PDA

Bekijk Volledige Versie : Ali's beste vriend nu een moordenaar



Mocroboy
16-01-04, 09:49
Ali (18) heeft dinsdag zijn voetbalspullen al gepakt voor de training bij zijn club Kranenburg. Het wordt niets, weet hij, want 's middags heeft hij het bizarre nieuws reeds gehoord.

Murat, sinds de basisschool zijn grootste vriend, is sinds enkele uren een moordenaar. Een moordenaar. Ali bidt nog een keer voor het slachtoffer. Meneer Van Wieren, hij heeft in het verleden ook les van hem gehad. Aardige man, vond hij altijd. Laat hem in godsnaam overleven.

Ali schrikt op. Telefoon. Wanneer hij opneemt, weet hij direct wie er aan de andere kant hangt. Van de schrik vraagt hij het toch. ,,Murat, ben jij het?'' Murat bevestigt. Hij staat bij de Bierkade, in het centrum, tegenover een coffeeshop. Ali sommeert hem daar te blijven en vliegt de deur uit. Met zijn voetbaltas over de schouder zet hij het op het rennen. Het wordt één lange sprint naar de Bierkade. Alsjeblieft Murat, blijf waar je bent. Ali rent zoals hij nog nooit heeft gerend, een kwartier lang. Als hij uitgeput de hoek om komt, staat Murat daar. Ali gelooft zijn ogen niet. Murat lacht.

Twee dagen later kan Ali het nóg niet bevatten wanneer hij over de ontmoeting vertelt. ,,Het leek alsof hij het leuk vond wat hij had gedaan. Ik zei: ‘Je hebt misschien wel iemand vermoord, dat is niet leuk.'
Toen begon hij het zelf ook in te zien. Het speet hem en hij begon zelfs te huilen.

,,Ik vroeg hem of hij wist waar hij meneer Van Wieren had geraakt. Dat wist hij niet. Ik vroeg hem voor te doen wat hij had gedaan. Hij tikte me op de schouder, wendde zich af en deed of hij schoot. Murat had niet durven kijken toen hij de trekker overhaalde. Ik vertelde dat hij Van Wieren door het hoofd had geschoten. Toen begon hij te trillen.''

Inmiddels is Ali ook bang geworden. Hoewel het zijn grootste vriend is, beseft hij dat hij naast een crimineel staat. Eentje die strak staat van de pillen. Als er dadelijk een agent komt, is hij zelf misschien ook de sigaar.

Maar in plaats van politie verschijnt een Marokkaanse jongen met zijn vader. De jongen kijkt Murat indringend aan en Ali heeft meteen door dat het ook een leerling van het Terra College is die 's middags alles heeft gezien. Murat vraagt de jongen wat er is gebeurd, omdat hij zo vreemd kijkt. Deze stamelt dat op zijn school een leraar is neergeschoten en maakt zich snel uit de voeten.

,,Murat vertelde dat hij het pistool op straat had gekocht. Het was volgens Murat een Ladykiller, zes millimeter. Ik denk niet dat hij het van zijn vader had, hij kwam nooit aan diens spullen. De vader van Murat zit nu vast vanwege een schietpartij. Hij heeft eerder zeven of acht jaar in Duitsland moeten zitten voor een moord. Murat is erg op hem gesteld. In het bijzijn van zijn vader is hij altijd een lieverdje. Hij werd ook altijd erg verwend, kreeg altijd centjes als hij wat nodig had.

,,Zijn vader werd zo'n drie maanden geleden weer opgepakt. Daarna ging het fout met Murat. Hij deed thuis ook ineens raar tegen zijn moeder. Bekvechten, zulke dingen. Op de voetbaltrainingen kwam hij ook steeds minder. En dat terwijl het zijn droom was prof te worden. Eerst bij ADO, later in Italië of Turkije.''

Ze praten over wat hij na de schietpartij heeft gedaan. Murat zegt dat hij bij de eindhalte van de tram in een hokje is gaan zitten, nog geen 500 meter van het Terra College. Vervolgens is hij ingestapt en langs zijn school gereden. Murat zag alle politie, maar was ver heen.

Ali vraagt hoeveel xtc-pillen hij heeft geslikt. Murat zwijgt. Hij zegt ook niet hoeveel whisky hij naar binnen heeft gegoten voordat hij de school binnenstapte. Het moet driekwart fles geweest zijn, Johnnie Walker, red label. En drie xtc-pillen. Met trance-muziek op zijn koptelefoon heeft Murat met vrienden een poos staan ‘spacen', buiten bij de school, voordat hij tot zijn fatale daad kwam. Dat heeft Ali inmiddels van vrienden gehoord. ,,De laatste tijd zag ik Murat wat minder. Sinds zijn vader in de gevangenis zat, ging hij met verkeerde vrienden om. Hij rookte sigaretten, dronk alcohol en gebruikte pillen, xtc. Eén keer zag ik dat hij had geslikt. Het was één of twee maanden geleden, tijdens het trainen. Hij was heel anders: rood aangelopen en veel agressiever. Murat zei dat hij er beter van zou voetballen.

,,Ik denk echt dat zijn daad te koppelen is aan de gevangenschap van zijn vader. Ik kan me nog goed herinneren hoe zijn vader ineens bij school stond toen hij terug was uit Duitsland. Murat omhelsde hem van pure blijdschap. Kort daarop opende zijn vader een eigen bar, op de hoek van onze straat. Murat kwam er vaak, als zijn vader weg was nam hij wel eens een paar slokken whisky.

,,De Mega Bar was een leuke tent, maar ik denk dat Murats vader er ook vijanden maakte. Vorig jaar werden twee gloednieuwe auto's met molotov-cocktails in brand gestoken. Volgens mij wist Murat ook niet wat er zich allemaal afspeelde. Anders had hij het me zeker verteld, wij bespraken altijd alles met elkaar. Sinds september is er een nieuwe eigenaar.'' Murat doet Ali een belofte. Morgenochtend zal hij zichzelf aangeven bij de politie. Ali vraagt of ze het niet vandaag moeten doen en als Murat wil, is hij vanzelfsprekend bereid om mee te gaan. Maar Murat wacht liever nog even.

Ali twijfelt wat hij zal doen. Hij moet trainen, maar is dat niet belachelijk in deze situatie? Toch besluit hij te gaan. Ze omhelzen elkaar, en nog eens. Weer twijfelt Ali of hij zijn vriend alleen kan laten. Murat zegt dat hij Ali na de training zal bellen. Een allerlaatste omhelzing volgt. Ze groeten elkaar. ,,Misschien tot over een paar jaar'', zegt Ali. Hij heeft in zijn leven nog nooit zo'n rare zin uitgesproken. Ali slikt. ,,Hij heeft niet meer gebeld, want Murat is diezelfde avond al naar het bureau gegaan. Gelukkig, want iemand die niet goed in zijn hoofd is, kan nog meer gekke dingen doen. Het is echt heel erg wat hij heeft gedaan. Voor de jongens die nu voor hem hebben gedemonstreerd, heb ik geen begrip.

Murat verdient zijn straf, want het was wel moord en dat kan niet. Meneer Van Wieren was een aardige man, hij deed alles voor de school. Hij had nog een vrouw en kinderen ook. Toch hoop ik dat Murat niet als een volwassene wordt berecht. Iedereen mag hem een moordenaar noemen, maar hij is wel mijn vriend. Er zijn vrienden die je niet je hele leven hebt, maar Murat en ik zijn vrienden voor altijd. Als broertjes. Hoe groot het ook is, ook dit probleem zullen we samen oplossen.''

an3sdej
16-01-04, 09:53
Hopelijk loopt het met Ali beter af, en zullen die ouders wel goed opletten.