PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland exporteert sociale woningen naar Luik



Marsipulami
18-02-04, 11:51
Nederland exporteert sociale woningen naar Luik

Nederlandse minister verbiedt, woningmaatschappij doet voort
Van onze redacteur

BRUSSEL De Maastrichtse sociale woningmaatschappij Servatius legt zich niet neer bij het verbod van de Nederlandse minister Sybille Dekker (VVD) om in Luik achtentachtig woningen te bouwen. De bouw van de koop- en huurwoningen werd twee maanden geleden gestart, en gaat verder. In de Luikse agglomeratie wonen al 1.800 Nederlanders.



DE Nederlandse woningmaatschappij liet vier jaar geleden haar oog op Luik vallen, toen bleek dat in Maastricht de bouwterreinen schaars werden, en het aantal wachtenden voor een sociale huurwoning groeide tot gemiddeld vijf jaar. ,,We willen met het project in Luik de Maastrichtse woningzoekenden tegemoet komen. Wie graag in een grote stad wil wonen, komt in Luik zeker aan zijn trekken'', zo promoot Servatius het initiatief.

De woningcoöperatie, met een portefeuille van 12.000 huurwoningen, heeft in Luik twee projecten, een in de wijk Sainte-Marguerite, een ander in de wijk Saint-Léonard, samen goed voor 122 woningen.

In augustus 2002 liet de voormalige minister van Ruimte, Wonen en Milieu Johan Remkes (VVD) weten dat het Belgische project niet kon doorgaan, een njet dat nog eens op papier werd gezet in december van hetzelfde jaar. Servatius volhardde echter en schermde met Europese wetgeving, om Den Haag op zijn ongelijk te wijzen. De aankoop van de grond ging door, de bouw ging van start.

Minister Sybille Dekker (VVD) zegt nu dat Servatius onmiddellijk de werken moet stopzetten en geeft de socialehuisvestingsmaatschappij drie maanden de tijd om de grond weer te verkopen. Wordt het bevel van de minister niet opgevolgd, dan riskeert de maatschappij een boete van 50.000 euro per week, met een maximum van 2,6 miljoen euro. Volgens de minister zijn er in Nederland voldoende mogelijkheden voor socialewoningbouw.

Servatius stopt niet, en heeft er zelfs een jarenlange procedure voor over, die desnoods beslecht mag worden voor het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. De maatschappij noemt het een te enge redenering dat de Nederlandse woningwet ophoudt bij grenspalen.

De woningen in Luik worden niet alleen aan Nederlanders aangeboden, ook Belgen kunnen zich kandidaat stellen voor de 49 huur- en 39 koopwoningen. In de wijk Sainte-Marguerite worden naast de woningen ook winkels gepland. De hoofdactiviteit van Servatius zit in Maastricht. De maatschappij noemt het een misplaatste discussie als zouden in de Nederlandse grensstad ,,verdiende centen'' over de grens worden geëxporteerd.

Het Luikse bouwproject moet zichzelf volgens de directie terugverdienen. Eventuele tekorten op de markt van de huurwoningen zullen worden goedgemaakt met de koopwoningen. Met de opbrengst van de Luikse investering wil Servatius wel andere nieuwbouwprojecten in Luik realiseren. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg steunen de plannen van Servatius aan de andere kant van de Maas wel.


18/02/2004 Guy Fransen

©Copyright De Standaard

mark61
18-02-04, 13:28
Je kop moet eigenlijk luiden: 'zionistische hollanders bouwen nederzetting op Westbank.' :hihi: Maar ja, dat mag tegenwoordig niet meer...

De burgerlijke ongehoorzaamheid is nu bestuurlijke ongehoorzaamheid geworden. Waar moet het heen met de beschaving?

Marsipulami
18-02-04, 15:13
Geplaatst door mark61
Je kop moet eigenlijk luiden: 'zionistische hollanders bouwen nederzetting op Westbank.' :hihi: Maar ja, dat mag tegenwoordig niet meer...

De burgerlijke ongehoorzaamheid is nu bestuurlijke ongehoorzaamheid geworden. Waar moet het heen met de beschaving?

Nee hoor, laat die sociale woningen daar maar bouwen. Wat nieuwe huizen die ook voor de Belgen toegankelijk zijn op kosten van de Nederlandse belastingbetaler is prima. En de Hollanders die in de Saint Margueritte wijk in Luik willen komen wonen zijn er hartelijk welkom. Saint Margueritte is het grootste sociaal kerkhof dat ik al ooit in mijn leven heb gezien. Rue saint margueritte is een heel gezellige straat waar op de benedenverdiepingen aan 70 %van de woningen de ramen zijn gebarikkadeerd met houten panelen omdat de ruiten toch niet heel te houden zijn voor de bewoners. Het is er slalommen tussen de junks en de clochards. Stapels afval van meerdere meters hoog is een normaal onderdeel van het straatbeeld. Vanaf 8.30u des morgens zitten de café's er barstensvol want dan begint de werkdag. 60 % van de beroepsbevolking zit zonder job en de overige 40 % mag niet werken omdat ze niet over een verblijfsvergunning beschikken.

mark61
18-02-04, 16:51
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor, laat die sociale woningen daar maar bouwen. Wat nieuwe huizen die ook voor de Belgen toegankelijk zijn op kosten van de Nederlandse belastingbetaler is prima. (...) Vanaf 8.30u des morgens zitten de café's er barstensvol want dan begint de werkdag. 60 % van de beroepsbevolking zit zonder job en de overige 40 % mag niet werken omdat ze niet over een verblijfsvergunning beschikken.

Ja wegens mijn fijngevoeligheid wilde ik daar niet over beginnen. Twas me al eens opgevallen dat Luik de afvalbak van België, of toch minstens Wallonië is. De stad hangt geloof ik van de vette roet van de gesloten fabrieken aan elkaar. Als die Ollanders gaan poetsen stort de hele stad nog in, kunnen ze Liège-la-neuve gaan bouwen. Twas overigens de bedoeling jullie geld uit de zak te kloppen om de gaten hier te dichten, als ik het goed begreep. :hihi:

lennart
18-02-04, 17:03
Uitstekende ontwikkeling. Ik stel ook voor om delen van Duitsland te annexeren :duim:

000NobelPrizes
18-02-04, 17:09
En ik stel voor om Trappes te gaan bezetten.


Ik probeer het dan maar hier. Of glijden we weer in no-time over op de Luikse nichtenscene.

Anwaro
18-02-04, 17:12
Geplaatst door lennart
Uitstekende ontwikkeling. Ik stel ook voor om delen van Duitsland te annexeren :duim:

Tenslotte stijgt de noordzeespiegel, ze moeten ergens land terugveroveren voor we hier natte voeten krijgen. :fpimp:

mark61
18-02-04, 17:15
Geplaatst door Anwaro
Tenslotte stijgt de noordzeespiegel, ze moeten ergens land terugveroveren voor we hier natte voeten krijgen. :fpimp:

Op naar Suriname! Wie wil dr nou in Duitsland wonen.

000NobelPrizes
18-02-04, 17:19
De spinnen in Suriname zijn te groot.
Doe mij maar Zuid Frankrijk :ego:

Marsipulami
18-02-04, 23:40
Geplaatst door mark61
Twas overigens de bedoeling jullie geld uit de zak te kloppen om de gaten hier te dichten, als ik het goed begreep. :hihi:

Ik zou toch maar effe checken of het altijd klopt dat het financieel belang van een Nederlandse sociale woningmaatschappij per definitie samenvalt met het financieel belang van de Nederlandse belastingbetaler. :fpiraat:

mark61
18-02-04, 23:49
Geplaatst door Marsipulami
Ik zou toch maar effe checken of het altijd klopt dat het financieel belang van een Nederlandse sociale woningmaatschappij per definitie samenvalt met het financieel belang van de Nederlandse belastingbetaler. :fpiraat:

Dat is in deze kleptocratie altijd lastig uit te rekenen. Iedereen denkt altijd dat hij de ander een loer heeft gedraaid, dus iedereen tevree. Ga maar na: je betaalt belasting die oa. naar huisvesting gaat, krijgt vervolgens huursubsidie, verhuurt je huis onder aan 5 illegalen. De woningbouwcorporaties sluiten deals met corrupte aannemers en gemeenteambtenaren en de premier is druk bezig met een normen- en waardenoffensief terwijl zijn ambtswoning door het kartel mbv illegale Polen wordt verbouwd. Of zoiets. Weet jij het nog? Wij in ieder geval niet. Maar goed, mn dak lekt nog niet. Bij jullie gaat het vast veel beter. Behalve dan met die chronische pyromanenclub in Gent.

Anwaro
19-02-04, 00:12
Geplaatst door mark61
Dat is in deze kleptocratie altijd lastig uit te rekenen. Iedereen denkt altijd dat hij de ander een loer heeft gedraaid, dus iedereen tevree. Ga maar na: je betaalt belasting die oa. naar huisvesting gaat, krijgt vervolgens huursubsidie, verhuurt je huis onder aan 5 illegalen. De woningbouwcorporaties sluiten deals met corrupte aannemers en gemeenteambtenaren en de premier is druk bezig met een normen- en waardenoffensief terwijl zijn ambtswoning door het kartel mbv illegale Polen wordt verbouwd. Of zoiets. Weet jij het nog? Wij in ieder geval niet. Maar goed, mn dak lekt nog niet. Bij jullie gaat het vast veel beter. Behalve dan met die chronische pyromanenclub in Gent.

Geweldig land toch? :)

mark61
19-02-04, 00:17
Geplaatst door Anwaro
Geweldig land toch? :)

Beja. Zullen we toch maar thuis blijven? Er is vast wel een vervuild stukje te vinden waar we ons kunnen uitleven.

Anwaro
19-02-04, 00:27
Geplaatst door mark61
Beja. Zullen we toch maar thuis blijven? Er is vast wel een vervuild stukje te vinden waar we ons kunnen uitleven.

Randstad? :nl:

mark61
19-02-04, 10:35
Geplaatst door Anwaro
Randstad? :nl:

Wherever :turkije: