PDA

Bekijk Volledige Versie : N. Bicici: weg met subsidies, positieve discriminatie



mark61
04-02-04, 16:19
Fijn we zijn weer online...

‘Ik houd van duidelijkheid’
Het Almelose CDA-gemeenteraadslid Nazir Bicici gooide een flinke steen in de vijver. Hij zou de subsidies voor organisaties van allochtonen willen afschaffen, evenals de positieve discriminatie van allochtonen. En de zwarte scholen moeten ophouden te bestaan.

ALMELO - ‘Uiteindelijk gaat het erom dat er een maatschappelijke discussie op gang wordt gebracht over die ene vraag: hoe kunnen mensen elkaar accepteren? Als we het antwoord hebben gevonden op die vraag, kunnen we misschien van zwart grijs maken. We moeten af van etiketten als zwarte scholen. Zwarte scholen mogen ze van mij opheffen, maar dan eerst die discussie voeren. Zwarte scholen werken belemmerend op de integratie. Mijn bezwaar? Dat ligt voor de hand. Taal is een belangrijke sleutel om te functioneren, en op een zwarte school komt de taalontwikkeling van kinderen niet uit de verf. Maar durven wij die discussie aan, om zwarte scholen op te heffen? Durven wij het aan om zwarte mensen te spreiden over de stad, zodat zij ook kunnen kiezen voor een witte school in de buurt? Ik ben nu nog geen geen voorstander van een gedwongen spreidingsbeleid. Eerst moet die maatschappelijke discussie er komen.’

‘Positieve discriminatie moet worden afgeschaft. Je gaat toch geen allochtonen bevoordelen. Dezelfde rechten en plichten voor iedereen, dat vind ik. Waar geen discriminatie voorkomt, is geen positieve discriminatie nodig. Maar er wordt nog steeds gediscrimineerd, en daarom kunnen we positieve discriminatie nog niet afschaffen.’


‘Subsidie voor allochtone organisaties, daar moeten we mee stoppen. Subsidie, ja, maar niet omdat ze allochtoon zijn, maar omdat ze een andere culturele beleving willen uitdragen. Een adviesorgaan op het terrein van de minderheden zoals de Stichting Minderheden Overijssel, en Forum in Utrecht, wat heb je daaraan? Het zijn schotten die een rechtstreeks contact tussen samenleving en bestuurders in de weg staan. Stichting Minderheden Overijssel zit al jaren in Almelo, maar hoeveel Turken kennen de stichting? Ik hoor in mijn omgeving nooit iemand praten over wat SMO doet. Welk nut heeft zo’n instelling dan? SMO kost veel geld. Als ik moest bezuinigen, wist ik het wel. Op SMO. En Foru.’

‘Allochtone mensen worden beter begrepen als ze rechtstreeks kunnen praten met het bestuur van de stad. Of met de gemeenteraadsleden. Dan onstaat er pas echt een debat. Dan kunnen de mensen aangeven met welke problemen ze te maken hebben.’

‘Een maatschappelijk debat waarin duidelijk wordt gemaakt aan welke eisen een individu moet voldoen, dat zou het beste zijn. Aan welke eisen moet een allochtoon voldoen? En dan heb je nog verschillen tussen allochtonen die hier al jaren zijn, en de nieuwkomers. De nieuwkomers moet je gelijk aanpakken, en de eisen voorleggen. Oudere allochtonen vanaf bijvoorbeeld 65 jaar zou je wat meer met rust moeten laten.’

‘De integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving is volgens mij geslaagd. Met tachtig procent van de allochtone mensen gaat het goed, of zelfs zeer goed. Zij boeken vooruitgang ten opzichte van de eerste generatie allochtonen. Zij hebben werk, en dat is de voornaamste voorwaarde om te integreren. Onder allochtone kinderen is ook veel meer deelname aan het hoger onderwijs.’

‘Wat mij stoort, is dat ik nog steeds als allochtoon word gezien. Ik woon al 25 jaar in Nederland, ik heb werk als leraar, ik ben geďntegreerd en toch blijf ik een allochtoon. Ik sta op één lijn met een asielzoeker. Inburgering, dat is een mooi woord. Maar waarom zoeken we niet eens uit of al die mensen uit dorpen die naar de stad komen wel ingeburgerd zijn? Dan heb ik het over Nederlanders die zich in de stad ook behoorlijk verloren kunnen voelen.’

‘Integratie, ja, maar culturele integratie, er is geen land ter wereld die dat oplegt aan zijn bevolking. Dan keren mensen zich van de samenleving af. Dan komen ze in een identiteitscrisis terecht. Dat zie je al gebeuren. Als we het hebben over waarden en normen, gaat het om de waarden en normen van de Nederlandse cultuur. Dan gaat het om de geschreven en ongeschreven regels zoals Nederlanders die hanteren. Maar iedereen interpreteert die ongeschreven regels weer anders. Een Amsterdammer denkt heel anders over waarden en normen dan een dorpeling uit het oosten van het land.’

‘Als iemand is uitgeprocedeerd, moet hij worden teruggezonden naar het land van herkomst. Direct! Door dat niet te doen, geef je in bijvoorbeeld Turkije mensen het gevoel van: in Nederland is toch nog een nieuwe asielaanvraag mogelijk. Niet uitzetten van uitgeprocedeerden leidt tot onduidelijkheid. Ik houd van duidelijkheid. Uitzetten als het moet!’

‘Al met al is de integratie geslaagd, in mijn ogen. Er zijn politici die zeggen dat de integratie niet is geslaagd. Ze hebben zeker geen ander onderwerp om over te praten. Laat ze naar de werkelijkheid kijken.’

‘Nog zoiets, er wordt gesproken over jonge mensen die hun echtgenoot importeren vanuit Turkije. Alsof het goederen zijn. Mag iemand het recht op vrijheid van echtgenoot hebben? Ik vind de discussie hierover getuigen van een enorme minachting voor mensen.’

Copyright © 2004 De Twentsche Courant Tubantia

http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC/1,3112,1654-zoeken-Zoeken!!__1993175_,00.html?ArchiefID=1993175 Na inloggen