PDA

Bekijk Volledige Versie : Racisme in Nederland. LBR rapportage



angkor
11-02-04, 17:59
Racisme in Nederland - Stand van zaken.
Publicatie: Landelijk Buro Racismebestrijding


RACISTISCHE UITINGEN OP INTERNET



Uit het jaarverslag van het meldpunt Discriminatie Internet (MDI) blijkt dat het aantal meldingen van racistische uitingen op internet is gestegen. In 2002 ontving het MDI 1008 meldingen over 1798 uitingen. Van deze uitingen waren er 1238 strafbaar, naar mening van het MDI. Het aantal meldingen lag in 2002 30 procent hoger dan in 2001. De meeste meldingen hadden betrekking op racistische uitingen (701), antisemitische uitingen (584) en anti-islamitische uitingen (291). Van de racistische uitingen hadden er 316 betrekking op uitingen gericht tegen Marokkanen en Turken. Het MDI geeft aan dat bij dergelijke uitingen op internet begrippen als Turk, Moslim, Marokkaan en buitenlander gemakkelijk door elkaar gebruikt worden. Meldingen werden vooral aangetroffen op webfora (899 uitingen) en webpagina's (548 uitingen) [1].
Naar aanleiding van de meldingen werden 881 verzoeken tot verwijdering ingediend bij de beheerder of plaatser van de website, webforum of gastenboek. In 557 gevallen werd dit verzoek opgevolgd en 324 maal niet. Dit is een verwijderpercentage van 63 procent. In 2001 was dit nog 90 procent. In 2001 deed het MDI dertien maal aangifte over discriminatie, in 2002 zes maal [2]. De effectiviteit van de juridische bestrijding van racisme op internet en het dreigen met juridische stappen lijkt, in ieder geval bij een bepaalde groep plaatsers, momenteel af te nemen.

Op basis van de in het MDI jaarverslag gepubliceerde cijfers kan worden berekend dat van de 899 uitingen op fora er meer dan 60% afkomstig zijn van negen webfora. Extreem-rechts was in 2002 verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de op internet gesignaleerde discriminerende uitingen (12% van het totaal aantal gemelde uitingen kwam van extreem-rechtse organisaties of partijen; 7% van het aantal op webfora en webpagina's gemelde uitingen stond op drie extreem-rechtse sites). Het gaat hier slechts om een beperkt aantal sites, maar het zorgwekkende is dat zij tamelijk onwillig lijken te zijn om hun beleid ten aanzien van de gesignaleerde uitingen te wijzigen. Het is overigens de vraag wat de invloed en het bereik van deze sites is.
Wat een andere groep webfora betreft zijn er positievere ontwikkelingen te melden. Maar liefst 33% van de uitingen op webfora/-pagina's kwam in 2002 van vier etnische/religieuze fora. Hoopgevend is echter dat het MDI over drie van deze vier (maghreb.nl, marokko.nl, joods.nl) beheerders oordeelde dat daar, ondanks een aantal klachten, 'de zaak stevig in handen hadden' is [3].
Tegen maroc.nl (236 van de 899 gemelde uitingen op webfora/-pagina's) deed het MDI echter aangifte. Na onderzoek en een gesprek met de beheerders van maroc.nl heeft het Openbaar Ministerie echter besloten maroc.nl niet te vervolgen. Maroc.nl geeft toe dat zij in 2002 fouten heeft gemaakt, maar meent afdoende maatregelen te hebben genomen om herhaling te voorkomen. Over 2003 zouden maar drie klachten tegen maroc.nl zijn gemeld. De beheerders willen meewerken aan de vervolging van individuen die zich schuldig maken aan herhaaldelijke strafbare uitingen op hun website [4]. De wijze waarop het MDI maroc.nl in de media veroordeelde en de weigering om met maroc.nl nader te overleggen, heeft tot kritiek op het MDI geleid [5]. Het MDI wacht met een reactie tot het Openbaar Ministerie haar besluit nader toelicht [6].
Al met al betekent dit dat binnen de door het MDI gedefinieerde groep van etnische/religieuze fora het grootste deel van de problemen aan het eind van 2002 lijkt te zijn opgelost. Deze webfora werken mee aan de verbetering van het discussieklimaat op internet.

Naast de categorieën van veelplegers is er een versplinterd geheel van internetgebruikers dat op het belang van handhaving van fatsoenlijke omgangsregels op internet gewezen moet worden. Gebruikers van internet kunnen daar aan meewerken door er naar te streven dat omgangsregels die in het normale sociale verkeer gelden ook op internet gelden. Daaronder valt bijvoorbeeld dat geen waarde wordt gehecht aan oncontroleerbare gegevens en bronnen en dat anonieme uitingen en bijdragen aan discussies niet serieus worden genomen.
Wanneer beheerders van websites en discussiefora hun verantwoordelijkheid nemen, is het weren van racistische uitingen en andere vormen van internetvervuiling goed mogelijk. Alert zijn is altijd nodig, omdat een enkel persoon op internet gemakkelijk veel kan verpesten. Het optreden tegen kwaadwillende personen en organisaties die de grenzen van de wet aftasten en via het buitenland opereren, is echter veel moeilijker. Dit heeft nadere juridische aandacht nodig.



Voetnoten

[1] Jaarverslag 2002, Meldpunt Discriminatie Internet, Amsterdam, 2003.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem, p. 7.

[4] OM ziet af van vervolging Stichting Maroc.NL inzake aangifte MDI in 2002, persbericht maroc.nl. Maroc.nl houdt vast aan anonimiteit, Netkwesties.

[5] De eigenrichting van het MDI, Karin Spaink, column Netkwesties.

[6] Cyberracisme groeiend probleem, Alberta Opoku, Contrast 1 - 2004, 16 januari 2004.

vgeld
11-02-04, 19:00
LBR wil de subsidie veilige stellen!
Wat is een maatschappij zonder discriminatie?.

ali ibn yaz
13-02-04, 10:17
Nederlanders zijn allemaal racisten, vroeger of later

Blade20
13-02-04, 15:48
Geplaatst door ali ibn yaz
Nederlanders zijn allemaal racisten, vroeger of later

Dat is mooi, want met die uitspraak ben je er zelf ook eentje.

sjo
13-02-04, 18:06
Geplaatst door ali ibn yaz
Nederlanders zijn allemaal racisten, vroeger of later

Dat roep jij op met je gezeik.

groeten
sjo

ali ibn yaz
13-02-04, 19:05
Zie je nu ?
Onderhuids zit het gewoon.

Luister maar eens naar dit rapport misschien dat je ogen open gaan.
En nee voordat je begint het merendeel van vrienden werkt ook of heeft gewerkt maar is dankzij de recessie en de o zo - wij discrimineren niet- liga eruit gezwaaid.

En nu jullie weer met jullie zogenaamde normen en fatsoen.

Mark
13-02-04, 19:07
Geplaatst door ali ibn yaz
Zie je nu ?
Onderhuids zit het gewoon.

Luister maar eens naar dit rapport misschien dat je ogen open gaan.
En nee voordat je begint het merendeel van vrienden werkt ook of heeft gewerkt maar is dankzij de recessie en de o zo - wij discrimineren niet- liga eruit gezwaaid.

En nu jullie weer met jullie zogenaamde normen en fatsoen.

Get a job, werkschuw tuig! :lol:

ali ibn yaz
13-02-04, 19:46
Rest my case

maar het zijn wel wij die jou moeder en vader verzorgen omdat je zelf te sloom bent om iets te betekenen.

Erg onzindelijk van je

mark61
13-02-04, 22:30
Geplaatst door ali ibn yaz
Rest my case

maar het zijn wel wij die jou moeder en vader verzorgen omdat je zelf te sloom bent om iets te betekenen.

Erg onzindelijk van je

Kan me niet herinneren dat jij mijn vader en moeder hebt verzorgd. Zou me toch wel opgevallen moeten zijn.

Chaya2
13-02-04, 23:44
Geplaatst door ali ibn yaz
Rest my case

maar het zijn wel wij die jou moeder en vader verzorgen omdat je zelf te sloom bent om iets te betekenen.

Erg onzindelijk van je

Go Ali! :p

Zeno
14-02-04, 19:03
Geplaatst door ali ibn yaz
Zie je nu ?
Onderhuids zit het gewoon.

Luister maar eens naar dit rapport misschien dat je ogen open gaan.
En nee voordat je begint het merendeel van vrienden werkt ook of heeft gewerkt maar is dankzij de recessie en de o zo - wij discrimineren niet- liga eruit gezwaaid.

En nu jullie weer met jullie zogenaamde normen en fatsoen.
Marokkanen die enige neiging hebben tot kritische zelfreflectie, weten dat ze zelf veel erger zijn.
Als ik op straat loop zie ik regelmatig marokkanen met een nederlandse vriendin. Ik zie echter nooit marokkaanse meisjes met een nederlandse vriend. Hoe zou dat toch komen?
Onlangs is er nog een enquete gehouden waaruit bleek dat marokkaanse meisjes niets moeten hebben van nederlanders. Marokkaanse jongens willen wel allemaal een nederlandse vriendin, kunnen ze in ieder geval lekker neuken voordat ze trouwen met een marokkaans maagdje.
Valt deze vorm van racisme vanuit de marokkanen, niet in het niets bij alles wat nederlanders doen? Het is gewoon apartheidsdenken van de walgelijkste soort.

mtiwa
15-02-04, 02:43
Het is heel fout van de marokkanse jongens om een nederlandese (niet islamitische vriendin te nemen.

Waar het mij om gaat, is dat veel hollanders zeggen dat marokkaanen moeten gaan werken.
Nou het punt is dat er geen werk is voor de marokkaanse jeugd....we zitten aan de onderkant van de ladder, medezij door onze islamitische afkomst.

En voor dat ik weer berichten moet krijgen van ..jullie willen niet werken of jullie zijn te lui....mijn vader heeft 30 jaar in de wegenbouw gewerkt en is daarna toen de automatisering kwam naar huis gestuurd met een krap wao uitkering, terwijl hij een hoop kinderen moest voeden.

Het is punt is dat wij gezien worden als economische slaven en hierdoor minderwaardig worden behandeld of soms (nog erger) doodgeknuffeld.

Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.


Acceptatie is realisatie.

Ik groet u...holllander of marokkaan.

jans
15-02-04, 14:43
Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.

Ze moeten het niet aanbieden, dat stelletje moet er maar wat voor doen. Ga maar studeren, dan kom je vanzelf goed terecht.

Ps. uitzonderingen voorbehouden.

Jans

vgeld
15-02-04, 21:18
Geplaatst door mtiwa
Het is heel fout van de marokkanse jongens om een nederlandese (niet islamitische vriendin te nemen.

Waar het mij om gaat, is dat veel hollanders zeggen dat marokkaanen moeten gaan werken.
Nou het punt is dat er geen werk is voor de marokkaanse jeugd....we zitten aan de onderkant van de ladder, medezij door onze islamitische afkomst.

En voor dat ik weer berichten moet krijgen van ..jullie willen niet werken of jullie zijn te lui....mijn vader heeft 30 jaar in de wegenbouw gewerkt en is daarna toen de automatisering kwam naar huis gestuurd met een krap wao uitkering, terwijl hij een hoop kinderen moest voeden.

Het is punt is dat wij gezien worden als economische slaven en hierdoor minderwaardig worden behandeld of soms (nog erger) doodgeknuffeld.

Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.


Acceptatie is realisatie.

Ik groet u...holllander of marokkaan.

Ga terug naar de school waar je vandaan komt alstublieft !. Mocht iemand vragen wat je komt doen dan zeg je dat je de cursus Algebra komt volgen

Blade20
15-02-04, 21:45
Geplaatst door mtiwa
Het is heel fout van de marokkanse jongens om een nederlandese (niet islamitische vriendin te nemen.

Waar het mij om gaat, is dat veel hollanders zeggen dat marokkaanen moeten gaan werken.
Nou het punt is dat er geen werk is voor de marokkaanse jeugd....we zitten aan de onderkant van de ladder, medezij door onze islamitische afkomst.

En voor dat ik weer berichten moet krijgen van ..jullie willen niet werken of jullie zijn te lui....mijn vader heeft 30 jaar in de wegenbouw gewerkt en is daarna toen de automatisering kwam naar huis gestuurd met een krap wao uitkering, terwijl hij een hoop kinderen moest voeden.

Het is punt is dat wij gezien worden als economische slaven en hierdoor minderwaardig worden behandeld of soms (nog erger) doodgeknuffeld.

Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.


Acceptatie is realisatie.

Ik groet u...holllander of marokkaan.

Tja, nu weet je waarom we;

a) niet zo religies zijn
b) het gemiddelde inboorlingen gezin uit slechts 2 of 3 kinderen bestaat.

Als je denkt dat wij 'inboorlingen' geen slaaf zijn van het economische stelsel zit je fout, wij allemaal, dus alle westerlingen (en waarschijnlijk het grootste deel van de wereld) zijn slaaf van ons eigen kapitalistische systeem.

mtiwa
15-02-04, 21:54
Mister Vgeldloos,

Het was gisteren laat en probeer a.u.b. inhoudelijk te reageren, want wat jij doet is gewoon nep.
Ik ben grammaticaal niet de beste, maar ik weet in iedergeval waar ik het over heb.

En wijs me a.u.b. de fouten, het zullen slechts wat schrijf en stijlfouten zijn....so what...je bent mijn leraar niet.


en tuurlijk zijn we lanzamerhand slaven geworden van ons eigen systeem...wij kiezen de Balkenellendes om ons te regeren.

Zonder onze steun komen deze idioten nooit aan de macht.

Maarten
16-02-04, 00:34
Geplaatst door mtiwa
Het is heel fout van de marokkanse jongens om een nederlandese (niet islamitische vriendin te nemen.

Waar het mij om gaat, is dat veel hollanders zeggen dat marokkaanen moeten gaan werken.
Nou het punt is dat er geen werk is voor de marokkaanse jeugd....we zitten aan de onderkant van de ladder, medezij door onze islamitische afkomst.

En voor dat ik weer berichten moet krijgen van ..jullie willen niet werken of jullie zijn te lui....mijn vader heeft 30 jaar in de wegenbouw gewerkt en is daarna toen de automatisering kwam naar huis gestuurd met een krap wao uitkering, terwijl hij een hoop kinderen moest voeden.

Het is punt is dat wij gezien worden als economische slaven en hierdoor minderwaardig worden behandeld of soms (nog erger) doodgeknuffeld.

Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.


Acceptatie is realisatie.

Ik groet u...holllander of marokkaan.

In grote lijnen waar.
En je meent duidelijk wat je schrijft.

Wat niet helemaal klopt, dat is de oorzaak van je Islamitische afkomst. In feite interesseert dat niemand zo. In feite weten mensen niet veel van Islam. Wel is het zo, dat Islam een slechtere naam gekregen heeft, maar ik geloof niet dat een individu uit die groep daar erg op aangekeken wordt. Andere dingen zullen veel meer van invloed zijn: andere "kleur", omgangsvormen, taalvaardigheid enz.. De angst voor het vreemde, en alle vooroordelen die daarbij kunnen zitten.
Een groot deel van de mensen is vrij redelijk. Die bekijken iedereen, en geven alles een kans. Tuurlijk blijf je vaak een barriere in omgangsvormen houden. Binnen de eigen cultuur communiceert het makkelijker, en heb je minder misverstanden en meningsverschillen. Dat is gewoon makkelijker. Feit blijft wel, dat velen niet zien, of weten, of geloven, hoe Nederlands de Marokkaanse jongeren in feite vaak zijn.
Daarnaast heb je natuurlijk altijd de groep, die afhoudender naar het vreemde is.

Maar Islam zelf? Ik geloof helemaal niet, dat dat een grote factor is. Hoofddoeken weer wel, want die worden dus snel als politiek statement gezien, en lijkt te duiden op een neiging tot afscheiding of polarisatie. En daar houdt gewoon niemand van, of het nou waar was of niet.. Maar ik denk niet, dat men Marokkanen weert, om dat die van hun religie uit afscheiderig zouden zijn. Die ervaring hebben mensen niet. Als er een scheiding is, dan komt die van het cultuurverschil in het algemeen, maar niet van de religie.
Gelovige Marokkanen zullen dat anders ervaren. Die zien namelijk het grote verschil tussen hun normen, en die van de samenleving. Maar autochtonen kennen dat niet zo, en leven daar niet mee. Dat is geen reden om mensen te weren.

Marokkanen zitten wel vaak aan de onderkant van de samenleving, en kunnen vaak geen kant uit. Dat probleem hadden we vroeger ook al met de onderkant van de samenleving, alleen waren er toen geen marokkanen. Doorslaggevend is dus niet, dat het Marokkanen (of Turken, Armeniers e.a) zijn.

Punt is vooral, dat velen die hierheen kwamen analfabeet waren, of nauwelijks iets anders konden doen dan hard werken, om zichzelf een leven te maken. Dat maakt ze niet tot minder, maar wel tot geisoleerder. (samen met cultuur, taal, gewoonten enz.)
Punt is namelijk, dat het leven voor iedereen een strugggle for life is, en daar hoort het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden bij. En die vaardigheden zijn heel nauw verbonden met de cultuur en kennis van de structuren hier.
De oudere generatie Marokkanen vielen daar buiten, en hebben hier dus vaak een veel hardere struggle for life gehad. Maar wat ze zelf niet kenden, dat geven ze ook niet aan hun kinderen door.

Als autochtoon kind heb ik echt mazzel gehad, dat ik van vele ouderen van alles leerde, door hun kennis van de samenleving. Van talloze details krijg je geleerd hoe je iets aanpakt, of oplost enz. binnen de structuren zoals die hier zijn.
Taalvaardigheid is dan ontzettend belangrijk, en doet echt wonderen.. De kleine dingen doen het hem..

Kinderen van autochtone middenstanders of hoger opgeleiden hebben het nogal eens makkelijker. De afkomst sluit vaak veel beter aan bij de structuren in de samenleving. Die hebben een aantal problemen vaak gewoon niet, en snappen zelfs niet dat iets een probleem kan zijn, tot ze het zelf ervaren.
Intussen is de concurrentie best wel groot. Je hoeft maar in een paar dingen net wat minder te zijn, en je valt meteen vaak buiten de boot.

Ik zie ene Jans hier schrijven: dan ga je maar studeren! Ik geloof niet dat Jans goed begrijpt, van hoeveel factoren het wel afhankelijk is, of zoiets kan. Ouders die geen feeling hebben voor wat dat betekent, kunnen de zaak aardig verpesten. Centenkwesties ook. En wie nooit goed ondersteund is, mist misschien het zelfvertrouwen om dat te kunnen.
Jans' slogan werkte vroeger in de wijk ook al niet. En het heeft een tijd geduurd een kinderen uit de zgn. "lagere" milieus hun kansen konden grijpen. Meestal hield hun omgeving of cultuur veel dingen tegen.

Maar de isolatie van allochtone kringen maakt het eigenlijk nog moeilijker. Nou zijn dat bepaald niet allemaal aso's of slecht ontwikkelden. Er is behoorlijk wat kwaliteit, maar de isolatie geeft gewoon afstand, die moeilijker te overbruggen is.

Wie zijn kansen niet ziet, kan ze ook niet pakken. En wie in een geisoleerdere positie zit, zal ook zijn kansen minder zien. Hoe dan ook zijn er altijd veel mensen. die vanuit hun positie gewoon weinig keuzes hébben. Dus vind ik, dat je van een samenleving, die behoorlijk wat pretenties heeft qua menselijke waarden en gelijkheid, kunt eisen dat die maatregelen neemt, zodat een groep die in het nauw komt, de gelijke kansen ook daadwerkelijk kan benutten.

Er zijn teveel Marokkaanse jongeren, die vanuit hun positie te weinig kansen hebben, waarbij het moeilijk is om dat aan hen persoonlijk te verwijten. Dat maakt de samenleving nog niet schuldig, maar vraagt wel om inzet van die deskundige samenleving.
Nou is de materie wel gevoelig voor smoezen. Het leven is voor iedereen hard, dus een verhaal van "Ik ben moslim, en de samenleving wil mij niet", dat vreet ik niet. Maar anderzijds is er wel degelijk wat mis, en vind ik wel dat de samenleving dan wat aan te bieden moet hebben..

Maar veel van die Telegraaflezers lopen graag naar allochtonen te roepen over werk, dat ze zelf voor geen goud zouden willen doen. En als je ze daar op aanspreekt, dan wordt het ineens persoonlijk, en vertellen ze dat het aan hun eigen vaardigheden gelegen heeft, dat ze de goede kansen hebben weten te pakken. En dat is maar half waar. Het zijn de omstandigheden geweest, die maakten dat ze konden kiezen, en die ook hoop gaven, dat dat kon slagen. Dat heeft heel veel te maken met de positie waarin ze al zaten..

Het gaat economisch slecht. De zwakste schakel gaat er dan als eerste uit. En wie ook maar iets achterligt, op welk terrein dan ook, die is de klos. Veel Marokkanen gaan er als eerste uit.
En met al die allochtone eettentjes hier gaat het slecht. De mensen werken zich echt te barste, maar het levert geen donder op. En al die lui hebben vrouw en kinderen. Dat wil je niet weten, wat die niet krijgen. Ze eten, maar daar heb je het grotendeels mee gehad. De rapporten over armoede in Nederland gaan voor het grootste deel over allochtonen.

Ali moest leren ondernemen. En Ali ondernam, en werkte zich te barste. Nou ligt Ali plat. Gaan we nou zeggen, dat Ali zijn kansen had moeten pakken?

PS: ik zie niet in waarom Marokkaanse jongens geen Nederlandse vriendin kunnen nemen. Cultuurverschil is een gevaar, maar niet onoverkomelijk. Geloof ook niet. Echt geloof is misschien universeler, dan je misschien denkt.

Maarten
16-02-04, 00:51
En er moet een grote appel geschild gaan worden rond meneer Eissens van het MDI.
Het zaakje is zo rot als een mispel, en verdient aanpak. Ik heb er al maanden geen tijd voor gehad, en vond dat verdomd jammer.
Eissens discrimineert aantoonbaar, en dat heeft te maken met zijn Israel-achtergrond, en dat is in zijn functie absoluut onverteerbaar. Justitie besteed er per jaar een Ton aan, en die centen moeten naar iemand die niet discutabel op het gebied van discriminatie is.
En in deze tijden, waarin nou iedereen er wel zo'n beetje van overtuigd is, dat Marokkanen wel wat al te hard aangepakt zijn, is dit absoluut Not Done.

Hier moet een rel over getrapt gaan worden.
De man die over discriminatie op internet gaat, moet er niet een zijn, die ook nog eens vuile informatie over marokkaanse sites gaat zitten verspreiden.
Als Beheer ook voor aanpak voelt, dan PM even..

mark61
16-02-04, 01:06
Wat niet helemaal klopt, dat is de oorzaak van je Islamitische afkomst. In feite interesseert dat niemand zo.

Dat moet ik toch even met je oneens zijn. Kennis van iets of iemand levert meestal geen bijdrage aan een negatief beeld; hoe minder je ergens vanaf weet, hoe makkelijker het is een negatief beeld te handhaven.

De islam is half onderbewust de erfvijand van het westen, en wordt nu weer als directe bedreiging gezien. Lees Edward Said nog s over. Verder geloof ik (psycho van de kouwe grond) dat veel mensen de islam onwillekeurig associëren met hun eigen jeugd en denken 'oh nee, niet weer.'


En er moet een grote appel geschild gaan worden rond meneer Eissens van het MDI. Het zaakje is zo rot als een mispel, en verdient aanpak.

Jah dat hak een tijdje geleden al s voorgesteld; het bleef muisstil. Hij heeft de schrik er kennelijk goed in zitten.

TonH
16-02-04, 11:01
Geplaatst door Maarten
In grote lijnen waar.

Goed stuk, heb ik weinig aan toe te voegen. :duim:




Geplaatst door mark61
Verder geloof ik (psycho van de kouwe grond) dat veel mensen de islam onwillekeurig associëren met hun eigen jeugd en denken 'oh nee, niet weer.'

Wanneer ik in 'Het geluk van Nederland' een imama van Milli Gürüs hoor spreken hoor ik een dominee uit de 60/70-er jaren en denk ik: "Oh nee, niet weer."

Terwijl zo'n demonstratiekreet "Hun strijd, onze strijd, internationale solidariteit!" wel weer warme gevoelens oproept. :D

TonH
16-02-04, 11:09
Het ergerlijke aan de situatie met Eissens is dat fatsoenlijke mensen nergens meer naar toe kunnen met hun klachten over racisme op het web. Sites als die van AT5 en FOK (Mark heeft helemaal gelijk) wemelen van reacties die ik hier niet zie. Maar bij het MDI melden? Kdaggutnie... :duivels:

Maarten
16-02-04, 14:00
Geplaatst door mark61
Dat moet ik toch even met je oneens zijn. Kennis van iets of iemand levert meestal geen bijdrage aan een negatief beeld; hoe minder je ergens vanaf weet, hoe makkelijker het is een negatief beeld te handhaven.

De islam is half onderbewust de erfvijand van het westen, en wordt nu weer als directe bedreiging gezien. Lees Edward Said nog s over. Verder geloof ik (psycho van de kouwe grond) dat veel mensen de islam onwillekeurig associëren met hun eigen jeugd en denken 'oh nee, niet weer.'


Ja, maar de vraag is of dat wel een grote rol speelt bij het aannemen van mensen. Ik denk gewoon even heel praktisch aan wat er in bazen en directeuren enzo leeft. Het moet een grotere rol spelen, dat een sollicitant allochtoon is, dan dat hij moslim is. Ik kan ook geen enkel geval bedenken uit de afgelopen 40 jaar, waarbij het zijn van moslim problemen veroorzaakte op de werkvloer. Daar is ook geen enkel thema over bekend. (tegenwoordig heb je op heel kleine schaal iets met hoofddoeken en gebedsruimten, maar dat is het wel.)

Nou heb je gelijk: onbekend maakt onbemind. Maar dat geldt misschien meer voor het vreemde van de allochtoon, dan voor Islam. Intussen kan het beeld van Islam wel negatief zijn, zoals godsdienstwaanzinnigheid, massa manipulatie en het slaan van vrouwen, maar de ervaringen met concrete moslims hier zijn bepaald niet slecht. Ik weet niet of dat negatieve beeld wel erg afstraalt op een concrete Ali, die zich aandient. Mensen kiezen toch voor zichzelf.. en waar ze geen moeilijkheden verwachten, weet ik niet of het wel een rol speelt. Ik denk dat ze vragen over communicatie en bekwaamheid veel belangrijker vinden.. Ik weet ook niet of ze van Nederlandse moslims wel dezelfde ellende verwachten, die ze van Islam in het algemeen verwachten.

Maar ik geef graag toe, dat ik het niet weet..
Maar ik ben wel tegen de makkelijke veronderstelling van Mtiwa, dat het aan Islam ligt. Hij kan natuurlijk zijn ervaringen hebben, maar wij weten beter wat de drijfveren bij autochtonen zoal zijn. En voorlopig blijkt nog helemaal nergens uit, dat mensen op grote schaal geweigerd worden vanwege de Islam zelf.

Nou is die mtiwa geen leugenaar. Hij voelt het blijkbaar zo. Maar het ruikt toch een beetje naar smoes. Hij is wat al te makkelijk misschien. En juist omdat hij moslim is, moet hij misschien wat beter nadenken.
Islam is namelijk een strenge leer, en die laat helemaal geen speelruimte voor onwaarheid! Stelt eisen hoor.. De ironie wil misschien wel, dat Islam een grotere bedreiging is voor moslims, dan autochtonen ooit kunnen zijn! De Koran doet niets anders dan moslims vermanen!

Maarten
16-02-04, 14:04
Geplaatst door mark61

Jah dat hak een tijdje geleden al s voorgesteld; het bleef muisstil. Hij heeft de schrik er kennelijk goed in zitten.

Ik begrijp je niet helemaal goed hier: ik geloof zeker, dat hij de schrik er goed in heeft zitten, maar waarom zou dat blijken doordat het hier (op dit forum) muisstil bleef?

Maarten
16-02-04, 14:27
Geplaatst door TonH
Het ergerlijke aan de situatie met Eissens is dat fatsoenlijke mensen nergens meer naar toe kunnen met hun klachten over racisme op het web. Sites als die van AT5 en FOK (Mark heeft helemaal gelijk) wemelen van reacties die ik hier niet zie. Maar bij het MDI melden? Kdaggutnie... :duivels:

Inderdaad!
Zelf heb ik bij het MDI trouwens geklaagd over de praktijk, waarbij antisemitische uitspraken zelfs doelbewust uitgelokt werden door provocerende joden, die er een sport van maakten om de resultaten bij het MDI te melden.
Daar heeft hij niet op gereageerd. Hij maakt er ook nergens melding van. En in het interview met Peter Olsthoorn, zegt hij zelfs ongeveer, dat hij het te gek voor woorden vindt, dat dergelijke beschuldigingen aan het adres van joden gedaan worden!

Erg opvallend is ook, dat Eissens helemaal niet focust of rapporteert over discriminatie op Nederlandse internetsites, maar uitsluitend kijkt naar meldingen die hij van anderen binnen krijgt. Sites als FOK zijn dus af en toe echt erg, terwijl Eissens maar niet kan ophouden over maroc.nl, waar eigenlijk geen flikker te doen is op gebied van discriminatie.
Wie daar anders over denkt, mag bedenken, dat Eissens een Ton of meer euro's opslurpt, en voor die centen vervolgens het "Nieuws van de Dag" als resultaat neer poot! En dat onder Balkenende's bezuinigingsbeleid??.. En intussen besteed meneer Eissens de centen aan uiterst belangrijke buitenlandreisjes, zogezegd naar meetings over internetdiscriminatie?
We praten hier over het leegslurpen van overheidscenten, met een uiterst inefficiente- ondoelmatige- en zelfs dubieuze werkwijze, en zonder noemenswaardige resultaten, en zelfs met een demoniserend effect!
Die man moet onmiddelijk weg!

Maarten
16-02-04, 14:37
Moeten we niet even onderling mailen hoe dat aangepakt moet worden? Via welke kanalen enzo? En wie daarbij betrokken moet worden?
Ik geloof dat ik best wel een paar avondjes wil gaan zitten, om het allemaal eens op te tellen en te beschrijven wat er zoal fout zit..
Politieke partijen? De minister van justitie? Landelijk discriminatie-bureau?

Dit is trouwens een buitenkansje voor Marokkanen om eens flik terug te slaan, en terecht! En zeker voor maroc-enellers, die in feite en-masse openlijk voor rotte vis worden uitgemaakt op overheidskosten..
Maar als die hier geen geluid maken, weet ik niet of ik er wel zin in heb...

Chaya2
16-02-04, 15:17
Geplaatst door Maarten

Erg opvallend is ook, dat Eissens helemaal niet focust of rapporteert over discriminatie op Nederlandse internetsites, maar uitsluitend kijkt naar meldingen die hij van anderen binnen krijgt.

Da's gewoon hun werkwijze, ze speuren het i-net niet zelf af, zou ook veel te veel tijd kosten, maar het is gewoon een punt waar je je meldingen kunt doen. Meldpunt, dus.


Geplaatst door Maarten

terwijl Eissens maar niet kan ophouden over maroc.nl, waar eigenlijk geen flikker te doen is op gebied van discriminatie.

I beg to differ.



Geplaatst door Maarten

We praten hier over het leegslurpen van overheidscenten, met een uiterst inefficiente- ondoelmatige- en zelfs dubieuze werkwijze, en zonder noemenswaardige resultaten, en zelfs met een demoniserend effect!
Die man moet onmiddelijk weg!

Wat een jankerd ben je.

mark61
16-02-04, 17:06
Geplaatst door TonH
Wanneer ik in 'Het geluk van Nederland' een imama van Milli Gürüs hoor spreken hoor ik een dominee uit de 60/70-er jaren en denk ik: "Oh nee, niet weer."

Ja, dat is ook zo, en dat heb ik ook wel, maar ik laat ze even in hun eigen tempo. Ze zijn trouwens niet representatief voor de hele groep, en daar ging het me om. MG is trouwens een rare club, het zijn officiëel rabiaat nationalistisch/religieuze hetzers, maar in de praktijk valt het reuze mee. Zitten wel verstandige mensen bij...

Maarten
17-02-04, 07:32
Geplaatst door Chaya2

I beg to differ.

Wat een jankerd ben je.

Is wel een Ton aan euro's waard he, om dan als jachttrofe met Nieuws van de Dag aan te komen he? :hihi:
Wat een portret ben jij.. Geldt voor je hele oevre hier..
Hoe lang is het eigenlijk geleden, dat je man bij je weg liep?..
Waar heb je die chronische verveling eigenlijk opgelopen?

jaja
17-02-04, 14:44
Geplaatst door TonH
Het ergerlijke aan de situatie met Eissens is dat fatsoenlijke mensen nergens meer naar toe kunnen met hun klachten over racisme op het web. Sites als die van AT5 en FOK (Mark heeft helemaal gelijk) wemelen van reacties die ik hier niet zie. Maar bij het MDI melden? Kdaggutnie... :duivels: 't kan aan mij liggen, maar het artikel aan het begin van deze thread heeft het daar dus wel over ... Het rapport gaat duidelijk NIET alleen over maroc.nl ...
Verder, als jij op AT5 en Fok zoveel ziet dat gemeld moet worden ... MELDT HET DAN!!!!!!!! Het gaat erom dat gebruikers de fouten melden, waarn awordt opgetreden. Als jij van alles ziet, maar niets meldt .. dan is het een beetje hypocriet om vervolgens te klagen dat het niet gemeld wordt.

mika
17-02-04, 22:54
Geplaatst door ali ibn yaz
Nederlanders zijn allemaal racisten, vroeger of later

Daar reken je jezelf ook onder neem ik aan?
Zie "Premtime' vanavond, waarin de Marokkanen als grootste racisten uit de bus komen. Joden, Homo's en Christenen kunnen in het 'liberale' Amsterdam niet meer veilig over straat en voor de camera geven verschillende Marokkanen ook toe dat zij homosexualiteit niet acceptabel vinden.
Mag ik de Islamitische cultuur dan een beetje achterlijk vinden wanneer
zulke geluiden niet tegengesproken worden door (prominente) Marokkanen die doorgaans hoog opgeven over het vreedame en tolerante karakter van de Islam. En zoals Prem terecht vaststelde is het het meest idiote dat de ene minderheidgroep de andere minderheids groep het leven onmogelijk maakt.
"Nederlanders zijn allemaal racisten? " tja...als de Marokkanen zo doorgaan krijgen ze het koekje van eigen deeg in velerlei vormen terug op hun bordje.


Mika

mika
17-02-04, 23:14
Geplaatst door mtiwa

Waar het mij om gaat, is dat veel hollanders zeggen dat marokkaanen moeten gaan werken.
Nou het punt is dat er geen werk is voor de marokkaanse jeugd....we zitten aan de onderkant van de ladder, medezij door onze islamitische afkomst.

En voor dat ik weer berichten moet krijgen van ..jullie willen niet werken of jullie zijn te lui....mijn vader heeft 30 jaar in de wegenbouw gewerkt en is daarna toen de automatisering kwam naar huis gestuurd met een krap wao uitkering, terwijl hij een hoop kinderen moest voeden.

Het is punt is dat wij gezien worden als economische slaven en hierdoor minderwaardig worden behandeld of soms (nog erger) doodgeknuffeld.

Wil je de problemen in de grote steden die marokkaanen oplossen, dan dien je deze jeugd een toekomst aan te bieden en niet alle leuke baantjes voor het eigen volk te bewaren.


Je moet een voorbeeld nemen aan je vader en gewoon werken en minder zeuren. De allochtonen en gastarbeiders voor de Turken en Marokkanen (Spanjaarden, Portugezen, Italianen en Surinamers) kwamen naar Nederland in goede en slechte tijden maar gingen gewoon aan het werk en integreerden in deze samenleving. Islamieten voelen zichzelf gediscrimineerd en laten zichzelf discrimineren mede door de voortgaande discussie over de Islam waar zij zelf onvoldoende aan mee doen. Als je kijkt naar de Surinamers die in de jaren '70 geweldige problemen hadden om zich hier aan te passen en bepaalde groepen te maken hadden met drugs en criminaliteit en je vergelijkt dat met nu dan zie je dat alles mogelijk is in dit land als je bereid bent mee te doen en te werken. Genoeg Marokkanen doen dat en heel veel hebben daar ook geen problemen mee, maar het deel wat wel blijft zeuren over Nederland en dat wij discrimineren isoleert zichzelf . Misschien is het wel zo dat Islamiet wat meer moet doen aan PR want bij menig Nederlander staan de woorden van El moundi nog in het geheugen gegrift en weet elke mannelijke Hollander inmiddels dat de Islamitische buurman zijn eigen vrouw heiliger reiner vindt dan een modieuze geklede (ongesluierde) autochtone vrouw.
Alles valt of staat met respect, als je het uitspreekt en laat merken dan komt het vanzelf ook weer terug....

Mika

TonH
17-02-04, 23:27
Geplaatst door jaja
't kan aan mij liggen, maar het artikel aan het begin van deze thread heeft het daar dus wel over ... Het rapport gaat duidelijk NIET alleen over maroc.nl ...
Verder, als jij op AT5 en Fok zoveel ziet dat gemeld moet worden ... MELDT HET DAN!!!!!!!! Het gaat erom dat gebruikers de fouten melden, waarn awordt opgetreden. Als jij van alles ziet, maar niets meldt .. dan is het een beetje hypocriet om vervolgens te klagen dat het niet gemeld wordt.

:moe: Ik heb al eens eerder ergens gezegd dat ik de redactie van AT5 (o.a. over ene 'Adolf') en de moderatoren van FOK enkele malen meldingen heb doen toekomen. Respons is telkenmale uitgebleven. Ware het MDI een fatsoenlijke club, dan zou ik daar kunnen melden. Maar zoals de zaken er nu bij staan: "Kdaggutnie..."

En als, was het niet eind vorig jaar, nog door Eissens gemeld wordt dat het hier nog steeds de spuigaten uitloopt dan heeft dat niets met de realiteit te maken en diskwalifiseert hij zich en heeft hij kennelijk een andere agenda waarin hij Maroc.nl gebruiken kan en die andere meldingen niet.

jaja
18-02-04, 08:55
Geplaatst door TonH
:moe: Ik heb al eens eerder ergens gezegd dat ik de redactie van AT5 (o.a. over ene 'Adolf') en de moderatoren van FOK enkele malen meldingen heb doen toekomen. Respons is telkenmale uitgebleven. Ware het MDI een fatsoenlijke club, dan zou ik daar kunnen melden. Maar zoals de zaken er nu bij staan: "Kdaggutnie..."

En als, was het niet eind vorig jaar, nog door Eissens gemeld wordt dat het hier nog steeds de spuigaten uitloopt dan heeft dat niets met de realiteit te maken en diskwalifiseert hij zich en heeft hij kennelijk een andere agenda waarin hij Maroc.nl gebruiken kan en die andere meldingen niet. kortom, je bent boos dat je geen mail terug kreeg ... meestal krijg ik hier van beheer ook geen respons. Ze verwijderen meestal de betrokken bijdrage wel. Ik trek dus uit het gebrek aan respons niet de conclusie dat ze niets doen.

Nogmaals, ik zie in het verslag dat er weldegelijk is gereageerd op extreem rechtse uitingen. Als je het vaak ziet, moet je het vaak melden ... dan schiet AT5 of wat dan ook wel naar de top bij MDI.

Wat betreft maroc.nl ... ik moet zeggen dat ik moeilijk kan vergelijken. Ik kom eigenlijk niet op de andere fora. Maroc heeft een heel slechte periode gehad ... zoals beheer etc. hier ook volmondig heeft toegegeven. Uit het laatste rapport meen ik begrepen te hebben dat de MDI ook vond dat maroc.nl sterk verbeterd is. Wat de persoon Eisens heeft gezegd .. is van minder belang dan wat er in het rapport staat. Ik zou dat niet allemaal gelijk stellen.

Wat er verder in de communicatie tussen MDI en maroc.nl gezegd is / wordt, weet ik niet en daarover kan ik dus niet oordelen. Ik weet wel dat in naam van maroc.nl een paar keer publiekelijk heel erg onhandig is geopereerd. Ik herinner mij bijvoorbeeld de brief naar het Parool, die meer schade deed dan goed.

Als het MDI zo slecht is, maak dan je zaak met feiten waar en klaag aan. Dan bedoel ik dus niet die samenzwering, die Maarten lijkt voor te staan, maar gewoon met objectieve gegevens. Lijkt me niets mis mee. Geen kruistocht, maar een objectieve uiteenzetting.

TonH
18-02-04, 16:56
Geplaatst door jaja
kortom, je bent boos dat je geen mail terug kreeg ... meestal krijg ik hier van beheer ook geen respons. Ze verwijderen meestal de betrokken bijdrage wel. Ik trek dus uit het gebrek aan respons niet de conclusie dat ze niets doen.

Ik ben in het geheel niet boos. Alleen wel gestopt met die site te bekijken.

Wat het beheer hier betreft: ik heb de laatste maanden een paar keer mogen beleven dat wanneer ik hard op een onmogelijke post reageerde er binnen een half uur ook een mod had ingegrepen (zelfs diep in de nacht), zonder dat het ze gemeld hoefde te worden. Dat in tegenstelling tot de privaat/publieke omroep AT5.

Volgende quote is nog altijd op de site te vinden. De redactie geeft geen respons én handelt niet.


AT5-Forum

adolf (anoniem) Onderwerp: Re: pvda bekeerd tot racisme!
Bericht gepost op 28 oktober 2003 om 14:52. Terug naar berichtenlijst.

wat bazel je nou over kans man...goede marokkanen bestaan alleen in statistiekjes van linkse. Wij weten beter.

Het wordt tijd voor een volledige oplossing van het marokkaanse probleem.

omdat 1 jood de rijksdag in brand stak, kon duitsland er 6 miljoen ongestraft doden. Ik denk dat er wel meer dan 1 marokkaan vervelend is geweest.....wie maakt het sommetje?

Wie is het hier met me eens? iedereen toch? (op die paar linkse miereneukers na)

~Panthera~
19-02-04, 22:37
Geplaatst door TonH
Ik ben in het geheel niet boos. Alleen wel gestopt met die site te bekijken.

Wat het beheer hier betreft: ik heb de laatste maanden een paar keer mogen beleven dat wanneer ik hard op een onmogelijke post reageerde er binnen een half uur ook een mod had ingegrepen (zelfs diep in de nacht), zonder dat het ze gemeld hoefde te worden. Dat in tegenstelling tot de privaat/publieke omroep AT5.

Volgende quote is nog altijd op de site te vinden. De redactie geeft geen respons én handelt niet.

AT5-Forum

adolf (anoniem) Onderwerp: Re: pvda bekeerd tot racisme!
Bericht gepost op 28 oktober 2003 om 14:52. Terug naar berichtenlijst.

wat bazel je nou over kans man...goede marokkanen bestaan alleen in statistiekjes van linkse. Wij weten beter.

Het wordt tijd voor een volledige oplossing van het marokkaanse probleem.

omdat 1 jood de rijksdag in brand stak, kon duitsland er 6 miljoen ongestraft doden. Ik denk dat er wel meer dan 1 marokkaan vervelend is geweest.....wie maakt het sommetje?

Wie is het hier met me eens? iedereen toch? (op die paar linkse miereneukers na)


--------------------------------


Waarom krijg ik nou het donkerbruine vermoeden, dat dit door een blanke Nederlander geschreven is ? :moe:

mika
20-02-04, 00:02
Geplaatst door mtiwa
Mister Vgeldloos,

Het was gisteren laat en probeer a.u.b. inhoudelijk te reageren, want wat jij doet is gewoon nep.
Ik ben grammaticaal niet de beste, maar ik weet in iedergeval waar ik het over heb.

En wijs me a.u.b. de fouten, het zullen slechts wat schrijf en stijlfouten zijn....so what...je bent mijn leraar niet.


en tuurlijk zijn we lanzamerhand slaven geworden van ons eigen systeem...wij kiezen de Balkenellendes om ons te regeren.

Zonder onze steun komen deze idioten nooit aan de macht.

Ik zal ook even inhoudelijk reageren.

Probeer het woord slaven in de juiste context te gebruiken, want niet alleen ligt het woord 'slaven' gevoelig bij Nederlanders aangezien we die zwarte bladzijde nog steeds onverwerkt bij ons dragen het zijn ook platitudes als je het hebt over slachtoffer zijn van ons eigen economische systeem. Net als democratie zijn het idealogische compromissen en afspraken die de uitkomst vormen van de verlichting. We noemen het nog steeds 'het minst slechte systeem van alles' maar wellicht voel jij je terecht of onterecht een 'loonslaaf' maar dat heeft niets te maken met ons economische systeem maar meer met jouw instelling en/of je plaats op de maatschappelijke ladder.


mika

mika
20-02-04, 01:31
Geplaatst door Maarten

Maar Islam zelf? Ik geloof helemaal niet, dat dat een grote factor is. Hoofddoeken weer wel, want die worden dus snel als politiek statement gezien, en lijkt te duiden op een neiging tot afscheiding of polarisatie. En daar houdt gewoon niemand van, of het nou waar was of niet.. Maar ik denk niet, dat men Marokkanen weert, om dat die van hun religie uit afscheiderig zouden zijn. Die ervaring hebben mensen niet. Als er een scheiding is, dan komt die van het cultuurverschil in het algemeen, maar niet van de religie.
Gelovige Marokkanen zullen dat anders ervaren. Die zien namelijk het grote verschil tussen hun normen, en die van de samenleving. Maar autochtonen kennen dat niet zo, en leven daar niet mee. Dat is geen reden om mensen te weren.

Goed stuk Maarten, inhoudelijk ga ik een heel stuk met je mee en ik denk dat het tijdsgewricht een grote rol speelt in dit soort integratie-discussies.
Herkenning en orientatie komt steeds vaker boven drijven bij zowel allochtone als autochtone Nederlanders en dat heeft niets te maken met dat voedings-fabrikant Honig nu , na de Surinaamse Roti ook Cous Cous aan de Nederlanders verkoopt (keuken-integratie is immers vrijblijvend en past in het vermijdings-ritueel), maar alles met 'common sense'.
De reeks aan conflicten van el Moundi tot aan de hoofddoekjes van vandaag laten zien dat men niet meer om elkaar heen loopt.
De idealogie van de 'grote vermijding' (twee jaar geleden door Scheffer
geïntroduceerd) is afgelopen en men neemt stelling t.o.v. elkaar.
Vaak is het negatief voor de beeldvorming van moslims, maar het is inmiddels een cliche wanneer men stelt dat Fortuyn meer voor de allochtoon heeft gedaan dan links Nederland in de afgelopen 25 jaar.
Vooralsnog blijft een werkelijk debat uit en terwijl OHM een soort Hindoe Rondom 10 laatst presenteerde over hun integratie en aanpassing, lijkt de NMO-kijker met buitenlandse documentaires en een verplichte koran-tekst genoegen te nemen.
Misschien moet het debat op internet plaats vinden, ik weet het niet maar ik zit niet te wachten op Marcel van Dam met een nieuwe serie 'Achterkant van het gelijk' hoe intressant het op zich ook moge zijn. Ook het Lagerhuis heeft geen lef en ik mis Surinamers, Turken en Marokkanen. Zij die er zitten zijn absoluut niet representatief voor wat er gaande is in de grote steden.


Geplaatst door Maarten

Marokkanen zitten wel vaak aan de onderkant van de samenleving, en kunnen vaak geen kant uit. Dat probleem hadden we vroeger ook al met de onderkant van de samenleving, alleen waren er toen geen marokkanen. Doorslaggevend is dus niet, dat het Marokkanen (of Turken, Armeniers e.a) zijn..

Klopt, maar is die maatschappelijke positie niet logisch als je kijkt naar het gemiddelde opleidingsniveau?
Ik bestrijd dat ze geen kansen hebben, ik zie dat deels als gevolg van een culturele/religieuze isolatie maar wat langzaam positieve gaten begint te vertonen. Als je ziet hoe de jongeren in Marokko en Turkije met elkaar discussieren en je vergelijkt dat met Nederland dan begrijp je ook het probleem. Het gaat om acceptatie van secularisatie in Nederland, maar die discussie wordt ironisch genoeg in het land van herkomst gevoerd.



Geplaatst door Maarten

Maar de isolatie van allochtone kringen maakt het eigenlijk nog moeilijker. Nou zijn dat bepaald niet allemaal aso's of slecht ontwikkelden. Er is behoorlijk wat kwaliteit, maar de isolatie geeft gewoon afstand, die moeilijker te overbruggen is.

Ben ik je met je eens. Maar negatieve beeldvorming is doorgaans de oorzaak van isolatie van de groep en de weerbaren en /of opgeleiden komen daar wel overheen, maar hoe de anderen het moeten doen kan geen overheid 100% in goede banen leiden. In die 5-delige documentaire "New Americans" kon je goed zien dat een harde samenleving slachtoffers kent maar van immigranten doorgaans weerbare en gemotiveerde burgers maakt en je begrijpt dat ik hier even generaliseer.




Geplaatst door Maarten

Wie zijn kansen niet ziet, kan ze ook niet pakken. En wie in een geisoleerdere positie zit, zal ook zijn kansen minder zien. Hoe dan ook zijn er altijd veel mensen. die vanuit hun positie gewoon weinig keuzes hébben. Dus vind ik, dat je van een samenleving, die behoorlijk wat pretenties heeft qua menselijke waarden en gelijkheid, kunt eisen dat die maatregelen neemt, zodat een groep die in het nauw komt, de gelijke kansen ook daadwerkelijk kan benutten.


Hier ben ik het dus grotendeels niet mee eens.
Kansen moet je pakken of zoeken, Punt.
De maakbare samenleving is afgelopen Maarten, de overheid moet enkel zoveel mogelijk garanderen dat die maatschappelijke kansen zijn te realiseren d.m.v. onderwijs en werkgelegenheid.
Geen Melkert-banen voor zielige mensen, geen onbetaalde arbeid als leerproces om uit een uitkering te komen, gewoon kwaliteit in het onderwijs om te beginnen. Opheffen dus die VMBO en terug naar het lager en middelbaar technisch onderwijs en LOM-scholen voor de kinderen met gedragsproblemen. Fortuyn zag ook heel goed dat grote
onpersoonlijke onderwijs-fabrieken overeenkomstig het negatieve klimaat schept voor ernstige ontsporingen die te laat worden herkend.



Geplaatst door Maarten

Het gaat economisch slecht. De zwakste schakel gaat er dan als eerste uit. En wie ook maar iets achterligt, op welk terrein dan ook, die is de klos. Veel Marokkanen gaan er als eerste uit.
En met al die allochtone eettentjes hier gaat het slecht. De mensen werken zich echt te barste, maar het levert geen donder op. En al die lui hebben vrouw en kinderen. Dat wil je niet weten, wat die niet krijgen. Ze eten, maar daar heb je het grotendeels mee gehad. De rapporten over armoede in Nederland gaan voor het grootste deel over allochtonen.

Dit is grotendeels linkse retoriek en propaganda om mensen nog meer ontevredenheid aan te praten. Probeer een positieve invalshoek te benadrukken en vergeet niet dat na een recessie weer een economische groei ontstaat. Ik ben ook slachtoffer van een faillisement geweest, maar ben niet bij de pakken gaan neer zitten. Dat Marokkanen er het eerste uitgaan geloof ik helemaal niet. Een arbeidscontract wordt in Nederland niet beëindigd op basis van etniciteit. De mensen die hard werken en weinig verdienen zijn doorgaans illegalen, want voor iedereen bestaat er een CAO als je legaal hier bent.
Dat armoede vaak over allochtonen gaat is niet vreemd Maarten, maar is dat niet een wezenskenmerk van een quote/unquote Immigratie-land
(citaat Wim Kok). De nieuwste burgers werken aan de fundamenten
van een samenleving, kijk naar de Immigranten in Noord Amerika, maar
kijk ook eens naar de Zuid-Europese gastarbeiders in de jaren '60 /70 die minstens even hard werkten als de Turken, Afrikanen en Marokkanen nu, maar die mensen woonden veelal veel slechter en met veel ongunstiger sociale
vangnetten. Je kunt ook stellen dat er onevenredig veel allochtonen in de WAO zitten en met een goede uitkering geen reden hebben om te klagen. Kijk ook eens hoe de Surinamers in de jaren negentig ongekend snel naar een betere maatschappelijke positie zijn gegroeid.



Geplaatst door Maarten

PS: ik zie niet in waarom Marokkaanse jongens geen Nederlandse vriendin kunnen nemen. Cultuurverschil is een gevaar, maar niet onoverkomelijk. Geloof ook niet. Echt geloof is misschien universeler, dan je misschien denkt.

Je hebt gelijk en je moet m.b.t. dat Universele geloof eens naar de
oeucumenische kerkdienst van dominee Robert Schuller kijken.
Elke zondag-ochtend 0.900 uur RTL 5 en daar heb je geen schotel voor nodig !!!
We praten dan nog eens verder over hem en alles wat hierboven aan de orde kwam, misschien moeten wij eens een TOP-debat aanzwengelen Maarten!!

Mika

Uccen
20-02-04, 22:11
Geplaatst door mtiwa
Het is heel fout van de marokkanse jongens om een nederlandese (niet islamitische vriendin te nemen.



Ook met moslim nederlanders moet je niet omgaan. Arabische jongen moeten niet achter Berbermeiden aanzitten, en andersom.

Chaya2
20-02-04, 23:43
Geplaatst door Uccen
Ook met moslim nederlanders moet je niet omgaan. Arabische jongen moeten niet achter Berbermeiden aanzitten, en andersom.

Says who?

de Geus
21-02-04, 15:32
Die vijfhonderd-tig gevallen van anti-semitisme, is dat niet een beetje veel op een percentage van zevenhonderd-tig gevallen van algemeen racisme?

Moeten sommige mensen hiero toch maar hun beeld dat de blanke Hollander het woord racisme heeft uitgevonden effe gaan bijstellen en gaan beseffen dat door de onverbreidelde toestroom van de Mohammeds naar ons land het racisme jegens Joden ongekende vormen heeft aangenomen.

Oh, wacht. Dat valt natuurlijk niet onder racisme... :knife_hea

Rob1954
22-02-04, 00:31
Geplaatst door Zeno
Marokkanen die enige neiging hebben tot kritische zelfreflectie, weten dat ze zelf veel erger zijn.
Als ik op straat loop zie ik regelmatig marokkanen met een nederlandse vriendin. Ik zie echter nooit marokkaanse meisjes met een nederlandse vriend. Hoe zou dat toch komen?
Onlangs is er nog een enquete gehouden waaruit bleek dat marokkaanse meisjes niets moeten hebben van nederlanders. Marokkaanse jongens willen wel allemaal een nederlandse vriendin, kunnen ze in ieder geval lekker neuken voordat ze trouwen met een marokkaans maagdje.
Valt deze vorm van racisme vanuit de marokkanen, niet in het niets bij alles wat nederlanders doen? Het is gewoon apartheidsdenken van de walgelijkste soort.

Beste Zeno,

Hmmmm, dat er weinig persoonlijke vriendschappen tussen Marokkaanse vrouwen enerzijds en Nederlandse mannen anderzijds zijn te bespeuren, kan hier volledig in meegaan.

Maar dan dien je er toch wel enigzinds rekening mee dienen te houden, dat er van die Nederlandse mannen bestaan, welke een bepaald geloofsovertuigings-drempeltje tegenkomen, waardoor ze afgeschrikt kunnen worden.

Die genoemde Nederlandse vrouwen kunnen zowiezo doen wat ze zelf willen. Dat zij dus voor de Marokkaanse mannen[én mannen uit een andere cultuur] als een gewillige vrouw bezien worden, is ergens niet zo verwonderlijk.

Dat het gedragen hoofddoekje voor mezelf, als gewone Nederlander, een bepaalde waarde is gaan betekenen, wat inmiddels dus verboden zou gaan worden [het dragen van zo'n hoofddoek], zou ergens toch ook een niet meer te omzeilen gevolgtrekking kunnen inhouden.

Wij Nederlandse mannen kunnen dus voldoende respect tonen voor die Marokkaanse vrouwen, welke dat hoofddoekje dragen.

Dus mijninziens kan er geen sprake zijn van discriminatie jegens de Nederlandse mannen, als de Marokkaanse mannen wél aan de rol gaan met Nederlandse vrouwen.

Het geeft ergens enkel het duidelijk aanwijsbare respect weer van de Nederlandse mannen voor de Marokkaanse vrouwen.

Dat de gevolgtrekking zou kunnen zijn, dat Marokkaanse mannen van twee walletjes eten, laat persoonlijk die mening liever over aan een ieder afzonderlijk.

Je kunt de Marokkaanse mannen gewoonweg niet allemaal over één kam trekken. Ken er persoonlijk enige, waar niets opaan te merken valt.

groetende,
Rob

Chaya2
22-02-04, 15:18
Geplaatst door de Geus
Die vijfhonderd-tig gevallen van anti-semitisme, is dat niet een beetje veel op een percentage van zevenhonderd-tig gevallen van algemeen racisme?

Moeten sommige mensen hiero toch maar hun beeld dat de blanke Hollander het woord racisme heeft uitgevonden effe gaan bijstellen en gaan beseffen dat door de onverbreidelde toestroom van de Mohammeds naar ons land het racisme jegens Joden ongekende vormen heeft aangenomen.

Oh, wacht. Dat valt natuurlijk niet onder racisme... :knife_hea

En het overgrote deel van antisemitische incidenten wordt uitgevoerd door..wie?

Chaya2
22-02-04, 16:33
Geplaatst door theo1610
Door mensen zoals ondergetekende?:fuckit2:


Wat heb k nou weer gedaan? Ik wierp een vraag op, die ik expres niet zelf beantwoordde, en dan krijg k een verhit poppetje met een middelvinger voor de kiezen..? :verward:

Chaya2
22-02-04, 17:04
Geplaatst door theo1610
Heb na die/mijn reaktie ontdekt dat jouw reakties rijk zijn aan :fuckit2: :fuckit2: . Een merkwaardig toeval. :)
Anyway, dat infantiele geleuter over anti-semitisme raakt mi kant nog wal. :fuckit2:

Je kunt beter je mond houden want dit is 1 en al infantiel geleuter, kleuter.

Webdisaster
24-02-04, 13:40
Geplaatst door Zeno
Marokkanen die enige neiging hebben tot kritische zelfreflectie, weten dat ze zelf veel erger zijn.
Als ik op straat loop zie ik regelmatig marokkanen met een nederlandse vriendin. Ik zie echter nooit marokkaanse meisjes met een nederlandse vriend. Hoe zou dat toch komen?


Marokkaanse meiden hebben smaak :boogjes: