in de 2e ronde werd dat al snel erger. Het peloton dunde eindelijk uit en aan de 2e ronde begon ik tamelijk alleen. Maar met goede moed en ijskoude handen van het veterstrikken. Na een kilometer of 5 waren die handen weer op temperatuur en kwam ik in het kielzog van een man die maar ietsje langzamer dan mij reed, maar wel met een technisch perfecte slag. Dus ik dacht, hier blijf ik mooi achter zitten relaxen. Dat had ik niet moeten denken, want ik lag met die gedachte en al keihard op het ijs. Tijdens het doorglijden na de val zag ik de man verdwijnen. Dus snel overeind en er weer achteraan, want die man is mijn buitenkans. In 5 minuten zat ik weer achter de technisch sterke schaatser. En in weer 5 minuten lag ik op m’n bek. Achter iemand zitten op dit ijs is voor mij niet weggelegd begreep ik. En ik begreep ook dat die vent inwendig in een deuk lag, want hij moet mijn valpartijen gehoord hebben, dat kan niet anders. En ook wist ik dat met nog 1 val op mijn linker elleboog de botsplinters om m’n oren zouden vliegen. Ik schatte in dat een röntgenfoto nu al net zoveel scheuren als het ijs op het kleine meer zou laten zien. Vanaf dat moment probeerde ik niemand meer voor mij te laten. Alleen lukt dat niet altijd even goed. Soms kwam er vanzelf iemand voor me zitten en soms vond ik me opeens zonder het te beseffen achter iemand. En dat leverde ook iedere keer weer een smak op het keiharde ijs op. Ronde 2 maakte me volledig beurs, bont en blauw.

Tomas
02-02-04, 13:30
Ronde 3 zou ik zonder te vallen afmaken had ik vast besloten. En dat lukte. Ronde drie viel mee. In ronde 3 kreeg ik fantasieën van 150 km. Soms zelfs van 175 en heel even, heel even zelfs van 200km. In ronde drie voelde ik ook niks vervelends meer in mijn enkels. Ronde drie was perfect. De zon scheen. Af en toe kwam er een ijzige wind uit het noorden, maar dat maakte het niet eens zo zwaar. In ronde drie begreep ik ook dat de AA warm was. Die had ik dus al 2 ronden laten staan omdat ik geen zin had in nog meer koud drinken. Ik had zelf namelijk een soort doping mee genomen een soort energie drankje. Dat had ik natuurlijk in mijn eigen tas langs de baan staan. Na ronde 1 kreeg ik dat maar amper weg, vanwege de kou. Maar met ronde 2 was het allemaal al zo’n beetje bevroren dus onbruikbaar geworden. Nee, ronde drie was perfect. Ronde 3 ging zo goed, dat ik tijdens tegenwind schaatsers achter mij hoorde zitten. Die zaten dan in mijn luwte. Iedere keer probeerde ik dan om op het laatste moment een scheur te ontwijken, zodat ik dan ook eens zou meemaken hoe dat zou klinken als er achter je iemand op z’n bek ging. Maar nee. Niet gelukt. Misschien maar goed ook.

Misschien. Ach ja, want ik had m’n lolletje al wel gehad. Volgens de omroeper was het zo koud, dat je verplicht je skiebril moest op hebben. Dat had ik even geprobeerd, maar die van mij is nogal donker. En in het schemerdonker is een donkere skiebril geen optie. Dus dan maar zonder skiebril. Onderweg werd ik er 1 keer op aangesproken door een mede schaatser: He! Je moet je skiebril op doen! Hij had de zin amper uitgesproken of hij lag languit op het ijs. Alles okee? Vroeg ik vriendelijk, terwijl ik rustig langs hem heen schaatste. Ik hoorde nog wat gemompel over kut-bril en dat er niks aan de hand was.

De laatste ronde ging wat minder ik wilde eerst even wat vocht uit mijn blaas verwijderen en ik gleed voorzichtig naar de kant waar wat sneeuw lag. Dat was dus aangevroren sneeuw die geen millimeter meegaf. Ik ging voor de 6e keer recht op m’n snufferd. Dat is geen goed begin dacht ik nog. En daar had ik gelijk in. Vlak voor de brug het kleine meer op, op exact dezelfde plek als in ronde 1 verdween de punt van m’n schaats weer in een gat in het ijs die ik weer niet had gezien. Na een lange vlucht en met een dreun land ik weer op m’n linker elleboog. Ronde vier begon niet alleen slecht, maar was gewoon kut, besloot ik toen. Ik maak er een recupereer rondje van, bedacht ik. En ik heb dat rondje dus relaxed, maar wel heel erg beurs en stijf uitgereden. Dat waren er dus 100. Maar de smaak van meer die ik proefde in ronde 3 was er nog steeds. Dus ik begon rustig aan ronde vijf, en versnelde ook maar weer wat. Ronde 5 op het grote meer ging zelfs weer goed. OK. Ik voelde m’n enkels wel, maar dat was acceptabel. Het kon erger. En bij de revaitailering onder de brug door op het kleine meer zag ik m’n maatje weer. Ik doe er hierna nog 1 zei ik zonder enige twijfel. Ik ga voor de 150, echt waar. Hij niet, hij had er allang 125 opzitten en vond het wel mooi geweest.

Dat ik dus voor de 150 ging was een kwartier geleden, nu hoop ik dat ik de 125 nog haal. Want het doet zo vreselijk zeer. Dat is niet leuk meer. Ik kruip over het ijs. En denk aan “150 ongetraind”. En denk aan de wijze woorden van gister: “Als je jezelf tegenkomt tijdens de 120, dan kan je het vergeten. Dat mag pas bij de 170.” Ik kwam me in die laatste ronde zo vaak tegen dat ik zo’n beetje in een groepje van mezelf reed. Het groepje Tomas hoorde ik de omroeper in gedachte al omroepen, waarmee hij weer een paar euri aan sponsorgeld op dacht te strijken van de Tomas-gruppe.

Ik haal met de pijnlijkste enkels in mijn leven uiteindelijk 5 rondjes van 25 km en wil nooit en dan ook echt nooit meer op schaatsen staan. Nou ja. Die zaterdag erna in ieder geval niet. Nu ik dit type, denk ik aan volgend jaar en hoe ik het dan helemaal anders ga doen. Maar dat ik de 200 rij is zeker en vast.

Tomas
02-02-04, 13:31
Zo uit eigen werk. Dus als er iemand vragen heeft verwijs ik 'm graag door naar dit verslag.

Tomas
02-02-04, 13:34
Geplaatst door TonH
Tomas, wanneer jij vrijdag het volgende doet:



Dan kunnen wij met z'n allen naar: http://www.weissensee.nl/SWM2/WebCams/GroetenCam/groetencam.html

Maar niet te vroeg... en neem je zwemvest mee. Ben je ook goed te herkennen http://www.my-smileys.de/smileys_1/Tauchen.gif

Maar goed dat het geen infrarood camera was, want het was wel het beste plekje om afgewerkt bier te lossen tijdens het blarenbal.

TonH
02-02-04, 13:39
Welkom terug!!! En een diep gemeend

http://www.smiliez.nl/Smiliez/ongesorteerd/appl.gif

TonH
02-02-04, 16:47
Zoek Tomas:

http://www.weissensee.nl/assets/images/30PICT0009_1_.jpg
vrijdag 30-01-2004: Het startschot heeft geklonken. De deelnemers gaan rustig van start.

Of actie van AEL op de A10-West-Weissensee?!

Tomas
02-02-04, 16:51
Geplaatst door TonH

Zoek Tomas


Ook daar werd veel geluld over kleding en wat nu wel moet of mag of verplicht is.

Maar ik blijf erbij: Skiebrillen is voor watjes.

TonH
02-02-04, 16:54
Geplaatst door Tomas
Ook daar werd veel geluld over kleding en wat nu wel moet of mag of verplicht is.

Maar ik blijf erbij: Skiebrillen is voor watjes.

Helemaal gelijk! Zo ziet de wereld er véééél leuker uit:

http://www.weissensee.nl/assets/images/30PICT0012_1_.jpg
Het was -24 graden. Een bevroren lens geeft dit resultaat.


:moe:

Tomas
02-02-04, 17:05
Geplaatst door TonH

Helemaal gelijk! Zo ziet de wereld er véééél leuker uit:


Dat is een cameralens.

Maar op een gegeven moment bij de warme thee staat er een man naast me met in zijn gezicht allemaal melkwitte strepen. Die werd direct van het ijs gehaald: bevriezingsverschijnselen. Daar schrok ik wel even van.

freya
02-02-04, 18:37
Wow tomas :fpetaf:

Joesoef
02-02-04, 21:12
Ik vind het jammer voor je dat ik zo een hekel heb aan schaatsen Tomas. Ik zal verder geen grapjes maken over de naam en de plaats van de locatie....