PDA

Bekijk Volledige Versie : cidi tegen verbod op hoofddoek



liesel
19-01-04, 15:53
Vrij Nederland 10 januari 2004

‘Een hoofddoekverbod is belachelijk’
Door Nausicaa Marbe

Ronny Naftaniel is er niet van gediend dat de media hem graag zien als Sjaron-aanhanger, al blijft hij trots op zijn Israël. Al een kwarteeuw bestrijdt hij in Nederland het anti-semitisme in al zijn gedaanten. Hij is milder geworden, provoceert minder. Voor hem geen vrede ten koste van alles. ‘In de Tweede Wereldoorlog zeiden ze ook: eet varkensvlees, overleef!’


Ontspannen, laconiek, nauwelijks van de kaart te brengen én, zo blijkt ook als omstreden onderwerpen aan de orde komen, opvallend tolerant. Ronny Naftaniel (55), sinds 1980 directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi) moet bijvoorbeeld niets hebben van het Franse hoofddoekverbod.

Ineens wél opgewonden: ‘Belachelijk! Voor mijn part lopen ze poedelnaakt op school. Als ik moslim was in Frankrijk, zou ik echt niet meer geloven in de rechtsstaat die zich een democratie noemt en me tegelijk verbiedt een hoofddoek te dragen. Toen ik op de middelbare school zat, op het Amsterdams Lyceum, droeg ik een donkere bril, bij wijze van modegril. Mijn typleraar zei dat ik die moest afdoen, hij wilde mijn ogen zien. Ik weigerde. Hij zei: “Dan kun je uit mijn les stappen.“ Dat heb ik gedaan. Ik laat me toch niets door zo’n klojo voorschrijven!’ Opstandig: ‘Ik wil zo vrij zijn als maar kan. Als Nederland gaat zeggen: hoofddoek mag niet, dan doe ík een hoofddoek om. Keppel eraf? Ga ik met een keppel lopen en mijn vrouw met een hoofddoek.’ Kijkt bedenkelijk: ‘Hoewel… of ik dat laatste erdoor krijg?’


In het laatste anti-semitismerapport van het Cidi staat dat zulke incidenten in Nederland het afgelopen jaar met 140 procent zijn toegenomen. Brengt 2004 ons de eerste synagogeverbrandingen?

‘Dat verwacht ik niet. Het lichamelijke geweld tegen joden kent geen onrustbarende stijging. Er is in Nederland – even afkloppen – nooit een jood gelyncht. Wat enorm toeneemt is de verbale agressie, de intimidatie, het inboezemen van angst. Evengoed weerzinwekkend. Dit moet snel en met alle middelen aangepakt worden. Maar ik vrees geen grote gewelddadige confrontaties. Ook niet door toedoen van de AEL. Dat is een volstrekt hopeloze organisatie die aandacht wil door te provoceren. Abu Jahjah heeft zich inmiddels als een ondemocratische leider ontpopt en ik denk niet dat hij massa’s aanspreekt.’

We hebben het anti-semitisme van moslimjongeren dus in de hand?

‘Gelukkig is het in Nederland niet onmogelijk geworden lessen over de holocaust aan moslimjongeren te geven. Uit de informatie die Cidi bereikt, blijkt dat maar een paar scholen daar problemen mee hebben. Maar góéde lessen over de holocaust blijven cruciaal voor het bestrijden van anti-semitisme. Ik maak me grote zorgen over hoe de Tweede Wereldoorlog herdacht en onderwezen wordt. Men koppelt er van alles aan dat mis is in de wereld, van Bosnië tot Afrika. Bij de herdenking gaat het ook om Nederlanders die gevallen zijn in verschillende vredesoperaties. Iedereen zijn herdenking, best. Maar ik vind: houd de bezetting door nazi-Duitsland apart. Opdat het uníéke van de geplande moord op joden zichtbaar wordt.’

Maar dan krijg je het verwijt: joden claimen alle leed.

‘Als ik wijs op de uniciteit van dit leed, ontken ik toch niet het unieke van ander leed? Vergelijkingen zijn altijd moeilijk. Misschien was Stalin die tientallen miljoenen heeft vermoord erger dan de holocaust. Maar wat alleen de holocaust laat zien, is de overtreffende trap van racisme. Wat met haat begint, eindigt met de gaskamer. Erger bestaat niet. Schoolkinderen moeten joden ook weer als slachtoffer leren zien. De tendens is nu dat men, door het conflict in Israël, joden als daders ziet.

Die haat wordt vooral aangewakkerd door weerzinwekkende uitzendingen uit de Arabische wereld die via de schotelantennes binnenkomen. Hezbollah-televisie bijvoorbeeld, met de anti-semitische soap Diaspora. Ik heb op internet een aflevering gezien. Mijn maag keerde zich om: joden sneden de keel van een christenjongen door, om van zijn bloed matses te maken. Zo krijg je haat die generaties lang voortduurt. Europa moet tegen de Arabische staten zeggen: ophouden met haat zaaien!’

En die staten zeggen: okay, doen we?

‘We kunnen ze dwingen! We hebben economische banden, in het Middellandse Zee-overleg is sprake van een gemeenschappelijke markt met Noord-Afrika. Dan kun je eisen dat er wetgeving komt die anti-semitisme strafbaar stelt. Dan sluit ik procedures om zenders uit de lucht te halen niet uit. Dat zou enorm schelen in de bestrijding van anti-semitisme. Want die wereld maakt geen onderscheid tussen joden en Israëliërs. In Jeruzalem praat ik weleens met oude moslimmannen in het theehuis. Soms zendt de radio de preek van de imam uit. Hij heeft het over de joden, vertalen ze voor me. Nooit over Israëliërs dus.

Maar dit anti-semitisme is niet typerend voor moslims in Nederland. Laatst werd ik op het station aangesproken door een student van Marokkaanse afkomst. Hij vertelde hoe vreselijk hij anti-semitische uitingen vond. Hij wil nu ontmoetingen organiseren tussen Marokkaanse en joodse jongeren. Onlangs stapte ik in een taxi met een Arabische chauffeur. Die zei: “Wie bent u ook alweer?“ Ik hield het een beetje af, maar hij wist: “U bent van het Cidi.“ Daarna begon hij ook over discriminatie. Toen ik uitstapte, zei hij: “Sjaloom!“

Ik heb regelmatig contact met islamitische organisaties en weet dat zij zich grote zorgen maken, oplossingen zoeken. Toch vind ik moslims in Nederland wat angstig worden als het woord “dialoog“ valt. Ik zou een centraal platform van moslims en joden willen, waar problemen meteen aan de orde komen. Maar er is terughoudendheid en ik weet niet waarom. Ik kan er de vinger niet op leggen. Misschien huiver voor een organisatie die Israël steunt? Of wil men religieuze of politieke zaken daaraan koppelen? Ligt het aan de verdeeldheid in de Nederlandse moslimwereld? Het blíjft in ieder geval op mijn verlanglijstje: een hotlijn tussen moslims en joden in Nederland.’

Hij heeft het in zijn ruim vijfentwintigjarige loopbaan bij het Cidi vaak gezegd: mijn beroep is het bestrijden van onrecht. Maar over wat ‘onrecht’ in het Palestijns-Israëlische conflict is, verschilt de wereld heftig van mening, vandaag meer dan ooit. Valt het mee om Israël te verdedigen nu zelfs Europeanen in die staat het grootste gevaar voor de wereldvrede zien?

‘Ik vind het nog steeds een groot onrecht als Israël het recht om zichzelf te verdedigen wordt ontnomen. Het is een democratische staat omringd door een Arabische overmacht. Het heeft een fundamenteel probleem met de Palestijnen onder wie een aantal dat alles in het werk zal stellen om Israël van de kaart te vegen. Want terreur laait daar juist op als er kansen zijn op een doorbraak in het vredesakkoord. Mensen willen daar inmiddels niet meer over nadenken. Daar maak ik me zorgen over. Ze zijn het moeilijke gedóé in Israël zat. Of ze denken juist op een platte manier en geven “de joden“ en de Amerikanen overal de schuld van. Maar wordt het niet tijd dat de Arabische wereld de hand in eigen boezem steekt en iets gaat doen aan die ongelooflijke achterstelling van burgers, aan het analfabetisme en de vrouwenrechten, aan het gebrek aan democratie en welvaart? Het is te makkelijk om alles te wijten aan Amerika, Europa of Israël.’

Put u hoop uit het akkoord van Genève?

Zucht, zegt tenslotte: ‘Dat zoiets buiten de officiële onderhandelingen kan, vind ik hoopvol. De reactie van Sjaron, dat de Israëliërs die eraan gewerkt hebben verraders zijn, is beneden peil. Toch sta ik ambivalent tegenover het akkoord. De lakmoesproef voor elk vredesakkoord is de eis op terugkeer van drie en een half miljoen Palestijnen. In het akkoord van Genève hebben de Palestijnse onderhandelaars daar afstand van genomen. Maar dan roept Arafat: ik sta achter het akkoord, maar op basis van resolutie 194 – dat is de resolutie over de terugkeer. Zo krijg je niets gedaan. Typisch Arafat die met twee monden praat. Geen centimeter veranderd.’

Ooit noemde u in ‘Vrij Nederland’ Arafat ‘fascinerend’. Geloofde u in hem?

‘Ik vrees van wel. Toen hij na het Oslo-akkoord naar Nederland kwam, zag ik hem in het Kurhaus in Scheveningen. Ik keek hem recht in het gezicht en dacht: die man heeft zeker uitstraling. De Nobelprijs verdiende hij natuurlijk niet, hij is een terrorist geweest.’ Geëxalteerd: ‘Alsof iemand die een serie moorden heeft gepleegd en er plotseling mee stopt de Nobelprijs voor de vrede verdient! Het geheugen van mensen is zo schrikbarend kort. Maar ik geloofde wel dat hij tot inkeer was gekomen. Ik heb bewust de waarschuwingen van rechts in Israel genegeerd. Ik dacht: er moet een compromis komen, vrede. Rabin zei toch: no more victims, no more bloodshed. In wezen denk ik dat nog steeds. Maar met Arafat lukt dat niet. Ik hoop dat er genoeg Palestijnen zijn die denken: zo kan het niet langer.’

Onlangs schreef u in ‘de Volkskrant’ dat Israël zijn politiek aan Europa moet uitleggen.

‘Niet alleen uitleggen, ik wil ook een andere toon. Sjaron moet duidelijk maken dat een aanslag de zoveelste aanval op vrede is en hij moet niet met harde taal geweld op geweld stapelen. Wat meer empathie voor de situatie waarin de Palestijnen verkeren, is nodig. Ik zie niet waar Sjaron naar toe gaat. Wat wil hij bereiken in het vredesoverleg? Hij heeft het over pijnlijke concessies, maar wat wil hij de Palestijnen bieden? Wat ik aan hem waardeer, is dat hij laat merken dat geweld van Palestijnse kant nooit tot een oplossing zal leiden. Hij laat zich niet chanteren. Maar hij moet de wereld niet het gevoel geven dat hij de bezetting wil laten voortduren.’

Zegt u dit soort dingen ook tegen de Israëlische ambassadeur?

‘Dat vertel ik, ja. En tegen Israëlische politici. Men kan mij moeilijk verwijten dat ik geen vriend van Israël ben. Ik ben trots op wat dat land is, juist in moeilijke tijden. Op de cultuur die er bloeit en ook op de zelfkritiek die er heerst. Maar ik ben ook bezorgd.’ Lacht: ‘Ik ben eigenlijk een politieke duif in dit conflict. Ik vind ook dat Israël met het opruimen van sommige illegale nederzettingen niet moet wachten tot de Palestijnen het geweld aan banden leggen. Maar ik wil geen beloning van terreur.’

Een Ander Joods Geluid zegt juist: de terreur is voorbij als Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt.

‘De naïviteit van die opvatting! Zo versterk je alleen de fundamentalisten die zeggen: geweld loont. Hajo Meyer, hun woordvoerder, zegt over anti-semitisme: dat neemt vanzelf af als de bezetting stopt. Dat is een simpele visie van een man die beslist niet dom is. Is het zo dat als je stelling neemt tegen Israël anti-semieten onderscheid zullen maken tussen “goede“ en “slechte“ joden? Ik kan je verzekeren dat als Meyer met een keppel loopt, hij hetzelfde te horen krijgt als iemand die achter Likoed staat. Al geeft hij al zijn geld aan Gaza, voor anti-semieten blijft hij een jood. Dat is juist de essentie van anti-semitisme: als één jood de duivel is, dan zijn ze het allemaal.’

Hij heeft net een paar boterhammen gesmeerd als de telefoon gaat. Een televisieprogramma wil hem aan tafel met iemand van Een Ander Joods Geluid. Naftaniel weigert omdat hij het onderwerp niet interessant vindt. Of is hij bang voor bekvechterij? ‘Deze keer niet. Maar het overkomt me vaak dat de media me in de hoek drukken van extreme Sjaron-aanhangers. Dan moet ik in discussie met iemand die zogenaamd heel pro-Palestijns is. Dat is een rol die me niet past. Ik ben een trotse verdediger van de staat Israël, maar ik wil ook kritiek laten horen. En nuanceren. Ik word er soms ziek van dat ze na lange opnamen alleen maar één quote uitzenden. De media willen een zwart-witbeeld. Helaas: dit conflict is niet zwart-wit. Het gaat om twee volkeren die beide naar een staatsrechtelijke oplossing zoeken, er worden aan beide kanten fouten gemaakt. Ik word boos als men roept dat het Cidi Israël blind volgt. We zijn zeker niet de pleitbezorgers van de Palestijnen, maar we gaan misstanden ook niet wegmoffelen.’

Wordt u ook boos omdat de Nederlandse politiek geen harde stelling neemt tegen anti-semitisme?

‘Ja, ik mis een krachtig optreden van de regering, van politici en burgemeesters. De PvdA heeft de kamervragen naar aanleiding van de Palestina-demonstratie van 2002 waar hakenkruizen opdoken niet eens ondertekend. Nu is er weer een nota over anti-semitisme van de regering aan de Tweede Kamer. Acht pagina’s totale onzin! Over maatregelen die bestaan en voldoende zouden zijn. De samenstellers hebben niet eens de moeite genomen om met de joodse gemeenschap te praten.’

Hij laat een brief van minister Donner zien, die hem persoonlijk meldt dat extra maatregelen niet nodig zijn. Geïrriteerd: ‘Er is geen enkele reden om tevreden te zijn over het huidige beleid. Als dat goed was, zou discriminatie niet toenemen. De maatregelen helpen dus niet!’

Vraag Naftaniel naar zijn ervaringen met aangifte van anti-semitisme en droevige voorbeelden volgen elkaar op. Van de dienstdoende politieagent die niet begrijpt wat iemand bedoelt met anti-semitisme, tot alle zaken die jaren in een la blijven liggen en de onwil van officieren van justitie om actie te ondernemen. ‘Misschien denkt men wel: joden zijn altijd overgevoelig. Justitie moet afwegen wat opportuun is en acht anti-semitisme kennelijk geen prioriteit. Dan zeg ik: er is bij justitie iets fundamenteels mis.’

Zou u daarvoor de straat opgaan?

‘De dag voor de herdenking van de Kristallnacht, afgelopen november, dacht ik: nu is het welletjes. In een kazerne in Eindhoven die al twee jaar door neonazi’s gekraakt was, zou een concert van een anti-semitische popgroep plaatsvinden. De gemeente wilde dat niet verbieden. Ik zei: we gaan daar demonstreren. Ze hebben niet eens een politiewagen gestuurd, dachten waarschijnlijk: als die gekken van het Cidi zo nodig een klap voor hun kop riskeren, is dat hun eigen schuld. De volgende dag heb ik de fractievoorzitters van de regeringspartijen benaderd. Binnen één week waren die neonazi’s verwijderd.’

Vastbesloten: ‘Ik ben uitvoerend vice-voorzitter van het Europees Joods Informatiecentrum en ik wil een stappenplan ontwikkelen. We gaan naar Prodi. Binnen vijf jaar moet er in Europa iets gebeuren. De opperrabbijn van Frankrijk roept joden op in het openbaar geen keppel meer te dragen, uit de overtuiging dat het menselijk leven voor de religie gaat. Er is iets grondig mis als rabbijnen zoiets moeten roepen. In de Tweede Wereldoorlog zeiden ze ook: eet varkensvlees, overleef!’

Wat is de grootste frustratie in uw werk?

‘Dat problemen die dertig jaar geleden golden, toen het Cidi werd opgericht, nog steeds bestaan: toen werd ook geroepen dat zionisme gelijkstaat aan racisme. Ik heb nooit de illusie gehad dat het Cidi dat kan veranderen.

heb wat moeten knippen in het suk, volledig artikel is te vinden op website van het cidi

Chaya
19-01-04, 16:01
Heel goed stuk, dank je liesel.

Goodnight
19-01-04, 16:03
Heeeel erg lang stuk...
wel genuanceerd....

lennart
19-01-04, 16:05
Belachelijk dat deze propagandist ruimte op Maroc.NL krijgt :(

Chaya
19-01-04, 16:07
Geplaatst door liesel



Maar dit anti-semitisme is niet typerend voor moslims in Nederland. Laatst werd ik op het station aangesproken door een student van Marokkaanse afkomst. Hij vertelde hoe vreselijk hij anti-semitische uitingen vond. Hij wil nu ontmoetingen organiseren tussen Marokkaanse en joodse jongeren. Onlangs stapte ik in een taxi met een Arabische chauffeur. Die zei: “Wie bent u ook alweer?“ Ik hield het een beetje af, maar hij wist: “U bent van het Cidi.“ Daarna begon hij ook over discriminatie. Toen ik uitstapte, zei hij: “Sjaloom!“

Het blíjft in ieder geval op mijn verlanglijstje: een hotlijn tussen moslims en joden in Nederland.’


:duim:

Chaya
19-01-04, 16:08
Geplaatst door lennart
Belachelijk dat deze propagandist ruimte op Maroc.NL krijgt :(

Belachelijk dat je op zo'n genuanceerd en positief stuk zo ongenuanceerd en negatief reageert zonder het zelfs maar gelezen te hebben. :mad:

liesel
19-01-04, 16:13
Geplaatst door lennart
Belachelijk dat deze propagandist ruimte op Maroc.NL krijgt :(

hahahaha tis toch altijd lachen hier!!

freya
19-01-04, 16:19
‘Ik vind het nog steeds een groot onrecht als Israël het recht om zichzelf te verdedigen wordt ontnomen. Het is een democratische staat omringd door een Arabische overmacht. Het heeft een fundamenteel probleem met de Palestijnen onder wie een aantal dat alles in het werk zal stellen om Israël van de kaart te vegen. Want terreur laait daar juist op als er kansen zijn op een doorbraak in het vredesakkoord. Mensen willen daar inmiddels niet meer over nadenken. Daar maak ik me zorgen over. Ze zijn het moeilijke gedóé in Israël zat. Of ze denken juist op een platte manier en geven “de joden“ en de Amerikanen overal de schuld van. Maar wordt het niet tijd dat de Arabische wereld de hand in eigen boezem steekt en iets gaat doen aan die ongelooflijke achterstelling van burgers, aan het analfabetisme en de vrouwenrechten, aan het gebrek aan democratie en welvaart? Het is te makkelijk om alles te wijten aan Amerika, Europa of Israël.’

Put u hoop uit het akkoord van Genève?

Zucht, zegt tenslotte: ‘Dat zoiets buiten de officiële onderhandelingen kan, vind ik hoopvol. De reactie van Sjaron, dat de Israëliërs die eraan gewerkt hebben verraders zijn, is beneden peil. Toch sta ik ambivalent tegenover het akkoord. De lakmoesproef voor elk vredesakkoord is de eis op terugkeer van drie en een half miljoen Palestijnen. In het akkoord van Genève hebben de Palestijnse onderhandelaars daar afstand van genomen. Maar dan roept Arafat: ik sta achter het akkoord, maar op basis van resolutie 194 – dat is de resolutie over de terugkeer. Zo krijg je niets gedaan. Typisch Arafat die met twee monden praat. Geen centimeter veranderd.’

Ooit noemde u in ‘Vrij Nederland’ Arafat ‘fascinerend’. Geloofde u in hem?

‘Ik vrees van wel. Toen hij na het Oslo-akkoord naar Nederland kwam, zag ik hem in het Kurhaus in Scheveningen. Ik keek hem recht in het gezicht en dacht: die man heeft zeker uitstraling. De Nobelprijs verdiende hij natuurlijk niet, hij is een terrorist geweest.’ Geëxalteerd: ‘Alsof iemand die een serie moorden heeft gepleegd en er plotseling mee stopt de Nobelprijs voor de vrede verdient! Het geheugen van mensen is zo schrikbarend kort. Maar ik geloofde wel dat hij tot inkeer was gekomen. Ik heb bewust de waarschuwingen van rechts in Israel genegeerd. Ik dacht: er moet een compromis komen, vrede. Rabin zei toch: no more victims, no more bloodshed. In wezen denk ik dat nog steeds. Maar met Arafat lukt dat niet. Ik hoop dat er genoeg Palestijnen zijn die denken: zo kan het niet langer.’

Onlangs schreef u in ‘de Volkskrant’ dat Israël zijn politiek aan Europa moet uitleggen.

‘Niet alleen uitleggen, ik wil ook een andere toon. Sjaron moet duidelijk maken dat een aanslag de zoveelste aanval op vrede is en hij moet niet met harde taal geweld op geweld stapelen. Wat meer empathie voor de situatie waarin de Palestijnen verkeren, is nodig. Ik zie niet waar Sjaron naar toe gaat. Wat wil hij bereiken in het vredesoverleg? Hij heeft het over pijnlijke concessies, maar wat wil hij de Palestijnen bieden? Wat ik aan hem waardeer, is dat hij laat merken dat geweld van Palestijnse kant nooit tot een oplossing zal leiden. Hij laat zich niet chanteren. Maar hij moet de wereld niet het gevoel geven dat hij de bezetting wil laten voortduren.’

Zegt u dit soort dingen ook tegen de Israëlische ambassadeur?

‘Dat vertel ik, ja. En tegen Israëlische politici. Men kan mij moeilijk verwijten dat ik geen vriend van Israël ben. Ik ben trots op wat dat land is, juist in moeilijke tijden. Op de cultuur die er bloeit en ook op de zelfkritiek die er heerst. Maar ik ben ook bezorgd.’ Lacht: ‘Ik ben eigenlijk een politieke duif in dit conflict. Ik vind ook dat Israël met het opruimen van sommige illegale nederzettingen niet moet wachten tot de Palestijnen het geweld aan banden leggen. Maar ik wil geen beloning van terreur.’

Een Ander Joods Geluid zegt juist: de terreur is voorbij als Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt.

‘De naïviteit van die opvatting! Zo versterk je alleen de fundamentalisten die zeggen: geweld loont. Hajo Meyer, hun woordvoerder, zegt over anti-semitisme: dat neemt vanzelf af als de bezetting stopt. Dat is een simpele visie van een man die beslist niet dom is. Is het zo dat als je stelling neemt tegen Israël anti-semieten onderscheid zullen maken tussen “goede“ en “slechte“ joden? Ik kan je verzekeren dat als Meyer met een keppel loopt, hij hetzelfde te horen krijgt als iemand die achter Likoed staat. Al geeft hij al zijn geld aan Gaza, voor anti-semieten blijft hij een jood. Dat is juist de essentie van anti-semitisme: als één jood de duivel is, dan zijn ze het allemaal.’

Oh oh oh wat genuanceerd :kotsen2:


Idd pure propaganda :moe:

Chaya
19-01-04, 16:21
Geplaatst door freya
Oh oh oh wat genuanceerd :kotsen2:


Idd pure propaganda :moe:

Genuanceerd is het wel, jij blijkbaar niet: iets afdoen als propaganda omdat jij het anders ziet, en er dan nog op kotsen ook, getuigt van kortzichtigheid, ongenuanceerdheid en onwetendheid. :student:

liesel
19-01-04, 16:23
Geplaatst door freya
Oh oh oh wat genuanceerd :kotsen2:


Idd pure propaganda :moe:

het cidi pleidt voor een verbod op hoofddoekjes, das dan zeker ook pure propaganda?

freya
19-01-04, 16:27
Geplaatst door liesel
het cidi pleidt voor een verbod op hoofddoekjes, das dan zeker ook pure propaganda?

En waarom heb ik alleen een deel van de tekst geciteerd denk je?

zou dat mss zijn omdat dat stuk alleen maar walchelijke zionistische propaganda is?

Chaya
19-01-04, 16:28
Geplaatst door freya
En waarom heb ik alleen een deel van de tekst geciteerd denk je?

zou dat mss zijn omdat dat stuk alleen maar walchelijke zionistische propaganda is?

Walgelijk schrijven we hier met een g. :duim: :belgie: :usa: :alien:

freya
19-01-04, 16:55
Geplaatst door liesel

in dit stuk staat dat het cidi vindt dat sjaron meer empathie moet voelen voor de situatie waarin de palestijnen zich bevinden.
het cidi is voor het illegaal ontruimen van illegale nederzettingen door israel. en zo kan ik nog wel ff verder gaan. als je alles zo eenzijdig intepreteert dan kan wel alles zionistische propaganda genoemd worden.
daarom vind ik het te gemakkelijk om in dit conflict een kant te kiezen, ik keur het geweld van beide kanten niet goed. ik steun daarom liever de vredesgroepen aan beide kanten. groepen die er echt iets van willen maken en niet de andere partij tot het bittere einde willen blijven bevechten.

Sorry ik heb geen tijd om hier uitgebreid op in te gaan.

Dit stuk staat ook vol met zionistische hele en halve leugens.

Verdiep je eens wat meer in het conflict en lees verhalen van beide kanten. Dan kan je zelf zien wat voor giftige addertjes er allemaal onder deze tekst zitten.

De ex Loco-burgemeester van Jerusalem zei vorige week in Amsterdan nog:
Pas op! al die zgn vredesvoorstellen leiden alleen maar af van de werkelijke problemen, het is tijdverspilling om je daarmee bezig te houden. De Palestijnen hebben die tijd niet meer en Sharon spint er garen bij dat de vredesbeweging de aandacht daarop richt.

ZbaqZbaq
19-01-04, 17:00
Geplaatst door liesel
Abu Jahjah heeft zich inmiddels als een ondemocratische leider ontpopt en ik denk niet dat hij massa’s aanspreekt.’



ondemocratisch ? hier heeft ie geen enkel argument voor !!

liesel
19-01-04, 17:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
ondemocratisch ? hier heeft ie geen enkel argument voor !!

sommige standpunten van abu jahjah kan ik niet democratisch noemen. zoals bijvoorbeeld zijn standpunt tov van mensen met een andere seksuele voorkeur.

sadeeQ
19-01-04, 17:06
Gatverdamme, weer een paar klote zionisten die menen dat maroc.nl een klaagmuur moet voorstellen.


tyf lekker op met je zion-propganda gejank. :moe:

Chaya
19-01-04, 17:08
Geplaatst door sadeeQ
Gatverdamme, weer een paar klote zionisten die menen dat maroc.nl een klaagmuur moet voorstellen.


tyf lekker op met je zion-propganda gejank. :moe:

Gelukkig zijn niet alle Marokkanen zoals jij:

Maar dit anti-semitisme is niet typerend voor moslims in Nederland. Laatst werd ik op het station aangesproken door een student van Marokkaanse afkomst. Hij vertelde hoe vreselijk hij anti-semitische uitingen vond. Hij wil nu ontmoetingen organiseren tussen Marokkaanse en joodse jongeren. Onlangs stapte ik in een taxi met een Arabische chauffeur. Die zei: “Wie bent u ook alweer?“ Ik hield het een beetje af, maar hij wist: “U bent van het Cidi.“ Daarna begon hij ook over discriminatie. Toen ik uitstapte, zei hij: “Sjaloom!“

liesel
19-01-04, 17:09
Geplaatst door freya
Sorry ik heb geen tijd om hier uitgebreid op in te gaan.

Dit stuk staat ook vol met zionistische hele en halve leugens.

dit is wat ik bedoel met een eenzijdige blik op het conflict

Verdiep je eens wat meer in het conflict en lees verhalen van beide kanten. Dan kan je zelf zien wat voor giftige addertjes er allemaal onder deze tekst zitten.

giftige addertjes?

De ex Loco-burgemeester van Jerusalem zei vorige week in Amsterdan nog:
Pas op! al die zgn vredesvoorstellen leiden alleen maar af van de werkelijke problemen, het is tijdverspilling om je daarmee bezig te houden. De Palestijnen hebben die tijd niet meer en Sharon spint er garen bij dat de vredesbeweging de aandacht daarop richt.

dus het is volgens deze persoon tijdsverspilling om tijd in vrede te steken?

mark61
19-01-04, 17:15
Geplaatst door Goodnight
Heeeel erg lang stuk...
wel genuanceerd....

Het klinkt misschien genuanceerd, maar het is het helemaal niet, Dear Goodnight. Please don't fall asleep. :wink:

sadeeQ
19-01-04, 17:18
Geplaatst door Chaya
Gelukkig zijn niet alle Marokkanen zoals jij:

Maar dit anti-semitisme is niet typerend voor moslims in Nederland. Laatst werd ik op het station aangesproken door een student van Marokkaanse afkomst. Hij vertelde hoe vreselijk hij anti-semitische uitingen vond. Hij wil nu ontmoetingen organiseren tussen Marokkaanse en joodse jongeren. Onlangs stapte ik in een taxi met een Arabische chauffeur. Die zei: “Wie bent u ook alweer?“ Ik hield het een beetje af, maar hij wist: “U bent van het Cidi.“ Daarna begon hij ook over discriminatie. Toen ik uitstapte, zei hij: “Sjaloom!“

:zegniets:

je kan van mij alles zeggen, maar anti semiet?

ik heb zelfs joden in de famillie, dus flikker maar lekker op met je gejank. en ja . ik heb een tering hekel aan zionisten. je mag mij in het vervolg gerust ant-zionist noemen :bril:

mark61
19-01-04, 17:19
Geplaatst door sadeeQ
Gatverdamme, weer een paar klote zionisten die menen dat maroc.nl een klaagmuur moet voorstellen.

Wat zullen wij eens voor een interview op Joods.nl zetten? Dat er binnen no-time afgeflikkerd wordt?

Chaya
19-01-04, 17:19
Geplaatst door mark61
Het klinkt misschien genuanceerd, maar het is het helemaal niet, Dear Goodnight. Please don't fall asleep. :wink:

JIJ bent niet genuanceerd, bedoel je. Maar dat wist ik al. :usa:

sadeeQ
19-01-04, 17:20
Geplaatst door mark61
Wat zullen wij eens voor een interview op Joods.nl zetten? Dat er binnen no-time afgeflikkerd wordt?


:lol: :lol:

ff een goeie AEL verklaring opzoeken


oeps . ik mag me niet eens aanmelden op die forum

mark61
19-01-04, 17:20
Geplaatst door Chaya
Belachelijk dat je op zo'n genuanceerd en positief stuk zo ongenuanceerd en negatief reageert zonder het zelfs maar gelezen te hebben. :mad:

Lennart kan een stuk beter lezen dan jij. En leest vooral ook veel meer.

Chaya
19-01-04, 17:21
Geplaatst door sadeeQ
:zegniets:



Dat lijkt me inderdaad het beste. :usa: :D Deja vu.

Verder: het ging niet alleen om antisemiet zijn, maar jouw pavlov-reactie op het cidi en de reactie van die Marokkaan.

Chaya
19-01-04, 17:23
Geplaatst door mark61
Lennart kan een stuk beter lezen dan jij. En leest vooral ook veel meer.

Goh, wat weet jij veel van mij.Hou nou je mond maar. :ego:

:fpuh:

sadeeQ
19-01-04, 17:24
Geplaatst door Chaya
Dat lijkt me inderdaad het beste. :usa: :D Deja vu.

Verder: het ging niet alleen om antisemiet zijn, maar jouw pavlov-reactie op het cidi en de reactie van die Marokkaan.

meneer infantiel kan zich beter ff bezig houden met zijn hol maatje oudkerk. voor Cidi propaganda ben je toch wel op het verkeerde adres lieve dame .


zodra het woord cidi valt is het gauw http://www.click-smilies.de/sammlung0903/aktion/action-smiley-082.gif

Chaya
19-01-04, 17:27
Geplaatst door sadeeQ


zodra het woord cidi valt is het gauw http://www.click-smilies.de/sammlung0903/aktion/action-smiley-082.gif

That's what I said...pavlov... :zozo:

mark61
19-01-04, 17:35
Geplaatst door Chaya
JIJ bent niet genuanceerd, bedoel je. Maar dat wist ik al. :usa:

Ik had het niet tegen jou. Zie je dat je niet kan lezen?

mark61
19-01-04, 17:37
Geplaatst door Chaya
Goh, wat weet jij veel van mij.Hou nou je mond maar. :ego:

:fpuh:

Ik heb mn mond nog niet opengedaan. Behalve voor koffie.

Chaya
19-01-04, 17:39
Geplaatst door mark61
Ik had het niet tegen jou. Zie je dat je niet kan lezen?

Uit 2 dingen blijkt dat je het wel tegen mij had. 1.je zette een quote van mij neer, waar je op reageerde. 2.nu zeg je "zie je" dat je niet kan lezen, dus:bevestiging van eerdere woorden.
Zie je dat ik gelijk heb!
Doei. :ego:

ZbaqZbaq
19-01-04, 17:47
Geplaatst door liesel
sommige standpunten van abu jahjah kan ik niet democratisch noemen. zoals bijvoorbeeld zijn standpunt tov van mensen met een andere seksuele voorkeur.

oh ? en wat is dat ondemocratische standpunt dan ?

Rabi'ah.
19-01-04, 18:38
je kan van mij alles zeggen, maar anti semiet?

ik heb zelfs joden in de famillie, dus flikker maar lekker op met je gejank. dat anti-semiet gejank van jou word ik alleen maar geil van

en ja . ik heb een tering hekel aan zionisten. je mag mij in het vervolg gerust ant-zionist noemen

SadeeQ: :wohaa: :fpetaf: :fpimp: :love:
Whahahahaha habibi you've made my day masha'allah :D :D :D
Wat zou NVDD zijn zonder onze meest genuanceerde en beleefde prikker....... :duivels: :wink: :p

Groetjes,

Rabiah.

liesel
19-01-04, 18:55
wat betref het antizionist zijn, het gevaar is dat men dan al gauw in vervalt in antisemitisme, zie dit stuk dat ik op internet vond

Tien tips tegen antisemitisme
Activisten die vanuit Nederland kritiek willen leveren op de Israëlische staat, moeten goed oppassen om niet in antisemitische redeneringen te vervallen. Daarom hier 10 tips om antisemitisme buiten de deur te houden in discussies, artikelen, pamfletten en demonstraties.

1. Bekritiseer ook altijd de moslimfundamentalisten, en vergoelijk nooit zelfmoordaanslagen.

De Hamas, Jihad en Hezbollah zijn geen bevrijdingsorganisaties, maar religieuze fascisten. Net als bij het christendom, is het antisemitisme bij de islam van oudsher een centraal element. Moslimfundamentalisten roepen dat alle joden dood moeten en zijn dus extreem antisemitisch. Wie uit anti-imperialistische of andere opportunistische redenen weigert glashelder afstand te nemen van deze fascisten en hun misdadige methoden, legitimeert antisemitisme. Wie de aanslagen op willekeurige Israëlische burgers verzwijgt of die op de een of andere manier begrijpelijk acht of vergoelijkt, onderschrijft de antisemitische redenering erachter dat Israëlische joden altijd schuldig zijn - of ze het nu eens zijn met hun regering of niet -, gewoon omdat ze joden zijn.

2. Neem stelling tegen anti-zionisme.

Anti-zionisten doen het ten onrechte voorkomen alsof het joodse nationalisme, het zionisme, per definitie extreem-rechts is. Maar het zionisme kent in werkelijkheid vele stromingen, ook progressieve. Het anti-zionisme neemt overigens uitsluitend stelling tegen het joodse nationalisme. Het Palestijnse of Arabische nationalisme wordt zelfs omarmd. Maar alle vormen van nationalisme hebben dezelfde reactionaire functies. Allemaal produceren ze mythen om de eenheid van "volkeren" te benadrukken en de onderdrukking te verdoezelen van arbeiders, vrouwen en mensen die niet in het nationalistische ideaalplaatje passen. Via nationalisme spannen elites de bevolking voor hun karretje in de machtsstrijd met andere elites. Daarin verschilt het joodse nationalisme niet wezenlijk van het Arabische, of van het Nederlandse nationalisme. Het is belangrijk om juist het nationalisme in eigen land te bestrijden, en zo niet het risico te lopen de eigen elite een dienst te bewijzen door het bestrijden van het nationalisme van andere landen. Het is daarbij ook nog eens antisemitisch om vanuit Europa juist het joodse nationalisme tot hoofdprobleem te maken. De oplossing ligt in een principieel anti-nationalisme, en steun voor gezamenlijke Israëlisch-Palestijnse initiatieven voor strijd van onderop van arbeiders, vrouwen en andere onderdrukte groepen.

3. Spreek niet van genocide en noem Israël niet de grootste mensenrechtenschender.

Israël is een van de vele staten wereldwijd waar de mensenrechten ernstig geschonden worden. Ook veel nationale bevrijdingsorganisaties als de PLO schenden de mensenrechten, en blijven dat doen wanneer ze eenmaal over een eigen staat beschikken. Door een aantal staten in het Midden-Oosten, zoals Syrië, Irak en Iran, worden de mensenrechten op massale schaal geschonden. De veel geringere omvang van de Israëlische schendingen rechtvaardigen in geen geval de titel van 's werelds grootste mensenrechtenschender. Wie desondanks toch alle kritiek eenzijdig op Israël richt, die laadt de verdenking van antisemitisme op zich. Ook de term genocide is overdreven als het gaat om het Israëlische geweld. Jenin is niet vergelijkbaar met Ruanda of Joegoslavië. Daarbij staat Israël niet de systematische uitroeiing van de tegenpartij voor. Dat in tegenstelling tot de moslimfundamentalistische organisaties. Als bijvoorbeeld de Hamas zijn zin zou krijgen, dan gaan alle joden de zee in of aan het gas. Overigens zou de kritiek ook best wat meer gericht mogen worden tegen mensenrechtenschendingen door de Nederlandse staat.

4. Vergelijk Israël nooit met nazi-Duitsland.

De shoah is tot op heden gelukkig een eenmalige gebeurtenis in de menselijke geschiedenis. In nazi-Duitsland werden 6 miljoen joden fabrieksmatig vernietigd. Elke vergelijking met andere massamoorden doet af aan de verschrikkingen van deze onvoorstelbare tegen joden gepleegde misdaad, en is zodoende dus antisemitisch. Wanneer in Europa beweerd wordt dat de shoah net zoiets was als de huidige Israëlische bezettingspolitiek, dan rehabiliteert dat in feite de nazi's. Dat creëert op den duur ruimte voor de hernieuwde opkomst van extreem-rechts. En de suggestie dat de Israëliërs geen haar beter zouden zijn dan de nazi's, kan ook met terugwerkende kracht een rechtvaardiging opleveren van de shoah. "****** is er een vergeten: Sharon", zo werd op 13 april 2002 in Amsterdam geroepen.

5. Stel niet "de joden" verantwoordelijk voor de daden van de Israëlische staat.

Het is onzin om "de joden", "de Palestijnen" of "de Nederlanders" ergens collectief verantwoordelijk voor te stellen. Binnen elk "volk" bestaan altijd grote tegenstellingen. Zo moeten veel joden in Israël en zeker in de diaspora niets hebben van het Israëlische staatsgeweld. Ze hebben er over het algemeen ook weinig invloed op. Wie beweert dat men dan in Israël te weinig protesteert tegen het staatsgeweld, die moet zich realiseren dat, net als in de rest van de wereld, links in Israël in crisis is. Het is antisemitisch om juist weer van joden te eisen dat zij zich collectief houden aan hogere politieke en morele maatstaven. Wie uiteindelijk toch alle joden verantwoordelijk maakt voor het Israëlische staatsgeweld, geeft antisemieten een vrijbrief voor aanslagen op willekeurige joden en joodse doelen.

6. Gebruik geen antisemitische stereotypen.

Door de geschiedenis heen zijn joden steeds afgeschilderd als gewetenloze kinderverkrachters en babymoordenaars, als demonen die bronnen vergiftigen, als gierige bankiers en speculanten, als onproductieve handelaars, en als weke intellectuelen. Wanneer de solidariteitsbeweging met de Palestijnen dit soort typeringen inzet bij kritiek op Israël zal het mobiliserend effect enorm zijn, juist vanwege het overal diepgewortelde antisemitisme. Zo'n beweging heeft dan bij links echter niets meer te zoeken.

7. Wijs ideeën over een pro-Israëlische samenzwering van de hand.

Klassiek antisemitisch zijn ook de veel opduikende suggesties van een pro-Israëlische samenzwering van joden in de politiek, de cultuur, de economie of de media. Of ze nu betrekking hebben op de Nederlandse of wereldwijde context, zulke aantijgingen liggen in het verlengde van de antisemitische "Protocollen van de wijzen van Zion". In deze begin 1900 verzonnen tekst werd beweerd dat de joden zouden samenzweren om de wereldheerschappij te verkrijgen. Een samenzwering die in cartoons werd voorgesteld als een octopus die de wereld met zijn tentakels in een dodelijke omhelzing houdt. Tegenwoordig is er vaak sprake van een "machtige joodse lobby", die bijvoorbeeld de media zou beheersen en kritiek op Israël van het scherm en uit de ether zou houden.

8. Noem Israël geen kunstmatige staat.

Sinds het nationalisme in Europa in zwang is gekomen en de mensheid prompt in "volken" werd ingedeeld, worden "de joden" als het tegendeel van een "volk" beschouwd. Antisemitisme is zodoende een vast onderdeel van het nationalisme. "De joden" belichamen in de nationalistische mythologie steevast het kwaadaardige tegendeel van alle goede eigenschappen die het "eigen volk" zouden kenmerken. Terwijl dat "eigen volk" geworteld zou zijn in de aarde van het "eigen land", zouden de joden eeuwig rondzwerven en nergens thuis horen. Een joodse staat zou volgens die redenering hoe dan ook "kunstmatig" zijn. Het is daarom antisemitisch om te doen alsof de Palestijnen een echte band met hun land hebben en de Israëliërs per definitie niet. De Israëlische staat is even "natuurlijk" of "onnatuurlijk" als iedere andere staat.

9. Stel het bestaansrecht van Israël niet ter discussie.

Het is vanuit radicaal-linkse hoek logisch om het bestaansrecht van staten ter discussie te stellen. Het ligt voor de hand om vooral de eigen staat te bekritiseren. Wie vanuit Europa juist de staat Israël als eerste zou willen opdoeken, die is bevangen door antisemitisme. Israël is immers de staat waar de Europese joden die de shoah overleefden een veilig heenkomen zochten. Nu het antisemitisme wereldwijd weer toeneemt, beschouwen veel joden Israël des te meer als de enige plek waar ze in het uiterste geval nog heen kunnen vluchten. Door het ter discussie stellen van Israël kunnen de onveiligheidsgevoelens bij joden nog toenemen. In plaats daarvan moet links hier in Europa de strijd aangaan met het antisemitisme opdat de joden zich hier thuis en veilig kunnen blijven voelen.

10. Geef nooit Israël de schuld van het antisemitisme.

Antisemitisme is vanzelfsprekend volledig de verantwoordelijkheid van antisemieten. Het antisemitische gedachtegoed is diep geworteld in zowel Europa als de Arabische wereld. Aanvallen op joodse doelen komen al eeuwenlang voor, ook in het Midden-Oosten. Antisemitische opvattingen en aanvallen worden dus niet veroorzaakt door het bestaan van Israël, of door de conflicten tussen Israël en de Palestijnen. Israël is hooguit een nieuw alibi voor antisemieten. Israël verantwoordelijk stellen voor antisemitische opvattingen is het van stal halen van de oude antisemitische mythe dat het uiteindelijk altijd weer "de joden" zijn die achter al het kwaad in de wereld zouden zitten. En dat geldt ook voor het toeschrijven aan de Israëlische geheime dienst Mossad van aanslagen op joodse doelen in de Arabische wereld en Europa.

te vinden op www.defabel.nl

sadeeQ
19-01-04, 18:56
eindelijk een fan :fpimp:


:zwaai: Rabi'ah.

liesel
19-01-04, 19:00
Geplaatst door sadeeQ
Gatverdamme, weer een paar klote zionisten die menen dat maroc.nl een klaagmuur moet voorstellen.

ik vind dat joodse mensen net zoals iedereen recht hebben op een plek om te leven waar dan ook.

tyf lekker op met je zion-propganda gejank. :moe:

ik keur acties van geweld niet goed, ook niet die van de staat israel en ook niet die van mensen die zelfmoordaanslagen plegen

ipv van de geweldsspiraal te laten voort duren,vind ik dat de vredesgroepen aan beide kanten steun verdienen en niet diegenen die geweld propageren en uitoefenen

lennart
19-01-04, 19:04
Geplaatst door liesel
ik keur acties van geweld niet goed, ook niet die van de staat israel en ook niet die van mensen die zelfmoordaanslagen plegen

ipv van de geweldsspiraal te laten voort duren,vind ik dat de vredesgroepen aan beide kanten steun verdienen en niet diegenen die geweld propageren en uitoefenen

MAar de Israelische terreurstaat krijgt veruit meer steun dan die paar Palestijnse verzetsgroeperingen... Wat vind jij daar dan van?

liesel
19-01-04, 19:04
Geplaatst door ZbaqZbaq
oh ? en wat is dat ondemocratische standpunt dan ?

misschien is ondemocratisch niet het juiste woord, ik zal dan het woord conservatief noemen. hij heeft een standpunt tov van mensen met een andere seksuele voorkeur die in het verleden niet misstonden,maar die nu toch echt wel ouderwets zijn.

wat ik wel ondemocratisch standpunt van hem vind is de wetten van een land baseren op religie. ik denk dat het democratischer is om samen met mensen die wetten te maken.

liesel
19-01-04, 19:09
Geplaatst door lennart
MAar de Israelische terreurstaat krijgt veruit meer steun dan die paar Palestijnse verzetsgroeperingen... Wat vind jij daar dan van?

ik vind dat een eenzijdige weergave, ik denk dat de palestijnse verzetsgroepen ook steun krijgen. bijv. nederland heeft zowel de staat israel gesteund als ook de palestijnse autoriteiten. trouwens hier in nederland is best wel een grote groep pro-palestijn( denk aan stop de bezetting van gretta duisenberg). ook vindt binnen links het pro-palestijn standpunt zijn weg.

sadeeQ
19-01-04, 19:10
Geplaatst door liesel

ik vind dat joodse mensen net zoals iedereen recht hebben op een plek om te leven waar dan ook.
en waarom haal je de joden weer bij?

en wat kan het mij nou schelen wat jij vindt?
ik vind ook dat zionisten (of het nou joden ,atheisten,christens ,moslims of hindoes zijn zal me aan mijn reet roesten) gewoon moeten opzouten met het zionistische propaganda :slaap:




ik keur acties van geweld niet goed, ook niet die van de staat israel en ook niet die van mensen die zelfmoordaanslagen plegen

ipv van de geweldsspiraal te laten voort duren,vind ik dat de vredesgroepen aan beide kanten steun verdienen en niet diegenen die geweld propageren en uitoefenen

begin bij je zelf zou ik zeggen. ipv van een debiele clubje als cidi te lopen promoten hier kun je ook ff kijken op de site van "een andere joods geluid " bijv of die verstandige mensen wat te vertellen hebben.

liesel
19-01-04, 19:25
Geplaatst door sadeeQ
en waarom haal je de joden weer bij?

omdat jij het hebt over zionisten en die willen graag dat er een land voor joodse mensen komt

en wat kan het mij nou schelen wat jij vindt?
ik vind ook dat zionisten (of het nou joden ,atheisten,christens ,moslims of hindoes zijn zal me aan mijn reet roesten) gewoon moeten opzouten met het zionistische propaganda :slaap:

fijn dat je zo geinteresseerd bent in mijn mening, lekker gemakkelijk dat zionisten bashing





begin bij je zelf zou ik zeggen. ipv van een debiele clubje als cidi te lopen promoten hier kun je ook ff kijken op de site van "een andere joods geluid " bijv of die verstandige mensen wat te vertellen hebben.

ik loop het cidi niet te promoten,wilde gewoon laten zien dat zij ook tegen het verbod op hoofddoekjes zijn.

lennart
19-01-04, 19:29
Geplaatst door liesel
ik vind dat een eenzijdige weergave, ik denk dat de palestijnse verzetsgroepen ook steun krijgen. bijv. nederland heeft zowel de staat israel gesteund als ook de palestijnse autoriteiten. trouwens hier in nederland is best wel een grote groep pro-palestijn( denk aan stop de bezetting van gretta duisenberg). ook vindt binnen links het pro-palestijn standpunt zijn weg.

Ten eerste is de PA geen verzetsgroep, maar een Quisling regime... en ten tweede krijgt Israel miljarden, terwijl de Palestijnen miljoenen krijgen... Beetje oneerlijke strijd niet?

Somaligirl
19-01-04, 19:36
Kan Ronny niet de plaats van Sharon innemen en aan zijn woorden daden voegen?

Chaya
19-01-04, 19:38
Geplaatst door Somaligirl
Kan Ronny niet de plaats van Sharon innemen en aan zijn woorden daden voegen?

Top idee! Echt top! :duim:

Somaligirl
19-01-04, 19:46
Geplaatst door Chaya
Top idee! Echt top! :duim:

Ronny for president in Isreal. :lole:

Chaya
19-01-04, 19:47
Geplaatst door Somaligirl
Ronny for president in Isreal. :lole:

:melig2: :lole: :handbang:

freya
19-01-04, 19:52
Geplaatst door liesel
dus het is volgens deze persoon tijdsverspilling om tijd in vrede te steken?

De wegen die de div vredesvoorstellen willen volgen lopen allemaal dood en het is dus tijdsverspilling om je daarmee bezig te houden.

Als je je echt wil inzetten voor vrede kan je je tijd dus beter gebruiken.

liesel
19-01-04, 19:55
Geplaatst door freya
De wegen die de div vredesvoorstellen willen volgen lopen allemaal dood en het is dus tijdsverspilling om je daarmee bezig te houden.

Als je je echt wil inzetten voor vrede kan je je tijd dus beter gebruiken.

als dat zo is,dan kunnen mensen toch met nieuwe voorstellen komen, nieuwe groepen oprichten

freya
19-01-04, 20:02
Geplaatst door liesel
als dat zo is,dan kunnen mensen toch met nieuwe voorstellen komen, nieuwe groepen oprichten

Er wordt niet geluisterd naar voorstellen die niet in de mode zijn :moe:

De enige mogelijke oplossing is volgens mij (en vele anderen die zich werkelijk in het conflict verdiept hebben ) een bi-nationale staat.

Joden en Arabieren met gelijke rechten in 1 land, recht op terugkeer voor de vluchtelingen, eerlijke verdeling van welvaart en geen speciale immigratie wetten meer.

Kortom een rechtvaardige oplossing is de enige garantie voor vrede.

liesel
19-01-04, 20:05
Geplaatst door freya
Er wordt niet geluisterd naar voorstellen die niet in de mode zijn :moe:

De enige mogelijke oplossing is volgens mij (en vele anderen die zich werkelijk in het conflict verdiept hebben ) een bi-nationale staat.

Joden en Arabieren met gelijke rechten in 1 land, recht op terugkeer voor de vluchtelingen, eerlijke verdeling van welvaart en geen speciale immigratie wetten meer.

Kortom een rechtvaardige oplossing is de enige garantie voor vrede.

hier ben ik het wel mee een, hoewel ik als antinationalist zijnde staten nooit een goede oplossing vind, denk ik dat deze optie de meest ok is

TonH
19-01-04, 20:08
Geplaatst door lennart
Ten eerste is de PA geen verzetsgroep, maar een Quisling regime... en ten tweede krijgt Israel miljarden, terwijl de Palestijnen miljoenen krijgen... Beetje oneerlijke strijd niet?

Vergelijkingen gaan wel vaker mank, maar deze wordt wel erg appetijtelijk.

Dus de Palestijnse Autoriteit is een op Zionistische leest geschoeide regering die collaboreert met Sharon en de zijnen. En Arafat is, als beloning, regeringsleider zonder macht geworden en zal straks als hoogverrader worden geëxecuteerd?! :confused:

Waar zit mijn denkfout?

mark61
19-01-04, 20:16
Geplaatst door freya
De enige mogelijke oplossing is volgens mij (en vele anderen die zich werkelijk in het conflict verdiept hebben ) een NON-nationale staat.


Je weet, ik heb altijd wat te zeiken. sah-bi

lennart
19-01-04, 20:18
Geplaatst door TonH
Vergelijkingen gaan wel vaker mank, maar deze wordt wel erg appetijtelijk.

Dus de Palestijnse Autoriteit is een op Zionistische leest geschoeide regering die collaboreert met Sharon en de zijnen. En Arafat is, als beloning, regeringsleider zonder macht geworden en zal straks als hoogverrader worden geëxecuteerd?! :confused:

Waar zit mijn denkfout?

Arafat runt een nationalistische regering gebaseerd op etniciteit.. Dus inderdaad het is een Zionistisch idee. Arafat is aan de macht geholpen dankzij de Europeanen overigens. Waarschijnlijk met het idee om de strijd nog een tijdje te laten voortduren... MAar dat laatste kan ik uiteraard niet hard maken.

TonH
19-01-04, 20:37
Geplaatst door lennart
MAar dat laatste kan ik uiteraard niet hard maken.

Jammer :D

en dat verraad van zijn 'eigen' mensen moet dan ook van toepassing zijn, neem ik aan.
Dus daarom wordt Arafat niet uit de weg geruimd...

En de Gretta's van deze tijd zijn de...?

lennart
19-01-04, 20:40
Geplaatst door TonH
Jammer :D

en dat verraad van zijn 'eigen' mensen moet dan ook van toepassing zijn, neem ik aan.
Dus daarom wordt Arafat niet uit de weg geruimd...


Arafat zou er goed aan doen om te streven naar 1 staat in Palestina en niet twee, zoals hem is opgedragen door de Europeanen.



En de Gretta's van deze tijd zijn de...?

Wat ze altijd al zijn... Clueless.

TonH
19-01-04, 20:50
Geplaatst door lennart
Arafat zou er goed aan doen om te streven naar 1 staat in Palestina en niet twee, zoals hem is opgedragen door de Europeanen.



Wat ze altijd al zijn... Clueless.

Oh, dus een vergelijking met Weinreb zou dan echt te veel eer zijn.

En, tussen twee haakjes, of "De portier is een invalide." een waarheid is zullen we ook nooit weten.

http://www.wfhermans.net/film/images/krtlapland.jpg

Blauwwitje3
19-01-04, 22:02
Geplaatst door lennart
Belachelijk dat deze propagandist ruimte op Maroc.NL krijgt :(
Als het aan jouw lag was er alleen plaats voor je eigen propaganda. Misschien is er nog een land (Irak???) waar je dictator kunt worden?

lennart
19-01-04, 22:07
Geplaatst door Blauwwitje3
Als het aan jouw lag was er alleen plaats voor je eigen propaganda. Misschien is er nog een land (Irak???) waar je dictator kunt worden?

Waarom worden Zionisten altijd persoonlijk?

Misschien moest ik ook maar weer een artikel op Joods.nl plaatsen.....


OOOOH NEEE... dat kan ik niet, daar ben ik namelijk gebanned omdat ik artikelen plaastte die "pro-palestijns" waren.

freya
19-01-04, 22:11
Geplaatst door lennart
Waarom worden Zionisten altijd persoonlijk?

Omdat ze een discussie met alleen objectieve feiten altijd verliezen :moe:

sadeeQ
19-01-04, 22:17
Geplaatst door lennart
Waarom worden Zionisten altijd persoonlijk?

Misschien moest ik ook maar weer een artikel op Joods.nl plaatsen.....


OOOOH NEEE... dat kan ik niet, daar ben ik namelijk gebanned omdat ik artikelen plaastte die "pro-palestijns" waren.

nou jah

we moeten wel een beetje begrip hebben voor onze gefrustreerde huis-zionisten. kun je niet zien hoe zielig ze zijn en hoeveel pijn ze lijden om dat ze niet naar de de ooh zo beloofde land kunnen verhuizen, watte?

mark61
19-01-04, 22:29
Geplaatst door sadeeQ
nou jah

we moeten wel een beetje begrip hebben voor onze gefrustreerde huis-zionisten. kun je niet zien hoe zielig ze zijn en hoeveel pijn ze lijden om dat ze niet naar de de ooh zo beloofde land kunnen opk-ankeren . :watte?:

Voorlopig dient Maroc.nl blijkbaar als the next best thing. Voelen ze zich in dit 'huis' blijkbaar aardig thuis.

freya
19-01-04, 22:37
Geplaatst door mark61
Voorlopig dient Maroc.nl blijkbaar als the next best thing. Voelen ze zich in dit 'huis' blijkbaar aardig thuis.

En vergeet niet dat het forum van joods.nl nog steeds gesloten is :haha:


Idd, arme Nederlandse zionisten zijn helemaal thuisloos. Leve de Marokkaanse gastvrijheid! :hihi:

Flip
19-01-04, 23:23
Geplaatst door freya
Omdat ze een discussie met alleen objectieve feiten altijd verliezen :moe:

Het is een objectiveerbaar feit dat de staat Israël een internationaal erkende legale status bezit; tevens dat de Arabische regeringen de Arabische bevolking in 1948 om welbekende redenen heeft opgeroepen Palesijns gebied te verlaten.

Je kunt derhalve je bi-nationale staat en terugkeer van 'de' vluchtelingen gevoeglijk toevoegen aan de objectiveerbare illusies.

freya
20-01-04, 09:00
Geplaatst door Flip
tevens dat de Arabische regeringen de Arabische bevolking in 1948 om welbekende redenen heeft opgeroepen Palesijns gebied te verlaten.



Heb je in Israel op school gezeten? De schoolboekjes daar staan vol met dit soort leugens.

Kom eens met bewijzen van meer dan 1 geval waarbij dat gebeurd is.

Maar pas op met zoeken op het internet, je zou wel eens verslagen van massaslachtingen door zionisten aangericht kunnen tegenkomen :moe:

Julien
20-01-04, 11:10
Geplaatst door freya
Heb je in Israel op school gezeten? De schoolboekjes daar staan vol met dit soort leugens.

Kom eens met bewijzen van meer dan 1 geval waarbij dat gebeurd is.

Maar pas op met zoeken op het internet, je zou wel eens verslagen van massaslachtingen door zionisten aangericht kunnen tegenkomen :moe:

is dat laatste niet net zo goed propaganda van islamitische landen??

waarschijnlijk zal de waarheid wel in het midden liggen, zoals altijd..

Flip
20-01-04, 16:39
Geplaatst door freya
Heb je in Israel op school gezeten? De schoolboekjes daar staan vol met dit soort leugens.

Kom eens met bewijzen van meer dan 1 geval waarbij dat gebeurd is.

Maar pas op met zoeken op het internet, je zou wel eens verslagen van massaslachtingen door zionisten aangericht kunnen tegenkomen :moe:

de laatste Britse troepen vertrokken en David Ben Gurion op 14 mei 1948 de staat Israël uitriep, was de oorlog totaal. Egyptenaren, Jordaniërs, Irakezen en Syriërs vielen Palestina binnen om ,,de joden in zee te drijven''. Ze werden echter overtuigend verslagen. Het overgrote deel van de Arabische bevolking ontvluchtte het gebied, de rijken voorop, daarna de rest in totaal 500.000 à 600.000 mensen.

Ze vertrokken uit vrees het slachtoffer te worden van gevechtshandelingen, soms weggejaagd door de Israëliërs, maar ook op aansporing van Arabische leiders die een allesbeslissende slag tegen Israël in het vooruitzicht stelden, waarna de vluchtelingen naar hun huizen zouden kunnen terugkeren . Ongeveer de helft van de vluchtelingen werd opgevangen in kampen van de Verenigde Naties, die daartoe de UNRWA oprichtten. Circa 140.000 Arabieren bleven achter op joods gebied. Zij kregen de Israëlische nationaliteit, maar zijn even Palestijns als de bewoners van de bezette gebieden.

Bron: http://www.nrc.nl/dossiers/profielen/Israelisch-Palestijns_conflict/1008224198683.html

sadeeQ
20-01-04, 16:45
Geplaatst door mark61
Voorlopig dient Maroc.nl blijkbaar als the next best thing. Voelen ze zich in dit 'huis' blijkbaar aardig thuis.

:maf: je merkt ook meteen wat voor walgelijke imbecielen het zijn, zelfs een joodse forum wil ze niet hebben en heeft maar de deur op slot gedaan . :knife_hea

Flip
20-01-04, 16:47
Geplaatst door Flip
"....Toen de laatste Britse troepen vertrokken en David Ben Gurion op 14 mei 1948 de staat Israël uitriep, was de oorlog totaal. Egyptenaren, Jordaniërs, Irakezen en Syriërs vielen Palestina binnen om ,,de joden in zee te drijven''. Ze werden echter overtuigend verslagen. Het overgrote deel van de Arabische bevolking ontvluchtte het gebied, de rijken voorop, daarna de rest in totaal 500.000 à 600.000 mensen.

Ze vertrokken uit vrees het slachtoffer te worden van gevechtshandelingen, soms weggejaagd door de Israëliërs, maar ook op aansporing van Arabische leiders die een allesbeslissende slag tegen Israël in het vooruitzicht stelden, waarna de vluchtelingen naar hun huizen zouden kunnen terugkeren . Ongeveer de helft van de vluchtelingen werd opgevangen in kampen van de Verenigde Naties, die daartoe de UNRWA oprichtten. Circa 140.000 Arabieren bleven achter op joods gebied. Zij kregen de Israëlische nationaliteit, maar zijn even Palestijns als de bewoners van de bezette gebieden......"

Bron: http://www.nrc.nl/dossiers/profielen/Israelisch-Palestijns_conflict/1008224198683.html

sadeeQ
20-01-04, 17:03
Geplaatst door Flip
flip flap flop

:watte?:

lennart
20-01-04, 17:03
Geplaatst door Flip
de laatste Britse troepen vertrokken en David Ben Gurion op 14 mei 1948 de staat Israël uitriep, was de oorlog totaal. Egyptenaren, Jordaniërs, Irakezen en Syriërs vielen Palestina binnen om ,,de joden in zee te drijven''. Ze werden echter overtuigend verslagen. Het overgrote deel van de Arabische bevolking ontvluchtte het gebied, de rijken voorop, daarna de rest in totaal 500.000 à 600.000 mensen.

Ze vertrokken uit vrees het slachtoffer te worden van gevechtshandelingen, soms weggejaagd door de Israëliërs, maar ook op aansporing van Arabische leiders die een allesbeslissende slag tegen Israël in het vooruitzicht stelden, waarna de vluchtelingen naar hun huizen zouden kunnen terugkeren . Ongeveer de helft van de vluchtelingen werd opgevangen in kampen van de Verenigde Naties, die daartoe de UNRWA oprichtten. Circa 140.000 Arabieren bleven achter op joods gebied. Zij kregen de Israëlische nationaliteit, maar zijn even Palestijns als de bewoners van de bezette gebieden.

Bron: http://www.nrc.nl/dossiers/profielen/Israelisch-Palestijns_conflict/1008224198683.html

Het bovenstaande is propaganda. Twee bekende historici (Ilan Pappe en Benny Morris), die o.m. de oorlog in 1948 goed hebben onderzocht hebben geconstateerd dat Ben Gurion een oorlog van verdrijving voerde.

Het volgende komt uit een interview met Benny Morris, dat onlangs in de Ha'aretz stond. (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=83140) Hij brengt binnenkort weer een nieuw boek over het onderwerp uit. Benny Morris zelf is overigens voorstander van de Transfer. Ook de historicus Ilan Pappe (anti-Transfer) is echter tot dezelfde conclusie gekomen. Ben Gurion voerde de oorlog in 1948 met de bedoeling alle Palestijnen te verjagen uit Israel.

Are you saying that Ben-Gurion was personally responsible for a deliberate and systematic policy of mass expulsion?

"From April 1948, Ben-Gurion is projecting a message of transfer. There is no explicit order of his in writing, there is no orderly comprehensive policy, but there is an atmosphere of [population] transfer. The transfer idea is in the air. The entire leadership understands that this is the idea. The officer corps understands what is required of them. Under Ben-Gurion, a consensus of transfer is created."

Ben-Gurion was a "transferist"?

"Of course. Ben-Gurion was a transferist. He understood that there could be no Jewish state with a large and hostile Arab minority in its midst. There would be no such state. It would not be able to exist."

De Zionisten gebruikten overigens niet alleen massamoord om hun doel te bereiken. Oorlog introduceerden de Zionisten biologische oorlogsvoering!

freya
20-01-04, 17:05
Geplaatst door Flip
de laatste Britse troepen vertrokken en David Ben Gurion op 14 mei 1948 de staat Israël uitriep, was de oorlog totaal. Egyptenaren, Jordaniërs, Irakezen en Syriërs vielen Palestina binnen om ,,de joden in zee te drijven''. Ze werden echter overtuigend verslagen. Het overgrote deel van de Arabische bevolking ontvluchtte het gebied, de rijken voorop, daarna de rest in totaal 500.000 à 600.000 mensen.

Ze vertrokken uit vrees het slachtoffer te worden van gevechtshandelingen, soms weggejaagd door de Israëliërs, maar ook op aansporing van Arabische leiders die een allesbeslissende slag tegen Israël in het vooruitzicht stelden, waarna de vluchtelingen naar hun huizen zouden kunnen terugkeren . Ongeveer de helft van de vluchtelingen werd opgevangen in kampen van de Verenigde Naties, die daartoe de UNRWA oprichtten. Circa 140.000 Arabieren bleven achter op joods gebied. Zij kregen de Israëlische nationaliteit, maar zijn even Palestijns als de bewoners van de bezette gebieden.

Bron: http://www.nrc.nl/dossiers/profielen/Israelisch-Palestijns_conflict/1008224198683.html

gefeliciteerd, dus het NRC gelooft die leugen ook, m,aar kom nu eens met echt bewijs. Datum en afzender van de oproep bijvoorbeeld.

mark61
20-01-04, 17:16
Geplaatst door sadeeQ
:maf: je merkt ook meteen wat voor walgelijke imbecielen het zijn, zelfs een joodse forum wil ze niet hebben en heeft maar de deur op slot gedaan . :knife_hea

Kan niet wachten tot die tent weer online is. Het lijkt hier wel een vluchtelingenkamp.

freya
20-01-04, 17:18
Geplaatst door mark61
Kan niet wachten tot die tent weer online is. Het lijkt hier wel een vluchtelingenkamp.

En wij hebben ze echt niet opgeroepen om daar te vertrekken :moe:

sadeeQ
20-01-04, 17:31
Geplaatst door mark61
Kan niet wachten tot die tent weer online is. Het lijkt hier wel een vluchtelingenkamp.
:moe:
immigratiebeleid op maroc.nl , moet verscherpt worden, waar blijft minister van integratie zaken De heer Watjeval en minister van binnenlandse zaken de heer Roys ? ze moeten een hoop uitleggen wat betreft hun mislukte beleid en zachtzinnige aanpak van criminele asielzoekers en misdadige indringers :hihi: :hihi:


we moeten die twee eikels van ministers maar ter verantwoording roepen en flink de les lezen, dunkt mij :regie:

Chaya
20-01-04, 18:49
Geplaatst door freya
gefeliciteerd, dus het NRC gelooft die leugen ook, m,aar kom nu eens met echt bewijs. Datum en afzender van de oproep bijvoorbeeld.

Abu Mazen wrote in an article entitled "Madha `Alamna wa-Madha Yajib An Na`mal" [What We Have Learned and What We Should Do], published in "Falastineth-Thawra" [Revolutionary Palestine], the official journal of the PLO, Beirut, March 1976, "The Arab armies entered Palestine to protect the Palestinians from the Zionist tyranny but instead, they abandoned them, forced them to emigrate and to leave their homeland...The Arab States succeeded in scattering the Palestinian people."


Khaled al-`Azm, who served as Prime Minister of Syria in 1948 and 1949, wrote in his memoirs (published in Beirut, 1973), that among the reasons for the Arab failure in 1948 was "the call by the Arab Governments to the inhabitants of Palestine to evacuate it and to leave for the bordering Arab countries, after having sown terror among them...Since 1948 we have been demanding the return of the refugees to their homes. But we ourselves are the ones who encouraged them to leave... We have brought destruction upon a million Arab refugees, by calling upon them and pleading with them to leave their land, their homes, their work and business..." (Part 1, pp. 386-387).

Jamal Husseini, in charge of the Palestine Higher Committee, told the Security Council on 23 April 1948, "we have never concealed the fact that we began the fighting ."

"The Arab States encouraged the Palestine Arabs to leave their homes temporarily in order to be out of the way of the Arab invasion armies." -- Editorial, Falastin, February 19, 1949 (Amman) "It must not be forgotten that the Arab Higher Committee encouraged the refugees' flight from their homes in Jaffa, Haifa, and Jerusalem." --Broadcast by the Near East Arabic Broadcasting Station on April 3 1949 (Cyprus)

Nog meer?

Julien
21-01-04, 11:39
Geplaatst door lennart
Het bovenstaande is propaganda. Twee bekende historici (Ilan Pappe en Benny Morris), die o.m. de oorlog in 1948 goed hebben onderzocht hebben geconstateerd dat Ben Gurion een oorlog van verdrijving voerde.

Het volgende komt uit een interview met Benny Morris, dat onlangs in de Ha'aretz stond. (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=83140) Hij brengt binnenkort weer een nieuw boek over het onderwerp uit. Benny Morris zelf is overigens voorstander van de Transfer. Ook de historicus Ilan Pappe (anti-Transfer) is echter tot dezelfde conclusie gekomen. Ben Gurion voerde de oorlog in 1948 met de bedoeling alle Palestijnen te verjagen uit Israel.

Are you saying that Ben-Gurion was personally responsible for a deliberate and systematic policy of mass expulsion?

"From April 1948, Ben-Gurion is projecting a message of transfer. There is no explicit order of his in writing, there is no orderly comprehensive policy, but there is an atmosphere of [population] transfer. The transfer idea is in the air. The entire leadership understands that this is the idea. The officer corps understands what is required of them. Under Ben-Gurion, a consensus of transfer is created."

Ben-Gurion was a "transferist"?

"Of course. Ben-Gurion was a transferist. He understood that there could be no Jewish state with a large and hostile Arab minority in its midst. There would be no such state. It would not be able to exist."

De Zionisten gebruikten overigens niet alleen massamoord om hun doel te bereiken. Oorlog introduceerden de Zionisten biologische oorlogsvoering!

dit is wel heel erg kortzichtig lennart. en het is het slechtste tegenargument wat ik ooit gehoord heb! en dat geldt ook voor freya..

omdat je het er niet mee eens bent, is het propaganda.

als er 1 krant niet pro-zionistisch is, dan is het wel de NRC.. ze hebben altijd goede objectieve reportages over Israel. Ik zie nog geen reden om aan te nemen dat ze propaganda vertellen.

of moet ik al het gequote van jullie uit Al Jazeera en andere Arabische bronnen ook maar propaganda gaan noemen voortaan?

Victory
21-01-04, 13:32
Wat een grappenmakers zijn het toch ook he..... :moe:

zionisten propaganda...

freya
21-01-04, 15:48
Geplaatst door Chaya
Abu Mazen wrote in an article entitled "Madha `Alamna wa-Madha Yajib An Na`mal" [What We Have Learned and What We Should Do], published in "Falastineth-Thawra" [Revolutionary Palestine], the official journal of the PLO, Beirut, March 1976, "The Arab armies entered Palestine to protect the Palestinians from the Zionist tyranny but instead, they abandoned them, forced them to emigrate and to leave their homeland...The Arab States succeeded in scattering the Palestinian people."


Khaled al-`Azm, who served as Prime Minister of Syria in 1948 and 1949, wrote in his memoirs (published in Beirut, 1973), that among the reasons for the Arab failure in 1948 was "the call by the Arab Governments to the inhabitants of Palestine to evacuate it and to leave for the bordering Arab countries, after having sown terror among them...Since 1948 we have been demanding the return of the refugees to their homes. But we ourselves are the ones who encouraged them to leave... We have brought destruction upon a million Arab refugees, by calling upon them and pleading with them to leave their land, their homes, their work and business..." (Part 1, pp. 386-387).

Jamal Husseini, in charge of the Palestine Higher Committee, told the Security Council on 23 April 1948, "we have never concealed the fact that we began the fighting ."

"The Arab States encouraged the Palestine Arabs to leave their homes temporarily in order to be out of the way of the Arab invasion armies." -- Editorial, Falastin, February 19, 1949 (Amman) "It must not be forgotten that the Arab Higher Committee encouraged the refugees' flight from their homes in Jaffa, Haifa, and Jerusalem." --Broadcast by the Near East Arabic Broadcasting Station on April 3 1949 (Cyprus)

Nog meer?

Ik vroeg niet naar wat andere mensen zeggen maar om keihard bewijs :moe:

Namen, data, plaatsnamen aantallen vertrokken Palestijnen, tekst van de oproep, enz graag.

Is dat zo moelijk te vinden? Hoe zou dat toch komen ?

liesel
21-01-04, 15:57
Geplaatst door Victory
Wat een grappenmakers zijn het toch ook he..... :moe:

zionisten propaganda...

ik geloof dat er hier ook propaganda voor de palestijnse zaak wordt gemaakt.
ik beging toch langzamerhand moe te worden van al dat gezeur over zionisten propaganda. waarom lopen sommige mensen met oogkleppen op en kijken ze niet verder dan hun neus lang is? tis blijkbaar moeilijk voor sommige mensen om met elkaar in een serieuze dialoog te treden, als het er op begint te lijken dat de discussie serieus verloopt dan begint de een of ander met schelden en dan is het einde meteen zoek.

Chaya
21-01-04, 16:27
Geplaatst door freya
Ik vroeg niet naar wat andere mensen zeggen maar om keihard bewijs :moe:

Namen, data, plaatsnamen aantallen vertrokken Palestijnen, tekst van de oproep, enz graag.

Is dat zo moelijk te vinden? Hoe zou dat toch komen ?

Doe niet zo do-hooom. :mad:
Bovenstaande is hard genoeg, qua bewijs. Het wordt door Arabische leiders ZELF toegegeven. SORRY dat ik toen nog niet geboren was en de oproep gefilmd heb of van de radio opgenomen, pas dan zal je het accepteren he. Terwijl je iets anti-Israel al aanneemt zonder welk bewijs/bron dan ook. Hypo de crypo. :jammer:

lennart
21-01-04, 16:41
Geplaatst door Julien
dit is wel heel erg kortzichtig lennart. en het is het slechtste tegenargument wat ik ooit gehoord heb! en dat geldt ook voor freya..

omdat je het er niet mee eens bent, is het propaganda.

als er 1 krant niet pro-zionistisch is, dan is het wel de NRC.. ze hebben altijd goede objectieve reportages over Israel. Ik zie nog geen reden om aan te nemen dat ze propaganda vertellen.

of moet ik al het gequote van jullie uit Al Jazeera en andere Arabische bronnen ook maar propaganda gaan noemen voortaan?

Die geschiedenis waaruit de NRC put is gebaseerd op het Europese perspectief van de strijd in Palestina. Dat perspectief is aantoonbaar verkeerd. Waarom? Omdat dat perspectief gebaseerd is op Zionistische bronnen uit de 50,60,70er jaren. Pas aan het einde van de jaren 80 zijn nieuwe Israelische historici begonnen met het bijstellen van wat er werkelijk plaats heeft gevonden destijds. Dit blijkt wel uit het feit dat zeer belangrijke historische boeken in de jaren negentig zijn verschijnen. Hierbij denk ik aan schrijvers als Ilan Pappe en Benny Morris. De geschiedenis die de NRC beschrijft is zonder de nieuwe historische inzichten die de nieuwe historici ons hebben meegegeven. Lees in elk geval eens het interview met Benny Morris dat ik op Maroc.NL heb geplaatst, voordat je mijn opmerkingen zomaar weggooid.

Chaya
21-01-04, 16:47
Geplaatst door lennart
Pas aan het einde van de jaren 80 zijn nieuwe Israelische historici begonnen met het bijstellen van wat er werkelijk plaats heeft gevonden destijds. Dit blijkt wel uit het feit dat zeer belangrijke historische boeken in de jaren negentig zijn verschijnen. Hierbij denk ik aan schrijvers als Ilan Pappe en Benny Morris. De geschiedenis die de NRC beschrijft is zonder de nieuwe historische inzichten die de nieuwe historici ons hebben meegegeven. Lees in elk geval eens het interview met Benny Morris dat ik op Maroc.NL heb geplaatst, voordat je mijn opmerkingen zomaar weggooid.

Ik heb 2 boeken van Benny Morris, en daaruit blijkt dat er wel degelijk oproepen waren van leiders aan Arabieren om weg te gaan. Uit datzelfde stuk dat jij geplaatst had, deze quote van hem:
"At the same time, it turns out that there was a series of orders issued by the Arab Higher Committee and by the Palestinian intermediate levels to remove children, women and the elderly from the villages."

lennart
21-01-04, 16:51
Geplaatst door Chaya
Ik heb 2 boeken van Benny Morris, en daaruit blijkt dat er wel degelijk oproepen waren van leiders aan Arabieren om weg te gaan. Uit datzelfde stuk dat jij geplaatst had, deze quote van hem:
"At the same time, it turns out that there was a series of orders issued by the Arab Higher Committee and by the Palestinian intermediate levels to remove children, women and the elderly from the villages."

Sja... dat zou ik ook doen, nadat is gebleken dat de Zionisten bereid waren hele dorpen uit te moorden om de Palestijnen te verjagen... De meeste legers zijn bedoeld om de burgerbevolking te beschermen. Het Zionistische leger was echter een terreurleger bedoeld om de volledige Arabische bevolking van Palestina uit te moorden.

Chaya
21-01-04, 17:02
Geplaatst door lennart
Sja... dat zou ik ook doen, nadat is gebleken dat de Zionisten bereid waren hele dorpen uit te moorden om de Palestijnen te verjagen... De meeste legers zijn bedoeld om de burgerbevolking te beschermen. Het Zionistische leger was echter een terreurleger bedoeld om de volledige Arabische bevolking van Palestina uit te moorden.

Vergeet niet wie de oorlog begonnen is. Tot 14 mei 1948 was er een burgeroorlog gaande, op 15 mei kwamen daar nog de Arabische legers bij. Israel voerde een strijd om haar bestaan, een staat heeft de plicht zichzelf te verdedigen. Op het moment dat het een keus is tussen genocide-van je eigen volk(vlak nadat dit al gebeurd was in WO2)- en verdrijving van degenen die deze genocide willen plegen, is de keuze snel gemaakt. Zo denkt jouw vriend Benny Morris er ook over.

lennart
21-01-04, 17:09
Geplaatst door Chaya
Vergeet niet wie de oorlog begonnen is. Tot 14 mei 1948 was er een burgeroorlog gaande, op 15 mei kwamen daar nog de Arabische legers bij. Israel voerde een strijd om haar bestaan, een staat heeft de plicht zichzelf te verdedigen. Op het moment dat het een keus is tussen genocide-van je eigen volk(vlak nadat dit al gebeurd was in WO2)- en verdrijving van degenen die deze genocide willen plegen, is de keuze snel gemaakt. Zo denkt jouw vriend Benny Morris er ook over.

Benny Morris is niet mijn vriend. Hij is alleen eerlijk en dat is heel erg verfrissend bij Zionisten. De meeste hebben namelijk geen enkel probleem om te liegen. Maar ik ben blij dat je nu in elk geval toegeeft dat het Zionistische leger etnische zuiveringen uitvoerde. Het probleem met jou gedachtegang is dat Israel in 1948 in gevaar was. Dat is echter niet waar, Israel was nooit in gevaar. De "burgeroorlog" was een terreuroorlog gevoerd door Zionistische terreurcellen met als doel de Arabieren te verjagen uit strategische gebieden. Toen de Israelische staat werd opgericht werd dit gedaan met de claim op heel Palestina. De Arabische leiders destijds hadden goed in de gaten dat het de bedoeling was van de Zionisten om het hele land te zuiveren van niet-Joden. De Arabische legers kwamen naar Israel om de Arabische bevolking te beschermen. Zij deden dit bovendien in gebieden waar er Arabische burgers te beschermen waren. Wat jij en andere Joden je ogen voor sluiten is dat de Arabieren helemaal niet uit waren op het vernietigen van de Joden, maar op het beschermen van de Arabische bevolking tegen de Zionisten. Die "genocide" theorie is natuurlijk handig om je eigen bevolking te motiveren, en dat zal zeker geholpen hebben gezien de gebeurtenissen van de tweede wereldoorlog.

Chaya
21-01-04, 17:28
Geplaatst door lennart
Benny Morris is niet mijn vriend. Hij is alleen eerlijk en dat is heel erg verfrissend bij Zionisten. De meeste hebben namelijk geen enkel probleem om te liegen. Maar ik ben blij dat je nu in elk geval toegeeft dat het Zionistische leger etnische zuiveringen uitvoerde. Het probleem met jou gedachtegang is dat Israel in 1948 in gevaar was. Dat is echter niet waar, Israel was nooit in gevaar. De "burgeroorlog" was een terreuroorlog gevoerd door Zionistische terreurcellen met als doel de Arabieren te verjagen uit strategische gebieden. Toen de Israelische staat werd opgericht werd dit gedaan met de claim op heel Palestina. De Arabische leiders destijds hadden goed in de gaten dat het de bedoeling was van de Zionisten om het hele land te zuiveren van niet-Joden. De Arabische legers kwamen naar Israel om de Arabische bevolking te beschermen. Zij deden dit bovendien in gebieden waar er Arabische burgers te beschermen waren. Wat jij en andere Joden je ogen voor sluiten is dat de Arabieren helemaal niet uit waren op het vernietigen van de Joden, maar op het beschermen van de Arabische bevolking tegen de Zionisten. Die "genocide" theorie is natuurlijk handig om je eigen bevolking te motiveren, en dat zal zeker geholpen hebben gezien de gebeurtenissen van de tweede wereldoorlog.

Israel was niet in gevaar? Burgeroorlog was een terreuroorlog gevoerd door Zionistische terreurcellen? Benny Morris zou je in je gezicht uitlachen.
De joden hadden het delingsplan aanvaard, de Arabieren hadden het verworpen, dus het lijkt me duidelijk WIE er uit was op heel Palestina.
What a load of crap kun jij produceren! Zeker van de leugenachtige Arabieren met hun propaganda gehoord! Net als die Al-Sahaf "de Amerikaanse troepen worden verpletterd!" hahaha :haha: :hihi: