PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaanse zionistische lobbygroepen strijken neer in Brussel voor invloed in Europa



Zwarte Schaap
04-02-04, 21:57
Joodse lobbygroepen strijken neer in Brussel

Uit bezorgdheid over het toenemende antisemitisme en de anti-Israëlstemming in de Europese Unie zetten steeds meer joodse belangengroepen een lobby-kantoor op in Brussel.

Door onze correspondent Caroline de Gruyter

BRUSSEL/PARIJS, 3 FEBR. David Norris dacht dat hij op een vredesreisje ging. Dat was hem althans beloofd. De uitnodiging kwam van Medbridge, een nieuwe non-gouvernementele organisatie in Brussel. ,,Maar eerst was er in Amman een Fransman die een boutade hield over Arafat'', zegt de Ierse senator. ,,Toen werd de afspraak met de Palestijnse premier geschrapt. We hebben bijna alleen Israëliërs gesproken. De hele reis was van a tot z pro-Israël.''

Medbridge is niet de enige organisatie in Brussel die Europese politici dichter bij Israël wil brengen. De laatste tijd vestigen zich steeds meer joodse belangengroepen en pro-Israëlische organisaties in de buurt van de Europese instellingen. Ook het 'Europe Near East Forum' (ENF) opende vorig jaar een kantoor in Brussel, met steun van particuliere geldschieters.

ENF en Medbridge lobbyen onder meer bij het Europees Parlement. Volgende week opent het American Jewish Committee (AJC) in Brussel het 'Transatlantic Institute', met een gala in het mooiste hotel van de stad. Het AJC is de invloedrijkste joodse organisatie ter wereld.

Ook het European Jewish Congress en het World Jewish Congress, die in Europa en wereldwijd de 'stem' zijn van nationale joodse organisaties, zijn bureaus in Brussel aan het opzetten.

Tot nog toe zat er niet één joodse lobbygroep in de stad. Europarlementariërs, de meest-belobbyde klasse in Brussel, weten daar alles van. ,,Ik heb nooit zo'n lobbygroep over de vloer gehad'', zegt voormalig europarlementariër Lousewies van der Laan, die zich in Brussel actief met het Midden-Oosten bezighield. ,,De pro-Israël-lobby kwam altijd van de Israëlische ambassades in Brussel of Den Haag.'' Ook de Palestijnen en de Arabische landen lobbyen via hun diplomatieke vertegenwoordigingen.

Op de vraag waarom de pro-Israël-groepen kantoren openen in Brussel, en waarom nú, houden de betrokken organisaties zich op de vlakte. ,,Wij zijn neutraal. Wij willen gewoon vrede in het Midden-Oosten'', zegt Simone Rodan, secretaris-generaal van Medbridge (opgericht in mei 2003).

Deirdre Berger, directeur van het American Jewish Committee in de Duitse hoofdstad Berlijn, verklaart de oprichting van het Transatlantic Institute zo: ,,Wij komen niet als joden en wij komen niet om te lobbyen. We komen als Amerikanen, die de betrekkingen met Europa willen verbeteren.'' En Stuart Polak van ENF zegt: ,,Europa wordt politiek een speler van belang. Straks is het met 25 landen een economisch blok voor de deur van Israël. Alle reden om een goede lobby te beginnen.''

Achter de schermen klinken andere geluiden. Verscheidene politiek actieve joodse bronnen die niet met hun naam in de krant willen, zeggen dat er twee redenen zijn voor de plotselinge interesse in Brussel: bezorgdheid om het groeiend antisemitisme in Europa, en de anti-Amerikaanse en anti-Israëlische stemming in de EU.

De uitbreiding van de EU met tien lidstaten, in mei, zou een kans bieden om bijvoorbeeld Oost-Europese europarlementsleden ,,een beetje meer pro-Israël te maken dan hun collega's uit het 'Oude Europa' tot nog toe''.

De eerste grote zorg van de joodse organisaties betreft niet alleen het groeiende antisemitisme in de Europese Unie, maar vooral het in hun ogen ,,gebrek aan respons van de politici''.

Joodse organisaties in Europa spraken daar in elk land discreet hun eigen regering op aan. Maar nu het aantal antisemitische incidenten blijft stijgen, vaak begaan door jonge Arabische migranten die hun woede over de Israëlische politiek koelen op joden, acht men de tijd rijp voor een luidere, meer Europese aanpak. Dat 'men' slaat vooral op Amerikaans-joodse organisaties, die volgens ingewijden de Europese organisaties onder druk zetten om het spel harder te spelen - net zoals zij dat in Washington doen.

Sommige Europese joden zijn het hiermee eens. Maar anderen zijn bang dat je juist méér antisemitisme opwekt als je de Israëlische regering luider gaat verdedigen. Bovendien, zeggen zij, heeft Europa het al moeilijk genoeg met de Arabische migranten. Als joden zich óók politiek assertief gaan opstellen, dragen zij ertoe bij dat Europa het conflict van het Midden-Oosten nog méér importeert dan nu al het geval is. Dat zou de problemen juist erger maken.

Ook het opinie-artikel van Cobi Benatoff en Edgar Bronfman, directeur van respectievelijk het European World Congress en het World Jewish Congress, begin januari in de Financial Times stond in het teken van die richtingenstrijd. Daarin beschuldigden zij de Europese Commissie van antisemitisme. Hun artikel was een reactie op een peiling, de Eurobarometer, waarin 59 procent van de Europeanen Israël een 'bedreiging voor de wereldvrede' noemt, en op een rapport over antisemitisme dat in opdracht van het Europees Waarnemingscentrum voor Racisme en Vreemdelingenhaat (EUMC) in Wenen was gemaakt en dat aanvankelijk in een la verdween omdat de conclusie - Arabische migranten zijn de boosdoeners - te gevoelig zou liggen.

Naar verluidt verkeerde EJC-directeur Benatoff in de veronderstelling dat dit artikel - dat veel eerder was geschreven - teruggetrokken was. Hij had namelijk vlak vóór kerst in een lang gesprek met Romano Prodi, de voorzitter van de Europese Commissie, de plooien glad gestreken. Prodi had zelfs voorgesteld om in februari een conferentie over antisemitisme te houden. Het WJC had Benatoff dus overtroefd, door het artikel tóch ter publicatie aan te bieden. Prodi was razend. Maar ook Benatoff stond in zijn hemd.

De tweede zorg die joodse organisaties naar Brussel drijft, komt voort uit het verzet van met name Frankrijk, Duitsland en België tegen de oorlog in Irak. Dat baarde niet alleen de Amerikaanse regering, maar ook Amerikaans- en Europees-joodse organisaties én Israël zorgen: omdat de Verenigde Staten dicht bij Israël staan, zag men in deze anti-Amerikaanse uitingen ook een dosis anti-Israëlisch sentiment.

Dat tij, vond men, moest gekeerd worden. Er moest een stevige joodse lobby in Brussel komen - eentje die kan uitgroeien tot een soort Europese Aipac (pro-Israël-lobby in de VS). Mede dáárom besloten joodse zakenlieden in België, Frankrijk en Groot-Brittannië eind 2002 om geld te steken in een bureau dat de band tussen Israel en de Europese Unie zou verstevigen. Dat werd Europe Near East Forum (ENF).

ENF zit in Parijs. In Brussel doet een ervaren lobbyiste de zaken. ,,Wij zijn individuen die nationale en europarlementariërs willen opvoeden over Israël'', zegt Stuart Polak van ENF in Londen. Hij neemt al jaren, voor een clubje binnen de Conservatieve partij, Britse parlementariërs mee naar Israël, want ,,als ze alleen naar de BBC kijken, krijgen ze een vertekend beeld. Van de 165 Conservatieven heb ik er al zeker zeventig meegenomen. Als ze met eigen ogen zien hoe kwetsbaar Israël is, houden ze meteen op met dat gepreek over de muur of de nederzettingen''.

Nu neemt hij voor ENF ook Europarlementariërs op sleeptouw. ENF heeft vooral ook politici in de tien kandidaat-lidstaten van de EU in het vizier. ,,De Oost-Europeanen zijn goed voor Israël'', zegt een ingewijde, ,,want ze zijn pro-Amerikaans. Als een paar van die politici in juni een zetel winnen in het Europese parlement, dan heeft Israël daar alle baat bij. Het is tijd dat er in het parlement meer tegenwicht komt tegen het Frans-Duitse anti-Amerikanisme.''

Secretaris-generaal Serge Cwajgenbaum van het EJC is het daar van harte mee eens. ,,We moeten harder lobbyen'', vindt hij. ,,Daarom openen wij nu ook een kantoor in Brussel. Wíj zijn het slachtoffer van aanvallen van jonge beurres (Arabische migranten), en toch loopt bijna heel Europa warm voor de Palestijnse zaak. We hebben toch ergens een fout gemaakt, denk ik''. Om warm te lopen voor een meer centrale, Europese lobby, is Cwajgenbaum vorige week in Dublin geweest, om met het Ierse EU-voorzitterschap te praten. Eerder deed hij dat met de Italianen. ,,Dat gesprek heeft Berlusconi de ogen geopend'', zegt hij. ,,Daarom heeft hij het thema antisemitisme op de Europese top van regeringsleiders afgelopen december op de agenda gezet.''

Ook Commissievoorzitter Prodi neemt klachten van de joodse gemeenschap serieus. Al eerder liet hij doorschemeren dat hij vindt dat de EU soms te streng is jegens Israël. En de conferentie over antisemitisme komt er, op 19 februari, met prominente sprekers als de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Joschka Fischer.

Tot afgrijzen van sommigen staat dan ook 'een dialoog tussen de religies' op het programma. En toespraken over de relaties tussen de EU en Israël. Volgens deze critici moet de discussie over Europa gaan, en juist niet over Israël, het Midden-Oosten of de problemen die de religies dáár met elkaar hebben.


Bron: NRC-Handelsblad 03/02/04

lennart
04-02-04, 22:02
Israel is juist blij met anti-semitisme als ik Sjaron goed begrijp. Dus ik weet niet waarom die groepen zonodig kantoortjes willen opzetten.

Als ze echt iets tegen anti-semitisme willen doen:
"The best solution to anti-Semitism is immigration to Israel." --Sharon

Blade20
04-02-04, 22:20
uhm, nou, eigenlijk zijn ze eerst vanuit EUropa naar Amerika terug gegaan. Maargoed, ze zullen merken dat ze een beetje laat zijn, pakweg zo'n 500 jaartjes. Als ze maar niet gaan denken dat wij onze macht met hun gaan delen!

Vriend
04-02-04, 22:34
Geplaatst door Blade20
uhm, nou, eigenlijk zijn ze eerst vanuit EUropa naar Amerika terug gegaan. Maargoed, ze zullen merken dat ze een beetje laat zijn, pakweg zo'n 500 jaartjes. Als ze maar niet gaan denken dat wij onze macht met hun gaan delen!

Kun je je nader toelichten aub en welk macht bedoel je nou precies, die van de evangelistische Bush ofzo????

Blade20
04-02-04, 22:39
Geplaatst door Vriend
Kun je je nader toelichten aub en welk macht bedoel je nou precies, die van de evangelistische Bush ofzo????

niet van belang, iig niet voor jouw.

barfly
04-02-04, 22:50
Geplaatst door Blade20
uhm, nou, eigenlijk zijn ze eerst vanuit EUropa naar Amerika terug gegaan. Maargoed, ze zullen merken dat ze een beetje laat zijn, pakweg zo'n 500 jaartjes. Als ze maar niet gaan denken dat wij onze macht met hun gaan delen!

Uhhh, "onze macht" klinkt me wel wat cryptisch in de oren eigenlijk. Europa heeft dat namelijk niet zoveel op het moment. Kan je wellicht een tipje van de sluier lichten?

Blade20
04-02-04, 22:53
Geplaatst door barfly
Uhhh, "onze macht" klinkt me wel wat cryptisch in de oren eigenlijk. Europa heeft dat namelijk niet zoveel op het moment. Kan je wellicht een tipje van de sluier lichten?

De laatste keer dat ik dat deed waren mijn suprieueren er niet erg over te spreken. Dus ik houd mijn mond maar eventjes.

barfly
04-02-04, 22:58
Geplaatst door Blade20
De laatste keer dat ik dat deed waren mijn suprieueren er niet erg over te spreken. Dus ik houd mijn mond maar eventjes.

Je superieuren? :haha:

dan moet je ook compleet zwijgen denk ik, als ik je superieur was dan was je nu werkloos ;)

Blade20
04-02-04, 23:03
Geplaatst door barfly
Je superieuren? :haha:

dan moet je ook compleet zwijgen denk ik, als ik je superieur was dan was je nu werkloos ;)

Nou, ik was wel bijna stilligend in een moeras, zou dat stil genoeg zijn.

Anyway, ik denk niet dat de 'zionistische' lobby veel steun zal krijgen in Europa. Vooral aangezien de stemming t.o.v. Israel op een altime laag staat en veel mensen de VS ook al met critieke ogen aankijken.

Daarbij vindt ik het bestaan van dit hele bericht al tegenstrijdig ten aanzien van hun doel. Ik bedoel, als het nu al bekend is, dan zal hun succesmarge al een stuk zijn gedaald.

Maar toch, onderschat de kracht van corruptie niet.

lennart
04-02-04, 23:07
Geplaatst door Blade20
Maar toch, onderschat de kracht van corruptie niet.

Chantage bedoel je toch?

barfly
04-02-04, 23:09
Geplaatst door Blade20
Nou, ik was wel bijna stilligend in een moeras, zou dat stil genoeg zijn.

Anyway, ik denk niet dat de 'zionistische' lobby veel steun zal krijgen in Europa. Vooral aangezien de stemming t.o.v. Israel op een altime laag staat en veel mensen de VS ook al met critieke ogen aankijken.

Daarbij vindt ik het bestaan van dit hele bericht al tegenstrijdig ten aanzien van hun doel. Ik bedoel, als het nu al bekend is, dan zal hun succesmarge al een stuk zijn gedaald.

Maar toch, onderschat de kracht van corruptie niet.

Heb je lopen blowen?

Blade20
04-02-04, 23:10
Geplaatst door lennart
Chantage bedoel je toch?

onder andere. Maar zionisten maken liever gebruik van omkoping. Hun kapitale kracht is daar uitermate geschikt voor. We zijn ook enkele zaken van chantage tegen gekomen, maar die kwamen enkel voor als het persoon zelf niet om geld of macht interesse toonde.

Blade20
04-02-04, 23:12
Geplaatst door barfly
Heb je lopen blowen?

Ik rook, blow en drink niet.

Nouja, drinken af en toe, maar ik kan niet tegen bier, wiky en wijn, dus wordt het al snel een dure zaak.

Vriend
04-02-04, 23:21
ik snap er de ballen niet meer van

Blade20
04-02-04, 23:25
Geplaatst door Vriend
ik snap er de ballen niet meer van

Dan ben je of een vrouw of gecastreerd. Ik zou zeggen haal een paar bitterballen, of wellicht een paar gehaktballen.

barfly
04-02-04, 23:26
Geplaatst door Blade20
Ik rook, blow en drink niet.

Nouja, drinken af en toe, maar ik kan niet tegen bier, wiky en wijn, dus wordt het al snel een dure zaak.

Juist erg goedkoop, een paar bloody mary's en je bent er geweest :)

Toch denk ik wel dat e iets meer je best kan doen om uit te leggen wie en wat je superieuren graag willen en wat jou doel is daarin. :)

Vriend
04-02-04, 23:29
Geplaatst door Blade20
Dan ben je of een vrouw of gecastreerd. Ik zou zeggen haal een paar bitterballen, of wellicht een paar gehaktballen.

mag ik vragen waar dat op slaat?

Blade20
04-02-04, 23:29
Geplaatst door barfly
Juist erg goedkoop, een paar bloody mary's en je bent er geweest :)

Toch denk ik wel dat e iets meer je best kan doen om uit te leggen wie en wat je superieuren graag willen en wat jou doel is daarin. :)

:moe:

Jij wilt me zeker graag weg hebben bij maroc.nl.... :jammer:

Vriend
04-02-04, 23:32
Geplaatst door barfly
Juist erg goedkoop, een paar bloody mary's en je bent er geweest :)

Toch denk ik wel dat e iets meer je best kan doen om uit te leggen wie en wat je superieuren graag willen en wat jou doel is daarin. :)

Hij is van de genootschap der debiele bejaarde mongolen

barfly
04-02-04, 23:32
Geplaatst door Blade20
:moe:

Jij wilt me zeker graag weg hebben bij maroc.nl.... :jammer:

Neehoor, integendeel blijf lekker prikken :)

Blade20
04-02-04, 23:32
Geplaatst door Vriend
mag ik vragen waar dat op slaat?

Wat slaat waar op. Heb ik soms ergens op geslagen!? Ik kan het me niet herrinneren iig, maar mijn geheugen is dan ook aan de slechte kant.

Blade20
04-02-04, 23:34
Geplaatst door Vriend
Hij is van de genootschap der debiele bejaarde mongolen

:lol: Goed gevonden.....als het mensen laat stoppen met vragen hoor ik daarbij, anders niet.

Blade20
04-02-04, 23:35
Geplaatst door barfly
Neehoor, integendeel blijf lekker prikken :)

Dat is mooi, anders had ik wat anders geprikt. :D

Ibrahim B.
05-02-04, 00:18
Kijk daar hebben we hem de beruchte machtige zionistische lobby, dezelefde lobby die de VS in haar greep heeft komt zig verder uit breiden in europa. Nu de zionisten kritiek van europeanen overzig heen hebben gehad, dat zij aanduiden als antisemitistisch, probeert men Europeese burgers en haar politiek te overspoelen met propaganda van pro-israelische belangengroepen en organisaties.
Waar ik mij nu zo aan erger is de manier waarop kritiek tegen de onrechtvaardige en imperialistische manier van politiek drijven, het zionisme, als antisemitische uitlating wordt bestempeld. Is kritiek alleen mogelijk zoalng het maar niet over Israel gaat, denken die zionisten nouw echt dat ze superieur zijn dan de rest van de mensen? het zijn en blijven mensen die net zo hard bloeden kan als ieder ander.
Als ik me niet vergis leven wij hier in een democratie en als haar burgers gebeurtenissen waarnemen dat o.a. niet deugd dan zijn ze vrij om dat te melden, en jah die kritiek mogen ze ook richten tegen de boos doener(s) him self.
Het is wereldwijd bekend over de verschrikingen van de 2e wereld oorlog, het is alleen heel vreemd dat de zionisten niet kan beseffen waar ze nu mee bezig zijn net zo verschrikkelijk, waarschijnlijk erger zijn dan de gebeurtenissen van WO2.
Een volk dat toen der tijd onderdrukt was,verjaagd en uit eindelijk de dood in zijn gejaagd (etnische zuivering), zijn nu tot op de dag van vandaag met het zelefde principe bezig.
Israel moet ophouden om zich telkens te verschuilen achter het verjaarde slachtofer rol van het zogenaamde hollaucost. Ze moeten een keer de feiten onder ogen zien en ophouden met verdoezeling van feiten voor het instand houden van zionisme
Er is laatst een interessante artikel gepost genaamd, de kleine handleiding over antisemitisme, een aanrader voor prikkers die meer over de verschillen tussen antisemitisme en anti zionisme te weten wil komen:

http://ww.maroc.nl/forums/forumdisplay.php? (http://ww.maroc.nl/forums/forumdisplay.php?forumid=9)

Waar ik naar toe wil is dat wij (Europese) burgers ons niet zo makkelijk de les moet laten wijzen door die zionistische politiek van een Israel, Heel die Zionistiche lobby is bedoel om ons te misleiden en ons te doen afdwalen van wat er daadwerkelijk speelt in het Midden Oosten.
Met andere woorden blijf kritisch en laat jezelf niet zo makkelijk overrompelen en verblinden door die zionistische politiek, dat degelijk een bedreiging vormt voor wereld vrede.

~Panthera~
05-02-04, 00:23
Geplaatst door barfly
Je superieuren? :haha:

dan moet je ook compleet zwijgen denk ik, als ik je superieur was dan was je nu werkloos ;)
--------------


hit it babe ! :hihi: http://www.my-smileys.de/smileys_1/party_4.gif

mark61
05-02-04, 00:30
Wat een gezellige boel hier. Doet die server het eindelijk weer...

Ik denk dat ze wel op mogen passen met die clubjes. Alleen al in Polen heerst een latent antisemitisme dat zo meteen weer flinke vormen aan gaat nemen. Als ik hun was zou ik niet op het Nieuwe Europa :hihi: rekenen.