PDA

Bekijk Volledige Versie : witwasoperatie



almouqawim
30-01-04, 19:42
Zowel in Engeland als Amerika
Witwasoperatie oorlog Irak in volle gang

30jan04
'Half Britons say Hutton was "whitewash"', kopt Reuters. De helft van de Britten laat zich kennelijk niet in de luren leggen. The Guardian noemt het een 'cover-up'. Inmiddels is Blairs collega Bush ook bezig zijn straatje schoon te vegen: 'A Senate report says the CIA is to blame for bad intelligence on Iraq. Critics say there's a whitewash underway', kopt MSNBC.

In het nog geheime rapport, dat in kladversie MSNBC heeft bereikt, staat stevige kritiek op de CIA 'for major “errors in judgment” regarding Saddam Hussein’s weapons of mass destruction programs—mistakes that were greatly compounded by the agency’s failure to develop reliable on-the-ground sources with direct knowledge of Saddam’s military capabilities, according to people familiar with the document'. Dit, terwijl bekend is dat de CIA door het Witte Huis onder druk is gezet om met onzin-claims te komen en dat, toen dit slecht lukte, het Witte Huis zelfs een alternatieve inlichtingencel heeft opgericht, naast het soortgelijke Office of Special Plans. Beide organisaties hebben bijgedragen aan de onzin-gegevens die nodig waren om ten oorlog te kunnen trekken.

Blair trok alle registers open om oorlog te kunnen voeren
'Hutton's report could scarcely have been more favourable if it had been drafted, or even sexed up, by Tony Blair's former spinmeister Alastair Campbell himself', schrijft The Guardian. Blair maakt met het Hutton-rapport een schitterende afleidingsmanoeuvre, maar we hoeven DaanSpeak er maar op na te slaan om te lezen dat hij zich met graagte liet zich voeren door het OSP, en zelfs over een eigen variant beschikte, namelijk Operation Rockingham. Hierdoor werd de Joint Intelligence Committee voorzien van de onzin-claims die Engeland uiteindelijk ten oorlog voerden. Downingstreet vroeg daarnaast de eigen geheime dienst de inmiddels beruchte 45-minutenclaim wat op te poetsen: 'Intelligence told Downing Street that the 45-minute claim hadn't been added in as it only came from one source who was thought to be wrong. 'The intelligence services were asked to go back and do a rewrite even though Downing Street was told the 45 minute claim was unconvincing', schrijft de Sunday Herald. Hier komt nog bij wat we al eerder schreven: 'De Britse geheime dienst MI6 heeft middels Operation Mass Appeal geprobeerd met desinformatie de omvang te overdrijven van het Iraakse wapenprogramma'.

Wapeninspecteur David Kay doet mee aan witwasoperatie
Wapeninspecteur David Kay die in Irak niets kon vinden en zich recent terugtrok, doet zijn duit in het zakje en 'says he doesn’t believe political pressure was behind conclusions about Iraq’s weapons [...] “We were almost all wrong,” said the inspector, David Kay, noting that intelligence services in France and Germany, both of which opposed the war, also were convinced that Saddam had weapons of mass destruction before the U.S. invasion', schrijft MSNBC. Terwijl DaanSpeak eerder de Sunday Herald citeerde: 'The British intelligence source said the best Humint [human intelligence] on Saddam was held by the French who had agents in Iraq. 'French intelligence was telling us that there was effectively no real evidence of a WMD programme. That's why France wanted a longer extension on the weapons inspections. The French, the Germans and the Russians all knew there were no weapons there -- and so did Blair and Bush as that's what the French told them directly. Blair ignored what the French told us and instead listened to the Americans.'

Condoleezza Rice verwacht een witte was
En van Condoleezza Rice hoeven we ook al niet veel te verwachten in de strijd om de waarheid. Reuters schrijft: 'President George W. Bush's national security adviser has acknowledged some prewar intelligence about Iraq was flawed but brushed aside calls for launching an independent investigation.' Daarbij neemt ze een schot voor de boeg en zegt dat de 'United States may never learn the whole truth about Iraq's weapons capabilities because of looting'.

De wapens die Saddam wèl had, kwamen uit de VS
De oorlogszuchtige medestanders van Bush en Blair die ook achteraf nog blij zijn met de oorlog tegen Irak, kunnen argumenteren dat Saddam niet helemáál zonder wapens zat. In 1983 had hij al de welwillende wapen- en gifgasleverancier Donald Rumsfeld op bezoek gehad, en daar bleef het niet bij. De NRC schrijft op 16 oktober 2003: 'De VS hebben ontdekt dat bijna dertig Amerikanen wapens hebben verkocht aan het regime van Saddam Hussein. Dat meldt The New York Times. Sommige van die wapens zouden zijn ingezet tegen de Amerikaanse militairen tijdens de aanval op Irak. "Het is een schok te ontdekken dat Amerikanen ten tijde van oorlog handel hebben gedreven met een vijandelijk regime", zegt Michael Dougherty van het Bureau van immigratie en douane, dat het onderzoek leidt'.

Oorlog tegen Saddam ongerechtvaardigd, zegt Human Rights Watch
En wederom zit het de medestanders van Bush en Blair niet mee; zelfs hun laatste strohalm is hen uit handen geslagen. Want ook het argument dat de oorlog was gerechtvaardigd omdat de boef Saddam is verwijderd, is ongeldig verklaard: 'Saddam niet zo wreed dat oorlog was gewettigd' kopt 27 januari NRC in een citaat van de directeur van Human Rights Watch, Kenneth Roth. Helemaal jammer voor de volgelingen van Bush en Blair is dat de twee situaties waarin een oorlog tegen Saddam volgens Roth wèl geoorloofd was, gebeurden onder verantwoording van Saddam, maar mogelijk waren dankzij de VS: namelijk Saddams vermeende gifgasaanval in Halabja tegen de Koerden in 1988 (dankzij wapen- en gifgasleverancier Rumsfeld) en het neerslaan door Saddam van de Koerdische opstand nadat Bush in 1991 de Koerden daartoe had opgeroepen en hen vervolgens liet stikken.
Mooi dat het net de Koerden zijn geweest die Saddam hebben weten te arresteren, zuur dat de Amerikanen met de eer zijn weggelopen.

Zelfmoorden door Amerikaanse soldaten in Irak
Sinds dat Bush de oorlog in Irak ten einde verklaarde, zijn daar 381 Amerikaanse soldaten gedood, noteert de Associated Press. In totaal lieten 519 Amerikaanse soldaten in Irak het leven. Onbekend is of daar de 21 soldaten onder vallen die zelfmoord hebben gepleegd. Vol trots gestorven voor een oorlog die zo'n schaamtevol gebrek aan reden heeft, dat zowel Washington als Londen bezig zijn met een witwasoperatie.

Blade20
30-01-04, 20:53
Hier staat niets nieuws in, enkel datgene wat iedereen allang weet en waar de gehele wereld al decennia lang de ogen voor dichtknijpt omdat het voor de sleutelfiguren op de wereld veel welvaart bezorgd.

En die dode soldaten, vervangbaar, sterker nog, ik durf te beweren dat binnen 50 jaar de soldaten van de meeste westerse legers niet eens meer uit de burgerbevolking komen, maar gewoon gecloond of gefabriceerd zijn. Oorlog is de grootste stimulans voor wetenschap.

almouqawim
30-01-04, 20:56
ok blade ik moet je gelijk geven,

er staat niet iets nieuws in.

maar jij weet zelf hoe slecht een geheugen van een mens wel niet kan zijn.

met andere woorden dit artikel is gewoon om de geheugen van een mens op te frissen.

Blade20
30-01-04, 21:04
ow, ik dacht al dat je haatdragende motieven jegen het westen had..... :knipoog:

almouqawim
30-01-04, 21:08
waaruit blijkt nou dat ik haatdragende gevoelens heb jegens het weste.

wat een logica hanteer jij.

je doet me denken een je grote vriend Bush.

of je bent met ons of je bent met de terroristen.

Blade20
30-01-04, 21:36
hohoho (nee, niet de kerstman) Ik heb nergens gezegd dat ik voor deze practijken ben. Of dacht je soms dat ik dat sarcastische bedoelde.

Want als dat zo is kan ik daaruit concluderen dat wat ik zei wel waar was.