PDA

Bekijk Volledige Versie : Muizen op popcornjacht in de bioscoop



Joesoef
30-01-04, 12:50
Popcorn trekt muis naar de bios
(Van onze verslaggeefsters)

AMSTERDAM - Maandagavond werden de bezoekers van Mona Lisa smile in zaal 1 van Tuschinski opgeschrikt door een ijselijke gil. ''Ik wist het! Er loopt hier een muis!!'' schreeuwde een vrouwenstem in het donker. Paniek alom onder het hoofdzakelijk vrouwelijke publiek: bezoeksters sprongen krijsend op hun stoel, benen werden hoog opgetrokken en popcorn vloog door de lucht.

Echt lekker kijken was er daarna niet meer bij, overal klonk onrustig gedraai en gefluister. De Amsterdamse bioscopen hebben last van muizen - al willen ze dat zelf niet echt weten. ''Ach, er loopt wel eens een muissie rond, maar waar niet in de binnenstad?'' aldus een van de medewerkers van Pathé Tuschinski.

Arthur de Smaele van het ongediertebestrijdingsbedrijf Ware Care: ''De Amsterdamse bioscopen hebben er heel veel last van. Ik heb de verhalen gehoord dat de muizen over de schouders van de bioscoopbezoekers lopen. Noem de bioscopen maar op: Tuschinski, City, Bellevue. Allemaal door de popcorn.''

De Smaele is sinds eind november voor Pathé De Munt bezig de muizenoverlast aan te pakken. Het probleem was zo groot dat de bioscoopstoelen aangevreten werden. ''Er liepen veertig tot honderd muizen rond. Dat was aan de hoeveelheid uitwerpselen te zien. Vooral op de achterste rijen, waar ze zich schuilhouden, waren veel stoelen aangevreten.''

Ware Care komt eens in de twee weken langs om de zalen muizenvrij te maken. Het bedrijf heeft er de laatste weken al heel wat gevangen met vallen. ''De slimme muizen blijven over. We volgen de gangen van de muizen en kijken waar ze vandaan komen. Ze kruipen weg in de isolatie achter de laatste rij stoelen.

's Avonds als de bezoekers weg zijn, komen ze op de popcorn af. Maar ze eten ook Smarties, Treets en drop. Snoepjes waar ze lekker op kunnen knabbelen,'' aldus De Smaele.

Het bedrijf heeft Pathé al geopperd geen popcorn meer te verkopen of de zalen direct na sluiting schoon te maken. Nu gebeurt dat pas de volgende ochtend.

De Smaele: ''Dat is natuurlijk goedkoper. Pathé De Munt wil er dan ook niet aan. Maar intusssen blijft de popcorn de hele nacht liggen.'' Ware Care is nu bezig de gaten dicht te maken waar de muizen doorheen kruipen.

Popcorn is de grootste boosdoener, beaamt Robert Pattinama, bedrijfsleider van bioscoop Rialto. ''Wij verkopen dat soort strooibaar voedsel niet en maken heel goed schoon. Ik heb in de 2,5 jaar tijd dat ik hier werk, nog nooit een muis gezien. Rondslingerende etenswaren, daar is het de knaagdieren om te doen. Ze komen echt niet voor de film.''

Martje Statema, theatermanager van Pathé De Munt, houdt vol dat er geen probleem is.

''We hebben nog nooit klachten gehad. Ik heb er zelf ook nooit eentje gezien. We hebben Ware Care ingeschakeld om er preventief voor te zorgen dat er geen muizen komen. De binnenstad is namelijk niet muizenvrij.''

Een medewerker van Tuschinski, waar De Smaeles collega Rentokil actief is: ''Ach, het is een oud pand. We zitten vlak bij het Rembrandtplein, bij de restaurants. Als de rust weerkeert in de zaal, bestaat de kans dat een muis opduikt. Maar Rentokil werkt hier alleen preventief.''

Bij Kriterion hebben ze het probleem sinds enkele jaren geleden opgelost met hulp van Joepie, de huiskat. Die maakt korte metten met de muizen in de keuken, het café en de bioscoopzaal, al mag hij daar eigenlijk niet komen. ''Hij gaat voor het scherm zijn eigen show opvoeren en dat is niet de bedoeling :tik: ,'' zegt medewerkster Frederiek Biemans.

Af en toe glipt Joepie echter wel eens stiekem de zaal in. Bezoekster Sophie ziet hem wel eens rondwandelen: ''Hij kruipt zelfs op je schoot, ik vind het wel grappig.''

De GG&GD, die de keuken van Kriterion regelmatig controleert, checkt ook de muizenvallen die in het pand zijn neergezet. ''Ze zijn pas nog geweest. Tot onze trots zaten er alleen een paar muizen in het vuilnishok, daar waar ze horen,'' aldus Biemans.

Volgens De Smaele is een bioscoopkat niet voor iedereen een oplossing tegen het muizenprobleem. ''Ik zeg maar zo: als de kat van huis is, dansen de muizen. Kriterion heeft maar een paar zalen, maar Pathé De Munt heeft er wel dertien. Je kunt toch moeilijk dertien katten laten rondlopen? Dan heb je straks last van vlooien.''



© Het Parool, 30-1-2004

Timoesh
30-01-04, 12:55
Muizen in de bios :haha: dat wordt lekker filmpie kijken...



Voor je het weet zit er een muis in je popcorn!..

~Panthera~
30-01-04, 13:41
Joepie !!!!!!! :wohaa:

Das tenminste een echte EL-GATO !! :lole:

tuig
30-01-04, 15:01
:regie: ik heb voor die **** pathe gewerkt en kan je bevestigen dat honderden muizen is bla,blahh,blah.

het zijn kolonies tussen de muren en kelders.
bedrijven leggen gifdoosjes neer om ze intern te proberen te vergiftigen,maar het lijkt wel of zij met elkaar kunnen comuniceren.
ik heb er 3 jaar gewerkt en ben maar 2 halflevende bijna dode muizen tegenkomen.

vaak heb ik met medewerkers van zo'n extermanation bedrijf gesproken.
waarvan hij een keer het leidseplein omschreef in aantallen knaagdieren.
je gaat doordeweekse dag tussen half drie s'ochtends t/m uutje of 6
op het bankje voor de bulldog zitten,trek een grote regenjas aan en beweeg je tussen de aangegeven tijden zo min mogelijk.
en dan zie je pas wat samenscholing is.
deze knaagdieren zullen zich als de duiven van de dam gaan gedragen (roekoe,roekoe).

een muis stelt niks voor vertelde hij,maar als je er een binnenshuis betrapt heb je alleen de wannabe speedy gonzales gezien, de ECHTE ratten zitten dan ook tussen de muren.(waiting for dawn) :romance:

Joesoef
30-01-04, 15:43
Geplaatst door tuig
een muis stelt niks voor vertelde hij,maar als je er een binnenshuis betrapt heb je alleen de wannabe speedy gonzales gezien, de ECHTE ratten zitten dan ook tussen de muren.(waiting for dawn) :romance:



:D