PDA

Bekijk Volledige Versie : Rebellenleider Liberia door vrouw afgezet.



Zwarte Schaap
21-01-04, 16:35
Rebellenchef afgezet na echtelijk geruzie

Huiselijk conflict op staatsradio


http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1074682678_28766.jpg
Asha Keita Conneh beschouwt haar echtgenoot Sekou Conneh (inzet) als een ’gevaar’ voor de breekbare vrede in Liberia en heeft hem gisteren de leiding afgenomen over de machtigste rebellenbeweging van het land.(Foto Pewee Flomoku/AP)

Monrovia - Asha Keita-Conneh beschouwt haar echtgenoot Sekou Conneh als een 'gevaar' voor de breekbare vrede in Liberia en daarom heeft ze hem gisteren na een huiselijke ruzie de leiding afgenomen over de machtigste rebellenbeweging van het land, de LURD. ,,Ik zal niemand in dit land toestaan ooit nog te vechten,'' aldus de forsgebouwde en zelfverzekerde Asha.

Rebellenleider Conneh haastte zich gisteren naar het gebouw van de staatsradio om duidelijk te maken dat het slechts een 'kleine huiselijke ruzie' betrof en dat hij nog steeds de baas is over LURD. Zijn vrouw reageerde prompt en liet er geen enkele twijfel over bestaan wie de touwtjes in handen heeft. ,,Ik heb hem op die positie gebracht,'' aldus Asha. ,,Als je je echtgenoot bedrijfsleider maakt en je ziet dat het niet gaat, zoals het hoort, dan zet je hem aan de kant en zorg je zelf dat het goed komt,'' zei Keita-Conneh, thuis geflankeerd door gedienstig knikkende rebellen.

Het lijkt lachwekkend: een vrouw die haar man zijn functie van hoofd van een rebellenleger afneemt. Maar als het huwelijksconflict niet op korte termijn wordt opgelost zou de echtelijke twist volgens diplomaten kunnen uitlopen op nieuwe gevechten in Liberia - ditmaal tussen de aanhangers van Sekou en die van z'n eega Asha.

Kinderen
LURD was een van de twee grote rebellenbewegingen die Monrovia vorig jaar zomer belegerden. Hoewel geen leden van de rebellenbewegingen na het vertrek van president Charles Taylor een plek kregen in de interim-regering, geldt LURD nog steeds als een invloedrijke partij in het land. Daarom snelden diplomaten gisteren op en neer tussen de ruziënde echtelieden in een poging het conflict op te lossen.

De afgelopen dagen hebben al verschillende leiders van LURD zich al losgemaakt van hun baas Conneh en diens vrouw verklaard tot leider van de beweging. Het is onduidelijk wie nu de meeste macht in de beweging heeft. ,,Het probleem tussen mij en mijn vrouw is opgelost en ik ben de voorzitter,'' zei 'meneer' Conneh gisteren voor de staatsradio. ,,Ik zie mezelf als een moeder, de moeder van alle facties,'' repliceerde 'mevrouw' Conneh. ,,Geloof me, als ik de kinderen vraag om hun wapens hierheen te brengen, dan doen ze dat en dan zal ik ze inleveren.'' In Liberia woedden al veertien jaar burgeroorlogen.

Bron: Rotterdams Dagblad 21/01/04