PDA

Bekijk Volledige Versie : Antilliaanse minister wil procureur-generaal ontslaan



sadeeQ
18-01-04, 19:58
Antilliaanse minister wil procureur-generaal ontslaan



WILLEMSTAD - De Antilliaanse minister Komproe van Justitie heeft het vertrouwen in procureur-generaal Piar van de Antillen opgezegd en wil hem ontslaan. Dit meldde de krant Amigoe op Curaçao.


Komproe wil af van de procureur-generaal vanwege de 'geheime' lunch die de top van het Openbaar Ministerie (OM) had met de Nederlandse ministers Donner (Justitie) en De Graaf (Koninkrijksrelaties) op 6 januari.

Komproe bleek niet op de hoogte van de lunch en werd woedend toen hij ervan hoorde. In een brief aan de procureur-generaal schrijft Komproe twijfels te hebben over zijn betrouwbaarheid en loyaliteit, meldde Amigoe. Piar zou Komproe hebben laten weten dat hij ervan uitging dat de minister wist van de lunch en er zelf ook voor was uitgenodigd.

De advocaat van Piar, Navarro, laat weten dat de Antilliaanse minister niet de bevoegdheid heeft de procureur-generaal naar huis te sturen. "De procureur-generaal is bij koninklijk besluit benoemd. Dit betekent dat alleen de koninkrijksregering hem kan ontslaan."

De koninkrijksregering is de Nederlandse regering, aangevuld met de gevolmachtigde ministers van de Nederlandse Antillen en Aruba. De raadsman kan zich niet voorstellen dat de koninkrijksregering de procureur-generaal zou ontslaan, enkel en alleen naar aanleiding van de lunch met Donner en De Graaf.

Dat de lunch op Curaçao zoveel stof deed opwaaien, komt door het idee dat Nederland het Openbaar Ministerie op de Antillen aanstuurt en daarom niet onafhankelijk is.

Donner zei destijds op Curaçao dat een ontmoeting tussen het Openbaar Ministerie en de Nederlandse minister van Justitie heel gewoon is. Volgens hem was het 'nonsens' dat het een geheim overleg zou zijn geweest.

Procureur-generaal Piar wil geen commentaar geven op de commotie. Hij bevestigt noch ontkent het bericht. "Ik kan u slechts melden dat ik even vrolijk ben als altijd en dat ik op kantoor zit te werken." Minister Komproe was niet bereikbaar voor commentaar.