PDA

Bekijk Volledige Versie : Ayaan Hirsi Ali over besnijdenis



Olive Yao
11-02-04, 16:59
BESNIJDENIS MAG NIET WORDEN GEDOOGD

door Ayaan Hirsi Ali

(Volkskrant 7 februari 2004)


Genitale verminking

Overheid mag inbreuk maken op privésfeer

Meisjesbesnijdenis is een vorm van zware mishandeling. Om dit misdrijf te voorkomen, moet de overheid desnoods ingrijpen in de privésfeer van burgers. Wie wegkijkt, gedoogt het verminken van jonge meisjes. Alleen door een jaarlijkse controle wordt het recht gehandhaafd.

In het rapport Strategieën ter voorkoming van besnijdenis bij meisjes, Inventarisatie en aanbevelingen, van het VU Medisch Centrum (oktober 2003), wordt betoogd dat het accent van de aanpak van meisjesbesnijdenis moet liggen op preventieve maatregelen en voorlichting, en dat juridische maatregelen als ondersteunend moeten worden aangemerkt. Naar onze mening is echter de rechtshandhaving van primair belang, gezien de ernst van het misdrijf en de grote gevolgen voor de slachtoffers. Daarom pleiten wij voor de opzet van een controlesysteem dat meisjesbesnijdenis moet voorkomen. Meisjes uit 'risicolanden' moeten een keer per jaar gecontroleerd worden op besnijdenis (zie kader).

De huidige discussie over het bestrijden van genitale verminking is verwarrend. Er zijn mensen die ervoor pleiten genitale verminking als een apart delict op te nemen in het wetboek van strafrecht. Daardoor lijkt het alsof genitale verminking op dit moment niet strafbaar is. Er zijn anderen die de nadruk leggen op 'het bespreekbaar maken' van verminking binnen de eigen gemeenschap en weer anderen die al hun kaarten hebben gezet op voorlichting.

Dat is allemaal goed bedoeld, maar ons inziens is het bestrijden van genitale verminking in Nederland in de eerste plaats een kwestie van rechtshandhaving. Genitale verminking valt immers onder het delict van zware mishandeling gepleegd met voorbedachten rade, en tevens onder het delict van het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst.

Op grond van de Wet Big (Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) kan het handelen van geneeskundigen die een besnijdenis hebben uitgevoerd of hieraan medewerking hebben verleend, worden voorgelegd aan het medisch tuchtcollege. Bovendien valt het genitaal verminken van meisjes onder de definitie van kindermishandeling zoals gesteld in de Wet op de jeugdhulpverlening.

Opvallend is dat er tot nu toe geen aanhoudingen hebben plaatsgevonden, ondanks het bestaan van serieuze vermoedens dat in Nederland woonachtige meisjes tijdens de zomervakanties zowel in Nederland als in het buitenland verminkt worden. Sterker nog, het is onaanvaardbaar dat er geen enkele vorm van controle bestaat voor een delict dat zo zwaar geclassificeerd is in het Wetboek van Strafrecht. De houding van de Nederlandse regering ten aanzien van genitale verminking lijkt dus op een vorm van gedoogbeleid. Genitale verminking van meisjes is bij de wet verboden maar wordt in de praktijk oogluikend toegestaan. De uitvoering van alle aanbevelingen in het rapport van de VU (goede afspraken, regie, coördinatie en het laten uitvoeren van dialogen en debatten in eigen kring) garanderen nog geen naleving van de wet door de ouders van de meisjesdie een risico lopen verminkt te worden.

Indien het kabinet in de voor 1 april 2004 beloofde standpuntbepaling geen effectieve methode voor rechtshandhaving opneemt, betekent dit dus in feite de voortzetting van een gedoogbeleid met betrekking tot een ernstig misdrijf.

Het kabinet Balkenende II is bovendien tot het opzetten van een controlesysteem gehouden omdat het veiligheid en rechtshandhaving als een prioriteit van het kabinetsbeleid beschouwt. In de begroting van justitie voor 2004 staat: 'Een belangrijk element in het waarborgen van veiligheid is dat wetten worden nageleefd, zoals de meeste burgers doorgaans doen'. En verderop: 'het vastgestelde tekort in de rechtshandhaving moet in de komende jaren worden teruggedrongen'. Voorts geeft het kabinet in zijn Veiligheidsprogramma prioriteit aan het opsporen van zeer ernstige delicten en 'het toespitsen van de aandacht voor het slachtoffer op delicten met grote impact'.

Genitale verminking valt onder de categorie zeer ernstige delicten en heeft een grote impact op het slachtoffer. De gevolgen van genitale verminking zoals infibulatie en circumcisie zijn aan de regering bekend. In het VU-onderzoek worden deze gevolgen als volgt opgesomd: “shock, bloedingen, fistelvorming, in een latere fase genitale urineweg- en obstetrische complicaties als ook psychiatrische, psychosomatische en psychosociale effecten op het leven van jonge meisjes (. . .). Na de ingreep worden meisjes introvert, stil, teruggetrokkenen vertonen gedragsstoornissen zoals eetstoornissen en angsten”. Verder kan genitale verminking “leiden tot een posttraumatische stress stoornis. Immers er is sprake van gevoelens van machteloosheid van het meisje, gebrek aan controle, gebrek aan instemming, gebrek aan kennis en intense pijnbelevenis”.

Zijn er openingen in de wet die een invoering van een controlesysteem mogelijk maken?

Artikel 11 van de Grondwet bepaalt dat een ieder recht heeft op de onaantastbaarheid van het menselijke lichaam. Deze wetsbepaling is het kleine broertje van artikel 10 van de Grondwet, dat bepaalt dat een ieder recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer. Beide bepalingen zijn van belang voor ons voorstel. Zij kennen internationaal verdragrechtelijke tegenhangers in artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en artikel 17 van het BUPO (VN verdrag inzake burger en politieke rechten van 1966).

Een veelgehoord bezwaar tegen ons voorstel voor een controlesysteem ter bestrijding van genitale verminking is de stelling dat een verplichte controle een medische handeling is die inbreuk maakt op de onaantastbaarheid van het menselijke lichaam en op het privéleven (zelfs het strijken van een wattenstaafje langs de binnenkant van iemands wang is al een dergelijke handeling).

Maar met name in artikel 8 lid 2 van het EVRM wordt uiteengezet onder welke voorwaarden en op welke wijze de overheid bij wet inbreuk kan maken op de grondrechten. Zij moet daarvoor wel voldoende draagkrachtige redenen hebben, anders zou het vastleggen van grondrechten geen enkele betekenis hebben. Volgens het EVRM kan de overheid inbreuk maken op grondrechten om een aantal redenen. Genoemd worden (vrij vertaald): - de nationale veiligheid, publieke veiligheid, het economische welzijn van het land, - de voorkoming van wanorde of strafbare feiten, - de bescherming van de gezondheid of de moraal en - de bescherming van de rechten van anderen.

Art. 8 lid 2 bepaalt dus dat een inbreuk kan worden gemaakt indien dit noodzakelijk is voor het voorkomen van een strafbaar feit. Genitale verminking is een strafbaar feit (zware mishandeling met voorbedachten rade). Deze uitzonderingsgrond lijkt dus de aangewezen mogelijkheid. Het EVRM biedt de mogelijkheid om bij wet te bepalen dat er een verplichting bestaat een medische handeling te ondergaan mits dit noodzakelijk is ter voorkoming van strafbare feiten. Die noodzakelijkheid moet dan wel worden aangetoond.

Onderdeel van de noodzakelijkheid is de proportionaliteit. Weegt de mate van inbreuk op tegen het belang van de voorkoming van strafbare feiten? Met andere woorden: gaat de maatregel niet te ver?

De juridische discussie over het bestrijden van genitale verminking gaat over het antwoord op deze vraag. Hier neemt de VVD de positie in dat zonder een verplichting er geen effectieve mogelijkheid bestaat om genitale verminking te voorkomen. De maatregel is dus volgens ons noodzakelijk. Bovendien heeft artikel 11 Grondwet ook een positieve kant (positief betekent hier een verplichting tot handelen). Het draagt de overheid op om maatregelen te nemen ter voorkoming van inbreuken op de integriteit van het menselijke lichaam.

Toegepast op ons voorstel betekent dit een opdracht aan de overheid om maatregelen te nemen ter voorkoming van genitale verminking. Wat betreft de vereiste van proportionaliteit betreft zijn we van mening dat het één keer per jaar uitvoeren van een controle door een vrouwelijke GGD-verpleegkundige ruimschoots opweegt tegen de kans dat anders een ernstige verminking zal plaatsvinden. Op deze wijze beschikken wij over een juridische redenering die de hoofdbezwaren tegen ons voorstel wegneemt.

Een verder mogelijk juridisch bezwaar tegen het invoeren van een controlesysteem is dat het in strijd is met artikel 1 van de Grondwet. Het voorgestelde controlesysteem is namelijk geen generieke maatregel die voor alle ingezetenen geldt, maar een specifieke. Een verplicht bevolkingsonderzoek gevolgd door verplichte controles toegepast op personen uit de lijst van de risicolanden is een vorm van discriminatie.

Zo zullen er ook juristen zijn die menen dat de inbreuk die van jaarlijkse controle uitgaat stigmatiserend werkt voor de ouders en een zware belasting vormt voor het kind. Zij vinden de verplichte controle niet proportioneel. Verder zijn er juristen die van mening zijn dat een hoog percentage verminkingen in het land van herkomst niet aantoont dat er een gerede kans is dat een in Nederland verblijvend persoon zich aan verminking schuldig zal maken. Tegen deze bezwaren brengen wij in dat de gevolgen van genitale verminking voor de gezondheid van het betrokken kind zo ernstig zijn dat de overheid voorrang moet geven aan de artikelen 10 en 11 van de Grondwet boven artikel 1, en dat zelfs bij een niet zeer grote kans op genitale verminking preventieve controles proportioneel zijn. Meisjes (kinderen) met ouders uit de risicolanden lopen overigens een reëel risico te worden verminkt gezien het belang dat veel ouders hechten aan de traditie.

Zoals vermeld in het onderzoek van de VU zijn er voldoende aanwijzingen dat jonge meisjes tijdens de schoolvakanties verminkt worden. Door het verborgen karakter van het ritueel - geslachtsdelen zijn per definitie bedekte delen van het lichaam - kan de maatschappij het delict weliswaar afkeuren maar eenvoudig de andere kant opkijken. Stel dat het hier zou gaan om het wegsnijden van de neus of een deel van het oor bij kinderen, dan zou er geen gedoogbeleid zijn.

Genitale verminking wordt per definitie illegaal uitgevoerd. Ouders in Nederland weten dat genitale verminking strafbaar is. Dat is ook de reden waarom ze het in de zomervakantie en soms in het land van herkomst laten doen. Van gesloten groepen waarin de overtuiging leeft dat de verminking goed is voor het kind kan geen openheid worden verwacht. Door deze overtuiging wordt het uitvoeren van verminking door de ouders niet ervaren als een criminele activiteit maar als een daad van liefde, een ouderlijk plicht tegenover het meisje en de eigen kring.

Bij het punt over mogelijke stigmatisering van ouders dient de regering een belangenafweging te maken tussen enerzijds de mogelijk schending van de privacy van de ouders en de bescherming van het kind. Hierin kiest de VVD - gezien de ernst van genitale verminking - voor het belang van het kind. Overigens dienen de uitvoerende diensten van het controlesysteem zoals de GGD zorgvuldig om te gaan met beschermen van alle gegevens die zij verzamelen over ouders en kinderen.

Met het plechtig afkeuren van genitale verminking als mensonterende praktijk verdwijnt het probleem niet. De preventieve werking van voorlichting en educatie is, door het verborgen karakter en de hardnekkigheid van de traditie, zeer beperkt en nagenoeg onmeetbaar. De druk van de familie in de landen van herkomst (de familieband wordt niet door geografische grenzen doorgesneden) is te indringend om via voorlichting en educatie de praktijk uit te roeien. Daarbij is het argument dat op den duur de traditie zou slijten of dat het niet meer in Nederland zal voorkomen omdat het bij wet verboden is, niet steekhoudend.

Het voorstel voor een controlesysteem is niet perfect, maar biedt maximale resultaten als het gaat om de rechtshandhaving en het voorkomen van deze afschuwelijke praktijken. Het is bovendien transparant voor de ouders en voogden; zij weten precies waar ze aan toe zijn. Twee positieve neveneffecten zijn: de voorlichting en educatie kan op een efficiente en op maat gesneden manier plaatsvinden. Tevens kunnen wij met dit model als voorbeeld dienen voor de rest van Europa en kan genitale verminking uitgebannen worden op het Europese continent.


Voorstel voor controlesysteem
De VVD wil een controlesysteem ter preventie van meisjesbesnijdenis in Nederland. De regering zou de volgende stappen moeten nemen:
stel een lijst van risicolanden samen in samenwerking met Amnesty International en de Verenigde Naties.
Begin een verplicht bevolkingsonderzoek onder de kinderen die afkomstig zijn uit de risicolanden.
Maak twee lijsten. Op Lijst A komen de meisjes die al verminkt zijn, op Lijst B de meisjes die dat nog niet zijn. Pasgeboren dochters komen automatisch op Lijst B.
Meisjes op Lijst A krijgen medische en psychologische begeleiding, voor zover noodzakelijk.
De ouders van de meisjes op Lijst B krijgen jaarlijks een oproep om hun dochter(s) te laten onderwerpen aan een wettelijk verplichte controle, tot aan hun 18e verjaardag.
Nieuwe migranten uit risicolanden krijgen automatisch een oproep.
De controle kan worden uitgevoerd door de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD). Als blijkt dat een meisje op Lijst B alsnog verminkt is, wordt dit gemeld aan de Raad voor de Kinderbescherming. Die start een vervolgingsprocedure tegen de ouders.
Voor 1 april moet het kabinet-Balkenende een standpunt innemen over de vraag hoe meisjesbesnijdenis het best kan worden voorkomen.

Olive Yao
11-02-04, 17:01
Uitstekend werk van Ayaan, denk ik.
On-nederlands ook: een voorstel om iets te doen.
Welkome aanwinst voor de nederlandse politieke "cultuur".

taouanza
11-02-04, 17:31
Geplaatst door iQra
hahahahaha wat een zielig figuur is en blijft dit toch. Zie maghrebonline, wanneer het weer echt online is :), voor mijn weerlegging van het VVD-voorstel. Thread is te vinden in Algemene discussies aangemaakt door Hajar.

Let op mensen:

Advies van deskundigen en dezelfde conlussie die ik getrokken had.

"In het rapport Strategieën ter voorkoming van besnijdenis bij meisjes, Inventarisatie en aanbevelingen, van het VU Medisch Centrum (oktober 2003), wordt betoogd dat het accent van de aanpak van meisjesbesnijdenis moet liggen op preventieve maatregelen en voorlichting, en dat juridische maatregelen als ondersteunend moeten worden aangemerkt."

Maar Ayaan vindt:

"Naar onze mening is echter de rechtshandhaving van primair belang, gezien de ernst van het misdrijf en de grote gevolgen voor de slachtoffers. Daarom pleiten wij voor de opzet van een controlesysteem dat meisjesbesnijdenis moet voorkomen."


Maar nu komt. Ouders bestraffen, schaadt het kind nog meer en zal niet voorkomen dat andere kinderen niet besneden worden. Enerzijds stelt ze dat de rechtsorde in het geding is, althans als ze haar zin krijgt en ten onrecht een wet komt die het besnijden strafbaar stelt. Dan pas is er sprake van het geding van rechtsorde. Voorts stelt ze dat een controlesysteem, aan meiden vragen om jaarlijks de benen te spreiden, meisjesbesnijdenis zal voorkomen. hahahahahaha wat een kromme logica van een walgelijke figuur.

En wat heb jij voor geweldig idee om deze misdaden te bestrijden?:mad:

taouanza
11-02-04, 18:42
Geplaatst door iQra
Betreffende topic:

http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=10274

Moet ik echt die zeven paginas allemaal gaan lezen?
De meeste zijn voor een verbod op verminking.
Maar wat is jou oplossing?
Of zie jij hier geen probleem?

Mark
11-02-04, 18:44
Geplaatst door iQra
Betreffende topic:

http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=10274

Flikker op met die site: maroc.nl uber alles!

taouanza
11-02-04, 18:55
Geplaatst door iQra
Als je vraagt om mijn ideeen wel ja. Zo niet, gaarne kinderlijke oneliners zoals die van een puk of een mocrogeval ver achterwege laten.

Duh ik vroeg toch om wat voor oplossing jij had?!

En ik heb geen zin om 7 pagina's te lezen.
Anders ging ik wel een boek lezen.:moe:

Puk
11-02-04, 18:58
Geplaatst door iQra
Als je vraagt om mijn ideeen wel ja. Zo niet, gaarne kinderlijke oneliners zoals die van een puk of een mocrogeval ver achterwege laten.

Wat ben jij een vermoeiend type zeg!

Nogmaals... want ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen:

Wat vind je nou van dat liedje van Sheik Terror?
Moet jou toch aanspreken als fundi...

Je bent toch 1 moslimfundi?
Heb je dan ook 1 lange baard?

:lachu:

theemuts
11-02-04, 18:59
Advies van deskundigen en dezelfde conlussie die ik getrokken had.

Volgens mij is het dit manneke echt in zijn bol geslagen.

taouanza
11-02-04, 19:02
Geplaatst door Puk
Wat ben jij een vermoeiend type zeg!

Nogmaals... want ik heb nog steeds geen antwoord van je gekregen:

Wat vind je nou van dat liedje van Sheik Terror?
Moet jou toch aanspreken als fundi...

Je bent toch 1 moslimfundi?
Heb je dan ook 1 lange baard?

:lachu:


Sheik Terror is onze leider :ego:

Qwertyno
11-02-04, 19:11
Ik heb het stuk van AYA niet helemaal gelezen.
Maar dat ik weer haar naam zag in combinatie met het onderwerp besnijdenis, kreeg ik het gevoel dat dat mens overdrijft.

wat doen?

- Stel vast of het mishandeling is.
- Zo ja, verbiedt het in nederland, volgens de nederlandse wet en plak er eventueel een gepaste straf aan.
- Stuur alle soma's in nederland informatie (er voor zorgen dat ze op de hoogte zijn).
- Zorg ervoor dat nergens in nederland legale vrouw-besnijdenis mogelijk is. (tenzij voor medische doeleinde)

en je pakket is klaar.

De verplichting om jaarlijks de benen te sprijden, vind ik belachelijk
en vermoed dat weinigen zullen opdagen.

Puk
11-02-04, 19:11
Geplaatst door taouanza
Sheik Terror is onze leider :ego:

Dat de hoofdoekenbrigade met um wegloopt verbaast me niks.

Maar ik ben zo benieuwd wat onze Prikbordterrorrist nou van dat liedje vindt. Maar hij geeft geen antwoord...

Dan maar niet. Dag Farid!

:lachu:

taouanza
11-02-04, 19:15
Geplaatst door Puk
Dat de hoofdoekenbrigade met um wegloopt verbaast me niks.

Maar ik ben zo benieuwd wat onze Prikbordterrorrist nou van dat liedje vindt. Maar hij geeft geen antwoord...

Dan maar niet. Dag Farid!

:lachu:

Ik vindt jou net zo grote terrorist hoor. :watte?:

Missy-EsS
11-02-04, 19:19
TFOEEE 3LA HIRSI KAFRA BILLAH

taouanza
11-02-04, 19:23
Geplaatst door Missy-EsS
TFOEEE 3LA HIRSI KAFRA BILLAH

Is dit je mening over vrouwenbesnijdenis?

Missy-EsS
11-02-04, 19:31
Nee dat is niet mijn mening over vrouwenbesnijdenis is vind vrouwenbesijdenis echt verschrikkelijk en heel erg voor de vrouwen waar bij het gebeurd...maar ik word altijd agressief als ik die naam van die kafra billah zie vandaar..sorry :duizelig:

Bertrand
11-02-04, 19:34
kafra billah ????????

Missy-EsS
11-02-04, 19:35
Ja inderdaad is ze dat niet dan???