PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezochte rapper NAG weggestuurd door politie



Waterval
26-01-04, 09:20
Gezochte rapper weggestuurd door politie

Uitgegeven: 26 januari 2004 08:29

AMSTERDAM - De persoon die verantwoordelijk is voor het nummer '******joden' heeft zich gemeld bij de politie, maar werd weer naar huis gestuurd. Het Openbaar Ministerie blijft volhouden dat de politie hem niet kan vinden. Dat bericht Trouw maandag.

Özgür Korkmaz was dinsdag al bij de politie in Hilversum, zo zegt hij in de krant. "Ik wilde een verklaring afleggen, maar ze stuurden me weg. Ik begrijp er niets van. Ik zou er nog wel iets van horen, zeiden ze. Ik vind het terecht dat er aangifte tegen me is gedaan en ik vind dat ik strafbaar ben voor de tekst die ik heb gemaakt", aldus Korkmaz.

Korkmaz schreef het gewraakte nummer twee jaar geleden onder de naam NAG (Nieuwe Allochtone Generatie). Het nummer is via internet (Kazaa) nog steeds te downloaden. Het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) deed afgelopen zomer aangifte tegen NAG.

Het OM zegt Korkmaz niet te kunnen vinden, ondanks het feit dat hij en zijn mederappers met foto's en persoonsgegevens op internet staan. Inmiddels zijn de rappers ook al op televisie geweest, maar het OM zegt de mannen nog te zoeken. Volgens het CIDI neemt justitie de zaak niet serieus genoeg.

nu.nl


******smerissen...

Orakel
26-01-04, 22:22
Trouw.
Rapgroep / Boetvaardige krijgt geen gehoor
door Kustaw Bessems
2004-01-26 - lezersreacties op dit artikel (12)

De auteur van het rapnummer '******joden' heeft zich gemeld bij de politie, maar werd naar huis gestuurd. Het openbaar ministerie houdt vol dat de politie hem niet kan vinden.


HILVERSUM - Özgür Korkmaz (19) was dinsdag al op het politiebureau in zijn woonplaats Hilversum. ,,Ik wilde een verklaring afleggen, maar ze stuurden me weg. Ik zou nog wel iets horen, zeiden ze. Ik begrijp er niets van. Ik vind het terecht dat er aangifte tegen mij is gedaan en ik vind dat ik strafbaar ben voor de tekst die ik heb gemaakt.''

Twee jaar geleden schreef Korkmaz, die rapt onder de naam NAG ('Nieuwe allochtoonse generatie'), het nummer '******joden'. Via Kazaa, een uitwisselprogramma op internet, vindt het nummer nog altijd zijn weg naar de schoolklas. ,,Fuck die joden, die ******joden, de allochtonen zullen jullie komen doden'', zingen jongeren daar mee. Het Centrum voor informatie en documentatie over Israël (Cidi) deed van de zomer aangifte tegen NAG.

Maar al leverde het Cidi nog zo veel gegevens aan -Korkmaz en enkele mederappers stonden bijvoorbeeld met foto en persoonsgegevens op internet-, het OM zei de NAG-leden niet te kunnen vinden. Inmiddels zijn Korkmaz en anderen al op tv geweest, maar het mag niet baten. ,,De politie is nog naar de jongens op zoek'', zegt een woordvoerder van het OM in Amsterdam. ,,Het is bizar, maar blijkbaar lukt het journalisten makkelijker dan ons. Vervelend als dat zo is gegaan op het bureau in Hilversum.''

Volgens het Cidi neemt het OM de zaak niet serieus genoeg. Onlangs bleek uit onderzoek van de Universiteit Leiden en de Anne Frankstichting in Amsterdam dat politie en justitie te vaak niets doen met aangiften van discriminatie en racisme.

,,Het moet voor de politie geen enkel probleem zijn mij te vinden'', zegt Korkmaz. ,,Iedereen in Hilversum kent me, want ik ben nog met muziek bezig. Je hoeft maar een beetje rond te vragen. Of de politie had zich kunnen voordoen als platenmaatschappij. Daar was ik zo ingetrapt.''

Korkmaz, van Turkse komaf, was vrijdag bij directeur Ronny Naftaniel van het Cidi. ,,Ik wilde hem persoonlijk mijn excuses aanbieden. Dat komt overtuigend over.''

Korkmaz zegt te zijn geschrokken van de aangifte. ,,Ik had niet verwacht dat ik problemen zou krijgen door dat nummer. Ik schreef het onbewust. Ik kwam op school in Amsterdam en daar zaten echte jodenhaters. Ik wilde indruk op die jongens maken en schreef een zo hard mogelijke tekst. Het is absoluut niet hoe ik zelf over Joden denk.''

,,Ik heb wel een hekel aan de Joden die in de Israëlische regering zitten en Palestijnse kinderen laten afslachten.''

,,Maar ik was jong, ik kon mijn zinnen niet goed formuleren. Daarom gaat het lied over álle Joden.''

Niet Korkmaz heeft het meeste van het nummer ingezongen, maar een schoolgenoot uit Amsterdam-Oost, zegt hij. ,,Die is spoorloos.'' Aan het begin van het nummer is wel te horen dat Korkmaz 'Hamas Hamas' roept en respect betuigt aan Osama bin Laden en Saddam Hoessein. ,,Maar dat is gewoon mijn mening.''

Hij voelt zich een zondebok, zegt hij. ,,Er zitten veel jodenhaters in dit land. Er circuleren nog veel meer nummers op internet met antisemitische teksten.''

Minister Verdonk voor integratie beantwoordde vorige week kamervragen over NAG. Ze wil de teksten niet beoordelen 'in afwachting van het politieonderzoek dat nog loopt'. Minister Donner van justitie antwoordde op andere kamervragen dat de verspreiding van het nummer niet is tegen te gaan 'gezien de aard van het medium dat voor verspreiding wordt gebruikt'. Hij doelt op Kazaa.

Zo dook het liedje onlangs bijvoorbeeld op op een school in Amstelveen, weet een 15-jarige Joodse scholiere uit die plaats. Eerder al meldde een lerares op een middelbare school in Amersfoort de populariteit van het nummer aan Trouw-columnist Sylvain Ephimenco.

Ook voormalige leden van NAG willen graag met de politie praten. ,,We ontvangen de politie met open armen'', zeggen rappers Batuhan Öztürk en Volkan Zihni. Zij stapten uit NAG vóór '******joden' werd gemaakt, maar worden wel met het lied geassocieerd. ,,We keuren dat nummer af. We willen alle misverstanden uit de weg ruimen, want dit kan onze carrière in de weg staan. Wij hebben niets tegen Joden, we zijn juist voor de multiculturele samenleving.''

Waterval
26-01-04, 22:23
Orakel, kijk 's ....

Orakel
26-01-04, 22:46
Geplaatst door Waterval
Orakel, kijk 's ....

Bloody h.. ik bedoel sorrie.

Die jongen heb z'n naam trouwens wel mee, Korkmaz (is/wordt niet bang). :tik:

Heb Mirjam Sterk van het CDA es een mailtje gestuurd waarom ze juist kamervragen stelde over dit nummer van NAG en niet over "bands" met gelijke of ergere songtxten. Voorbeeldje van een door Mark aangehaalde band erbij gedaan, maar nooit iets van gehoord.

Maar goed, wel dapper van meneer Korkmaz. Wil zelfs het gesprek met Naftaniel aan.

Chaya
27-01-04, 12:57
Wat een beschamende vertoning van het OM. Op momenten als dit schaam ik me echt voor Nederland.
Het OM moet aangeklaagd worden! :mad:

Julien
27-01-04, 13:08
die ######sukkel moet gewoon boeten voor die antisemitische teksten die hij gemaakt heeft, klaar!

Als hij toen zo stoer was om ze te schrijven, dan moet ie zich dan ook nu maar lekker verantwoorden.

Mark
27-01-04, 13:13
het nummer was op zich best catchy

TonH
27-01-04, 13:18
Geplaatst door Julien
die ######sukkel moet gewoon boeten voor die antisemitische teksten die hij gemaakt heeft, klaar!

Als hij toen zo stoer was om ze te schrijven, dan moet ie zich dan ook nu maar lekker verantwoorden.

En dat willie en dan stuurt de politie hem naar huis!!!

Dat hij dan zelf met Naftaniel gaat spreken is nog niet genoeg of moet hij zichzelf maar opblazen of zo?

Julien
27-01-04, 13:47
Geplaatst door TonH
En dat willie en dan stuurt de politie hem naar huis!!!

Dat hij dan zelf met Naftaniel gaat spreken is nog niet genoeg of moet hij zichzelf maar opblazen of zo?

ik ben ook boos op de politie omdat die hier niet achter aan gaat. maar van NAG vind ik het wel goed dat hij zn excuses heeft aangeboden. Maar toch moet de politie hem straffen om te laten zien dat dit gedrag net 1 stap te ver is! Hij hoeft geen jaren in de gevangenis, geef hem een taakstaf of een geldboete.

Donna
27-01-04, 15:23
De mooiste uitkomst van dit alles zou zijn als Ronny en deze gozer samen een rap zouden maken tegen alle vormen van racisme en discriminatie. De opbrengsten kunnen dan 'voor straf' naar de ane frank stichting en andere organisaties tegen discriminatie. Maar of Ronny ook kan rappen?

Anders moet ali b maar voor hem invallen.

TonH
27-01-04, 16:16
Geplaatst door Donna
De mooiste uitkomst van dit alles zou zijn als Ronny en deze gozer samen een rap zouden maken tegen alle vormen van racisme en discriminatie. De opbrengsten kunnen dan 'voor straf' naar de ane frank stichting en andere organisaties tegen discriminatie. Maar of Ronny ook kan rappen?

Anders moet ali b maar voor hem invallen.

:lol:

Blauwwitje3
27-01-04, 18:47
Geplaatst door Chaya
Wat een beschamende vertoning van het OM. Op momenten als dit schaam ik me echt voor Nederland.
Het OM moet aangeklaagd worden! :mad:
Tsja, als de overheid er niets aan kan verdienen dan zie je ze niet hoor. Maar waag het vooral niet om met 107 over de snelweg te tuffen. Dan ga je gehijd voor de bijl.

Al3arbi
27-01-04, 18:48
Geplaatst door Blauwwitje3
Tsja, als de overheid er niets aan kan verdienen dan zie je ze niet hoor. Maar waag het vooral niet om met 107 over de snelweg te tuffen. Dan ga je gehijd voor de bijl.


Jij rijdt over een hele rare snelweg.

Blauwwitje3
27-01-04, 19:04
Geplaatst door Cascade
Jij rijdt over een hele rare snelweg.
Probeer het maar eens. Op een stuk waar je 100 mag. Bij een Flitspaal of een laffe agent met zijn laser gun. Hele dure foto hoor. Kun je beter naar de Hema gaan. Zijn veel goedkoper.

mark61
28-01-04, 01:31
Geplaatst door Orakel
Bloody h.. ik bedoel sorrie.

Die jongen heb z'n naam trouwens wel mee, Korkmaz (is/wordt niet bang). :tik:

'Vrij Is Nooit Never Bang'

Alsmede Batu Khan (kleinzoon van Djengiz) ZuivereTurk en Vulkaan Mentaal. Ff voor de volledigheid.