PDA

Bekijk Volledige Versie : Verbod hijaab zou moslima's meer marginaliseren..



Hudhaifa
20-01-04, 22:50
meer afstand nemen van integratie en meer kloof tussen allo en auto.
MAW de behoeften van AEL wordt met plezier ingewilgd.
Sterker nog de moslima verwijten de Belgische regering en maatschappij zich discriminerend en racistisch te gedragen jegens minderheden. Nu is dit toch wel een ander paar mouwen, dan zomaar de schuld in de schoenen te schuiven van hun agressieve echtgenoten.

PVDA

Verbod hoofddoek zou moslimmeisjes en -vrouwen nog meer marginaliseren

Nu Frankrijk beslist alle religieuze symbolen te bannen uit openbare gebouwen, is ook in België de discussie opgelaaid. Hoe sta je als communist tegenover zo'n verbod? Is die hoofddoek geen symbool van vrouwenonderdrukking? We praatten erover met An Lenaerts, voorzitster van Marianne, de vrouwenorganisatie van de Partij van de Arbeid. Zij woont en werkt onder Belgische en migrantenvrouwen in Sint-Jans-Molenbeek.

Riet Dhont
21-01-2004

An Lenaerts. Hoe de discussie op dit moment verloopt, vind ik een echte schande. Tegenstanders van de hoofddoek van allerlei pluimage hebben na de discussies in Frankrijk ook hier de hoofddoek op de politieke agenda geplaatst.

In Wallonië waren de senatoren Anne-Marie Lizin (PS) en Destexhe (MR) er als de kippen bij om ook bij ons de hoofddoek te verbieden. Voor Lizin waren de lekenstaat en de emancipatie van de vrouw de inzet.

In Vlaanderen was het uitgerekend het Vlaams Blok die de steen in de kikkerpoel gooide. Patrick Dewael, minister van Binnenlandse Zaken (VLD) heeft die steen opgeraapt en zijn standpunt in de pers verspreid, namelijk dat het dragen van religieuze symbolen in openbare instellingen niet kan en dat leerlingen in een openbare school geen sluier of ander religieus symbool mogen dragen. Sindsdien is het hek van de dam. Van een serene discussie is geen sprake en de tegenstellingen tussen Belgen en migranten worden nog maar eens op de spits gedreven _ en dat enkele maanden voor de verkiezingen. Het resultaat zal niet op zich laten wachten.


Vind je dan dat zo'n debat niet kan?

An Lenaerts. Jawel, maar het is een debat dat in de eerste plaats binnen de migrantengemeenschap moet gevoerd worden en daar ook gevoerd wordt. Ik heb verschillende moslimvriendinnen, Marokkaanse, Turkse, Algerijnse, Tunesische en Pakistaanse vrouwen. Sommigen dragen een hoofddoek, anderen niet. Ik moet zeggen dat het mij zelfs niet meer opvalt. Vrijdag heb ik nog een tiental van hen opgebeld om hun standpunt te vragen. Of ze een hoofddoek dragen of niet, allemaal zijn ze tegen een verbod. En elk van die vrouwen heeft zo haar eigen redenen om al dan niet een hoofddoek te dragen.

In de meeste gevallen gaat het niet om een verplichting maar om een individuele keuze. In verschillende gezinnen dragen een of twee dochters een hoofddoek, de anderen niet. Zij zijn het duidelijk niet verplicht. Sommige vrouwen droegen geen hoofddoek als jong meisje of verzetten zich tegen een verplichting van thuis uit, maar gingen op latere leeftijd een hoofddoek dragen omdat ze dat een belangrijk element vonden van hun godsdienstbeleving.

Waar gaan we naartoe als de politici discussiëren over die vrouwen hun persoonlijke keuze?
Zijn er geen andere problemen?

Bij de oudere generaties speelt veel meer traditie maar de jongeren beslissen zelf. Ik ken jonge meisjes die de hoofddoek dragen om hun identiteit te benadrukken in een maatschappij die hen op alle mogelijke manieren discrimineert. Zij hebben de Belgische nationaliteit en ze zeggen: "Ik ben ook Belg maar van Marokkaanse afkomst én moslim, en zo wil ik aanvaard worden." Andere vrouwen willen met de hoofddoek duidelijk maken dat ze respectvol willen behandeld worden.

En dan zijn er diegenen die er geen dragen. Zij zijn daarom niet minder moslim, maar vinden dat er andere manieren zijn om zich te laten respecteren. Een Marokkaanse vriendin vertelde me dat ze het als migrante en Arabische al zo moeilijk heeft om hier in België te wonen en te werken dat ze de hoofddoek uitlaat om niet nog meer moeilijkheden te hebben. Een Algerijnse legt er de nadruk op dat ze heel gelovig is maar dat ze dat niet van de daken wil schreeuwen.

En dan heb je onder de Arabische bevolking ook vrouwen die niet geloven of die godsdienstbeleving zien als iets dat van binnen komt en uiterlijk niet zichtbaar moet zijn.

Een jonge Belgische vrouw die moslim geworden is én een hoofddoek draagt, reageerde heel verontwaardigd: "Het is mijn persoonlijke keuze en ik vind dat ik daarover geen verantwoording hoef af te leggen. Waarom moet ik nu ineens overal gaan uitleggen dat ik niet onderdrukt ben? Waar gaan we naartoe als de politici gaan discussiëren over mijn persoonlijke keuze? Zijn er geen andere problemen?" Kijk, dat is voor mij de nagel op de kop.


Wat zijn dan die problemen die moeten aangepakt worden?

An Lenaerts. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het hoofddoekendebat in Frankrijk heel gelegen kwam om hier bij ons de aandacht af te leiden van de grote politieke dossiers die bij de regering op tafel liggen: de sociale zekerheid, de tewerkstelling, de pensioenleeftijd, de hoge huurprijzen, de nepcontracten enz. Problemen die zich stellen zowel voor Belgische werkers en werklozen als voor werkers en werklozen van vreemde origine. Nu de tegenstellingen tussen Belgen en migranten opschroeven rond de hoofddoek, zorgt ervoor dat de regering haar gang kan gaan, dat er geen eengemaakte strijd loskomt tegen al die maatregelen.

Als men zich specifiek wil bezighouden met de problemen van de allochtone bevolking, zijn er ook wel andere zaken aan te pakken. Ze hebben geen gelijke kansen op school of om werk te vinden, ze hebben te maken met alle mogelijke vormen van racisme.

Als de regering iets wil doen aan de emancipatie dat ze dan zorgt voor meer werk met een volwaardige contract, voor goede kinderopvang...

En als men iets wil doen aan de emancipatie van de vrouw, dat de regering dan plannen uitwerkt hoe ze de vrouwentewerkstelling met volwaardige contracten kan verhogen. Goedkope kinderopvang bijvoorbeeld, geïnstitutionaliseerde kinderopvang voor zieke kinderen, betaalbare en kwaliteitsvolle bejaardentehuizen.

Men zou kunnen besluiten om niet langer te schorsen in de werkloosheid nu er bijna geen werk is, maar de regering plant juist het tegenovergestelde. 86% van de geschorsten zijn vrouwen die ineens economisch van hun man afhankelijk worden!


Foto Solidair, Salim Hellalet


Is het dan niet zo dat veel migrantenmeisjes verplicht zijn de hoofddoek te dragen? Is dat geen probleem?

An Lenaerts. Er zijn zeker zo'n situaties en ik ben daar absoluut niet mee akkoord, maar dat probleem los je niet op door bijvoorbeeld op school een algemeen verbod op de hoofddoek in te voeren. Dat is in de praktijk al bewezen.

De discussie rond de hoofddoeken is niet nieuw. In oktober '89 was er in de buurt van Parijs al een school die drie migrantenmeisjes weigerde omdat ze een hoofddoek droegen. Nadien namen bepaalde scholen in België dezelfde maatregel, telkens met het argument van neutraliteit van het onderwijs. In '97 heeft de Franse Gemeenschapscommissie in Brussel (Cocof) een decreet uitgevaardigd dat het dragen van hoofddoeken verbiedt in het officieel onderwijs. Ook de stad Brussel past hetzelfde verbod toe en verschillende scholen hebben het verbod van de hoofddoek opgenomen in het intern schoolreglement. Het resultaat is dat in Brussel op dit moment al in 84% van de vrije en officiële scholen een verbod is op het dragen van een hoofddoek. En wat is het gevolg? Dat alle meisjes met hoofddoeken bij mekaar zitten in enkele concentratiescholen in wijken met een overheersende allochtone bevolking. Zeker niet bevorderlijk om nieuwe ideeën te leren kennen! Bovendien maakt deze concentratie met de weinige middelen waarover de school beschikt het bijna onmogelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen aanbieden, terwijl een goede scholing toch de basis is voor deze meisjes om op latere leeftijd zelfstandige beslissingen te kunnen nemen.

Voor sommige meisjes is het dragen van een hoofddoek ook de enige mogelijkheid om het huis te verlaten, om te studeren. De hoofddoek verbieden, speelt in de kaart van integristische moslims die dan over een argument beschikken om deze meisjes te verplichten thuis te blijven.

Een hoofddoek op school moet dus kunnen?

An Lenaerts. Ja, kwaliteitsvol onderwijs is een basisrecht voor elk kind, voor elke jongere en niemand mag daarvan uitgesloten worden om welke reden dan ook. Ik stel vast dat dit trouwens de grote bezorgdheid is van alle migrantenmoeders. Zij willen dat hun kinderen kunnen studeren, ze gaan op zoek naar goeie scholen, gaan hopeloos op zoek naar bijlessen als hun kinderen, zowel jongens als meisjes, niet meekunnen, ze verzetten zich tegen een veel te snelle doorverwijzing naar het beroeps en dikwijls zelfs het bijzonder onderwijs.

Ik ken slechts een beperkte aantal migrantenvrouwen maar elk jaar zijn er wel twintig die me vragen om mee naar school te gaan, om met een leerkracht of directeur te gaan praten, mee te gaan naar een oudercontact omdat ze de taal niet kennen, hun kind, zowel zoon als dochter, te helpen met bepaalde leermoeilijkheden, een bijlesleerkracht te zoeken, op zoek te gaan naar een goeie school, tussen te komen bij een directeur opdat hun kind zou aanvaard worden... En daar zit dus de knoop.

De laatste vijftien jaar heeft men alleen zitten besparen in het onderwijs. Maar de enige manier om de emancipatie van alle meisjes, Belgische en allochtone, voor te bereiden is veel meer middelen voor het onderwijs, kwaliteitsvolle scholen, extra begeleiding voor leerlingen met moeilijkheden. Want dat legt de basis voor een wetenschappelijke geest, voor zelfstandig denken, zodat ook veel meer meisjes de mogelijkheid krijgen om hogere studies te doen. Die discussie zou beter bij de regering op tafel liggen en dat zou alle arbeiderskinderen, ook de Belgische, ten goede zou komen.

Maar de hoofddoek is toch duidelijk een religieus symbool? Hoe kan je daar als communist geen probleem mee hebben?

An Lenaerts. Ik heb zelf een zeer strenge, godsdienstige katholieke opvoeding gekregen. Ik zat op internaat, ging elke dag naar de mis, enz. Vanaf mijn 15de kreeg ik vooral een afkeer van de schijnheiligheid van de katholieke kerk. Ik ben heel de godsdienst en het godsgeloof in vraag gaan stellen en ben een overtuigd atheïst geworden. Ik kom daar ook voor uit en bij bepaalde moslimvriendinnen kan ik daar zelfs uitgebreid over discussiëren. Maar ik heb altijd opengestaan voor mensen met andere ideeën en nooit iemand veroordeeld omdat die gelovig was, van welke godsdienst dan ook. Voor mij is dat een individuele keuze die op geen enkele manier onze eenheid in de weg mag staan.

De eenheid van de onderdrukte klasse voor een paradijs op aarde is veel belangrijker dan de eenheid over het paradijs in de hemel!

Een eenheid die we nodig hebben om te vechten tegen elke uitbuiting en discriminatie van elke arbeider, arbeidster, bediende, enz, wat zijn of haar kleur of godsdienst ook moge zijn.

Een bepaalde godsdienst aanhangen, is ook geen beletsel om lid te worden van de Partij van de Arbeid, toch? Die discussie stelde zich ook al in de tijd van de Russische revolutionaire leider Lenin. Ik las pas nog iets wat hij daarover schreef (neemt de tekst en leest voor). "Heel ons programma heeft een wetenschappelijke wereldbeschouwing als basis en wel de materialistische en die moeten we bekend maken. Maar we mogen er ons absoluut niet toe laten verleiden de kwestie van de godsdienst abstract, idealistisch, vanwege de 'redelijkheid' en buiten de klassenstrijd (de sociale strijd, nvdr.) om, aan de orde van de dag te stellen _ zoals radicale democraten uit de bourgeoisie dit niet zelden doen. Het zou onzinnig zijn te geloven dat je in een maatschappij die op teugelloze onderdrukking en verruwing van de arbeiders is gebaseerd, de religieuze vooroordelen kan verjagen met alleen maar overtuigingswerk en opvoeding. Het zou van burgerlijke bekrompenheid getuigen als je vergeet dat de druk van de godsdienst waar een mens onder gebukt gaat, slechts product en spiegelbeeld is van de economische druk binnen de maatschappij. Je kan de arbeidersklasse niet met brochures en louter overtuigingswerk bewust maken, als ze niet door haar eigen strijd tegen de duistere machten van het kapitalisme wordt bijgelicht. De eenheid van de echte revolutionaire strijd van de onderdrukte klasse voor een paradijs op aarde is voor ons veel belangrijker dan de eenheid van opvattingen over het paradijs in de hemel." Misschien een beetje moeilijk maar ik kan mij daar volledig in terugvinden.

Het grootste deel van de migrantenbevolking maakt deel uit van de arbeidersklasse, die voortdurend slachtoffer is van fabriekssluitingen, besparingen in de sociale zekerheid, moeilijke werkomstandigheden, onzekere contracten. De allochtone bevolking wordt daarbij nog voortdurend extra gediscrimineerd, racistisch behandeld. We hebben juist de grootst mogelijke eenheid van de arbeiders, arbeidsters en arbeidersvrouwen van alle nationaliteiten nodig om samen strijd te voeren tegen ons kapitalistisch systeem dat de echte verantwoordelijke is voor al die onzekerheid, uitbuiting, oorlog en racisme.


Wat denk je van dit interview?
Reageer op hieronder of stuur een mail naar
[email protected]

Maslov
20-01-04, 22:58
In de meeste gevallen gaat het niet om een verplichting maar om een individuele keuze.

Individuele keuzes geven ook individuele consequenties. Als iemand zonodig de individuele keus maakt een hoofddoek te dragen, dan moet dat individu ook de consequentie dragen dat in openbare gebouwen die zelfde keuze tot marginalisering leidt.

Als de overheid beslist op democratische gronden in het parlement vindt dat in bijv. bij een rechtbank als personeelslid (rechterlijke macht) niet gedragen mag worden, dan heeft de individuele keus tot het wel dragen van zo'n hoofddoek de duidelijke voorspelbare consequentie dat ze daar geen baan krijgt.

Mocroboy
21-01-04, 08:20
Geplaatst door Maslov
Individuele keuzes geven ook individuele consequenties. Als iemand zonodig de individuele keus maakt een hoofddoek te dragen, dan moet dat individu ook de consequentie dragen dat in openbare gebouwen die zelfde keuze tot marginalisering leidt.

Als de overheid beslist op democratische gronden in het parlement vindt dat in bijv. bij een rechtbank als personeelslid (rechterlijke macht) niet gedragen mag worden, dan heeft de individuele keus tot het wel dragen van zo'n hoofddoek de duidelijke voorspelbare consequentie dat ze daar geen baan krijgt.
dat is gewoon discriminatie.

Maslov
21-01-04, 08:23
dat is gewoon discriminatie.

NIET dus. Gewoon consequentie van eigen keuzes.

Mocroboy
21-01-04, 08:27
Geplaatst door Maslov
NIET dus. Gewoon consequentie van eigen keuzes.
Het is geen eigen keuze maar een verplichting voor elke moslima.

Maslov
21-01-04, 08:34
Het is geen eigen keuze maar een verplichting voor elke moslima.

Dus religieuse repressie!!

Zwarte Schaap
21-01-04, 09:27
Geplaatst door Maslov
NIET dus. Gewoon consequentie van eigen keuzes.

Niet dus, het is misbruik van de wet om repressief optreden van de anti-moslims wettelijk te kunnen verantwoorden, zodat moslimas uit het publieke leven verbannen kunnen worden.

Discriminatie bij de wet zou ik zeggen.

Zwarte Schaap
21-01-04, 09:29
Geplaatst door Maslov
Dus religieuse repressie!! eerlijkheid, barmharigheid, ramadan, bidden, aalmoezen geven .....etc... noem jij dus ook religieuze repressie.

Maslov
21-01-04, 10:28
zodat moslimas uit het publieke leven verbannen kunnen worden.

Nee hoor, hoofddoek wordt niet verbannen uit het publieke leven, alleen binnen de rechterlijke macht en als onderwijzeres mag je die doek niet dragen. Verder overal toegestaan.

En al die eigenschappen en "goede" gewoontes claimen alle religies te bezitten Zwart Schaap. Alleen de praktijk is weer barstiger als al die "heilige theorieën".

Zwarte Schaap
21-01-04, 10:53
Geplaatst door Maslov
Nee hoor, hoofddoek wordt niet verbannen uit het publieke leven, alleen binnen de rechterlijke macht en als onderwijzeres mag je die doek niet dragen. Verder overal toegestaan.
De recherlijke macht en onderwijs is onderdeel van de publieke ruimte. Men probeert de hoofddoekje uit nog meer publieke ruimtes te weren, zie frankrijk. Alleen al met de schijnheilige discussie erover probeert men de moslimas te marginaliseren.


En al die eigenschappen en "goede" gewoontes claimen alle religies te bezitten Zwart Schaap. Alleen de praktijk is weer barstiger als al die "heilige theorieën". Net als met democratie, als voorbeeld geef ik de amerikaanse democratie, die heeft de meeste doden op haar geweten( voor zover ze die hebben). Als we nog de andere westerse democratieen erbij halen zoals Engeland, Frankrijk en nederland dan komen we al snel bij de daders die de meeste slachtoffers op aarde hebben opgeleverd.

Maslov
21-01-04, 11:03
Handig dat je democratie hier op gelijke niveau bekijkt als religie, dan lukt het ook pas erover te discusieëren. Juist omdat religie evenals democratie door mensen gemaakt is, is het gebrekkig en streven we naar beter. Als je religie en democratie blijft vernieuwen bereiken we misschien het paradijs op aarde.

Yasmeen
21-01-04, 11:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
eerlijkheid, barmharigheid, ramadan, bidden, aalmoezen geven .....etc... noem jij dus ook religieuze repressie.

:D Je schaap ziet er allermooist uit moet ik zeggen, Schaap! Veelzijdig ;)

Yasmeen
21-01-04, 11:31
Hm...moeten we iets zinnigs zeggen? Bij deze: de ware vrijheid is een vrijheid van keuze!

Lees t volgende artikel:

Vrijheid, verdraagzaamheid en verscheidenheid

IN welke mate mag een wet, bijvoorbeeld inzake het al dan niet dragen van een hoofddoek in officiële gebouwen, de individuele vrijheid beperken? Anders gezegd, in welke mate zou zo'n wet rechtvaardig zijn? Zeker niet per definitie. Dictaturen geven immers talrijke voorbeelden van onrechtvaardige wetten. In onze democratische samenleving gaan we van de veronderstelling uit dat wetten een uiting zijn van de wil van de bevolking. Een wet of beslissing wordt dan als rechtvaardig beschouwd, indien ze door een meerderheid wordt goedgekeurd. Maar is dit ook zo? Een beslissing laten nemen door de meerderheid lost niet alles op. De kans is groot dat zij een minderheid of minderheden ontevreden laat. Met andere woorden, dat deze zich onderdrukt voelen of tenminste beperkt voelen in hun vrijheid. Is hier een oplossing voor? Ik zie dit slechts mogelijk als waarden zoals vrijheid, verdraagzaamheid, verscheidenheid en verantwoordelijkheid elkaar in symbiose ondersteunen.



Verdraagzaamheid houdt in dat een democratische meerderheid de minderheden beschermt, hen betrekt bij het bestuur en hun burgerlijke en individuele vrijheden eerbiedigt. Actieve tolerantie dus, op voorwaarde dat de minderheid de basisprincipes van een rechtstaat onderschrijft. Dit is iets anders dan passieve tolerantie. Passieve verdraagzaamheid laat afwijkend gedrag misschien toe, maar vermijdt het contact met een afwijkende minderheid om niet het eigenbelang te schaden. Minderheden worden dan in getto's geïsoleerd, of kunnen niet in het openbaar vergaderen noch hun eigenheid beleven zonder aan pesterijen van de meerderheid bloot te staan. Het is de houding van de dominante meerderheid die minderheden niet betrekt in de samenleving en kracht zoekt in het isolement van het eigen groot gelijk. In zo'n verzuilde samenleving staat het gelijk van de meerderheid niet ter discussie en wordt de bijdrage van de minderheid in de samenleving niet erkend.

Actieve verdraagzaamheid nodigt uit om het eigen gelijk ter discussie te stellen en er vanuit te gaan niet alle wijsheid in pacht te hebben. Het nodigt uit om de waarheid te zoeken door het eigen gelijk te toetsen aan andere meningen en zo nieuwe inzichten te verwerven. Deze actieve tolerantie aanvaardt verscheidenheid als een verrijking voor de samenleving. Maar een democratie dient verder te gaan dan een zuiver intellectuele aanvaarding van verscheidenheid. Zij moet in de mate van het mogelijke deze verscheidenheid inbouwen in haar eigen structuren. De ware vrijheid is een vrijheid van keuze. Een democratie dient dus zoveel mogelijk alternatieven aan te bieden, zolang deze haar eigen coherentie niet in gevaar brengen.

Als vrije instelling is de Vrije Universiteit Brussel (VUB) niet rechtstreeks betrokken bij het debat over de hoofddoek (of andere religieuze symbolen) in officiële gebouwen. Maar de VUB heeft wel een bijdrage te leveren in het debat, vermits ze zichzelf als erfgenaam en promotor ziet van de waarden van de verlichting. Waarden waarop de Universele Rechten van de Mens gebaseerd zijn.

Onder de VUB-studenten vindt men alle levensovertuigingen terug die zich ook in deze actieve tolerantie kunnen vinden, inclusief moslimvrouwen met, en zonder, hoofddoek. Sommige mensen vinden het vreemd dat net de VUB - de universiteit die dogma's en obscurantisme door kennis wil bestrijden - deze openheid ten overstaan van geopenbaarde godsdiensten hanteert.

Maar dat past precies in onze vrijzinnig-humanistische levensfilosofie. Wij zijn er namelijk ten stelligste van overtuigd - en alle lessen uit de geschiedenis sterken ons hierin - dat men levensbeschouwelijke overtuigingen niet met repressieve maatregelen kan bestrijden of beïnvloeden. We moeten vooral de geldigheid en leefbaarheid van alternatieven kunnen aantonen. In deze optiek vinden we het onze missie om jonge mensen te helpen bij het zoeken naar waarheid en kennis. Waarheden kunnen niet opgelegd worden. Ze kunnen alleen benaderd worden door het vergaren van kennis en door een openheid en bereidwilligheid om heersende opvattingen in vraag te stellen.

De principes van de Verlichting waarop onze westerse samenleving steunt, zijn kwetsbaar en moeten blijvend verdedigd worden. Niet door indoctrinatie, maar door de enige doeltreffende manier waarover de democratische mens beschikt om zijn medemens te verbeteren: door het voorbeeld te geven. Dit wordt echter moeilijk, wanneer de maatschappij verregaande vormen van gettovorming en maatschappelijke uitsluiting vertoont.

De rechtstreekse aanleiding voor het Franse wetgevende initiatief was het acute samenlevingsprobleem in de Franse voorsteden. De algemene maatschappelijke ontwrichting van de Franse voorstedelijke getto's heeft met zich meegebracht dat familiale en genderrelaties grondig zijn verstoord: de maatschappelijke uitsluiting en marginalisering van de vrouwen in de voorsteden nemen afschuwwekkende proporties aan. Dat is de achtergrond van de stichting, uitbreiding en bestuurlijke erkenning van organisaties als Ni putes ni soumises, die zich actief voor de verbetering van de toestand inzet. Deze organisatie beschouwt de hoofddoek overwegend als een symbool van onderdrukking van de vrouwen in de voorsteden door een losgeslagen machocultuur in een context van armoede, uitsluiting en sociale ontwrichting.

In België hebben we ook samenlevingsproblemen, maar deze kunnen in omvang noch impact de vergelijking met Frankrijk doorstaan. We hebben concentratiescholen, maar men kan bezwaarlijk aanvoeren dat deze van overwegend belang zijn in het onderwijslandschap. We kennen de gettovorming, maar niet in termen van hele voorsteden met hun eigen sociale wetmatigheden.

Er zijn ongetwijfeld meisjes en vrouwen die gedwongen worden om een hoofddoek te dragen, maar er zijn ook anderen die de hoofddoek als uiting van hun eigen keuzes en persoonlijkheid beschouwen. De dialoog tussen de levensbeschouwelijke en etnische gemeenschappen in België is soms moeilijk, maar niet onmogelijk. Er zijn tal van initiatieven die bedoeld zijn om de gettovorming tegen te werken. Kortom, we bevinden ons in België nog steeds binnen de voorwaarden voor een actieve verdraagzaamheid en dus voor gesprekken.

Het is in die omstandigheden niet wenselijk om een of meer van de gesprekspartners nog verder van het maatschappelijke proces te verwijderen door een algemeen verbod op persoonlijke levensbeschouwelijke symbolen.

Veel belangrijker lijkt het om een project voor ogen te houden dat jonge mensen tot zelfstandig denkende wezens opvoedt, die niet bereid zijn om zich kritiekloos in kudde door een Herder te laten leiden. Dan hoeft de wetgever zich niet in bochten te wringen om een onderscheid te maken tussen een gedwongen of een vrije keuze. Indien de opvoeding en de maatschappelijke omgeving een klein beetje mee zitten, zullen de betrokkenen zelf wel tegen dwang protesteren. Maar daarvoor moeten ze - met of zonder hoofddoek - ten volle in een emancipatorisch onderwijsproces worden betrokken.

(De auteur is rector van de Vrije Universiteit Brussel.)


21/01/2004 Benjamin Van Camp

©Copyright De Standaard

mark61
21-01-04, 12:09
Geplaatst door Mocroboy
Het is geen eigen keuze maar een verplichting voor elke moslima.

Verkeerde verdediging. (Noem 1 Koranvers waarin staat dat vrouwen hun haar moeten bedekken.) Maar dat een aantal moslim(a')s dat ziet als een religieuze verplichting is een 'interne' kwestie waar niet-moslims geen klap mee te maken hebben. Kunnen hebben.

Waar het om gaat is dat Maslov's 'consequentie' geen consequentie is maar gevolg van discriminerende maatregelen. In een 'cultuur' waarin non-discriminatie wordt gepreekt. En dat gaat heus niet bij scholen en rechtbanken blijven. Neem alleen al de 'onzichtbare' discriminatie bij sollicitaties e.d.

Blade20
21-01-04, 12:26
Ik vindt persoonlijk dat het artikel de zaak in Frankrijk als een afgedane zaak behandeld en het verbod zowiezo in zal voeren.
Dat is natuurlijk waar, ik denk niet dat nog iets het hoofddoekverbod in Frankrijk kan stoppen. Over tijd zal hetzelfde nu ook in Belgie, en waarschijnlijk ook in Nederland gebeuren. In Duitsland is het hier en daar al ingevoerd.

Naar mijn mening is het gewoon een te opvallend symbool. Als wapen om het te verbieden wordt van dezelfde dubbelzinnigheid gebruik gemaakt als sommige topicstarters hier doen. Het is namelijk niet enkel en alleen het hoofddoekje, maar ook keppeltjes en kruizen die worden verboden, gelukkig liggen de meeste die de laatst genoemde symbolen dragen er niet zo wakker van. Zo kan er nog zo hard worden geschreeuwd door de Moslimgemeenschap, maar omdat ze nauwlijks steun krijgen van de Christenlijk of Joodse gemeenschap zal over het verbod makkelijk kunnen worden ingevoerd.

Geweld gebruiken om dan alsnog je zin door te drijven om een hoofddoekje te dragen is zinloos en lijdt tot verslechtering van de situatie. Democratie is niet gelijk aan totale vrijheid, het is een ruimere opvatting van vrijheid, maar die geen stempel op zich ewil hebben door geloof, want dat is een bedrijging voor die ruimere vrijheid.

Dat het hier om meer gaat dan het hoofddoekje is duidelijk, het gaat om het voorruitdenken van de mensen naar de toekomst. Om de vrijheid van andere geloven te behoeden in de toekomst wordt de vrijheid van het Moslimgeloof in geperkt.

mark61
21-01-04, 12:34
Geplaatst door Blade20
Ik vindt persoonlijk dat het artikel de zaak in Frankrijk als een afgedane zaak behandeld en het verbod zowiezo in zal voeren.
Dat is natuurlijk waar, ik denk niet dat nog iets het hoofddoekverbod in Frankrijk kan stoppen. Over tijd zal hetzelfde nu ook in Belgie, en waarschijnlijk ook in Nederland gebeuren. In Duitsland is het hier en daar al ingevoerd.

En de rechter zal er in dezelfde gang gehakt van maken.


Naar mijn mening is het gewoon een te opvallend symbool.

Namens de goegemeente leg ik het nog één keer uit: het is geen religieus symbool. Begrijp je dat niet of wil je dat niet begrijpen?



... maar omdat ze nauwlijks steun krijgen van de Christelijke of Joodse gemeenschap zal over het verbod makkelijk kunnen worden ingevoerd.

Dan volg je de media, inclusief Maroc.nl, niet goed. Cidi? Katholieke kerk?


Geweld gebruiken om dan alsnog je zin door te drijven om een hoofddoekje te dragen is zinloos...

Hoe zie je dat voor je? Slaan met hoofddoeken als je met geweld van school wordt verwijderd?


Dat het hier om meer gaat dan het hoofddoekje is duidelijk.

Das heel verstandig opgemerkt. Het vervolg niet.

Pffff kan iemand het ff van me overnemen? I'm done