PDA

Bekijk Volledige Versie : Strijd gaat voor moederschap



Zwarte Schaap
24-01-04, 04:36
Strijd gaat voor moederschap

Hamas en Islamitische Jihad zetten vrouwen in om zelfmoordaanslagen te plegen. Ook Ahlam en Maha zeggen van plan te zijn te sterven als 'martelaren'.

Door onze correspondent Oscar Garschagen

KHAN YUNIS, 23 JAN. De gesluierde hoofden van Ahlam (25) en Maha (19) bewegen heftig heen en weer: ,,Nee, nee, nooit.'' Geen sprake van dat zij hun voornemen te sterven als ,,martelaren'', als shahida, in een ,,operatie'' tegen de vijand Israël met hun moeders bespreken. ,,De emoties van mijn moeder zullen te sterk zijn, zij zou heel droevig worden en alles proberen om mij van mijn heilige plicht af te houden'', fluistert Ahlam, die politieke wetenschappen heeft gestudeerd in Gaza-Stad en behoort tot de Al Aqsa Martelarenbrigades in het vluchtelingenkamp Khan Yunis.

Maha, een stevige vrouw met aan iedere hand een ring met een verzilverde tekst uit de koran, behoort tot de Islamitische Jihad in hetzelfde verstedelijkte kamp. ,,Mijn moeder zou het niet begrijpen dat ik mijn zoontje hier achterlaat. Maar de strijd voor ons land en onze waardigheid zijn voor mij belangrijker dan mijn persoonlijke gevoelens als moeder.'' Het jongetje, in rood-zwarte trui en met nieuwe gymschoenen, zit lief op haar schoot te spelen.

Maha: ,,Net als iedere vrouw wilde ik een familie stichten, kinderen krijgen en in vrede leven. Ik zou willen dat ik, wij allemaal, die vrijheid hadden om daarvan te genieten. Het was ook de bedoeling, maar de vader van mijn zoon is vermoord. Mijn moeder zal achteraf heel trots op mij zijn.''

Zij trouwde op haar zestiende en verloor haar man, een leider van de Islamitische Jihad, op haar achttiende. Hij stierf bij een Palestijnse aanval op Rafiah Yam, een joodse nederzetting in de zuidelijke hoek van de Gaza-Strook. Hun huis werd, als gebruikelijk, binnen 24 uur vernietigd. Ahlam luistert knikkend. Twee weken voor ze zou trouwen verloor zij haar verloofde die, vertelt ze, als voorbijganger omkwam in een vuurgevecht tussen Palestijnen en Israëlische soldaten bij een grensovergang.

Ahlam en Maha, die beiden vanaf hun zestiende actief zijn in ,,het verzet'', wachten op het moment dat zij geroepen worden door de leiding van Islamitische Jihad en de Al Aqsa Brigades om in actie te komen. ,,Ik ben er klaar voor. Het wachten is op een kans'', zegt Ahlam. Maha: ,,Ik heb ingestemd met het verzoek ieder moment klaar te staan.'' Het jochie zit dicht tegen zijn moeder aan.

De stilte die vervolgens valt in de kale kamer in het huis vlakbij de markt van Khan Yunis, wordt door de vrouwen terecht begrepen als verbazing en onbegrip. Kan het grootspraak zijn? Hun uitspraken zijn niet te toetsen aan een profiel van 'de vrouwelijke terrorist' en het is altijd mogelijk dat zij toch terugkomen op hun uitspraken.

,,Maar ik denk het niet'', zegt Safwat Al Kahlout, Palestijns journalist en correspondent van het Italiaanse persbureau Ansa, die geholpen heeft de vrouwen via zijn contacten in Islamitische Jihad en Hamas op te sporen. Correspondent van de Arabische nieuwsdienst van de BBC Mustafa Assawaf is het met hem eens. ,,Neem die vrouwen gerust zeer serieus. Zij zijn representatief voor hun generatie. Dat is geen toneel. Waarom zouden ze? We zullen zien dat er steeds meer vrouwen worden ingezet. Hier in Gaza, in plaatsen als Khan Yunis, heerst al jaren de cultuur van de dood. Niemand kan echt verrast zijn'', meent Assawaf die vanuit Gaza-Stad ook meewerkt aan de Londense website Islam.online..

Sinds medio 2002 hebben zeven Palestijnse vrouwen zelfmoordaanslagen gepleegd, alleen de moslimextremistische organisatie Hamas zag af van het inzetten van vrouwen, maar daar is vorige week verandering in gekomen. Assawaf: ,,Hamas heeft het inzetten van vrouwen steeds uitgesteld, maar nu het tactisch en strategisch zo uitkomt, zien zij geen religieuze of andere bezwaren meer. Er zijn wel wat protesten geweest, maar dat stelt niet veel voor. Hamas en Islamitische Jihad kunnen beschikken over een groot reservoir aan jonge, zeer gemotiveerde vrouwen die zijn opgegroeid in een cultuur waarin zelfopoffering wordt verheerlijkt. Naarmate de bezetting zwaarder is geworden, is het fanatisme gegroeid''.

Bron: Nrc-Handelsblad 23/01/04

Waterval
24-01-04, 09:57
Damn......

wit schaap
24-01-04, 11:46
Zullen de kindertjes blij mee zijn. Ben benieuwd of de korangeleerden het hier ook mee eens zullen zijn.

Waterval
24-01-04, 11:53
Geplaatst door wit schaap
Zullen de kindertjes blij mee zijn. Ben benieuwd of de korangeleerden het hier ook mee eens zullen zijn.

Bedoel je deze?

http://www.maroc.nl/photopost/data/500/8572iswa.jpg

theemuts
24-01-04, 11:57
Volgens mij hebben die kinderen geen 'liefhebbende' moeders die zichzelf vermoord (opgeblazen) hebben.