PDA

Bekijk Volledige Versie : De Don Juan van de schaatsbaan



Marsipulami
07-02-04, 11:20
De koning van de schaatsbaan

Het bizarre liefdesleven van Marc Dutroux

,,Een mooie jongen, een charmeur en een opschepper.'' Zo wordt Marc Dutroux bijna altijd omschreven door de tientallen vrouwen die zijn pad hebben gekruist. Maar als hij zijn zin had gekregen, liet hij zijn ware gezicht zien: gewelddadig, gierig en extreem egoïstisch. ,,Ik evolueerde op lichamelijk en intellectueel vlak. Zij konden niet volgen.'' Deze schets van het bizarre liefdesleven van Marc Dutroux is gebaseerd op tientallen getuigenissen uit het gerechtelijk dossier.


WETEND wat we vandaag weten, kan het vreemd lijken, maar Marc Dutroux (47) heeft in zijn leven nooit een gebrek aan vrouwelijke belangstelling gehad. Op zijn zeventiende was Dutroux al een volbloed charmeur en mooiprater, die aan elke vinger een dwepend pubermeisje had hangen. Zijn grootste troef op het amoureuze vlak was zijn schaatskunst. Aan zijn onovertroffen pirouettes op het ijs had hij alle vrouwen in zijn leven te danken: zijn twee echtgenotes, Michelle Martin en Françoise D., en een rist minnaressen.

Dutroux begon te schaatsen in 1973, in de Patinoire de l'Olympic in Montignies, bij Charleroi. Volgens iedereen die hem aan het werk zag, was hij een begenadigd schaatser. Hij groeide al snel uit tot de beste van de schaatsbaan. Dutroux was goed, en dat wist hij zelf beter dan wie ook. In het moraliteitsverslag dat de speurders over hem maakten, stellen ze hem vragen over zijn grote passie. In zijn schriftelijke antwoorden weidt hij bladzijden lang in lyrische bewoordingen uit over de schoonheid van het schaatsen en -- vooral -- zijn onovertroffen capaciteiten op de schaatsbaan.

Over zichzelf zegt hij: ,,Ik was de beste schaatser op de baan. De te kloppen man. Ze noemden mij het elastiek , omdat ik een acrobaat was op schaatsen. Ik had zo'n hoog niveau bereikt dat ik zelfs bij een frontale botsing met topsnelheid de klap kon opvangen zonder dat ik of de andere ten val kwam.''

Op de schaatsbaan realiseerde Marc Dutroux zijn grote droom: erkenning krijgen. Iets waar hij thuis naar eigen zeggen altijd een groot gebrek aan had. De jonge meisjes op de schaatsbaan keken naar hem op en flirtten met hem. Geen enkele van de vele meisje die hem toen gekend hebben, kan een kwaad woord kwijt over Dutroux. ,,Zijn manier van schaatsen trok de aandacht, vooral van de meisjes'', herinnert Martine V. zich in pv 100239/98. ,,Bovendien was hij aangenaam in de omgang. Hij lachte, maakte plezier en kon over alles meepraten. Ik heb hem voorgesteld om samen met mij uit te gaan. Hij antwoordde dat hij me liever hield als vriendin dan als 'lief'.''

Op het moment dat hij Martine V. leerde kennen, was Marc Dutroux al getrouwd met Françoise D., een andere verovering van de schaatsbaan. Hij leerde Françoise, een weeskind, in 1974 kennen op de ijsbaan van La Louvière. De manier waarop, zou niet misstaan in een zeemzoete tv-film. Françoise schaatste hand in hand met drie vriendinnen en Marc Dutroux bracht hen 'per ongeluk' ten val. Daarna gingen ze met zijn allen samen iets drinken. Het ijs was gebroken.

Marc Dutroux wilde onmiddellijk trouwen, maar dat mocht Françoise niet van de man van haar zus. Ze moest wachten tot ze achttien was. Dutroux was al sinds zijn zestiende het ouderlijke huis uit en woonde een tijdlang samen met een oudere homoseksueel. Dutroux liet de man betalen voor seksuele gunsten.

Françoise D. herinnert zich nog heel goed de tijd dat ze niet getrouwd waren. ,,Als ik bij hem op bezoek ging, ruimde ik heel het huis op. Hij deed niets. Het was altijd veel werk, omdat hij zelf heel de week niets had gedaan. Omdat ik hem graag zag, vond ik dat normaal.''

Marc en Françoise trouwden twee jaar later dan toch, op de verjaardag van Françoise. Ze gingen eerst wonen in Onoz, later in Haine-Saint-Pierre, vlak bij de zus van Françoise.

Françoise raakte al meteen na hun huwelijk zwanger. ,,Ik was er nog niet rijp voor, maar ik heb toch die verantwoordelijkheid aanvaard'', schrijft Dutroux. ,,Ik heb alles geleerd wat ik kon over de zwangerschap. Ik heb er vooral op gelet dat Françoise een evenwichtige voeding kreeg en dat ze zich niet te buiten ging aan excessen die gevolgen hebben voor moeder en kind, zoals zwangerschapsstriemen. Ik heb er onder meer op gelet dat ze niet begon te eten voor twee, zoals moeders vaak doen.''

Françoise D. drukte het tijdens haar ondervragingen iets prozaïscher uit. ,,Hij was gewelddadig. Hij verweet me van alles en nog wat. Hij zei dat het enige wat me nog interesseerde, mijn dikke buik was. Ik had de indruk dat hij jaloers was. Mijn eerste vuistslag kreeg ik toen ik zes maanden zwanger was.''

,,Maar'', zo voegde Françoise Dubois eraan toe. ,,als hij voelde dat hij zich niet meer zou kunnen beheersen , zei hij me wel eerst mijn bril af te zetten.''

Marc Dutroux kreeg twee zonen bij Françoise D., Dany (juli 1977) en Xavier (mei 1979). Beide kinderen zijn ondertussen van familienaam veranderd. Marc Dutroux heeft zich nooit om zijn kinderen bekommerd, net zoals zijn vader, Victor, zich vroeger nooit om hem had bekommerd. Hij had, zo vertelt Françoise D., zijn eigen theorie over kinderen.

,,Hij zei: 'Kinderen zijn zoals larven. Ze vragen altijd maar aandacht.' Toen ze klein waren, moest ik ze in een aparte kamper stoppen terwijl hij naar de televisie keek. Hij zei ook dat ik niet te veel goeie dingen aan de kinderen moest geven. Anders zouden ze later nergens nog mee tevreden zijn. Met Sinterklaas mocht ik geen cadeautjes kopen. Ik moest liegen en zeggen dat ik ze gekregen had.''

In de kast had Marc Dutroux voor zichzelf een pot choco staan, voor de kinderen heeft hij een aparte pot, aangelengd met olie.

Marc Dutroux en zijn vrouw groeiden al heel snel uit elkaar. Dutroux heeft ook daar een uitleg voor. ,,Ik evolueerde op het fysieke en intellectuele vlak. Françoise niet. Zij roestte helemaal vast in wat ik een onpeilbaar leeg bestaan vond.''

En dus ging Dutroux opnieuw op zoek naar vrouwelijk schoon op de schaatsbaan. Vaak nam hij zelfs zijn caravan mee naar schaatsbanen in het hele land, als hij daar een weekend lang wilde rondhangen. Een caravan was makkelijk om in te overnachten en om zijn veroveringen te verwennen. Het kostte Dutroux geen enkele moeite om zijn gading te vinden op de ijsbaan. ,,Ik was zo goed op het ijs dat ik het idool werd van al de jonge schaatsstertjes. Ik had het moeilijk om niet in te gaan op de avances van de meisjes die me bevielen.''

Dutroux beleefde op de schaatsbaan de ene flirt na de andere. Zijn meest standvastige maîtresse was zonder twijfel Monique W., die hij leerde kennen in 1976, toen hij twintig was en zij veertien. Met haar zou hij een losse relatie behouden tot begin jaren negentig. Toen Marc Dutroux in 1989 een eerste keer veroordeeld werd voor een brutale reeks verkrachtingen die hij in 1985 had gepleegd, bleef Monique W. hem trouw bezoeken. Als Dutroux penitentiair verlof had, trok hij naar Monique W. Ze geloofde niet dat Marc schuldig was. ,,Omdat hij tegen mij altijd lief was geweest. Hij hield zijn onschuld vol en ik geloofde hem.''

Monique W. maakte zich al op haar veertiende niet te veel illusies over de standvastigheid van de liefde van Marc Dutroux. ,,In die periode ('76-'86) had hij al een voorkeur voor meisjes tussen 13 en 16 jaar oud. Heel dunne kindvrouwtjes. Ik heb geregeld meegemaakt dat hij flirtte met andere meisjes. Vrienden vertelden me dat Marc nog vriendinnen had, op elke ijsbaan een andere.''

Dutroux zei tegen Monique W. niet dat hij getrouwd was. ,,Maar ik wist het en het kon me niet schelen'', zegt W. Later bekende Dutroux haar uiteindelijk wel dat hij getrouwd was.

In juni 1979 kwam het tot een incident toen Monique W. en haar ouders plots voor de deur stonden bij Françoise D. Vader W. wilde weten of het klopte wat Marc bij hem thuis was komen zeggen, namelijk dat hij en Françoise aan het scheiden waren. Maar Françoise D. wist niet dat haar echtgenoot een relatie had, en nog minder dat hij wou scheiden. Dutroux kon haar sussen met de belofte dat Monique W. een beetje te hard van stapel was gelopen.

Marsipulami
07-02-04, 11:21
In september 1981 was het de beurt aan Michelle Martin om te bezwijken voor de charmes van Marc Dutroux. Martin was 21 en pas afgestudeerd als onderwijzeres aan de normaalschool van Nijvel. Martin had een afgeschermde jeugd gekend, Dutroux was de allereerste man in haar leven.

Ze raakte in de ban van zijn schaatskunsten op de ijsbaan van Vorst. Dat Marc Dutroux getrouwd was met Françoise Dubois en ook nog een relatie had met Monique W., stoorde Michelle Martin allerminst. ,,Hij toonde belangstelling voor mij. Hij kon goed luisteren. Ik benijdde het gemak waarmee hij contact kon leggen met andere mensen. Hij trok me aan als een magneet. Ik was gefascineerd door hem.''

Voor Dutroux was zij de ideale vrouw: de enige die -- zoals Dutroux het zelf uitdrukte -- accepteerde dat Dutroux de nood voelde om zich te omringen met verschillende vrouwelijke veroveringen. Wat hij trouwens ook gretig deed. Zo had hij naast zijn bestaande relaties ook nog een jaar lang een affaire met de Franse Christine D. In 1985 trok hij maandenlang op met Anne V.

Martin kon het allemaal niet veel schelen. Zij was zijn slaaf, die met al zijn grillen instemde. ,,Ze is zacht, eerlijk en simpel'', verklaarde haar rivale, Monique W., over Martin. ,,Ze houdt niet van liegen en ze aanbidt haar kinderen. Maar ze is zo onderdanig en zo beïnvloedbaar. Ik heb haar zich nooit weten verzetten tegen Marc. Haar passiviteit irriteerde me. Ze huilde veel. Ze durfde hem niet te verlaten.''

In het begin van hun relatie ontmoette Dutroux Martin in het geniep, in zijn caravan die op een schroothoop in Morlanwelz stond. Maar hij wilde meer. ,,Hij zat met een probleem. Hij wilde Michelle niet kwijt en hij wilde van mij niet scheiden'', zegt Françoise Dubois.

Dutroux, die zoals altijd elke situatie naar zijn hand wilde zetten, probeerde Françoise over te halen om in te stemmen met een ménage á trois. Zij weigerde. Uiteindelijk ging Françoise Dubois in januari 1983 zelf weg bij Marc Dutroux nadat ze hem thuis in het echtelijke bed had betrapt met Michelle Martin. Een dag na het vertrek van Françoise D. trok Michelle Martin bij Dutroux in. Ook Françoise D. bleef niet lang alleen. Zij ging samenwonen met de buurman die voor haar zijn vrouw verliet. Naar eigen zeggen vond Marc Dutroux dat zelf niet erg. ,,Ik heb haar doorgespeeld aan een vriend'', was de commentaar die hij aan zijn moeder gaf nadat Françoise en hij uit elkaar gingen.

,,Klopt niet'', zegt Françoise D. ,,Marc heeft nooit kunnen aanvaarden dat ik bij hem wegging en bovendien ook nog met iemand anders ging samenwonen. Hij kon het niet verdragen dat hij iets verloor. Dat was een nederlaag die hij niet kon verkroppen.''

Zoals zo vaak bij echtscheidingen ontstond achteraf een bitter gevecht om het hoederecht van de twee kinderen. Marc Dutroux, die nooit naar zijn twee kinderen, Dany en Xavier, had omgekeken, wilde het hoederecht omdat zijn uitkering dan hoger lag. Uiteindelijk kreeg Dutroux het hoederecht én het daaraan verbonden geld. Maar de kinderen zijn altijd bij Françoise D. gebleven.

In de periode dat Dutroux zijn eerste vrouw verliet, raakte het ook een eerste keer uit tussen Dutroux en Monique W. Zij was boos geworden omdat Dutroux ook aan haar een ménage á trois met Michelle Martin had voorgesteld. ,,Hij kwam me bij de schoolpoort ophalen samen met Michelle Martin. Hij stelde me voor om bij hen te komen wonen als mijn studies als onderwijzeres afgewerkt waren. Naïef als ik was, vroeg ik hem: 'En ga je dan de ene dag bij de ene en de andere dag bij de andere slapen?' 'Nee', antwoordde hij, 'met allebei samen.' Toen heb ik het een eerste keer uitgemaakt.'' De breuk duurde van 1983 tot 1985. Tot Dutroux in de gevangenis terechtkwam. Toen pakte W. de draad weer op.

Pas begin jaren negentig brak Monique W. definitief met Marc Dutroux. Op 19 juni 2001 zei ze tegen de speurders van Neufchâteau over haar vijftienjarige knipperlichtrelatie: ,,Dutroux heeft me altijd belogen. Hij heeft me gemanipuleerd en gebruikt. Ik vraag me af of hij ooit echt op mij verliefd is geweest.'' En nog: ,,Marc was boos op de maatschappij. Hij was egoïstisch en ijdel. Hij vond zich de mooiste, de sterkste en de intelligentste. Alles wat hij deed, deed hij uit eigenbelang. Hij is een manipulator, hij gebruikt mensen. Het heeft me veel tijd gekost om dat allemaal in te zien.''

Overigens kreeg Dutroux, zoals zo vaak, uiteindelijk toch zijn zin in zijn zoektocht naar een seksueel avontuurtje met twee vrouwen tegelijk. Hij kreeg omstreeks Kerstmis 1984 Michelle Martin en Corinne T., nog een verovering van op de schaatsbaan, zo ver om samen met hem naar bed te gaan. Martin zelf zegde daar het volgende over. ,,Ik heb dat als een spel opgevat, ook al was ik een beetje jaloers. Ik durfde niets te zeggen omdat ik Corinne niet wilde kwetsen en Marc niet wilde ontgoochelen. Ik was gek op hem. Ik blokkeerde helemaal. Ik was triest. Marc gaf me schuldgevoelens.'' Achteraf zei Corinne T. tegen Dutroux en Martin dat ze hen nooit meer terug wilde zien.

DUTROUX en Martin kregen samen drie kinderen: Frédéric (19), Andy (10) en Céline (8). Naar goede gewoonte heeft Dutroux ook naar hen nooit omgekeken. Al tijdens de zwangerschap van Frédéric ging Dutroux opnieuw alleen schaatsen, op zoek naar nieuwe veroveringen. Martin kreeg met de regelmaat van een klok klappen, maar ze bleef tot bij hun arrestatie in 1996 zijn trouwe slavin.

Vanaf 1985 was het tijd voor een nieuwe fase in de 'seksuele ontwikkeling' van Marc Dutroux. Op de schaatsbaan bleef hij de seksuele avontuurtjes aan elkaar rijgen, maar het was ook tijd voor iets nieuws. Dutroux vond het niet meer de moeite om aan vrouwen te vragen of ze met hem naar bed wilden. Samen met Martin en zijn inmiddels overleden kompaan Jean Van Peteghem ontvoerde en verkrachtte hij in 1985 in een paar maanden tijd zes meisjes tussen 11 en 19 jaar oud. Martin hielp hem gedwee.

,,Hij beklaagde zich erover dat hij niet meer zoveel belangstelling kreeg van vrouwen sinds hij met mij samenwoonde'', zegt Martin in pv 8062 van 6 mei 1997. ,,Hij stelde voor om meisjes te ontvoeren. Volgens hem was dat in mijn eigen voordeel omdat meisjes ontvoeren minder tijd in beslag nam dan ze te versieren. Op die manier zou hij meer tijd aan mij kunnen besteden, zei hij. Omdat hij het volgens zijn uitleg voor mij deed, was ik wel gedwongen hem te helpen. (...) Toen ik op een ochtend toen hij een ontvoering wilde plegen, niet snel genoeg door het raam ging kijken of er mist hing, heeft hij voor het eerst mijn neus gebroken.''

Toen hij in 1988 voor die feiten in de gevangenis zat, trouwde Martin met hem.

De ontvoeringen en verkrachtingen die Dutroux in 1995 en 1996 pleegde, zijn een bijna exacte kopie van wat hij deed in 1985. Er waren twee essentiële verschillen: in 1985 liet Dutroux zijn slachtoffers vrij nadat hij hen verkracht had. Hij pleegde zijn misdaden bovendien allemaal in de streek van Charleroi. Die twee factoren maakten het voor politie en gerecht makkelijker om hem op te sporen.

Dutroux leerde uit zijn 'fouten'. Toen hij in juni 1995 aan een nieuwe reeks ontvoeringen begon, pleegde hij de feiten in verschillende gerechtelijke arrondissementen, zodat het voor de speurders moeilijker was om verbanden te leggen. Hij liet hen ook niet meer gaan na de verkrachting, zodat ze niet tegen hem konden getuigen.


07/02/2004

©Copyright De Standaard

mor
07-02-04, 18:55
[QUOTE]Geplaatst door Marsipulami
[B]In september 1981 was het de beurt aan Michelle Martin om te bezwijken voor de charmes van Marc Dutroux.


Veel psychopaten zijn charmeurs, maar wat gaan jullie (ja toch?) met deze man doen? Is daar al meer bekend over?

Marsipulami
07-02-04, 19:43
Geplaatst door mor
Veel psychopaten zijn charmeurs, maar wat gaan jullie (ja toch?) met deze man doen? Is daar al meer bekend over?

Huh ? Wat een vraag is dat nou ? Aangezien Dutroux meerdere moorden, ontvoeringen en verkrachtingen op zijn geweten heeft en hij voor de meeste van die misdaden afzonderlijk al levenslang kon krijgen, veronderstel ik dat hij levenslang zal krijgen. Er moet voor die tijd alleen nog maar wat juridische show verkocht worden. De doodstraf bestaat in België niet meer.

Iemand die levenslang krijgt kan theoretisch na 11 jaar al vrijkomen. Maar is er ook de mogelijkheid om er effectief levenslang van te maken. Maar dat moet men over 11 jaar beoordelen.

mor
07-02-04, 20:14
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Wat een vraag is dat nou ? .

Je verslag over zijn schaatsen riep bij bij de vraag op hoe het stond met het proces? Natuurlijk weet ik dat Belgie de doodstraf niet meer heeft.
Je moet er niet aan denken dat zo iemand ooit nog de straat op mag. Bestaat er TBS in Belgie?