PDA

Bekijk Volledige Versie : MetroColumn



Blade20
02-02-04, 12:59
Met het buskruit onder de sluier
Geschreven door: Pam van Vliet

Ik ben een Palastijnse vrouw van zevenentwintig jaar. Ik heb
een zoon van acht en een dochter van vijf. Lieve kinderen
Mijn man, hun vader, is vermoord door Israelische soldaten,
omdat hij weigerde de olijfboomgaard van zijn familie te
verlaten. De 'Veiligheidsmuur' moest daar komen. Die
boomgaard was al eeuwen in bezit van zijn familie en nu is
alles kapot. Alles kapot...
Ik zal hem wreken. Als ik door de leiding van de islamitische
Jihad geroepen wordt, zal ik sterven als martelaar en zoveel
mogelijk joden meenemen in de dood.l Mijn kinderen zullen
later, als ze ouder zijn, trots op me zijn.
Ik ben niet bang om te sterven. Het leven is niks waard, ik heb
geen hoop meer. Noem me geen slechte moeder! Ik hou intens
van mijn kinderen en zal tot het laatst goed voor ze zorgen. Ik
doe het ook voor hen. Dit is de enige manier waarop ik kan
strijden voor de vrijheid van mijn volk. Binnenkort zal ik een
knalfeestje bouwen bij de overburen.

Ik ben een Israelische vrouw van dertig jaar. Vanmorgen is
mijn jongste zoon ontploft in een bus. Hij zou volgende week
zes geworden zijn.Mijn lieve kleine Benjamin, mijn
oogappel, mijn levensvreugde. Vermoorde onschuld. Zijn
broertje van negen zat ook in de bus en heeft het vreem
genoeg overleefd. Dit keer wel. Totdat er wéér zo'n gesluierde,
licht ontvlambare duivelin de bus in stapt, die denkt hiermee
de Palastijnen een dienst te bewijzen. Mijn kind is dood! O,
God... Het verdriet is te rauw, te pijnlijk. Ik zal het ombuigen
naar woede, naar haat. Dat is gemakkelijker. Haat tegen de
Palastijnen, die hier dood en verderf zaaien onder het mom van
Heilige Oorlog. Sharon moet nóg harder optreden tegen die
beesten. Ze hebben al hun rechten verspeeld. Opschieten met
die muur.

Ik ben een Palastijnse jongen van acht jaar. Ik ben bang. Ik
mis mijn moeder, maar ik mag niet huilen van opa. Ik moet
sterk zijn voor mijn kleine zusje. Opa zegt dat mama een
martelaar is geworden en dat we trots op haar moeten zijn.
Oma zegt niks, die huilt alleen maar. In de stad hangt mama's
portret, omdat ze een held is. Ze heeft een bom van zichzelf
gemaakt en is in een bus vol Israeli's gaan zitten. Tien joden
heeft ze opgeblazen. Er was ook een kindje van vijf bij, zeggen
ze. Dat vind ik wel zielig, maar voor die grote mensen is het net
goed. Die pikken ons land af en zetten een muur rond om ons heen.
Het is goed dat er weer wat joden minder zijn, maar ik wou
toch dat mama het niet had gedaan. Ze had beloofd ons de zee
te laten zien, later, als er vrede was.
Ik voel me alleen en ik ben boos. Ik snap het leven niet. Vanaf
morgen ga ik leren stenen gooien en als ik groot ben maak ik
ook een bom van mezelf. Het maakt toch allemaal niks meer uit.
De lol is eraf.

Ik ben een Israelische jongen van negen jaar. Ik heb gezien
hoe mijn kleine broertje doodging. Hij gilde. Overal bloed. Ik
had net zijn verjaardagscadeautje af. Een bootje van hout
had ik voor hem gemaakt, want we zouden naar de zee gaan. Ik
hoor steeds zijn geschreeuw, het zit nog steeds in mijn oren.
Papa zegt dat de Palastijnen hiervoor zullen boeten. Dat vind ik
ook. Over een paar jaar wordt ik soldaat en dan schiet ik ze
allemaal kapot.

Ik ben een Nederlandse vrouw van veertig jaar. Ik ga lekker
met mijn zoon van zeven naar zee, als ik daar zin in heb.
Desnoods met de bus.
Ik vind Sharon een lul en Arafat een Calimero.
Helden? Martelaren? Bezetters? Vrijheidsstrijders?
Stomkoppen! Kappen Nou!
--------------------------------------------------------------------------
Bron: Metro (02-02-2004)

freya
02-02-04, 13:06
En dan durven mensen (w.o. onze fanyastische regering) te zeggen dat de kwestie van de muur door de Israelisch en Palestijnen zlef moet worden opgelost, langs de politieke weg :mad:

Als of ze daartoe in staat zijn!

Toepassing van het internationaal recht is de enige weg naar een rechtvaardige en dus duurzame vrede!


Waarvoor is dat internationaal gerechtshof anders in het leven geroepen? :moe:

Blade20
02-02-04, 13:10
Die muur is niet het probleem, het is het zoveelste resultaat van het probleem. Voor de bouw van de muur waren er ookal constant problemen. En nee, deie muur kan niet. Maar stoppen gaat alleen als beide zijdes daartoe bereid zijn, en op dit moment is geen van beide bereid.

Ze (Pam van Vliet) heeft gelijk:

Stomkoppen!

freya
02-02-04, 17:25
Geplaatst door Blade20
Die muur is niet het probleem, het is het zoveelste resultaat van het probleem. Voor de bouw van de muur waren er ookal constant problemen. En nee, deie muur kan niet. Maar stoppen gaat alleen als beide zijdes daartoe bereid zijn, en op dit moment is geen van beide bereid.

Ze (Pam van Vliet) heeft gelijk:

Stomkoppen!

Die muur is wel het probleem. De Palestijnen worden ermee opgesloten in een soort bantoestans, volledig onder controle van het Israelische leger, zonder voldoende toegang tot water, zonder toegang tot middelen van bestaan.

Vergeet niet dat Israel die muur helemaal rond wil trekken, ook in het oosten dus.

De gevolgen van zo'n afsluiting zijn duidelijk zichtbaar in Gaza, waar nu al 40% van de kinderen ondervoed is. De bevolking leeft daar in bittere armoede omdat er vrijwel niets geimporteerd of geexporteerd kan worden en er dus geen economische infrastructuur opgebouwd kan worden. Behalve Israelische producten natuurlijk :mad:

De Israeliers pompen ook al het water uit Palestijnse grond en vernielen Palestijnse putten en waterleidingen, zodat de Palestijnen hun eigen water voor veel geld van de Israeliers moeten terugkopen.

Wanneer gaan er hier in Nederland eens wat meer ogen open :jammer:

Chaya
02-02-04, 17:29
Geplaatst door freya
Die muur is wel het probleem. De Palestijnen worden ermee opgesloten in een soort bantoestans, volledig onder controle van het Israelische leger, zonder voldoende toegang tot water, zonder toegang tot middelen van bestaan.


blabla..waar kwamen de problemen vóór de "muur" dan vandaan? Of wil je beweren dat er toen geen problemen waren? Ach maar natuurlijk! Al die dooien bij al die aanslagen, who the f*ck cares??!

freya
02-02-04, 17:36
Geplaatst door Chaya
blabla..waar kwamen de problemen vóór de "muur" dan vandaan? Of wil je beweren dat er toen geen problemen waren? Ach maar natuurlijk! Al die dooien bij al die aanslagen, who the f*ck cares??!

Ach ja, het met de voeten treden van het internationaal recht, who cares?!

Al die schendingen van de mensenrechten, who cares?!

Meer dan 35 jaar lang bezetting, who cares?!

Honderdduizende vluchtelingen, who cares?!

Illegale nederzettingen, who cares?!


Je hebt gelijk hoor, het is schandalig dat de Palestijnen zich niet gewoon in hun lot schikken en van de aardbodem verdwijnen :kotsen2:

ZbaqZbaq
02-02-04, 17:40
Geplaatst door Chaya
blabla..waar kwamen de problemen vóór de "muur" dan vandaan? Of wil je beweren dat er toen geen problemen waren? Ach maar natuurlijk! Al die dooien bij al die aanslagen, who the f*ck cares??!

blabla...die problemen komen door de roofzuchtigheid van de zionisten en de bezetting van Palestina.

Hef die Nederzetting (Israel) op en alles is weer koek en ei, tot die tijd zou ik maar geen bus pakken in Tel Aviv als ik jou was.

Chaya
02-02-04, 17:42
Geplaatst door ZbaqZbaq
blabla...die problemen komen door de roofzuchtigheid van de zionisten en de bezetting van Palestina.

Hef die Nederzetting (Israel) op en alles is weer koek en ei, tot die tijd zou ik maar geen bus pakken in Tel Aviv als ik jou was.

blabla...Israel zal blijven bestaan, whether you like it or not. biraat

Chaya
02-02-04, 17:48
Geplaatst door freya
Ach ja, het met de voeten treden van het internationaal recht, who cares?!

Er bestaat geen grotere schending van het internationaal recht dan willekeurige mannen, vrouwen, kinderen massaal op te blazen in bussen, restaurants, cafes, discotheken etc.


Geplaatst door freya

Al die schendingen van de mensenrechten, who cares?!


Er bestaat geen grotere schending van de mensenrechten dan willekeurige mannen, vrouwen, kinderen massaal op te blazen in bussen, restaurants, cafes, discotheken etc.
Bovendien: je kunt wel met de vinger naar Israel wijzen, maar noem eens één land die NIET de mensenrechten schendt? Zijn op 1 hand te tellen. En dan verkeert Israel nog wel in staat van oorlog. dan vind ik dat ze zich nog heel redelijk gedragen.


Geplaatst door freya

Meer dan 35 jaar lang bezetting, who cares?!


Die bezetting had al 100x over kunnen zijn, als de terroristen wat minder bloeddorstig waren en Arafat iets minder belust op macht en vervuld met haat.


Geplaatst door freya

Honderdduizende vluchtelingen, who cares?!

Hun Arabische broeders in ieder geval niet.


Geplaatst door freya

Illegale nederzettingen, who cares?!


Ach, je moet toch iets doen met een braakliggend stuk land? :p
Edit: illegale nederzettingen moeten op den duur ontmanteld worden. Een aanbod gedaan door Barak, overigens.

freya
02-02-04, 17:51
Geplaatst door Chaya
Er bestaat geen grotere schending van het internationaal recht dan willekeurige mannen, vrouwen, kinderen massaal op te blazen in bussen, restaurants, cafes, discotheken etc.



Er bestaat geen grotere schending van de mensenrechten dan willekeurige mannen, vrouwen, kinderen massaal op te blazen in bussen, restaurants, cafes, discotheken etc.
Bovendien: je kunt wel met de vinger naar Israel wijzen, maar noem eens één land die NIET de mensenrechten schendt? Zijn op 1 hand te tellen. En dan verkeert Israel nog wel in staat van oorlog. dan vind ik dat ze zich nog heel redelijk gedragen.



Die bezetting had al 100x over kunnen zijn, als de terroristen wat minder bloeddorstig waren en Arafat iets minder belust op macht en vervuld met haat.



Hun Arabische broeders in ieder geval niet.



Ach, je moet toch iets doen met een braakliggend stuk land? :p
Edit: illegale nederzettingen moeten op den duur ontmanteld worden. Een aanbod gedaan door Barak, overigens.

Jij kent echt maar 1 riedeltje, je begint behoorlijk saai te worden :zwaai:

Blade20
02-02-04, 17:54
Geplaatst door ZbaqZbaq
blabla...die problemen komen door de roofzuchtigheid van de zionisten en de bezetting van Palestina.

Hef die Nederzetting (Israel) op en alles is weer koek en ei, tot die tijd zou ik maar geen bus pakken in Tel Aviv als ik jou was.

Jij hebt zeker een hardhouten plank voor je hoofd, alhoewel ik niet zou weten waar die plank voor zou dienen. Schijnbaar zit er niet veel in jouw hoofdje.

Ik zou zeggen, lees de colum nog een keer.

Enne, je kun vergeten dat Israel ooit nog wel zal gaan. (iig niet in jouw levensloop)
Er is teveel moeite voor gedaan, en er zijn teveel doden gevallen.
Ironisch genoeg zorgt iedere gevallen dode in en rondom Israel er juist voor dat de kans op opheffing nihil is.

Chaya
02-02-04, 18:01
Geplaatst door freya
Jij kent echt maar 1 riedeltje, je begint behoorlijk saai te worden :zwaai:

ZWAKTEBOD.

mark61
02-02-04, 18:08
Ik vind Pam van Vliet de grootste stomkop van het gezelschap.

~Panthera~
02-02-04, 18:19
Geplaatst door Chaya
blabla...Israel zal blijven bestaan, whether you like it or not. biraat
-------------------------------

Daar zal Israel dan een hoge prijs voor moeten blijven betalen, calculeer je dat dan ook in ?

Chaya
02-02-04, 18:21
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------------------

Daar zal Israel dan een hoge prijs voor moeten blijven betalen, calculeer je dat dan ook in ?

Ach, maatregelen kunnen zo nodig nog rigoreuzer. Totaal checkpoint-slot, hek afbouwen, meer anti-terreuracties, korte metten maken met Arrie..wat voor verrassingen zal Sharon nog meer in voorraad hebben?

freya
02-02-04, 18:23
Geplaatst door Chaya
ZWAKTEBOD.

Hier op Maroc is altijd tenminste 1 hardnekkige zionist aktief. Zodra er een is verdwenen (meestal gebanned) komt een ander het estafettestokje over nemen. Dat is dan soms een heel nieuw persoon, maar meestal is het gewoon alleen maar een nieuwe nick.

Zo'n zionist beschikt over zeeën van tijd en verspreidt zoveel mogelijk zionistische propaganda en leugens.
Kenmerkend is ook het systematisch onbeantwoord laten van vragen.

In de relatief korte tijd dat ik hier actief ben hebben we al een heel rijtje gehad, met steeds weer dezelfde werkwijze.
Waarschijnlijk heeft een zionistisch clubje een speciaal potje waaruit zionistische infiltranten op forae zoals maroc.nl worden betaald.

Ik vind het soms leuk om even met zo'n blinde kip te spelen, maar het begint me steeds sneller te vervelen, errug voorspelbaar allemaal en in feite geef je door te reageren de zionist alleen maar meer gelegenheid om zijn/haar propaganda te verspreiden :moe:

Chaya is wel een van de minst interessante personages tot nu toe, dus als je door wilt gaan met spelen, moet je even een andere nick aanmaken en een nieuwe act opvoeren :hihi:

Het moet nl wel een beetje leuk blijven, toch? :duivels:

Chaya
02-02-04, 18:27
Geplaatst door freya
Hier op Maroc is altijd tenminste 1 hardnekkige zionist aktief. Zodra er een is verdwenen (meestal gebanned) komt een ander het estafettestokje over nemen. Dat is dan soms een heel nieuw persoon, maar meestal is het gewoon alleen maar een nieuwe nick.


Grappig...heel grappig. Als je het niet aan kunt, kun je het ook zeggen hoor, het komt wel goed meisje. Je hoeft echt niet op me te reageren hoor, liever niet zelfs, aangezien jouw reacties voorspelbaar, propagandistisch, zeer eenzijdig, hopeloos naief, en aanvallend-op-de-persoon zijn.
Of verrrrrrrdwijn. http://www.smiliez.nl/Smiliez/huilen/huil_15.gif

~Panthera~
02-02-04, 18:34
Geplaatst door Chaya
Ach, maatregelen kunnen zo nodig nog rigoreuzer. Totaal checkpoint-slot, hek afbouwen, meer anti-terreuracties, korte metten maken met Arrie..wat voor verrassingen zal Sharon nog meer in voorraad hebben?
----------------------------

Ja.....t is wel duidelijk, jij en je vriend Sharon willen echte vrede. :fuckit2:
Gelooft zelf zeker ook nog in je eigen fabeltje ?

Chaya
02-02-04, 18:36
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------------

Ja.....t is wel duidelijk, jij en je vriend Sharon willen echte vrede. :fuckit2:
Gelooft zelf zeker ook nog in je eigen fabeltje ?

Relax, Panthera! Was slechts een reactie op jouw "dreigende taal". Ik ben geen fan van Sharon, as a matter of fact. :kroatie:

ps.welk fabeltje? :vreemd:

~Panthera~
02-02-04, 18:42
Geplaatst door Chaya
Relax, Panthera! Was slechts een reactie op jouw "dreigende taal". Ik ben geen fan van Sharon, as a matter of fact. :kroatie:

ps.welk fabeltje? :vreemd:
----------------------

Geen fan ? zou je niet zeggen.
Het fabeltje van: pleur er een muur omheen en je hebt er geen last meer van etc.
Moet je opletten straks, als de muur af is.
Mensen zijn zeer inventief nl.
Vooral als ze in BEZET gebied MOETEN leven.

Blade20
02-02-04, 19:33
zucht, zucht, het lijkt hier wel het Israel 0 Palastina conflict in het klein. Mensen (en ik ga er even van uit dat jullie die titel ook daadwerkelijk mogen dragen) probeer een beetje inhoudelijk te reageren.

freya
02-02-04, 19:33
Geplaatst door Chaya
Grappig...heel grappig. Als je het niet aan kunt, kun je het ook zeggen hoor, het komt wel goed meisje. Je hoeft echt niet op me te reageren hoor, liever niet zelfs, aangezien jouw reacties voorspelbaar, propagandistisch, zeer eenzijdig, hopeloos naief, en aanvallend-op-de-persoon zijn.
Of verrrrrrrdwijn. http://www.smiliez.nl/Smiliez/huilen/huil_15.gif

Zit het erg diep Ronald? :hihi:

mark61
02-02-04, 20:11
Geplaatst door Chaya
wat voor verrassingen zal Sharon nog meer in voorraad hebben?

Opheffing van alle joodse nederzettingen in Gaza?

~Panthera~
02-02-04, 20:57
Geplaatst door mark61
Opheffing van alle joodse nederzettingen in Gaza?
--------------

nah..een paar waar van die vlug neergekwakte sleurhutten staan.
Kan ie weer mooi weer spelen. :moe:

Dutchguy
02-02-04, 21:01
Geplaatst door Blade20
zucht, zucht, het lijkt hier wel het Israel 0 Palastina conflict in het klein. Mensen (en ik ga er even van uit dat jullie die titel ook daadwerkelijk mogen dragen) probeer een beetje inhoudelijk te reageren.

Inderdaad, ik vond het wel degelijk een mooi stukje omdat het niet vanuit politiek beschreven is maar vanuit de belevingswereld van een Palestijnse moeder en kind en een Israelische moeder en kind. Volgens mij is het stukje ook helemaal niet geschreven om een discussie aan te zwengelen maar juist om de lezers heel even stil te laten staan bij de emoties van gewone mensen in een absurde situatie. Ik vond dat ze dat treffend gedaan heeft.

Blade20
02-02-04, 21:14
Geplaatst door Dutchguy
Inderdaad, ik vond het wel degelijk een mooi stukje omdat het niet vanuit politiek beschreven is maar vanuit de belevingswereld van een Palestijnse moeder en kind en een Israelische moeder en kind. Volgens mij is het stukje ook helemaal niet geschreven om een discussie aan te zwengelen maar juist om de lezers heel even stil te laten staan bij de emoties van gewone mensen in een absurde situatie. Ik vond dat ze dat treffend gedaan heeft.

Daarom posste ik het hier ook. Maar schijnbaar kunnen sommige mensen zich niet inleven in iemand anders.

Och, als ze maar gelijk krijgen. :moe: