PDA

Bekijk Volledige Versie : ANTI-AEL - Licht in de duisternis van hun geest



Olive Yao
29-01-04, 15:39
Gegroet, ZbaqZbaq, licht in de duisternis van je geest!

Onlangs stelde je hier namens de AEL een reeks eisen (“Acties tegen hoofddoekverbod worden gemanipuleerd”, 17 januari 2004 18:54u).

Daar wil ik graag kritiek op leveren.


STELLINGEN

Een stelling is geen einde, maar een begin

Goden en godsdienst zijn object van redelijk denken (met deductieve redenaties en waarneming van empirische feiten) - op straffe van zelfmoord van godsdienst.
(In die zin begint geloof niet waar rede ophoudt).

Waarom godsdienst? Waarom geen godsdienst?
Om deze vragen te beantwoorden dien je godsdienst te analyseren in termen van oorzaak en gevolg, middel en doel, waarde en onwaarde.
(Ook in die zin begint geloof niet waar rede ophoudt).

Er is geen houdbaar argument voor de werkelijkheid en waarheid van de inhoud van de centrale ideeën van welke godsdienst dan ook.
(In die zin begint geloof waar rede ophoudt).

Dit bepaalt de aard en status van godsdienst:

Godsdienst is: fantasieën van het buitennatuurlijke, met twee kenmerken:
- het werkelijkheids- en waarheidsgehalte van de fantasieën is nihil
- mensen voeren toneelstukjes op dat de fantasieën werkelijk en waar zijn.
Een merkwaardig, paradoxaal verschijnsel dus.

Godsdienst bepaalt niet wat is (in het domein van feiten) en bepaalt niet wat hoort (in het domein van waarden en normen).
Gelovigen kunnen godsdienstige normen alleen vrijwillig aanvaarden.

Godsdienst kan machtsuitoefening niet legitimeren. Machtsuitoefening op basis van godsdienst is verboden.
(De stellingen over normen en macht hangen samen, omdat een norm macht uitoefent).

Godsdienst moet zijn plaats kennen, in bovenomschreven zin - en dient bestreden te worden zolang die zijn plaats niet kent (en dan dus juist niet "gerespecteerd" te worden).
Daarvoor doen waarden als rede, liefde, geluk, vrijheid, democratie en welvaart het meest. Maar tegenover macht stellen we macht.

Godsdienst die rust op dogma's en (mede) in stand wordt gehouden door indoctrinatie gaat (in streng beleden vorm) niet samen met helder denken.

Overwegende identificatie van gelovigen met een godsdienst die zijn plaats niet kent is schadelijk.
Symbolen van zulke identificatie verdienen afkeuring (zulke symbolen zijn meer dan alleen symptomen).

Godsdienstonderwijs is slecht onderwijs. Want dit leert leerlingen niet goed nadenken over levens- en wereldbeschouwing en leert ze er onvoldoende, eenzijdige kennis van. (Het meeste onderwijs is daarin trouwens slecht).
Godsdienstonderwijs is in strijd met godsdienstvrijheid.
Godsdienstonderwijs dat ertoe leidt dat leerlingen zich overwegend identificeren met een godsdienst die zijn plaats niet kent is schadelijk.

Rede en vrijheid laten ruimte voor godsdienst, zo geformuleerd dat deze niet botst met bovenstaande voorwaarden.
De waarde gelijkheid schrijft gelijkheid van aldus geformuleerde godsdiensten voor.
Binnen deze grenzen kan godsdienst zich harmonieus ontplooien.

Er zijn argumenten voor de waarde, goedheid en schoonheid, functie en nut van godsdiensten, met name als die aan redelijke voorwaarden voldoen.
En wijsheid? Die vind ik elders - zo acht ik Boeddha wijzer dan Mozes, Jezus en Mohammed bij elkaar.

Godsdienst is vaak een bedding voor de rivier van 's mensens domheid en slechtheid - zoals veel menselijke instituties. Maar zo hoeft het niet te zijn.

Harmonie tussen verstand en geloof is: enerzijds erkennen dat godsdienst een vorm van fantasie is, met alle gevolgen van dien, anderzijds godsdienst zo formuleren dat deze zich kan ontplooien en dat gelovigen zich in hun godsdienst kunnen ontplooien. Taak voor gelovigen en redelijken samen - die we niet kunnen toevertrouwen aan actuele godsdienstige leiders en geleerden.


MACHT

Hoofdzaak voor alle samenlevingen: hoe macht te beheersen?
De geschiedenis van de mensheid heeft twee kanten: hoe mensen iets goeds van hun leven en wereld proberen te maken, ondanks de ellende die ze elkaar aandoen. Voorwaarde voor beide is macht, om goed of kwaad te doen. Beheersing daarvan is conditio sine qua non.
Parameter voor vooruitgang: de wijze waarop en de mate waarin macht wordt beheerst.

Macht en machtsuitoefening moeten aan regels gebonden zijn, die we strict moeten handhaven.
Macht en machtsuitoefening moeten op ethische redenen rusten.
Om macht te beheersen moet macht verdeeld zijn - scheiding der machten binnen de staat, geen verbinding van staatsmacht, economische macht en religieuze macht, geen macht daarvan over filosofie en wetenschap.


GEVAREN VAN DE JOODS-CHRISTELIJK-MOSLIMSE GODSDIENST

De christelijke en moslimse varianten van de godsdienst in kwestie hebben veel aanhangers en daarom veel macht.

Deze godsdienst wordt vaak streng beleden, en gaat dan niet samen met helder denken - er is een schare dogmatische, geïndoctrineerde, conformistische of fanatieke gelovigen.

Godsdienst is een vorm van fantasie, er zijn redenen voor de waarde daarvan. Maar teveel opgaan in een fantasiewereld kan ontaarden in waanzin - zoals bij godsdienstfanatisme.

Deze godsdienst kent zijn plaats niet, meent dat de god boven alles staat ook in de werkelijke wereld, is intolerant, stelt dwingende normen en laat godsdienstigen dwang uitoefenen.

Veel gelovigen ontlenen hun identiteitsbesef overwegend aan deze godsdienst, en dragen symbolen ervan.
Zo zijn ze eraan gebonden en ondersteunen ze de gevaarlijke aspecten ervan.
En een eenzijdig, beperkt en irreëel identiteitsbesef maakt hen tegelijk kwetsbaar en gevaarlijk (een kat in het nauw maakt rare sprongen).
Een identiteitsbesef dat een kloof schept tussen mensen bemoeilijkt samenleven.

Joods, christelijk en moslims godsdienstonderwijs leert leerlingen niet goed nadenken over levens- en wereldbeschouwing, en leert hen eenzijdige kennis ervan.

De christelijke tak van deze godsdienst is door de eeuwen heen een bedding voor de rivier van 's mensens domheid en slechtheid. Ik kan niet beoordelen of dit ook geldt voor de moslimse tak ... veel minder, geloof ik - tot de huidige tijd, nu domme, slechte gelovigen misdaden uit naam van deze godsdienst begaan.


SCHEIDING VAN STAAT EN GODSDIENST

Het onderscheid tussen werkelijkheid en fantasie vergt scheiding tussen politiek en godsdienst.

Beheersing van macht vergt scheiding tussen staat en godsdienst.

De staat is verboden terrein voor godsdienst, want via de staat zou godsdienst toch normen stellen en macht uitoefenen.

Dit geldt a fortiori voor de joods-christelijk-moslimse godsdienst, wegens de gevaren die daaraan verbonden zijn. Deze godsdienst mag het terrein van de staat met geen voet betreden. Dit is een regel die we strict moeten handhaven.


ARGUMENTEN OVER EN WEER

"De god is geen fantasie, maar werkelijkheid".
Dit standpunt kun je zowel zuiver logisch als in practijk innemen, maar het gaat letterlijk tegen beter weten in.

"De god staat boven alles".
Dat impliceert dat de god werkelijk moet zijn –

Waarom denken gelovigen dit? Bijvoorbeeld omdat de mensen om hen heen het ook denken, en ze er van kinds af aan mee opgevoed zijn, en ze in moeilijkheden raken als ze anders denken. Hun mening weerspiegelt dan de mening van andere mensen en hun identiteitsbesef en hun angst, niet de werkelijkheid zelf. Waarom zou je dan betekenis hechten aan zulke meningen als je wilt weten wat werkelijk is? Een geblinddoekte kan jou toch ook niet vertellen hoe mooi ik ben?

"Mijn godsdienst is ideaal, dus macht ter verwezenlijking daarvan is goed".
Deze houding - niet alleen bij godsdienst - is oorzaak van de vreselijkste misdaden in de geschiedenis.
De rol van een godsdienstig ideaal wordt bepaald door de verhouding tussen werkelijkheid en fantasie.

"Mijn godsdienst brengt goeds voort, het wezen ervan is liefde, en dat brengen gelovigen in practijk. Laat ons daarom toe in de politiek".
Het wezenlijke van de joods-christelijk-moslimse godsdienst is niet liefde.
Zeker brengt godsdienst goeds voort. We beoordelen dit met ons verstand – wat goed is volgens een godsdienst kan samenvallen met wat goed is volgens ons verstand. Een godsdienst bepaalt niet zelfstandig wat moet gebeuren. In politiek is ons verstand bron, maatstaf en reden.
Het goede van godsdienst kun je in het algemeen ook anders verwezenlijken, zonder de nadelen ervan. In de staatssfeer is het dan beter om het zekere voor het onzekere te nemen.

"Grondwetten in moslimse staten bepalen dat wetten met de godsdienst moeten overeenstemmen. Scheiding van staat en godsdienst is het omgekeerde. Beide uitersten zijn ondemocratisch".
Er is groot verschil tussen wetten die met ons verstand, of met een godsdienst moeten overeenstemmen.
Scheiding van staat en godsdienst dient beheersing van macht.

Wanneer duidelijker is wat harmonie tussen verstand en geloof inhoudt zullen deze kwesties de wereld uit zijn.


VRIJHEID

Vrijheid is: geen externe bepaling.

Een beginsel van vrijheid: vrijheidsbeperking mag alleen om schade aan anderen te voorkomen.

John Stuart Mill schrijft in On liberty (1859):
"That principle is that the sole end for which mankind are warranted, individually or collectively, in interfering with the liberty of action of any of their number is self-protection. That the only purpose for which power can be rightfully exercised over any member of a civilized community, against his will, is to prevent harm to others".

Als er geen schade is, maar iets is toch verkeerd (objectief of subjectief), dan mag je wel kritiek leveren, maar niet dwingen:
"These are good reasons for remonstrating with him, or reasoning with him, or persuading him, or entreating him, but not for compelling him or visiting him with any evil in case he do otherwise".

Wat is schade? Mill wil het beginsel van geluk als maatstaf nemen: mensen willen gelukkig zijn, richt de wereld zo in dat ze het kunnen zijn, streef naar het grootste geluk voor het grootste aantal mensen (Utilitarianism, 1861).

Mill's theorie over vrijheid is in onze tijd verdedigd door:
- John Gray, Mill on liberty: a defense (1983)
- Matti Häyri, Liberal utilitarianism and applied ethics (1994, aanrader!).

Het beginsel van geluk pas je vaak niet rechtstreeks toe, maar via afgeleide beginselen, zoals het beginsel van scheiding van staat en godsdienst.
Het beginsel van geluk pas je vaak toe in combinatie met andere beginselen of theorieën. In combinatie met de economische theorie van dalend grensnut bijvoorbeeld schrijft het gelijke verdeling van geld voor.
Het beginsel van geluk geldt niet alleen voor mensen, maar voor bewust ervarende dieren. Het ligt ten grondslag aan Peter Singer's Animal liberation(1977).

Het beginsel van geluk en het vrijheidsbeginsel zijn in practijk lang niet altijd eenduidig te hanteren, maar met de combinatie van redeneren en ervaring komen we ver.

vervolg:
DE EISEN VAN DE AEL

Olive Yao
29-01-04, 15:43
DE EISEN VAN DE AEL


" Daarom eisen wij:

1) Dat religie in alle maatschappelijke sferen volledig en vrij kan worden beleefd!

2) Afschaffing van iedere maatregel die de religieuze vrijheid zou inperken, inclusief maatregelen gericht tegen de hoofddoek.

3) Een volwaardige en volledige erkenning van de islam!

4) Volledige vrijheid van meningsuiting!

5) Weg met ieder discriminerend of racistisch beleid!"

KRITIEK

De AEL heeft godsdienstige, maatschappelijke en politieke ambities, maar begrijpt zo te zien weinig van godsdienst en van ethische en politieke theorie.


1) Dat religie in alle maatschappelijke sferen volledig en vrij kan worden beleefd!
2) Afschaffing van iedere maatregel die de religieuze vrijheid zou inperken, …
Scheiding van staat / politiek en godsdienst is een doorslaggevende reden om "godsdienstbeleving" in een van de bedoelde vormen niet toe te laten.

Steeds weer proberen godsdienstigen te zagen aan de poten van scheiding tussen staat / politiek en godsdienst.
Een duitse godsdienstige groep wil de zin "de god is de bron van de waarheid" in de europese grondwet.
Amerikaanse fundamentalistisch christelijke rechters plaatsen de tien geboden, in steen gehouwen, in rechtbanken.
De AEL (bij monde van Chepih) wil "langs democratische weg de sharia invoeren".

De sharia bevat godsdienstige normen, die als zodanig niet via politiek en de staat tot gelding gebracht kunnen worden.

Veel sharia-regels bevatten misdadige schendingen van mensenrechten. Mensenrechten mogen niet bij meerderheid van stemmen terzijde worden gesteld. Want democratische besluiten zijn zelf onderworpen aan fundamentele ethische beginselen.

Het Europees hof voor de rechten van de mens oordeelde (in de zaak Refah Partisi tegen Turkije) dat "een partij die invoering van de sharia voorstaat nauwelijks kan worden beschouwd als een vereniging die voldoet aan het democratisch ideaal dat aan het geheel van het Europees verdrag voor de rechten van de mens ten grondslag ligt" (Ministerie van buitenlandse zaken, Ambtsbericht Turkije jan. 2002 blz. 28). Daarom oordeelde het hof dat het turkse constitutionele hof de Refah Partisi terecht had ontbonden.

Analoge overwegingen gelden voor de AEL.

Wat moet de volgende stap zijn, nadat de sharia is ingevoerd? De eis dat wetten overeenstemmen met de godsdienst, zoals in enkele moslimse staten? Deze eis ligt in de godsdienst zelf besloten.

Het is dus verderfelijk dat godsdienstigen de dijk tussen staat en godsdienst willen doorbreken.


2) … inclusief maatregelen gericht tegen de hoofddoek.
De staat mag zich wel met godsdienst bemoeien; scheiding van staat en godsdienst laat dat toe.
Staatstaak is fundamentele waarden en normen te handhaven.
Wanneer een godsdienst en/of godsdienstigen deze schenden dient de staat in te grijpen.

a. Het is niet bij voorbaat uitgesloten dat het dragen van godsdienstige symbolen in bepaalde omstandigheden bepaalde waarden schendt.

b. Ook kan het voorkomen dat een godsdienst een (dwingende) norm stelt, en/of dat godsdienstigen andere mensen dwingen, een godsdienstig symbool te dragen - (andere mensen, geloofsgenoten of niet, familieleden of niet). Dat is onterechte schending van vrijheid.

In beide gevallen dient de staat tussenbeide te komen.

Een voetbalscheidsrechter is neutraal, en fluit voor overtredingen.
De staat is neutraal, en grijpt in bij schending van fundamentele waarden en normen.

Men zegt vaak dat het franse verbod van hoofddoekjes op scholen onterecht is omdat dit beperking van godsdienstvrijheid is. Dat argument is onvoldoende, de vraag is of die beperking terecht is. Als ik een dief belet mijn geld te stelen beperk ik zijn vrijheid ook.

Wie de waarde vrijheid ernstig neemt zal niet voetstoots aannemen dat hoofddoekjes in de klas en in het parlement schadelijk zijn (in de zin van het vrijheidsbeginsel) en dat de vrijheid ertoe beperkt mag worden.

Hoofddoekjes zijn symbool van identificatie met een godsdienst die zijn plaats niet kent, en als zodanig tenminste afkeurenswaardig. Maar voor vrijheidsbeperking is dat onvoldoende.

Wel heb ik al diverse sterke argumenten gelezen in het rapport Stasi en in de preambule bij de franse wet ter bescherming van laïcité.

Ik heb trouwens liever dat moslima's hun godsdienst veranderen dan hun hoofddoekjes afdoen. Maar misschien moeten ze hun hoofddoekjes afdoen om hun godsdienst te veranderen.

(wordt vervolgd)


3) Een volwaardige en volledige erkenning van de islam!
Ik erken het idee van volledige onderwerping aan de wil van een god zelfs niet.
De moslimse godsdienst (in fundamentalistische vorm) stelt de god boven alles ook in de werkelijke wereld, meent normen te mogen stellen en dwang te mogen uitoefenen, kent zijn plaats dus niet, en dient in zoverre bestreden te worden.


4) Volledige vrijheid van meningsuiting!
Ook vrijheid van meningsuiting mag onder omstandigheden beperkt worden.

Diverse daden in kwestie zijn in essentie niet meningsuiting, maar beoefening van godsdienst of politiek, en vallen dan onder andere vrijheden, zoals vrijheid van vereniging en vergadering of godsdienstvrijheid, zodat de vraag is of die in casu beperkt mogen worden.


5) Weg met ieder discriminerend of racistisch beleid!
Beginsel van gelijkheid: behandel gelijke gevallen gelijk. Ongelijke gevallen hoef je niet gelijk te behandelen. De vraag is wat relevante ongelijkheden zijn.

Of een godsdienst wel of niet zijn plaats kent kan volgens mij een relevante reden voor ongelijke behandeling zijn.


* * *

De naam "AEL" is misplaatst, want deze club vertegenwoordigt verstandige arabieren niet.

Vorige week schreef ik hier:

Ik heb al vaker geschreven dat ik de torah / oude testament het verderfelijkste vind van de godsboeken - en mijn voorzichtige oordeel is dat de koran het meest verlichte van de drie is - zij het dan lang niet verlicht genoeg (dit voer ik aan tegen degenen die de moslimse godsdienst "achterlijk" noemen - dat is nu iets dat ook ik beledigend vind).
De AEL daarentegen is een club van mensen die in denken 400 jaar achterlopen –

Licht in de duisternis van hun geest!

Olive Yao
29-01-04, 18:35
U. D. / E. C.

Blade20
29-01-04, 18:43
Ik heb mijn meester gevonden. :)

Eindelijk iemand die de puntjes op de i zet, daarom heb ik dus geen geloof.

Dank Olive Yao.

ZbaqZbaq
29-01-04, 18:49
Geplaatst door Blade20
Ik heb mijn meester gevonden. :)

Eindelijk iemand die de puntjes op de i zet, daarom heb ik dus geen geloof.

Dank Olive Yao.

toch wel. zelfs jij gelooft

Olive Yao
29-01-04, 18:54
Geplaatst door Blade20
Ik heb mijn meester gevonden. :)

Eindelijk iemand die de puntjes op de i zet, daarom heb ik dus geen geloof.

Dank Olive Yao.

Bedankt, Blade20. Misschien is het meeste wel te abstract voor veel ongeduldige lezers.

De text van de AEL in het bericht van ZbaqZbaq gaat eigenlijk speciaal over hoofddoekjes.
Over hoofddoekjes heb ik mijn mening nog niet gevormd.

Blade20
29-01-04, 19:50
Geplaatst door ZbaqZbaq
toch wel. zelfs jij gelooft

goloof religie verwarring ZbaqZbaq. Laat we er niet me beginnen. Ik bedoelde in dit geval geloof in de zin van religie.

En wat jij bedoelde, ach, dat kun je nu nog altijd herdifinieren.

Daviddavid
30-01-04, 12:09
Geweldig stuk! Religie sucks!

Olive Yao
30-01-04, 20:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
toch wel. zelfs jij gelooft
Waarschijnlijk snap ik wat je bedoelt, ZbaqZbaq. Een aantal dingen kun je niet logisch bewijzen.

In het domein van feiten: dat je bestaat, dat de wereld die we met onze zintuigen ervaren werkelijk is, dat er andere bewustzijnen zijn naast het jouwe. Dat kun je dus alleen aannemen, in de vorm van een axioma.
Er is wel een doorslaggevend pragmatisch argument om deze axioma's aan te nemen: als we ze niet aannemen sterven we uit.
Daarom vraag ik me af of je hier van zuiver geloof kunt spreken?

In het domein van waarden en normen: dat rede waarde is. Ook dat kun je niet logisch beredeneren. Maar ook hier is een doorslaggevend pragmatisch argument: het alternatief voor rede is macht en willekeur, en een samenleving die op basis daarvan is ingericht werkt niet (voorbeeld: de "natuurstaat" in Thomas Hobbes' Leviathan ).
Ook hier vraag ik me af of je van zuiver geloof kunt spreken.

Op basis van deze toch zeer aannemelijke uitgangspunten kun je dingen berederen, en dan is er dus geen sprake van geloof.

Olive Yao
30-01-04, 20:17
Geplaatst door Daviddavid
Geweldig stuk! Religie sucks!
Godsdienst die zijn plaats niet kent sucks.

Maar godsdienst is voor veel mensen veel waard. Laten we daarom het volgende verwezenlijken:


Harmonie tussen verstand en geloof is: enerzijds erkennen dat godsdienst een vorm van fantasie is, met alle gevolgen van dien, anderzijds godsdienst zo formuleren dat deze zich kan ontplooien en dat gelovigen zich in hun godsdienst kunnen ontplooien. Taak voor gelovigen en redelijken samen - die we niet kunnen toevertrouwen aan actuele godsdienstige leiders en geleerden.

Olive Yao
31-01-04, 15:58
(toevoeging)

Iedereen schijnt zijn mening over hoofddoekjes al vastgesteld te hebben - ik nog lang niet.

Wel wil ik alvast twee misvattingen rechtzetten die ik vaak lees.

De staat mag zich wel met godsdienst bemoeien; scheiding van staat en godsdienst laat dat toe.
Staatstaak is fundamentele waarden en normen te handhaven.
Wanneer een godsdienst en/of godsdienstigen deze schenden dient de staat in te grijpen.

Het is niet bij voorbaat uitgesloten dat het dragen van godsdienstige symbolen in bepaalde omstandigheden bepaalde waarden schendt.

Ook kan het voorkomen dat een godsdienst een norm stelt, en/of dat godsdienstigen andere mensen dwingen, een godsdienstig symbool te dragen - (andere mensen, geloofsgenoten of niet, familieleden of niet). Dat is onterechte schending van vrijheid.

In beide gevallen dient de staat tussenbeide te komen.

Een voetbalscheidsrechter is neutraal, en fluit voor overtredingen.
De staat is neutraal, en grijpt in bij schending van fundamentele waarden en normen.

Men zegt vaak dat het franse verbod van hoofddoekjes op scholen onterecht is omdat dit beperking van godsdienstvrijheid is. Dat argument is onvoldoende, de vraag is of die beperking terecht is. Als ik een dief belet mijn geld te stelen beperk ik zijn vrijheid ook. Godsdienstvrijheid is niet absoluut.

Wat is de oorzaak van deze misvattingen? Dat godsdienst zijn plaats niet kent.
Als een godsdienst de god opvat als het ene absolute hoogste, dat boven alles staat ook in de werkelijke wereld, dan moeten in die opvatting alle andere waarden daarvoor wijken – waarden die hiermee botsen zijn in die opvatting zelf misvattingen.
Maar een vorm van fantasie kan nooit die status toekomen.
En de geschiedenis bewijst dat denkwijzen gebaseerd op een ene absolute hoogste desastreus zijn.

Als moslima’s en moslims zich op zo’n opvatting van hun god beroepen spreken ze zichzelf tegen.
Want ze beroepen zich ook op waarden en normen als godsdienstvrijheid, gelijkheid, democratie en scheiding tussen staat en godsdienst.

Olive Yao
05-02-04, 18:35
In de discussie over hoofddoekjes hadden Mark61 en ik de volgende gedachtewisseling:

Wat daar ook van zij, ik heb nog steeds geen overtuigend argument tegen de franse wet ter bescherming van de laïcité gelezen.


Komt ie: je kan uiterlijke symbolen afschaffen wat je wilt, mentaliteit zit in een mens. Dan kom je dus bij heropvoeden en hersenspoelen uit. Alleen Turkije kende bij mijn weten het zogeheten 'gedachtenmisdrijf', waarbij dus iets alleen denken al verboden was. Zelfs in de Sovjet-Unie of Nazi-Duitsland was het niet zo erg. Daar wil jij dus heen?

Het is van tweeën een: of je accepteert dat een mens een bepaalde mentaliteit (geloof, ideologie) heeft die tot uitdrukking komt in zijn / haar handelen, al dan niet binnen de wet (die in een democratie in samenspraak met alle leden van de samenleving wordt opgesteld), of je accepteert dat niet en gaat mensen hersenspoelen.

Je gedachtegang is zo te zien:
mentaliteit X kun je niet veranderen,
of alleen door hersenspoelen en dat is gevaarlijk en verwerpelijk,
dus kun je mentaliteit X niet verbieden;

mentaliteit X komt tot uiting in symbool X;

dus ook symbool X moet je aanvaarden,
en je schiet er ook niets mee op om symbool X te verbieden want mentaliteit X verander je daar niet mee.

Dat volg ik niet.
Als symbool X in een bepaalde context verkeerd is dan dien je symbool X te verbieden.
Ook al is symbool X uiting van mentaliteit X.

Er kan reden zijn om te zeggen: jouw mentaliteit kan ik niet veranderen, maar uitingen / symbolen ervan aanvaard ik niet.
Het kan bijvoorbeeld goed zijn om een symbool te verbieden om tegen te gaan dat de onderliggende mentaliteit zich verbreid - mensen zijn immers nabootsende wezens.


Dan kom je dus bij heropvoeden en hersenspoelen uit. Alleen Turkije kende bij mijn weten het zogeheten 'gedachtenmisdrijf', waarbij dus iets alleen denken al verboden was. Zelfs in de Sovjet-Unie of Nazi-Duitsland was het niet zo erg. Daar wil jij dus heen?
Deze redenatiefout heet "reductio ad absurdum": je neemt een bepaald standpunt, en daar verbind je dan extreme gevolgen aan.
Maar ik volg het standpunt niet, en de extreme gevolgen volgen ook niet. Ik denk eerder:

Goed onderwijs leert leerlingen gereedschap om mee te denken, en leert ze kennis van alle belangrijke levens- en wereldbeschouwingen, geen daarvan wordt op school beleden, opdat leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot mensen die vrij kunnen kiezen. Dat is geen hersenspoeling.

Godsdienstonderwijs omvat indoctrinatie: dogma's herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, met als resultaat geestelijke geconditioneerde reflexen die in de plaats komen van denken. Dit is in strijd met godsdienstvrijheid. En dít is hersenspoeling.


Een seculier land waar een grote meerderheid één godsdienst aanhangt is niet seculier. Hun denken beïnvloedt hun handelen, of er een uiterlijk label aan hangt of niet.
Allicht. Dan nog kan het terecht zijn om bepaald handelen en labels in bepaalde contexten niet te aanvaarden. Zo ben ik tegen "de god zij met ons" op munten.


Laïcité in Franse context was dan ook: het breken, verwijderen van katholieke machtsstructuren uit de instituties van de samenleving. De islam heeft echter (bijna) nooit dergelijke machtsstructuren gekend. Behalve dan in het Osmaanse rijk, waar een enigszins met de katholieke kerk vergelijkbare (maar veel lossere) 'kerkelijke' autoriteit bestond. Vandaar dat Atatürk in navolging van Frankrijk die veronderstelde macht wilde breken. Ironisch genoeg is de Iraanse versie van de shi'a een op westerse leest geschoeide nieuwigheid. Theocratie heeft in de geschiedenis van de islam verder nooit bestaan.
Je weet er veel van.
De kern van de zaak is volgens mij dat op basis van de moslimse godsdienst (zoals door vele bewegingen) wél dwang wordt uitgeoefend. Ook al staat de wereldlijke macht boven de godsdienstige. Het gaat uiteindelijk om macht die individuen over elkaar uitoefenen. Bijvoorbeeld in de vorm van godsdienstige normen die ze handhaven.

Olive Yao
29-03-04, 19:07
Frase van iemand van de AEL die ik pas las:

“het behoud van de eigen islamitische en Arabische identiteit die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn”.

Dit idee kom ik wel vaker tegen (bij Affaya had ik het er al over).

Hier staat dat Arabische mensen onlosmakelijk met de moslimse godsdienst verbonden zijn.

Wie maakt dat uit?

Arabische mensen beoordelen zelf of ze al of niet in de moslimse god geloven, en iets of niets met die godsdienst te maken willen hebben.

De frase impliceert dat er volgens de AEL geen godsdienstvrijheid voor Arabische mensen is. Veelzeggend.

Natuurlijk hebben Arabische mensen wel godsdienstvrijheid.

Donna
29-03-04, 19:36
Geplaatst door Olive Yao
Frase van iemand van de AEL die ik pas las:

“het behoud van de eigen islamitische en Arabische identiteit die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn”.

Dit idee kom ik wel vaker tegen (bij Affaya had ik het er al over).

Hier staat dat Arabische mensen onlosmakelijk met de moslimse godsdienst verbonden zijn.

Wie maakt dat uit?

Arabische mensen beoordelen zelf of ze al of niet in de moslimse god geloven, en iets of niets met die godsdienst te maken willen hebben.

De frase impliceert dat er volgens de AEL geen godsdienstvrijheid voor Arabische mensen is. Veelzeggend.

Natuurlijk hebben Arabische mensen wel godsdienstvrijheid.


Het is vergelijkbaar met de gedachte dat de Europese/westerse identiteit en het christendom onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iets dat je tegenwoordig ook vaak hoort. En wat sommige politieke partijen zelfs in de grondwet van Europa vastgelegd willen zien.

Hoe beoordeel je dat? En wat denk je dat het Europese hof daarover zou zeggen, als het werd voorgelegd?

Als het idd impliceert dat er geen godsdienstvrijheid is, wat zou er dan met die partijen moeten gebeuren? En bijvoorbeeld met de SGP die weliswaar niet uitdragen dat vrouwen geen politieke rechten hebben maar dat wel voor hun eigen club laten gelden?

Wat vind jij, met andere woorden, dat er moet gebeuren met politieke partijen in Europa die dit soort standpunten hebben?

Olive Yao
29-03-04, 20:13
Geplaatst door Donna
Het is vergelijkbaar met de gedachte dat de Europese/westerse identiteit en het christendom onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iets dat je tegenwoordig ook vaak hoort. En wat sommige politieke partijen zelfs in de grondwet van Europa vastgelegd willen zien.

Hoe beoordeel je dat? En wat denk je dat het Europese hof daarover zou zeggen, als het werd voorgelegd?

Als het idd impliceert dat er geen godsdienstvrijheid is, wat zou er dan met die partijen moeten gebeuren? En bijvoorbeeld met de SGP die weliswaar niet uitdragen dat vrouwen geen politieke rechten hebben maar dat wel voor hun eigen club laten gelden?

Wat vind jij, met andere woorden, dat er moet gebeuren met politieke partijen in Europa die dit soort standpunten hebben?
Ha Donna, bedankt voor je reactie

Ik sta net zo kritisch tegenover allerlei aspecten van christendom, dat zou je zo langzamerhand toch moeten weten.

Zo heb ik al vaak het voorbeeld genoemd van een duitse christelijke groepering die de text "de god is de bron van de waarheid" in de Europese grondwet wilde.
Zal je wel niet hoeven zeggen hoe ik daarover denk ...

Ik vind bijvoorbeeld ook dat het Vaticaan niet erkend moet worden als staat.

De Europese inboorlingen die zeggen dat europees en christelijk met elkaar verbonden zijn, kunnen dat bijvoorbeeld om twee redenen zeggen:
- omdat ze zelf christelijk zijn, en christendom toch wel terrein verliest in Europa;
- en om een dam op te werpen tegen de moslimse godsdienst.

Twee slechte redenen.

De moslimse godsdienst is welkom in Europa! Vind je misschien verrassend om van mij te horen, maar dat is godsdienstvrijheid. En het is een mooie godsdienst, in diverse aspecten.
Mits die godsdienst "zijn plaatst maar kent", grenzen aanvaardt.
Grenzen die in Europa aan afzonderlijke levens- en wereldbeschouwingen getrokken worden, en die volgens mij niet zo onredelijk zijn.

Ik zou noch de SGP noch de AEL willen verbieden!
Laat ze hun standpunten juist maar naar buiten brengen.
De weg van de dialoog is lang, maar de enige.

Ik heb ook weleens gelezen dat juist moslims nog de neiging hebben om europees en christelijk met elkaar te verbinden, misschien omdat ze zich niet-godsdienstigheid toch iets minder goed kunnen voorstellen. "Je moet toch iets geloven?", zeggen ze dan. Allicht, maar dat hoeft niet per se een godsdienst te zijn.

En het is de vraag of juist christendom de huidige Europese cultuur het meest gevormd heeft. (Karl Marx zou het daar in ieder geval niet mee eens zijn).

Diverse mensen op de site stellen nu het thema aan de orde of (gematigde) confessionele politieke partijen gepast zijn.
Ze zijn dan aan de ene kant voor "scheiding van staat en kerk", aan de andere kant mag politiek wel door hun godsdienst geinspireerd zijn, en godsdienstige politieke partijen zitten daar ergens tussen in.
Vind ik een moeilijk onderwerp.
Ik vind in ieder geval dat godsdienstige normen als zodanig niet tot wet gemaakt mogen worden.


p. s. Betrand Russell is een van mijn favoriete denkers
(onder Sommige moslims, sommige christenen en sex heb ik een stukje van hem geplaatst).

Olive Yao
31-03-04, 18:21
Geplaatst door Rabi'ah, onder Het Westen en de islam

" Wat je schrijft is onzin, Olijfje. De AEL staat voor godsdienstvrijheid; alleen is het een historisch feit dat de geïnstitutionaliseerde islam een enorme rol heeft gespeeld in de Arabische beschaving en daar zodanig mee vergroeid is, dat de Arabische beschaving en de islam nauwelijks los van elkaar te zien zijn. Ook christelijke Arabische denkers hebben dit erkend, alhoewel de islam hun godsdienst niet is. Het enige wat de AEL wil, is dat Arabieren die islamitisch zijn hun identiteit behouden en daar trots op zijn. Niks dwang of geen godsdienstvrijheid. Trouwens, dat zou ook tegen de Koran ingaan, want in de Koran staat dat er geen dwang in de godsdienst is.

Groetjes, Rabiah "



Wat je schrijft is onzin, Olijfje. De AEL staat voor godsdienstvrijheid; alleen is het een historisch feit dat de geïnstitutionaliseerde islam een enorme rol heeft gespeeld in de Arabische beschaving en daar zodanig mee vergroeid is, dat de Arabische beschaving en de islam nauwelijks los van elkaar te zien zijn.
Ja, denk je? Waarom zegt hij dan: het behoud van die identiteit? Hij verwijst dus niet alleen naar het verleden, maar naar de toekomst.

Bovendien zijn we hier in Europa, waar je verhaaltje niet geldt. Waar het een keuze is, die hij Arabische mensen wil ontnemen met zijn “onlosmakelijk”.

De man zegt “onlosmakelijk”, jij schrijft "nauwelijks" – je neemt dus al gas terug.


Ook christelijke Arabische denkers hebben dit erkend, alhoewel de islam hun godsdienst niet is.
Zal best. Maar daar gaat hier dus niet om.


Het enige wat de AEL wil, is dat Arabieren die islamitisch zijn hun identiteit behouden
Precies, dat zeg ik. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden , zegt hij.
Maar ik kan die godsdienstige gordiaanse knoop wel ontwarren, hoor. En anders hak ik hem door.


en daar trots op zijn. Niks dwang of geen godsdienstvrijheid.
Over dwang heb ik geen woord geschreven.

“Niks geen godsdienstvrijheid” stel je nu, maar je enige argument heb ik tot dusver weerlegd.


Trouwens, dat zou ook tegen de Koran ingaan, want in de Koran staat dat er geen dwang in de godsdienst is.
Dan ben ik gerustgesteld, want daar houdt iedereen zich aan. Ook dat een historisch feit.
Wat als het niet in de koran stond, trouwens? Dan zou ik nog zeggen dat het niet mag. Maar wat zeggen gelovigen dan?

In de topic Het westen en de islam signaleerde ik ditzelfde thema bij Affaya. Die wijst erop dat er “in de moderne wereld geen onveranderlijke identiteiten zijn”. Een reëler en opbouwender standpunt!

Als de AEL dan pleit voor het behoud van de A-i identiteit, verzetten ze zich dus tegen zulke verandering.
En als ze dan zeggen “onlosmakelijk” is er dus geen godsdienstvrijheid.
En ruimer, geen autonomie van mensen.

Ik zeg: kies je beginselen zorgvuldig.


Wat je schrijft is onzin, Olijfje.

Dank je, ik zie het nu ook in.

Conservatieve partij, denk ik, die AEL.

..zapper
31-03-04, 18:59
Hallo Olive, dit ziet er interessant uit. Voordat ik er volledig mijn tanden in ga zetten zou ik graag willen weten wat jouw achtergrond is. Kun je daar kort iets over zeggen? Ben je gelovig, en zo ja welk geloof. Ben je Arabier of Europeaan?

Olive Yao
31-03-04, 19:05
Geplaatst door zapper
Hallo Olive, dit ziet er interessant uit. Voordat ik er volledig mijn tanden in ga zetten zou ik graag willen weten wat jouw achtergrond is. Kun je daar kort iets over zeggen? Ben je gelovig, en zo ja welk geloof. Ben je Arabier of Europeaan?
Daar mag je reactie niet van afhangen. Die moet gebaseerd zijn op wat jij denkt.

Tenminste ... mag, moet ... Daar laat ik het niet van afhangen.

theemuts
31-03-04, 19:22
Olive

Religie grijpt door het indoctrinaire karakter waarmee het al bij een kind en zoekende volwassenen (vaak) opgedrongen wordt een deel van de ontluikende en ontwikkelende mens.
Het raakt dusdanig vergroeid met een mens dat het totaal verstrengelt raakt met de persoonlijkheid (identiteit).

In principe ben ik ook voor godsdienstvrijheid. Maar dan wel op de wijze zoals die hier in het westen gegroeid is. Zelf ken de religie zeer persoonlijk als deel van mijn persoon. Het heeft mij jaren gekost, met veel angst, om er los van te komen.

Het impliciete oordeel dat veel moslims geven aan medemoslims die gaan twijfelen en het geloof verlaten, is zo hard en verschrikkelijk, dat daarin langzaam een verandering moet komen. Het is verschrikkelijk voor diegenen die het gebeurt dat hij/zij gaat twijfelen en voor de familie. Maar het wordt juist in stand gehouden door de manier waarop de AEL en andere fundamentalistische groepen op de eigen identiteit hameren.

Eigenlijk ben ik het dus met je eens, alleen stel ik me nog wat harder op, maar dat zal wel komen omdat de christenen mij ook zo hard aanpakten toen ik het geloof los ging laten.

Ik ben dus tegen een politieke partij als de SGP, en dus ook tegen de AEL. Die partijen vergiftigen maatschappelijk denken over vrijheid van de mens.

Olive Yao
31-03-04, 19:36
Geplaatst door theemuts
Olive

Religie grijpt door het indoctrinaire karakter waarmee het al bij een kind en zoekende volwassenen (vaak) opgedrongen wordt een deel van de ontluikende en ontwikkelende mens.
Het raakt dusdanig vergroeid met een mens dat het totaal verstrengelt raakt met de persoonlijkheid (identiteit).

In principe ben ik ook voor godsdienstvrijheid. Maar dan wel op de wijze zoals die hier in het westen gegroeid is. Zelf ken de religie zeer persoonlijk als deel van mijn persoon. Het heeft mij jaren gekost, met veel angst, om er los van te komen.

Het impliciete oordeel dat veel moslims geven aan medemoslims die gaan twijfelen en het geloof verlaten, is zo hard en verschrikkelijk, dat daarin langzaam een verandering moet komen. Het is verschrikkelijk voor diegenen die het gebeurt dat hij/zij gaat twijfelen en voor de familie. Maar het wordt juist in stand gehouden door de manier waarop de AEL en andere fundamentalistische groepen op de eigen identiteit hameren.

Eigenlijk ben ik het dus met je eens, alleen stel ik me nog wat harder op, maar dat zal wel komen omdat de christenen mij ook zo hard aanpakten toen ik het geloof los ging laten.

Ik ben dus tegen een politieke partij als de SGP, en dus ook tegen de AEL. Die partijen vergiftigen maatschappelijk denken over vrijheid van de mens.

Theemuts, bedankt voor je reactie, die me raakt.


Religie grijpt door het indoctrinaire karakter waarmee het al bij een kind en zoekende volwassenen (vaak) opgedrongen wordt een deel van de ontluikende en ontwikkelende mens.
Het raakt dusdanig vergroeid met een mens dat het totaal verstrengelt raakt met de persoonlijkheid (identiteit).
Daarom pleit ik ervoor om godsdienst, en levens- en wereldbeschouwing in het algemeen, voorzichtiger en "zachter" naar kinderen te brengen. Zo dat ze zich ontwikkelen als mensen die, individueel en samen, kunnen kiezen.

Aan de andere kant, van "fundamentele" waarden en normen is het wel belangrijk dat ze in je onderbewustzijn terecht komen, denk je niet?

Gelukkig zitten ze volgens genetische psychologen en sociologen ook al in onze genen.
Maar het probleem daarbij is weer, dat onze "natuur" tegenstrijdige dingen tegen ons zegt. Bijvoorbeel aan de ene kant xenofobie of zelfs vreemdelingenhaat, aan de andere kant universele sympathie.


In principe ben ik ook voor godsdienstvrijheid. Maar dan wel op de wijze zoals die hier in het westen gegroeid is. Zelf ken de religie zeer persoonlijk als deel van mijn persoon. Het heeft mij jaren gekost, met veel angst, om er los van te komen.
Dan ben je streng opgevoed. Ken ook een paar mensen met zulke angsten ... beangstigend ...


Het impliciete oordeel dat veel moslims geven aan medemoslims die gaan twijfelen en het geloof verlaten, is zo hard en verschrikkelijk, dat daarin langzaam een verandering moet komen. Het is verschrikkelijk voor diegenen die het gebeurt dat hij/zij gaat twijfelen en voor de familie. Maar het wordt juist in stand gehouden door de manier waarop de AEL en andere fundamentalistische groepen op de eigen identiteit hameren.
En ik begrijp niet waarom dat nodig is! Godsdienst wordt dan een beperking in plaats van een verrijking van je geest.

Tariq Ramadan schreef:
"Even though the Muslim Diaspora is a genuine minority in number, it is a majority by the principles for which it calls. I say with all frankness, the Muslims who live in Europe should know they have no choice but to understand that they are represented by the values they carry."

Ik wil hem niet op deze ene uitspraak pakken, maar toch, waarom zegt hij dat nou weer, "geen keus", "in all frankness"? En hij werpt zichzelf op als bruggebouwer tussen moslims en het westen.
(Niet dat ik niet vaak misplaatste opmerkingen zal maken).

Langzame verandering, dat is waar. Als ik altijd gevangen heb gezeten en plotseling ben ik vrij, dan weet ik me geen raad.

Dit is misschien een van de verklaringen voor bepaalde "sexuele excessen" in de westerse wereld, waar veel arabische mensen (niet zonder reden) bezwaar tegen voelen. Er is veel voor te zeggen dat christendom 2000 lang een te beperkende, en in sommige opzichten weerzinwekkende sexuele moraal gehandhaafd heeft, dat valt weg, en dan gaan sommige mensen een beetje vreemd doen.
Dat is een van de redenen van verzet van sommige moslims tegen "het westen". Maar vrijheid hoeft niet te ontaarden in excessen.


Eigenlijk ben ik het dus met je eens, alleen stel ik me nog wat harder op, maar dat zal wel komen omdat de christenen mij ook zo hard aanpakten toen ik het geloof los ging laten.
Nog harder?
De eerste stukken hierboven schreef ik maanden geleden, en toen ik ze net weer las schrok ik een beetje van de toon waarop ik ze geschreven heb.


Ik ben dus tegen een politieke partij als de SGP, en dus ook tegen de AEL. Die partijen vergiftigen maatschappelijk denken over vrijheid van de mens.
Als de AEL er niet geweest was zouden we hier ook niet over gepraat hebben.

Een goede kant van de huidige situatie in Europa vind ik dat we ons allemaal moeten herbezinnen op onze beginselen. Lijkt me hard nodig.

De wereld heeft nog een lange weg te gaan, en heeft misschien niet zoveel tijd meer.

Olive Yao
03-02-05, 20:06
Even wat agressieve anti-godsdienst agitatie oprakelen.

Niet gericht tegen godsdienst in het algemeen, maar tegen godsdienst zoals in het stuk van Jarir Tabari.

Rabi'ah.
03-02-05, 20:16
Geplaatst door Olive Yao
Even wat agressieve anti-godsdienst agitatie oprakelen.

Niet gericht tegen godsdienst in het algemeen, maar tegen godsdienst zoals in het stuk van Jarir Tabari.

Dat stuk van die Jarir nogwattes heeft niks met AEl te maken.

Zie hier ook ZZ's commenytaar op weer zo'n copy-pastetekstje;

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=128191&perpage=15&display=&pagenumber=3

Olive Yao
03-02-05, 20:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat stuk van die Jarir nogwattes heeft niks met AEl te maken.

Zie hier ook ZZ's commenytaar op weer zo'n copy-pastetekstje;

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=128191&perpage=15&display=&pagenumber=3
Mee eens, en ik wilde net nog even schrijven dat mijn stuk eigenlijk ook niet tegen de AEL gericht is . Dat dacht ik een jaar geleden, nu niet meer.

(Maar geen geschiedsvervalsing, dus die titel laat ik staan).

Toch dacht ik bij Jarir Tabari's stuk meteen aan de brief van Dyab Abou Jahjah die ZbaqZbaq gisteren plaatste. Daarin spreekt Jahjah zich nl direct uit tegen theocratie en voor scheiding van staat en levensbeschouwing.
Ik vermoed dat Jarir daarom zijn stuk geplaatst heeft.

Rabi'ah.
03-02-05, 20:28
Geplaatst door Olive Yao
Mee eens, en ik wilde net nog even schrijven dat mijn stuk eigenlijk ook niet tegen de AEL gericht is . Dat dacht ik een jaar geleden, nu niet meer.

(Maar geen geschiedsvervalsing, dus die titel laat ik staan).

Toch dacht ik bij Jarir Tabari's stuk meteen aan de brief van Dyab Abou Jahjah die ZbaqZbaq gisteren plaatste. Daarin spreekt Jahjah zich nl direct uit tegen theocratie en voor scheiding van staat en levensbeschouwing.
Ik vermoed dat Jarir daarom zijn stuk geplaatst heeft.

Ok, ikke snap. :wink: