PDA

Bekijk Volledige Versie : Sharon steunt ambassadeur die kunstwerk vernielde



Goodnight
18-01-04, 21:16
STOCKHOLM/JERUZALEM - De Israëlische premier Ariel Sharon heeft zondag onomwonden zijn steun uitgesproken voor de Israëlische ambassadeur in Zweden. De diplomaat raakte in opspraak nadat hij vrijdag een kunstwerk had gesloopt in het Historisch Museum in de Zweedse hoofdstad.

In het kunstwerk was een foto verwerkt van een Palestijnse die in oktober een zelfmoordaanslag pleegde.

'Antisemitisme'

"Ik heb hem bedankt omdat hij is opgestaan in het aangezicht van het groeiende antisemitisme en heb verklaard dat de regering achter zijn actie staat", aldus Sharon tegen The Jeruzalem Post.

"Ik denk dat onze ambassadeur deed wat noodzakelijk was. Het fenomeen was zo ernstig dat het onmogelijk was niet onmiddellijk te reageren", aldus Sharon.

Sneeuwwitje

Een razende ambassadeur Zvi Mazel ging vrijdag het kunstwerk 'Sneeuwwitje en de waanzin van de waarheid' te lijf. Het stuk was tentoongesteld in het kader van een conferentie over volkerenmoord die van 26 tot 28 januari in de Zweedse hoofdstad plaatsheeft. Het bestaat uit een rechthoekig bassin gevuld met rode vloeistof.

Bootje

Daarop drijft een bootje met een foto erop van een Palestijnse zelfmoordenares die in oktober door een aanslag zichzelf en 22 Israëlische burgers doodde. "Daar zag ik die terroriste, perfect opgemaakt, terwijl ze rustig over de rivier van bloed van mijn landgenoten zeilde", zei Mazel tegen de Israëlische krant Yedioth Ahronot. In zijn woede trok hij de elektriciteitsdraden los van de spots die het kunstwerk verlichtten. Daarbij veroorzaakte hij volgens de museumdirectie een gevaarlijke kortsluiting.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken nam het eerder ook al op voor Mazel. De Zweedse regering had volgens een woordvoerder beloofd de conferentie niet in verband te brengen met het conflict in het Midden-Oosten. "Het kunstwerk dat de daden verheerlijkt van een zelfmoordenares, die 22 mensen het leven heeft ontnomen, is een schending van die belofte", aldus de woordvoerder. Als het kunstwerk niet van de expositie wordt verwijderd, zal Israël deelname aan de conferentie heroverwegen.

'Slechte smaak'

Het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft aangekondigd maandag Mazel te ontbieden. In Israël heeft de regering soortgelijke stappen ondernomen. De Zweedse ambassadeur werd zondag al ontboden om tekst en uitleg te geven. Het kunstwerk getuigt volgens hem 'van slechte smaak'. De hele zaak berust volgens hem op een misverstand

Chaya
18-01-04, 21:17
Dat wisten we al.

Goodnight
18-01-04, 21:20
Geplaatst door Chaya
Dat wisten we al.

dus?

freya
18-01-04, 21:21
En daarmee heeft Sharon zich als cultuurbarbaar gelijkgesteld aan de Taliban.

Zo, dat is dan ook weer duidelijk :moe:

Goodnight
18-01-04, 21:23
Geplaatst door freya
En daarmee heeft Sharon zich als cultuurbarbaar gelijkgesteld aan de Taliban.

Zo, dat is dan ook weer duidelijk :moe:

Maar volgens Chaya wisten 'jullie' dit al.....

850
18-01-04, 21:28
Geplaatst door Goodnight
Maar volgens Chaya wisten 'jullie' dit al.....

:roker: Ik wist niet dat Sharon die idiote daad van die mogool goedkeurde. Maar het verbaast me allerminst dat die vette hond het goedkeurt.

Joesoef
18-01-04, 21:36
Om het kunstwerk te voltooien, Sharon verzuipen in die vijver. En met die lamp die er ingedonderd is kunnen we hem mooi elektrocuteren.

sadeeQ
18-01-04, 21:39
Geplaatst door Joesoef
Om het kunstwerk te voltooien, Sharon verzuipen in die vijver. En met die lamp die er ingedonderd is kunnen we hem mooi elektrocuteren.

:schrik:


Zo een giftig vetzak zal het grondwater tot op een diepte van 100 km zwaar verontreinigen :vreemd:

850
18-01-04, 21:40
Geplaatst door Joesoef
Om het kunstwerk te voltooien, Sharon verzuipen in die vijver. En met die lamp die er ingedonderd is kunnen we hem mooi elektrocuteren.

:blowen: Maar voordat die lamp erin gaat eerst nog even een batterij stenen naar hem kegelen...........

freya
18-01-04, 21:42
Geplaatst door Joesoef
Om het kunstwerk te voltooien, Sharon verzuipen in die vijver. En met die lamp die er ingedonderd is kunnen we hem mooi elektrocuteren.

Barbaar!

Zoiets lelijks mag in geen enkele omstandigheid in een museum toegelaten worden :student:

Joesoef
18-01-04, 21:49
Geplaatst door sadeeQ
:schrik:


Zo een giftig vetzak zal het grondwater tot op een diepte van 100 km zwaar verontreinigen :vreemd:


Niet lullen. Het is in Zweden dus de grond is daar altijd bevroren. Blijft dus bij alleen de vijver.

Joesoef
18-01-04, 21:52
Geplaatst door freya
Barbaar!

Zoiets lelijks mag in geen enkele omstandigheid in een museum toegelaten worden :student:


Een toonbeeld zoals het niet hoort. Het kan dus wel.


Bovendien, in Nederland, exportland, worden jaarlijks miljoenen varkens geëlectrocuteerd. Niemand die daar moeilijk over doet. Dus die ene in Zweden moet ook kunnen.

et_2000nl
18-01-04, 23:31
Israel laat geen kans schieten om het antisemitisme aan te wakkeren en dan om een hoekje te gaan staan janken....

Wat ik heb begrepen van de documantaire die ik er over zag, was de kunstenaar zelf een jood. Hij wilde ermee de waanzin van de hele situatie aangeven. Dat een ambassadeur en Sharon er zich zo voor lenen die waanzin wederom te bevestigen.... :moe:

mark61
18-01-04, 23:36
Geplaatst door Chaya
Dat wisten we al.

Dat wist jij helemaal niet.

mark61
18-01-04, 23:38
Geplaatst door sadeeQ
:schrik: Zo een giftig vetzak zal het grondwater tot op een diepte van 100 km zwaar verontreinigen :vreemd:

Tis een betonnen bassin. Je dacht toch niet dat die milieubewuste Zweden daar geen rekening mee hielden?

mark61
18-01-04, 23:40
Geplaatst door et_2000nl
Wat ik heb begrepen van de documantaire die ik er over zag, was de kunstenaar zelf een jood. Hij wilde ermee de waanzin van de hele situatie aangeven. Dat een ambassadeur en Sharon er zich zo voor lenen die waanzin wederom te bevestigen.... :moe:

Zie ook: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=83859

Julien
19-01-04, 00:11
:duivels:

Kan die Sharon niet een keer ritueel Joods geslacht worden?

et_2000nl
19-01-04, 00:39
Geplaatst door Julien
:duivels:

Kan die Sharon niet een keer ritueel Joods geslacht worden?

Volgens mij mag je varkens niet ritueel slachten....

mark61
19-01-04, 00:49
Geplaatst door et_2000nl
Volgens mij mag je varkens niet ritueel slachten....

Nood breekt wetten.

mrz
19-01-04, 00:55
Dude, als je wat zegt gooi er wat gevoel in, of doe alsof je het meent ofzo pleaaaaze. :cheefbek:

Mensen verdrinken straks nog van ellende ofzo? :droef:

850
19-01-04, 00:58
Geplaatst door mrz
Dude, als je wat zegt gooi er wat gevoel in, of doe alsof je het meent ofzo pleaaaaze. :cheefbek:

Mensen verdrinken straks nog van ellende ofzo? :droef:

Je hebt vast niet veel geslapen vandaag.............je lont is erg kort....en je tenen zijn des te langer............

mrz
19-01-04, 01:02
Teveel lopen geslapen more like. En hoewel jou hele nick me ook voor geen meter aanstaat is meer lauwe gedrag van die mark61 waar ik me aan erger. Ik verdriiiiinnnnnnnnnkkkkkk.... :kotsen2: :rolleyes:

850
19-01-04, 01:18
Geplaatst door mrz
Ik verdriiiiinnnnnnnnnkkkkkk....

:duim: Hopelijk is het water diep genoeg.........

mrz
19-01-04, 01:19
Heh. Als het aan die mark61 ligt ik hoop het echt op het beste maar zie het somber in. :moe: :jammer: Achja... jammer.

Goodnight
19-01-04, 07:57
Geplaatst door Joesoef
Om het kunstwerk te voltooien, Sharon verzuipen in die vijver. En met die lamp die er ingedonderd is kunnen we hem mooi elektrocuteren.


:lol: ik ga kapot hier....zie het helemaal voor me....

mrz
19-01-04, 08:13
:schok: Wat? Ohhh neeeee nu lees en snap ik hele thread pas echt, OMG! Mijn zelfspot is in een zo ver ontwikkeld stadium dat ik zomaar bijna automatisch grapje maak ten koste van mezelf zonder het goed en wel bewust door te hebben ahhhhhh!!! En de reacties passen nog in het verhaal ook da's nog wel het ergste geeezz ik schaam me dood. :mad:

En ik maar al die tijd overpeinzen waarom mark nou ineens zo stil werd. :rolleyes: :watte?:

Bah! :kwaad: