PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgisch prinses krijgt dan toch een moslimpeter



Marsipulami
09-02-04, 11:38
Een moslimpeter kan wel

BRUSSEL Prins Laurent denkt eraan om een goede vriend, die toevallig ook moslim is, te vragen de peter te worden van zijn dochter Louise. Kardinaal Danneels liet het voorbije weekend via zijn woordvoerder verstaan dat dat geen probleem vormt.

De toekomstige vader had het voor de geboorte al even doorgepraat met zijn goede vriend priester Guy Gilbert. ,,Het ligt nog niet vast, maar we nemen het wel in overweging'', zei Laurent zaterdagochtend tot de verzamelde pers. Volgens Laurent heeft Gilbert hem laconiek geantwoord: ,,Bon, nog een probleem erbij. Maar we zullen ook hieraan wel een mouw weten te passen.''

Het persagentschap Belga meldde zaterdag dat in ,,kerkelijke kringen'' velen de wenkbrauwen fronsten bij het horen van het bericht. Volgens Rik Torfs, professor kerkelijk recht aan de KU Leuven, moet een dooppeter zelf ook katholiek zijn. Hij zei: ,,Er kan dispensatie gevraagd worden aan kardinaal Danneels.''

Torfs zei ook de prins en de prinses wel te begrijpen: ,,Het gaat voor hen om een kwestie van verbondenheid. Een moslim als peter vragen is een sympathiek symbool. Het kan een belangrijk signaal van integratie zijn.''

Toon Osaer, de woordvoerder van kardinaal Danneels, liet zaterdagavond weten dat er helemaal geen dispensatie hoeft te worden gevraagd. Het artikel 873 van het kerkelijk wetboek schrijft voor dat er maar één peter of meter nodig is. De tweede kan optreden als getuige bij het doopsel.


09/02/2004 (vbr)

©Copyright De Standaard

freya
09-02-04, 11:48
Hoe kan een moslim vanuit zijn geloof nu deelnemen aan een christelijk kerkelijk ritueel?

Dat is volgend mij toch echt haram.
In de kerk erbij zitten OK (hoewel zelfs dat voor veel moslims al een onneembare barriere is), maar aktief meedoen is volgens mij onmogelijk.

Royce
09-02-04, 11:52
Geplaatst door freya
Hoe kan een moslim vanuit zijn geloof nu deelnemen aan een christelijk kerkelijk ritueel?

Dat is volgend mij toch echt haram.
In de kerk erbij zitten OK (hoewel zelfs dat voor veel moslims al een onneembare barriere is), maar aktief meedoen is volgens mij onmogelijk.

`kzou er geen moeite mee hebben....:)

Marsipulami
09-02-04, 12:00
Geplaatst door freya
Hoe kan een moslim vanuit zijn geloof nu deelnemen aan een christelijk kerkelijk ritueel?

Dat is volgend mij toch echt haram.
In de kerk erbij zitten OK (hoewel zelfs dat voor veel moslims al een onneembare barriere is), maar aktief meedoen is volgens mij onmogelijk.

Wat ben jij nou weer voor een fundamentalist zeg. Het gaat hier gewoon om een sympathieke geste naar de moslimgemeenschap toe. Het peterschap is meestal weggelegd voor een goede vriend van de familie of een broer van de vader of de moeder van de boreling.

Daar is volgens mij niks onislamitisch aan.

Mark
09-02-04, 12:16
Geplaatst door Marsipulami
Wat ben jij nou weer voor een fundamentalist zeg. Het gaat hier gewoon om een sympathieke geste naar de moslimgemeenschap toe. Het peterschap is meestal weggelegd voor een goede vriend van de familie of een broer van de vader of de moeder van de boreling.

Daar is volgens mij niks onislamitisch aan.

Freya houdt er niet van als mensen hun geloof bevuilen met invloeden van buiten (tenzij je nederlands bent dan moet je zo intercultureel mogelijk doen).