PDA

Bekijk Volledige Versie : Antwoord van MDA (n.a.v klacht over de uitspraak van Wilders)



L@L@`
10-02-04, 16:59
Sukkels....Laten we allemaal de politiek ingaan en onze "mening" geven want tja alles kan tegenwoordig gezegd worden!!!
==================================

Geachte mevrouw .......,

Uw e-mail van 5 februari jongstleden is in goede orde ontvangen, waarvoor dank.

Het secretariaat van de Landelijke Vereniging van ADB's en Meldpunten, aan wie u uw bericht heeft gestuurd ([email protected]), is ondergebracht bij het Meldpunt Discriminatie Amsterdam. In die hoedanigheid beantwoord ik uw vraag.

Het Meldpunt Discriminatie Amsterdam is op grond van jurisprudentie over belediging en discriminatie van mening dat het artikel onder de reikwijdte van de vrijheid van meningsuiting valt.

Om te beoordelen of in het artikel opzettelijk beledigende uitlatingen worden gedaan over een groep mensen wegens hun afkomst, dient gekeken te worden naar de inhoud van die uitlatingen, de eventuele onderlinge samenhang en de context waarin de uitlatingen zijn gedaan. De inhoud van een uitlating is beledigend wanneer daaruit minachting blijkt op grond van bepaalde groepskenmerken. In dit artikel staan geen verwijzingen naar dergelijke groepskenmerken.

Uit jurisprudentie over columns en journalistieke producties valt af te leiden dat de rechterlijke macht een grote vrijheid toekent aan columnisten en journalisten dan aan gewone burgers. Voorts geldt deze uitzondering ook voor politici, zeker in verkiezingstijd. Dit betekent in de praktijk niet dat zij straffeloos mogen beledigen; het artikel mag geen legitimatie zijn voor het doen van discriminatoire uitlatingen. De grote(re) mate van vrijheid van meningsuiting die aan bovenvermelde groepen wordt toegekend is vooral gebaseerd op het feit dat zij – in de uitoefening van hun beroep – een rol spelen in maatschappelijke debatten die in de media worden gevoerd. Zeker een minister of kamerlid moet de vrijheid hebben om te zeggen wat hij denkt, dat is ook één van de fundamenten van de democratie.

In uw e-mail verwijst u naar een bepaalde passage uit het interview met de heer Wilders:



“Maar ik wil er wel iets aan toevoegen. Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt zijn haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is.”



U bent van mening dat deze passage in strijd is met artikel 137 d Wet boek van Strafrecht.

Het Meldpunt is niet dezelfde mening toegedaan. De heer Wilders zet niet aan tot haat omdat hij niet daadwerkelijk aanzet tot rellen (‘mocht het ooit (...)’ en ‘wat ik dus echt niet wil’). Met deze opmerking geeft hij zijn mening wat eventuele rellen voor consequenties voor de politieke manier van denken zullen hebben. Hij heeft dus geenszins de intentie om rellen te ontketenen.

U kunt overwegen om een klacht naar de VVD-fractie zelf te sturen. Algemeen bekend is immers dat niet elk VVD-fractielid het eens is met de opvattingen van de heer Wilders.



Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.





Hoogachtend,





mw. S. Gerlings

klachtbehandelaar



Stichting Meldpunt Discriminatie Amsterdam
Postbus 15514 1001 NA Amsterdam
Bezoekadres: Vijzelstraat 77 I Amsterdam
Tlf 020-638 55 51 Fax 020-620 14 01
www.meldpunt-amsterdam.nl

Maslov
10-02-04, 17:02
Nou Lala, nu maar schrijven aan van Aartsen.

Blade20
10-02-04, 17:05
Tja....democratie he! :D

Simon
10-02-04, 17:23
De inhoud van een uitlating is beledigend wanneer daaruit minachting blijkt op grond van bepaalde groepskenmerken. In dit artikel staan geen verwijzingen naar dergelijke groepskenmerken


Kan je hier ook nog even de uitspraken van Wilders plakken want ik had zelf de indruk dat hij wel degelijk een bepaalde groep op de korrel nam: n.l. moslims.

Waterval
10-02-04, 17:29
Geplaatst door Simon
Kan je hier ook nog even de uitspraken van Wilders plakken want ik had zelf de indruk dat hij wel degelijk een bepaalde groep op de korrel nam: n.l. moslims.


Simon, ik vond het ook erg vreemd dat degene die de klacht behandeld heeft, stelt dat er voor bepaalde groepen uitzonderingen zijn, wat betreft de uitlatingen die ze mogen doen. Dat klopt toch ook niet? Of wel soms?


De grote(re) mate van vrijheid van meningsuiting die aan bovenvermelde groepen wordt toegekend is vooral gebaseerd op het feit dat zij – in de uitoefening van hun beroep – een rol spelen in maatschappelijke debatten die in de media worden gevoerd. Zeker een minister of kamerlid moet de vrijheid hebben om te zeggen wat hij denkt,

ZbaqZbaq
10-02-04, 17:34
Volgens mij start begin Maart het anti-discriminatie buraeu van de AEL genaamd MDL......


nog juristen hier die "fisabililah" iets willen doen ?

Daviddavid
10-02-04, 17:36
Geplaatst door ZbaqZbaq
Volgens mij start begin Maart het anti-discriminatie buraeu van de AEL genaamd MDL......


nog juristen hier die "fisabililah" iets willen doen ?


Wat een goed initiatief! Kan ik daar ook terecht als ik gediscrimineerd word?

Simon
10-02-04, 17:38
Geplaatst door Waterval
Simon, ik vond het ook erg vreemd dat degene die de klacht behandeld heeft, stelt dat er voor bepaalde groepen uitzonderingen zijn, wat betreft de uitlatingen die ze mogen doen. Dat klopt toch ook niet? Of wel soms?

Als je uitgaat van artikel 1 van de grondwet -dat wij allen voor de wet gelijk zijn - natuurlijk niet. Maar het kan best zijn dat er jurisprudentie bestaat waaruit blijkt dat politici meer vrijheid hebben. Janmaat en ook wel andere politici zijn echter ook veroordeeld op uitlatingen die zij deden als politicus. Dus een regel is het zeker niet. Je zal steeds de uitspraak en de context moeten beoordelen waarin deze gedaan is. Verder veranderen de maatschappelijke normen en waarden. Uitspraken waarvoor Janmaat veroordeeld is zou je nu niet meer voor veroordeeld worden.

ZbaqZbaq
10-02-04, 17:38
Geplaatst door Daviddavid
Wat een goed initiatief! Kan ik daar ook terecht als ik gediscrimineerd word?

maar natuurlijk beste Daviddavid. :nl:

Daviddavid
10-02-04, 17:39
Geplaatst door ZbaqZbaq
maar natuurlijk beste Daviddavid. :nl:

Da's fijn!

Chaya2
10-02-04, 19:08
Geplaatst door L@L@`

In uw e-mail verwijst u naar een bepaalde passage uit het interview met de heer Wilders:


“Maar ik wil er wel iets aan toevoegen. Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt zijn haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is.”



U bent van mening dat deze passage in strijd is met artikel 137 d Wet boek van Strafrecht.

Het Meldpunt is niet dezelfde mening toegedaan. De heer Wilders zet niet aan tot haat omdat hij niet daadwerkelijk aanzet tot rellen (‘mocht het ooit (...)’ en ‘wat ik dus echt niet wil’). Met deze opmerking geeft hij zijn mening wat eventuele rellen voor consequenties voor de politieke manier van denken zullen hebben. Hij heeft dus geenszins de intentie om rellen te ontketenen.



Tjah, sorry hoor, maar ik geef het meldpunt discriminatie toch gelijk hoor. Hij zegt er nog bij "wat ik dus echt niet wil", dan kun je verder speculeren wat je wilt, maar dat is duidelijk NIET aanzetten tot geweld en gaat dus ook niet tegen artikel 137d in. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Bovendien kun je net zo goed stellen, dat dit discriminerend is tegenover Nederlanders, want bij 'rassenrellen' zijn er toch twee partijen?

Joesoef
10-02-04, 19:11
Wat zou een scalp van Wilders opbrengen op een veiling ten behoeven van Farid?

lennart
10-02-04, 19:17
dat is duidelijk NIET aanzetten tot geweld en gaat dus ook niet tegen artikel 137d in


Gretta heeft ook nooit tot geweld aangezet, maar zij heeft wel problemen gehad met justitie.

Chaya2
10-02-04, 19:19
Geplaatst door lennart
Gretta heeft ook nooit tot geweld aangezet, maar zij heeft wel problemen gehad met justitie.

Als zij een uitlating doet waar ze voor bestraft kan worden, zou ik tegen de advo's willen zeggen: go ahead! Tot geweld heeft ze niet aangezet naar mijn weten, maar ze zoekt wel de grenzen op wat betreft discriminatie.

Blade20
10-02-04, 19:20
Geplaatst door Joesoef
Wat zou een scalp van Wilders opbrengen op een veiling ten behoeven van Farid?

Neeeeeeee! Die hebben we nog nodig voor de volgende versie van Lemmings! we moeten ze alleen nog groen verven.

lennart
10-02-04, 19:26
Geplaatst door Chaya2
Als zij een uitlating doet waar ze voor bestraft kan worden, zou ik tegen de advo's willen zeggen: go ahead! Tot geweld heeft ze niet aangezet naar mijn weten, maar ze zoekt wel de grenzen op wat betreft discriminatie.

Wilders ook.. Gelijke monniken gelijke kappen.

Chaya2
10-02-04, 19:36
Geplaatst door lennart
Wilders ook.. Gelijke monniken gelijke kappen.

Ja, laat ze maar uitzoeken of hij een strafbare uitlating heeft gedaan. Ik voorspel van niet!

~Panthera~
10-02-04, 21:03
Geplaatst door Simon
Verder veranderen de maatschappelijke normen en waarden. Uitspraken waarvoor Janmaat veroordeeld is zou je nu niet meer voor veroordeeld worden.
---------------------------

Nee........vreemd he ?
Fijne nieuwe "normen en waarden" tegenwoordig.
Zouden die nu van het CDA afkomen ?? :moe:

mark61
10-02-04, 22:59
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------

Nee........vreemd he ?
Fijne nieuwe "normen en waarden" tegenwoordig.
Zouden die nu van het CDA afkomen ?? :moe:

Meid, ze veranderen van dag tot dag. Binnenkort komt er een SMS-service om je van de laatste wormen en naarden op de hoogte te houden.

lennart
10-02-04, 23:01
Geplaatst door Chaya2
Ja, laat ze maar uitzoeken of hij een strafbare uitlating heeft gedaan. Ik voorspel van niet!

Sja Gretta ook niet, maar desondanks kreeg ze de hele media en de politie achter haar aan.

~Panthera~
10-02-04, 23:09
Geplaatst door mark61
Meid, ze veranderen van dag tot dag. Binnenkort komt er een SMS-service om je van de laatste wormen en naarden op de hoogte te houden.
-------------------


Is er leven op Plutooooooooooooooooooooooooooooo ??????????????? :D

mark61
11-02-04, 10:35
Geplaatst door ~Panthera~
-------------------Is er leven op Plutooooooooooooooooooooooooooooo ??????????????? :D

Als jij dr gaat wonen wel. Maar kweenie wat ze daar voor n&w hebben.

Blade20
11-02-04, 11:02
Ik vraag me af wie de eerste is die Wilders gaat linken met Zionisten.
Dit terwijl beide wel hetzelfde doel hebben, maar niet verbonden zijn.