PDA

Bekijk Volledige Versie : SchaamlippenControle [R]



Blade20
21-01-04, 20:49
'Meisjes jaarlijks controleren op besnijden'

Een onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam - uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Justitie - stelt dat het voor Nederlanders en mensen die in Nederland verblijven, ook strafbaar moet worden hun dochters in het buitenland te laten besnijden. In ons land is het besnijden van vrouwen allang streng verboden, maar het is nog steeds mogelijk om met een meisje naar landen te reizen waar de verminking van de geslachtsorganen van vrouwen en meisjes wel is toegestaan.

Het rapport stelt dat er ook meer aan voorlichting gedaan moet worden aan allochtonen uit Somalië, Ethiopië en Egypte. De 'lichtste' vorm bij vrouwenbesnijdenis is het wegsnijden van de clitoris, bij de ernstigere vormen worden ook de kleine schaamlippen en zelfs de grote verwijderd.

Een aantal Tweede Kamerfracties vindt de voorgestelde maatregelen uit het rapport veel te zwak. Het felst reageerde de VVD, die met Ayaan Hirsi Ali zelf een Kamerlid in de gelederen heeft die slachtoffer is geworden van de barbaarse praktijken. De VVD wil dat alle meisjes die afkomstig zijn uit bijvoorbeeld Somalië, Sudan, Ethiopië en Egypte jaarlijks worden gecontroleerd door een arts.

Wanneer de familie van meisjes niet op de besnijdeniscontrole verschijnt, zouden ze moeten worden vervolgd, aldus VVD-Kamerlid Hirsi Ali. Juridisch kan dat lastig worden, omdat er op etnische afkomst geregistreerd moet gaan worden, maar het kabinet moet dan de wet maar zodanig veranderen dat dit mogelijk wordt, zo stelde Hirsi Ali.

bron: Fok! (http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=37441)

Mark
21-01-04, 22:15
Zijn er somalische priksters aanwezig die besneden zijn op vakantie?

mark61
21-01-04, 23:08
Ze vergeten half Afrika. Zo leggen ze weer de link met de islam die er niet is.

Zwarte Schaap
22-01-04, 02:31
VVD: extra inspectie tegen besnijdenis

Van onze verslaggever Raoul du Pré

DEN HAAG - Er moet een landelijk controlesysteem komen ter bestrijding van vrouwenbesnijdenis. Dat vindt de VVD. Meisjes uit 'risicolanden' als Somalië, Sudan en Egypte zouden jaarlijks een medische inspectie moeten krijgen.

Het voorstel komt van het liberale Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. Zij reageert daarmee op een onderzoek van de Vrije Universiteit waarin wordt aangedrongen op strengere vervolging en betere voorlichting aan ouders .

'Dat is te vrijblijvend', vindt Hirsi Ali. ' Veel ouders uit deze landen zetten de traditie in Nederland voort. Meisjes worden soms gewoon thuis op de keukentafel besneden. Begin daarom met een bevolkingsonderzoek door de GGD . Breng de gegevens van alle ouders en hun dochters in kaart. De meisjes die nog niet verminkt zijn, worden verplicht tot een jaarlijkse controle tot hun achttiende verjaardag. Als zij dan alsnog besneden zijn, doet de GGD aangifte van verminking.'

De VVD erkent dat het juridisch lastig is mensen te dwingen tot een medische controle, voor zij een strafbaar feit hebben begaan. 'Maar het beschermen van het kind weegt hier zwaarder dan de privacy van de ouders. Iedereen die dat niet erkent, daag ik uit met een betere oplossing te komen.'


Bron: Volkskrant 22/01/04

mark61
22-01-04, 09:12
Jah die hadden we al

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=84344

Tomas
22-01-04, 09:17
Geplaatst door mark61
Ze vergeten half Afrika. Zo leggen ze weer de link met de islam die er niet is.

Die is er wel. Er zijn Imam's die het niet verplichten, maar wel als eer beschouwen voor een meisje en/of de familie. Zoek maar eens na op internet.

Maar het is mij allang duidelijk waarom de politiek hier opeens mee komt. Oudkerk zoekt een nieuw baantje en dit is een kolfje naar zijn hand.

sienia
22-01-04, 09:26
Geplaatst door Blade20

Wanneer de familie van meisjes niet op de besnijdeniscontrole verschijnt, zouden ze moeten worden vervolgd, aldus VVD-Kamerlid Hirsi Ali. Juridisch kan dat lastig worden, omdat er op etnische afkomst geregistreerd moet gaan worden, maar het kabinet moet dan de wet maar zodanig veranderen dat dit mogelijk wordt, zo stelde Hirsi Ali.


Ja of niet. Gewoon alle meiden elk jaar controleren tot hun 18e. Kunnen we meteen bijhouden welke er sexueel actief zijn om zo tienerzwangerschappen te voorkomen. Mocht ze dan toch nog zwanger worden dan zouden ze moeten worden vervolgd.

:moe:

Goodnight
22-01-04, 09:30
ik sta met me bek vol tanden....
werkelijk waar..... :confused:

Goodnight
22-01-04, 09:33
Geplaatst door sienia
Ja of niet. Gewoon alle meiden elk jaar controleren tot hun 18e. Kunnen we meteen bijhouden welke er sexueel actief zijn om zo tienerzwangerschappen te voorkomen. Mocht ze dan toch nog zwanger worden dan zouden ze moeten worden vervolgd.

:moe:

:vreemd:

mark61
22-01-04, 09:52
Geplaatst door sienia
Ja of niet. Gewoon alle meiden elk jaar controleren tot hun 18e. Kunnen we meteen bijhouden welke er sexueel actief zijn om zo tienerzwangerschappen te voorkomen. Mocht ze dan toch nog zwanger worden dan zouden ze moeten worden vervolgd.

:moe:

:confused:

mark61
22-01-04, 09:53
Geplaatst door Tomas
Die is er wel. Er zijn Imam's die het niet verplichten, maar wel als eer beschouwen voor een meisje en/of de familie. Zoek maar eens na op internet.

Maar het is mij allang duidelijk waarom de politiek hier opeens mee komt. Oudkerk zoekt een nieuw baantje en dit is een kolfje naar zijn hand.

Het feit dat er een paar imams zijn die het geslaagd vinden zegt niets over de islam als geheel. 95% van de moslims doet hier niet aan mee. De meeste besnijders zijn geen moslim.

sienia
22-01-04, 09:56
Geplaatst door mark61
:confused:

Precies!

Shaheed
22-01-04, 09:59
Geplaatst door Tomas
Die is er wel. Er zijn Imam's die het niet verplichten, maar wel als eer beschouwen voor een meisje en/of de familie. Zoek maar eens na op internet.


Christenen in Somalië besnijden ook.



Het is meer de somalische cultuur dan geloof.

nl-x
22-01-04, 10:06
Nou gaat het echt een beetje te ver met die Hirsi-Ali. Er moeten nu serieuze stappen worden ondernomen tegen haar. Zij draait door en brengt de integriteit en soevereiniteit van meisjes over hun lichaam in het geding.

En waarvoor? In Nederland komt dat praktisch NIET voor. En anders mag dat schaap even met cijfers aankomen dat het zo vaak voorkomt, dat dit genoodzaakt is.

Tevens is dit de zoveelste poging tot een discriminerende wet.

En als laatst. En nou kan ik mij hier vergissen. Maar volgens mij is het besnijden van iemand net zo strafbaar als het piercen van de oren voor oorbellen. Dus aangifte doen, maar dan? [Niet dat ik er voor ben ofzo]

nlx

mark61
22-01-04, 10:14
Geplaatst door Shaheed
Christenen in Somalië besnijden ook.
Het is meer de somalische cultuur dan geloof.

Shaheed, vrouwenbesnijdenis komt in Afrika voor in een gebied van Gambia / Senegal in het westen tot aan Somalië. De mensen die het doen zijn moslim, christen of geen van beide.

Tomas
22-01-04, 10:18
Geplaatst door mark61
Het feit dat er een paar imams zijn die het geslaagd vinden zegt niets over de islam als geheel. 95% van de moslims doet hier niet aan mee. De meeste besnijders zijn geen moslim.

Die percentages ken ik niet. Als je er naar vraagt en zoekt zijn er maar bar weinig op tegen.

En als je sommige Moslims wijst op het feit dat er dergelijke Imans bestaan interesseert ze dat eigenlijk niks. Het enige dat ze dan nog zeggen is iets in de zin van "cultuur" blabla. En zodra er een Moslim even van het Islamforum hier langs komt om ff duidelijk te maken dat het wel Islamitisch en wel een eer is, dan zijn ze direct stil. Totdat er weer een autochtoon over begint, dan krijg je weer de zwakke cultuur opmerkingen.

Daardoor krijg ik dan echt idere keer weer het idee dat het een taboe is onder een aantal Moslims. Ze weten dat ze er slecht mee scoren in het westen, en dat het inderdaad misschien wel een discutaberl puntje is, maar dan toch liever ontkennen dan een mede Moslim afvallen.

mark61
22-01-04, 10:21
Geplaatst door Tomas
Die percentages ken ik niet. Als je er naar vraagt en zoekt zijn er maar bar weinig op tegen.(...)Daardoor krijg ik dan echt idere keer weer het idee dat het een taboe is onder een aantal Moslims. Ze weten dat ze er slecht mee scoren in het westen, en dat het inderdaad misschien wel een discutaberl puntje is, maar dan toch liever ontkennen dan een mede Moslim afvallen.

Alle moslims die ik ken vinden het afgrijselijk. Maar ik wist niet dat het hier al aan de orde was geweest. Nee, elkaar afvallen onder de omstandigheden ligt niet voor de hand. Tis voor de gemiddelde moslim net zo exotisch als voor ons.

Tomas
22-01-04, 10:26
Geplaatst door mark61
Alle moslims die ik ken vinden het afgrijselijk. Maar ik wist niet dat het hier al aan de orde was geweest. Nee, elkaar afvallen onder de omstandigheden ligt niet voor de hand. Tis voor de gemiddelde moslim net zo exotisch als voor ons.

Het is hier al wel 10 keer aan de orde geweest en het stramien is iedere keer hetzelfde.

- Eerst niks met de Islam te maken.
- Dan citaten van Imans die het een eer vinden.
- Dan een aantal die de bewijzen zwak vinden die de Imams aandragen.
- Dan komt er iemand van het Islamforum die iedereen ff de waarheid vertelt.
- En stil is het.

Maar veroordelen? Nee. Wel Ayaan natuurlijk dat ze dit aankaart. Maar dat is ook niks nieuws. Past wel een beetje in het taboe.

sienia
22-01-04, 10:40
Geplaatst door Tomas
Het is hier al wel 10 keer aan de orde geweest en het stramien is iedere keer hetzelfde.

- Eerst niks met de Islam te maken.
- Dan citaten van Imans die het een eer vinden.
- Dan een aantal die de bewijzen zwak vinden die de Imams aandragen.
- Dan komt er iemand van het Islamforum die iedereen ff de waarheid vertelt.
- En stil is het.

Maar veroordelen? Nee. Wel Ayaan natuurlijk dat ze dit aankaart. Maar dat is ook niks nieuws. Past wel een beetje in het taboe.

Dat stramien geldt hier voor meer onderwerpen, maagoed.
Wil best veroordelen, for the record, ben moslima: walgelijke wantoestanden waar per direct een eind aan moet komen. Niet alleen in Nederland maar in de hele wereld!!

Mijn moeder had nog nooit van vrouwenbesnijdenis gehoord tot ze in Nl kwam.

Tomas
22-01-04, 10:43
Geplaatst door sienia
Dat stramien geldt hier voor meer onderwerpen, maagoed.
Wil best veroordelen, for the record, ben moslima: walgelijke wantoestanden waar per direct een eind aan moet komen. Niet alleen in Nederland maar in de hele wereld!!

Mijn moeder had nog nooit van vrouwenbesnijdenis gehoord tot ze in Nl kwam.

't zou wel prettig zijn als je je een beetje schikte in mijn beeldvorming, ja! :mad:

Donna
22-01-04, 10:47
Geplaatst door Zwarte Schaap

De meisjes die nog niet verminkt zijn, worden verplicht tot een jaarlijkse controle tot hun achttiende verjaardag. Als zij dan alsnog besneden zijn, doet de GGD aangifte van verminking.'

De VVD erkent dat het juridisch lastig is mensen te dwingen tot een medische controle, voor zij een strafbaar feit hebben begaan. 'Maar het beschermen van het kind weegt hier zwaarder dan de privacy van de ouders. Iedereen die dat niet erkent, daag ik uit met een betere oplossing te komen.'

Dus al die meisjes moeten naakt met hun benen wijd op een tafel liggen bij de GGD, eens per jaar, voor hun eigen bescherming. Verplicht. Want hun bescherming weegt zwaarder dan de privacy van de ouders????

Sorry, maar is de k*t van een meisje niet haat eigen privacy, en niet die van paps of mans? Welke privacy van de ouders?

Maargoed. Ik vind het wel een goed voorstel eigenlijk. Misschien gaat de VVD dit voorstel ook indienen om alle kinderen van Nederland te beschermen tegen mishandeling. verplicht eens per maand je lijf laten controleren op blauwe plekken. Weigeren de uoders medewerking, dan doet de VVd aangifte van kindermishandeling. Want wie niks te verbergen heeft kan best zijn naakte lijf eens per jaar verplicht laten controleren, dat is logisch.

Goodnight
22-01-04, 10:58
Geplaatst door sienia
Dat stramien geldt hier voor meer onderwerpen, maagoed.
Wil best veroordelen, for the record, ben moslima: walgelijke wantoestanden waar per direct een eind aan moet komen. Niet alleen in Nederland maar in de hele wereld!!

Mijn moeder had nog nooit van vrouwenbesnijdenis gehoord tot ze in Nl kwam.

jouw stem telt niet...
Onze huiskat ziet of leest dit soort dingen niet.....

Voor ons is het net nieuw en vreemd als voor de gemiddelde Nederlander.
Heb in Marokko gewoond in de bush bush en zelfs daaaaar hebben ze er nooit van gehoord.

maar mensen geloven nu eenmaal wat ze willen geloven.

En als je moslima dit veroordeelt, wordt het aangemerkt als; je wil gewoon je groep niet afvallen....

Dus nog even voor de duidelijkheid voor diegenen die het maar niet willen leren:

Besnijdenis is niet iets wat de Islam voorschrijft ( anders werd het net als bij mannen besnijdenis toegepast op IEDERE vrouw)

Dat AHA wordt bekritiseerd heeft meer te maken met HAAR manier van dingen bespreekbaar maken dan met het feit dat ze afvallig zou zijn.


hebben mensen dit nog steeds niet door??

taouanza
22-01-04, 11:04
Geplaatst door Goodnight
jouw stem telt niet...
Onze huiskat ziet of leest dit soort dingen niet.....

Voor ons is het net nieuw en vreemd als voor de gemiddelde Nederlander.
Heb in Marokko gewoond in de bush bush en zelfs daaaaar hebben ze er nooit van gehoord.

maar mensen geloven nu eenmaal wat ze willen geloven.

En als je moslima dit veroordeelt, wordt het aangemerkt als; je wil gewoon je groep niet afvallen....

Dus nog even voor de duidelijkheid voor diegenen die het maar niet willen leren:

Besnijdenis is niet iets wat de Islam voorschrijft ( anders werd het net als bij mannen besnijdenis toegepast op IEDERE vrouw)

Dat AHA wordt bekritiseerd heeft meer te maken met HAAR manier van dingen bespreekbaar maken dan met het feit dat ze afvallig zou zijn.


hebben mensen dit nog steeds niet door??


Leuk onderschrift zeg! :rood:

sienia
22-01-04, 11:06
Geplaatst door Goodnight
jouw stem telt niet...
Onze huiskat ziet of leest dit soort dingen niet.....

Voor ons is het net nieuw en vreemd als voor de gemiddelde Nederlander.
Heb in Marokko gewoond in de bush bush en zelfs daaaaar hebben ze er nooit van gehoord.

maar mensen geloven nu eenmaal wat ze willen geloven.

En als je moslima dit veroordeelt, wordt het aangemerkt als; je wil gewoon je groep niet afvallen....

Dus nog even voor de duidelijkheid voor diegenen die het maar niet willen leren:

Besnijdenis is niet iets wat de Islam voorschrijft ( anders werd het net als bij mannen besnijdenis toegepast op IEDERE vrouw)

Dat AHA wordt bekritiseerd heeft meer te maken met HAAR manier van dingen bespreekbaar maken dan met het feit dat ze afvallig zou zijn.


hebben mensen dit nog steeds niet door??

Flauw zeg, discriminatie!! :p

Tuurlijk de islam schrijft het niet voor, dat weten jij en ik, Thomas nu ook, alleen vraagt hij zich (terecht) af waarom dit soort zaken nooit veroordeelt worden door moslims. Of bijna nooit veroordelende geluiden te horen zijn.
Je hebt natuurlijk wel een Nawal el Sadawi, maar die ageert te extreem door het juist wel op de islam af te schuiven en krijgt daardoor weinig steun van moslima´s. Zie ook Hirsi Ali.

taouanza
22-01-04, 11:19
Geplaatst door sienia
Flauw zeg, discriminatie!! :p

Tuurlijk de islam schrijft het niet voor, dat weten jij en ik, Thomas nu ook, alleen vraagt hij zich (terecht) af waarom dit soort zaken nooit veroordeelt worden door moslims. Of bijna nooit veroordelende geluiden te horen zijn.
Je hebt natuurlijk wel een Nawal el Sadawi, maar die ageert te extreem door het juist wel op de islam af te schuiven en krijgt daardoor weinig steun van moslima´s. Zie ook Hirsi Ali.


Ik heb net Het Verboden dakterras gelezen, en er zijn zelfs islamitische feministen in de 19e eeuw. Waarom je daar niks over hoort begrijp ik ook niet.
En door de eeuwen heen waren Islamitische vrouwen die zich niet bij alles wat hun wijs werd gemaakt neerlegde.
Hmm mischien aan ons omdat allemaal boven water te halen.

mark61
22-01-04, 11:31
Geplaatst door taouanza
En door de eeuwen heen waren Islamitische vrouwen die zich niet bij alles wat hun wijs werd gemaakt neerlegde.
Hmm mischien aan ons omdat allemaal boven water te halen.

Het Osmaanse rijk werd vaak achter de schermen geregeerd door de Sultan Valide, de koningin-moeder zak maar zeggen. Die zette dan haar ene zoon op om de andere te vermoorden, en meer van dat soort intriges. Roxelane was een beroemde. Maar die was als kafira aan haar carrière begonnen. Misschien telt dat niet.

Is dit wat je bedoelt?

~Panthera~
22-01-04, 11:35
Geplaatst door Donna
Misschien gaat de VVD dit voorstel ook indienen om alle kinderen van Nederland te beschermen tegen mishandeling. verplicht eens per maand je lijf laten controleren op blauwe plekken. Weigeren de uoders medewerking, dan doet de VVd aangifte van kindermishandeling. Want wie niks te verbergen heeft kan best zijn naakte lijf eens per jaar verplicht laten controleren, dat is logisch.
-------------------

:duim: Goed plan ! scheelt toch zeker zo'n 50.000 mishandelde kinderen.

Oh.....shit.....is niet intressant voor de VVD, heeft niets met Islam te maken. :moe:

taouanza
22-01-04, 11:41
Geplaatst door mark61
Het Osmaanse rijk werd vaak achter de schermen geregeerd door de Sultan Valide, de koningin-moeder zak maar zeggen. Die zette dan haar ene zoon op om de andere te vermoorden, en meer van dat soort intriges. Roxelane was een beroemde. Maar die was als kafira aan haar carrière begonnen. Misschien telt dat niet.

Is dit wat je bedoelt?

Ja zoiets is ook goed.Liever moordlustig dan zwak.
Ik haat prinsessen die hun enkels verzwikken en dan gedragen moeten worden.:moe:

mark61
22-01-04, 12:06
Geplaatst door taouanza
Ja zoiets is ook goed.Liever moordlustig dan zwak.
Ik haat prinsessen die hun enkels verzwikken en dan gedragen moeten worden.:moe:

Pas maar op voor een Osmaanse prinses. Bloedlink.

taouanza
22-01-04, 12:10
Geplaatst door mark61
Pas maar op voor een Osmaanse prinses. Bloedlink.

Als het goed is zijn die allemaal hartstikke dood dus dat zal wel meevallen.

mark61
22-01-04, 12:19
Geplaatst door taouanza
Als het goed is zijn die allemaal hartstikke dood dus dat zal wel meevallen.

Mooi niet. Maar ze leven anoniem.

Mark
22-01-04, 12:32
Ik heb alvast een solliciatiebrief geschreven!!

"doe je broekje maar uit"

taouanza
22-01-04, 12:35
Geplaatst door Mark
Ik heb alvast een solliciatiebrief geschreven!!

"doe je broekje maar uit"

Heeeeeeeeeeeeeeey waar kom jij ineens vandaan?

Mark
22-01-04, 12:37
Geplaatst door taouanza
Heeeeeeeeeeeeeeey waar kom jij ineens vandaan?

Ik zag iets over schaamlippen en schrok wakker.

taouanza
22-01-04, 12:41
Geplaatst door Mark
Ik zag iets over schaamlippen en schrok wakker.





:moe:

Puk
22-01-04, 12:42
Geplaatst door nl-x
Nou gaat het echt een beetje te ver met die Hirsi-Ali. Er moeten nu serieuze stappen worden ondernomen tegen haar. Zij draait door en brengt de integriteit en soevereiniteit van meisjes over hun lichaam in het geding.

En waarvoor? In Nederland komt dat praktisch NIET voor. En anders mag dat schaap even met cijfers aankomen dat het zo vaak voorkomt, dat dit genoodzaakt is.

Tevens is dit de zoveelste poging tot een discriminerende wet.

En als laatst. En nou kan ik mij hier vergissen. Maar volgens mij is het besnijden van iemand net zo strafbaar als het piercen van de oren voor oorbellen. Dus aangifte doen, maar dan? [Niet dat ik er voor ben ofzo]

nlx

Het hoofd van een ander piercen met een kogel mag dus niet in Nederland.

Dutchguy
22-01-04, 13:34
Geplaatst door Donna
Dus al die meisjes moeten naakt met hun benen wijd op een tafel liggen bij de GGD, eens per jaar, voor hun eigen bescherming. Verplicht. Want hun bescherming weegt zwaarder dan de privacy van de ouders????

Sorry, maar is de k*t van een meisje niet haat eigen privacy, en niet die van paps of mans? Welke privacy van de ouders?

Maargoed. Ik vind het wel een goed voorstel eigenlijk. Misschien gaat de VVD dit voorstel ook indienen om alle kinderen van Nederland te beschermen tegen mishandeling. verplicht eens per maand je lijf laten controleren op blauwe plekken. Weigeren de uoders medewerking, dan doet de VVd aangifte van kindermishandeling. Want wie niks te verbergen heeft kan best zijn naakte lijf eens per jaar verplicht laten controleren, dat is logisch.

Kijk, dat vind ik nou een klasse-idee en ik hoop dat Den Haag dit ook oppakt. Kindermishandeling komt erg veel voor en door alle kinderen te controleren kan hier ook wat mee gedaan worden.

Tomas
22-01-04, 13:39
Geplaatst door Dutchguy
Kijk, dat vind ik nou een klasse-idee en ik hoop dat Den Haag dit ook oppakt. Kindermishandeling komt erg veel voor en door alle kinderen te controleren kan hier ook wat mee gedaan worden.

Ik wil geen spelbreker zijn, maar volgens mij bestaat dat allang: Je hebt namelijk het consultatie bureau die dat minstens halfjaarlijks doet en daarna de schoolarts die dat even jaarlijks checkt. En dat is ook de vertrouwens persoon voor de school in het geval ze het vermoeden.

Maar het is blijkbaar niet voldoende. De controle is niet waterdicht of doet niet iedere school hier aan mee?

Tomas
22-01-04, 13:42
Geplaatst door sienia
Tuurlijk de islam schrijft het niet voor, dat weten jij en ik, Thomas nu ook, alleen vraagt hij zich (terecht) af waarom dit soort zaken nooit veroordeelt worden door moslims. Of bijna nooit veroordelende geluiden te horen zijn.
Je hebt natuurlijk wel een Nawal el Sadawi, maar die ageert te extreem door het juist wel op de islam af te schuiven en krijgt daardoor weinig steun van moslima´s. Zie ook Hirsi Ali.

Hmmm...

Waar blijven nu de fundamentalisten van het Islamforum als je ze nodig hebt?! Moet ik ze zelf gaan halen?

nl-x
22-01-04, 13:45
Geplaatst door Tomas
Ik wil geen spelbreker zijn, maar volgens mij bestaat dat allang: Je hebt namelijk het consultatie bureau die dat minstens halfjaarlijks doet en daarna de schoolarts die dat even jaarlijks checkt. En dat is ook de vertrouwens persoon voor de school in het geval ze het vermoeden.

Maar het is blijkbaar niet voldoende. De controle is niet waterdicht of doet niet iedere school hier aan mee?

Zo een schoolarts is er alleen om je voor de rest van de klas te vertellen dat je luizen hebt :hihi:

Dutchguy
22-01-04, 13:47
Geplaatst door Tomas
Ik wil geen spelbreker zijn, maar volgens mij bestaat dat allang: Je hebt namelijk het consultatie bureau die dat minstens halfjaarlijks doet en daarna de schoolarts die dat even jaarlijks checkt. En dat is ook de vertrouwens persoon voor de school in het geval ze het vermoeden.

Maar het is blijkbaar niet voldoende. De controle is niet waterdicht of doet niet iedere school hier aan mee?

OK, dat wist ik niet. Maar ik denk inderdaad dat dan heel veel gevallen niet gemeld worden. Zou best kunnen dat scholen hier niets mee doen. Dat scholen heel veel niet melden bleek wel in de discussies rond wat er in Den Haag gebeurd is.

Tomas
22-01-04, 13:47
Geplaatst door nl-x
Zo een schoolarts is er alleen om je voor de rest van de klas te vertellen dat je luizen hebt :hihi:

Ja, dat doen ze met allochtonen. Maar deze opmerking begon volgens mij met kindermishandeling onder autochtone kinderen. En dat doen ze wel.

Tomas
22-01-04, 13:50
Geplaatst door Dutchguy

Dat scholen heel veel niet melden bleek wel in de discussies rond wat er in Den Haag gebeurd is.

Schooldirecteuren beledigd door Van der Hoeven

Uitgegeven: 22 januari 2004 12:19
Laatst gewijzigd: 22 januari 2004 12:55

UTRECHT - Minister Van der Hoeven (Onderwijs) heeft schooldirecteuren beledigd met haar stelling dat op te veel scholen geweld door directies wordt verbloemd. Dat hebben de drie organisaties van schooldirecteuren kenbaar gemaakt in een brief aan de minister. Vrijdag is er een verzoeningsgesprek.

De VVO, de organisatie van managers in het voortgezet onderwijs heeft dat donderdag gemeld. De brief is namens de VVO, de AVS (directeuren in het primair onderwijs) en de BVE-raad (beroepsonderwijs) persoonlijk overhandigd aan minister Van der Hoeven.

Behalve over de krenkende opmerkingen van de minister zijn de organisaties ook slecht te spreken over de bezuinigingen in het onderwijs en het schrappen van veel conciërges en klasse-assistenten.

(c) www.nu.nl

Scholen proberen wel degelijk het een en ander naar buiten te brengen. Maar de maatschappij wil het liever niet horen. Is namelijk allemaal lastig enzo...

Canaris
22-01-04, 14:21
Gratis Info

Unfortunately, few statistical studies have been made; only rough estimates are available of the frequency with which FGM is performed. In some countries, the practice is near universal. One source 1 estimates that 90% or more of the girls in Djibouti, Ethiopia and Eritrea, Sierra Leone, Somalia, and Sudan (North) have been mutilated. The same source indicates that over 50% of the girls in Benin, Burkina Faso, Central African Republic, Chad, Côte d'Ivoire, Egypt, Gambia, Guinea, Guinea Bissau, Kenya, Liberia, Mali, Nigeria and Togo have been operated on. The FGM Education and Networking Project maintains a regularly updated list of countries, population groups, and the types of operation performed. There are over 30 million mutilated women currently living in Nigeria, and about 24 million in Ethiopia and Eritrea. Various groups estimate that from 114 to 130 million women worldwide have had the operation. FGM is outlawed in some countries where it had been widely practiced, such as Kenya and Senegal. It is criminalized in some western countries, where it is normally practiced only by a small number of recent immigrants

FGM: A cultural not a religious practice:
This mutilating operation is often associated mainly with the religion of Islam. This is incorrect. FGM is primarily a social practice, not a religious one. Female genital mutilation predated Islam. It originated in Africa and remains today a mainly African cultural practice. Some indicators of this are:

It is widely practiced in countries where the predominant religion is Christianity: Examples are Ethiopia and Kenya.
In multi-faith countries, it is often forced on girls whose families follow all faiths: Animism religions, Christianity, and Islam. For example, it is frequently practiced among both Muslims, Christians and Animists in Ethiopia, Eritrea, Sierra Leone, and Sudan. 3
FGM was once practiced by Ethiopian Jews (a.k.a. Beta Isreal; formerly known by the derogatory term "Falashas"). 9, 16, 17,19 This practiced was apparently discontinued some time ago. A pediatrician who works in the Beta Israel community claims that they no do not practice FGM in Israel. Also, their daughters who were born in Ethiopia were not mutilated. 22
FGM has spread to countries in or near Africa (e.g. Egypt) which are Muslim. But FGM is rare or nonexistent in many other Muslim countries. Examples are Iran, Jordan, Lebanon, Syria, and Turkey. Also, It is not done in the Maghreb countries of Northwest Africa.
FGM is only occasionally found in Indonesia and other predominately Muslim countries in Asia.

One of the motivations for this essay is the misperception by many people that the practice is a religious one. That belief has led to unjustified religious intolerance against Muslims.


Het schijnt dat de enige vaders die van hun kinderen houden , de joodse vaders zijn , daar zij als enige deze barbarei hebben kunnen uitroeien

sienia
22-01-04, 14:36
Geplaatst door Tomas
Hmmm...

Waar blijven nu de fundamentalisten van het Islamforum als je ze nodig hebt?! Moet ik ze zelf gaan halen?

Doet de mening van de normale moslims er dan niet toe?? Is al de tweede vandaag....

hmmm
Bedenk me net dat de ´normale´moslim natuurlijk weer valt onder de noemer ´zwijgende meerderheid ´.

Ridouan
22-01-04, 14:51
Geplaatst door mark61
Shaheed, vrouwenbesnijdenis komt in Afrika voor in een gebied van Gambia / Senegal in het westen tot aan Somalië. De mensen die het doen zijn moslim, christen of geen van beide.

Juist.

Tomas
22-01-04, 14:51
Geplaatst door sienia
Doet de mening van de normale moslims er dan niet toe?? Is al de tweede vandaag....

Geduld. Ik wacht op de fundamentalisten en dan wil ik de reacties daarop wel weer eens zien. Misschien loopt het dit keer wel anders. Aangezien jullie het ook al over literatuur hebben enzo, ben ik bang dat het wel eens heel anders dan mijn vooroordeel kan gaan. Maar ik houd moed.

Tomas
22-01-04, 14:53
Geplaatst door Ridouan
Juist.

Is dan elke vorm van vrouwenbesnijdenis niet Islamitisch. Dus altijd afkeurenswaardig?

sienia
22-01-04, 14:56
Geplaatst door Tomas
Geduld. Ik wacht op de fundamentalisten en dan wil ik de reacties daarop wel weer eens zien. Misschien loopt het dit keer wel anders. Aangezien jullie het ook al over literatuur hebben enzo, ben ik bang dat het wel eens heel anders dan mijn vooroordeel kan gaan. Maar ik houd moed.

Wie zijn trouwens die fundies (of bestempel jij als fundies)??

Ridouan
22-01-04, 14:57
Geplaatst door Tomas
Is dan elke vorm van vrouwenbesnijdenis niet Islamitisch. Dus altijd afkeurenswaardig?

Allahoe a3lem er is meningsverschil over. Ik durf dat niet te zeggen nu. Maar definieer eerst vrouwenbesnijdens t.o.v van vrouwenmishandeling.

Clitorus weghalen is verboden. Een sneetje maken in de clitoris is meningsverschil over.

De eikel weghalen is ook verboden, de voorhuid weghalen is verplicht ( de sterkste mening ).

Ciao

P.s ik verwacht een normale dialoog kan dat niet, dan ga ik geen moeite doen.

Tomas
22-01-04, 15:00
Geplaatst door sienia
Wie zijn trouwens die fundies (of bestempel jij als fundies)??

Ik vergeet die namen steeds. Volgens mij was het de laatste keer een mohammed ofzoiets. Ik heb op IslamenMeer een oproep geplaatst... Misschien dat er wat hier komt om jullie even flink de oren te wassen.

Canaris
22-01-04, 15:00
het vreemde is dat de Koran toch zegt
Allah heeft ons het beste geschapen. (of zoiets) Beter kan het niet (Vulgo)

Waarom dan de beschneidenis? Waarom niet metteen een eikel zonder voorhuid scheppen?

Tomas
22-01-04, 15:01
Geplaatst door Ridouan

P.s ik verwacht een normale dialoog kan dat niet, dan ga ik geen moeite doen.

Met mij is dat niet mogelijk, maar dat hoeft ook niet.

Ridouan
22-01-04, 15:09
Geplaatst door Canaris
het vreemde is dat de Koran toch zegt
Allah heeft ons het beste geschapen. (of zoiets) Beter kan het niet (Vulgo)

Waarom dan de beschneidenis? Waarom niet metteen een eikel zonder voorhuid scheppen?

In de beste vorm:

95:4. Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen,

De mens kan lopen, rennen, heeft vingers e.d.

Verder waarom knip je nagels, haar e.d ? Dit is een onlogische vraag. Allah heeft de mens in zijn of haar beste vorm geschapen. En Allah gebied verder de mens wat goed voor haar en hem is...

Jezus vrede zij met hem was ook besneden net als Abraham vrede zij met hem....

Ciao

Puk
22-01-04, 15:12
Geplaatst door Ridouan
In de beste vorm:

95:4. Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen,

De mens kan lopen, rennen, heeft vingers e.d.

Verder waarom knip je nagels, haar e.d ? Dit is een onlogische vraag. Allah heeft de mens in zijn of haar beste vorm geschapen. En Allah gebied verder de mens wat goed voor haar en hem is...

Jezus vrede zij met hem was ook besneden net als Abraham vrede zij met hem....

Ciao

Dus als je je voorhuid niet regelmatig knipt dan hangt je voorhuid op een gegeven moment op je schoenen?

Geen last van...

Ridouan
22-01-04, 15:17
Geplaatst door Puk
Dus als je je voorhuid niet regelmatig knipt dan hangt je voorhuid op een gegeven moment op je schoenen?

Geen last van...

Nee als je deze nooit weghaald dan zit er wel smegma of urine in je onderbroek....Of op je schoenen...

Dag

Lees s.v.p ook voor Canaris...

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=7073&dgn=4

Puk
22-01-04, 15:21
Geplaatst door Ridouan
Nee als je deze nooit weghaald dan zit er wel smegma of urine in je onderbroek....Of op je schoenen...

Dag

Lees s.v.p ook voor Canaris...

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=7073&dgn=4

Oh ja dokter Smegma?

Wassen kan tegenwoordig!

sienia
22-01-04, 15:21
Geplaatst door Tomas
Ik vergeet die namen steeds. Volgens mij was het de laatste keer een mohammed ofzoiets. Ik heb op IslamenMeer een oproep geplaatst... Misschien dat er wat hier komt om jullie even flink de oren te wassen.

Na wat rondneuzen daar vond ik ook nog iets anders interessants. Simon heeft daar strafpunten opgelopen met denk ik deze thread:

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=84156

Tsk tsk tsk...

Theologisch gekissebis, in de Koran staat toch dat men er toch niet uitkomt! (Althans zo heb ik het dan weer geinterpreteerd met mijn bescheiden kennis.)

Aangezien ik toch al als zondares bestempeld ben, weliswaar door een heiden geloof ik, vin ik dat ik wel kan zeggen dat de uitspraken van Simon als beledigend kunnen worden ervaren, maar niet genoeg om er strafpunten voor uit te delen. Ik heb hardere, beledigender, walgelijker etc uitspraken op deze site gelezen.

Mark
22-01-04, 15:23
Geplaatst door Ridouan
Verder waarom knip je nagels, haar e.d ? Dit is een onlogische vraag. Allah heeft de mens in zijn of haar beste vorm geschapen.

Dit begrijp ik even niet. Waarom is dit een onlogische vraag? Als de mens eigenlijk geen voorhuid zou moeten hebben dan is de mens dus niet perfect geschapen maar moet hij deze schoonheidsfout van god zelf met een mes corrigeren.

Haren en nagels kan ik nog begrijpen, immers als die afbreken o.i.d. moeten ze vervangen worden.

Tomas
22-01-04, 15:25
Geplaatst door sienia
Theologisch gekissebis, in de Koran staat toch dat men er toch niet uitkomt! (Althans zo heb ik het dan weer geinterpreteerd met mijn bescheiden kennis.)

't gaat nu ook alleen nog maar over de voorhuid. Dus ik geef op.

En over Simon's strafpunten mag ik niet praten hier van Wv zegt ie net in een pm. En of ik dit had mogen zeggen merk ik ook wel weer.

Ridouan
22-01-04, 15:28
Geplaatst door Puk
Oh ja dokter Smegma?

Wassen kan tegenwoordig!

Wegwassen ja....Zonder de voorhuid heb je dat niet.........Dus je gaat naar de w.c en wast dan...Dan pak je de auto naar Amsterdam, hee een file....Het is wel erg warm en maar aankoeken onder de voorhuid......

Snap je het nu ?

Moslims gaan meestal naar de w.c met water en tenminste reinigen ze zichzelf goed.....

Jij gaat uit van reinigen na.....Wij zijn al voorbereid voor het zover komt.... :melig:

Qwertyno
22-01-04, 15:31
Geplaatst door Ridouan
In de beste vorm:
95:4. Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen,

Tot nu toe heb ik geen schepsel gezien in een betere vorm als die van een mens.

voor de rest heeft besnijdenis bij mannen te maken met hygiene regels.
Net zoals je voor het bidden moet wassen.

sienia
22-01-04, 15:33
Geplaatst door Tomas
't gaat nu ook alleen nog maar over de voorhuid. Dus ik geef op.

En over Simon's strafpunten mag ik niet praten hier van Wv zegt ie net in een pm. En of ik dit had mogen zeggen merk ik ook wel weer.
Dus zijn uitlatingen waren nog erger dan wat ik daarnet las?? Zoiets mag je zeker ook niet pm´en??

Die voorhuid is ook weinig boeiend. :moe:

Ridouan
22-01-04, 15:33
quote:
Geplaatst door Ridouan
Verder waarom knip je nagels, haar e.d ? Dit is een onlogische vraag. Allah heeft de mens in zijn of haar beste vorm geschapen.


Geplaatst door Mark
Dit begrijp ik even niet. Waarom is dit een onlogische vraag? Als de mens eigenlijk geen voorhuid zou moeten hebben dan is de mens dus niet perfect geschapen maar moet hij deze schoonheidsfout van god zelf met een mes corrigeren.

De mens is in zijn of haar beste vorm geschapen, niet perfect....Verder is het besnijden een gebod van Allah wat men opvolgt. Net als andere reinheidsvoorschriften.....Het niet of wel besnijden betekent niet dat dat uitmaakt voor de vorm van Schepping, het gaat om gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid.... En reinheid en onreinheid...Allah schept de mens dus in de beste vorm en gebied....Kijk ook wie de eerste mens was...Adam vrede zij met hem...



Haren en nagels kan ik nog begrijpen, immers als die afbreken o.i.d. moeten ze vervangen worden.

Haren worden ook langer Mark...Denk ook aan beroepen dat je geen lange nagels kunt hebben etc.

Puk
22-01-04, 15:34
Geplaatst door Ridouan
Wegwassen ja....Zonder de voorhuid heb je dat niet.........Dus je gaat naar de w.c en wast dan...Dan pak je de auto naar Amsterdam, hee een file....Het is wel erg warm en maar aankoeken onder de voorhuid......

:melig:

Gewoon raampje openzetten.

Lamaar lekker waaien...

Ridouan
22-01-04, 15:35
Geplaatst door Qwertyno
Tot nu toe heb ik geen schepsel gezien in een betere vorm als die van een mens.

voor de rest heeft besnijdenis bij mannen te maken met hygiene regels.
Net zoals je voor het bidden moet wassen.

Na3am en dat je onreinheden verwijdert van lichaam en uit kleding.

Ach de islaam is compleet, wal7amdullilah...

Ridouan
22-01-04, 15:37
Grappig:


Geplaatst door Puk
Oh ja dokter Smegma?

Wassen kan tegenwoordig!

Wegwassen ja....Zonder de voorhuid heb je dat niet.........Dus je gaat naar de w.c en wast dan...Dan pak je de auto naar Amsterdam, hee een file....Het is wel erg warm en maar aankoeken onder de voorhuid......

Snap je het nu ?

Moslims gaan meestal naar de w.c met water en tenminste reinigen ze zichzelf goed.....

Jij gaat uit van reinigen na.....Wij zijn al voorbereid voor het zover komt.... :melig:


Geplaatst door Puk
Gewoon raampje openzetten.

Lamaar lekker waaien...

Met een dichte broek en een onderbroek en een velletje eroverheen :schrik: :lole:

De islaam is de reinste :p face it....

Tomas
22-01-04, 15:40
Geplaatst door sienia
Dus zijn uitlatingen waren nog erger dan wat ik daarnet las?? Zoiets mag je zeker ook niet pm´en??

Nee, ik had die link niet mogen plaatsen en het onderwerp hier niet mogen aankaarten. Ik heb niet iets ergers gelezen verder.


Die voorhuid is ook weinig boeiend. :moe:

:haha: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik zie wel degelijk voordelen in een voorhuid. Maargoed. Daar zullen we het ook maar niet over hebben. Want dan krijgt Wv het helemaal druk.

Puk
22-01-04, 15:41
Geplaatst door Ridouan
Grappig:


Met een dichte broek en een onderbroek en een velletje eroverheen :schrik: :lole:

De islaam is de reinste :p face it....

Ik weet niet. Zit jij in je blote kont in de auto? :schok:

Mark
22-01-04, 15:41
Als ik eerlijk ben Ridouan volg ik de logica van je antwoord niet. Ik vermoed dat jij gewoon accepteert dat de zaken zo zijn omdat god het wel beter zal weten. Voor mij is dat lastig.

Je ranzige opmerkingen over de voorhuid staan trouwens ver van de werkelijkheid af. Er zijn wel meer delen van je lichaam die vies kunnen worden als je het echt verwaarloosd maar in de praktijk gebeurt dat bij 99% van de mensen niet.

De hygiene kwestie is de huidige tijd met modern sanitair achterhaald en ingehaald door de gevaren van infectie en slecht vakmanschap tijdens de besnijdenis. Laat staan het feit dat alle lichaamsdelen een functie hebben en dat wegsnijden nooit goed kan zijn...

Ridouan
22-01-04, 15:54
Geplaatst door Mark
Als ik eerlijk ben Ridouan volg ik de logica van je antwoord niet. Ik vermoed dat jij gewoon accepteert dat de zaken zo zijn omdat god het wel beter zal weten. Voor mij is dat lastig.

Jij hebt een fijne benader manier. Bedankt. Dat vooraf.

Ja dat kan. Ik vind het erg logisch. De beste vorm is dus hoe de mens geschapen is ( algemene uitspraak ). Kijk ook wat de mens allemaal kan. Maar ok.



Je ranzige opmerkingen over de voorhuid staan trouwens ver van de werkelijkheid af. Er zijn wel meer delen van je lichaam die vies kunnen worden als je het echt verwaarloosd maar in de praktijk gebeurt dat bij 99% van de mensen niet.

Wat is vies ? Ik zeg urine, ontlasting e.d. Verder was het erg logisch wat ik zei. Kijk ook aub in de link.....Het koekt aan onder het vel Mark. Maar ja..Bij mij niet :wohaa: Al7amdullilah. Ik reageerde meer op Puk....Je kunt het geslachtsdeel nooit zo rijn houden als zonder voorhuid, dat is logica en medisch bewezen....



De hygiene kwestie is de huidige tijd met modern sanitair achterhaald en ingehaald door de gevaren van infectie en slecht vakmanschap tijdens de besnijdenis. Laat staan het feit dat alle lichaamsdelen een functie hebben en dat wegsnijden nooit goed kan zijn...

Nou dat is maar te betwijfelen. Is er net als in Saoudie Arabie in haast iedere w.c standaard een slangetje om met water te reinigen ?

De besnijdenis kan zeker infecties veroorzaken, maar in de gebieden waar dat is is het sanitair niet als het moderne......
In de gebieden van het moderne sanitair is de medische behandeling ook goed.....

De penis is een deel, de voorhuis weghalen maakt deze reiner en niets wordt weggehaald van de functie, alleen onreinheden.....

Je vergelijkt het slurfje met de gehele penis. Zoals ik eerder zei verwijdert men ook haren, nagels, eelt, amandelen :duim: Soms is het beter iets te verwijderen.....Ik ben het eens dat de penis verwijderen een misdaad is. Net als de clitorus.....

Mvg Ridouan.

P.s de nagels knippen betekent niet de nagels verwijderen....De voorhuid weghalen is het niet de penis verwijderen, functioneler maken :fpetaf:

Ridouan
22-01-04, 15:56
Geplaatst door Puk
Ik weet niet. Zit jij in je blote kont in de auto? :schok:

Waaien lukt dus niet he :haha:

We komen er wel. Besnijden is gratis go for it stud, heb je ook eens een schone onderbroek :duim:

~Panthera~
22-01-04, 16:01
k wordt een beetje misselijk......mag het ? :aanwal:

Puk
22-01-04, 16:34
Geplaatst door Ridouan
Waaien lukt dus niet he :haha:

We komen er wel. Besnijden is gratis go for it stud, heb je ook eens een schone onderbroek :duim:

Niet nodig. Dit was ik nog vergeten:

Voor dat probleem van aankoeken in de auto (niet mijn woorden), hebben de ongelovigen de airco uitgevonden! :duim:

Leve de Vooruitgang!

mark61
22-01-04, 16:37
Geplaatst door ~Panthera~
k wordt een beetje misselijk......mag het ? :aanwal:

Het mag, maar hoeft niet speciaal. Moet je maar niet zo nieuwsgierig zijn, dat krijg je ervan.

BiL@L
22-01-04, 18:36
Besnijdenis bestond al ver voordat de laatste der profeten Mohammad vrede en zegeningen zij met hem, de zuivere eenheidsgeloofsleer kwam onderwijzen. Voor degenen die hier serieus in geïnteresseerd zijn een linkje:

http://www.benjebangvoormij.nl/showthread.php?s=&threadid=1150&pagenumber=1

nl-x
22-01-04, 19:10
Geplaatst door Puk
Niet nodig. Dit was ik nog vergeten:

Voor dat probleem van aankoeken in de auto (niet mijn woorden), hebben de ongelovigen de airco uitgevonden! :duim:

Leve de Vooruitgang!

Ik kan me een Engelsman herinneren die een autofabrikant voor het gerecht daagde omdat zn voeten waren bevroren door de airco. STEL JE EENS VOOR... :eek:


PS. Gaat werkelijk weer NERGENS over :)

Ridouan
22-01-04, 23:19
Geplaatst door Puk
Niet nodig. Dit was ik nog vergeten:

Voor dat probleem van aankoeken in de auto (niet mijn woorden), hebben de ongelovigen de airco uitgevonden! :duim:

Leve de Vooruitgang!

Die ook waait in je onderbroek, broek en onder het velletje hahahhahah :nl: Zet het raar maar open en de airco maar nog steeds zul je een zure grap hebben :rambo: Het is gratis :engel:

Puk
23-01-04, 13:03
Geplaatst door Ridouan
Die ook waait in je onderbroek, broek en onder het velletje hahahhahah :nl: Zet het raar maar open en de airco maar nog steeds zul je een zure grap hebben :rambo: Het is gratis :engel:

Gaat een vreemde kant op. Jij wilt me te graag.

Ga je het zeker bakken en oppeuzelen... :schok:

Daviddavid
23-01-04, 13:20
Geplaatst door Ridouan
Die ook waait in je onderbroek, broek en onder het velletje hahahhahah :nl: Zet het raar maar open en de airco maar nog steeds zul je een zure grap hebben :rambo: Het is gratis :engel:


Een vraagje, aangezien je zo goed op de hoogte bent: hoeveel onbesneden exemplaren... Ach, laat ook maar.