PDA

Bekijk Volledige Versie : Brigadier krijgt disciplinaire straf na slaan arrestant (die pipo uit Zaandam)



Waterval
06-02-04, 21:37
Brigadier krijgt disciplinaire straf na slaan arrestant

Uitgegeven: 6 februari 2004 21:42

ZAANDAM - De politieman die het afgelopen weekeinde een 20-jarige Amsterdammer op het politiebureau in het centrum van Zaandam sloeg, heeft een disciplinaire straf gekregen. Dat maakte het politiekorps Zaanstreek-Waterland vrijdag bekend.

Het gaat om een 52-jarige brigadier die de Amsterdammer in de nacht van vrijdag op zaterdag een paar keer heeft geslagen. Dit blijkt uit intern politieonderzoek. Hij zou hebben geslagen, nadat de Amsterdammer beledigende opmerkingen had gemaakt. De politie laat in een verklaring weten zich de reactie van de brigadier te kunnen voorstellen, maar dat het niet getuigt van professionaliteit die van een politieambtenaar mag worden verwacht.

De 20-jarige Amsterdammer deed maandag aangifte. Hij zegt door twee politiemannen te zijn mishandeld. Hij zou hierdoor onder meer gewond zijn geraakt aan zijn rechteroog.

De politie spreekt zijn relaas deels tegen. Hoewel een agent klappen heeft uitgedeeld, zou de man ook verwondingen hebben opgelopen toen hij zich verzette tegen zijn arrestatie. Ook zou hij bij het verlaten van het bureau zijn gestruikeld als gevolg van wild gedrag. De politie zegt dat de man dit de volgende dag zelf heeft verklaard. Het Openbaar Ministerie in Haarlem beslist waarschijnlijk maandag of de brigadier wordt vervolgd.

ZbaqZbaq
06-02-04, 21:41
m.a.w. een deel van de mishandeling staat vet op camera en kan niet ontkend worden...de rest is gebeurt buiten het vizier van de camera's om en wordt dus ontkend.

nl-x
06-02-04, 21:50
Euh... Is dit over die Marokkaan die de tanden uit de bek zijn geslagen ?! DIE MAROKKAAN !?

Is het nou INEENS een Amsterdammer geworden ?!

Ze moeten die media echt eens :maffia:

(let wel, ik bedreig niemand...)


nlx

lennart
06-02-04, 23:29
Ook zou hij bij het verlaten van het bureau zijn gestruikeld als gevolg van wild gedrag.


Een klassieker!

Zwarte Schaap
07-02-04, 00:02
Geplaatst door lennart
Een klassieker!

Het wordt tijd dat men onderzoekt hoeveel arrestanten letsel oplopen bij de politie als gevolg van het struikelen.

Al Sawt
07-02-04, 01:16
Ook zou hij bij het verlaten van het bureau zijn gestruikeld als gevolg van wild gedrag. Ik moet plotseling denken aan een zwerver, die aan de voordeur van de politiebureau in Warmoestraat overleed. En dat ten gevolge van een valpartij.

mrz
07-02-04, 02:39
Wat is dat toch met aziatische films hmmm. Zooooooo damn ik ben boos..... :mad: :kotsen2:

mrz
07-02-04, 09:27
Wat is dat toch dat me weleens boeit in die films wilde ik zeggen. :moe:

Iemand die je denkt raaskalt daarop willen wijzen zou toch moeten mogen zou je zeggen. :cheefbek:

Simon
07-02-04, 13:02
Nou onprofessioneel gedrag van die agent maar die jongen lijkt mij ook een ettertje.

Brigadier gestraft voor slaan arrestant
ROB ROMBOUTS

AMSTERDAM - Korpsbeheerder Ruud Vreeman van de politie Zaanstreek-Waterland heeft de 52-jarige brigadier die vorige week zaterdag de 20-jarige Amsterdamse arrestant Abdel E. heeft geslagen, een disciplinaire straf opgelegd. De reactie van de brigadier noemt hij 'voorstelbaar'. ''Maar zijn geweldsgebruik - te weten het slaan in het gezicht - getuigt niet van de professionaliteit die van een politieambtenaar mag worden verwacht.''

Dit schrijft Vreeman samen met de fungerend hoofdofficier van justitie en de korpschef in een verklaring die is uitgegeven ter 'voorkoming van verdere onterechte imagobeschadiging van de politie'. Wat de straf inhoudt, wil de politie niet zeggen.

Volgens de drie gezagsdragers stelt E., die aangifte deed van mishandeling, zich 'leugenachtig' op. Ze raden hem aan 'hierover eens met vertrouwelingen binnen zijn familie te spreken'.

Van de mogelijke mishandeling in en bij de Zaanse politiecel zijn geen videobeelden, omdat er geen camera's hangen. De politie heeft wel beelden van de aanhouding van Abdel E. bij Club U in Zaandam, waar hij samen met een vriend werd geweigerd. Dit heeft Haarlemse officier van justitie Ed Hartjes geschreven aan Joost Veltheer, E.'s raadsman. Deze deed vorige week aangifte bij het openbaar ministerie in Haarlem. Hartjes neemt maandag een beslissing of ook de Rijksrecherche wordt ingeschakeld.

E. werd vrijdagnacht vorige week aangehouden, nadat hij had geprotesteerd bij een portier die hem de toegang had geweigerd. De scholier zegt door agenten in de cel te zijn geslagen, terwijl hun collega's toekeken. Bovendien zouden ze hem bij het geboeid overbrengen naar een ander bureau 'pootje hebben gelicht', waardoor hij twee voortanden verloor en andere beschadigde.

Volgens Vreeman zou Abdel E. onder invloed van alcohol de portiers en een gastvrouw hebben gebruskeerd. ''Hij maakt met zijn hand een schietbeweging naar de portier.'' Tegen een agente te paard zou hij hebben geroepen: ''Ik neuk je moeder, je paard, ******hoer, wie denk je wel dat jij bent.'' Na zijn arrestatie weigerde hij volgens de politie fouillering en bleef hij 'verbaal en fysiek agressief'.

''Vervolgens vindt er een confrontatie plaats tussen E. en een 52-jarige brigadier. E. beledigt de brigadier onder meer met de woorden: 'Ik neuk je in je reet.' De brigadier laat zich even gaan en slaat E. in zijn gezicht. De brigadier verwijdert zich en E. blijft schelden waarop de brigadier terugkomt en E. nog enkele keren in zijn gezicht slaat. E. ziet kans om ook de brigadier te slaan waarna twee collega's van de brigadier tussenbeide komen en hen scheiden. De brigadier meldt direct daarna aan zijn leidinggevende dat hij geslagen heeft,'' aldus Vreeman.

Toen E. naar een ander politiebureau werd overgebracht, kwam hij ten val, volgens Vreeman doordat hij de brigadier opnieuw te lijf ging. ''Door het wilde gedrag van E. komen E. en de politieman die hem begeleidt, beiden ten val. E. valt op zijn gezicht en loopt een wond aan zijn jukbeen op en twee tanden raken los.''

E. werd behandeld in de polikliniek van ziekenhuis De Heel en ingesloten. Volgens Vreeman ontkende E. zaterdagmorgen tijdens het verhoor dat hij beledigingen heeft geuit. ''Hij geeft aan stomdronken te zijn geweest en niet precies meer te weten wat er is gebeurd. Hij verklaart zelf te zijn gestruikeld door zijn eigen schuld. Hij verklaart spijt te hebben van het gebeuren en begrijpt dat hij is aangehouden. Hij geeft aan te zijn geslagen en vindt dat die agent te veel geweld tegen hem heeft gebruikt. Hij begrijpt wel dat hij het er zelf naar gemaakt heeft en wil daarvoor zijn excuus aan de betrokken agent aanbieden. Alle pagina's van zijn verhoor zijn door hem aandachtig doorgelezen en ondertekend. Na afloop van het verhoor verklaart E. bang te zijn thuis te komen met dit verhaal en dat hij waarschijnlijk door zijn familie zal worden gedwongen aangifte te doen.''

Veltheer wil dat de rijksrecherche de zaak onderzoekt. Volgens de advocaat schrijft Hartjes, die gisteren geen commentaar wilde geven, in de brief dat de verwondingen 'onvoldoende aanleiding zijn om te spreken van zwaar lichamelijk letsel, laat staan dat die zijn toegebracht door de politie'.

Een van de criteria om de Rijksrecherche in te schakelen is 'zwaar lichamelijk letsel'. Veltheer: ''Ik heb mensen voor minder zwaar lichamelijk letsel veroordeeld zien worden. De schijn van partijdigheid moet worden voorkomen. Mijn cliënt Abdel is bang dat de zaak onder de pet wordt gehouden. Hij is bang dat de agenten nu de tijd krijgen hun verklaringen op elkaar af te stemmen.''

Volgens Veltheer heeft het door de afdeling Interne Zaken van de politie uitgevoerde onderzoek zich gericht op de vechtpartij. Hij heeft nog wel wat vragen over de valpartij op de stoep. ''Ik vind het bijvoorbeeld van groot belang of de agenten die de verklaring van mijn cliënt hebben opgenomen, dezelfde zijn die bij de val waren. Hebben die agenten contact gehad met elkaar?''

Abdel E. zegt zijn verklaring onder druk te hebben afgelegd. Veltheer: ''Kent u de discussie over het standaard maken van opnamen van verhoren? Dat zou hier zijn nut hebben bewezen.''



© Het Parool, 7-2-2004

~Panthera~
07-02-04, 15:07
Een aantal jaar geleden kende ik iemand bij de Parketpolitie in Amsterdam, die het ook nogal "grappig" vond om arrestanten EN boeien om te doen EN een stok door de broek.
Struikelen alom dus.
Met name natuurlijk als het GEEN Nederlanders waren, If you get mij drift. :kotsen:
Dus ik kijk nergens meer van op. :moe:

nl-x
07-02-04, 21:34
Ik vind hem helemaal geen ettertje! Ik zou ook een grote bek opzetten als ik zomaar zou worden geweigerd ergens. Zn goed recht.

Maar wat hier dus staat is dat de Politie als eerste geweld gebruikte, dat daarna gevochten werd met de politie en dat daarna dat de verdachte 'per ongeluk' met die-dezelfde politie ten val kwam met ZWAAR LETSEL... (Ik snap niet dat ze dit niet zwaar letsel noemen... Hij verloor 2 tanden!) Daarna werd door de Politie een verklaring afgenomen waarin de verdachte beweert 'niet goed te herinneren' wat er was gebeurd, en dat in stom-dronken toestand aandachtig zou zijn gelezen en ondertekend -AHUM-, waarschijnlijk nog door die-dezelfde agenten.

Hierna wordt de agent -om hem een hand boven het hoofd te houden- een onbekende 'disciplinaire' straf uitgedeeld (50x opdrukken?!) en wil men het daarbij laten... Het feit dat de agent strafbaar heeft gehandeld wordt afgedaan als 'onprofessioneel gedrag', alsof het niet hoort maar wel mag.

Ik zou het ronduit schandalig vinden als men dit zo afdoet. En hoezo wordt deze agent niet als burger vervolgd voor openlijke geweldpleging met zware letsel tot gevolg? Heeft hij als supergoddelijke agent immuniteit om niet vervolgd te worden als ieder andere burger.

Ik ben zéér benieuwd welk staartje dit verhaal maandag krijgt.


nlx

Simon
07-02-04, 21:53
Geplaatst door nl-x
Het feit dat de agent strafbaar heeft gehandeld wordt afgedaan als 'onprofessioneel gedrag', alsof het niet hoort maar wel mag.


De arrestant heeft - als ik de verhalen mag geloven - ook verbaal en fysiek geweld gebruikt tegen de agenten. Agenten mogen dan fysiek geweld gebruiken. Dus alle dingen die je er verder graag in wil lezen is interpretatie. Dat de brigadier geweld gebruikte was niet zonder reden: de mate waarin wel. Maar ettertje zei ik vooral om zijn taalgebruik jegens de agenten.

nl-x
07-02-04, 22:10
Geplaatst door Simon
De arrestant heeft - als ik de verhalen mag geloven - ook verbaal en fysiek geweld gebruikt tegen de agenten. Agenten mogen dan fysiek geweld gebruiken. Dus alle dingen die je er verder graag in wil lezen is interpretatie. Dat de brigadier geweld gebruikte was niet zonder reden: de mate waarin wel. Maar ettertje zei ik vooral om zijn taalgebruik jegens de agenten.

Tenzij jij een ander verhaal bedoeld dan hierboven (paste die dan aub), denk ik dat jij het verkeerd gelezen hebt... [kwoot]'verbaal en fysiek agressief'[unkwoot]. Feit alleen al dat ze geen voorbeeld geven zoals ze dat deden toen hij de agent terugsloeg, zegt al dat het niet noemenswaardig is. Fysiek agressief is niet hetzelfde als fysiek geweld(adig)... Zal vast iets betekend hebben als dat hij te veel met zn handen zwaaide als mimiek bij zn woorden... Das erg annoying, maar dat geeft de agent dan niet het recht om te gaan slaan.

Tara
07-02-04, 23:11
Die agent had gewoon niet het recht om te gaan meppen. maar mocht de verdachte inderdaad agressief zijn geweest of verbaal onbeschoft, dan kan ik me enigzins voorstellen dat de agent het zat was en er op los begint te beuken.

Waar is Aboe blablablablabla...op vakantie in Libië misschien....dit zou mooi in zijn straatje passen...

Simon
08-02-04, 09:22
Geplaatst door nl-x
Feit alleen al dat ze geen voorbeeld geven zoals ze dat deden toen hij de agent terugsloeg, zegt al dat het niet noemenswaardig is.

Het is het relaas van Vreeman dus dat zegt mij niet zoveel. Ja, hij - de arrestant - heeft niemand verwondt anders zouden ze het wel vermeldt hebben. Dat klopt. Maar ik wil maar zeggen dat het excessief geweld vooral verontrustend is. Maar het feit dat hij toen een dreun kreeg volgens mij niet. Verder vind ik dat struikelen wel erg verdacht. Het blijft overigens belachelijk dat de rijksrecherche dit soort zaken onderzoekt. Dat zou een onafhankelijke instantie moeten doen.