PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen nemen ''rage'' uit Den-Haag over in Adam-West.



SarakAzieT
16-01-04, 20:44
Leraren met de dood bedreigd
(Van onze verslaggevers)

AMSTERDAM - Op het Marcanti College in Amsterdam-West zijn vanmorgen drie leerlingen aangehouden door de politie. Zij worden ervan verdacht te zijn betrokken bij de bedreiging van leraren met de dood. Op de school in de Jan van Galenstraat (Westerpark) werd gistermorgen een kogelbrief aangetroffen, waarin de leerkrachten werden bedreigd. De politie houdt er rekening mee dat meer aanhoudingen zullen volgen.

Gisteravond heeft de politie in Slotervaart/Overtoomse Veld een zestienjarige scholiere van het Calvijn College aangehouden wegens bedreiging met de dood van een docent van haar school via het internet. Het meisje had eerder op de dag op de studentenwebsite Smoel.nl haar steun betuigd aan Murat D., de zeventienjarige verdachte van de moord op de Haagse leraar Hans van Wieren.

Van Wieren, werkzaam op het Terra College in Den Haag, werd dinsdag om het leven gebracht door de leerling. Vandaag werd op veel scholen in het land, ook op het Marcanti College, de tragedie herdacht met een minuut stilte.

Het meisje toonde in een bijdrage aan het forum begrip voor de moord op Van Wieren. Zij vertelt dezelfde situatie te kennen van haar school. 'Hetzelfde probleem heb ik ook bij een leraar. (...) Op een dag ga ik hem ook doodschieten,' schrijft ze in het bericht. En, tot besluit: 'Sorry, maar ik sta aan de kant van Murat. XXX.'

De beheerder van de website, verbonden aan de opleiding journalistiek van de Hogeschool Windesheim in Zwolle, stelde het Calvijn College op de hoogte. Omdat de school niet wist wie het betrof, werd de politie ingelicht. De digitale recherche wist de internetverbinding van de scholiere te achterhalen.

Het meisje werd gisteravond om half elf aangehouden. Haar computer is in beslag genomen en voor onderzoek meegenomen naar het bureau.

De scholiere zat vanmorgen nog vast. Een woordvoerder van de politie spreekt van een standaard-onderzoek, dat los staat van de gebeurtenissen in Den Haag. ''Zodra wij op de hoogte worden gesteld van strafbare feiten, ook op het internet, komen wij in actie.''

De woordvoerder ontkent dat de politie met de aanhouding een signaal zou willen afgeven. Niet bekend is of het meisje wordt geschorst. De school wil eerst het politie-onderzoek afwachten om te beoordelen hoe hoog deze zaak moet worden opgenomen.



© Het Parool, 16-1-2004


De ''rage'' is heel snel overgewaaid naar Amsterdam-West... nu nog afwachten waneer het eerste geval hier plaats vind .. (ik hoop nooit maar je weet niet wat voor gekke idioten er in dit land rondlopen) :loog:

Julien
16-01-04, 20:52
:jammer: :jammer: :jammer:

please please please laat dit niet waar zijn! ik wil nog wel een beetje normaal kunnen leven in dit land en dit gaat zo echt de verkeerde kant op. Zo ontstaat er echt een wij-zij cultuur.

nog erger is dat deze kleine minderheid het gigantisch verpest voor de rest van de allochtone gemeenschap.

MocroStyle
16-01-04, 21:04
Geplaatst door Julien
...Zo ontstaat er echt een wij-zij cultuur.

nog erger is dat deze kleine minderheid het gigantisch verpest voor de rest van de allochtone gemeenschap.

De hamvraag blijft, hoe kan een groepje allochtonen het verpesten voor de hele allochtone gemeenschap?

850
16-01-04, 21:06
Geplaatst door Julien

nog erger is dat deze kleine minderheid het gigantisch verpest voor de rest van de allochtone gemeenschap.

Het is toch leraar vs leerkracht, en niet blanke leraar vs islamitische leerkracht?

Somaligirl
16-01-04, 21:19
Geplaatst door SarakAzieT
Leraren met de dood bedreigd
(Van onze verslaggevers)

AMSTERDAM - Op het Marcanti College in Amsterdam-West zijn vanmorgen drie leerlingen aangehouden door de politie. Zij worden ervan verdacht te zijn betrokken bij de bedreiging van leraren met de dood. Op de school in de Jan van Galenstraat (Westerpark) werd gistermorgen een kogelbrief aangetroffen, waarin de leerkrachten werden bedreigd. De politie houdt er rekening mee dat meer aanhoudingen zullen volgen.

Gisteravond heeft de politie in Slotervaart/Overtoomse Veld een zestienjarige scholiere van het Calvijn College aangehouden wegens bedreiging met de dood van een docent van haar school via het internet. Het meisje had eerder op de dag op de studentenwebsite Smoel.nl haar steun betuigd aan Murat D., de zeventienjarige verdachte van de moord op de Haagse leraar Hans van Wieren.

Van Wieren, werkzaam op het Terra College in Den Haag, werd dinsdag om het leven gebracht door de leerling. Vandaag werd op veel scholen in het land, ook op het Marcanti College, de tragedie herdacht met een minuut stilte.

Het meisje toonde in een bijdrage aan het forum begrip voor de moord op Van Wieren. Zij vertelt dezelfde situatie te kennen van haar school. 'Hetzelfde probleem heb ik ook bij een leraar. (...) Op een dag ga ik hem ook doodschieten,' schrijft ze in het bericht. En, tot besluit: 'Sorry, maar ik sta aan de kant van Murat. XXX.'

De beheerder van de website, verbonden aan de opleiding journalistiek van de Hogeschool Windesheim in Zwolle, stelde het Calvijn College op de hoogte. Omdat de school niet wist wie het betrof, werd de politie ingelicht. De digitale recherche wist de internetverbinding van de scholiere te achterhalen.

Het meisje werd gisteravond om half elf aangehouden. Haar computer is in beslag genomen en voor onderzoek meegenomen naar het bureau.

De scholiere zat vanmorgen nog vast. Een woordvoerder van de politie spreekt van een standaard-onderzoek, dat los staat van de gebeurtenissen in Den Haag. ''Zodra wij op de hoogte worden gesteld van strafbare feiten, ook op het internet, komen wij in actie.''

De woordvoerder ontkent dat de politie met de aanhouding een signaal zou willen afgeven. Niet bekend is of het meisje wordt geschorst. De school wil eerst het politie-onderzoek afwachten om te beoordelen hoe hoog deze zaak moet worden opgenomen.



© Het Parool, 16-1-2004


De ''rage'' is heel snel overgewaaid naar Amsterdam-West... nu nog afwachten waneer het eerste geval hier plaats vind .. (ik hoop nooit maar je weet niet wat voor gekke idioten er in dit land rondlopen) :loog:

Waarom staat in jou titel Marokkanen? Ik lees nergens dat de meisje die is aangehouden Marokkaans is.

SarakAzieT
16-01-04, 21:39
-Ik heb hele betrouwbare bronnen binnen de school die dat meisje kennen en die weten dat ze Marokkaans is ... :hihi:
Dus als in me titel Marokkanen staat moet het gelijk in de tekst staan?

rja
16-01-04, 21:49
Geplaatst door MocroStyle
De hamvraag blijft, hoe kan een groepje allochtonen het verpesten voor de hele allochtone gemeenschap?
Jullie hebben een sterk gemeenschapgevoel bij je eigen groep, dat doen jullie zelf.

Julien
16-01-04, 21:54
Geplaatst door 850
Het is toch leraar vs leerkracht, en niet blanke leraar vs islamitische leerkracht?

was het maar zo'n feest..

door dit soort incidenten zie je een steeds grotere allochtonenhaat groeien in Nederland, en dat is een slechte zaak.

Somaligirl
16-01-04, 22:03
Geplaatst door SarakAzieT
-
Dus als in me titel Marokkanen staat moet het gelijk in de tekst staan?

Ja, dat vind ik van wel anders is dat voor mij geen betrouwbaar bron. Daarnaast welke mogool verraad zijn eigen mensen? :watte?:

Abdul Karim
16-01-04, 22:18
Geplaatst door Somaligirl
Ja, dat vind ik van wel anders is dat voor mij geen betrouwbaar bron. Daarnaast welke mogool verraad zijn eigen mensen? :watte?:

Ik denk niet dat je het verraad kan noemen wanneer je tegen iemand zegt "Wist je dat ze Marokkaans is?"





P.S: Waarom heb je dat laatste als signature?

Orakel
16-01-04, 22:51
Geplaatst door rja
Jullie hebben een sterk gemeenschapgevoel bij je eigen groep, dat doen jullie zelf.

Zeker als je ze met "jullie" aanspreekt.

Zwarte Schaap
16-01-04, 23:51
Het schijnt dat er ook doodsbedreigingen aan het adres van murat zijn geuit. Een woordvoerder van justitie erkende dat het even erg is als wat het meisje geschreven heeft maar kon niet uitleggen waarom justitie met die (in neem aan nederlandse) doodsbedreigingen aan het adres van murat nog niets gedaan heeft.

Simon
16-01-04, 23:57
Nou Murat zit veilig opgeborgen .... en dat een moordenaar bedreigd wordt is in de emotie van het moment wellicht begrijpelijk. Een leerling die aangeeft het gedrag van Murat te willen volgen is gevaarlijk.

Zwarte Schaap
17-01-04, 00:02
Geplaatst door Simon
Nou Murat zit veilig opgeborgen .... en dat een moordenaar bedreigd wordt is in de emotie van het moment wellicht begrijpelijk. Een leerling die aangeeft het gedrag van Murat te willen volgen is gevaarlijk.

Volgens de woordvoerder van Justitie is het precies strafrechtelijk/juridisch gezien hetzelfde als de andere bedreigingen. Check het maar op nova (dacht ik ).

Julien
17-01-04, 00:08
Geplaatst door Somaligirl
Ja, dat vind ik van wel anders is dat voor mij geen betrouwbaar bron. Daarnaast welke mogool verraad zijn eigen mensen? :watte?:

ik vind dat ie niemand "verraadt".. nee, ik vind het juist erg goed van SarakAzieT dat hij aandacht wil geven aan een probleem in Nederland wat alleen maar in het nadeel kan werken van de allochtonen.

Simon
17-01-04, 00:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens de woordvoerder van Justitie is het precies strafrechtelijk/juridisch gezien hetzelfde als de andere bedreigingen. Check het maar op nova (dacht ik ).

Ja juridisch wel. Maar dat is niet maatgevend.

jong
17-01-04, 00:25
De hamvraag blijft, hoe kan een groepje allochtonen het verpesten voor de hele allochtone gemeenschap?

Ben je echt zo naïef?

Zwarte Schaap
17-01-04, 00:26
Geplaatst door Simon
Ja juridisch wel. Maar dat is niet maatgevend. Je zou kunnen denken dat afkomst maatgevend is in deze gevallen, terwijl het mijns inziens het juridische alleen maar maatgevend zou moeten zijn.

Simon
17-01-04, 00:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je zou kunnen denken dat afkomst maatgevend is in deze gevallen, terwijl het mijns inziens het juridische alleen maar maatgevend zou moeten zijn.

Nou nee hoor. Wetgeving is alleen maar een hoop regeltjes om wat orde in de maatschappij te krijgen. En iedereen snapt dat een bedreiging van iemand die net een moord heeft gepleegd wat anders is dan een bedreiging van een leraar die gewoon zijn werk doet. Behalve Zwarte Schaap en wat vriendjes/vriendinnetjes van Murat.

Zwarte Schaap
17-01-04, 00:45
Geplaatst door Simon
Nou nee hoor. Wetgeving is alleen maar een hoop regeltjes om wat orde in de maatschappij te krijgen. En iedereen snapt dat een bedreiging van iemand die net een moord heeft gepleegd wat anders is dan een bedreiging van een leraar die gewoon zijn werk doet. Behalve Zwarte Schaap en wat vriendjes/vriendinnetjes van Murat. Volgens jouw logica zou de woordvoerder van justitie dus ook achter Murat staan.

Simon
17-01-04, 09:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens jouw logica zou de woordvoerder van justitie dus ook achter Murat staan.

Nogmaals, dat is een juridisch oordeel. In de week nadat Volkert van der G. Pim Fortuyn doodschoot zijn er heel wat mensen geweest die openlijk bedreigingen tegen de moordenaar uiten (en niet alleen tegen de moordenaar). Dat is een emotionele uitbarsting en wat anders dan Michiel Smit en aanhang die een jaar later pamfletten verspreiden met daarop bedreigingen tegen Volkert. Iedereen snapt dat je dat laatste veel serieuze moet nemen. Juridisch is er echter geen verschil.

panther3301
17-01-04, 12:51
murat is gewoon niet goed wijs, als je tot zo`n daad komt moet je toch wel lang wakker gelegen hebben. wel jammer hij is gelijk voor het leven getekend. zo jong nog!!!!!!!!!!!!!!! heel jammer!!!!!!!!!!!!

Somaligirl
17-01-04, 12:56
Geplaatst door Abdul Karim






P.S: Waarom heb je dat laatste als signature?

Voel jij je dan aangesproken?


P.S: Ik wist niet dat Marokkanen Somalisch begrepen. :nerveus:

Zwarte Schaap
17-01-04, 12:58
Geplaatst door Simon
Nogmaals, dat is een juridisch oordeel. In de week nadat Volkert van der G. Pim Fortuyn doodschoot zijn er heel wat mensen geweest die openlijk bedreigingen tegen de moordenaar uiten (en niet alleen tegen de moordenaar). Dat is een emotionele uitbarsting en wat anders dan Michiel Smit en aanhang die een jaar later pamfletten verspreiden met daarop bedreigingen tegen Volkert. Iedereen snapt dat je dat laatste veel serieuze moet nemen. Juridisch is er echter geen verschil. Ik snap dat men in Nederland selectief te werk gaat en er een soort van klassejustitie in leven wordt gehouden terwijl juridisch gezien er geen verschil is tussen de misdrijven.

Simon
17-01-04, 13:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap dat men in Nederland selectief te werk gaat en er een soort van klassejustitie in leven wordt gehouden terwijl juridisch gezien er geen verschil is tussen de misdrijven.

Ondanks je woorden denk ik dat je mij wel snapt maar dat toegeven is natuurlijk teveel gevergd gezien je persoonlijkheid.

Zwarte Schaap
17-01-04, 13:42
Geplaatst door Simon
Ondanks je woorden denk ik dat je mij wel snapt maar dat toegeven is natuurlijk teveel gevergd gezien je persoonlijkheid. Simon je hoeft deze discussie niet persoonlijk te maken. Eerst zie je in mij een supporter van murat en nu ligt het weer aan mijn persoonlijkheid. Dat is een domme uitgangspunt om met iemand te discusseren.

Ik snap wat je zegt maar ben het er niet mee eens. Ik merk dat er zoveel bedreigingen door Nederlandse jongeren worden geuit maar dat men die vaker met de mantel der liefde bedekt en als het allochtonen betreft wordt zelfs de binnenlandse veiligheidsdienst erbij gehaald. Deze rechtsongelijkheid bevalt mij niet.

Kun je je de zaak met wilders en Farid nog herrineren? Farid is voor minder gecriminaliseerd. Deze dubbele maatstaven bevestigen de schijnheilige Nederlandse rechtstaat, iets wat ik niet graag zie! Ik heb liever een sterke duidelijke rechtspraak die zich niet laat leiden door de waan van de dag.

Simon
17-01-04, 14:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Deze dubbele maatstaven bevestigen de schijnheilige Nederlandse rechtstaat, iets wat ik niet graag zie! Ik heb liever een sterke duidelijke rechtspraak die zich niet laat leiden door de waan van de dag.

Ja en dat staat mij zo tegen: iemand schiet een conrector overhoop en vervolgens blijkt de dader het slachtoffer van onze rechtsstaat. Dat typeert vele van de uitlatingen die ik in de media mocht vernemen. Hier gelukkig amper. Maar ik moet dit wel persoonlijk maken daar het typerend voor jou is om niet te snappen dat dat onsmakelijk is. Immers jij hebt alleen maar oog voor je eigen standpunt en weet dat standpunt niet in een groter verband te zien. Het slachtoffer is nog niet eens gecremeerd.

Simon

jada
17-01-04, 14:20
Geplaatst door Simon
Ja en dat staat mij zo tegen: iemand schiet een conrector overhoop en vervolgens blijkt de dader het slachtoffer van onze rechtsstaat. Dat typeert vele van de uitlatingen die ik in de media mocht vernemen. Hier gelukkig amper. Maar ik moet dit wel persoonlijk maken daar het typerend voor jou is om niet te snappen dat dat onsmakelijk is. Immers jij hebt alleen maar oog voor je eigen standpunt en weet dat standpunt niet in een groter verband te zien. Het slachtoffer is nog niet eens gecremeerd.

Simon

Volledig mee eens, niets aan toe te voegen. zwart schaap is volledig de weg kwijt.

Zwarte Schaap
17-01-04, 14:25
Geplaatst door Simon
Ja en dat staat mij zo tegen: iemand schiet een conrector overhoop en vervolgens blijkt de dader het slachtoffer van onze rechtsstaat. Dat typeert vele van de uitlatingen die ik in de media mocht vernemen. Hier gelukkig amper. Maar ik moet dit wel persoonlijk maken daar het typerend voor jou is om niet te snappen dat dat onsmakelijk is. Immers jij hebt alleen maar oog voor je eigen standpunt en weet dat standpunt niet in een groter verband te zien. Het slachtoffer is nog niet eens gecremeerd.

Simon

Simon jammer dat je het alleen persoonlijk kunt maken deze discussie dat vertroebelt jouw kijk op de zaak. Ik heb het niet over murat of over zijn daad. Verder moet je gewoon bij de feiten blijven want je emotie laat je te ver afdwalen.

He gaat hier om de arrestatie van soortgelijke bedreigingen waar een dubbele maatstaf gehanteerd wordt. De autochtone bedreigingen lijken ongemoeid gelaten te worden terwijl die van allochtonen zeer hard en scherp worden aangepakt zowel in de media als in de politiek en in het Recht. Deze maatstaf lijkt zich aardig te gaan tekenen langs etnische lijnen, dat moeten we niet hebben in Nederland.

Daar is onze recht niet voor gemaakt. Onze recht is er voor iedereen en zou iedereen hetzelfde moeten behandelen in soortgelijke zaken !

Mark
17-01-04, 14:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Simon jammer dat je het alleen persoonlijk kunt maken deze discussie dat vertroebelt jouw kijk op de zaak. Ik heb het niet over murat of over zijn daad. Verder moet je gewoon bij de feiten blijven want je emotie laat je te ver afdwalen.

He gaat hier om de arrestatie van soortgelijke bedreigingen waar een dubbele maatstaf gehanteerd wordt. De autochtone bedreigingen lijken ongemoeid gelaten te worden terwijl die van allochtonen zeer hard en scherp worden aangepakt zowel in de media als in de politiek en in het Recht. Deze maatstaf lijkt zich aardig te gaan tekenen langs etnische lijnen, dat moeten we niet hebben in Nederland.

Daar is onze recht niet voor gemaakt. Onze recht is er voor iedereen en zou iedereen hetzelfde moeten behandelen in soortgelijke zaken !

Kom je juridisch gezien vrijdag nog langs? :argwaan:

jada
17-01-04, 14:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Simon jammer dat je het alleen persoonlijk kunt maken deze discussie dat vertroebelt jouw kijk op de zaak. Ik heb het niet over murat of over zijn daad. Verder moet je gewoon bij de feiten blijven want je emotie laat je te ver afdwalen.

He gaat hier om de arrestatie van soortgelijke bedreigingen waar een dubbele maatstaf gehanteerd wordt. De autochtone bedreigingen lijken ongemoeid gelaten te worden terwijl die van allochtonen zeer hard en scherp worden aangepakt zowel in de media als in de politiek en in het Recht. Deze maatstaf lijkt zich aardig te gaan tekenen langs etnische lijnen, dat moeten we niet hebben in Nederland.

Daar is onze recht niet voor gemaakt. Onze recht is er voor iedereen en zou iedereen hetzelfde moeten behandelen in soortgelijke zaken !

Je lult inderdaad volledig uit je nek.

Zwarte Schaap
17-01-04, 14:41
Geplaatst door jada
Volledig mee eens, niets aan toe te voegen. zwart schaap is volledig de weg kwijt.

Je lult inderdaad volledig uit je nek.

Buiten je twee verspreide zinnetjes zou het je sieren als je je kritiek van enige argumentatie kon voorzien. Vooralsnog moet ik het doen met schreeuwerige zinnetjes die alleen op de persoon spelen.

Zwarte Schaap
17-01-04, 14:43
Geplaatst door Mark
Kom je juridisch gezien vrijdag nog langs? :argwaan: Juridisch gezien heeft de rechtbank nog geen beslissing genomen.

Simon
17-01-04, 14:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Farid is voor minder gecriminaliseerd.

Farid schreef ook op maghrebonline op het moment dat Fortuyn was doodgeschoten maar zijn bloed nog warm was dat deze man de dood verdiende. Waarmee ik maar wil zeggen dat Farid niet altijd in staat is alles in proporties te zien. Dat hij met zijn extreme uitlatingen reacties van instanties oproept verbaasd mij niks.

Mark
17-01-04, 14:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Juridisch gezien heeft de rechtbank nog geen beslissing genomen.

We wachten het oordeel rustig af.

Ik moet je wel vertellen dat er weinig marokkaanse mannen komen en veel moslimas en autochtone mannen.

Iemand zal zijn zusters dus moeten beschermen van de verleidingen.... :p

jada
17-01-04, 14:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Buiten je twee verspreide zinnetjes zou het je sieren als je je kritiek van enige argumentatie kon voorzien. Vooralsnog moet ik het doen met schreeuwerige zinnetjes die alleen op de persoon spelen.

Dat heeft Simon al gedaan, ik heb daar niets aan toe te voegen. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

Zwarte Schaap
17-01-04, 15:16
Geplaatst door Simon
Farid schreef ook op maghrebonline op het moment dat Fortuyn was doodgeschoten maar zijn bloed nog warm was dat deze man de dood verdiende. Waarmee ik maar wil zeggen dat Farid niet altijd in staat is alles in proporties te zien. Je kunt farid op vele wijzen zien. Ik zie hem als iemand die te eerlijk is in een samenleving die rust op schijnheiligheid en leugens. Aan de ene kant zegt men dat je mening uiten een hoog goed is maar aan de andere kant moet het wel een mening zijn die aansluit bij de mainstream anders heb je kans om in het beklaagdenbankje te komen.

Farid is een typisch geval die zich juist door zijn eerlijkheid in de vingers snijdt. Hypocrieten en schijnheilen die het spel beter snappen in een leugenachtige systeem vinden dat natuurlijk dom. Farid had zo gezien gebruik moeten maken van beschrijvingen die beter aansluiten bij een schijnheilige samenleving.


Dat hij met zijn extreme uitlatingen reacties van instanties oproept verbaasd mij niks.
En daar gaat het om, de instanties lijken selectief verdachten te vervolgen, iets wat ik liever niet zie. Ik heb liever een blinde vrouwe justitia.

Voor mij is het simpel of je vervolgt alle bedreigingen op internet of je laat ze maar allemaal gaan.

000NobelPrizes
17-01-04, 15:21
Ik ken eigenlijk geen enkel land zonder schijnheiligheid of leugens.
Of het moet het land zijn in Schaaps dromen. Maar daar dit land niet bestaat, lijkt het me makkelijker om van de realiteit uit te gaan.
En dan kan die moraliserende betweterij teminste niet meer oeverloos als argument ingezet worden bij elke discussie.

Zwarte Schaap
17-01-04, 15:25
Geplaatst door Mark
We wachten het oordeel rustig af.

Ik moet je wel vertellen dat er weinig marokkaanse mannen komen en veel moslimas en autochtone mannen.

Iemand zal zijn zusters dus moeten beschermen van de verleidingen.... :p Moslimas kennen hun eigen verantwoordelijkheden daar hebben ze mij niet voor nodig.

Mark
17-01-04, 15:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Moslimas kennen hun eigen verantwoordelijkheden daar hebben ze mij niet voor nodig.

:gechoquee Ze hebben een broer-figuur nodig Schaap

Zwarte Schaap
17-01-04, 15:28
Geplaatst door jada
Dat heeft Simon al gedaan, ik heb daar niets aan toe te voegen. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig. Dan zou je er goed aan gedaan hebben als je alleen zei: Ik ben het met je eens simon.

Zodra je mij er persoonlijk op aanspreekt moet je met wat meer komen en niet verschuilen achter simons woorden.

000NobelPrizes
17-01-04, 15:33
Hebben moslima's hun eigen verantwoordelijkheden zelf bepaald?

Dutchguy
17-01-04, 15:35
Geplaatst door Simon
Farid schreef ook op maghrebonline op het moment dat Fortuyn was doodgeschoten maar zijn bloed nog warm was dat deze man de dood verdiende.

Dit is gewoon een walchelijke uitspraak en ik kan me niet voorstellen dat iemand daar achter gaat staan.

jada
17-01-04, 18:01
[QUOTE]Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Dan zou je er goed aan gedaan hebben als je alleen zei: Ik ben het met je eens simon.

Zie vorige pagina

mark61
17-01-04, 18:23
Geplaatst door Mark
We wachten het oordeel rustig af.

Ik moet je wel vertellen dat er weinig marokkaanse mannen komen en veel moslimas en autochtone mannen.

Iemand zal zijn zusters dus moeten beschermen van de verleidingen.... :p

:hihi:

Puk
17-01-04, 18:24
Maar nu is er...

Puk's Grote Segregatie Plan!!

Ben nog aan het werk met dit plan.
Later meer...

:lole:

mark61
17-01-04, 18:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap wat je zegt maar ben het er niet mee eens. Ik merk dat er zoveel bedreigingen door Nederlandse jongeren worden geuit maar dat men die vaker met de mantel der liefde bedekt en als het allochtonen betreft wordt zelfs de binnenlandse veiligheidsdienst erbij gehaald. Deze rechtsongelijkheid bevalt mij niet.

Ik weet het niet, en ben zeker niet van alle gebeurtenissen op de hoogte, maar ik ben geneigd ZS gelijk te geven. Ik denk dat er wel zeker veel heftiger wordt gereageerd bij (vermeende) 'allo' daders van (vermeende) misdrijven. In de maatschappij sowieso, maar het justitiële apparaat zou daar zijn oren niet naar moeten laten hangen. Omgekeerd zal de reactie bij 'allo-NL', excusez de term, ik zoek iets korts, ook veel heftiger zijn als een allo door een auto wordt vermoord. Dat is misschien menselijk, maar allebei niet goed te praten.

En ik begrijp Simon's pleidooi voor 'gevoelsmatig' verschil tussen bedreiging van een moordenaar en bedreiging van pakweg een leraar wel, maar ik vind het behalve juridisch ook menselijk niet te rechtvaardigen. Als je er trots op bent in een rechtsstaat te leven moet je je neiging tot 'bloedwraak', zoals bij Fortuyn, onderdrukken. Je zou die neiging niet eens moeten hebben, maar OK, het vlees is zwak, dus zou je in ieder geval je mond moeten houden. Laat staan dat je aan het bedreigen slaat. Ik weet ook nu nog niet wat ik zieker vind, de moord op Fortuyn of de bedreigingen aan Volkert daarna. Om nog maar te zwijgen van die paar uur dat heel NL zijn adem inhield totdat het collectief opgelucht kon uitademen omdat de dader geen allo bleek. Pfffffffffffffffffff...

Daarbij vergeleken ben ik nog 'opgelucht' over de reacties deze keer.

mark61
17-01-04, 18:41
Geplaatst door Dutchguy
Dit is gewoon een walgelijke uitspraak en ik kan me niet voorstellen dat iemand daar achter gaat staan.

Walcheren?

Ik dacht eerst dat je bedoelde, dat van die 'bloed nog warm'. Dat deed mij denken aan drie kwartier live close-up verslag van de reanimatiepogingen van een doodgeschoten man. Hoorde dat niet tot de privacy van Pim Fortuyn? Dat vond ik nou walchelijk.

mark61
17-01-04, 18:42
Geplaatst door Puk
Maar nu is er...Puk's Grote Segregatie Plan!!

Ben nog aan het werk met dit plan.
Later meer...

:lole:

Neem je ook de ervaringen uit het verleden mee? Twas nooit zo'n succes. En van mijn allo vriendinnetjes blijf je mooi af.

000NobelPrizes
17-01-04, 18:43
Geplaatst door Puk
Maar nu is er...

Puk's Grote Segregatie Plan!!

Ben nog aan het werk met dit plan.
Later meer...

:lole:

Onder het motto: "Integratie is uit de gratie"

Simon
17-01-04, 18:46
Geplaatst door mark61
En ik begrijp Simon's pleidooi voor 'gevoelsmatig' verschil tussen bedreiging van een moordenaar en bedreiging van pakweg een leraar wel, maar ik vind het behalve juridisch ook menselijk niet te rechtvaardigen.

Je vergeet wel even dat ik het element tijd genoemd heb. Als Volkert bedreigd wordt in de week na zijn moord vind ik dat heel wat anders (want emotionele reactie op moord) dan Michiel Smit en consorten die een jaar later pamfletten ophangen in Rotterdam waarin ze Volkert bedreigen. Ik moet er officieel bij vermelden dat Michiel Smit zegt niks met die pamfletten te maken te hebben maar het komt wel uit zijn achterban. En wie er nu al weer een allo issue van gemaakt heeft ... ja inderdaad Black Sheep. Valt mij nog mee dat hij niet over een zionistisch complot begint.

zwina_azin
17-01-04, 18:49
Jah, hoe je het ook draait of keert zulke dingen kan je toch niet vermijden en haat tussen de volken zal er alijd wezen of we het nu willen of niet!! :auw: :auw: :maffia:

Puk
17-01-04, 18:58
Geplaatst door mark61
Neem je ook de ervaringen uit het verleden mee? Twas nooit zo'n succes. En van mijn allo vriendinnetjes blijf je mooi af.

Ik neem alles mee. Uiteraard. Maar je allo vriendinnetjes moet je inleveren. Of je moet je als allo inschrijven. En dat kan niet. Allo ben je door geboorte.

mark61
17-01-04, 19:02
Geplaatst door Simon
Je vergeet wel even dat ik het element tijd genoemd heb. Als Volkert bedreigd wordt in de week na zijn moord vind ik dat heel wat anders (want emotionele reactie op moord) dan Michiel Smit en consorten die een jaar later pamfletten ophangen in Rotterdam waarin ze Volkert bedreigen. Ik moet er officieel bij vermelden dat Michiel Smit zegt niks met die pamfletten te maken te hebben maar het komt wel uit zijn achterban. En wie er nu al weer een allo issue van gemaakt heeft ... ja inderdaad Black Sheep. Valt mij nog mee dat hij niet over een zionistisch complot begint.

Je bepleit een afkoelingsperiode. Tsja. Ik zou het mezelf persoonlijk niet vergeven als ik al dan niet anoniem doodsbedreigingen uit aan een moordenaar van wie dan ook, omdat ik a) justitie zijn werk moet laten doen, dat is het verschil tussen een beschaafd land en vendetta-land, en b) verder altijd tegen de doodstraf ben, zoals de meeste NLers anders ook altijd. En c) omdat ik zulke emoties bij mezelf niet wil zien, dwz kan accepteren. Niet in de eerste week, en niet later.

Je moet dan trouwens leerlingen die een leraar bedreigen ook een emotionele afkoelingsperiode gunnen. Misschien dat zij een jaar later ook spijt krijgen van hun bedreiging. Bovendien zijn die Volkert-bedreigers volwassenen die beter zouden moeten weten. Liep jij zelf soms te schreeuwen dat Volkert dood moest? Nee toch mag ik aannemen?

En zoals ik al zei, ligt het voor de hand dat het hemd nader is dan de rok, en dat moord op een lid van de 'eigen' (etnisch of anderszins) groep door een lid van de 'andere' groep altijd harder aankomt. Onterecht, zou ik zeggen. Maar met de bekende gevolgen.

Puk
17-01-04, 19:03
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Onder het motto: "Integratie is uit de gratie"

Ha! Mooi! Alvast 1 enthousiaste reactie! Dat doet me goed. Ik werk door.

Puk's Spaarplan voor de Islamitische medemens is veel minder enthousiast ontvangen. Mocht slechts 1 negatieve reactie noteren.

Maar mijn Nieuwe Plan (opgesteld in samenwerking met de AEH) gaat het helemaal worden!

Ik ben gelukkig! :fparty:

mark61
17-01-04, 19:03
Geplaatst door zwina_azin
Jah, hoe je het ook draait of keert zulke dingen kan je toch niet vermijden en haat tussen de volken zal er alijd wezen of we het nu willen of niet!! :auw: :auw: :maffia:

Niet zo somber. Onder andere hier proberen we er wat aan te doen.

mark61
17-01-04, 19:04
Geplaatst door Puk
Ik neem alles mee. Uiteraard. Maar je allo vriendinnetjes moet je inleveren. Of je moet je als allo inschrijven. En dat kan niet. Allo ben je door geboorte.

Da wordt emigreren. Naar Zuid-Afrika misschien. Als ik ff graaf kom ik vast wel allo voorouders tegen.

000NobelPrizes
17-01-04, 19:07
Geplaatst door Puk
Ha! Mooi! Alvast 1 enthousiaste reactie! Dat doet me goed. Ik werk door.

Puk's Spaarplan voor de Islamitische medemens is veel minder enthousiast ontvangen. Mocht slechts 1 negatieve reactie noteren.

Maar mijn Nieuwe Plan (opgesteld in samenwerking met de AEH) gaat het helemaal worden!

Ik ben gelukkig! :fparty:

Dan moet je iets handiger omspringen met die rente-voordelen. Schijnt niet te mogen, waardoor die manier van bankieren populair wordt.
Nu heb ik er net vluchtig een headline over gelezen; ik moet het Economische NRC-katern nog doornemen voor de ins & outs.
Maar dat katern bewaar ik altijd als laatste: izzunbeejtuhzaai.

000NobelPrizes
17-01-04, 19:08
Geplaatst door zwina_azin
Jah, hoe je het ook draait of keert zulke dingen kan je toch niet vermijden en haat tussen de volken zal er alijd wezen of we het nu willen of niet!!
En daar heb je de haat weer. Niet zo heftig joh.
Laten we elkaar onderwerp van elkaars spotlust maken: da's veel leuker en ook constructiever.

Simon
17-01-04, 19:22
Geplaatst door mark61
[B]Je bepleit een afkoelingsperiode. Tsja. Ik zou het mezelf persoonlijk niet vergeven als ik al dan niet anoniem doodsbedreigingen uit aan een moordenaar van wie dan ook, omdat ik a) justitie zijn werk moet laten doen, dat is het verschil tussen een beschaafd land en vendetta-land, en b) verder altijd tegen de doodstraf ben, zoals de meeste NLers anders ook altijd. En c) omdat ik zulke emoties bij mezelf niet wil zien, dwz kan accepteren. Niet in de eerste week, en niet later.

Er zijn zoals je weet in de week na de moord op Volkert een heleboel doodsbedreigingen geuit. Uiteraard houdt justitie dan rekening met de omstandigheden. Maar als dat een jaar later nog gebeurd is dat wat anders.


Je moet dan trouwens leerlingen die een leraar bedreigen ook een emotionele afkoelingsperiode gunnen. Misschien dat zij een jaar later ook spijt krijgen van hun bedreiging. Bovendien zijn die Volkert-bedreigers volwassenen die beter zouden moeten weten. Liep jij zelf soms te schreeuwen dat Volkert dood moest? Nee toch mag ik aannemen?

Ja ik vind die vergelijking uiteraard mank gaan: het was niet een leraar die een leerling heeft doodgeschoten als ik het mij goed herinner. Het was toch andersom? Dus waarom dan een leraar bedreigen als reactie op die moord? En waarom kogelbrieven sturen aan je leraar als reactie op een moord op een leraar?


En zoals ik al zei, ligt het voor de hand dat het hemd nader is dan de rok, en dat moord op een lid van de 'eigen' (etnisch of anderszins) groep door een lid van de 'andere' groep altijd harder aankomt. Onterecht, zou ik zeggen. Maar met de bekende gevolgen.

Nou ik heb nog geen indruk dat het daardoor harder aankomt. Er zijn wel analyses geweest over culturele verschillen. Bijvoorbeeld dat schoolgenoten direct de neiging hebben voor Murat op te komen en dat dat slecht valt onder autochtonen. Dat is iets wat niet gebeurd zou zijn op een "witte school". Ik heb het idee dat daar wel wat van klopt. Dat heeft inderdaad met cultuurverschillen te maken. In het westen gaat men meer uit van de individuele verantwoordelijkheid.

000NobelPrizes
17-01-04, 19:30
Geplaatst door Simon

Ja ik vind die vergelijking uiteraard mank gaan: het was niet een leraar die een leerling heeft doodgeschoten als ik het mij goed herinner. Het was toch andersom? Dus waarom dan een leraar bedreigen als reactie op die moord? En waarom kogelbrieven sturen aan je leraar als reactie op een moord op een leraar?

Gelijksoortige frustjes die opeens een icoon hadden.
Kwalijk gedrag: ze zijn niet voor niets gearresteerd.


Nou ik heb nog geen indruk dat het daardoor harder aankomt. Er zijn wel analyses geweest over culturele verschillen. Bijvoorbeeld dat schoolgenoten direct de neiging hebben voor Murat op te komen en dat dat slecht valt onder autochtonen. Dat is iets wat niet gebeurd zou zijn op een "witte school". Ik heb het idee dat daar wel wat van klopt. Dat heeft inderdaad met cultuurverschillen te maken. In het westen gaat men meer uit van de individuele verantwoordelijkheid.
Hier ben ik het niet mee eens. Die paar meelopers wilden ook hun 15 minutes of fame. Hun foto op het raam van een winkel waar ze niet meer inmogen is uiteraard een inbreuk op privacy :zegniets: maar da's een ander verhaal.
Nee, iedereen vond het een gruwel, en die paar malloten die het wel tof vonden zitten in het cachot en krijgen hopelijk een heropvoeding. Inclusief hun ouders, want als mijn vader me zoiets had zien verkondigen op TV had hij me waarschijnlijk een rolstoel ingetrapt. En terecht.

mark61
17-01-04, 19:39
Geplaatst door Simon
Er zijn zoals je weet in de week na de moord op Volkert een heleboel doodsbedreigingen geuit. Uiteraard houdt justitie dan rekening met de omstandigheden. Maar als dat een jaar later nog gebeurd is dat wat anders.

En hoe ist voor jou met a) b) en c)?


Ja ik vind die vergelijking uiteraard mank gaan: het was niet een leraar die een leerling heeft doodgeschoten als ik het mij goed herinner. Het was toch andersom? Dus waarom dan een leraar bedreigen als reactie op die moord? En waarom kogelbrieven sturen aan je leraar als reactie op een moord op een leraar?

Ik wist niet dat die incidenten in Amsterdam gerelateerd waren. Ziek is het allemaal sowieso.


Nou ik heb nog geen indruk dat het daardoor harder aankomt. Er zijn wel analyses geweest over culturele verschillen. (...) In het westen gaat men meer uit van de individuele verantwoordelijkheid.

Nou doe even een gedachtenexperimentje bij jezelf. Als een Hollandse leerling zijn leraar zou doodschieten, of neem Erfurt, dan denk je toch niet meteen 'tis de cultuur'? Misschien wel bij zoiets als de VS. Het gaat hier om de vanzelfsprekendheid van collectieve verklaringen voor individuele gevallen. Of na rijp beraad er een link blijkt, is wat anders. Maar we dwalen af van het onderwerp, waar het ZS om ging was verschil in de reaktie van justitie al naar gelang afkomst, als ik het goed begreep. Ik denk inderdaad dat die er wel zijn.

Ik ontken ook niet dat culturele verschillen een rol spelen. Ik vind het niet rechtvaardig dat de verontwaardiging en eventueel strafmaat verschillen tgv die 'cultuurverschillen'. Heb ik elders al eens uitvoerig proberen duidelijk te maken, maar toen kreeg ik ook geen respons.

Wat bedoel je met individuele verantwoordelijkheid? Dat klinkt nou weer tegenstrijdig. In het niet-westen is iedereen altijd collectief verantwoordelijk voor moord?

Puk
17-01-04, 19:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En daar heb je de haat weer. Niet zo heftig joh.
Laten we elkaar onderwerp van elkaars spotlust maken: da's veel leuker en ook constructiever.

Haat... dat woord nog nooit zo vaak tegen gekomen als sinds ik op maroc.nl prik. Echt waar.

Zou ook weleens willen weten hoe vaak dit woord wordt gebruikt door auto's en allo's. Heeft iemand daar gegevens over?

Maar ik laat me wegdragen...

Beter is inderdaad elkaar flink te bespotten. Is veel leuker!

000NobelPrizes
17-01-04, 20:02
Geplaatst door Puk
[B]Haat... dat woord nog nooit zo vaak tegen gekomen als sinds ik op maroc.nl prik. Echt waar.

Wat dacht je van 'vernedering'? Dat hoor ik tegenwoordig vaker dan "biertje!"
Ik krijg er elke keer de slappe lach van.

Simon
17-01-04, 20:16
Geplaatst door mark61

Wat bedoel je met individuele verantwoordelijkheid? Dat klinkt nou weer tegenstrijdig. In het niet-westen is iedereen altijd collectief verantwoordelijk voor moord?

Nee maar men heeft minder de neiging een moordenaar als iemand van de eigen groep te zien. Men is sowieso minder groepsgericht. Je bent als individu verantwoordelijk voor je eigen handelen.

En het onderwerp van ZS vind ik onsmakelijk zoals ik al heb uitgelegd.

Puk
17-01-04, 20:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Wat dacht je van 'vernedering'? Dat hoor ik tegenwoordig vaker dan "biertje!"
Ik krijg er elke keer de slappe lach van.

Vernedering ja... zit een spotje in...

Zwarte Schaap
17-01-04, 20:57
Geplaatst door Simon
Nee maar men heeft minder de neiging een moordenaar als iemand van de eigen groep te zien. Men is sowieso minder groepsgericht. Je bent als individu verantwoordelijk voor je eigen handelen.

En het onderwerp van ZS vind ik onsmakelijk zoals ik al heb uitgelegd.

Ik snap niet wat onsmakelijk is aan mijn vermeende onderwerp. Ik lees dat deze topic heet marokkanen nemen rage over van den Haag. Toevallig had ik een uitzending van NOVA gezien die het daar ook over had. Alleen werd daar aan toevoegd dat autochtonen ook murat hebben bedreigd maar daar niet tegen werd opgetreden. De woordvoerder van justitie vond de zaken even erg maar kon niet uitleggen waarom ze niet vervolgd werden. De journaliste heeft hem duidelijk gevraagd of dat niet oneerlijk is en dat vond hij ook.

En nu komt simon zeggen dat ik onsmakelijk bezig ben??? Het wordt nu echt tijd dat jezelf eens in de spiegel kijkt lullootje.

Ik wil het niet eens hebben over de schijnheilige insteek die men de mediterane cultuur alles aanwrijft.

Ja een mooi verhaal dat individuele verantwoordelijkheid behalve als er allochtonen in het spel zijn, dan grijpen we in Nederland alles aan om hoe dan ook de vreemde cultuur te stigmatiseren, liefst nog als het een islamitische achtergrond betreft.

Dat is het onsmakelijke hier in Nederland en waar simon niet tegen kan als men kritisch is over Nederland inzake het meten met dubbele maten. Nee hoor Nederland is zo heilig en eerlijk dat kan gewoon niet waar zijn dat zijn zaken die in andere culturen voorkomen zoals de moslimlanden.

Ja toch simon wij kennen hier in Nederland zelfkritiek.

Slaap lekker !

000NobelPrizes
17-01-04, 21:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik wil het niet eens hebben over de schijnheilige insteek die men de mediterane cultuur alles aanwrijft.



Ik protesteer! Ik ben dol op de mediterrane cultuur in Zuid-Europa!

Zwarte Schaap
17-01-04, 22:23
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ik protesteer! Ik ben dol op de mediterrane cultuur in Zuid-Europa!

Zometeen op NOVA: Paul scheffer mag dzeze schietpartij aan het integratiebeleid koppellen. Men zegt dat het roer nu echt om moet zoals in frankrijk.

Ik heb het nog niet gezien, maar ik begin nu al te walgen van deze hypocriete schijnheiligerds.

Simon
17-01-04, 22:47
Geplaatst door Zwarte Schaap

En nu komt simon zeggen dat ik onsmakelijk bezig ben??? Het wordt nu echt tijd dat jezelf eens in de spiegel kijkt lullootje.


Ja ik weet ook wel dat ik niet met jou in discussie moet want meestal ga je na enige uitwisseling van argumenten je herhalen, schelden en beledigen. Dag schaap! :zwaai:

Zwarte Schaap
17-01-04, 22:59
Geplaatst door Simon
Ja ik weet ook wel dat ik niet met jou in discussie moet want meestal ga je na enige uitwisseling van argumenten je herhalen, schelden en beledigen. Dag schaap! :zwaai:

Als je echt eerlijk bent dan zou je naar je eigen inbreng moeten kijken. Als je echt eerlijk bent zie je dat jij elke keer op mijn persoon inspeelt.
Als je echt eerlijk bent zie dat ik nu pas jou persoonlijk daarop aanspreek omdat je elke keer onterecht mijn persoon erbij haalt.

Ik snap niet dat je niet zo kritisch naar jezelf kunt zijn. Zelfkritiek is mooi als je het over anderen hebt, maar zelfkritiek is meer bestemd om op jezelf toe te passen, vandaar de spiegel.

000NobelPrizes
17-01-04, 23:12
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ik heb het nog niet gezien, maar ik begin nu al te walgen van deze hypocriete schijnheiligerds.

wrijf jezelf in de handen, Schaap.

ik had het over die heerlijke cultuur van Zuid-Europa; ik zeg dit omdat de mediterrane cultuur over 1 kam werd geschoren.

mark61
17-01-04, 23:35
Geplaatst door Simon
Nee maar men heeft minder de neiging een moordenaar als iemand van de eigen groep te zien. Men is sowieso minder groepsgericht. Je bent als individu verantwoordelijk voor je eigen handelen.

Ja, maar dat is de situatie. Als je de overgrote autochtone meerderheid bent in een land ga je uiteraard niet denken in terme van groep. Dacht je dat ze in Turkije of Marokko bij een moord beginnen te praten over lid van de eigen groep? Kwestie van focus. Ik kan je verzekeren dat in het Marokkaanse en Turkse strafrecht (dat overigens rechtstreeks is ontleend aan het Zwitserse) alleen wordt gewerkt met individuele verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Wat denk je dan?

Simon
18-01-04, 01:08
Geplaatst door mark61
Ja, maar dat is de situatie. Als je de overgrote autochtone meerderheid bent in een land ga je uiteraard niet denken in terme van groep. Dacht je dat ze in Turkije of Marokko bij een moord beginnen te praten over lid van de eigen groep? Kwestie van focus. Ik kan je verzekeren dat in het Marokkaanse en Turkse strafrecht (dat overigens rechtstreeks is ontleend aan het Zwitserse) alleen wordt gewerkt met individuele verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Wat denk je dan?

Uiteraard is het binnen het strafrecht anders. Ik weet niet of je het alleen kan verklaren vanuit een minderheid zijn. Ja in NOVA had men het over de nederlandse cultuur van 'schuld en boete' tegenover de mediterane cultuur van 'eer en respect'. Ik weet ook niet precies de verklaring maar ik vond het wel merkwaardige reacties van die klasgenoten: "we want Murat" roepen etc.. Ik kon het niet begrijpen. Tenzij je er vanuit gaat dat ze verward zijn en nog maar kinderen. Maar die verklaring lijkt mij te makkelijk.

mark61
18-01-04, 01:10
Geplaatst door Simon
Uiteraard is het binnen het strafrecht anders. Ik weet niet of je het alleen kan verklaren vanuit een minderheid zijn. Ja in NOVA had men het over de nederlandse cultuur van 'schuld en boete' tegenover de mediterane cultuur van 'eer en respect'. Ik weet ook niet precies de verklaring maar ik vond het wel merkwaardige reacties van die klasgenoten: "we want Murat" roepen etc.. Ik kon het niet begrijpen. Tenzij je er vanuit gaat dat ze verward zijn en nog maar kinderen. Maar die verklaring lijkt mij te makkelijk.

Ja dat van die 'shame and guilt cultures' is een onderhand achterhaald antropologisch concept. Die kinderen vonden die conrector blijkbaar ook een eikel en vonden dat ze zich solidair moesten opstellen. Die reactie zal ook zijn ingegeven door de emoties van het moment. Maar even afwachten lijkt me...