PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet diep verdeeld over Turkije



NIS
30-01-04, 08:34
DEN HAAG - Het kabinet is ernstig verdeeld over de vraag of Turkije lid kan worden van de Europese Unie. De tegenstand is het grootst bij de VVD-bewindslieden, maar ook ministers van CDA en D66 twijfelen aan een Turks EU-lidmaatschap. 'De weerstand tegen de Turken wordt bijna religieus beleden', melden bronnen binnen en buiten het kabinet.

Veel ministers tegen toetreding tot EU

Afgelopen weken is de ruzie in de ministerraad over de kwestie-Turkije hoog opgelaaid. Tijdens discussies zijn er volgens ingewijden harde woorden gevallen.

Minister Bot (CDA) van Buitenlandse Zaken, de eerstverantwoordelijke in deze kwestie, vindt dat Ankara eigenlijk het lidmaatschap niet meer ontzegd kan worden na alle eerdere toezeggingen .

Die opstelling is zijn VVD-collega's Zalm (Financiën), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Hoogervorst (Volksgezondheid), de CDA'ers Veerman (Landbouw) en Donner (Justitie) en D66'er De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) in het verkeerde keelgat geschoten. De critici beklemtonen dat het islamitische Turkije niet past in de 'Europese christelijke waardengemeenschap'.

Een VVD-minister hekelt 'het ongelooflijke gemak' waarmee de deur voor Ankara wordt opengezet. Hoogervorst vreest naar verluidt een vloedgolf aan Turkse immigranten . Minister Zalm heeft laten uitrekenen dat een Turks EU-lidmaatschap de Nederlandse belastingbetaler één miljard euro gaat kosten. Turkije kan, als arm land, na toetreding rekenen op enorme subsidies uit Brussel. Nederland draagt daar naar verhouding het meest aan bij.

In december moet de EU onder Nederlands voorzitterschap beslissen wanneer de toetredingsonderhandelingen met Ankara beginnen. De EU stelt als minimum-voorwaarden dat Turkije de mensenrechten respecteert en een vrijemarkteconomie heeft.

Half februari wijdt het kabinet een speciale vergadering in het Catshuis aan het Turkse EU-lidmaatschap. Meerdere bewindslieden spreken bij voorbaat van een 'hopeloze discussie'. 'De ploeg is volstrekt verdeeld, ik zie geen compromis', zegt een van hen.

De VVD-bewindslieden zijn gepikeerd over de uitspraak van Bot in een Duitse krant dat het opnemen van Turkije in de EU 'een positief signaal naar de islam' zou zijn. Ook voor Veerman weegt de christelijke signatuur van de EU zwaar. Onduidelijk is waar premier Balkenende staat, maar hij wil een verwijzing naar de joods-christelijke tradities in de nieuwe Europese Grondwet.


-> Stelletje debielen, dat ze zijn.. allochtonen moesten toch integreren!?!? Laten we Turkije aan de EU toevoegen, dan durf ik te wedden, dat het integratieproces razend snel zal gaan.. voor de Turken in dit geval. In Den Haag maken ze zich druk om toetreding van Turkije, wat als Marokko straks ook wordt voorgesteld. Kijk heel erg uit naar de reaktie van dat gewortelde racisme bij heel veel mensen valt me nu op.. (onderbuik gevoelens) Allah Alwatan Almalik

barfly
30-01-04, 08:53
Ik begrijp die terughoudendheid ook niet zo goed, ik denk zelfs dat als Turkije toetreed dat de economie van Turkije redelijk snel op peil zal zijn en dat veel Turken juist terug zullen willen. Verder zullen de meeste Turken in Duitsland terechtkomen dnek ik.

Enne het zou me inderdaad verbazen als Marokko ooit word voorgedragen voor de EU want Marokko ligt in Afrika :p

jaja
30-01-04, 09:26
Natuurlijk is de economische situatie van Turkije een probleem. Je ziet dezelfde argumenten nu ook over tafel gaan nav de 10 nieuwe staten van dit moment. Er zijn nu regelingen om na toetreding het aantal Polen dat naar Duitsland etc mag emigreren te reguleren.
Financieel is nu al duidelijk dat de Eu zoals ze nu functioneert niet verder kan. (Eigenlijk kan de huidige toetreding van de 10 al niet.) Dat wil niet zeggen dat ik tegen toetreding ben - noch van de 10, noch van Turkije - maar wel dat de EU dan eerst gereoganiseerd moet worden.
Nu is dat deels (de 10) een gepasseerd station, maar het moet nu wel voordat er nieuwe staten toetreden.
Kortom, wat mij betreft na een reorganisatie (incl. verbetering van de positie van het Europese parlement, OOK ten koste van de nationale parlementen) kan Turkije - als het aan bepaalde eisen zoals mensenrechten, compatibele economie, politieke inpasbaarheid (want ooit ooit komt er iets wat op een europese politiek lijkt ... :moe: ) etc - bij de EU. Er zijn voldoende overeenkomsten om de verschillen te overbruggen.
(NB: de verschillen met Marokko lijken mij veel groter ... daarom zie ik een toetreden van Marokko niet in de directe toekomst.)

~Panthera~
30-01-04, 09:36
Het hele "verenigd" Europa is een lachertje.
Als het er op aankomt. :moe:

plexus
30-01-04, 09:39
Geplaatst door ~Panthera~
Het hele "verenigd" Europa is een lachertje.
Als het er op aankomt. :moe:

had het zelf niet beter kunnen formuleren :nijn:

~Panthera~
30-01-04, 09:42
Geplaatst door plexus
had het zelf niet beter kunnen formuleren :nijn:
------------------------
Meteen tot de kern ? :hihi:

jaja
30-01-04, 09:46
Geplaatst door ~Panthera~
Het hele "verenigd" Europa is een lachertje.
Als het er op aankomt. :moe: ach, jij vertrouwt liever op het landje Nederland .. lekker knus bij elkaar .. en de boze buitenwereld buiten houden ... op den duur niet veel toekomst ...

De EU is de enige reele optie ... maar moet nog wel dramatisch worden verbeterd. Zonder zouden we veel slechter afzijn... niet alleen economisch, maar ook sociaal, milieu-technisch, zelfs politiek.

plexus
30-01-04, 09:46
Geplaatst door ~Panthera~
------------------------
Meteen tot de kern ? :hihi:

http://www.eliteforcerecon.com/fonz.gif

correcto-mundo...

~Panthera~
30-01-04, 09:51
Geplaatst door jaja
ach, jij vertrouwt liever op het landje Nederland .. lekker knus bij elkaar .. en de boze buitenwereld buiten houden ... op den duur niet veel toekomst ...

De EU is de enige reele optie ... maar moet nog wel dramatisch worden verbeterd. Zonder zouden we veel slechter afzijn... niet alleen economisch, maar ook sociaal, milieu-technisch, zelfs politiek.
-------------------------

Ik vertrouw alleen mijzelf.
De EU werkt niet, omdat het mensen door de strot is geramd.
Dank zij politici, die ik al helemaal niet vertrouw.
Geef me 1 goede reden waarom ik dat zou moeten.

~Panthera~
30-01-04, 09:52
Geplaatst door plexus
correcto-mundo...
---------------------------
http://www.kurts-smilies.de/five.gif

MizZzli
30-01-04, 10:03
Julien is in ieder geval voor toetreding van Turkije als grote voorbeeld voor Frankerijk ! :fparty:




Islamitische turkije!?, t was toch een heuse seculiere staat :D?

Europa is nu ineens christelijk ik dacht dat ze seculier was ? :jammer:

~Panthera~
30-01-04, 10:32
Geplaatst door MizZzli
Julien is in ieder geval voor toetreding van Turkije als grote voorbeeld voor Frankerijk ! :fparty:


Islamitische turkije!?, t was toch een heuse seculiere staat :D?

Europa is nu ineens christelijk ik dacht dat ze seculier was ? :jammer:
--------------------

Europa is wat het ze uitkomt. :moe:

Julien
30-01-04, 12:58
Geplaatst door MizZzli
Julien is in ieder geval voor toetreding van Turkije als grote voorbeeld voor Frankerijk ! :fparty:




Islamitische turkije!?, t was toch een heuse seculiere staat :D?

Europa is nu ineens christelijk ik dacht dat ze seculier was ? :jammer:

klopt. en Frankrijk is ook voorstander dankzij dezelfde wet die jij en al die andere hypocriete mensen bekritiseren!

Volgens Frankrijk hoort EU niet christelijk te zijn, maar seculier.. dus past Turkije daar gewoon tussen.

En daarnaast heeft Turkije een gemeenschappelijke Europese geschiedenis, Turken zijn ook Europeanen.

mark61
30-01-04, 13:04
Turkije hoort er gewoon bij. Belachelijk racistisch gedoe.

~Panthera~
30-01-04, 13:09
Geplaatst door mark61
Turkije hoort er gewoon bij. Belachelijk racistisch gedoe.
-----------------

natuurlijk joh, dat gezever altijd. :hihi:

Julien
30-01-04, 13:22
Geplaatst door mark61
Turkije hoort er gewoon bij. Belachelijk racistisch gedoe.

ja, diezelfde mensen vergeten ook dat Turkije de basis was van de westerse beschaving samen met Griekenland.

jaja
30-01-04, 13:25
Geplaatst door Julien
ja, diezelfde mensen vergeten ook dat Turkije de basis was van de westerse beschaving samen met Griekenland. eehh .. ja alleen waren er toen nog geen Turken in die regio ... of je gaat er van uit dat de huidige Turken eigenlijk gewoon Grieken zijn, die moslim geworden zijn (en Lydiers en Hittieten en ga zo maar door ... :))

mark61
30-01-04, 13:31
Geplaatst door jaja
eehh .. ja alleen waren er toen nog geen Turken in die regio ... of je gaat er van uit dat de huidige Turken eigenlijk gewoon Grieken zijn, die moslim geworden zijn (en Lydiers en Hittieten en ga zo maar door ... :))

Ja Turken zijn er pas vanaf 1100. Maar etnocultureel wel met al die Lydiers, Lyciers en zo vermengd geraakt natuurlijk.

Julien
30-01-04, 13:33
Geplaatst door mark61
Ja Turken zijn er pas vanaf 1100. Maar etnocultureel wel met al die Lydiers, Lyciers en zo vermengd geraakt natuurlijk.

en vergeet de Frygiers, Hetieten en Lyriers niet! :D

mark61
30-01-04, 13:42
Lazen, Adjaren, Georgiers, Suryani, Arabieren, Grieken, Armeniers

jaja
30-01-04, 15:04
Geplaatst door mark61
Lazen, Adjaren, Georgiers, Suryani, Arabieren, Grieken, Armeniers romeinen, kelten, roemenen, albanen, egyptenaren, russen, etc etc etc .... :wow: :wow: :wow: ... volgens mij vormen de echte Turken er echt een miniem kleine minderheid .. :giechel:

Qwertyno
30-01-04, 17:02
Geplaatst door NIS
[DEN HAAG - Het kabinet is ernstig verdeeld over de vraag of Turkije lid kan worden van de Europese Unie. De tegenstand is het grootst bij de VVD-bewindslieden, maar ook ministers van CDA en D66 twijfelen aan een Turks EU-lidmaatschap. 'De weerstand tegen de Turken wordt bijna religieus beleden' , melden bronnen binnen en buiten het kabinet.

Veel ministers tegen toetreding tot EU

Afgelopen weken is de ruzie in de ministerraad over de kwestie-Turkije hoog opgelaaid. Tijdens discussies zijn er volgens ingewijden harde woorden gevallen.

Minister Bot (CDA) van Buitenlandse Zaken, de eerstverantwoordelijke in deze kwestie, vindt dat Ankara eigenlijk het lidmaatschap niet meer ontzegd kan worden na alle eerdere toezeggingen .

Die opstelling is zijn VVD-collega's Zalm (Financiën), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Hoogervorst (Volksgezondheid), de CDA'ers Veerman (Landbouw) en Donner (Justitie) en D66'er De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) in het verkeerde keelgat geschoten. De critici beklemtonen dat het islamitische Turkije niet past in de 'Europese christelijke waardengemeenschap'.

Een VVD-minister hekelt 'het ongelooflijke gemak' waarmee de deur voor Ankara wordt opengezet. Hoogervorst vreest naar verluidt een vloedgolf aan Turkse immigranten . Minister Zalm heeft laten uitrekenen dat een Turks EU-lidmaatschap de Nederlandse belastingbetaler één miljard euro gaat kosten. Turkije kan, als arm land, na toetreding rekenen op enorme subsidies uit Brussel. Nederland draagt daar naar verhouding het meest aan bij.

In december moet de EU onder Nederlands voorzitterschap beslissen wanneer de toetredingsonderhandelingen met Ankara beginnen. De EU stelt als minimum-voorwaarden dat Turkije de mensenrechten respecteert en een vrijemarkteconomie heeft.

Half februari wijdt het kabinet een speciale vergadering in het Catshuis aan het Turkse EU-lidmaatschap. Meerdere bewindslieden spreken bij voorbaat van een 'hopeloze discussie'. 'De ploeg is volstrekt verdeeld, ik zie geen compromis', zegt een van hen.

De VVD-bewindslieden zijn gepikeerd over de uitspraak van Bot in een Duitse krant dat het opnemen van Turkije in de EU 'een positief signaal naar de islam' zou zijn. Ook voor Veerman weegt de christelijke signatuur van de EU zwaar. Onduidelijk is waar premier Balkenende staat, maar hij wil een verwijzing naar de joods-christelijke tradities in de nieuwe Europese Grondwet.



De EU stelt als minimum-voorwaarden dat Turkije de mensenrechten respecteert en een vrijemarkteconomie heeft.

ze vergeten dus de voorwaarde; én niet meer moslim zijn, of christen worden.

Want wat, als Turkije aan alle voorwaarden voldoet?

mark61
30-01-04, 17:08
Geplaatst door Qwertyno
[Bze vergeten dus de voorwaarde; én niet meer moslim zijn, of christen worden.

Want wat, als Turkije aan alle voorwaarden voldoet? [/B]

Dan verzinnen ze echt wel weer een andere. Turkije wil al 40 jaar lid worden.

Qwertyno
30-01-04, 17:12
Geplaatst door mark61
Dan verzinnen ze echt wel weer een andere. Turkije wil al 40 jaar lid worden.
ja dat geloof ik wel.


Kerk en staat toch gescheiden?

De critici beklemtonen dat het islamitische Turkije niet past in de 'Europese christelijke waardengemeenschap'.

mark61
30-01-04, 17:14
Geplaatst door Qwertyno
Kerk en staat toch gescheiden?

Hou op met dat kerkstaatscheiden. Het zijn MOSLIMS. Das toch genoeg?

Qwertyno
30-01-04, 17:17
Geplaatst door mark61
Hou op met dat kerkstaatscheiden. Het zijn MOSLIMS. Das toch genoeg?

VVD-collega's Zalm (Financiën), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Hoogervorst (Volksgezondheid), de CDA'ers Veerman (Landbouw) en Donner (Justitie) en D66'er De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing)

mark61
30-01-04, 17:20
Geplaatst door Qwertyno
VVD-collega's Zalm (Financiën), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Hoogervorst (Volksgezondheid), de CDA'ers Veerman (Landbouw) en Donner (Justitie) en D66'er De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing)

... en naar mijn voorzichtige schatting nog zo'n 9 miljoen idioten.

Qwertyno
31-01-04, 14:48
Balkenende: Turkije zal EU-lid worden
van onze redactie politiek
2004-01-31

DEN HAAG - Premier Balkenende vindt een EU-lidmaatschap van Turkije onontkoombaar. ,,Al in 1999 heeft de EU in Helsinki besloten dat Turkije kandidaat-lid is.'' Met die woorden reageert hij op de verdeeldheid in zijn kabinet over toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Vooral de VVD-ministers hebben ernstige bezwaren.



De vraag of de EU met Turkije kan gaan onderhandelen over een lidmaatschap komt aan de orde tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Unie, in de tweede helft van dit jaar. De Europese commissie brengt in de herfst verslag uit in hoeverre Turkije voldoet aan de criteria die de EU stelt aan de democratie en de rechtsstaat van kandidaat-lidstaten.

Oud-VVD-leider Bolkestein verzette zich sterk tegen een Turks lidmaatschap, omdat het islamitische land niet zou passen in de Europese traditie. Geestverwanten in het kabinet voeren eveneens dergelijke overwegingen aan. Bovendien hebben zij financiële bezwaren. VVD-minister Zalm heeft berekend dat een Turks lidmaatschap de Nederlandse belastingbetalers rond één miljard euro per jaar kan kosten.

De VVD-fractie in de Tweede Kamer steunt het verzet van de VVD-bewindslieden. De fractie wil de religie buiten deze discussie houden, zegt kamerlid Van Baalen in een vraaggesprek met Trouw. Minister Bot van buitenlandse zaken (CDA) ziet in een Turks lidmaatschap een 'Europees gebaar in de richting van de islamitische wereld'. Bovendien zou Turkije volgens hem al te lang aan het lijntje zijn gehouden.

Na afloop van de ministerraad zei Balkenende gisteren dat nu eerst de in Helsinki afgesproken procedure moet worden gevolgd. ,,Ik weet wel dat er daarnaast meer zaken meespelen, zoals de islam en de geopolitieke positie van Turkije, maar dat is in wezen niet van belang.'' Alleen de Turkse bezetting van Noord-Cyprus vindt hij een wezenlijk bezwaar.

CDA-europarlementariër Oostlander denkt dat Turkije nog lang niet toe is aan het starten van onderhandelingen met de Unie. ,,Dat kan pas als ik als protestant net zo gemakkelijk in Istanbul kan wonen als een moslim in Rotterdam'', zo zei hij gisteren.

www.trouw.nl

mark61
31-01-04, 14:53
Geplaatst door Qwertyno
CDA-europarlementariër Oostlander denkt dat Turkije nog lang niet toe is aan het starten van onderhandelingen met de Unie. ,,Dat kan pas als ik als protestant net zo gemakkelijk in Istanbul kan wonen als een moslim in Rotterdam'', zo zei hij gisteren.

Lulhannes. Wat weet hij ervan? Ik heb nog wel een evangelie in het Turks voor hem, uitgegeven in Turkije. :kotsen:

Qwertyno
31-01-04, 14:58
Geplaatst door mark61
Lulhannes. Wat weet hij ervan? Ik heb nog wel een evangelie in het Turks voor hem, uitgegeven in Turkije. :kotsen:

Inderdaad onwetend.
En omdat Oostlander een CDA-europarlementariër is, zeker om te :kotsen: