PDA

Bekijk Volledige Versie : David Kay: Iraaks Wapenprogramma in Syria



Maslov
25-01-04, 20:58
David Kay: Iraaks Wapenprogramma in Syria

Saddam's WMD hidden in Syria, says Iraq survey chief
By Con Coughlin
(Filed: 25/01/2004)

David Kay, the former head of the coalition's hunt for Iraq's weapons of mass destruction, yesterday claimed that part of Saddam Hussein's secret weapons programme was hidden in Syria.

In an exclusive interview with The Telegraph, Dr Kay, who last week resigned as head of the Iraq Survey Group, said that he had uncovered evidence that unspecified materials had been moved to Syria shortly before last year's war to overthrow Saddam.

"We are not talking about a large stockpile of weapons," he said. "But we know from some of the interrogations of former Iraqi officials that a lot of material went to Syria before the war, including some components of Saddam's WMD programme. Precisely what went to Syria, and what has happened to it, is a major issue that needs to be resolved."

http://www.telegraph.co.uk/news/mai...equestid=174637

Blade20
25-01-04, 22:07
Ik maak me meer zorgen over de atoomgeheimen die door een paar corrupte personen in Pakistan zijn verkocht aan Iran.

Anyway, het is altijd goed om de vinger aan de pols te houden. Echter gezien de recente (politieke) ontwikkelingen in het MO denk ik niet dat we ons nog lang zorgen hoeven te maken. (ik wijs nu naar Lybie en de huidige situatie in Iran)

Die vinger aan de pols is om rekening te houden met al Qaida en, hun inmiddels overleden leider, OBL. Alhoewel het in de huidige situatie niet erg slim zou zijn voor al Qaida om nu groots toe te slaan, zeker gezien hun politieke doeleindes.
Ach, over 10 jaar, na de oliepiek, zal dit toch allemaal minder worden. Natuurlijk zullen de terroristische organisaties dit proberen te verhinderen, maar als er niks meer te halen valt komt een capitalist er ook niet snel meer lang.

vgeld
25-01-04, 22:12
Geplaatst door Blade20
Ik maak me meer zorgen over de atoomgeheimen die door een paar corrupte personen in Pakistan zijn verkocht aan Iran.

Anyway, het is altijd goed om de vinger aan de pols te houden. Echter gezien de recente (politieke) ontwikkelingen in het MO denk ik niet dat we ons nog lang zorgen hoeven te maken. (ik wijs nu naar Lybie en de huidige situatie in Iran)

Die vinger aan de pols is om rekening te houden met al Qaida en, hun inmiddels overleden leider, OBL. Alhoewel het in de huidige situatie niet erg slim zou zijn voor al Qaida om nu groots toe te slaan, zeker gezien hun politieke doeleindes.
Ach, over 10 jaar, na de oliepiek, zal dit toch allemaal minder worden. Natuurlijk zullen de terroristische organisaties dit proberen te verhinderen, maar als er niks meer te halen valt komt een capitalist er ook niet snel meer lang.

Ik kan je niet volgen. Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen. Ik heb moeite met alle je teksten. Ligt het aan mij of ...?

Tomas
25-01-04, 22:17
Geplaatst door Blade20
Ik maak me meer zorgen over de atoomgeheimen die door een paar corrupte personen in Pakistan zijn verkocht aan Iran.

Vooral Europa 'tipt' onderwereld over nucleaire technologie

Uitgegeven: 25 januari 2004 21:57

WASHINGTON - Een 'onderwereld' van vooral Europeanen speelt technologie door aan landen die nucleaire wapens willen maken. Dat heeft de Pakistaanse president Pervez Musharraf gezegd in een interview met de krant The Washington Post dat zondag is gepubliceerd.

Musharraf gaf toe dat enkele Pakistanen waren betrokken bij het verstrekken van geheime kennis over nucleaire zaken aan onder meer Libië en Iran, maar dat het merendeel van die personen uit Europa komt. Hij zei dat hij informatie van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) over het doorsluizen van nucleaire kennis heeft kunnen inzien. Musharraf zei dat zijn land strenge maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat opnieuw nucleaire technologie in bezit van andere landen komt.

De Nederlandse ministers Bot (Buitenlandse Zaken) en Brinkhorst (Economische Zaken) schreven vorige week aan de Tweede Kamer dat technologie van het Almelose bedrijf Urenco voor de verrijking van uranium met ultracentrifuges behalve in Pakistan en in Iran mogelijk ook in Noord-Korea en Libië is terechtgekomen. De verrijkingstechnologie staat mede aan de basis van het Iraanse nucleaire programma, aldus de ministers.

De technologie is waarschijnlijk in de jaren zeventig 'meegenomen' door de Pakistaanse onderzoeker Abdul Qadeer Khan, die werkte bij Urenco. Later werd hij de 'vader' van de Pakistaanse atoombom. Mogelijk dat Pakistan zijn kennis heeft gedeeld met Iran, Noord-Korea en Libië.

(c) www.nu.nl

lennart
25-01-04, 22:21
Dat kan alleen Bilderberg zijn...

Dat verhaaltje, dat wordt verteld over hoe die Kahn die Nederlandse centrifuge heeft gejat, gelooft toch niemand hoop ik?

Blade20
25-01-04, 22:37
Geplaatst door vgeld
Ik kan je niet volgen. Ik heb geen idee wat je probeert te zeggen. Ik heb moeite met alle je teksten. Ligt het aan mij of ...?

Dat komt omdat ik maar de helft typ van wat ik denk.

Sta me toe om er wat extra licht op te laten schijnen:

Recentelijk is er in Pakistan bekend geworden dat er Pakistaanse atoomgeheimen zijn uitgelekt. De sporen leiden naar Iran en nog zo'n land daar. (ben de naam ff kwijt)

De kans dat die landen de atoomgeheimen doorspelen naar terroristische organisaties a la al Qaida bestaat. (kwestie van het bestuderen van omstandigheden)
Echter, zelfs als dit gebeurd\ gebeurde en zelfs als ze het nodige materiaal hadden zou het in de huidige situatie voor een terroristische organisatie niet verstandig zijn om aanslagen te plegen op plaatsen waar geen conflict bestaat zoals Irak op Palastina.
Dit komt omdat er politiek in het MO veel aan de hand is. Iran lijdt nog na van de aardbeving(en) en heeft een politieke crisis die mogelijker wijs de val van de ayatolla's (schrijf ik het zo goed?) kan betekenen.
Lybie heeft aan macht moeten inleveren recentelijk als gevolg van de consessies gemaakt door Gadaffi. (heb ik de juiste persoon te pakken?)
Syrie staat onder druk van de VS, als er een land wordt binnengevallen door de VS is het Syrie. ALhoewel ik zelf betwijfel of de VS, gezien hun huidige politieke status, wel deze stap binnenkort zal nemen.
Afghanistan hoor je al een tijd niets meer van, ik ga er dan ook vanuit dat er een patstelling is opgetreden. Diegene die het langst kan volhouden (dus de meeste bronnen heeft) zal daar winnen.

Als een terroristische groepering met een politiek doel nu ergens buiten de conflictzones een aanslag zou plegen is de politieke reactie onvoorspelbaar. Het is alleen maar een verstandig een aanslag te plegen als de politieke reactie voorspelbaar is, zoals in een conflictzone.

Gelet op de huidige berichtgeving is OBL onthoofd. (niet letterlijk, hij is alleen geen bedreiging meer) Hij is dus of dood, of hij houdt zich stil, in beide gevallen wordt de communicatie tussen zijn mannen in het netwerk aanzienlijk gehinderd aangezien hij voor een gedeelte afhankelijk is van de media om zijn berichten door te geven en dat nu niet meer kan doen.

Daarbij valt me op dat de terroristen recentelijk steeds meer een zogenaamde concentrated firepower toepassen. Dit houdt in dat ze zich met veel mankracht< vuurkracht schijnen te richten op een enkel doel, dat is effectief, maar kan ook een teken zijn van afminderende vuurkracht.

Daarbij is een belangrijke stimulans van de kant van het westen de olie. We gaan de laatste jaren in van olie en gas verbruik. Die laatste olie en gas is extreem winstgevend voor westerse bedrijven en overheden. Als de oliepiek (2010) voorbij is zal het voor het westen zelf niet meer aantrekkelijk zijn om troepenmachten te sturen naar het MO. Op dat moment zal het MO echt moeten gaan kiezen.
Als ze geen hervormingen doorgaan op economische basis zal er over hun heen worden gewandeld. Ze hoeven niet religieus te veranderen, maar ik gok er wel op dat ze politiek zullen moeten veranderen. Een dictatuur is maar een tijdelijk bron van winst voor een kleine groep mensen. Willen ze niet worden gepasseerd door het westen, (wat laangzamerhand meer en meer van de wereld wordt) dan zullen ze een economisch stelsel moeten inrichten.

Lang verhaal, ik weet het, en waarschijnlijk nogsteeds niet duidelijk, maar wellicht dat je toch iets beter begrijpt waar ik op doel.