PDA

Bekijk Volledige Versie : Sikhs krijgen in verhouding 1000x meer mensen op de been in hijaab demo dan Moslims



ZbaqZbaq
31-01-04, 22:47
Sikhs protesteren in Parijs tegen hoofddoekverbod

Uitgegeven: 31 januari 2004 19:48
Laatst gewijzigd: 31 januari 2004 20:18

PARIJS - Ongeveer 3000 sikhs hebben zaterdag in Parijs betoogd tegen plannen om hoofddoekjes en andere 'opzichtige' religieuze symbolen wettelijk te verbieden. De sikhs zijn bevreesd dat zij bij aanvaarding van de wet ook geen tulband meer mogen dragen.

"De tulband die wij dragen, is geen religieus teken, maar vooral een ritueel gebruik dat diep geworteld is in onze traditie", aldus Karmvir Singh, een van de organisatoren van de demonstratie. De betogers droegen borden mee met teksten zoals: "De tulband is een deel van ons lichaam, niet van onze kleding."

Debat

De Nationale Vergadering begint dinsdag met het debat over de 'hoofddoekjeswet'. Twistpunt is vooral het dragen van hoofddoekjes op school door moslimmeisjes.

Minister van Onderwijs Luc Ferry heeft gesuggereerd dat sikhs de 'hoofddoekjeswet' zouden kunnen omzeilen door een transparante tulband te dragen. Volgens Singh zou dat echter erop neerkomen dat de sikhs 'een plastic zak op hun hoofd doen'.

Bussen

Aan de demonstratie deden ook sikhs uit Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië mee die met bussen naar Parijs waren gekomen.

De godsdienst van de sikhs is ongeveer vijfhonderd jaar oud en afkomstig uit India. Er was ook een Indiaas parlementslid onder de betogers in Parijs.

ZbaqZbaq
31-01-04, 22:48
Geplaatst door ZbaqZbaq
Sikhs protesteren in Parijs tegen hoofddoekverbod

Uitgegeven: 31 januari 2004 19:48
Laatst gewijzigd: 31 januari 2004 20:18

PARIJS - Ongeveer 3000 sikhs hebben zaterdag in Parijs betoogd tegen plannen om hoofddoekjes en andere 'opzichtige' religieuze symbolen wettelijk te verbieden. De sikhs zijn bevreesd dat zij bij aanvaarding van de wet ook geen tulband meer mogen dragen.

"De tulband die wij dragen, is geen religieus teken, maar vooral een ritueel gebruik dat diep geworteld is in onze traditie", aldus Karmvir Singh, een van de organisatoren van de demonstratie. De betogers droegen borden mee met teksten zoals: "De tulband is een deel van ons lichaam, niet van onze kleding."

Debat

De Nationale Vergadering begint dinsdag met het debat over de 'hoofddoekjeswet'. Twistpunt is vooral het dragen van hoofddoekjes op school door moslimmeisjes.

Minister van Onderwijs Luc Ferry heeft gesuggereerd dat sikhs de 'hoofddoekjeswet' zouden kunnen omzeilen door een transparante tulband te dragen. Volgens Singh zou dat echter erop neerkomen dat de sikhs 'een plastic zak op hun hoofd doen'.

Bussen

Aan de demonstratie deden ook sikhs uit Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië mee die met bussen naar Parijs waren gekomen.

De godsdienst van de sikhs is ongeveer vijfhonderd jaar oud en afkomstig uit India. Er was ook een Indiaas parlementslid onder de betogers in Parijs.

in verhouding hebben zij zeker 1000x meer mensen op de been gekregen in een demo tegen de "hijaab-wet".

mark61
31-01-04, 23:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
Minister van Onderwijs Luc Ferry heeft gesuggereerd dat sikhs de 'hoofddoekjeswet' zouden kunnen omzeilen door een transparante tulband te dragen. Volgens Singh zou dat echter erop neerkomen dat de sikhs 'een plastic zak op hun hoofd doen'.

Geef mij ook zo'n minister van onderwijs. Misschien kandie een transparante onderbroek aandoen.

Ja Zbaq2, je zou dr sikh van worden.

Maslov
31-01-04, 23:24
Sikhs krijgen in verhouding 1000x meer mensen op de been in hijaab demo dan Moslims (#)

Moeten we zo houden toch, ik zie het probleem niet. Of bedoelde je het ook niet als probleem.

~Panthera~
31-01-04, 23:27
behouden=conservatief=bang voor veranderingen.

Helaas, de wereld is 1 groot dorp geworden.

Blade20
01-02-04, 11:14
Geplaatst door ~Panthera~
behouden=conservatief=bang voor veranderingen.

Helaas, de wereld is 1 groot dorp geworden.

Hee, die had ik nog niet gehoord. Zelfs nog niet eens aan gedach, maarja, zoveel zit er ook niet in mijn hoofd.

Wel een beetje van een onverwachte hoek, xie nooit iemand met tulbanden lopen. (echt nooit, heb er in mijn hele leven nog nooit eentje in het echt gezien)

Waterval
01-02-04, 11:34
Geplaatst door Blade20
Hee, die had ik nog niet gehoord. Zelfs nog niet eens aan gedach, maarja, zoveel zit er ook niet in mijn hoofd.

Wel een beetje van een onverwachte hoek, xie nooit iemand met tulbanden lopen. (echt nooit, heb er in mijn hele leven nog nooit eentje in het echt gezien)


Misschien zou je je blik wat moeten verruimen.. ( Is gratis.. )

Mark
01-02-04, 11:46
Sikhs hechten blijkbaar meer belang aan hun geloof dan moslims :)

~Panthera~
01-02-04, 11:50
Volgens mij probeert "het westen" voor de 2e keer zijn "superieuract" uit, alleen werkt het deze keer niet erg goed meer, ben ik bang. :D
Mensen leren af toe toe nog eens wat.

Mark
01-02-04, 12:18
Geplaatst door ~Panthera~
behouden=conservatief=bang voor veranderingen.

Helaas, de wereld is 1 groot dorp geworden.

Ja erg jammer dat de conservatieve niet-religieuze westerlingen zich zo afsluiten voor de progressieve islam.

Ghizlane S
01-02-04, 12:36
Het is voor moslima's helemaal niet toegestaan om mee te doen aan die demonstraties en als alleen broeders zouden gaan kunnen ze dat weer als argument gebruiken dat zij ons dwingen om een hijaab te dragen.

Mark
01-02-04, 12:37
Geplaatst door Ghizlane S
Het is voor moslima's helemaal niet toegestaan om mee te doen aan die demonstraties en als alleen broeders zouden gaan kunnen ze dat weer als argument gebruiken dat zij ons dwingen om een hijaab te dragen.

Ik vond die vrouwelijke demonstranten er al redelijk zondig uit zien

Waterval
01-02-04, 12:37
Geplaatst door Ghizlane S
Het is voor moslima's helemaal niet toegestaan om mee te doen aan die demonstraties en als alleen broeders zouden gaan kunnen ze dat weer als argument gebruiken dat zij ons dwingen om een hijaab te dragen.


Nu prikken nog verbieden voor bepaalde figuren...

:moe:

Ghizlane S
01-02-04, 12:39
Geplaatst door Mark
Ik vond die vrouwelijke demonstranten er al redelijk zondig uit zien
Waarom drijf je de spot met de islam?

~Panthera~
01-02-04, 12:40
Geplaatst door Mark
Ja erg jammer dat de conservatieve niet-religieuze westerlingen zich zo afsluiten voor de progressieve islam.
-------------

Jij vind het westen momenteel zo progressief dan ?

Blade20
01-02-04, 12:54
Geplaatst door Waterval
Misschien zou je je blik wat moeten verruimen.. ( Is gratis.. )

Nee, daar ligt het niet aan. Ik kom toch op redelijk veel plaatsen en heb ze nog nooit gezien. Ben er gewoon nog nooit eentje tegen de tulband gelopen.

observer
01-02-04, 12:55
sikhs die sporten mogen overigens hun tulband wel afdoen

check maar eens een hockeywedstrijd

die mannen met slagroom op het hoofd zijn sikhs

mark61
01-02-04, 13:04
Geplaatst door Blade20
Wel een beetje van een onverwachte hoek, xie nooit iemand met tulbanden lopen. (echt nooit, heb er in mijn hele leven nog nooit eentje in het echt gezien)

Zelfs in Schin op Geul zal toch wel s een sikh langskomen...

Mark
01-02-04, 13:09
Geplaatst door mark61
Zelfs in Schin op Geul zal toch wel s een sikh langskomen...

ik zie ze ook vrijwel nooit

:fucyc:

Mark
01-02-04, 13:10
Geplaatst door Ghizlane S
Waarom drijf je de spot met de islam?

Ik drijf de spot met jou

Mark
01-02-04, 13:11
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Jij vind het westen momenteel zo progressief dan ?

Wat is het westen?

Ik geloof er niks van dat op religie gebaseerde systemen progressiever zijn

Mill
01-02-04, 13:13
Geplaatst door observer
sikhs die sporten mogen overigens hun tulband wel afdoen

check maar eens een hockeywedstrijd

die mannen met slagroom op het hoofd zijn sikhs

Die hockeyers zijn de k@kkers onder de Sikhs. k@kkers zijn nu eenmaal vuile afvalligen.

~Panthera~
01-02-04, 13:18
Geplaatst door Mark
Wat is het westen?

Ik geloof er niks van dat op religie gebaseerde systemen progressiever zijn
---------------

Nou, dan heb je meteen je antwoord.

Julien
01-02-04, 13:18
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Jij vind het westen momenteel zo progressief dan ?

progressiever dan de Arabische wereld (voor de duidelijkheid: op dit moment)

~Panthera~
01-02-04, 13:20
Geplaatst door Julien
progressiever dan de Arabische wereld (voor de duidelijkheid: op dit moment)
--------------

Waarom moeten wij dan ineens de "normen en waarden" van de jaren 50 ineens gaan volgen van de Firma Bakellende?
Das volgens mij toch echt terug in de tijd, ipv progressief. :moe:

Julien
01-02-04, 13:23
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Waarom moeten wij dan ineens de "normen en waarden" van de jaren 50 ineens gaan volgen van de Firma Bakellende?
Das volgens mij toch echt terug in de tijd, ipv progressief. :moe:

ik heb het toch niet over de jaren 50 en over het calvinisme. Ik vind hen inderdaad ook niet progressief. Maar het westen in het geheel is behoorlijk progressief als je het huidige Westen vergelijkt met het Westen van 50 jaar geleden.

De Arabische wereld is daarentegen nauwelijks veranderd in 50 jaar.

mark61
01-02-04, 13:29
Geplaatst door Mark
Sikhs hechten blijkbaar meer belang aan hun geloof dan moslims :)

Dat gaat per strekkende meter. Weet je wel hoe lang zo'n tulband is?

mark61
01-02-04, 13:32
Geplaatst door Mark
ik zie ze ook vrijwel nooit

:fucyc:

Begin jaren zestig zijn de eerste Sikhs naar Nederland.
in Nederland zijn ongeveer 8000 woonachtig, meerderheid woont in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
In Nederland zijn er 3 Gurudwara's ( Sikh gebedshuizen).
Meerderheid van de Sikhs in Nederland is afkomstig van Punjab, India.

http://www.sikhs.nl/

8000 is ook niet zo veel. Ik ben er zelfs in Mali wel s een paar tegengekomen.

~Panthera~
01-02-04, 13:32
Geplaatst door Julien
ik heb het toch niet over de jaren 50 en over het calvinisme. Ik vind hen inderdaad ook niet progressief. Maar het westen in het geheel is behoorlijk progressief als je het huidige Westen vergelijkt met het Westen van 50 jaar geleden .

De Arabische wereld is daarentegen nauwelijks veranderd in 50 jaar.
----------------------------

Precies de normen en waarden van BakEllende.

Maar je hebt gelijk: het huidige westen was progressief.
Nederland, dat glijdt af onder BakEllende.

mark61
01-02-04, 13:53
Eh..excuus...wat is progressie? Meer geld, meer auto's, meer holidays in the sun, meer milieuvervuiling, overbevolking, meer vluchtelingen die het land rond gejaagd worden, meer illegalen aan het werk?

Julien
01-02-04, 14:01
progressie is vooruitstreving. bijvoorbeeld de samenleving uit de greep van de Kerk te halen.

mark61
01-02-04, 14:17
Geplaatst door Julien
progressie is vooruitstreving. bijvoorbeeld de samenleving uit de greep van de Kerk te halen.

De kerk zit in je kop. Of niet natuurlijk. Je kan aan hoofddeksels gaan trekken, maar die hersenen en dat hart komen niet mee.

Blade20
01-02-04, 14:28
Geplaatst door mark61
Zelfs in Schin op Geul zal toch wel s een sikh langskomen...

de wie op waar!?

Nee, ik heb er hier in Limboland iig nog geen gezien.

~Panthera~
01-02-04, 14:30
Geplaatst door mark61
Eh..excuus...wat is progressie? Meer geld, meer auto's, meer holidays in the sun, meer milieuvervuiling, overbevolking, meer vluchtelingen die het land rond gejaagd worden, meer illegalen aan het werk?
---------------------------

de Ratrace :D
Oftewel: slaven van de consumptiemaatschappij. :hihi:


:moe:

Julien
01-02-04, 14:32
Geplaatst door mark61
De kerk zit in je kop. Of niet natuurlijk. Je kan aan hoofddeksels gaan trekken, maar die hersenen en dat hart komen niet mee.

ik heb het er ook niet over dat mensen hun geloof moeten verliezen. maar de mate van vrijheid die men in het westen heeft (dankzij de secularisatie) is wel degelijk progressief.

mark61
01-02-04, 14:37
Geplaatst door Julien
ik heb het er ook niet over dat mensen hun geloof moeten verliezen. maar de mate van vrijheid die men in het westen heeft (dankzij de secularisatie) is wel degelijk progressief.

Die vrijheid of zogenaamde secularisatie is een direct gevolg van welvaart, en verder nergens van. Haal je het geld weg, weg vrijheid. Een deel van dat geld komt overigens van de onvrijheid van de rest van de wereld.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat hoofddoekjes verbieden een geloof wel onzichtbaar maakt, maar niet verwijdert. Zelfbedrog dus.

Zeepaardje
01-02-04, 19:26
Geplaatst door Ghizlane S
Het is voor moslima's helemaal niet toegestaan om mee te doen aan die demonstraties en als alleen broeders zouden gaan kunnen ze dat weer als argument gebruiken dat zij ons dwingen om een hijaab te dragen.

Dit slaat dus écht helemaal nergens op! Wat een kul.

Zeepaardje
01-02-04, 19:32
Geplaatst door mark61
Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat hoofddoekjes verbieden een geloof wel onzichtbaar maakt, maar niet verwijdert. Zelfbedrog dus.

Er zijn maar heel weinig nederlanders die het hoofddoekje in zijn totaliteit willen verbieden. Daarentegen zijn er velen die het hoofddoekje aan grenzen willen leggen. Zoals bijv: niet in de rechtzaal, niet op het hoofd van overheidsfunctionarissen (in een aantal gevallen) en niet voor de klas van een christelijke of joodse school. Wat is daar nou zo moeilijk aan?