PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag het Mona!



Couscousje
12-02-04, 11:46
Ofzoiets...

In ieder geval, iedereen kent die rubrieken in tijdschriften wel, waarbij ingezonden brieven behandeld worden, allerhande kwesties en issues etc.

Stel je wilt nu zo een rubriek opzetten voor Marokkaanse jongeren.

Wat voor vragen kun je dan verwachten?

Als ik na moet denken over welke issues wij Marokkanen mee worstelen, dan krijg ik een black out!

Iemand hier suggesties, of is het gewoon zo dat wij onze eigen boontjes wel doppen en problemen niet in het openbaar besproken worden?

Een groet,

Cc

Sawda
12-02-04, 12:14
Allereerst lijkt het mij belangrijk om te weten wie die Mona/personen is/zijn die jouw brief gaan behandelen. Tegenwoordig word je als marokkaan niet zo serieus genomen, het kan daarom zijn dat sommige marokkanen hier huiverig voor zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig met vragen zit over bepaalde zaken maar ik hoor helaas niet tot de categorie jongeren waar jij op doelt. Komt er ooit zoiets voor "jong-volwassenen".

Couscousje
12-02-04, 12:23
Geplaatst door Sawda
Allereerst lijkt het mij belangrijk om te weten wie die Mona/personen is/zijn die jouw brief gaan behandelen. Tegenwoordig word je als marokkaan niet zo serieus genomen, het kan daarom zijn dat sommige marokkanen hier huiverig voor zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig met vragen zit over bepaalde zaken maar ik hoor helaas niet tot de categorie jongeren waar jij op doelt. Komt er ooit zoiets voor "jong-volwassenen".

Naar mijn weten is er niet zo een groot verschil tussen "jongeren" en "jong-volwassenen".

En ik denk niet dat het wat uitmaakt wie die brief behandelt en dat is ook de vraagstelling niet.

De vraag is welke issues moeten er worden behandeld?

Cc

P.S.: Meestal is het een zogenaamd panel van deskundigen, bestaande uit een psycholoog, socioloog en seksuoloog.

taouanza
12-02-04, 12:29
Geplaatst door Couscousje
Naar mijn weten is er niet zo een groot verschil tussen "jongeren" en "jong-volwassenen".

En ik denk niet dat het wat uitmaakt wie die brief behandelt en dat is ook de vraagstelling niet.

De vraag is welke issues moeten er worden behandeld?

Cc

P.S.: Meestal is het een zogenaamd panel van deskundigen, bestaande uit een psycholoog, socioloog en seksuoloog.



Nou je kijkt naar de ernst van de vragen.Vele zullen het zelfde vragen die kun je dan in een keer uitgebreid beantwoorden.
En mischien elke week een onderwerp die eruit springt.
Je moet uitkijken dat het geen grap wordt zoals de vraagrubriek van zoals van geen Hitkrant maar die andere:Maar goed daar zie duidelijk dat het gewoon vragen voor de grap zijn en en die worden alleen beantwoordt voor de koopcijfers.

Couscousje
12-02-04, 12:34
Geplaatst door taouanza
Nou je kijkt naar de ernst van de vragen.Vele zullen het zelfde vragen die kun je dan in een keer uitgebreid beantwoorden.
En mischien elke week een onderwerp die eruit springt.
Je moet uitkijken dat het geen grap wordt zoals de vraagrubriek van zoals van geen Hitkrant maar die andere:Maar goed daar zie duidelijk dat het gewoon vragen voor de grap zijn en en die worden alleen beantwoordt voor de koopcijfers.

Als je doelt op brieven waarin meisjes klagen dat ze Unox rookworsten in hun edele delen kwijt zijn geraakt, dan snap ik waar je heen wilt.

Maar het lijkt me erg moeilijk om zo een rubriek in het leven te roepen, als je niet weet wat voor vragen er zijn en of er überhaupt behoefte is aan "hulp".

Cc

taouanza
12-02-04, 12:39
Geplaatst door Couscousje
Als je doelt op brieven waarin meisjes klagen dat ze Unox rookworsten in hun edele delen kwijt zijn geraakt, dan snap ik waar je heen wilt.

Maar het lijkt me erg moeilijk om zo een rubriek in het leven te roepen, als je niet weet wat voor vragen er zijn en of er überhaupt behoefte is aan "hulp".

Cc

Ik zou het gewoon doen, desnoods zet je erbij dat het een proef is.
Je weet maar nooit mischien gaat er een heel beerput open mischien niet.Maar ik denk dat je als vrouw zijnde genoeg dingen kunt verzinnen.
Ik bedoel jij hebt toch ook je onzekerheden gehad waarbij bleek dat je niet de enige bent.
Ik heb als volwassene gemerkt dat ik onnodig met veel vraagtekens zat als kind.Het zou me enorm hebben geholpen als ik had geweten dat ik niet de enige was en vooral dat mijn vragen 'normaal' bleken te zijn.

Couscousje
12-02-04, 12:43
Geplaatst door taouanza
Ik zou het gewoon doen, desnoods zet je erbij dat het een proef is.
Je weet maar nooit mischien gaat er een heel beerput open mischien niet.Maar ik denk dat je als vrouw zijnde genoeg dingen kunt verzinnen.
Ik bedoel jij hebt toch ook je onzekerheden gehad waarbij bleek dat je niet de enige bent.
Ik heb als volwassene gemerkt dat ik onnodig met veel vraagtekens zat als kind.Het zou me enorm hebben geholpen als ik had geweten dat ik niet de enige was en vooral dat mijn vragen 'normaal' bleken te zijn.

Er is al een proef gestart, maar het is heel erg moeilijk invulling te geven aan zoiets, als je niet weet wat er nu daadwerkelijk speelt.

Het punt is, ik kan niet uit eigen ervaring putten, daar ik misschien 1 van de weinige Marokkaanse dames ben die heel erg goed weten aan wie ik mijn vragen moet stellen en daartoe ook niet aarzelen omdat er een eventueel taboe op heerst. Wat dat betreft ben ik heel erg blij dat ik in Nederland geboren en getogen ben.

Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg jongeren zijn die een stuk minder daadkrachtig, dan wel assertief zijn en die liever onder in de anonimiteit blijven.

Cc

taouanza
12-02-04, 12:49
Geplaatst door Couscousje
Er is al een proef gestart, maar het is heel erg moeilijk invulling te geven aan zoiets, als je niet weet wat er nu daadwerkelijk speelt.

Het punt is, ik kan niet uit eigen ervaring putten, daar ik misschien 1 van de weinige Marokkaanse dames ben die heel erg goed weten aan wie ik mijn vragen moet stellen en daartoe ook niet aarzelen omdat er een eventueel taboe op heerst. Wat dat betreft ben ik heel erg blij dat ik in Nederland geboren en getogen ben.

Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg jongeren zijn die een stuk minder daadkrachtig, dan wel assertief zijn en die liever onder in de anonimiteit blijven.

Cc

Ik ben ook hier geboren en getogen, maar dat zegt niks.:moe:

Nou dan weet ik het ook niet.Succes!:zwaai:

Sawda
12-02-04, 12:51
Geplaatst door Couscousje

En ik denk niet dat het wat uitmaakt wie die brief behandelt en dat is ook de vraagstelling niet.

Ik denk dat het juist wel heel belangrijk is wie de brief behandelt. Je hebt natuurlijk met een cultuurverschil te maken. Je wil toch graag begrepen worden als je met een probleem zit.


De vraag is welke issues moeten er worden behandeld?

Cc, de vraag heb ik goed begrepen daar ligt het niet aan. :wink:
De volgende issues die aan bod zouden kunnen komen zijn:
- problemen met leraren dan met name de verwachtingspatroon die zij tegenover marokkanen hebben. Hoe kan een jongen daarmee omgaan;
- identiteitscrisis, (dat was vroeger mijn probleem);
- info over religie.

Dit zijn voorlopig een paar suggesties.


P.S.: Meestal is het een zogenaamd panel van deskundigen, bestaande uit een psycholoog, socioloog en seksuoloog.

ok

Couscousje
12-02-04, 12:53
Geplaatst door taouanza
Ik ben ook hier geboren en getogen, maar dat zegt niks.:moe:

Nou dan weet ik het ook niet.Succes!:zwaai:

Ik had het ook niet over jou, maar over mij.

:zwaai:

Cc

Couscousje
12-02-04, 12:54
Geplaatst door Sawda
Ik denk dat het juist wel heel belangrijk is wie de brief behandelt. Je hebt natuurlijk met een cultuurverschil te maken. Je wil toch graag begrepen worden als je met een probleem zit.



Cc, de vraag heb ik goed begrepen daar ligt het niet aan. :wink:
De volgende issues die aan bod zouden kunnen komen zijn:
- problemen met leraren dan met name de verwachtingspatroon die zij tegenover marokkanen hebben. Hoe kan een jongen daarmee omgaan;
- identiteitscrisis, (dat was vroeger mijn probleem);
- info over religie.

Dit zijn voorlopig een paar suggesties.



ok

Als ik het goed begrijp moet het panel uitgebreid worden met een imam en is het belangrijker dat de behandeling van het issue gedaan wordt door iemand met een vergelijkbare afkomst?

Cc

Sawda
12-02-04, 13:01
Geplaatst door Couscousje
Als ik het goed begrijp moet het panel uitgebreid worden met een imam en is het belangrijker dat de behandeling van het issue gedaan wordt door iemand met een vergelijkbare afkomst?

Cc

Ja, omdat vertrouwen ook een grote rol speelt hierin. Het liefst panelleden die vroeger ook met bepaalde issues worstelden en desondanks toch wat hebben bereikt in deze maatschappij.




Taouanza :zwaai:

how is life

Couscousje
12-02-04, 13:17
Geplaatst door Sawda
Ja, omdat vertrouwen ook een grote rol speelt hierin. Het liefst panelleden die vroeger ook met bepaalde issues worstelden en desondanks toch wat hebben bereikt in deze maatschappij.




Taouanza :zwaai:

how is life

Quote heeft anders helemáál geen panel.

Cc

Sawda
12-02-04, 13:32
Geplaatst door Couscousje
Quote heeft anders helemáál geen panel.

Cc

Ik denk dat jij ook wel weet dat geld niet gelukkig maakt.
Een potentiële zakkenvuller kan je niet vergelijken met marokkanen die worstelen met vele problemen in het dagelijks leven.

Couscousje
12-02-04, 13:38
Geplaatst door Sawda
Ik denk dat jij ook wel weet dat geld niet gelukkig maakt.
Een potentiële zakkenvuller kan je niet vergelijken met marokkanen die worstelen met vele problemen in het dagelijks leven.

Maar geld speelt hoe dan ook altijd een rol en ik kan je nu al vertellen dat je waarschijnlijk tegen het toekomstige "panel" aan zit te kijken.

Cc

Sawda
12-02-04, 13:45
Geplaatst door Couscousje
Maar geld speelt hoe dan ook altijd een rol en ik kan je nu al vertellen dat je waarschijnlijk tegen het toekomstige "panel" aan zit te kijken.

Cc

Alhamdoelilah, ik kan mijn problemen zelf oplossen daar heb ik geen panel voor nodig.
Veel succes met dit initiatief. :zwaai:

Couscousje
12-02-04, 13:52
Geplaatst door Sawda
Alhamdoelilah, ik kan mijn problemen zelf oplossen daar heb ik geen panel voor nodig.
Veel succes met dit initiatief. :zwaai:

Ben blij voor je en bedankt!

Cc

taouanza
12-02-04, 14:01
Geplaatst door Sawda

Taouanza :zwaai:

how is life [/B]

Alhamdoulillah leuk dat je weer langsprikt. :knipoog:

Joesoef
12-02-04, 14:23
Ik zelf ben werkzaam bij een groot productie bedrijf en ben daar beschikbaar als vertrouwens persoon. Van Marokkaanse dames aldaar krijg ik geen vragen maar van de jonge heren regelmatig. Het probleem wat zij vaak hebben is de vertaalslag naar de Nederlandse cultuur zonder dat er aan hun eigen cultuur voorbij wordt gegaan.

Belangrijk is dus ook te weten uit wat voor een nest de "probleem" vrager komt, waar hij/ zij zelf in het geheel staat en waar hij/zij naar toe wilt werken.

Een Imam in het panel lijkt mij dan ook inderdaad wel raadzaam, maar neem niet ElMummie daarvoor. En de andere "hulpverleners" moeten zich wel kunnen verplaatsen in de cultuur waar het persoon uit komt.

Orakel
12-02-04, 20:52
Geplaatst door Couscousje
Ofzoiets...

In ieder geval, iedereen kent die rubrieken in tijdschriften wel, waarbij ingezonden brieven behandeld worden, allerhande kwesties en issues etc.

Stel je wilt nu zo een rubriek opzetten voor Marokkaanse jongeren.

Wat voor vragen kun je dan verwachten?

Als ik na moet denken over welke issues wij Marokkanen mee worstelen, dan krijg ik een black out!

Iemand hier suggesties, of is het gewoon zo dat wij onze eigen boontjes wel doppen en problemen niet in het openbaar besproken worden?

Een groet,

Cc

Heuh Loïs Lane. Alles goud?

Die issues beslaan een breed spectrum en dat hangt weer af van de leeftijd en het geslacht van je doelgroep. Kan variëren van witte vloed tot partnerkeuze tot discriminatie op de arbeidsmarkt.
Ik gok dat de heren met vragen zullen komen die onderwerpen betreffen die volgens hen buiten hun invloedssfeer liggen en de dames met intrapersoonlijke issues.
Hoewel een groot probleem bij de meiden (met hoofddoek) tegenwoordig is om een stageplek of baan te krijgen.

Verder zijn Marokkanen bijna hetzelfde als mensen en worstelen ze met vragen op terreinen als Godsdienst, religie, maatschappij, politiek, sexualiteit, welk denier moet ik hebben, waar kan ik lipstick 79 van Chanel krijgen en waarom rijdt de bus altijd weg als ik net aan kom lopen?