PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruim 4000 Amerikaanse priesters beschuldigd van misbruik



Marsipulami
17-02-04, 00:20
Ruim 4000 Amerikaanse priesters beschuldigd van misbruik
--------------------------------------------------------------------------------

Beschuldigingen tegen een aantal priesters brachten diverse misbruikschandalen aan het licht


Geplaatst op 16/2 '04 om 20:12u door Anton ten Klooster

NEW YORK (CNN/RKnieuws.net) - Meer dan 4000 priesters uit de periode 1950 tot 2002 worden beschuldigd van seksueel misbruik. Dat blijkt uit een concept-rapport van de Bisschoppenconferentie van de Verenigde Staten. Het totaal aantal beschuldigingen overstijgt de 11 000.

Het rapport komt op 27 februari uit. De beschuldigde priesters vormen 4 procent van de priesters die werkzaam waren in de 52 jaar die onderzocht werden. De getallen komen uit een landelijk onderzoek van kerkelijke documenten. CNN kreeg een concept van het rapport in handen, dat mogelijk nog op punten veranderd wordt voor het uitgegeven wordt.

Beschuldigingen

De helft van de beschuldigde priesters is één keer beschuldigd. Een kwart heeft twee of drie beschuldigingen tegen zich. Vier tot negen beschuldigingen waren er tegen 13 procent. De overige drie procent werd beschuldigd van 10 of meer gevallen van misbruik.

In totaal kon men 6700 beschuldigingen hard maken. Bij duizend kon dat niet. De overige 3300 gevallen werden niet behandeld omdat de betrokken priesters niet meer in leven waren.

De slachtoffers waren voor het grootste deel, driekwart, tussen de 11 en 17 jaar oud ten tijde van het misbruik. Zo´n 16% was tussen de 8 en 10 jaar, en 6% was jonger.

Factoren

Het rapport noemt ook een aantal redenen voor de problemen van misbruik en de nasleep ervan. Zo schatte men de situatie destijds niet goed in, was men teveel gericht op het voorkomen van schandalen, gebruikte men ongeschikte behandelingscentra, was men teveel gericht op vergeving en had men te weinig oog voor aansprakelijkheid.

"Lage getallen"

Het hoofd van het "Survivors Network of Those Abused by Priests" vindt dat de getallen aan de lage kant zijn. "Bisschopppen hebben jaren geprobeerd dit te verbergen, dus er is geen reden om aan te nemen dat ze hun beleid plotseling zouden veranderen. Het enige voorzichtige wat je kan doen is aannemen dat dit niet de hele waarheid is. Dit is een onderzoek, geen verslag of diepgravende naspeuring."

De Amerikaanse bisschoppenconferentie wil nog niet
reageren op de uitgelekte gegevens.

Si_Y
17-02-04, 07:28
Is dit nou een Amerikaans fenomeen, in Europa hoor ik zelden over priesters die misbruiken

Simon
17-02-04, 08:53
Geplaatst door Si_Y
Is dit nou een Amerikaans fenomeen, in Europa hoor ik zelden over priesters die misbruiken

Nou .... dat zou ik niet zeggen. Ik heb zelf op een middelbare school gezeten waaraan verbonden een seminarie en internaat en ken er genoeg die nog met wrokgevoelens rondlopen jegens de katholieke zorg voor de jongens.

Maslov
17-02-04, 14:06
Volgens mij wordt dit het failliet van het verplichte celibaat binnen de RK kerk.
Zou trouwens een ook echt failliet van de RK kerk in de VS kunnen betekenen. Een volstrekt novum.

Maslov
17-02-04, 14:08
In het verleden zijn dat soort zaken in Nederland allang aan de orde geweest. Maar er zullen beslist ook hier nog wel nieuwe gevallen opduiken. Al zullen dat er niet veel zijn, daar hier haast geen priesters met praktisch celibaat zijn :-)