PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel Turken gaan over tot christendom



mark61
10-02-04, 14:18
Krant Milliyet noemt 35.000 gevallen

In Turkije zijn het afgelopen jaar 35.000 Turken overgegaan van de islam naar het christendom. De meesten van hen kozen voor evangelische of protestantse gemeenten.

Dat meldt de nationale Turkse krant ”Milliet”. Het gaat vooral om personen die vervreemd waren geraakt van de islam. Volgens evangelische en protestantse kringen in Istanbul betreft het vooral nakomelingen van voormalige oosters-orthodoxe christenen, zoals Armeniërs en Grieken. Deze konden tijdens de Eerste Wereldoorlog de volkerenmoord op de Armeense christenen of de verbanning in de jaren twintig alleen ontkomen als zij in uitwendig opzicht moslim werden. De protestantse christenen van Turkije vonden het verlies van hun vaderland ondergeschikt aan het prijsgeven van hun geloof. Ze werden in meerderheid gedeporteerd naar Griekenland, Cyprus, Libanon en Turkije. Daardoor kromp het aantal christenen van 20 procent in die tijd naar het huidige percentage van 0,3.

De bijna 1 miljoen mensen van overwegend Armeense of Griekse afkomst in Turkije wagen zich sinds de gesprekken over toetreding van Turkije tot de Europese Unie meer in de publiciteit. De meesten zijn echter zowel taalkundig als cultureel vervreemd van de kerken van hun voorvaders. Zij sluiten zich bij voorkeur aan bij evangelische en protestantse gemeenten, die de christelijke boodschap in de Turkse taal verkondigen.

”Milliet” becijfert het aantal protestantse Turken op 50.000. De president van de Raad van onafhankelijke protestantse gemeenten in Turkije, Ihsan Özbek, reageert voorzichtig op dat aantal. Hij bevestigt wel een toenemende overgang naar het christendom. Maar precieze aantallen zijn volgens hem moeilijk te noemen. „De meeste Turken die in onze gemeenten terechtkomen, willen in hun islamitische omgeving niet opvallen.”

De positie van de christenen in Turkije is evenwel niet onomstreden. De Internationale Organisatie voor Mensenrechten (IGFM) heeft de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Joschka Fischer, opgeroepen zich voor gelijkberechtiging van christenen in Turkije in te zetten. De aanwezige christelijke gemeenten hebben rechtspersoonlijke status en worden regelmatig in hun werkzaamheden gehinderd. Ze krijgen soms jaren geen antwoord op bouwaanvragen voor een kerk. Ook sluiting van gebouwen hangt hun soms boven het hoofd.

Geplaatst: 6-2-2004 | 20:50 Laatst gewijzigd: 6-2-2004 | 20:50ISTANBUL -

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=86125

Daviddavid
10-02-04, 14:20
Ze doen maar, zou ik zo zeggen. Wat ze maar gelukkig maakt. Wat mij betreft is 't van de regen in de drup, maar ja, ik ben dan ook zo'n enge goddeloze.

mark61
10-02-04, 14:24
Anders ik wel. Vond het alleen komisch dat ex-orthodoxen nu opeens protestant worden. En zich özbek = Oezbeek noemen.

Dutchguy
10-02-04, 14:27
Geplaatst door mark61
Anders ik wel. Vond het alleen komisch dat ex-orthodoxen nu opeens protestant worden. En zich özbek = Oezbeek noemen.

Een mooi voorbeeld van de samenhang tussen religie en cultuur.

jaja
10-02-04, 14:57
Geplaatst door mark61
Anders ik wel. Vond het alleen komisch dat ex-orthodoxen nu opeens protestant worden. En zich özbek = Oezbeek noemen. ik ben bang dat je hier een conclusie trekt die niet in de tekst staat. Özbek is de naam van de president van de protestantse gemeenschap, maar er staat nergens dat hij afstamt van een armeens of andersoortig christelijke stam. Op de vraag of de toename in die kringen te zoeken is reageert hij zelfs niet bevestigend. als hij zelf tot die groep zou behoren, had hij dat toch waarschijnlijk gezegd.

mark61
10-02-04, 15:34
Geplaatst door jaja
ik ben bang dat je hier een conclusie trekt die niet in de tekst staat. Özbek is de naam van de president van de protestantse gemeenschap, maar er staat nergens dat hij afstamt van een armeens of andersoortig christelijke stam. Op de vraag of de toename in die kringen te zoeken is reageert hij zelfs niet bevestigend. als hij zelf tot die groep zou behoren, had hij dat toch waarschijnlijk gezegd.

Nee ik ging uit van de mededeling eerder in het artikel dat de meeste protestanten 'nakomelingen van orthodoxen zijn.' Hoe dan ook, Özbek is een gekke achternaam.

mark61
10-02-04, 15:36
Geplaatst door Alcibiades
Eigenlijk kun je uit het artikel opmaken dat christenen in Turkije wel degelijk worden onderdrukt. Ik ben benieuwd of dit soort zaken nog van invloed zijn op de beslissing om Turkije toe te laten tot de Europese gemeenschap.

De eeuwige kip en ei-kwestie. Turkije toelaten tot de EU en gewoon dezelfde eisen stellen als aan de andere leden is de snelste manier om eventuele misstanden te bestrijden. Of niet. Griekenland onderdrukt al een eeuw de moslimminderheid, maar daar hoor je nooit iets over. Het gaat hier om Griekse moslims die als ze meer dan twee weken Griekenland verlaten het Griekse staatsburgerschap wordt ontnomen. Stond heeeel lang geleden iets over in het NRC.

mark61
10-02-04, 16:27
Geplaatst door Alcibiades
Het gaat niet alleen om de christenen natuurlijk maar om de manier waarop men in Turkije omgaat met ŕlle minderheden. Daar komen ook nog eens de wankele democratie, de overheersende positie van het leger, het niet onafhankelijke justitiële apparaat, de politiemacht die nog steeds gebruik maakt van martelingen čn de belabberde economische situatie bij. Jij kunt echt niet garanderen dat de Turkse toestanden zullen verbeteren bij toetreding. Integendeel hebben ze misschien, door het grote gewicht van Turkije, wel een invloed ten kwade op sommige nieuwe EU-landen, die vaak ook nog geen geweldige democratische traditie hebben.

Ik hoef dat niet te garanderen, dat doet de EU met zijn instellingen wel. En dat proces is al onderweg, door aan Turkije eisen te stellen aangaande wetgeving, en doordat Turkse staatsburgers in beroep kunnen gaan, en dat ook doen, bij het Europese gerechtshof. Maar als je geen datum voor toetreding noemt komt in Turkije elke keer de backlash: 'ze eisen dit, ze eisen dat, maar ze houden ons vernederend aan het lijntje. Dus om ons zelfrespect te bewaren, dan maar niet.' Een heel logische gedachtengang, vind ik.

Daviddavid
10-02-04, 16:31
Ik vind "respect" nogal overgewaardeerd. Het gaat wel degelijk om rechten, maar ook om plichten! En daar hoor je bitter weinig over.


En dat vind ome David


:student: