PDA

Bekijk Volledige Versie : Aboutaleb wil beloftes Oudkerk waarmaken



Maslov
04-02-04, 19:54
Aboutaleb wil beloftes Oudkerk waarmaken

AMSTERDAM (ANP) - Ahmed Aboutaleb wil zich gaan houden aan alle beloftes die zijn voorganger Rob Oudkerk heeft gedaan. De nieuwe wethouder van Amsterdam is niet van plan een nieuwe weg in te slaan, zo zei hij woensdag tijdens zijn voordracht aan de gemeenteraad.

,,Ik ga door op de weg die Oudkerk is ingeslagen.'' Aboutaleb is maandagavond voorgedragen door de PvdA als de opvolger van Oudkerk, die ruim twee weken geleden moest aftreden na bezoeken aan prostituees. Hij wordt verantwoordelijk voor de posten werk en inkomen, onderwijs, jeugdzaken, integratie, grote stedenbeleid en sociale infrastructuur.

Met drie stemmen tegen werd Aboutaleb door een ruime meerderheid gekozen tot wethouder, waarna hij onmiddellijk werd geïnstalleerd. Amsterdam heeft er woensdag officieel twee nieuwe wethouders bijgekregen, want eerder op de dag werd Frits Huffnagel geïnstalleerd. Hij volgde in januari van dit jaar wethouder Dales van Financiën op, die naar Leeuwarden vertrok voor het burgemeesterschap daar.

Onoorbaar

De nieuwe wethouder Aboutaleb gelooft dat hij niet in een ,,opgemaakt bed'' terechtkomt. ,,Maar ik heb van mijn moeder geleerd mijn bed zelf op te maken.'' Aboutaleb zei niets te kunnen melden over onoorbare zaken uit zijn privé-leven die zijn functioneren als wethouder in de weg kunnen staan. ,,Ik heb er zwaar over gepiekerd, maar ik heb niks strafbaars gedaan.''

Wel liet hij weten met alle nevenactiviteiten te stoppen, met uitzondering van het lidmaatschap van de Onderwijsraad. De uit Marokko afkomstige Aboutaleb ontkende ook ooit adviseur geweest te zijn van de Marokkaanse koning. ,,Ik ben wel gevraagd voor een sociaal-economische adviesraad in Marokko die eens in de vijf jaar bij elkaar komt. Ik heb besloten niet meer aan deze sessies deel te nemen.''


SP!TS Actueel, woensdag 04 februari 2004, 19:22.