PDA

Bekijk Volledige Versie : TV tip: Buitenhof



Simon
15-02-04, 08:40
Ned.3 - 12.08-13.02 uur BUITENHOF

Waarom klagen over de muur?

De Israëlische regering weigert de
zitting van het Internationaal
Gerechtshof over de bouw van de
omstreden muur bij te wonen.Is dat
verstandig? Een debat tussen schrijver
Leon de Winter en oud-minister van
Buitenlandse Zaken Hans van den Broek.

Moet er een wettelijk verbod op het
dragen van hoofddoekjes in Frankrijk
komen? Een discussie tussen Edith Snoey
eb Joost Eerdmans.
Presentatie:Rob Trip.

KHALID bin WLD
15-02-04, 12:28
Salaam

He.... dat is nou jammer, net te laat. Waarom mis ik altijd de interessante programma's. Maar goed voor degene onder ons met een traag reactievermogen, er is nog een kans. Morgenmiddag om 12 uur si de herhaling van buitenhof.

Wa Salaam

(simon.. wie was volgens jou de winnaar van het debat)

mark61
15-02-04, 12:46
Mag ik ook antwoorden? Edith Snoey had het prima voor elkaar, ze had haar huiswerk gedaan. Alleen werd niet duidelijk waar het debat nou eigenlijk over ging. Ze vroeg Eerdmans twee keer wat nou eigenlijk het probleem precies was; daar gaf hij geen antwoord op. Verder is de schijnheiligheid niet aan de orde geweest dat dit gewoon een anti-islamitische actie is en die keppeltjes en kruizen er aan de haren bijgesleept zijn om een 'neutraliteit' te suggereren die er niet is. NL is al 2000 jaar christelijk en er wonen hier al honderden jaren joden; nooit eerder is er geroepen om een seculiere staat of geklaagd over religieuze parafernalia in het openbare leven. En de schijnheiligheid die ervan uit gaat dat als je een uiterlijk kenteken afpakt de mentaliteit, normen, overtuigingen onder dat hoofddeksel ook plotsklaps 'weggewassen' zijn. Het is heel simpel: Eerdmans en al dat volk kotsen van de islam en willen er niet mee geconfronteerd worden. That's all.

En het belangrijkste is misschien wel dat niet gezegd is dat het hoofddoekje misschien 'van buitenaf' wordt gezien als symbool van een godsdienst, maar het voor de persoon in kwestie (meestal) helemaal niet is. Een religieuze verplichting is wat anders dan een advertentie voor een geloof. Hoewel het door al dat gezeik natuurlijk wel die kant op gaat. En het gezeik dus voor de zeikers een averechts effect heeft.

Van den Broek vertelde nog eens wat hij en van Agt al eerder op dezelfde plek hebben gezegd; rustig en eenvoudig legde hij uit hoe Israel op alle mogelijke manieren illegaal bezig is. Ik wou dat ze zo dapper waren geweest toen ze nog aan de macht waren. De Winter had niets in te brengen en werkte zichzelf alleen maar in de nesten door eerst over 'veiligheid' te praten en vervolgens opeens over 'eenzijdige' oplossingen' te gaan praten, waardoor de aap uit de mouw kwam: het is geen veiligheidsmaatregel maar imperialisme. Nog dommer werd hij toen hij het belang van de toestand relativeerde met dat er in Afrika nog veel meer mensen doodgingen. Werd afdoende afgemaakt door van den Broek.

Kortom; normale mensen tegen idioten: 2-0

freya
15-02-04, 12:56
Geplaatst door mark61


Van den Broek vertelde nog eens wat hij en van Agt al eerder op dezelfde plek hebben gezegd; rustig en eenvoudig legde hij uit hoe Israel op alle mogelijke manieren illegaal bezig is. Ik wou dat ze zo dapper waren geweest toen ze nog aan de macht waren. De Winter had niets in te brengen en werkte zichzelf alleen maar in de nesten door eerst over 'veiligheid' te praten en vervolgens opeens over 'eenzijdige' oplossingen' te gaan praten, waardoor de aap uit de mouw kwam: het is geen veiligheidsmaatregel maar imperialisme. Nog dommer werd hij toen hij het belang van de toestand relativeerde met dat er in Afrika nog veel meer mensen doodgingen. Werd afdoende afgemaakt door van den Broek.

Kortom; normale mensen tegen idioten: 2-0

De Winter kreeg wel de kans om even een paar leugens te vertellen.
O.a. over de hoeveelheid land die in feite geannexeerd wordt met de muur, dat zou niet meer dat een half Drents dorpje zijn ofzo, maar is in feite 40-45% van de hele westbank als alle plannen zijn uitgevoerd!

Ook zou het hek heel gewoon zijn en had hij het kunnen aanraken, terwijl er in het echt in alle gevallen langs de muur nog een 70-100 meter brede buffer-zone met greppels, een patrouilleweg, prikkeldraad, camera’s en voetspoorstroken loopt.

Niemand die hem tegensprak :moe:

mark61
15-02-04, 13:19
Geplaatst door freya
Niemand die hem tegensprak :moe:

Maid, dat zijn toch details? De Winter is een slechterik en dat is al jaren bekend. De verrassing zat m alleen in van den Broek die een jaar geleden uit de kast kwam als anti-oorlog in Irak en met kritiek op Israel die ik hem toen ie in functie was nooit heb horen uiten. En hoe hoog of breed die hekmuur is (en 600 km lang), dat Barak's 'vredesplan' een lachertje was, en al die nederzettingen en all the rest, dat weet iedereen al. Tis wel dat de Winter niet vrijelijk zulk gelul zou moeten mogen uitkramen. Maar dan moet hij eerst door iemand serieus worden genomen :hihi:

Simon
15-02-04, 13:29
Geplaatst door KHALID bin WLD

simon.. wie was volgens jou de winnaar van het debat

Wat is een winnaar van een debat? De hoofddoekjes discussie interesseert mij niet meer. Ik kan mij prima vinden in het franse standpunt dat je geen religieuze uitingen in het openbare leven wilt. En ik kan mij er ook prima in vinden als men dat geen probleem vindt. Als ze er maar consequent mee omgaan. Verder vind ik het een non-issue.

De discussie tussen van de Broek en de Winter was boeiender. Van den Broek is zeer kundig en ik onderschrijf zijn standpunt volledig. Hij drukt zich zeer genuanceerd en met kennis van zaken uit. Leon de Winter heeft een 'gekleurder' mening naar mijn mening: meer gebaseerd op emoties dan op kennis van zaken. Het is zeer opmerkelijk dat de nieuwe lichting CDA'ers veel translatlantischer denkt (d.w.z. altijd de goede relatie met de VS als uitganspunt neemt) dan de oude garde (van de Broek en van Agt) die een veel 'europeser' standpunt inneemt dat meer aansluit bij Frankrijk en Duitsland.

Zeno
15-02-04, 13:43
Geplaatst door Simon
Het is zeer opmerkelijk dat de nieuwe lichting CDA'ers veel translatlantischer denkt (d.w.z. altijd de goede relatie met de VS als uitganspunt neemt) dan de oude garde (van de Broek en van Agt) die een veel 'europeser' standpunt inneemt dat meer aansluit bij Frankrijk en Duitsland.

Volgens mij moet jij je eens wat meer in de geschiedenis verdiepen. Het was juist van de Broek die enkele jaren geleden bij de amerikanen als hun trouwste bondgenoot bekend stond.
Het is kenmerkend dat CDA'rs pas het licht zien als ze uit het centrum van de macht verdwenen zijn. Op het pluche zijn ze compleet nutteloos. Je hoeft alleen maar naar het huidige kabinet te kijken.

Simon
15-02-04, 13:51
Geplaatst door Zeno
Volgens mij moet jij je eens wat meer in de geschiedenis verdiepen. Het was juist van de Broek die enkele jaren geleden bij de amerikanen als hun trouwste bondgenoot bekend stond.
Het is kenmerkend dat CDA'rs pas het licht zien als ze uit het centrum van de macht verdwenen zijn. Op het pluche zijn ze compleet nutteloos. Je hoeft alleen maar naar het huidige kabinet te kijken.

Hij was zeker diplomatieker maar dat is logisch als je EU commissaris bent. Maar ik heb hem ook als EU commissaris deze standpunten horen verkondigen dus je hoeft mij niet de les te lezen.

rafiq
15-02-04, 15:22
Beste Simon,

Deze reactie kwam ik pas geleden tegen in mijn mailbox:

Het zou voor mij als rechtenstudent al zeer prettig zijn als de term hoofddoekjes vervangen zou worden met hoofddoeken .

Het verkleinen van woorden heeft meestal geen positieve uitwerking, zo ook in dit geval.

Zeno
15-02-04, 15:38
Geplaatst door Simon
Hij was zeker diplomatieker maar dat is logisch als je EU commissaris bent. Maar ik heb hem ook als EU commissaris deze standpunten horen verkondigen dus je hoeft mij niet de les te lezen.
Hmmm........hebben we het wel over dezelfde van de Broek? Maar ik wou je zeker niet de les lezen. :regie: :confused:

Dutchguy
15-02-04, 16:00
Geplaatst door KHALID bin WLD
Salaam

He.... dat is nou jammer, net te laat. Waarom mis ik altijd de interessante programma's. Maar goed voor degene onder ons met een traag reactievermogen, er is nog een kans. Morgenmiddag om 12 uur si de herhaling van buitenhof.

Wa Salaam

(simon.. wie was volgens jou de winnaar van het debat)

Je kunt hem nu ook al online bekijken: http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/index.shtml?2785571+2848316

Simon
15-02-04, 16:16
Geplaatst door rafiq
Beste Simon,

Deze reactie kwam ik pas geleden tegen in mijn mailbox:

Het zou voor mij als rechtenstudent al zeer prettig zijn als de term hoofddoekjes vervangen zou worden met hoofddoeken .

Het verkleinen van woorden heeft meestal geen positieve uitwerking, zo ook in dit geval.

Hoi Rafiq,

nu stel je mij voor een dilemma. Ik wou het niet meer over hoofdoeken willen hebben en nu spreek je mij er toch op aan. Nu ja, hoofdoeken of hoofddoekjes. In het maatschappelijk debat zijn ze veel te groot, in de werkelijkheid meestal niet al te groot.

Simon

Maslov
15-02-04, 20:45
Die Snoey gaf aan dat de ABVA/KABO ook grote twijfels had over het dragen van een hoofddoek in het openbaar onderwijs en de rechtbank.

En daar gaat nou o.a. juist ook die Franse wet over. Ik hoop echt dat de LPF en de VVD daarin hun gelijk zullen krijgen. Ik geloof zeker dat zo'n wet er komt.

vgeld
15-02-04, 20:51
Geplaatst door Maslov
Die Snoey gaf aan dat de ABVA/KABO ook grote twijfels had over het dragen van een hoofddoek in het openbaar onderwijs en de rechtbank.

En daar gaat nou o.a. juist ook die Franse wet over. Ik hoop echt dat de LPF en de VVD daarin hun gelijk zullen krijgen. Ik geloof zeker dat zo'n wet er komt.

Maslov,
Doe je K/K af alstubieft. Ik wens geen K/K in dit forum

Chaya2
15-02-04, 21:37
Geplaatst door mark61
Maid, dat zijn toch details? De Winter is een slechterik en dat is al jaren bekend.

Nee hoor. De Winter is briljant.

Blauwwitje3
15-02-04, 21:40
Wanneer gaat de VPRO eens een interessante discussie uitzenden over Marokko en de bezetting van SADR, inclusief de 2000(!) km lange veiligheidsmuur daar?

Misschien kunnen ze iemand uit nodigen van Polesario. En de Marokkaanse Koning. Ik bedoel dictator. Ze moeten wel wederhoor toepassen dus de koning mag zich verdedigen.

En dan over de hoofddoekjes.
Wat mij betreft mag iedereen die op elk moment dragen behalve in beroepen die absolute onpartijdigheid moeten uitstralen . Dat zijn dus uitzonderlijke gevallen. Religeuze vrijheid is een groot goed, daar moet je niet zomaar aan tornen. Die wet in Frankrijk is onzinnig en mogelijk precedent voor nog meer inkapseling van onze rechten.

Maslov
15-02-04, 22:29
Wat jij wenst Vgeld doet er niet zo toe :-)

vgeld
15-02-04, 22:48
Geplaatst door Blauwwitje3
.... Ik bedoel dictator. ...

Jij hebt lef fucking asshole ! jij hebt lef dat je zo over het symbool van Marokko en de Marokkanen.

vgeld
15-02-04, 22:50
Geplaatst door vgeld
Jij hebt lef fucking asshole ! jij hebt lef dat je zo over het symbool van Marokko en de Marokkanen ...

Maslov
15-02-04, 22:52
Over patriottisme en nationalisme gesproken :-)

vgeld
15-02-04, 22:55
:maf2:

Chaya2
16-02-04, 14:49
Heb net de herh van Buitenhof gezien, en het is duidelijk dat de Winter de winnaar van het debat was. Vd Broek kon er niks anders meer uitkrijgen dan nogmaals zijn riedeltje herhalen dat Israel de sterkste was en gesteund werd door de VS. Ja...dus? Op wat De Winter zei had hij geen weerwoord, dat het conflict niet de problemen in het hele MO stuwt, maar andersom. De Arabieren bekommeren zich echt niet om de Palestijnen, het draait om de symboolfunctie van Israel. De Arabieren moeten het bestaan van Israel accepteren, het feit, dat het gebied bewoond en bestuurd wordt door mensen die niet bij de Arabisch-islamitische cultuur horen.
That's the bottom line.

Julien
16-02-04, 15:09
Geplaatst door vgeld
Jij hebt lef fucking asshole ! jij hebt lef dat je zo over het symbool van Marokko en de Marokkanen.

Salut vGeld, laisse-lui, c'ést un ultra-fou :D mais le link q tu m'as donné ést vraiment interessant, merci bien.

mark61
16-02-04, 16:38
Geplaatst door Julien
...le link ...

Staan er in F geen stokslagen op het gebruik van dergelijke woorden?

Julien
16-02-04, 16:39
Geplaatst door mark61
Staan er in F geen stokslagen op het gebruik van dergelijke woorden?

hahah kben het Franse woord vergeten man.. :stomp:

mark61
16-02-04, 17:12
Geplaatst door Julien
hahah kben het Franse woord vergeten man.. :stomp:

C'est 'lien'. Pas si dur quoi?