PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders vrezen 'verkleuring'



Orakel
14-02-04, 20:50
Nederlanders vrezen 'verkleuring'

De gemiddelde Nederlander houdt van doen, niet van gedogen. Van dijken, niet van drugs. De vragen aan Nederlanders over hun 'Nederlandergevoel' en de dingen waar ze trots op zijn leveren een beeld op van een volk van ondernemers. Niet lullen, maar poetsen.

Nederlanders zijn trots op Philips, Shell en Heineken. En we zijn zeer trots dat we de voeten droog houden in de strijd tegen het water. Sportprestaties krijgen ook veel waardering. Vooral schaatsers worden geroemd. Als de prestaties wat minder zijn, daalt de waardering echter net zo snel.

Waar de economische en sportieve prestaties mensen binden, zorgen andere zaken juist voor een tweedeling. Vooral de tolerante houding ten opzichte van softdrugs is een doorn in het oog van grote groepen Nederlanders. Maar 33 procent vindt het drugsbeleid iets om trots op te zijn. De steun is het geringst onder ouderen en laagopgeleiden.

Tweederde van de ondervraagden noemt Nederlanders tolerant. Velen vinden echter dat we té tolerant zijn voor mensen die geen tolerantie verdienen, zoals criminelen.

De multiculturele samenleving wordt door bijna de helft van de Nederlanders gezien als iets om trots op te zijn. Mannen en laagopgeleiden zijn hierover het minst positief. Tweederde van de ondervraagden staat vierkant achter het euthanasiebeleid.

Een opvallend verschil blijkt bij de vraag naar het homohuwelijk. Driekwart van de vrouwen is hiet trots op; de helft van de mannen is tegen.

DE GULDEN TERUG!

De vraag over euro en gulden is voorgelegd vóór de ruzie over het Stabiliteitspact, omdat Duitsland en Frankrijk de financiële afspraken schenden, waardoor de kans groot is dat het aantal eurotegenstanders nog is gestegen.

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de integratie van Europa ver genoeg of zelfs al te ver is gegaan. Een kleine minderheid wil dat Europa uiteindelijk één land wordt. Vier van de tien Nederlanders voelen zich nu al zeer of redelijk sterk Europeaan. Eén op de vijf zegt zich helemaal geen Europeaan te voelen.

Europa is nog altijd een zaak van oudere hoogopgeleide heren. Nog sterker dan bij andere onderwerpen is bij Europa een scheiding der geesten zichtbaar. Een kleine groep is sterk bij Europa betrokken; de meeste mensen laat het onderwerp Siberisch koud.

Ruim zestig procent hoorde voor het eerst over het referendum over een Europese grondwet tijdens de enquête. Niet meer dan één procent zegt goed te weten wat in die Europese grondwet staat. Negentig procent heeft daar 'geen' of 'heel weinig' idee van. Vijftig procent van de Nederlanders zou niet komen stemmen. Onder degenen die wel gaan stemmen, zijn net zo veel voor- als tegenstanders. De uitkomst is dus ongewis.

Prinses Máxima is de redding van het koningshuis. Hele volksstammen hebben haar in hun hart gesloten, terwijl de meningen over koningin Beatrix juist erg verdeeld zijn. De associatie van Máxima met het Argentijnse dictatoriale regime, waar haar vader deel van uitmaakte, is geheel verdwenen.

Ook prins Willem-Alexander, prins Bernard en de overleden prins Claus doen het goed. Op de prinsen Constantijn en Johan Friso stemde bijna niemand. Zij scoren een stuk beter op de vraag wie van het koninklijk huis het mínst aanspreekt. Johan Friso staat met tien procent vlak achter zijn moeder, Beatrix, die de negatieve lijst aanvoert met dertien procent. Ook prinses Margarita en de prinsessen Laurentien en Irene halen hier de topvijf. Máxima kreeg hier één procent van de stemmen.

Bijna iedereen heeft een mening over het koningshuis, maar minder dan de helft van de Nederlanders is trots op het instituut. Bijna een kwart wil dat na koningin Beatrix de monarchie wordt afgeschaft. Het percentage voorstanders van een republiek is een stuk hoger dan uit eerdere onderzoeken bleek. Maar de kans bestaat dat in de stijging een afkeer doorklinkt van koningin Beatrix, of van Willem-Alexander.

De noordelijke provincies zijn het minst koningsgezind. Tweederde van de bevolking zegt daar niet trots te zijn op het koningshuis. Ook het aantal republikeinen ligt in Groningen, Friesland en Drente hoger dan in de rest van het land. Eén op de drie vindt daar dat het na Beatrix maar afgelopen moet zijn.

Van het Wilhelmus krijgt een enkeling een brok in z'n keel. Maar de helft van de mannen en 41 procent van de vrouwen geeft toe 'een beetje ontroerd' te zijn als het volkslied klinkt. En bij bijna veertig procent van de mannen zwelt de borst van trots bij het zien van de Nederlandse driekleur. Bij mannen doen volkslied en vlag het beduidend beter dan bij vrouwen. Vrouwen zijn trotser op de oerhollandse pot en op klompen, molens en tulpen.

Meer mannen vinden Nederlanders tolerant dan vrouwen. Hoogopgeleiden hebben een veel negatiever beeld van de Nederlander dan laagopgeleiden. Ze noemen Nederlanders vaker ongemanierd, brutaal en hypocriet dan laagopgeleiden. Die noemen Nederlanders weer vaker gastvrij en sociaal.

In het zuiden bestempelt men de Nederlander vaker als arrogant dan in het westen. En in het noorden herkennen drie van de vijf Nederlanders zich in de stelling 'Nederlanders zijn sociaal', terwijl dat in het westen (uitgezonderd de grote steden) voor vier van de vijf Nederlanders geldt.

Nog geen dertig procent van de Nederlanders vindt het een probleem dat steeds meer Engels in onze taal sluipt. Een iets grotere groep is er zelfs voor en de grootste groep kan het niets schelen of heeft geen mening.

Belangrijkste personen uit de Nederlandse geschiedenis zijn Willem van Oranje, Willem Drees en Pim Fortuyn. Driekwart van de Nederlanders is voor verplichte lessen vaderlandse geschiedenis op de middelbare school.

MARLOES DE KONING

DEN HAAG - Nederlanders houden van hun land. We ******en graag, maar als het erop aankomt, wonen we nergens liever. Vier van de vijf Nederlanders zijn trots op hun nationaliteit. En de meerderheid vindt dat we nog best wat trotser mogen zijn. Maar voluit zeggen dat Nederland het beste land van de wereld is, dat durft maar een kwart. Typisch Hollandse valse bescheidenheid?

In een groot onderzoek in opdracht van de Geassocieerde Persdiensten (GPD) is 'het Nederlandergevoel' onder de loep genomen. We zijn trots, blijkt daaruit. Ons land krijgt gemiddeld een ruime voldoende (6,7).

Niettemin vindt ruim driekwart van de Nederlanders dat ons land er de laatste tijd op achteruit is gegaan. Dat gevoel leeft het sterkst in de Randstad en onder laagopgeleiden en ouderen. Eén op de zeven mensen geeft Nederland zelfs een onvoldoende.

De komst van grote groepen buitenlanders wordt gezien als voornaamste oorzaak van de achteruitgang. Mensen herkennen hun land niet meer. 'Er komen steeds meer culturen en dat vind ik niet goed. Waar blijven wij als Nederlander dan nog,' schrijft iemand in de toelichting.

De stelling dat Nederland overbevolkt is, wordt door ruim tweederde van de bevolking gedeeld. Vooral mensen die in wijken met goedkopere huizen wonen, maken zich hier de meeste zorgen over. Andere vaak genoemde oorzaken voor de achteruitgang van ons land zijn de economische recessie en de komst van de euro.

De Nederlanders zijn op zoek naar duidelijkheid en houvast. Geen soft gedoe, geen gepolder en gedoog, ze pleiten voor identiteit, samenhang en richting. Behalve 'de verkleuring' worden achteruitgang van normen en waarden, softe politiek en de individualisering vaak genoemd als oorzaken voor achteruitgang van ons land.

"Hier zien we de discussie terug die ook bij de opkomst van Fortuyn woedde," zegt Martijn Lampert van Motivaction, het bureau dat de enquête uitvoerde. "Mensen vrezen verlies van sociale binding in deze complexe tijden. Die stroming is heel sterk."

De kleine groep die vindt dat het met Nederland de goede kant op gaat, noemt vooral economische groei, politiek en de multiculturele samenleving als positieve punten. Opvallend is dat onder de groep positief gestemden veel invloedrijke mensen zitten. De visie van bestuurders en hun achterban loopt dus uiteen.

Bijna zestig procent van de Nederlanders schaamt zich wel eens Nederlander te zijn. Op de vraag wat die schaamte dan veroorzaakt, komen vele antwoorden. Absolute topper is wangedrag van Nederlanders in het buitenland. 'Als ik zie hoe ze tekeergaan op vakantie. Dronken lallend over straat, op zoek naar Hollandse patat, kroket en gehaktbal,' omschrijft een ondervraagde.

Ook de politiek brengt de gemoederen in beweging, om uiteenlopende redenen. Het wijzende vingertje van Nederland, 'het altijd haantje de voorste willen zijn', of juist 'het volgzaam achter Amerika aan huppelen'. En één op de tien mensen schaamt zich voor de behandeling van asielzoekers in Nederland en de discriminatie van mensen.

Dat Nederland als vrijhaven voor drugshandelaren en andere criminelen geldt, is voor een groot deel van de Nederlanders reden tot schaamte. We zijn 'te tolerant', vindt menigeen. 'Als je leest dat criminelen Nederland zien als luilekkerland.' Het 'doorgeschoten' Nederlandse liberale drugsbeleid staat symbool voor die ergernissen.

Toch overheerst het positieve. Het gaat niet goed, maar we doen het ermee. Bijna negentig procent vindt Nederland een prettig land om in te wonen. En vrijwel iedereen noemt Nederland mooi.

bron: Het Parool, Binnenland, 22 december 2003

Goodnight
14-02-04, 21:16
Wat een ongelofelijk lang stuk...
Wil je volgende keer misschien op een vroeger tijdstip plaatsen.
Ik val bijna om van de slaap....

Orakel
14-02-04, 21:27
Geplaatst door Goodnight
[B]Wat een ongelofelijk lang stuk...

Dank je. Vond jou vroeger ook erg knap. Nu alleen nog maar lief.

Goodnight
14-02-04, 21:38
Geplaatst door Orakel
Dank je. Vond jou vroeger ook erg knap. Nu alleen nog maar lief.

Hmmm...das niet zo best voor mijn ego...
Wel lief maar niet knap...
Wist je niet dat Tweety een femme fatale kon zijn?

~Panthera~
14-02-04, 21:48
Nou, ik ben weer een trotse Nederlander als ik dit zo lees. :moe:

Goodnight
14-02-04, 21:49
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, ik ben weer een trotse Nederlander als ik dit zo lees. :moe:

heeft u uzelf al een schouderklopje gegeven?

~Panthera~
14-02-04, 21:55
Geplaatst door Goodnight
heeft u uzelf al een schouderklopje gegeven?
--------------

Ach......zou je even............. ?? :hihi:
T wordt zo vermoeiend ieder keer. :moe:

Orakel
14-02-04, 21:56
Geplaatst door Goodnight
Hmmm...das niet zo best voor mijn ego...
Wel lief maar niet knap...
Wist je niet dat Tweety een femme fatale kon zijn?

Neuh, want ze woont nog bij d'r granny. Of is dat juist d'r charme? Sylvester is overigens wel een echte player.

Goodnight
14-02-04, 21:58
Geplaatst door Orakel
Neuh, want ze woont nog bij d'r granny. Of is dat juist d'r charme? Sylvester is overigens wel een echte player.

Natuurlijk... ze is hartverwarmend....je krijgt de neiging haar te beschermen.Maar ze geeft die Sylvester er iedere keer van lansg.

Jah een echte player net zo dom en platvloers...

Goodnight
14-02-04, 21:59
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Ach......zou je even............. ?? :hihi:
T wordt zo vermoeiend ieder keer. :moe:


Maar natuurlijk mijn beste: :fplet: :fplet: :fplet:

~Panthera~
14-02-04, 22:03
Geplaatst door Goodnight
Maar natuurlijk mijn beste: :fplet: :fplet: :fplet:
---------------


Kijk, daar knap je van op. :hihi:

000NobelPrizes
14-02-04, 22:14
Maar even over die titel, Orakel; want waar zouden islamitische ouders dan 'bang' voor zijn als hun zoon of dochter met een niet-moslim thuiskomt, of zoiets ronduit met bedreigingen of erger helemaal verbieden?

Orakel
14-02-04, 22:16
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maar even over die titel, Orakel; want waar zouden islamitische ouders dan 'bang' voor zijn als hun zoon of dochter met een niet-moslim thuiskomt, of zoiets ronduit met bedreigingen of erger helemaal verbieden?

Geen idee, maar wil ik Motivaction es vragen of ze er onderzoek naar doen?
Maar laat je niet misleiden door de titel, hij is nml wel catchy maar dekt de lading niet.

000NobelPrizes
14-02-04, 22:21
Geplaatst door Orakel
Geen idee, maar wil ik Motivaction es vragen of ze er onderzoek naar doen?
Maar laat je niet misleiden door de titel, hij is nml wel catchy maar dekt de lading niet.

Daar heb je motivaction niet voor nodig.

Kijk, islamitische ouders die hoe dan ook willen dat hun kinderen met moslims trouwen, zijn bang dat anders hun eigen waarden en normen verloren gaan. Dat vrezen ze, daar zijn ze bang voor. Het is hen onbekend, ze hebben er vooroordelen over, kortom, ze willen dat het bij het oude blijft.

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.

Orakel
14-02-04, 22:36
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Daar heb je motivaction niet voor nodig.

Kijk, islamitische ouders die hoe dan ook willen dat hun kinderen met moslims trouwen, zijn bang dat anders hun eigen waarden en normen verloren gaan. Dat vrezen ze, daar zijn ze bang voor. Het is hen onbekend, ze hebben er vooroordelen over, kortom, ze willen dat het bij het oude blijft.

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.

Schat, het boeit me echt niet wat die Islamitische ouders wel of niet in huis willen halen. Kweet alleen dat het aan beide zijden gebeurt. Daarom hoop ik dat de mensen die het betreft het lef hebben om die etnische of religieuze kloven te overbruggen, recht tegen de verdrukking in. Love wil conquer all.

tis bijna Valentijn, dan work altijd een beetje emotioneel

000NobelPrizes
14-02-04, 22:50
Geplaatst door Orakel
Schat, het boeit me echt niet wat die Islamitische ouders wel of niet in huis willen halen. Kweet alleen dat het aan beide zijden gebeurt. Daarom hoop ik dat de mensen die het betreft het lef hebben om die etnische of religieuze kloven te overbruggen, recht tegen de verdrukking in. Love wil conquer all.

tis bijna Valentijn, dan work altijd een beetje emotioneel
Ach ja, natuurlijk...

Ik wilde alleen toelichten hoe e.e.a. in elkaar zit, voordat de verontwaardiging weer loskomt naar aanleiding van de titel die jij hebt verkozen. Nog enige reden waarom jij precies dat eruit hebt gelicht?

Orakel
14-02-04, 23:04
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ach ja, natuurlijk...

Ik wilde alleen toelichten hoe e.e.a. in elkaar zit, voordat de verontwaardiging weer loskomt naar aanleiding van de titel die jij hebt verkozen. Nog enige reden waarom jij precies dat eruit hebt gelicht?

Begin er een beetje van te blozen. Telt dat?

:engel:

www.motivaction.nl onder Recent nieuws en dan In het nieuws en dan 30 december 2003.

Joesoef
14-02-04, 23:21
Zwart en wit zijn geen kleuren, grijs echter wel.