PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouwehoer Cultuursocioloog G. van den Brink



rafiq
16-01-04, 11:32
Na het zien van eerst Rondom 10 en als toetje Nova was mijn buikje weer vol. De soep werd dit keer weer erg heet gegeten, opgediend door maitre de cuisine Cees D. en de zwoele Clairy Polak serveerde een iets te zware amuse. Vergeef mij, geachte lezer als ik hier en daar wat ongenuanceerd oprisp…
Na een lange studie aan een gezellige universiteit werd een x-aantal jaar geleden de cultuursocioloog G. van den Brink geboren.

Om zo’n te mogen titel dragen ga je uiteraard met elke politieke wind mee, andersgezegd: Je hebt altijd een mening ( wat is een drs. Zonder mening ?!).

De boodschap van deze erudiete man was dat cultuur een bewegend iets is. Hij kwam met standpunten dat Nederland onverschillig is, Nederland niet tolerant is en mensen met een mediterrane Cultuur/achtergrond nou een maal een beetje snel naar de Baretta grijpen als het weer eens niet botert tussen wij en zij . Dit verklaart ook de voorliefde van Saddam Hoessein voor films als the Godfather en veel Thaiboksgaande jeugd de voorliefde voor de film Scarface.

Wij weten niet wie wij zijn en wij begrijpen de codes niet. Onze ouders hebben nog nooit van het woord code gehoord. Van den Brink is een echte kamergeleerde en is waarschijnlijk in de Hagakure blijven hangen en verwisselt de Mediterrane cultuur in al zijn diversiteit voor de op zichzelf zeer nobele codes van wijlen de samurai.

Voor het ontwikkelen van een goed onderbouwd theoretisch (wetenschappelijk) verhaal is de daad van “onze” of “jullie” Murad uiteraard representatief voor de Mediterrane cultuur van geiten jatten, vrouwen ontvoeren en vetes uitvechten in een stoffig Mediterraans pittoresk dorpsplein.
Natuurlijk komt de Islam als een ongenode gast weer op het verkeerde feest, dus besloot ik even verder te zappen richting Nova (pro-joods en pro-Islam). Ook Nova weet het Poldermodel glansrijk toe te passen en wil zoals Job Cohen de zaak gezellig bijelkaar houden. Rob Oudkerk ( voor een interessante recensie raadpleeg dan www.hookers.nl) houdt zich ook warm aanbevolen.

Nu nog even terug naar cultuur-socioloog G van den Brink. Dit wetenschappelijk specimen heeft dankzij het knuffelklimaat van de jaren 70 flink kunnen gedijen, waarvan we nu nog steeds akte van nemen.

Waar was G. toen? Hij had het voortouw moeten nemen met duidelijke normen en waarden voor leraren en politie-agenten. Want er is iets mis met Nederland. Mede doordat WIJ onverschillig zijn. Hij wist te melden dat wij wel cultuur hebben en codes.
Maar doordat wij onverschillig zijn weet niemand er nog een touw aan vast te knopen. Zelfs cultuur-socioloog G. van den Brink niet. Aan inkoppertjes hebben we genoeg. Aan gesjeesde pedagogen en nu ook cultuur sociologen die "het niet of nauwelijks" kunnen verklaren maar het aan de kapstok op hangen van "cultuur/ religie" die heb ik nu wel genoeg gezien.

Even een aantal vragen:

Wie zijn WIJ?
Wie zijn HUN?
Wat zijn de CODES?
Wat is EER?
Wat is MEDITERRAAN? ( Een gerecht, een streek, een zee, het gebied waar WIJ of HUN vandaan komen?)

Julien
16-01-04, 14:38
Ik doe ff net alsof ik deze "cultuursocioloog" ben die nog nooit zuidelijker dan Zwitserland is geweest. :D

Wie zijn WIJ?

Blanke blonde germanen met blauwe ogen die calvinistisch zijn en zunig.

Wie zijn HUN?

lichtgetinte zwartharige mediterraanse mensen met bruine ogen die temperamentvol en argressief en macho zijn

Wat zijn de CODES?

een nieuw woord dat ik als socioloog zelf heb verzonnen. kwijl, kwijl, * kkrijg een stijve *

Wat is EER?

Tyisch Mediterraans! :jammer:

Wat is MEDITERRAAN?

Een eng gebied in Zuid-Europa en Noord-Afrika

:jammer:

jong
16-01-04, 14:40
'Geweld bij Turken aanvaard'
door Floor de Booys

DEN HAAG | Hoewel hij de details van de dodelijke schietpartij op het Terra College niet kent, staat voor Turks-Koerdische criminoloog Yücel Yesilgöz vast dat de Turkse achtergrond van de 16-jarige scholier heeft meegespeeld toen hij de trekker overhaalde.


"Turkse mannen moeten dapper zijn, elk moment bereid tot bloedvergieten voor de eer van hun familie of bescherming van hun bezit. Dat gedrag is er met de paplepel ingegoten." Yesilgöz verwijst naar een bekend Turks gezegde dat stelt dat voor Turkse mannen drie dingen belangrijk in het leven: paard, wapen en wijf.

Volgens de criminoloog, die regelmatig samenwerkt met het Willem Pompe Instituut voor strafrecht in Utrecht, gaat dit gezegde óók op voor Turken die in Nederland verblijven. "Turken en Koerden hebben altijd een wapen in huis. Dat is onderdeel van hun cultuur. En als het moet, gebruiken ze dat wapen ook."

Het Turkse wetboek van Strafrecht weerspiegelt volgens Yesilgöz deze cultuur van geweld. "In het Turkse strafrecht wordt niet voor niets onderscheid gemaakt tussen gezichtsverliezende delicten, zoals diefstal, en meer eervolle delicten, zoals het verdedigen van de goede naam van de familie. Daarop staan minder hoge straffen. Geweld is onder Turken sociaal geaccepteerd", concludeert Yesilgöz. Dick Koopman, docent Turks aan de Universiteit van Leiden, kan tot op zekere hoogte meegaan in de beweringen van Yesilgöz, maar vindt dat alle Turken niet zomaar over één kam kunnen worden geschoren. "Er is onmiskenbaar een lagere geweldsdrempel binnen de Turkse cultuur. Slaan als correctiemiddel is bijvoorbeeld vrij gewoon binnen de Turkse opvoeding. Maar het gaat me veel te ver om dat als oorzaak aan te wijzen voor het extreme geweld waar we het hier over hebben."
Volgens Koopman speelt de persoonsstructuur van de schutter én de specifieke groep waaruit hij komt daarin een veel belangrijker rol. "Ik heb daar geen informatie over, maar het maakt bijvoorbeeld een groot verschil of de familie van die jongen afkomstig is van het Turkse platteland of de grote stad. Op het platteland zijn familiecodes, waarbij ook het gebruik van geweld hoort, nog erg bepalend voor het gedrag. Er zijn bijvoorbeeld strikte gedragsregels tussen vaders en zonen."
Omdat de vader van de scholier niet meer in het gezin aanwezig is, kan Koopman zich voorstellen dat de jongen adjunct-directeur Van Wieren als een soort vervangende vader/gezagsdrager is gaan zien. "Als je binnen zo'n vertrouwensrelatie in gebreke blijft, door bijvoorbeeld een afspraak niet na te komen, kan de 'zoon' dat zien als verraad. En verraad kan in bepaalde Turkse kringen een reden zijn om naar een wapen te grijpen."

freya
16-01-04, 16:06
Geplaatst door rafiq

Wie zijn WIJ?
Wie zijn HUN?
Wat zijn de CODES?
Wat is EER?
Wat is MEDITERRAAN? ( Een gerecht, een streek, een zee, het gebied waar WIJ of HUN vandaan komen?)

De code is dat wij hun met hun eer om de mediterane oren slaan :strik:

Snap je? :nerveus:

jaja
16-01-04, 16:27
Voor wie iets meer over dit soort terminology wil weten, lees bijv. ...
Basil Bernstein,
Class, Codes and Control: Theoretical Studies Towards a Sociology of Language, Routledge 2003

De beste man heeft zijn "terminology" ... ik weet niet of de weergave in de eerste bijdrage van deze thread accuraat is .. want dan klopt het verhaal niet ..

Iedere groep heeft zijn codes .. de geschreven en ongeschreven regels en gebruiken (waarden en normen) van een groep - een deel daarvan is ook zelfs onbewust. Het is "zoals we het gewend zijn".

Elke groep heeft dat .. of die groep nu in Nederland leeft of in Marokko.

Ook is het moeilijk voor een nieuwkomer om de "codes" van een groep te doorzien .. dat vraagt veel tijd en trial and error. Dat geldt op allerlei niveaus, inclusief "staatsniveau".

Als een persoon voor een bepaald (sociologisch) probleem wordt geplaatst lost hij dat meestal op volgens de codes die hij van jongsaf aan geleerd heeft van zijn familie, omgeving etc. Als iemand dus in een context wordt geplaatst waarvan hij de codes maar beperkt kent, geeft dat veel gauwer problemen - want hij reageert niet zoals van hem verwacht wordt.

Groepen beinvloeden elkaar ook (door overlap en contact) wb codes ... maar als de afstand tussen groepen groot is .. zoals de afstand tussen Marokko en Nederland, dan is het aantal verschillen in de codes groot - en zoals gezegd zijn die codes soms ongeschreven, ja zelfs onbewust (veel van ons handelen doen we omdat we dat nu eenmaal normaal vinden ... helaas denken anderen daar soms anders over). Dat kan te maken hebben met "eer" gevoelens. In de ene set codes van een groep is het veel minder gemakkelijk om toe te geven dat je een fout gemaakt hebt dan in de set van een andere groep. Als iemand van de ene groep verzeild raakt in de andere groep kan zijn reactie totaal verkeerd uitgelegd worden.

Overigens religie speelt voor codes een belangrijke rol, maar is niet totaal bepalend. De set van codes van de irakese christenen komt meer overeen met de irakese moslims dan met die van de Friese christenen. Dat komt omdat irakese christenen en irakese moslims zolang samen hebben geleefd en samen hun set of codes hebben ontwikkeld.

Het is overigens onzin te "eisen" om die set tot achter de komma op papier te zetten, want dat kan geen enkele groep. Zoals gezegd, een (belangrijk) deel is stilzwijgend gegroeid en wordt onbewust door de groep toegepast.

rafiq
16-01-04, 16:58
Kijk nu eens naar al die verklaringen op de Tv en in de kranten van een eenvoudig fenomeen iemand schiet iemand dood.

Weliswaar een jongen van 17 maar in de randstad is dat zeker niet ongebruikelijk dat net minderjarige jongens een "pipa" hebben dan al niet in bruikleen.
Dit had ook kunnen gebeuren tussen een werknemer en werkgever. Wist overigens niet dat Koerden en/of berg Turken bij de "mediteraanse" cultuur horen..

Voor de protestant is dat onverdraaglijk want niet zo gemakkelijk binnen zijn wereldbeeld (De VErlichting) in te passen. Hier schiet volgens hem rationaliteit te kort.
Daarom lijkt het de NOS bij wijze van "enquete" om misschien de afkomst van mogelijke daders bekekend te maken.
Alsof de "verklaring" dan duidelijker wordt.

De "hyperrationele" gedachten dat wij wel eens minder rationeel zouden kunnen zijn als hij gehoopt had is voor de protestant onverdraaglijk.

Dus stapelen de "rationele en redelijke' verklaringen zich op.
En nog lukt het hem niet om er mee klaar te komen.
want teveel verklaringen hebben het nadeel dat ze daarmee ook te seculier worden en de wet van Newton werkt toch evengoed in Honduras als in nederland denkt hij in allle eenvoud.

De evolutie (wat perse geen vooruitgang is, maar juist een zondeval) is als volgt gegaan.
Eerst had je apen, toen katholieken en toen protestanten. En nu een zekere Murad.

Zwakke vormen van rationaliteit zijn in zo'n geval heel wat beter!

jaja
16-01-04, 23:55
Geplaatst door rafiq
Kijk nu eens naar al die verklaringen op de Tv en in de kranten van een eenvoudig fenomeen iemand schiet iemand dood.

Weliswaar een jongen van 17 maar in de randstad is dat zeker niet ongebruikelijk dat net minderjarige jongens een "pipa" hebben dan al niet in bruikleen.
Dit had ook kunnen gebeuren tussen een werknemer en werkgever. Wist overigens niet dat Koerden en/of berg Turken bij de "mediteraanse" cultuur horen..

Voor de protestant is dat onverdraaglijk want niet zo gemakkelijk binnen zijn wereldbeeld (De VErlichting) in te passen. Hier schiet volgens hem rationaliteit te kort.
Daarom lijkt het de NOS bij wijze van "enquete" om misschien de afkomst van mogelijke daders bekekend te maken.
Alsof de "verklaring" dan duidelijker wordt.

De "hyperrationele" gedachten dat wij wel eens minder rationeel zouden kunnen zijn als hij gehoopt had is voor de protestant onverdraaglijk.

Dus stapelen de "rationele en redelijke' verklaringen zich op.
En nog lukt het hem niet om er mee klaar te komen.
want teveel verklaringen hebben het nadeel dat ze daarmee ook te seculier worden en de wet van Newton werkt toch evengoed in Honduras als in nederland denkt hij in allle eenvoud.

De evolutie (wat perse geen vooruitgang is, maar juist een zondeval) is als volgt gegaan.
Eerst had je apen, toen katholieken en toen protestanten. En nu een zekere Murad.

Zwakke vormen van rationaliteit zijn in zo'n geval heel wat beter! eehh .. ik weet niet of ik dit kan volgen ... maar ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat we maar niet naar een verklaring voor het gebeuren moeten zoeken en accepteren dat zoiets kan gebeuren met mensen .. ze zijn nu eenmaal niet rationeel. ... klopt deze interpretatie??

Dat lijkt me een heel pessimistische kijk op de zaak - hoewel een goede protestant absoluut zal onderschrijven dat de mens geneigd is tot alle kwaad :) ... en dus niet verbaast is, zelfs geen verklaring nodig heeft!!

Echter, voor de maatschappij is het wel aangenaam een idee te hebben waarom zoiets gebeurt. Wellicht kan men omstandigheden creeren die dit soort daden voorkomen of tenminste minder vaak doen voorkomen ... en daarbij hoort eerst uit te zoeken waarom iets is gebeurd. (Of tenminste een goede hypothese daarover op te stellen ..)

mark61
17-01-04, 00:13
Geplaatst door rafiq
Dit had ook kunnen gebeuren tussen een werknemer en werkgever. Wist overigens niet dat Koerden en/of berg Turken bij de "mediteraanse" cultuur horen..

Waarom begin je over Bergturken?

Het is een term die door de Turkse overheid is bedacht om te ontkennen dat het Koerdische volk überhaupt bestaat, om te suggereren dat het een ietwat van de mainstream verwijderde, dialectsprekende Turkse groep is. Wat niet het geval is. Zoiets als Berbers 'Bergmarokkanen noemen'.

Dus waarom doe je dat?

rafiq
17-01-04, 11:46
Als ik al kijk rond die tijd dan is het naar belgië want daar valt nog wat te lachen na 10:00h met Marc Uytenhove en zijn gasten. Niet bij NOVA of Barend en van Dorp en die derde wiel.

Deze cultuursocioloog G. van den Brink was er een van het type Hofstede uit Maastricht. Ik heb nog wel wat boekjes van die types liggen.
Zij zijn inderdaad van de soort dualisme en al te eenvoudige schema's niet omdat dat wel eens pragmatisch bruikbaar kan zijn om bijv. iets uit te leggen nee zij denken echt de wereld op die manier in kaart te kunnen brengen. Maar om echt zo'n matrix aanpak te kunnen doen worden die zo ingewikkeld dat het ook niet meer leuk is.

Het blijft natuurlijk zo dat iedere invalshoek angstvallig haar verklaringsapparaat in stelling brengt er er absoluut niet op uit is genuanceerd en "holistisch " over het voorval te praten.

Hun domein zou eens aangetast kunnen worden.
Wij moeten goed beseffen dat het voorval hun geen enen moer interesseert zij zijn bezig het volgende onderzoeksbudget in de week te leggen.

En reken er maar op dat er nu een heleboel "weggegooid" geld vrijkomt om al die wetenschappers verklaringen te laten bedenken -liefst natuurlijk die de ander de schuld in de schoenen schuift en de opdrachtgever van het onderzoek vrijpleit.

En zo heeft dit voorval als gunstig bijeffect dat er weer een hoop deskundigen aan de slag kunnen.

Ik heb ooit verteld van de miljoenen die in New York uitgegeven zijn voor de "integratie' van de portoRicanen. Toen zij later hoorden om hoevel geld het was gegaan zeiden de Portoricanen had dat geld maar direct aan ons gegeven dat waren we in ieder geval sociaal-economische en cultureelfinancieel geintergreerd geweest.

Gelukkig voor ons loopt de grens van de "meditiranese"cultuur (wat dat ook mag zijn) en de "germaanse" cultuur een stukje boven Eindhoven. dus wij hebben daar geen last van.

Wat je wel kunt meten is dat onder die grens 80% van de vrouwen Maria (of een afleiding daarvan) in hun voornaam hebben zitten en boven die grens slechts 20%. Dus Limburgers en Brabanders zijn "wezenlijk" anders dan Hollanders.

Mijn opmerking over bergTurken neem ik terug. Dat heb je als je iedereen te vriend wilt houden. Gebruik je ook vaak "hun" vocabulair.

En dat de Duitsers ons weer de baas zijn immers in Ehrfurt schoot een Germaanse jongeman 16 mensen op een school in een keer dood.

Dat kwam zeker omdat die Duitsers dat in hun genen hebben zitten en altijd al de zaak grondiger aanpakken dan wij?????? en zeker dan Spanjaarden.???

Volgende week gebeurt er wel weer iets waar de nieuwsboys zich op kunnen storten.
Het probleem is natuurlijk dat wij te weinig nieuws hebben voor het grote aantal kanalen, kranten en tijdschriften die er uitgebracht worden.

Maar naast de witte sokken bij financien zal het hoofddoekje en het algemeen de verloedering van de jeugd (ook al zo'n eeuwenoud thema) wel weer van stal gehaald worden.

mark61
17-01-04, 12:29
Geplaatst door rafiq
Mijn opmerking over bergTurken neem ik terug. Dat heb je als je iedereen te vriend wilt houden. Gebruik je ook vaak "hun" vocabulair.


Dank u. Ik probeer ook nog de Koerden te vriend te houden.


En dat de Duitsers ons weer de baas zijn immers in Ehr furt schoot een Germaanse jongeman 16 mensen op een school in een keer dood.

Freudiaanse spelling? Erfurt.