PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaans raadslid hekelt imams



theemuts
10-02-04, 12:17
Marokkaans raadslid hekelt imams
Door Patrick Pouw

UTRECHT - Imams moeten zich uitspreken over échte problemen in de moslimgemeenschap, in plaats van zich bezig te houden met 'eeuwenoude regeltjes' en tradities.


Dat schrijft de Utrechtse opbouwwerker en Marokkaans raadslid voor GroenLinks in de Utrechtse raad Abderrahman Farsi in een 'Open brief aan de imam'. Deze brief staat afgedrukt in Kanaal, een nieuwe periodiek voor de Marokkaanse gemeenschap in Utrecht, dat morgen verschijnt.

"Nederlandse tv en kranten barsten van berichten over incest, mishandeling en ondenkbare praktijken onder onze moslimbroeders", schrijft Farsi in zijn aan alle imams gerichte brief. "Maar waarom hoor ik hierover weinig tot niets terug in uw preken? Zulke ernstige feiten vind ik belangrijker dan hoeveel graden ik voor de schepper moet buigen. Dit soort ongure praktijken wordt veelal gepleegd door daders die vaak maar enkele meters van uw spreekgestoelte verwijderd zijn".

Farsi, zelf overtuigd moskeeganger, is het 'spuugzat'. In een toelichting op zijn open brief zegt hij dat wat hem betreft de overheid zeggenschap moet krijgen over het aanstellen van imams. "Feit is dat moslims vaak niet handelen naar de koran, maar naar tradities. Met de koran is niets mis, met die tradities wel. De islam zoals die naar Nederland is geïmporteerd, daar ben ik het grotendeels mee oneens. Begrijp me goed: ik heb in de moskee nog nooit een imam horen oproepen tot het voeren van een jihad, maar ik hoor ook heel weinig over bijvoorbeeld vrouwenmishandeling".

Farsi, in het dagelijks leven opbouwwerker in de Utrechtse allochtonenwijk Kanaleneiland, waar veel Marokkanen wonen, stelt dat imams vooral bezig zijn 'met hoe moslims zich ritueel moeten wassen, bidden, knielen en staan', 'met eeuwenoude regeltjes die mensen niet week in, week uit hoeven te horen'. Dit valt volgens hem 'niet te rijmen met de behoefte om eerst grote problemen aan te pakken'. Hij ziet met lede ogen aan dat imams zich nauwelijks mengen in het publieke debat


Utrechts Nieuwsblad

taouanza
10-02-04, 12:23
Geplaatst door theemuts
Marokkaans raadslid hekelt imams
Door Patrick Pouw

UTRECHT - Imams moeten zich uitspreken over échte problemen in de moslimgemeenschap, in plaats van zich bezig te houden met 'eeuwenoude regeltjes' en tradities.


Dat schrijft de Utrechtse opbouwwerker en Marokkaans raadslid voor GroenLinks in de Utrechtse raad Abderrahman Farsi in een 'Open brief aan de imam'. Deze brief staat afgedrukt in Kanaal, een nieuwe periodiek voor de Marokkaanse gemeenschap in Utrecht, dat morgen verschijnt.

"Nederlandse tv en kranten barsten van berichten over incest, mishandeling en ondenkbare praktijken onder onze moslimbroeders", schrijft Farsi in zijn aan alle imams gerichte brief. "Maar waarom hoor ik hierover weinig tot niets terug in uw preken? Zulke ernstige feiten vind ik belangrijker dan hoeveel graden ik voor de schepper moet buigen. Dit soort ongure praktijken wordt veelal gepleegd door daders die vaak maar enkele meters van uw spreekgestoelte verwijderd zijn".

Farsi, zelf overtuigd moskeeganger, is het 'spuugzat'. In een toelichting op zijn open brief zegt hij dat wat hem betreft de overheid zeggenschap moet krijgen over het aanstellen van imams. "Feit is dat moslims vaak niet handelen naar de koran, maar naar tradities. Met de koran is niets mis, met die tradities wel. De islam zoals die naar Nederland is geïmporteerd, daar ben ik het grotendeels mee oneens. Begrijp me goed: ik heb in de moskee nog nooit een imam horen oproepen tot het voeren van een jihad, maar ik hoor ook heel weinig over bijvoorbeeld vrouwenmishandeling".

Farsi, in het dagelijks leven opbouwwerker in de Utrechtse allochtonenwijk Kanaleneiland, waar veel Marokkanen wonen, stelt dat imams vooral bezig zijn 'met hoe moslims zich ritueel moeten wassen, bidden, knielen en staan', 'met eeuwenoude regeltjes die mensen niet week in, week uit hoeven te horen'. Dit valt volgens hem 'niet te rijmen met de behoefte om eerst grote problemen aan te pakken'. Hij ziet met lede ogen aan dat imams zich nauwelijks mengen in het publieke debat


Utrechts Nieuwsblad

Het gebeurt wel maar niet genoeg. De imams moeten meer aandacht besteden aan wat er in hun gemeenschap gebeurt. Er zijn zat oplossingen daarvoor binnen de islam, zo vangt de imam twee vliegen in een klap.Hij onderwijst de gemeenschap en maakt ze tegelijk bewust van hun omgeving en daden.
Zo heeft imam elMoumni fatwas uitgesproken tegen handel in drugs,uithuwelijken,verstoting om twee uitkeringen te ontvangen, en huwelijken voor geld en verblijfsvergunning en nog meer.(ik bladerde door een boekje met fatwas van el Moumni)

Marsipulami
10-02-04, 12:24
Ja, ik vind ook wel dat die imams eens van onder hun 'kaasstolp' mogen vandaan komen. Een paar goedgebekte tv-imams kunnen we wel gebruiken.

taouanza
10-02-04, 12:27
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ik vind ook wel dat die imams eens van onder hun 'kaasstolp' mogen vandaan komen. Een paar goedgebekte tv-imams kunnen we wel gebruiken.

Nou ik heb toch liever dat ze de wijken ingaan om te kijken wat er onder de mensen leeft dan een paar mediageile imams.

taouanza
10-02-04, 12:27
.

Fillastiene
10-02-04, 14:19
Geplaatst door theemuts
Zulke ernstige feiten vind ik belangrijker dan hoeveel graden ik voor de schepper moet buigen.

Abderrahman Farce.

:)

supersaiyan3
10-02-04, 14:28
Geplaatst door theemuts
Marokkaans raadslid hekelt imams
Door Patrick Pouw

UTRECHT - Imams moeten zich uitspreken over échte problemen in de moslimgemeenschap, in plaats van zich bezig te houden met 'eeuwenoude regeltjes' en tradities.


Dat schrijft de Utrechtse opbouwwerker en Marokkaans raadslid voor GroenLinks in de Utrechtse raad Abderrahman Farsi in een 'Open brief aan de imam'. Deze brief staat afgedrukt in Kanaal, een nieuwe periodiek voor de Marokkaanse gemeenschap in Utrecht, dat morgen verschijnt.

"Nederlandse tv en kranten barsten van berichten over incest, mishandeling en ondenkbare praktijken onder onze moslimbroeders", schrijft Farsi in zijn aan alle imams gerichte brief. "Maar waarom hoor ik hierover weinig tot niets terug in uw preken? Zulke ernstige feiten vind ik belangrijker dan hoeveel graden ik voor de schepper moet buigen. Dit soort ongure praktijken wordt veelal gepleegd door daders die vaak maar enkele meters van uw spreekgestoelte verwijderd zijn".

Farsi, zelf overtuigd moskeeganger, is het 'spuugzat'. In een toelichting op zijn open brief zegt hij dat wat hem betreft de overheid zeggenschap moet krijgen over het aanstellen van imams. "Feit is dat moslims vaak niet handelen naar de koran, maar naar tradities. Met de koran is niets mis, met die tradities wel. De islam zoals die naar Nederland is geïmporteerd, daar ben ik het grotendeels mee oneens. Begrijp me goed: ik heb in de moskee nog nooit een imam horen oproepen tot het voeren van een jihad, maar ik hoor ook heel weinig over bijvoorbeeld vrouwenmishandeling".

Farsi, in het dagelijks leven opbouwwerker in de Utrechtse allochtonenwijk Kanaleneiland, waar veel Marokkanen wonen, stelt dat imams vooral bezig zijn 'met hoe moslims zich ritueel moeten wassen, bidden, knielen en staan', 'met eeuwenoude regeltjes die mensen niet week in, week uit hoeven te horen'. Dit valt volgens hem 'niet te rijmen met de behoefte om eerst grote problemen aan te pakken'. Hij ziet met lede ogen aan dat imams zich nauwelijks mengen in het publieke debat


Utrechts Nieuwsblad



Assalaam moe3alikoem,

Er zit wel wat in in de uitspraken van Dhr. Farsi, maar de aanpak is echt dramatisch. Wat er nu gebeurt is dat dit weer groot wordt gemaakt in de media, waardoor we WEER negatief in het nieuws komen.
Mijn oplossing zou zijn geweest dat Dhr. Farsi naar de imam zou moeten stappen en het met HEM individidueel zou moeten overleggen.

En Allah weet het beste.

BniMakada
10-02-04, 14:46
Dit zijn bevindingen nav Farsi's text en uitleg:

- ik begrijp de man volledig en ben het eens dat men, imaams, zeker OOK de maatschappelijke kwesties moet aansnijden

- de manier, in de media gooien en hopen op landelijke bekendheid, waarop hij dit probleem aansnijdt heeft voordelen maar vooral nadelen. Helaas zijn de nadelen vele malen groter dan de voordelen. De islam/imaams worden nog verder in een hoekje gedrukt waardoor er nog meer verzet komt tegen alle kritiek

- situatie: vele imaams krijgen van hun moskee-achterban niet de mogelijkheid om mensen terecht te wijzen in lezingen/lessen. De luisteraars zijn min of meer niet gediend van kritiek van een persoon waar zij voor betalen dmv lidmaatschapsgeld. Nu ken de moskee El-Fourqaan uit Eindhoven behoorlijk goed en de imaams van deze moskee worden niet betaald door de moskee bezoekers en zijn/kunnen veel kritischer zijn richting de bezoekers. Ik denk dat het algemeen bekend is wat de politieke opvatting is wbt deze moskee......

Vragen die overblijven:

- wat doet Farsi zelf om als frequent moskee bezoeker een kentering in stelling te brengen?

- kritiek leveren is makkelijk maar welke oplossingen heeft hij?

- wat verstaat hij onder "de overheid moet zeggenschap hebben bij de keuze van het kiezen van een imaam"?

MAW vragen te over maar zeker een goed begin. Manier van werken is niet hoe ik het zou doen maar ja, ik doe helemaaaaaal niks......

mark61
10-02-04, 14:53
Ja waarom moet dat via de NL media? Zouden die imams het Utrechts Nieuwsblad lezen? Zijn er geen NLMaroc media? En zo nee, waarom niet? Laat ie met de imams in Utrecht gaan praten. Laten ze een NLMaroc imamconferentie beginnen. Organiseren heren.

Daviddavid
10-02-04, 15:05
Geplaatst door mark61
Ja waarom moet dat via de NL media? Zouden die imams het Utrechts Nieuwsblad lezen? Zijn er geen NLMaroc media? En zo nee, waarom niet? Laat ie met de imams in Utrecht gaan praten. Laten ze een NLMaroc imamconferentie beginnen. Organiseren heren.


Die gasten wonen in Utrecht, preken voor een hoop mensen en lezen nooit een utrechtse krant? Maakt mij verder niet uit, maar is dat niet ontzettend onhandig? Je wilt toch een beetje op de hoogte zijn van de stad waar je woont? Of ben ik nou gek?

Een hoop vragen achter elkaar, zo op de dinsdagmiddag, maar toch.

BniMakada
10-02-04, 15:24
Deze mensen zou idd de lokale krant moeten lezen, zo heb je een veel beter idee wat er onder je bezoekers/luisteraars speelt. Besef dat de imaams nog te vaak dom worden gehouden. Vele bezoekers staan niet op een betweterige imaam die alles weet wat er afspeelt onder de moslimgemeenschap in zijn stad/dorp.

Wat ik tegenwoordig wel steeds en steeds meer merk is dat de imaams de taal aan het leren zijn, leren lezen en schrijven.

Besef wel dat de imaams geen alleskunners zijn. De bezoekers, vooral jongeren, zullen toch ook een steentje bij moeten dragen. Een imaam zal zelden hulp, op dit gebied, kunnen krijgen van een oude bezoeker daar die zelf zelden de krant leest, taal beheerst, Nederlands kan schrijven.

Het mes snijdt dus aan 2 kanten, de imaam moet de intentie hebben om iets te doen, de jongeren, geschoolde bezoekers moet een helpende hand moeten uitsteken om de imaam een indicatie te geven over gebeurtenissen uit de omgeving.

mark61
10-02-04, 15:29
Geplaatst door BniMakada
Deze mensen zou idd de lokale krant moeten lezen, zo heb je een veel beter idee wat er onder je bezoekers/luisteraars speelt. Besef dat de imaams nog te vaak dom worden gehouden. Vele bezoekers staan niet op een betweterige imaam die alles weet wat er afspeelt onder de moslimgemeenschap in zijn stad/dorp.(...)

Bestaat er niet zoiets als een moskeekrantje voor de regelmatige bezoekers? Is er zoiets als een 'moskeevereniging'? Surinaamse moslims hebben zoiets wel. Hoeft van mij niet in het Nederlands.

BniMakada
10-02-04, 15:39
Geplaatst door mark61
Bestaat er niet zoiets als een moskeekrantje voor de regelmatige bezoekers? Is er zoiets als een 'moskeevereniging'? Surinaamse moslims hebben zoiets wel. Hoeft van mij niet in het Nederlands.

Mark,

We zijn idd bezig om een klein, goedkoop krantje uit te brengen om mensen te informeren over van alles en nog wat mbt islam/moskee/maatschappij.

Hopelijk zal dit een verbetering brengen in het geheel.

mark61
10-02-04, 15:41
Geplaatst door BniMakada
Mark,

We zijn idd bezig om een klein, goedkoop krantje uit te brengen om mensen te informeren over van alles en nog wat mbt islam/moskee/maatschappij.

Hopelijk zal dit een verbetering brengen in het geheel.

Prima Bni. Hoef je het Utrechts Nieuwsblad niet voor in te schakelen. Vanavond zeker in Nova, morgen heeft Wilders dr weer een mening over...afgrijselijke heisa over niets.

BniMakada
10-02-04, 15:55
Geplaatst door mark61
Prima Bni. Hoef je het Utrechts Nieuwsblad niet voor in te schakelen. Vanavond zeker in Nova, morgen heeft Wilders dr weer een mening over...afgrijselijke heisa over niets.

Weet je wat het ergste is? Vele moslims zullen zich nog meer gestigmatiseerd voelen. Dat is HET grote nadeel van de manier hoe Farsi het heeft aangekaart verder ben ik het wel met em eens wbt het probleem.

Daviddavid
10-02-04, 15:58
Geplaatst door BniMakada
Deze mensen zou idd de lokale krant moeten lezen, zo heb je een veel beter idee wat er onder je bezoekers/luisteraars speelt. Besef dat de imaams nog te vaak dom worden gehouden. Vele bezoekers staan niet op een betweterige imaam die alles weet wat er afspeelt onder de moslimgemeenschap in zijn stad/dorp.

Wat ik tegenwoordig wel steeds en steeds meer merk is dat de imaams de taal aan het leren zijn, leren lezen en schrijven.

Besef wel dat de imaams geen alleskunners zijn. De bezoekers, vooral jongeren, zullen toch ook een steentje bij moeten dragen. Een imaam zal zelden hulp, op dit gebied, kunnen krijgen van een oude bezoeker daar die zelf zelden de krant leest, taal beheerst, Nederlands kan schrijven.

Het mes snijdt dus aan 2 kanten, de imaam moet de intentie hebben om iets te doen, de jongeren, geschoolde bezoekers moet een helpende hand moeten uitsteken om de imaam een indicatie te geven over gebeurtenissen uit de omgeving.


Goed plan.

voorbeeldje uit mijn eigen omgeving: mijn schoonvader, portugees, woont ruim dertig jaar in nederland. al zijn kinderen, waaronder mijn man, zijn in nederland geboren en totaal vernederlandst. ze spreken wel wat portugees, maar moeizaam. inmiddels zijn hij en mijn schoonmoeder gescheiden, zij is hertrouwt met een nederlandse man en is totaal vernederlandst. kleinkinderen en vrienden komen al helemaal niet ver meer in het portugees, op wat beleefdheidsfrasen na. op feestjes zit hij altijd alleen, want alhoewel zijn kinderen hun best doen om regelmatig het gespreksonderwerp voor hem te vertalen, loopt dat niet echt lekker. hij kent weinig portugezen, de paar waar hij mee omgaat is alleen omdat ze elkaar verstaan en niet omdat ze elkaar zo aardig vinden. hij is dus totaal vereenzaamt.

het ontgaat me volkomen dat je ergens zo lang kunt wonen en niet de taal wilt leren, wilt weten wat er in je woon omgeving gebeurd. En dan heb ik het niet over "verloochenen van je roots", want dat is totaal niet andres. Ik heb het over leven in het hier en nu.

ik moet er niet aan denken dat mijn schoonvader zou moeten preken voor een portugese geloofsgemeenschap. waarover? de portugese waarden en normen van dertig jaar geleden? dubieus.

Simon
10-02-04, 16:11
Geplaatst door BniMakada
Weet je wat het ergste is? Vele moslims zullen zich nog meer gestigmatiseerd voelen. Dat is HET grote nadeel van de manier hoe Farsi het heeft aangekaart verder ben ik het wel met em eens wbt het probleem.

Nou wellicht hoort bij integratie ook dat je een publiek debat kan voeren over bepaalde onderwerpen in plaats van alles onder de kaasstolp verbergen. Dit is n.l. een reactie die ik nogal vaak hoor van allochtonen. Bijvoorbeeld toen er een initiatief werd genomen voor een opvanghuis voor allochtone vrouwen in Zeeburg (amsterdam) en de initiatiefneemster sprak over haar beweegredenen. Toen was ook de reactie dat zij dat beter binnenskamers kon houden. Maar ja wat als er dan niks verandert? En wat is er tegen een publiek debat? Bij de christelijk kerk heeft al dat binnenskamers houden geleid tot machtsmisbruik en misstanden. Misschien kan daar een les uit getrokken worden.

BniMakada
10-02-04, 16:17
Het leren van de taal en verkennen van de maatschappij is zowiezo een aspect wat vanuit de islam komt. Het probleem is alleen dat de moslims van vandaag de dag, vooral de ouderen, blind zijn voor de ware islam en leven volgens de culturele islam en dat is niet geheel correct en soms gewoon fout!

Het verloochenen van je afkomst is zowiezo een cultureel aspect wat totaal niet te linken is met de islam. Sterker nog, de islam keurt iedere vorm van trots mbt land of afkomst af. Trots is zowiezo iets wat zelden samen gaat met islam. Jammer dat vele moslims hier niet van op de hoogte zijn.

Hoe dan ook, ik vestig mijn hoop op de mensen die de islam een warm hart toedragen en die er ook open voor staan en die een steentje bij willen dragen om de islam in te passen in de Nederlandse maatschappij.

ZbaqZbaq
10-02-04, 16:23
hij heeft deels wel gelijk....maar dergelijke zaken hadden in een bepaalde omgeving aangekaart moeten worden...nu wordt het natuurlijk weer gebruikt door NOVA-typetjes als een stok om ons te slaan.

Daviddavid
10-02-04, 16:26
Geplaatst door ZbaqZbaq
hij heeft deels wel gelijk....maar dergelijke zaken hadden in een bepaalde omgeving aangekaart moeten worden...nu wordt het natuurlijk weer gebruikt door NOVA-typetjes als een stok om ons te slaan.

Word je alweer geslagen, jongen? Wat héb jij toch een zwaar leven!

BniMakada
10-02-04, 16:27
Geplaatst door Simon
Nou wellicht hoort bij integratie ook dat je een publiek debat kan voeren over bepaalde onderwerpen in plaats van alles onder de kaasstolp verbergen. Dit is n.l. een reactie die ik nogal vaak hoor van allochtonen. Bijvoorbeeld toen er een initiatief werd genomen voor een opvanghuis voor allochtone vrouwen in Zeeburg (amsterdam) en de initiatiefneemster sprak over haar beweegredenen. Toen was ook de reactie dat zij dat beter binnenskamers kon houden. Maar ja wat als er dan niks verandert? En wat is er tegen een publiek debat? Bij de christelijk kerk heeft al dat binnenskamers houden geleid tot machtsmisbruik en misstanden. Misschien kan daar een les uit getrokken worden.

Als de heer Farsi nou eerst de imaams had benadert en daar bot had gevangen mocht hij van mij uit school klappen maar nog voordat hij de imaams heeft aangesproken klapt hij al uit school en dat is een kwalijke zaak. Jij, Simon, weet net zo goed als ik dat als je met iets of iemand problemen hebt dan ga je naar die persoon toe. Het aantal imaams in Utrecht kun je op 1, misschien 2 handen tellen dus zo'n big deal is het niet.

Dat de politiek na decennia een andere manier van werken heeft kan ik me goed voorstellen maar dat is bij de imaams niet het geval. De imaams zijn pas onderwerp van discussie en zijn zelden aangesproken op dingen die zij moeten behandelen en dingen die anders moeten. Ik gis niet, dit is mijn ervaring als frequente moskee bezoeker die imaams wekelijks zo niet dagelijks spreekt.

mark61
10-02-04, 16:29
Geplaatst door BniMakada
Weet je wat het ergste is? Vele moslims zullen zich nog meer gestigmatiseerd voelen. Dat is HET grote nadeel van de manier hoe Farsi het heeft aangekaart verder ben ik het wel met em eens wbt het probleem.

Ja dat bedoel ik. Je kan buiten je gemeenschap niet rustig een discussie over iets beginnen of de media buitelen over je heen, in het genre van: zie je wel, hij/zij zegt het zelf...het AHA-syndroom zal ik maar zeggen.

Simon
10-02-04, 16:51
Geplaatst door BniMakada
Als de heer Farsi nou eerst de imaams had benadert en daar bot had gevangen mocht hij van mij uit school klappen maar nog voordat hij de imaams heeft aangesproken klapt hij al uit school en dat is een kwalijke zaak. Jij, Simon, weet net zo goed als ik dat als je met iets of iemand problemen hebt dan ga je naar die persoon toe. Het aantal imaams in Utrecht kun je op 1, misschien 2 handen tellen dus zo'n big deal is het niet.

Dat de politiek na decennia een andere manier van werken heeft kan ik me goed voorstellen maar dat is bij de imaams niet het geval. De imaams zijn pas onderwerp van discussie en zijn zelden aangesproken op dingen die zij moeten behandelen en dingen die anders moeten. Ik gis niet, dit is mijn ervaring als frequente moskee bezoeker die imaams wekelijks zo niet dagelijks spreekt.

Ik zou niet weten of de heer Farsi er de imams in eerste instantie op heeft aangesproken. Voor de rest is het natuurlijk al jaren zo dat het wel degelijk aan de orde is wat imams preken. Dus ik betwist wat je daarover zegt. Dat komt al jaren regelmatig terug in het publieke debat omdat men denkt dat imams een positieve rol kunnen spelen in de integratie. En soms komt het aan de orde als ze daar een negatieve rol in spelen. Ik zelf vraag mij af of ze uberhaupt wel zo'n grote rol spelen maar goed, dat is een andere discussie (of niet).

BniMakada
10-02-04, 17:00
Het is zowiezo een goede vraag om die te stellen om te achterhalen hoe groot de impact is van een imaam. Ik kan je vertellen uit ervaring dat die niet bepaald groot is.

Verder wordt er al jaren (2 jaar volgens mij) over imaams gediscussieerd IN DE MEDIA maar wat heeft een imaam daar aan? Wat leert hij daar van? Sinds de imaam onderwerp van gesprek is, is het 1 en al negativiteit dat de klok slaat en niemand die zich uberhaupt bekommert om de imaam. Niemand die zijn mening vraagt en niemand die hem hulp aanbiedt, algemeen bekeken dan.

Ik ontken dus niet dat het probleem al langer in de media de ronde doet, maar dat is natuurlijk niet de manier van werken om een bepaald iemand te attenderen op bepaalde dingen. Moest je eens voorstellen dat de politiek zo te werk ging.

2 jaar lang kranteberichten dat de minister van financien zijn taken niet goed uitvoert. Geen enkele minister/staatssecretaris die hem aanspreekt en toch hopen dat de minister zijn beleid gaat veranderen.

You do the counting....

Simon
10-02-04, 17:11
Geplaatst door BniMakada
Verder wordt er al jaren (2 jaar volgens mij) over imaams gediscussieerd IN DE MEDIA maar wat heeft een imaam daar aan? Wat leert hij daar van? Sinds de imaam onderwerp van gesprek is, is het 1 en al negativiteit dat de klok slaat en niemand die zich uberhaupt bekommert om de imaam. Niemand die zijn mening vraagt en niemand die hem hulp aanbiedt, algemeen bekeken dan.

Ja er zijn nu geloof ik inburgeringscursussen voor imaams maar nog geen imam-opleiding. Maar goed de imaams kunnen zelf ook wat op poten zetten. Laten ze zich verenigen en gezamenlijk beleid ontwikkelen. Laat ze zich mengen in publieke debatten. Gevaar als je dat echter doet is dat je wordt afgebrandt door je eigen achterban: kijk maar naar Abdullah Haselhoef. Die was wel goed bezig naar mijn mening (al was ik het lang niet altijd met hem eens). Maar het zijn juist moslimorganisaties geweest die hem als een baksteen hebben laten vallen. Milli Gürus komt ook regelmatig in de media omdat Haci Karacaer zich in publieke debatten mengt. Maar ja, dan heb je het wel gehad. Misschien omdat veel imams te ver van de nederlandse samenleving afstaan.

mark61
10-02-04, 17:23
Tja het is natuurlijk ook zo dat de meeste imams muisstil zijn. Ik vind niet dat ze moeten worden uitgenodigd, gestimuleerd en wat niet al. Kunnen ze niet uit zichzelf wat doen? Een mening hebben, die ventileren iin de media, zich organiseren? Zelf iets organiseren voor het zieleheil van hun kudde. Ik denk, maar ik weet het niet, dat de meeste imams uitgerekend het verst van de NL maatschappij staan omdat ze onvoorbereid worden uitgezonden door overheden die in de eerste plaats hun uithuizige onderdanen willen controleren. Niet om die gemeenschappen bij te staan in hun problemen. Maar misschien is dat ook niet de functie van een imam en verwacht ik er teveel van.

Puk
10-02-04, 17:31
Allah, bewaar me! Laat die imams zich absoluut niet gaan bezighouden met maatschappelijke problemen. Daar komt niks goeds van. Dan zijn de El-Moumni's niet van de lucht.

Laten ze zich beperken tot de juiste houding bij het bidden, zoveel centimeter naar links, dan zoveel centimeter naar boven, etcetera. Gewoon wat ze nu ook doen.

Lijkt me wel doodsaai... zo'n moskee.

:lachu:

BniMakada
11-02-04, 08:03
Geplaatst door Simon
Ja er zijn nu geloof ik inburgeringscursussen voor imaams maar nog geen imam-opleiding. Maar goed de imaams kunnen zelf ook wat op poten zetten. Laten ze zich verenigen en gezamenlijk beleid ontwikkelen. Laat ze zich mengen in publieke debatten. Gevaar als je dat echter doet is dat je wordt afgebrandt door je eigen achterban: kijk maar naar Abdullah Haselhoef. Die was wel goed bezig naar mijn mening (al was ik het lang niet altijd met hem eens). Maar het zijn juist moslimorganisaties geweest die hem als een baksteen hebben laten vallen. Milli Gürus komt ook regelmatig in de media omdat Haci Karacaer zich in publieke debatten mengt. Maar ja, dan heb je het wel gehad. Misschien omdat veel imams te ver van de nederlandse samenleving afstaan.

Met Alle respect voor Abdullah Haselhoef, maar hij staat net zover van het imaamschap als ik van de zon.

Verder, de imaam is een persoon die zijn achterban leidt in het gebed, kennis overbrengt en mensen corrigeert op religieus vlak. Als iemand denkt dat de imaam de mensen beter Nederlands moet spreken of wijst ze wijst op niet-religieuze situaties dan ben je toch echt bij de verkeerde deur aan het aankloppen.

Wellicht is het handig van de politiek om zich heel kort te verdiepen in de taak van een imaam in de Shari3a. NAV deze functiebeschrijving weten ze precies wat ze kunnen en mogen verwachten van een imaam. Dit betekent dus wel dat ze tijd en geld moeten stoppen om iemand beter te leren begrijpen.....ik vraag me af wie het voortouw gaat nemen?!