PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheisme moet in schoolprogramma´s



Marsipulami
16-02-04, 11:05
Engeland: atheisme moet in schoolprogramma´s
--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 15/2 '04 om 15:31u door Theo Borgermans

BRUSSEL (RKnieuws.net) - In het kader van de religieuze opvoeding in de Britse scholen moet ook de nodige aandacht uitgaan naar het atheisme. Dat stelt het organisme belast met het opstellen van de schoolprogramma´s, zo meldt het weekblad The Observer zondag.



Een woorvoerder van het organisme (Qualifications and Curriculum Authority) zei dat de leerlingen ook de niet religieuze overtuigingen in het kader van hun religieuze opvoeding moeten bestuderen. Hij stelde ook dat vele leerlingen geen enkel religieus geloof aankleven maar dat hun overtuiging, welke die ook is, zeer ernstig moet worden genomen. Het atheisme, het agnosticisme of het humanisme moeten door de leerlingen bestudeerd worden net als het christianisme, de islam of het jodendom, vindt de Qualifications and Curriculum Authority.

De voorstellen van de Qualifications and Curriculum Authority verschijnen in The Observer aan de vooravond van de publicatie van een rapport van een onderzoekscommissie die aanleunt bij de travaillistische partij die voorstelt dat de religieuze opvoeding op school moet herdoopt worden in religieuze, filosofische en morele opvoeding. (tb)

Maslov
16-02-04, 11:14
Tja ...... Als godsdienstles gegeven wordt, dan ook maar les over agnostiek en atheïsme, logisch toch.

Marsipulami
16-02-04, 11:17
Geplaatst door Maslov
Tja ...... Als godsdienstles gegeven wordt, dan ook maar les over agnostiek en atheïsme, logisch toch.

Jamaar hoe rijm je dat met de stelling die de atheïsten verdedigen dat het atheïsme nergens over gaat. Het atheïsme is een levensbeschouwing zonder inhoud en islam of christendom is een levensbeschouwing mét inhoud.

Het lijkt me toch moeilijk vak voor die leraar die moet lesgeven over 'niets'.

Maslov
16-02-04, 11:22
Volgens mij is er geen enkele atheïst die zal zeggen dat atheïsme en agnostiek geen geschiedenis heeft waar wat over te vertellen zou vallen. Atheïsme en agnostiek hebben een rijk verleden, en wel degelijk een visie. De visie op het feit dat er geen god bestaat, zijn boeken vol over geschreven.

freya
16-02-04, 11:26
Geplaatst door Marsipulami
Engeland: atheisme moet in schoolprogramma´s
--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst op 15/2 '04 om 15:31u door Theo Borgermans

BRUSSEL (RKnieuws.net) - In het kader van de religieuze opvoeding in de Britse scholen moet ook de nodige aandacht uitgaan naar het atheisme. Dat stelt het organisme belast met het opstellen van de schoolprogramma´s, zo meldt het weekblad The Observer zondag.



Een woorvoerder van het organisme (Qualifications and Curriculum Authority) zei dat de leerlingen ook de niet religieuze overtuigingen in het kader van hun religieuze opvoeding moeten bestuderen. Hij stelde ook dat vele leerlingen geen enkel religieus geloof aankleven maar dat hun overtuiging, welke die ook is, zeer ernstig moet worden genomen. Het atheisme, het agnosticisme of het humanisme moeten door de leerlingen bestudeerd worden net als het christianisme, de islam of het jodendom, vindt de Qualifications and Curriculum Authority.

De voorstellen van de Qualifications and Curriculum Authority verschijnen in The Observer aan de vooravond van de publicatie van een rapport van een onderzoekscommissie die aanleunt bij de travaillistische partij die voorstelt dat de religieuze opvoeding op school moet herdoopt worden in religieuze, filosofische en morele opvoeding. (tb)

En het heidendom dan! :fplet:

Tomas
16-02-04, 11:30
Geplaatst door Marsipulami

Het lijkt me toch moeilijk vak voor die leraar die moet lesgeven over 'niets'.

Mijn godsdienstleraar deed niet anders. Wel kon ie bij sommige kinderen een illusie van "iets" creeren.

Marsipulami
16-02-04, 11:32
Geplaatst door Maslov
het feit dat er geen god bestaat

Hoe kan het niet-bestaan van iets nu een 'feit' zijn. Mij lijkt dat meer een 'on-feit'.

Verders heeft geschiedenisles over negativisten die zich tegen religie hebben afgezet nog geen enkele inhoudelijke boodschap. Volgens jouw uitleg hoort het atheïsme dan thuis in de geschiedenislessen, maar niet als parallelles met godsdienstlessen.

Gelovigen leren hun kinderen hoe ze moeten bidden en hoe ze zich moeten gedragen om een goed mens te zijn en zo van die dingen. Atheïsten leren hun kinderen 'niets'.

Tomas
16-02-04, 11:35
Geplaatst door Marsipulami
Hoe kan het niet-bestaan van iets nu een 'feit' zijn. Mij lijkt dat meer een 'on-feit'.


Lijkt me lastig als je het concent van dat er hier en/of daar bepaalde dingen niet zijn, niet kunt bevatten.

Marsipulami
16-02-04, 11:38
Geplaatst door Tomas
Lijkt me lastig als je het concent van dat er hier en/of daar bepaalde dingen niet zijn, niet kunt bevatten.

Dus 'niets' is ook een verifieerbaar feit ? Hoe verifieer je dat ?

Marsipulami
16-02-04, 11:39
Volgens mij gaat deze thread nergens over. :D

Mark
16-02-04, 11:42
Godsdienstles:

Kijk kindertjes, dit zijn joden, moslims en christenen... ze geloven allemaal in 1 god en dat alleen hun interpretatie de juiste is. Dit zijn de hindus en boedisten, die hebben alweer wat meer goden erbij. Vroeger had je de vikings en grieken, die hadden er ook een hele zooi. En dan heb je nog de atheisten, die geloven helemaal niet dat er een god is.

En nu lunchpauze!

Maslov
16-02-04, 11:43
Verders heeft geschiedenisles over negativisten die zich tegen religie hebben afgezet nog geen enkele inhoudelijke boodschap.

Van een Belg had ik geen ander antwoord verwacht. :-)

Alleen domme mensen hebben nog nooit gehoord van de positieve bijdrage van het atheïstische humanisme aan de westerse samenleving. En nog dommer is het, om te veronderstellen dat het alleen maar afzetten tegen de religie is.

Marsipulami
16-02-04, 11:46
Geplaatst door Maslov
Alleen domme mensen hebben nog nooit gehoord van de positieve bijdrage van het atheïstische humanisme aan de westerse samenleving.

Heb je het nu over die twintig tot vijftig miljoen doden van Stalin ?

Marsipulami
16-02-04, 11:48
Geplaatst door Mark
Godsdienstles:

Kijk kindertjes, ...

En nu lunchpauze!

Wat is er te eten ?

freya
16-02-04, 11:49
Geplaatst door Marsipulami

Gelovigen leren hun kinderen hoe ze moeten bidden en hoe ze zich moeten gedragen om een goed mens te zijn en zo van die dingen. Atheïsten leren hun kinderen 'niets'.

Wat een onzin, alsof je een religie en gebed nodig hebt om te weten wat een goed mens is.

In veel gevallen integendeel, leert de geschiedenis :moe:

Mark
16-02-04, 11:51
Geplaatst door Marsipulami
Wat is er te eten ?

Ik ga voor een gebakken eitje met spek! :cool:

Marsipulami
16-02-04, 11:54
Geplaatst door Mark
Ik ga voor een gebakken eitje met spek! :cool:

Spek is haraam en Freya wil ik ook al niet opeten. :p :fplet:

Mark
16-02-04, 11:57
Geplaatst door Marsipulami
Spek is haraam en Freya wil ik ook al niet opeten. :p :fplet:

Spek is lekker met een eitje en dat het haram is kan me niks schelen :cool:

Marsipulami
16-02-04, 12:00
Geplaatst door Mark
Spek is lekker met een eitje en dat het haram is kan me niks schelen :cool:

Ja en dat varken kan het waarschijnlijk ook niet meer veel schelen. En Freya is goed in de rol van gebakken eitje.

freya
16-02-04, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
Spek is haraam en Freya wil ik ook al niet opeten. :p :fplet:

:maf2: dacht dat ik halfzacht gekookt was


:strik:

Maslov
16-02-04, 12:00
Heb je het nu over die twintig tot vijftig miljoen doden van Stalin ?

hahaha, Marsipulami wat dacht je van de kruistochten, de doden door de zendingsdrang van de diverse religies, de uitroeiing van diverse volken in naam van een god?

Marsipulami
16-02-04, 12:04
Geplaatst door Maslov
hahaha, Marsipulami wat dacht je van de kruistochten, de doden door de zendingsdrang van de diverse religies, de uitroeiing van diverse volken in naam van een god?

Ja ja, maar waar blijven die positieve bijdragen van het atheïstisch humanisme nu ? Behalve subsidies binnenhalen om geleerde conferenties te organiseren die over 'niets' gaan, doen die lui ook helemaal niets. Nu niet en in het verleden ook al niet.

Maslov
16-02-04, 12:09
Marsipulami ik vindt je nu echt uit je nek l.ullen. Ga hier verder niet op in.

freya
16-02-04, 12:11
Geplaatst door Marsipulami
Ja ja, maar waar blijven die positieve bijdragen van het atheïstisch humanisme nu ? Behalve subsidies binnenhalen om geleerde conferenties te organiseren die over 'niets' gaan, doen die lui ook helemaal niets. Nu niet en in het verleden ook al niet.

Kom op zeg!

Er zijn nogal wat organisaties op humanitaire grondslag die heel veel goed werk doen.

Lijkt me niet echt nodig om deze allemaal bij naam te noemen :moe:

Marsipulami
16-02-04, 12:13
Geplaatst door Maslov
Marsipulami ik vindt je nu echt uit je nek l.ullen. Ga hier verder niet op in.

Het staat in de koran dat het atheïstisch humanisme een weldaad is voor de mensheid en daarmee basta. Lang leve de athifundi's, nooit meer kritiek accepteren. :duim:

Marsipulami
16-02-04, 12:16
Geplaatst door freya
Kom op zeg!

Er zijn nogal wat organisaties op humanitaire grondslag die heel veel goed werk doen.

Lijkt me niet echt nodig om deze allemaal bij naam te noemen :moe:

Op humanitaire grondslag misschien maar niet op atheïstische grondslag. Het christendom is per definitie humanistisch, maar niet atheïstisch.

Tomas
16-02-04, 12:18
Geplaatst door Marsipulami
Dus 'niets' is ook een verifieerbaar feit ? Hoe verifieer je dat ?

Kijk zelf eens op twee verschillende plekken en kijk of daar je eigen privee jet staat.

Zolang je niet gekeken hebt weet je alleen nog maar zeker dat ie op 1 van die twee plek niet is, alleen welke weet je nog niet.

Wat is er nou zo moeilijk aan? Misschien de mogelijkheid dat je eigen prive jet misschien helemaal niet bestaat?

Daviddavid
16-02-04, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
Ja ja, maar waar blijven die positieve bijdragen van het atheïstisch humanisme nu ? Behalve subsidies binnenhalen om geleerde conferenties te organiseren die over 'niets' gaan, doen die lui ook helemaal niets. Nu niet en in het verleden ook al niet.


Religies hebben nog nooit iets zinnigs gedaan of bijgedragen. Alleen maar andersdenkenden pesten of uitmoorden en zoveel mogelijk geld jatten van hun aanhangers om hun luxe tempels te bouwen.

freya
16-02-04, 12:22
Geplaatst door Marsipulami
Op humanitaire grondslag misschien maar niet op atheïstische grondslag.

Volgens mij is humanisme atheisme in de praktijk, goed mens zijn zonder dat je daar een religie bij nodig hebt.



Het christendom is per definitie humanistisch, maar niet atheïstisch.

Ahum :moe:

Marsipulami
16-02-04, 12:23
Geplaatst door Tomas
Kijk zelf eens op twee verschillende plekken en kijk of daar je eigen privee jet staat.

Zolang je niet gekeken hebt weet je alleen nog maar zeker dat ie op 1 van die twee plek niet is, alleen welke weet je nog niet.

Wat is er nou zo moeilijk aan? Misschien de mogelijkheid dat je eigen prive jet misschien helemaal niet bestaat?

Ja maar dan weet ik alleen maar dat mijn privé-jet niet op die twee plekken staat. Maar dan weet ik nog niets over het bestaan van die privé-jet. Wanneer is het niet-bestaan van die privé-jet een 'feit'. Wat is een feit ?

Marsipulami
16-02-04, 12:26
Geplaatst door freya
Volgens mij is humanisme atheisme in de praktijk, goed mens zijn zonder dat je daar een religie bij nodig hebt.




Ahum :moe:

De grondlegger van het humanisme was Erasmus van Rotterdam. Een diepgelovig christelijk theoloog.

Marsipulami
16-02-04, 12:28
Geplaatst door Daviddavid
Religies hebben nog nooit iets zinnigs gedaan of bijgedragen. Alleen maar andersdenkenden pesten of uitmoorden en zoveel mogelijk geld jatten van hun aanhangers om hun luxe tempels te bouwen.


Bedankt voor je constructieve bijdrage aan dit gesprek. Een fijne namiddag nog. :boer:

Tomas
16-02-04, 12:31
Geplaatst door Marsipulami
Ja maar dan weet ik alleen maar dat mijn privé-jet niet op die twee plekken staat. Maar dan weet ik nog niets over het bestaan van die privé-jet. Wanneer is het niet-bestaan van die privé-jet een 'feit'. Wat is een feit ?

Het niet bestaan van je prive-jet is net zolang een feit tot je het tegendeel kan aantonen. Lijkt me niet zo moeilijk in dit specifieke geval.

Daviddavid
16-02-04, 12:31
Geplaatst door Marsipulami
Bedankt voor je constructieve bijdrage aan dit gesprek. Een fijne namiddag nog. :boer:


Graag gedaan, hoor jongen. En jij ook een héle fijne namiddag!

Daviddavid: altijd tot uw dienst!





En tóch heb ik gelijk. :ego:

Marsipulami
16-02-04, 12:34
Geplaatst door Tomas
Het niet bestaan van je prive-jet is net zolang een feit tot je het tegendeel kan aantonen. Lijkt me niet zo moeilijk in dit specifieke geval.

Mag ik in die zin ook het woordje 'niet' weglaten ? Is die zin minder logisch gedacht dan die van jou ?

Het bestaan van je prive-jet is net zolang een feit tot je het tegendeel kan aantonen.

Tomas
16-02-04, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Mag ik in die zin ook het woordje 'niet' weglaten ? Is die zin minder logisch gedacht dan die van jou ?

Het bestaan van je prive-jet is net zolang een feit tot je het tegendeel kan aantonen.

Dat ligt er maar aan hoeveel waarde je aan feiten hecht. De engelsen zeggen dan wel eens put your money where youre mouth is. In dit geval wil ik dus van jou weten welke van deze twee mogelijkheden je de belastingdienst als feit wil laten definieren.

Marsipulami
16-02-04, 12:50
Geplaatst door Tomas
Dat ligt er maar aan hoeveel waarde je aan feiten hecht. De engelsen zeggen dan wel eens put your money where youre mouth is. In dit geval wil ik dus van jou weten welke van deze twee mogelijkheden je de belastingdienst als feit wil laten definieren.

Het wordt te moeilijk voor een Belg. Ik ga ondertussen maar eens boodschappen doen met mijn privé-jet, moet nog een brood en beleg gaan halen. ;)

Daviddavid
16-02-04, 12:53
Geplaatst door Marsipulami
Het wordt te moeilijk voor een Belg. Ik ga ondertussen maar eens boodschappen doen met mijn privé-jet, moet nog een brood en beleg gaan halen. ;)


Dat zeg je altijd als de bijdragen de constructief voor je worden. Lekker constructief ben jij, zeg.

freya
16-02-04, 12:57
Geplaatst door Tomas
Dat ligt er maar aan hoeveel waarde je aan feiten hecht. De engelsen zeggen dan wel eens put your money where youre mouth is. In dit geval wil ik dus van jou weten welke van deze twee mogelijkheden je de belastingdienst als feit wil laten definieren.

:hihi: :haha:

Tomas
21-02-04, 23:03
Je loopt het risico als je het woord God betekenis geeft of definieert dat iemand een methode kan verzinnen om het bestaan daarvan al dan niet aan te tonen.

Blade20
21-02-04, 23:05
Ik zie dat er wat probleempjes schijnen te zijn met Humanisme en Atheisme.

Even een beknopte uitleg; Humansime is een brede tak. Als je Christen of Moslim bent kun je ook Humanist zijn. Humanisme houdt in het kort in dat in je leven de mensheid centraal staat en je geloof op de tweede plaats komt. Veel mensen zijn Humanist zonder het te weten. Heb je dus wel een geloof maar bezoek je het heilige huis van je keuze alleen als het echt moet, dan ben je waarschijnlijk een Humanist. In het humanisme zitten heel veel subcategorieen.

Het Atheisme is van die subcategorieen. Het Atheisme (geen god vrij vertaald) heeft op zich ook weer veel subcategorieen.
Zo zijn er veel Atheisten die wel geloven in een hogere macht, maar dat het niet persé een bewuste entiteit hoeft te zijn, ook geloven ze vaak in de ziel van een mens. (tot die categorie hoor ik ook)
Wat er na de dood komt hangt er vanaf. Sommige Atheisten geloven dat er niets na de dood komt, andere denken dat er een soort spectrale wereld is, een soort geestescopie van deze wereld. Er is daar dus geen hemel of hel, maar gewoon een spirituele wereld. Weer andere geloven in wedergeboorte. En zo zijn er talloze categorien.

Tomas
21-02-04, 23:07
Geplaatst door Blade20
Ik zie dat er wat probleempjes schijnen te zijn met Humanisme en Atheisme.

Even een beknopte uitleg; Humansime is een brede tak. Als je Christen of Moslim bent kun je ook Humanist zijn. Humanisme houdt in het kort in dat in je leven de mensheid centraal staat en je geloof op de tweede plaats komt. Veel mensen zijn Humanist zonder het te weten. Heb je dus wel een geloof maar bezoek je het heilige huis van je keuze alleen als het echt moet, dan ben je waarschijnlijk een Humanist. In het humanisme zitten heel veel subcategorieen.

Het Atheisme is van die subcategorieen. Het Atheisme (geen god vrij vertaald) heeft op zich ook weer veel subcategorieen.
Zo zijn er veel Atheisten die wel geloven in een hogere macht, maar dat het niet persé een bewuste entiteit hoeft te zijn, ook geloven ze vaak in de ziel van een mens. (tot die categorie hoor ik ook)
Wat er na de dood komt hangt er vanaf. Sommige Atheisten geloven dat er niets na de dood komt, andere denken dat er een soort spectrale wereld is, een soort geestescopie van deze wereld. Er is daar dus geen hemel of hel, maar gewoon een spirituele wereld. Weer andere geloven in wedergeboorte. En zo zijn er talloze categorien.

Jij bent zo wijs! :argwaan:

Blade20
21-02-04, 23:09
Geplaatst door Tomas
Jij bent zo wijs! :argwaan:

Zie anders de links die ik altijd onderaan mijn ondertitel heb verborgen.

Blade20
21-02-04, 23:10
damm, het gaat niet. :(

Tomas
21-02-04, 23:11
Geplaatst door Blade20
Zie anders de links die ik altijd onderaan mijn ondertitel heb verborgen.

Je bedoelt onder die onwijs wijze regels van je?

Nou dan moet ik je teleurstellen: Iedereen kan ze zien. :moe:

Blade20
21-02-04, 23:12
Geplaatst door Tomas
Je bedoelt onder die onwijs wijze regels van je?

Nou dan moet ik je teleurstellen: Iedereen kan ze zien. :moe:

Ah, heck en ik nog wel denken dat alleen ik ze kon zien. :hihi:

~Panthera~
21-02-04, 23:16
Geplaatst door Blade20
Ah, heck en ik nog wel denken dat alleen ik ze kon zien. :hihi:
------------

Wat voor muziekje heb je onder gezet ??? :wow:

Tomas
21-02-04, 23:16
Geplaatst door Blade20
Ah, heck en ik nog wel denken dat alleen ik ze kon zien. :hihi:

Goeie.... :moe:

Ik ga ook slapen.

Blade20
21-02-04, 23:17
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Wat voor en muziekje heb je onder gezet ??? :wow:

stevie ray vaughn - life by the drop :hihi:

~Panthera~
21-02-04, 23:18
Geplaatst door Blade20
stevie ray vaughn - life by the drop :hihi:
------------

Nou kijk, die hoor je wel alleen. :hihi:

Blade20
21-02-04, 23:22
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Nou kijk, die hoor je wel alleen. :hihi:

Ach, met wat blues van tijd op tijd is het lekker genieten hier achter mijn pc. Natuurlijk afwisselend met rustige muziek zoals Klassiek, Trance, Metal, Goth en Rock.

Marsipulami
21-02-04, 23:43
Geplaatst door Blade20
Ik zie dat er wat probleempjes schijnen te zijn met Humanisme en Atheisme.

Even een beknopte uitleg; Humansime is een brede tak. Als je Christen of Moslim bent kun je ook Humanist zijn. Humanisme houdt in het kort in dat in je leven de mensheid centraal staat en je geloof op de tweede plaats komt. Veel mensen zijn Humanist zonder het te weten. Heb je dus wel een geloof maar bezoek je het heilige huis van je keuze alleen als het echt moet, dan ben je waarschijnlijk een Humanist. In het humanisme zitten heel veel subcategorieen.

Het Atheisme is van die subcategorieen. Het Atheisme (geen god vrij vertaald) heeft op zich ook weer veel subcategorieen.
Zo zijn er veel Atheisten die wel geloven in een hogere macht, maar dat het niet persé een bewuste entiteit hoeft te zijn, ook geloven ze vaak in de ziel van een mens. (tot die categorie hoor ik ook)
Wat er na de dood komt hangt er vanaf. Sommige Atheisten geloven dat er niets na de dood komt, andere denken dat er een soort spectrale wereld is, een soort geestescopie van deze wereld. Er is daar dus geen hemel of hel, maar gewoon een spirituele wereld. Weer andere geloven in wedergeboorte. En zo zijn er talloze categorien.

Hier kan ik het ongeveer wel mee eens zijn. Alleen deze zin zou ik willen becommentariëren nl. "Humanisme houdt in het kort in dat in je leven de mensheid centraal staat en je geloof op de tweede plaats komt."

Je speelt hier mens en God tegen elkaar uit. Alsof ze het centraal stellen van God en het centraal stellen van de mens per definitie in strijd zou zijn met elkaar. Ik ben eerder geneigd te denken dat de droom van de mens en de droom van God niet in strijd zijn met elkaar. Of dat wat gelovigen nastreven per definitie humanistisch is en dat wat humanisten nastreven per definitie compatibel is met "the core of the religious message'. Waar komt die onderlinge strijd dan vandaan tussen gelovigen en humanisten ? Net zoals het aan peuters soms wel moeilijk is om uit te leggen dat het gevaarlijk is om te voetballen naast een drukke autoweg, zo is het aan de mens soms moeilijk uit te leggen waarom een Gods' boodschap soms botst met het menselijk inzicht. Geloof heeft te maken met de beperktheid van het menselijk begripsvermogen in combinatie met het goddelijk vertrouwen dat er een Toekomst is voro de mensenfamilie.

Blade20
22-02-04, 09:55
Geplaatst door Marsipulami
Hier kan ik het ongeveer wel mee eens zijn. Alleen deze zin zou ik willen becommentariëren nl. "Humanisme houdt in het kort in dat in je leven de mensheid centraal staat en je geloof op de tweede plaats komt."

Je speelt hier mens en God tegen elkaar uit. Alsof ze het centraal stellen van God en het centraal stellen van de mens per definitie in strijd zou zijn met elkaar. Ik ben eerder geneigd te denken dat de droom van de mens en de droom van God niet in strijd zijn met elkaar. Of dat wat gelovigen nastreven per definitie humanistisch is en dat wat humanisten nastreven per definitie compatibel is met "the core of the religious message'. Waar komt die onderlinge strijd dan vandaan tussen gelovigen en humanisten ? Net zoals het aan peuters soms wel moeilijk is om uit te leggen dat het gevaarlijk is om te voetballen naast een drukke autoweg, zo is het aan de mens soms moeilijk uit te leggen waarom een Gods' boodschap soms botst met het menselijk inzicht. Geloof heeft te maken met de beperktheid van het menselijk begripsvermogen in combinatie met het goddelijk vertrouwen dat er een Toekomst is voro de mensenfamilie.

Ja, goed, daar kan ik mij wel in vinden.