PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse angstcultuur zorgt voor afwentelen schuld op Marokkanenen Turken.



Zwarte Schaap
22-01-04, 13:58
'Gezag wordt hier niet meer erkend'

Van onze verslaggever Bart Jungmann

HAARLEM - Autochtone Nederlanders voelen zich door de globalisering steeds minder thuis in hun eigen natie, zegt Ibrahim Yerden. 'Ze zijn bang.' Dat onbehagen wentelen ze af op hun Turkse en Marokkaanse landgenoten.

Er was eens een Turk die verhuisde van een zwarte wijk naar een witte wijk. Hij voelde er zich de koning te rijk. Mooi huis, mooie tuin, fijne buurt. Op een dag groette hij zijn buurman en herhaalde nog maar eens hoe blij hij was met zijn nieuwe woning. 'Jij wel', zei de buurman, 'maar ik niet. Mijn huis is in waarde gedaald en dat van jou is omhooggeschoten.'

Het is een mop die het goed doet in de Nederlands-Turkse gemeenschap en ze fungeert ditmaal als vrolijk uitroepteken achter het betoog van Ibrahim Yerden. Integratie moet van twee kanten komen, luidt zijn stelling: 'Waarom wordt nooit de vraag gesteld of autochtonen werkelijk bereid zijn allochtonen te accepteren?'

Yerden is cultureel antropoloog en hij werkt voor het Provinciaal Instituut voor Maatschappelijke Ontwikkeling in Noord-Holland. Ibrahim Yerden werd geboren in Turkije en groeide daar ook op. Nu is hij, behalve Haarlemmer, een ingezetene van het Koninkrijk der Nederlanden.

Sinds de aanslagen in Amerika en de opkomst van Pim Fortuyn is dat laatste een stuk minder vanzelfsprekend. 'Ze hebben me het Nederlanderschap ontnomen', zegt hij. 'Ik krijg nu automatisch het etiket opgeplakt van Turk, terwijl ik dat helemaal niet ben. Ik ben een Nederlander.'

Zo kijkt Ibrahim Yerden ook aan tegen de discussie over de al dan niet gelukte integratie, die deze week weer is opgelaaid met de publicatie van het rapport van de Tweede-Kamercommissie onder leiding van VVD'er Blok. Eigenlijk gaat die discussie veel meer over autochtonen dan over allochtonen.

Nederland is op drift geraakt, betoogt Yerden. De globalisering is niet tegen te houden, de Europese eenwording is onontkoombaar en de maatschappelijke cohesie staat onder steeds grotere druk door de voortschrijdende individualisering.

'Autochtonen die ik spreek, hebben geen houvast meer. Ze missen hun gulden, de politieke partijen vormen geen vanzelfsprekend tehuis meer, ze kunnen zich niet meer als natie identificeren. Ze zijn bang.' De allochtonen, en dan met name Turken en Marokkanen, worden van links tot rechts beschouwd als probleemgroep. Ze vormen als het ware de spiegel waarin de autochtonen hun identiteit herdefiniëren.

De overheid versterkt dat wij-tegen-zij-verhaal door erin mee te gaan en geen oog te hebben voor wat al wel is bereikt. Over onderwijs: 'Ook allochtone ouders erkennen tegenwoordig het belang van een goede opleiding.' Over de taal: 'Jongeren spreken de taal perfect.'

Ook in de nasleep van de moord op docent Hans van Wieren miste hij de nuancering. 'Voor het motief wordt sterk de nadruk gelegd op aantasting van de eer en dat dat typisch Turks zou zijn. Maar in Turkije is het respect voor een leraar juist groot. Ik zou het eerder een Nederlands probleem noemen. Gezag wordt hier niet meer erkend, niet door autochtonen en niet door allochtonen.'

Allochtonen zouden de ruimte moeten krijgen om Nederlander te zijn, zonder daarbij zichzelf te verloochenen. 'Dan wordt integratie pas echt leuk, iets waar je samen moet uitkomen. Als alleen het autochtone perspectief zaligmakend is, belemmer je de integratie juist.' De schaduw van Pim Fortuyn hangt nog altijd over het vraagstuk van de integratie. 'Hij was een meester in het versterken van nationalistische gevoelens, door allochtonen als probleemgroep weg te zetten. En alle politieke partijen zijn nog altijd als de dood voor een nieuwe Fortuyn. Daarom overtreffen ze elkaar in stoere taal.'

Zelf speelde Yerden destijds de LPF van Fortuyn ongewild in de kaart door het aantal gearrangeerde huwelijken onder allochtone jongens op 75 procent te schatten. 'Maar ik ben een onderzoeker en ik laat me niet leiden door de politiek.'

Overigens is dat percentage inmiddels gedaald. 'Steeds meer jongens verzetten zich tegen een huwelijk met een meisje uit het moederland, omdat ze zelf ook wel inzien dat dat alleen maar problemen met zich meebrengt. Het is een mentaliteitskwestie en dus moet je als overheid proberen dat bewustwordingsproces op gang te krijgen.

'Maar dat kun je alleen bereiken door die jongeren het gevoel te geven dat ze erbij horen.'


Bron: VOlkskrant 22/01/04

Blade20
22-01-04, 14:47
Ik meen me een goed stukje kritiek te herrineren van iemand.

Hoek komt het dat Moslims zo slecht in het daglicht staan terwijl Chinezen juist helemaal niet worden opgemerkt?

Daviddavid
22-01-04, 14:55
Geplaatst door Blade20
Ik meen me een goed stukje kritiek te herrineren van iemand.

Hoek komt het dat Moslims zo slecht in het daglicht staan terwijl Chinezen juist helemaal niet worden opgemerkt?


Het is "in zo'n slecht daglicht staan", niet "zo slecht in het daglicht staan"!


:student:

850
22-01-04, 15:24
Geplaatst door Blade20
Ik meen me een goed stukje kritiek te herrineren van iemand.

Hoek komt het dat Moslims zo slecht in het daglicht staan terwijl Chinezen juist helemaal niet worden opgemerkt?

Chinezen hangen het niet aan de grote klok zoals moslims dat wel doen. reken maar dat chinezen ook gediscrimineert worden.......

Blade20
22-01-04, 15:42
Geplaatst door 850
Chinezen hangen het niet aan de grote klok zoals moslims dat wel doen. reken maar dat chinezen ook gediscrimineert worden.......

Ik denk eerder het omgekeerde. Moslims worden veel meer gediscrimineerd omdat ze het juist aan de grote klok hangen.

Qwertyno
22-01-04, 16:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ook in de nasleep van de moord op docent Hans van Wieren miste hij de nuancering. 'Voor het motief wordt sterk de nadruk gelegd op aantasting van de eer en dat dat typisch Turks zou zijn. Maar in Turkije is het respect voor een leraar juist groot. Ik zou het eerder een Nederlands probleem noemen. Gezag wordt hier niet meer erkend, niet door autochtonen en niet door allochtonen.'

Juist, hoe worden Turkse leraren behandeld?
Juist, hoe worden de laatste jaren Nederlandse leraren behandeld?

Over het algemeen zijn de leraren steeds minder met respect behandeld.
en niet alleen leraren, zie de grote mond van de jeugd naar iedereen toe.
Zelfs de politie had een cursus "hoe straal ik gezag uit" nodig.
Dus misschien wel een cultuurprobleem, maar eerder een gezamenlijk Nederlands cultuurprobleem.