PDA

Bekijk Volledige Versie : Angst voor de Hijab (deel een)



alialibaba37
30-01-04, 18:44
DE ANGST VOOR DE HIJAB

De angst voor de Hijab (hoofddoek): Er is niets dat de westerse gedachte meer beangstigd dan een stuk stof op een vrouw haar hoofd.

In september 1994, werd de dertienjarige Emillie Oulmet in Montreal (Quebec,Canada) naar huis gestuurd door de Louis Riel High School,omdat haar Hijab niet voldeed aan de kledingvoorschriften van de school.
Twee maanden later werd een tweede mesje uit Quebec, de vijftienjarige Dania Baali,door haar school,College Regina Assumpta,medegedeeld dat ze naar een andere school moest overplaatsen als ze haar Hijab wilde blijven dragen.

het is onvoorstelbaar dat er niets is dat meer angst in de harten jaagt van de Westerse mens dan een stukje stof op het hoofd van de vrouw.

DE HIJAB WORDT GEZIEN ALS EEN EXTREMISTISCHE UITDRUKKING.

Voor sommige mensen, laat zij zo een extremistische uitdrukking zien van haar gewelddadige politieke ideeën.
Voor anderen,is zij het symbool van absolute onderwerping en is zij in vreselijke nood en moet bevrijdt worden.
Voor hen is het hebben van zulke vrouwen als deel van het Noord Amerikaanse landschap angstaanjagend.

Zij is " de gesluierde vrouw",die thuishoort in een ver vreemd land, een acteur op een exotisch toneel wij worden gezien als het vergif van deze " vrije en democratische" cultuur, met onze " zwakke en onderdanige manieren".

Dus, verscheidende schoolbesturen in Quebec hebben besloten dat het uitroeien van de ongewenste invloed in zo vroeg mogelijk stadium,de beste manier is om besmetting te voorkomen van hun hoogstaande cultuur.



DE ANGST VOOR DE HIJAB IS TERECHT

Ik heb mijzelf dikwijls afgevraagd,waarom een vrouw met Hijab,die vrijuit deelneemt aan deze maatschappij,als zo bedreigend wordt gezien.
Ik heb altijd gedacht dat de angst voor zulke vrouwen ongegrond was.Tenslotte heeft haar dragen van een Hijab ,niets te maken met iemand anders.
het heeft alleen te maken met haar verplichting aan Allah.Maar nu Realiseer ik me dat de angst terecht is.

MOSLIM VROUWEN VORMEN EEN BEDRIJGING

De Hijab stuurt een boodschap van acceptatie en afwijzing.
Een vrouw die zichzelf bedekt vanuit haar liefde voor Allah,legt hier mee niet alleen een verklaring af voor wat ze accepteert,maar ze verklaart er ook mee wat ze afwijst.
Iedere vrouw die weigert mee te spelen met de spelletjes tussen de twee sekse die zo fundamenteel zijn in alle maatschappijen,zal uit de maatschaap verdreven worden.Er wordt altijd al van vrouwen verwacht dat zij een bepaalde rol spelen in de maatschappij.

In Noord Amerika,draait een groot deel van deze toegeschreven rol om seks en het aura rondom seksualiteit.Iedere relatie tussen mannen en vrouwen heeft wel een of andere seksuele ondertoon.
wanneer een vrouw zichzelf bedekt,dan wijst ze die rol af.Ze zegt op die manier dat seks niets te maken heeft met haar openbare leven.
Het is het feit dat zij haar eigen lichaam buiten de discussie houdt,wat de mensen zo van streek maakt.

EEN VROUW MET EEN HIJAB: meer dan ""gewoon zomaar een vrouw ""

Een vrouwelijk dokter,schrijfster,elektricien,of een loodgieter,mag in haar werkomgeving dan gewaardeerd worden voor haar vakkundigheid,maar zij wordt in eerste instantie nog steeds bekeken al" zo maar een vrouw ".
Maar stop haar in een Hijab,zodat wat haar een vrouw maakt niet meer kan worden gezien.en plotseling heb je te maken met een persoon.
Het is radicaal idee dat niet door vele wordt gewaardeerd. Zij wijst de politieke standpunten van geslacht van de hand.

Deze persoon wijst niet alleen de door de maatschappij ingebakken rollenverdeling van het geslacht af, maar ook de daaraan geassocieerde politieke standpunten van geslacht. Daardoor wijst zij de sociale basisstructuur af, wat tevens betekend dat zij beschouwd wordt als iemand die het gehele politieke systeem en de daaraan verbonden economische organisatie afwijst.

Dus leraren in Quebec moeten zich bedreigd voelen. Emilie en Diana zijn meer dan een gewoon twee meisjes van wie de hoofdbekleding niet overeenstemt met de kledingvoorschriften van de school.Zij zijn de vertegenwoordigers van iets veel groter: van een andere manieren van denken en leven.

Het heeft me enige tijd gekost tot ik deze conclusie ben gekomen.

HIJAB: Een daad van Geloof

Ik heb de Hijab altijd gezien als een privé aangelegenheid tussen mijzelf en Allah.
Ik heb er voor gekozen om de Hijab te dragen omdat ik voelde dat mijn Iman( geloof) omgezet moest worden naar actie,en als Allah me vraagt om mij te bedekken,dan moet ik dat doen.

Als ik niet mijn geloof niet kon uitoefenen,wat voor nut had het dan om te zeggen dat ik een geloof had?

Maar helaas zagen de mensen om mij heen, het dragen van mijn Hijab niet als persoonlijke daad van aanbidding.
Zij zagen het eerder als persoonlijke aanval op henzelf. Ik droeg een Hijab en dat betekende automatisch dat ik alles wat zij deden afkeurde.
Ik vond het moeilijk om de vijandigheid te begrijpen.

Alleen omdat mijn hoofd bedekt was, was het voor de mensen onmogelijk om binding met mij te krijgen.

Ik had een nieuw ontdekte vrijheid en een groter gevoel van vertrouwen in mijzelf als moslim, maar anderen zagen mij als iemand waar ze niets te maken wilde hebben.

VROUWEN VOORUITGANG NOG STEEDS VERBONDEN AAN VOORKOMEN

Vooruitgang voor vrouwen wordt helaas nog steeds bepaald door hoeveel ze willen onthullen.
Des te meer macht vrouwen lijken te krijgen, des te meer gedwongen ze zijn om hun kleren uit te trekken.
Deze tegenstrijdigheid is bij het ontstaan van de verwarring waar Noord Amerikaanse vrouwen mee geconfronteerd worden.
Er wordt van hen verwacht dat ze sterk, onafhankelijk en assertief zijn, echter tegelijkertijd worden zij slaaf gemaakt van een ideaal lichaamsbeeld dat niet bereikt kan worden door de grote meerderheid van rouwen.
Deze tweevoudigheid is een verkoopbaar product.
Neem bijvoorbeeld de mode industrie: het laatste nieuws uit Parijs zegt ons dat 'glamour' de heetste look is voor het seizoen, met zijn glimmende lipstick, strakke jurkjes en hoge naaldhakken.

Vrouwen maken bezwaar en zeggen dat de modeontwerpers van hun verwachten dat zij zich op kantoor kleden als prostituees.
Zij verafschuwen het feit dat het vrouwenlichaam wordt gebruikt om van alles te verkopen, van cosmetica tot kleren en zelfs auto's.

Daarentegen, wanneer moslim vrouwen zichzelf bedekken en daarmee protesteren tegen hetzelfde, worden zij beschouwd als zijnde onderdrukt.

HOPELOZE VEWARRING OVER DE VRIJHEID VAN VROUWEN

De verwarring is hopeloos. Terwijl sommige vechten tegen datgene dat wordt gezien als vrouwen in een ongewenste rol 'drukken', hebben anderen het gevoel dat de ultieme weg naar vrijheid, het recht is om topless op straat te lopen.
Het rationele lijkt te zijn dat wanner onze lichamen ontdaan zijn van seksualiteit, het veiliger voor ons is om op straat te gaan.
We hoeven alleen onze waardigheid, onze bescheidenheid en onze intimiteit op te geven. En het is temidden van al deze verwarring dat de vrouwen in Hijab zijn gearriveerd.
Hun onwilligheid om toe te geven aan de een of de ander heeft hun niets opgeleverd dan minachting.

DE HIJAB IS TOT EEN POLITIEK STATEMENT GEWORDEN

De Hijab is een fundamenteel deel van aanbidding, maar slecht of goed, het is ook een politiek statement geworden.
We zijn dan wel alleen bezig met onze verplichting tegenover onze Deen (religie) te uitten, maar de Hijab wordt gezien als een symbool voor afwijzing van het Westen.

DE VERGISSING VAN HET SECULARISME

De aangenomen afwijzing heeft liberale secularisten zo diepgaand beïnvloedt dat zij bereidt zijn om hun eigen basis principe van vrijheid voor individuele geloofsovertuiging aan de kant te zetten, om de "onderdrukkende invloeden" van de Islam te bevestigen.
Het zou werkelijk een wijs persoon zijn die zich zou realiseren dat het deze cultuur is die deze secularisten proberen te behouden, die de mensen heeft geleid tot een zoektocht naar iets anders. En diegene die eerlijk zijn tegenover zichzelf, zij zullen zien dat Emilie en Diana het al hebben ontdekt.

Blade20
30-01-04, 19:47
Ah, de oude omkeer truuk alweer.

En een nieuwe account. Aangezien ik de laatste tijd niks meer hoor van Hudhaifa en co ga ik er dan ook vanuit dat je iemand in vermoming bent (dus een ander account aangezien Hudhaifa is geband) of iemand die in de dezelfde kringen verkeerd.

Denk je werkelijk dat hoofddoekjes wat nieuws zijn in Europa, denk je werkelijk dat Msolims de enigste zijn die ze dragen, denk je werkelijk dat de reden is dat sex de reden is waarom het wordt geband. Hoe achterlijk.

In Europa zijn al honderden jaren vrouwen gesluierd gegaan, denk maar aan de nonnen met hun hoofddoekjes en gewaden, die waren er vroeger (per WO tijd) heel erg veel, maar nu zijn dat nog slechts oude besjes.

De hoofddoek wordt vergelijkt met de middeleeuwse variant die de nonnen dragen\ droegen. Het is een te opzienbarend symbool van geloof, iets wat niet kan in een land\ werelddeel dat geloof ziet als verleden tijd.

De truuk om het te koppellen aan mannen en sexualiteit in de tracht zo de rol van de vrouwen om te draaien en dat juist de westerse vrouwen worden onderdrukt gaat niet op. Make-up, net als de hoofddoek, wordt gedragen uit vrije wil. Het verschil, en het enigste verschil is dat make-up niets met religie heeft te maken. Dat de hoofddoek wordt geband in Europa is niets meer als redelijk. Je ziet in het MO in een land als Iran toch ook niet streng gelovige Christenlijk nonnen lopen?!?

En democratie is niet totale vrijeheid, dat is een illusie die werd geroepen in vroegere tijden toen democratie nog de meest vrije samenleving was, en dat is het trouwens nogsteeds. maar het heeft weldegelijk grenzen en in Europa bereik je die zodra je religie streng wilt practiseren in het openbaar.

Maslov
30-01-04, 20:37
Inderdaad Blade, deze truc wordt door alle fundie's gehanteerd.
Op andere sites, vooral de echt religieuse, staan er bol van.

Goodnight
30-01-04, 20:48
complot theorien alweer.

Inplaats van echt inhoudelijk er op in te gaan...er over te discussieren waarom deze persoon er zo over denkt.Trekken jullie het in het belachelijke.....

Ik vind dat er zeker een kern van waarheid in zit.
En diegene die dat onteknt heeft oogkleppen op...of is zo ovrtuigd van zijn eigen arrogantie dat het aan dove mans oren is verspild.

Maslov
30-01-04, 20:55
Moet ik onzin met onzin gaan bestrijden, dan krijg je alleen maar driedubbele onzin.

Goodnight
30-01-04, 21:10
Geplaatst door Maslov
Moet ik onzin met onzin gaan bestrijden, dan krijg je alleen maar driedubbele onzin.

voor jou is het onzin...voor een ander niet
en als je het onzin vond had je het artikel gelezen en er niet eens op gereageerd.

dus zo'n onzin vind je het blijkbaar niet!

Blade20
30-01-04, 21:26
Kom Kom, ik heb het artikel gelezen. De eerste pakweg drie zinnen over Hudhaifa en de kliek waar hij in ronddobbert waren idd gewoon wat samenzweringstheorieen. Ik ben daar niet bang voor om daarover uit te komen.

De rest van mijn eerste reactie (die Maslov's reactie uitlokte en ook de jouwe gedeeltelijk Goodnight) heeft niets met complotteren te maken. Ik zeg gewoon de zaken hoe ze zijn, wat mensen ervan vinden maakt me nog warm, nog koud. Het is enkel de situatie hier in Europa.

Goodnight
30-01-04, 21:40
Geplaatst door Blade20
Kom Kom, ik heb het artikel gelezen. De eerste pakweg drie zinnen over Hudhaifa en de kliek waar hij in ronddobbert waren idd gewoon wat samenzweringstheorieen. Ik ben daar niet bang voor om daarover uit te komen.

De rest van mijn eerste reactie (die Maslov's reactie uitlokte en ook de jouwe gedeeltelijk Goodnight) heeft niets met complotteren te maken. Ik zeg gewoon de zaken hoe ze zijn, wat mensen ervan vinden maakt me nog warm, nog koud. Het is enkel de situatie hier in Europa.


Je zegt de zaken gewoon hoe ze zijn.
Dat bedoel ik: je zegt de zaken hoe JIJ VINDT dat ze zijn....

Blade20
30-01-04, 21:54
Geplaatst door Goodnight
Je zegt de zaken gewoon hoe ze zijn.
Dat bedoel ik: je zegt de zaken hoe JIJ VINDT dat ze zijn....

Wishfull Thinking (en niet van mijn zijde....)

Goodnight
30-01-04, 22:03
Geplaatst door Blade20
Wishfull Thinking (en niet van mijn zijde....)

excuse me?
ik citeer anders jouw tekst hoor: ik zeg de dingen hoe ze zijn....
Volgens mij had het dus moeten zijn : hoe JIJ VINDT hoe ze zijn...

Blade20
30-01-04, 22:13
Geplaatst door Goodnight
excuse me?
ik citeer anders jouw tekst hoor: ik zeg de dingen hoe ze zijn....
Volgens mij had het dus moeten zijn : hoe JIJ VINDT hoe ze zijn...

goed goed, dan corrigeer ik mij, hoe de meerderheid het vindt, nou tevreden?!

Goodnight
30-01-04, 22:18
Geplaatst door Blade20
goed goed, dan corrigeer ik mij, hoe de meerderheid het vindt, nou tevreden?!

sorry maar het gaat er niet om om mij een tevreden gevoel te geven.
Het gaat mij om de stelligheid waarmee meningen hier gedeponeerd worden alsof het een algemene gedachtengoed is.

Blade20
30-01-04, 22:25
Geplaatst door Goodnight
sorry maar het gaat er niet om om mij een tevreden gevoel te geven.
Het gaat mij om de stelligheid waarmee meningen hier gedeponeerd worden alsof het een algemene gedachtengoed is.

Zucht, dat probeer ik dus te vertellen, het is algemeen gedachtegoed omdat de meerderheid er zo over denkt. Tuurlijk, er zijn mensen die anders denken, en dat mag natuurlijk ook. (een luxe die in het MO weinig te vinden is)

Maar je hoeft mij niet te geloven, je kunt natuurlijk ook een paar jaartjes wachten. Dan weten we zeker wie er gelijk heeft.

Simon
30-01-04, 23:16
Wat een lange tekst over zo'n klein stukje stof. En dan nog dreigend "deel een" er achter schrijven. Niet zo lang geleden werden dit soort teksten geschreven over het topless zonnen. Maar Allah heette toen nog Marx. Allemaal gezeur om niks.

Goodnight
31-01-04, 11:45
Geplaatst door Blade20
Zucht, dat probeer ik dus te vertellen, het is algemeen gedachtegoed omdat de meerderheid er zo over denkt. Tuurlijk, er zijn mensen die anders denken, en dat mag natuurlijk ook. (een luxe die in het MO weinig te vinden is)

Maar je hoeft mij niet te geloven, je kunt natuurlijk ook een paar jaartjes wachten. Dan weten we zeker wie er gelijk heeft.


Zucht?
Je hoeft niet te zuchten hoor.Je zit je gewoon in de vreemdste bochten te wringen...misschien moet je dat laten bespaar je je zelf veel energie...

En ik moet het weer zeggen ( je weet er wel iedere keer een andere invulling aan te geven)...

Alweer impliceer je dat de meerderheid daar hetzelfde asl JIJ over zou denken.Well WRONG!!! dat is alweer met zogenaamde feitjes gaan zwaaien....welke meerderheid?
Van Nederland?
Van Europa?
Van de hele wereld?

Gelukkig maar dat er ook anders denkenden mogen zijn...alleen helaas worden die gedwongen het alleen maar bij denken te laten want hen wordt nu verteld hoe ze wel en niet moeten gaan leven.Hoe ze het moeten invullen zeg maar...

Aan jouw opmerking als dat het in MO anders zou zijn, heb ik helaas geen boodschap.Snap jouw bedoeling om het MO hierbij te betrekken niet helemaal...wat heb ik met het MO te maken?
Ik kom van een hele andere continent mocht het je zijn ontgaan...

Vreemd hoor, ik haal toch ook niet Amerika of Australie erbij?

En inderdaad ik hoef jou niet te geloven, je bent hier toch ook niet om mij te overtuigen of bekeren???
Wat zal er over een aantal jaartjes duidelijk zijn?
Ook dit snap ik even niet...een beetje vaag hoor...

Het gaat mij niet om gelijk te hebben ( jou blijkbaar wel).
Het gaat er mij om dat onder het mom van wetten en regels en de 'democratie' de rechten van anderen met vieze schoenen worden betreden...dat vind ik niet zo fijn.
Men wil kostte wat het kost de Islam tegen gaan, dat is namelijk de 'vijand' van bepaalde mensen die er geen belang bij hebben dat deze godsdienst groeit.

Al deze truukjes ( hoofddoekje verbieden als een van de eerste stappen) worden onder het mom van allerlei wetten die dit zouden rechtvaardigen hierbij toegepast.

En please...een advies..laat volgende keer andere landen die er niets mee te maken hebben erbuiten...maakt het discussieren wel wat makkelijker.

(kon dit gisteren niet posten vanwege error)

Goodnight
31-01-04, 11:48
Geplaatst door Simon
Wat een lange tekst over zo'n klein stukje stof. En dan nog dreigend "deel een" er achter schrijven. Niet zo lang geleden werden dit soort teksten geschreven over het topless zonnen. Maar Allah heette toen nog Marx. Allemaal gezeur om niks.

Psies!
En dan kunnen de meiden en vrouwen die er WEL ZELF VOOR KIEZEN bepalen of ze dat willen of niet.
Net als de dames die ervoor kiezen op topless op het strand te liggen...