PDA

Bekijk Volledige Versie : Sluier is Jodenster



Juwayriah
17-02-04, 10:31
Interview / Sluier = jodenster

Chahdortt Djavann, de uit Iran naar Parijs gevluchte schrijfster, staat vierkant achter het sluierverbod op Franse openbare scholen. Haar pamflet 'Weg met de sluier!' speelde een belangrijke rol in het nationale debat. Eind vorige week was ze in ons land. ,,Het wordt hoog tijd dat ook Nederland ontwaakt.''



Chahdortt Djavann heeft geen last van een minderwaardigheidscomplex. Op de vraag of het door haar geschreven pamflet 'Bas les voiles!' (weg met de sluier) een rol heeft gespeeld bij het recente besluit van het parlement in Parijs om, in eerste lezing, de moslimsluier uit het Franse openbare onderwijs te bannen, antwoordt ze zonder aarzelen: ,,Een erg belangrijke zelfs!'' Om nadere uitleg gevraagd: ,,Veel politici zijn door mijn boekje anders gaan denken over de sluier. Ze begrijpen nu hoe noodzakelijk het is hem zoveel mogelijk uit het publieke domein te verbannen. Hopelijk gaan meer Europese regeringen het voorbeeld van Frankrijk volgen.''

Djavann -klein, slank, scherp gezicht, felle ogen- praat zoals ze schrijft: direct, heftig en weinig ruimte latend voor nuanceringen. Onderbrekingen worden niet geduld. In haar striemend pamflet tegen de sluier-het begrip 'hoofddoek' is haar te beperkt-komen zinnen voor als: 'Tegen het handjevol islamitische vrouwen (...) dat behoorlijk werk heeft en ervoor gekózen heeft de sluier te dragen, zou ik willen zeggen dat perversiteit bestaat: er zijn naar verluidt prostituées die hun lichaam verkopen zonder dat dit echt noodzakelijk is, louter voor hun plezier'. En: 'Als ze (moslimmannen) zo dol zijn op sluiers, laten ze die dan zelf dragen!'

Geen wonder dat islamitische fundo's deze Franse variant van Ayaan Hirsi Ali geen warm hart toedragen. Dat is wederzijds. Volgens Chahdortt Djavann moeten de Europese landen iedere islamist zonder pardon aan de poort zetten.

Deze harde, compromisloze opstelling heeft alles te maken met persoonlijke ervaringen in haar vaderland Iran. Ze was tien toen ayatollah Khomeiny daar aan de macht kwam en de islamitische republiek instelde. Vanaf haar dertiende moest Djavann, afkomstig uit een a-religieuze familie, gesluierd rondlopen. ,,Ik was een wandelende gevangenis.'' Tien jaar later vluchtte ze via Turkije naar Frankrijk. Daar studeerde ze antropologie en werd schrijfster. Haar vertoog tegen de sluier maakte haar tot een internationaal bekende figuur. Eind vorige week was ze in ons land om de Nederlandse vertaling van haar boekje te promoten.

Bent u tevreden over de Franse antisluierwet?

,,Het is een belangrijk signaal richting islamisten, maar men had wat mij betreft nog veel verder mogen gaan. Elk westers land kent strenge wetten tegen kindermishandeling. Minderjarige meisjes verplichten een sluier te dragen -of dat nu de hoofddoek, de gezicht en handen bedekkende hijaab of de, het hele lichaam verhullende, nikaab betreft- is net zo goed kindermishandeling. De sluier maakt vrouwen vanaf hun jeugdjaren duidelijk dat ze ondergeschikt zijn aan de man. Daarom had in Frankrijk de sluier totaal verboden moeten worden.''

U stelt het dragen van een hoofddoek gelijk aan het geheel of gedeeltelijk wegsnijden van de clitoris bij jonge meisjes. Wat is de overeenkomst?

,,Het feit dat het in beide gevallen gaat om een vorm van verminking van de vrouwelijke identiteit. Het verplicht dragen van de sluier brandmerkt het lichaam van meisjes evenzeer als clitoridectomie, met alle fysieke, morele, psychische en sociale gevolgen van dien. In het laatste geval wordt hun de mogelijkheid van seksueel genot ontnomen, in het eerste krijgen ze een schuldcomplex aangepraat: elke geile blik van een willekeurige man is hun schuld; hadden ze zich maar zediger moeten gedragen.''

Wat wilt u met uw boekje duidelijk maken?

,,Onder meer dat we niet moeten geloven wat de islamisten ons voorspiegelen: dat de sluier een religieus symbool is. In werkelijkheid misbruiken ze deze mythe als politiek drukmiddel om de democratische waarden in het Westen uit te hollen en de moslimgemeenschap hier met hun barbaarse ideeën te injecteren. Vergeet niet, achter iedere gesluierde moslima staat een man met een baard. Dat hebben in Parijs beide betogingen tegen het sluierverbod bewezen.''

Als het geen religieus symbool is, hoe komt het dan dat de hoofddoek in het openbaar onderwijs in Frankrijk op religieuze gronden wordt verboden, waardoor men ook dragers van kruisjes en keppeltjes treft?

,,Dat moet u niet aan mij vragen. Ik ben de Franse regering niet. Ik ben een schrijfster en blijf volhouden dat de sluier geen religieus symbool is, hoogstens een uiting van religieus fanatisme en obscurantisme. Een groot deel van de moslims in het Westen staat zelfs onverschillig tegenover de islam.''

Wat geeft u eigenlijk het recht om voor moslimvrouwen te bepalen dat de sluier geen religieus symbool is? Als zij dat zo ervaren is dat toch hun goed recht?

,,Ik ben bepaald niet de enige die dat zegt. Er zijn veel mannen en vrouwen met een islamitische achtergrond -zelfs diep gelovigen- die hetzelfde beweren. Zij constateren met mij dat in de Koran nergens staat dat vrouwen een sluier moeten dragen. Nergens!''

Is het niet wat al te gemakkelijk om, zoals u doet, van iedere moslimvrouw die een hoofddoek draagt te zeggen dat ze dit onder mannelijk druk doet?

,,In Frankrijk is door journalisten en onderzoekers duidelijk aangetoond dat het merendeel van de jonge moslimvrouwen een sluier draagt omdat hun vader, broer of echtgenoot dat van hen eist. En wee het meisje dat daar tegenin gaat.''

Uit onderzoek onder Nederlandse moslimmeiden blijkt dat de motieven heel divers zijn. De ene draagt een sluier als symbool van de eigen cultuur, de andere uit geloofsoverwegingen, weer een ander om zich af te zetten tegen de autochtone omgeving die moslims slecht accepteert. En dan zijn er ook nog moslima's die het dragen van een hoofddoek zien als middel tot emancipatie, of om zich te beschermen tegen de wellustige blikken van mannen.

,,Het feit dat ieder van die vrouwen een ander motief opgeeft bewijst dat het dragen van de sluier niet algemeen als religieuze verplichting wordt gezien. Wat het culturele argument betreft; als vrouw ontleen je je culturele identiteit niet aan een lap stof, maar aan de wisselwerking met anderen. De sluier is juist een teken van uitsluiting. Daarmee vergroot hij ook de kloof tussen moslims en niet-moslims.''

,,Als moslimmeiden in Nederland beweren dat het dragen van de sluier hen heeft geholpen bij hun emancipatie dan zeg ik: 'jullie zijn niet geëmancipeerd dankzij het dragen van de sluier, maar door het feit dat jullie een westerse opvoeding hebben genoten in een land waar de rechten van de mens worden gerespecteerd'. Hadden die meiden in Iran, Afghanistan, Iran of het platteland van Pakistan geleefd dan was die sluier juist een middel geweest om ze elke vorm van emancipatie te ontzeggen.''

,,In islamitische staten, zo luidt de verklaring, dient de sluier om mannen te beschermen tegen de erotische uitstraling van vrouwen. Maar in westerse landen als Frankrijk is dat de meest onkuise actie die moslimvrouwen kunnen ondernemen. Want juist een gesluierde vrouw trekt de aandacht van mannen. Haar lichaam wordt er door gereduceerd tot een object van zondig verlangen. Trouwens, in moslimlanden beschermt de sluier vrouwen al evenmin tegen ongewenste intimiteiten en allerlei vormen van seksueel geweld. Dat bewijst de praktijk van alledag.''

Loop je met een verbod op het dragen van hoofddoekjes op scholen niet het risico dat van de weeromstuit het dragen van hoofddoekjes elders alleen maar toeneemt en dat je de fundamentalisten in de kaart speelt?

,,U vergist zich. In Frankrijk is het aantal moslimvrouwen dat een sluier draagt juist verminderd. De eerste betoging tegen het sluierverbod bracht tussen de vijf- en tienduizend vrouwen op de been, de tweede amper duizend. Meiden die de sluier als provocatie droegen, doen dat nu veel minder. Veel ouders die eerst hun kinderen gesluierd naar school stuurden, zien daar eveneens van af. En er zijn inmiddels enkele honderden allochtone groepen tegen de sluier ontstaan: Algerijnse, Marokkaanse, Tunesische, Turkse. Dat zegt veel.''

U vergelijkt moslima's die eigener beweging en zonder druk van de familie een hoofddoek dragen, met de vroegere kapo's in de nazi-concentratiekampen. Dat kunt u toch niet serieus menen?

,,De sluier is de jodenster van de moslimvrouw, zichtbaar teken van haar status als Untermensch. In de Tweede Wereldoorlog was de gele ster een signaal dat elk geweld tegen Joden was toegestaan. In feite heeft de sluier in islamitische landen dezelfde functie. Voor islamisten is de vrouw een kleine Jodin die men naar believen kan onderdrukken, mishandelen en zelfs stenigen. Het liefst zouden de islamisten alle vrouwen hetzelfde lot laten ondergaan als de Joden onder het nazisme. Maar ja, je hebt ze nou eenmaal nodig om je eten te bereiden, je seksuele lusten op bot te vieren, om mannelijke kinderen te krijgen. Vrouwen die zeggen dat ze aan de sluier hun vrijheid danken, verlenen hand- en spandiensten voor hun onderdrukkers. Net als de kapo's (kampoudsten) in Dachau of Ravensbrück. Ik vind mijn vergelijking met het nazisme daarom helemaal niet overdreven.''

,,Dat diezelfde islamisten de wereld willen zuiveren van alle Joden bewijst eens te meer dat antifeminisme en antisemitisme twee kanten van dezelfde medaille zijn. Als een fundamentalist een Jood een hand geeft wast hij zich daarna: dat doet hij ook na lijfelijk contact met een vrouw. Beide zijn in islamistische ogen onreine, minderwaardige wezens.''

Bij het afscheid zegt ze: ,,Het wordt hoog tijd dat ook Nederland ontwaakt.''


© Trouw

Joesoef
17-02-04, 10:35
Leuk voor die Fransen dat ze ook een Hirch Ali hebben.

Mocroboy
17-02-04, 10:36
:duim:

Juwayriah
17-02-04, 10:39
,,Het feit dat het in beide gevallen gaat om een vorm van verminking van de vrouwelijke identiteit. Het verplicht dragen van de sluier brandmerkt het lichaam van meisjes evenzeer als clitoridectomie, met alle fysieke, morele, psychische en sociale gevolgen van dien. ''


Verminking van de vrouwelijke identiteit?!
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een hijaab de vrouwelijke identiteit tekort doet?

FRONS
17-02-04, 10:49
Geplaatst door Juwayriah
Interview / Sluier = jodenster




© Trouw


Nog nooit gedacht dat de joden destijds vrijwillig een jodenster wilden dragen.

Maslov
17-02-04, 10:51
Als meerdere vrouwen dat als verminking ervaren, dan is dat voor die vrouwen waarheid.

Ik kan mij als man goed voorstellen dat er veel vrouwen zijn, die graag laten zien dat ze zichzelf een mooie vrouw vinden. En in een soepjurk, dito jas plus een hoofddoek of sluier verberg je als vrouw die vrouwelijkheid.
Een man met mooi haar wil dat graag weten. Daar veel mannen kaal worden, ervaren velen dat als zeer frustrerend.
Vrouwen hebben daar over het algemeen geen last van, en kunnen hun vaak mooie haar hun hele leven blijven dragen en showen zoals mannen dat niet kunnen.

Ik geef deze vrouw natuurlijk groot gelijk.
Vaak is het weer in Nederland dusdanig dat een capuchon geen overbodige luxe is, maar elke keer ben ik blij dat ik na een bui dat rotding kan afdoen.
De vrouwen in "het geluk" van Nederland afgelopen zaterdag, gaven ook aan dat ze het liefst zonder zouden lopen, maar omdat 'men' binnen de islam vindt dat het wel zo hoort, dragen ze die doek.

Kortom ik hoop voor de vele vrouwen die de doek ervaren als hinderlijk, en onzinnig dat er een islam ontstaat in het westen, die ook zonder kan.

jaja
17-02-04, 11:02
Geplaatst door Juwayriah
Verminking van de vrouwelijke identiteit?!
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een hijaab de vrouwelijke identiteit tekort doet? wat ze bedoelt - en ook vertelt in het artikel - is dat het dragen van de sluier de vrouw aanpraat dat ze, of beter gezegd haar lichaam, slecht is. Een vrouwelichaam mag niet door een man gezien worden. Het is iets wat verborgen moet worden. Het is dus een psychische verminking. Het is net als wanneer je continu tegen een kind zegt dat het niet goed (genoeg) is ... heeft ook gevolgen voor de psyche.
Zoals bij vrouwenbesnijdenis de sexualiteit van de vrouw fysiek wordt aangevallen, beschadigd, wordt door de opdracht je "onzichtbaar" te maken, de vrouw tot een non-entiteit gemaakt.
De fout ligt eigenlijk bij de man - hij kan zichzelf niet onder controle houden - maar de gevolgen zijn er alleen voor de vrouw. Een deel van haar persoonlijkheid, haar uiterlijk, moet ze verbergen. Zij draagt de straf voor het vergrijp van de man ... als iemand anders straf krijgt voor een vergrijp van een ander heeft dat meestal tot gevolg dat men psychisch zichzelf gaat aanpraten dat men iets fout gedaan heeft.

NB: waar ze eigenlijk tegen ageert is dus de motivatie die in Koran en Hadith gegeven wordt voor de sluier. Zoals al eerder gezegd, er zijn ook redelijk wat islamitische meisjes / vrouwen, die weliswaar een hoofddoek dragen, maar met hun uiterlijk helemaal geen problemen hebben, en ook niet om dat uiterllijk te tonen, ook buitenshuis. In hoeverre deze vrouwen die "verminking" ondergaan is de vraag.

jaja
17-02-04, 11:07
Geplaatst door FRONS
Nog nooit gedacht dat de joden destijds vrijwillig een jodenster wilden dragen. was een ongelukkige vergelijking van haar, maar waar zij op doelt is dat de hoofddoek van oudsher de vrouw is opgelegd. Het is geen vrije keuze, maar de religie (de mannen in de religie: bijv. Mohammed) heeft bepaald dat de vrouw die moet dragen. En vooral de motivatie voor dat gebod is negatief over de vrouw. Zij doet niets fout, maar zij draagt de straf, het "merkteken".

Overigens zou zij wellicht het vrijwillig dragen van de hoofddoek, juist het rebellerend tegen de maatschappij dragen van een hoofddoek vergelijken met hoe soms joden tijdens demonstraties ook zelf een jodenster opdoen, juist om de demonstratie kracht bij te zetten.

Juwayriah
17-02-04, 11:15
Geplaatst door jaja
wat ze bedoelt - en ook vertelt in het artikel - is dat het dragen van de sluier de vrouw aanpraat dat ze, of beter gezegd haar lichaam, slecht is. Een vrouwelichaam mag niet door een man gezien worden. Het is iets wat verborgen moet worden. Het is dus een psychische verminking. Het is net als wanneer je continu tegen een kind zegt dat het niet goed (genoeg) is ... heeft ook gevolgen voor de psyche.
.


OK, dus een hijabdragende Moslima heeft nu ineens een minderwaardigheidscomplex?!

Ik denk dat jij maar eens moet gaan praten met een aantal van die "verminkte" vrouwen...kom me dan weer vertellen dat ze zich minderwaardig voelen!

Maslov
17-02-04, 12:05
OK, dus een hijabdragende Moslima heeft nu ineens een minderwaardigheidscomplex?!

Ik denk niet nu ineens. Alleen nooit eerder hebben vrouwen binnen de islam zo openlijk over hun afkeer van die doek durven uiten.

jaja
17-02-04, 12:55
Geplaatst door Juwayriah
OK, dus een hijabdragende Moslima heeft nu ineens een minderwaardigheidscomplex?!

Ik denk dat jij maar eens moet gaan praten met een aantal van die "verminkte" vrouwen...kom me dan weer vertellen dat ze zich minderwaardig voelen! allereerst, jij vroeg naar een uitleg van de mening van die mevrouw uit het artikel. Dit lijkt mij de achtergrond van haar opmerkingen. Daarmee is het niet mijn mening. (Hoewel ik op onderdelen wel met haar mee kan. Voor mij is alleen de conclusie dat er algeheel hoofddoekverbod moet komen niet noodzakelijk. Dat de opgelegde hoofddoek schade kan berokkenen, dat staat voor mij wel vast. Als er echt sprake is van een vrije bewuste keuze, dan is het verhaal heel anders.)

Ik geloof ik (/ weet ik :)) gelijk dat een deel van de vrouwen met hoofddoek absoluut geen minderwaardigheidscomplex hebben. Echter, als een deel dat niet heeft betekent dat niet dat niemand dat heeft. De argumentatie dat de redenatie achter de invoering van de sluier kan leiden tot een minderwaardigheidscomplex is voor psychologen algemeen acceptabel. Als je iemand een verplichting oplegt zonder dat hij verantwoordelijk is voor het vergrijp, terwijl anderzijds wel aangeeft dat er sprake is van een vergrijp, dan komt een minderwaardigheidscomplex vrij vaak voor.
(In de context van de striktere calvinisten is het op een andere manier ook zichtbaar geworden bij vrouwen. Ook daar werd de vrouw volgens vergelijkbare redenering uitgezonderd / afgezonderd en de psychische gevolgen voor een deel van die vrouwen zijn duidelijk bedocumenteerd.)
Overigens is de hoofddoek dan meestal wel een element van een groter complex van sociale druk op vrouwen om hun afzondering (en minderwaardigheid) in de gemeenschap te staven.
Ik geloof niet dat één moslim het aandurft om te beweren dat elke vrouw in de islamitische gemeenschap gelijkwaardig behandeld wordt. Te ontkennen dat dat psychische gevolgen heeft, lijkt me een beetje dom. (NB: IK durf in ieder geval niet te beweren dat alle vrouwen in de christelijke gemeenschap gelijkwaardig worden, noch dat dat geen psychische gevolgen heeft ...)

862959
17-02-04, 15:48
behoorlijk eenzijdig....

ik denk dat ze een grote beurt nodig heeft.... verandert ze meteen van gedachten :)

te gruwelijk om op te reageren

862959
17-02-04, 15:50
trouwens ze heeft wel een typische naam:

Chador

:nijn:

Maslov
17-02-04, 15:55
Wat een verrotte macho opmerking (beurt geven):-(

Chaya2
17-02-04, 16:08
Geplaatst door Maslov
Wat een verrotte macho opmerking (beurt geven):-(

Dank je, Maslov, voor het tonen van wat beschaving van mans zijde. En je bent niet eens een moslim! :wijs:

Maslov
17-02-04, 16:16
Chaya, zulke mannen zijn echt niet te pruimen.

Ze komen overal voor die mannen, ze moeten eens flink in de ballen geknepen worden :-)

Mark
17-02-04, 16:19
Hmmm inhoudelijk zie ik nog niet veel verweer hier tegen de opmerkingen van deze dame...

lennart
17-02-04, 16:48
Geplaatst door Mark
Hmmm inhoudelijk zie ik nog niet veel verweer hier tegen de opmerkingen van deze dame...

Maroc.NL is te traag denk ik.

ps. De argumenten die deze dame aanvoert kunnen ook uitstekend worden gebruikt om geen belastingen te betalen. Immers wanneer je belasting betaald bevestig je je inferieuriteit ten opzichte van de regering en de samenleving. Belastingen betalen is hetzelfde als het dragen van een Jodenster. :mad:

Maslov
17-02-04, 18:35
Belastingen betalen is hetzelfde als het dragen van een Jodenster.

Ja hoor Lennart, wel iets te simpel voor iemand van jouw statuur hier hoor :-)

lennart
17-02-04, 19:26
Geplaatst door Maslov
Ja hoor Lennart, wel iets te simpel voor iemand van jouw statuur hier hoor :-)

En wee degene die geen belasting betaald.

(ik quote alleen maar uit het begin artikel hoor)

sjo
17-02-04, 23:05
Geplaatst door lennart
En wee degene die geen belasting betaald.

(ik quote alleen maar uit het begin artikel hoor)

Nou, stop daar maar weer mee dan. Het is niet geslaagd.

groeten
sjo

mika
17-02-04, 23:46
Geplaatst door Juwayriah
Verminking van de vrouwelijke identiteit?!
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een hijaab de vrouwelijke identiteit tekort doet?

Lees bijv. de geschriften van Kemal Ataturk, extreem wijze man in dit opzicht.
Of in deze tijd de artikelen van Naema Tahir, Pakistaans/Nederlandse Juriste (25-01-04 nrc).
Je zou het ook kunnen vragen aan de meisjes nu en straks die door het dragen van een hoofddoek of anderzins daardoor gehinderd worden in hun opleiding en carriere.

Mika

salmy
18-02-04, 11:23
Beste Mensen,
Ik als moslim ontken niet dat soms een vrouw een hoofddoek draagt door druk van haar man of de omgeving.
Maar kan iemand mij uitleggen wat voor schade hier mee berokkent naar degene die uit vrijwillig basis een hoofddoek dragen. Op het moment dat je de hoofddoek gaat verbieden tref de grote deel van vrouwen die vrij willig hun hoofddoek dragen. Het gevolg is dat je generatie vrouwen krijt die niet hebben kunnen studeren omdat men vond dat de hoofddoek maar er af moet. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is van het verbieden van het hoofddoek op scholen. Op deze manier sluit je een groot groep meisjes/vrouwen die een hoofddoek juist een teken zien voor eigen identiteit en daar door weten we dat je beter kunt integreren. Conclusie Hoofddoek is niet per definitie een vorm van onderdrukking, dat is wat de westers media van heeft gemaakt. Ik zie dit meer als een aanval op de islam die men tegenwoordig en zender sinds 11 September en Pim Fortuin als een bedreiging ziet. Mensen laten we kijken wat de vrouwen zelf belangrijk vinden, dan maar steeds over hun te praten en te beslissen wat voor hun goed is. Dat soort uitspraken komen vaak van mensen die mishandeld zijn in hun vader land zoals Hirsh ALi. Door achterlijk Cultuur van waar ze opgegroeid zijn denken ze dat de hele islamitisch wereld allemaal het zelfde is. Kortzichtigheid op zijn hoogste niveau. zeg ik dan maar. Laten we in godsnaam kijken naar de probleem zelf dan alleen maar generaliseren.

theemuts
18-02-04, 11:31
Salmy je doet net of de hoofddoek verboden gaat worden. Als het verboden gaat worden dan is dat alleen voor docenten op openbare scholen, ambtenaren in functie, en personeel van rechtbanken.

Voor de rest blijft iedereen vrij zo'n (schaam)doekje te dragen hoor.

taouanza
18-02-04, 11:38
Geplaatst door theemuts
Salmy je doet net of de hoofddoek verboden gaat worden. Als het verboden gaat worden dan is dat alleen voor docenten op openbare scholen, ambtenaren in functie, en personeel van rechtbanken.

Voor de rest blijft iedereen vrij zo'n (schaam)doekje te dragen hoor.

Je bedoelt alle respectable beroepen die juist past bij een moslima.
Wat moet die moslima ander gaan doen?Schoonmaakster?

Juwayriah
18-02-04, 11:44
Geplaatst door theemuts

Voor de rest blijft iedereen vrij zo'n (schaam)doekje te dragen hoor.




Ach, waar zeuren we dan toch om he...:moe:

Rabi'ah.
18-02-04, 15:53
Ok mensen, nog één keer: :regie: HET VERBIEDEN VAN DE HOOFDDOEK IS EVEN ONDEMOCRATISCH EN ONDERDRUKKEND ALS HET VERPLICHTSTELLEN ERVAN!!!!!!

Kennelijk wil die dame maar al te graag dat de Franse regering in de voetsporen van Khomeiny treedt, maar dan de andere kant op. :moe: :moe: :moe: :kwaad: :kwaad: :kwaad:

Groetjes,

Rabiah.

Maslov
18-02-04, 21:31
Advocaten, schilder,notarissen, vuilnisvrouwen, bankdirekteuren, cassiëre, docenten op islamitische scholen, zelfstandig retailer etc.

ZIJ zijn het ook zelf die een keus maken voor het dragen van die doek, en dat heeft van tevoren duidelijke consequenties dan.