PDA

Bekijk Volledige Versie : Indonesië / 'Polygamie gaat om seks, niet om geloof'



jaja
16-01-04, 13:27
Indonesië / 'Polygamie gaat om seks, niet om geloof'
door Wilma van der Maten
2004-01-16

Veelwijverij wordt een trend in Indonesië. Mannen beroepen zich op de Koran, en spreken van een heilige plicht. Onzin, vindt Maria Ulfah van moslimorganisatie Nahdlatul Ulama, vrouwen komen bedrogen uit.

JAKARTA - Net als de profeet Mohammed zou de steenrijke Indonesische zakenman Puspo Wardoyo het liefst negen echtgenotes bezitten. Hij trouwde er 'slechts' vier, omdat meer vrouwen volgens de Koran niet mag. Puspo is van mening dat polygamie een religieuze verplichting is voor alle moslims. ,,Er zijn zoveel behoeftige vrouwen die leven zonder echtgenoot omdat er niet genoeg mannen zijn'', beweert hij.

Om deze 'sociale boodschap' uit te dragen bedacht de zakenman onlangs als promotiestunt de Polygamie Award. Die had hij graag als eerste aan vice-president Hamzah Haz (vier vrouwen) overhandigd. Maar Haz liet zich niet zien op de afgeladen volle gala-avond in Jakarta.

De zakenman die zichzelf als een zeer gelovig moslim omschrijft, wil benadrukken dat het bij polygamie niet alleen om de seks mag gaan. ,,Ook al bezitten mannen nu eenmaal een grote seksuele drift.'' De belangrijkste spelregel is volgens hem 'je moet vooral eerlijk zijn'.

De meeste vrouwen komen echter bedrogen uit, constateert Maria Ulfah van de vrouwenafdeling van de grootste moslimorganisatie Nahdlatul Ulama (NU). Veel mannen liegen of vertellen pas dat er een tweede vrouw is, als het tweede huwelijk inmiddels voltrokken is.

Onderwijzeres Siti Rukoyah Mashhum ving tijdens de verkiezingscampagne van haar echtgenoot, een parlementslid, geruchten op dat hij een tweede vrouw had getrouwd. Hij ontkende. ,,Tot ik een rekening kreeg van een meubelzaak die was gericht aan een ander adres in Jakarta. Daar vernam ik van de buren dat mijn man dit huis huurde voor zijn tweede vrouw.'' Ze confronteerde haar echtgenoot bij thuiskomst met een foto van zijn huwelijksceremonie met deze tweede vrouw. Nadat hij bekende, verliet ze hem met een gebroken hart.

Ook Lina vroeg een scheiding aan toen ze ontdekte dat haar man er een tweede vrouw op nahield. ,,We waren vier jaar gelukkig getrouwd toen hij begon te veranderen. Hij moest vaker op reis. Beweerde dat hij ook op zondag ging overwerken. Op zijn werk hoorde ik de verhalen over een tweede huwelijk. Ik vroeg aan de chauffeur van mijn man haar adres. Bij haar huis heb ik gewacht tot mijn man er naar binnenging. Daarna belde ik aan. Hij was woedend en weigerde een scheiding. Zijn broer hielp me, door als getuige tijdens de rechtszaak op te treden''.

Net zoals onderwijzeres Siti gelooft Lina niet in polygamie. ,,Mijn principe is dat je maar van één iemand kunt houden''. Lina ging in therapie om haar zelfvertrouwen weer terug te krijgen. Ze hoopt dat ze ooit nog een relatie met een andere man aandurft.

Zakenman Puspo bekent dat het hem wel enige overredingskracht kostte om toestemming van zijn eerste vrouw te krijgen voor het tweede huwelijk. ,,Ik vertelde haar dat niemand mij bezit. Dat andere vrouwen mij ook nodig hebben. Mijn eerste vrouw heeft zelfs mijn vierde vrouw gevraagd om met mij te trouwen.''

Puspo's vrouwen en kinderen ontmoeten elkaar regelmatig. Ook al wonen ze verspreid door Indonesië. Iedere vrouw heeft de dagelijkse leiding van een van de 32 restaurants die hij bezit. Hij ontkent niet dat zijn vrouwen zo nu en dan flink jaloers zijn. ,,Dat hoort erbij. Maar vrouwen trouwen toch liever met een rijke man zoals ik dan met een arme vrijgezel''.

Eva werd tien jaar geleden de derde vrouw van een rijke zakenman en dacht dat zijn geld haar gelukkig zou maken. Zijn twee andere vrouwen weten niets van haar bestaan. Onlangs lag haar man in het ziekenhuis. Als een dief in de nacht mocht ze hem alleen 's avonds laat bezoeken .

Haar huis, haar auto en haar bankrekening staan allemaal op zijn naam. Ze weet nooit van te voren wanneer hij haar en zijn dochter van acht komt bezoeken. De buurt negeert haar. Haar dochter wordt op school geplaagd. Toch probeert ze dapper gelukkig te zijn. ,,Ik dank hem en Allah.''

,,Er zijn zoveel vrouwen en kinderen het slachtoffer van polygamie'', vindt Maria Ulfah van de moslimorganisatie NU. ,,Mannen nemen een jongere vrouw als tweede vrouw en geen oorlogsweduwe met haar kinderen waarvoor de profeet polygamie destijds bedacht. De hedendaagse polygamie heeft niets met religie te maken, maar puur met seks''.

(de namen Eva en Lina zijn gefingeerd)

Copyright: Trouw

Mark
16-01-04, 13:33
wat een gezeur, die vrouwen gunnen hun man ook niets :mad:

ZbaqZbaq
16-01-04, 14:30
Geplaatst door jaja
[B,,Mannen nemen een jongere vrouw als tweede vrouw en geen oorlogsweduwe met haar kinderen waarvoor de profeet polygamie destijds bedacht. De hedendaagse polygamie heeft niets met religie te maken, maar puur met seks''.

(de namen Eva en Lina zijn gefingeerd)

Copyright: Trouw [/B]

bedacht :s ??

jaja
16-01-04, 16:37
Geplaatst door ZbaqZbaq
bedacht :s ?? tuurlijk ... het idee dat een islamitische groepering kritek kan hebben op een onderdeel van een "islamitische" maatschappij .. onmogelijk!! Het is allemaal een complot om de Islam slecht te maken ... :slapen: :slapen: :slapen:

Syphax
16-01-04, 22:58
Ik snap wel dat JAJA er van geniet om zulke onderwerpen in de groep te gooien, maar toch vraag ik me af hoe die mannen zouden reageren op de stelling: teveel mannen dus mag een vrouw meerdere mannen trouwen?
Dat het alleen maar om sex draait ben ik van overtuigd.
Die mannen trouwen geen 2e vrouw die moeilijk aan een man kan geraken in haar samenleving. Nope...maagd en zo jong mogelijk.
Ik denk namelijk dat ze heel raar zouden opkijken als je voorstelt om dan maar eens een kijkje te gaan nemen op de blindenafdeling...of afdeling rolstoel.
Enfin...jullie snappen wel waar ik naar toe wil. :chinees: