PDA

Bekijk Volledige Versie : Miljoenenkostende werkervaringsproject voor jonge Marokkanen is mislukt.



Zwarte Schaap
28-01-04, 22:09
Project huizenbouw in Marokko mislukt.

Het in 2001 met veel ophef gestarte werkervaringsproject voor jonge Amsterdammers van Marokkaanse afkomst is mislukt. De jongeren zouden in hun land van herkomst huizen bouwen in de kustplaats Larache en na terugkeer in de hoofdstad een baan als bouwvakker krijgen.

Vorige maand bleek bij een inspectie ter plaatse dat van de 164 woningen die in Larache zouden moeten staan, er slechts 18 min of meer klaar zijn. Van de 63 deelnemers volgen inmiddels zes een opleiding in Amsterdam, 42 zijn via Maatwerk aan een gesubsidieerde baan geholpen - maar niemand in de bouwnijverheid - en de resterende vijftien ontvangen een uitkering.

De inspectiereis werd uitgevoerd toen de initiatiefnemer van het project, Abdu Menebhi van de stichting Emcemo, bij de gemeente Amsterdam aanklopte voor een subsidie van 300.000 euro om het kastekort aan te zuiveren. Accountantsonderzoek leerde dat de administratieve organisatie van de stichting "ernstige tekortkomingen" vertoont.

Na de negatieve bevindingen van de inspecteurs ter plaatse en het accountantsrapport heeft het college van B en W gisterochtend besloten de stichting Emcemo niet financieel te steunen.

De hoofdstad was al dik anderhalf miljoen euro armer geworden door het mislukte project. Paul Verheij, toenmalig directeur van de NV Werk, besloot in 2001 op eigen houtje 1,6 miljoen euro in het project te stoppen.

Emcemo lanceerde het plan destijds met het doel jonge Marokkanen in het land van herkomst aan het werk te zetten, ver weg van problemen, verkeerde vrienden en mogelijke schuldeisers. Met een nieuwe manier van betonproductie, Airstone geheten, zouden woningen worden neergezet in de sloppenwijken van Larache, een plaats aan de noordwestkust van Marokko. Van de 100.000 inwoners woont één op de drie in een krot.

Emcemo-directeur Menebhi deed het drie jaar geleden voorkomen alsof de 'kansarme' Amsterdamse Marokkanen een complete nieuwbouwwijk zouden neerzetten. Uit het rapport blijkt dat de inspecteurs ongeveer tien Airstone-woningen konden ontdekken, die hier en daar een gat opvulden.

Volgens de inspecteurs stokte de bouwproductie niet omdat de deelnemers slecht gemotiveerd zouden zijn. Het beleven van het lage levenspeil in hun vaderland stimuleerde de jongeren juist en bracht een mentaliteitsverandering teweeg.

Het grote probleem blijkt de 'revolutionaire' betonmolen te zijn, die met geld van de NV Werk voor €286.891 was aangeschaft. De gietvormen waren "van een inferieure kwaliteit triplex en zogen zich vol met olie". Na nauwelijks een uur productie ging de rest van de werkdag op aan schoonmaken van de machine en duimendraaien.

Tot overmaat van ramp werd er als verharder om het beton sneller te kunnen drogen een in Nederland verboden chlooroplossing gebruikt, waardoor de jonge Amsterdammers huidproblemen kregen en zich regelmatig ziek meldden. Anderen kampten met rugklachten omdat betonmallen met een gewicht van 75 kilo van de vloer moesten worden opgetild. Dit kwam de motivatie om in de bouw te gaan werken niet ten goede.

Bron: De Telegraaf 28/01/04

Ron Haleber
29-01-04, 00:19
Tragisch dat het projekt als mislukt beschouwd wordt. Eindelijk een projekt dat door Marokkanen zelfstandig gerund werd zonder eventueel betuttelende Nederlanders.

Voorzover ik via het plaatsen van een cliënt heb kunnen constateren was het een enthousiast team. Zo was Said Nakhli geen moeite te veel om mensen bij het projekt te betrekken...

Het eerste jaar waren er wat problemen omdat sommige jongens elkaar te lijf gingen. Daarna werden ze o.a. door een streetcorner worker gescreend of ze voldoende cooperatief waren om te werken in een team...

Wel hoorde ik in Marokko klachten van een medewerker die ik al lange tijd als erg betrouwbaar en energiek ken, dat hij er in Marokko voor zeer lange tijd alleen voor stond. Hij moest alle problemen oplossen als er mensen ziek werden, er conflikten ontstonden, het regelen van communicatie met NL, etc. Een staflid op tien i.p.v. voor de hele groep jongeren leek me redelijker...

Maar tenslotte blijkt het projekt vooral op technische zaken te zijn stukgelopen. Die hadden tijdig verholpen moeten worden. Waarom vond de controle van Nederlandse kant niet eerder plaats...? Het erin gestopte geld was toch geen kattepis?

Kortom een gemiste kans voor een prachtig projekt waar Nederlandse Marokkanen met hun landgenoten in Marokko hadden kunnen samenwerken en men veel van elkaar had kunnen leren...

De mensen in Larache waren er in elk geval enthousiast over...


Ron

MokroMike
29-01-04, 00:29
Geplaatst door Ron Haleber
Waarom vond de controle van Nederlandse kant niet eerder plaats...? Het erin gestopte geld was toch geen kattepis?




Ron

Omdat het juist de bedoeling was dat het project zou mislukken ?

TonH
29-01-04, 01:19
Geplaatst door MokroMike
Omdat het juist de bedoeling was dat het project zou mislukken ?

Meer één van de lijkjes die nu uit Oudkerks kast beginnen te rollen.

Ron Haleber
29-01-04, 01:34
Geplaatst door TonH
Meer één van de lijkjes die nu uit Oudkerks kast beginnen te rollen.

Of was het misschien uit die van zijn adviseur Aboutalib...? :jeweetog:

jaja
29-01-04, 10:27
Geplaatst door MokroMike
Omdat het juist de bedoeling was dat het project zou mislukken ? of omdat controle in Marokko door niet-marokkaanse instantie nogal gevoelig ligt?? Ik herinner me eerdere pogingen van nederlandse instantie waarover een diplomatieke oorlog uitbrak ...

freya
29-01-04, 11:07
Geplaatst door Ron Haleber


Maar tenslotte blijkt het projekt vooral op technische zaken te zijn stukgelopen. Die hadden tijdig verholpen moeten worden. Waarom vond de controle van Nederlandse kant niet eerder plaats...? Het erin gestopte geld was toch geen kattepis?


Waarom heeft EMCEMO niet gewoon aan de bel getrokken, toen er technischeproblemen bleken te zijn?
Waarom zijn ze jarenlang blijven aanklooien?
Zijn er 3 jaar lang juichende raportjes geschreven?
Hoe is die E 300 000 kastekort ontstaan?

En dan zegt jij:


Tragisch dat het projekt als mislukt beschouwd wordt. Eindelijk een projekt dat door Marokkanen zelfstandig gerund werd zonder eventueel betuttelende Nederlanders.

Maar die betuttelende Nederlanders hadden volgens jou weer wel eerder moeten controleren :moe:

000NobelPrizes
29-01-04, 11:15
Geplaatst door Ron Haleber
Tragisch dat het projekt als mislukt beschouwd wordt. Eindelijk een projekt dat door Marokkanen zelfstandig gerund werd zonder eventueel betuttelende Nederlanders.

Kun je even precies uitleggen wanneer iets betutteling en wanneer iets controle is? Dan kun je iets zuiverder uitleggen waarom de schuld bij de Hollanders ligt, die nu blijkbaar tekort zijn geschoten door alleen geld beschikbaar te stellen.



De mensen in Larache waren er in elk geval enthousiast over...

Dat zou ik ook zijn als iemand gratis een huis voor me bouwde.

Ron Haleber
29-01-04, 11:59
Geplaatst door freya
Waarom heeft EMCEMO niet gewoon aan de bel getrokken, toen er technischeproblemen bleken te zijn?
Waarom zijn ze jarenlang blijven aanklooien?
Zijn er 3 jaar lang juichende raportjes geschreven?
Hoe is die E 300 000 kastekort ontstaan?

Het managment van de meeste Marokkaanse organisaties is niet alleen voor mij een raadsel...! :confused:

Ik zal dit weekend eens wat rondbellen, misschien dat ik je dan enig antwoord kan geven. :duim:





Maar die betuttelende Nederlanders hadden volgens jou weer wel eerder moeten controleren :moe:

Kijk het Marokkaanse EMCEMO heeft geen technici tot zijn beschikking. De meesten zijn nu eenmaal goedwillende activisten als uit het KMAN.

Dus daarom hadden de Nederlanders de zaak goed moeten volgen en tijdig moeten optreden - controleren is iets anders dan betuttelen...

Maar ik heb sterk de indruk dat er bij gesubsidieerd ontwikkelingswerk en bij jongerenprojecten wel vaker heel veel misgaat...

Ron Haleber
29-01-04, 12:15
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Kun je even precies uitleggen wanneer iets betutteling en wanneer iets controle is? Dan kun je iets zuiverder uitleggen waarom de schuld bij de Hollanders ligt, die nu blijkbaar tekort zijn geschoten door alleen geld beschikbaar te stellen.



151 NobelPrizes, ik heb het vaak meegemaakt dat Marokkanen een panklaar project kregen voorgeschoteld waar ze zelf niets meer aan veranderen konden. Dat is betutteling. Neem de kampementen voor Marokkanen van Lubbers die door Jan Beerenhout werden voorgeschoteld... Zoiets mislukt altijd.


Ikzelf probeerde altijd ze het plan eerst tot in details te laten uitwerken - ik wilde ze daarbij best helpen met praktische zaken en tips. Als daarna de opzet van hun plan werd geaccepteerd en - hoe streng ook - gecontroleerd door de geldschieters, kun je niet van betutteling spreken...

Ook nu nog maak ik het mee dat Marokkanen er bij de overheid maar voor spek en bonen bij zitten om een projekt een allochtoon kleurtje te geven - hetzelfde in politieke partijen: maar gelukkig komt er daar een nieuwe generatie als Ali Lazrak die zich niet meer laat betuttelen... Aboutalib hoort daar ook bij!

000NobelPrizes
29-01-04, 12:22
Geplaatst door Ron Haleber
[B]
Dus daarom hadden de Nederlanders de zaak goed moeten volgen en tijdig moeten optreden - controleren is iets anders dan betuttelen...


Ik vind het nog steeds een raar verhaal. Waarom kunnen Marokkanen niet gewoon zelf een paar huizen bouwen? Er wordt wel vaker iets gebouwd in Marokko, yeah?
M.i. is voor zo'n project op elke discipline Marokkaanse expertise aanwezig. Dat hoeven Nederlanders toch niet te controleren?

Maslov
29-01-04, 12:30
Precies,

Volgens mij was het weer zo'n duur stokpaardje dat even bereden moest worden. Geld over de balk project.

000NobelPrizes
29-01-04, 12:40
Geplaatst door Maslov
Precies,

Volgens mij was het weer zo'n duur stokpaardje dat even bereden moest worden. Geld over de balk project.
Had niet gehoeven. Er zijn ook Marokkaanse accountants/administrateurs die de uitgaven en financien hadden kunnen controleren.

Kortom: what the hell happened. Ron kan miauwen wat-ie wil dat Hollanders hier tekort zijn geschoten, maar dat vind ik nou weer betutteling. Nederland heeft geld beschikbaar gesteld voor een project waar voldoende Marokkanen voordeel bij hadden kunnen hebben. Qua werk op alle discplines, qua werkervaring opdoen, om maar niet te spreken van de mensen in de armoedewijken die erg blij zouden zijn geweest met een fatsoenlijk huis.

En als de Marokkanen dat niet zelf kunnen (lijkt me stug maar ja) moeten ze dat melden en hadden de Hollanders het opgeknapt. Dan hadden er nu tenminste huizen gestaan.

Ron Haleber
29-01-04, 13:27
Geplaatst door 151 NobelPrizes

En als de Marokkanen dat niet zelf kunnen (lijkt me stug maar ja) moeten ze dat melden en hadden de Hollanders het opgeknapt. Dan hadden er nu tenminste huizen gestaan.

Je moet wel begrijpen dat het om een "Marokkaans jongerenprojekt" ging voor drop-out-Marokkanen, ex-verslaafden e.a. die minimaal aan teamwerk-eisen voldeden en hier meest nog moesten worden opgeleid voor de klus...

Wellicht vandaar die Nederlandse slordigheid, dus om aan jouw hier vaak herhaald gemiauw te voldoen: "help ze maar ff van ons af, hoe doet er niet toe"...

000NobelPrizes
29-01-04, 13:36
Geplaatst door Ron Haleber
Je moet wel begrijpen dat het om een "Marokkaans jongerenprojekt" ging voor drop-out-Marokkanen, ex-verslaafden e.a. die minimaal aan teamwerk-eisen voldeden en hier meest nog moesten worden opgeleid voor de klus...

Wellicht vandaar die Nederlandse slordigheid, dus om aan jouw hier vaak herhaald gemiauw te voldoen: "help ze maar ff van ons af, hoe doet er niet toe"...

Je wou zeggen dat aan onervaren drop-outs en ex-junks miljoenen euro's beschikbaar zijn gesteld om zo'n 170 huizen te bouwen onder het ideologische mom "gaat lukken jongens!"
Geen ervaren architecten, technisch tekenaars, aannemers, opzichters, bouwkundig ingenieurs, of administrateurs op het project? I find that hard to buy.

Jouw vooroordeel dat het erom ging dat we dan effe van die jongeren verlost waren, bevalt me overigens voor geen meter.

Ron Haleber
29-01-04, 13:54
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Je wou zeggen dat aan onervaren drop-outs en ex-junks miljoenen euro's beschikbaar zijn gesteld om zo'n 170 huizen te bouwen onder het ideologische mom "gaat lukken jongens!"
Geen ervaren architecten, technisch tekenaars, aannemers, opzichters, bouwkundig ingenieurs, of administrateurs op het project? I find that hard to buy.

Jouw vooroordeel dat het erom ging dat we dan effe van die jongeren verlost waren, bevalt me overigens voor geen meter.

Ja 151 zo royaal is (was) men met jeugdzorg-projecten voor arbeidstoeleiding. Daar kwamen al die dure technici niet aan te pas.

Het waren overigens maar heel simpele krotvervangende huisjes... Van zelf goedkoop door de jongens te maken stenen.

Juist die back-to-basis opzet leek mij heel goed, geen ingewikkelde dure toestanden... Maar ja toch blijkt ook dit geld weer verspild te zijn...

000NobelPrizes
29-01-04, 14:29
Geplaatst door Ron Haleber
Ja 151 zo royaal is (was) men met jeugdzorg-projecten voor arbeidstoeleiding. Daar kwamen al die dure technici niet aan te pas.

Het waren overigens maar heel simpele krotvervangende huisjes... Van zelf goedkoop door de jongens te maken stenen.

Juist die back-to-basis opzet leek mij heel goed, geen ingewikkelde dure toestanden... Maar ja toch blijkt ook dit geld weer verspild te zijn...
Ach ja, er hebben weer een aantal mensen flink wat geld in hun zak kunnen steken. Mensen die graaien blijkbaar belangrijker vonden dan huizen bouwen voor krotbewoners.

Nou maar hopen dat dit soort berichten niet al te veel invloed hebben op mensen in Nederlandse achterstandswijken. Die hebben enerzijds moeten leven met de problemen van drop-outs en junks, en moeten anderzijds ook nog eens extra geld inleveren bij de bezuinigingen.

Zwarte Schaap
29-01-04, 14:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens de inspecteurs stokte de bouwproductie niet omdat de deelnemers slecht gemotiveerd zouden zijn. Het beleven van het lage levenspeil in hun vaderland stimuleerde de jongeren juist en bracht een mentaliteitsverandering teweeg.

Het grote probleem blijkt de 'revolutionaire' betonmolen te zijn, die met geld van de NV Werk voor €286.891 was aangeschaft. De gietvormen waren "van een inferieure kwaliteit triplex en zogen zich vol met olie". Na nauwelijks een uur productie ging de rest van de werkdag op aan schoonmaken van de machine en duimendraaien.

Tot overmaat van ramp werd er als verharder om het beton sneller te kunnen drogen een in Nederland verboden chlooroplossing gebruikt, waardoor de jonge Amsterdammers huidproblemen kregen en zich regelmatig ziek meldden. Anderen kampten met rugklachten omdat betonmallen met een gewicht van 75 kilo van de vloer moesten worden opgetild. Dit kwam de motivatie om in de bouw te gaan werken niet ten goede.

Bron: De Telegraaf 28/01/04

Dan denk ik bij mezelf is er geen ene sukkel die mischien bedenkt dat je dan maar andere gietvormen kunt bestellen.

Over het tillen en het verboden chlooroplossing zal ik even maar niets zeggen.