PDA

Bekijk Volledige Versie : De zorgsector houdt een half miljard over.



Zwarte Schaap
18-02-04, 15:59
Grote toename vermogen

Zorg hield in 2002 half miljard over

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 18 FEBR. De instellingen in de zorgsector hebben samen in 2002 zo'n 500 miljoen euro overgehouden. Het eigen vermogen van de ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, thuiszorg en inrichtingen nam daardoor toe tot bijna vier miljard euro.

Dit blijkt uit de jaarlijkse enquête van het College tarieven gezondheidszorg waarvan deze week de resultaten zijn vastgesteld. Vrijwel alle sectoren in de zorg zagen hun vermogen toenemen. Alleen de ambulancediensten boekten in 2002 een negatief exploitatieresultaat. Het CTG publiceert in maart de uitgewerkte resultaten van het onderzoek.

De 102 ziekenhuisorganisaties boekten in 2002 een positief resultaat van 63 miljoen euro, zeven miljoen minder dan in 2001, zo blijkt uit de extrapolatie van de enqueteresultaten. Het bracht hun vermogen eind 2002 op zo'n 885 miljoen euro, wat overeenkomt met circa 10 procent van het budget. De acht academische ziekenhuizen zagen hun eigen vermogen groeien tot 408 miljoen euro, 16 procent van het budget. Het exploitatieresultaat was in 2002 meer dan twee keer zo hoog als in het jaar daarvoor: 59 tegen 28 miljoen euro. De zeven radiotherapeutische centra voegden in 2002 drie miljoen euro aan hun vermogen toe, waardoor dit steeg tot elf miljoen, een bedrag dat overeenkomt met 26 procent van het budget in 2002.

Van het opgebouwde eigen vermogen in de ziekenhuiswereld heeft ongeveer de helft al een bestemming, zoals het financieren van investeringen of als reservering voor onderhoud of vervanging van de inventaris.

Van de instellingen die uit de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) worden gefinancierd, zagen de verzorgingshuizen hun eigen vermogen stijgen tot ruim 810 miljoen euro, bijna honderd miljoen euro meer dan in 2001. Het vermogen van de thuiszorg kende een vrijwel even grote groei en bedraagt nu circa 350 miljoen euro. In dit bedrag is niet het bij het CTG onbekende vermogen begrepen dat de instellingen voor thuis-, ouder en kindzorg hebben overgenomen van het vroegere Kruiswerk.

De verpleeghuizen beschikten eind 2002 over een vermogen van ruim 540 miljoen euro (plus 63 miljoen euro), de psychiatrische ziekenhuizen over zo'n 320 miljoen euro (plus 23 miljoen) en de inrichtingen voor gehandicaptenzorg over ruim 560 miljoen euro (plus 100 miljoen). Bij de AWBZ-instellingen bestaat het eigen vermogen vooral uit vrij besteedbaar kapitaal.


Bron: Nrc-Handelsblad 18-02-04


Dan vraag ik me af waarom sommige bejaarden hun eigen wc-papier moeten bekostigen?

_True_Angel
18-02-04, 16:09
Geplaatst door Zwarte Schaap


Dan vraag ik me af waarom sommige bejaarden hun eigen wc-papier moeten bekostigen?

Pesterij!
:)

~Panthera~
18-02-04, 18:36
Waarom moesten de tarieven van de thuiszorg dan zonodig met 100% verhoogd worden, eikels in Den Haag ?? :terrorist:
Kan iemand die seniele zooi naar huis sturen ??

lennart
18-02-04, 18:38
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom moesten de tarieven van de thuiszorg dan zonodig met 100% verhoogd worden, eikels in Den Haag ?? :terrorist:
Kan iemand die seniele zooi naar huis sturen ??

Omdat de eikels in Den Haag bezig zijn de zorg te privatiseren.

~Panthera~
18-02-04, 19:00
Geplaatst door lennart
Omdat de eikels in Den Haag bezig zijn de zorg te privatiseren.
--------------------------

Net zo "boven tafel" als die bouwfraude zeker ? :stout:

Fijn he, die VVD'er die er al HEEEEEEEEEEEL LANG van wist, en geen klote heeft gezegdt ?? :terrorist:

lennart
18-02-04, 20:01
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------

Net zo "boven tafel" als die bouwfraude zeker ? :stout:


Ik ga maar eens een baan in het ziekenhuis management zoeken :stout:

~Panthera~
18-02-04, 20:05
Geplaatst door lennart
Ik ga maar eens een baan in het ziekenhuis management zoeken :stout:
------------------------

Lijkt me een vet plan :duim: DAAR valt nog big bucks te "verdienen".
Je moet het alleen met eerlijkheid en zo niet zo nauw nemen.
Maar das "IN" tegenwoordig, blijkbaar. :stout:

Maslov
18-02-04, 21:24
Waarom moesten de tarieven van de thuiszorg dan zonodig met 100% verhoogd worden, eikels in Den Haag ?? :
Kan iemand die seniele zooi naar huis sturen ??

Panthera je schreeuwt nu over zaken die jij niet kan inschatten.

Thuiszorg is extra-murale zorg. En de intramurale zorg hadden dat geld gespaard. En als jullie zouden weten in welk een oude gebouwen de hulpbehoevende oudere soms nog moet leven, dan praatten meerderen hier wel anders.

Iedere zorginstelling heeft een eigen buffer nodig om calamiteiten te kunnen opvangen. In deze instellingen moet alles van het door den Haag uitgekeerde budget doen. Als er iemand in een verpleeghuis en/of psychiatrisch ziekenhuis opgenomen wordt die een heel dure medicijntherapie heeft, moet dat uit het eigen buget betaald worden. Als er veel ziekte is, moeten zorgenden ingehuurd worden, de extra kosten die dit met zich meebrengt wordt ook uit het bedget betaald, evenzo onderhoud aan verstopte rioleringen.

Als je zegt dat het allemaal fout gaat, moet je eens een alternatief geven.

V.w.b. de PTT, zou het voor dat bedrijf weer remmend werken als deze belastingkwijtschelding niet toegekend zou worden, dat zou weer binnen dat bedrijf minder groei geven. En groei genereert weer arbeidsplaatsen. En dat zijn geen banen in goedkopeloonlanden daar post en telefoon en andere zaken op dat gebied in Nederland verwerkt moet worden.

~Panthera~
18-02-04, 22:32
Geplaatst door Maslov
Panthera je schreeuwt nu over zaken die jij niet kan inschatten.

Thuiszorg is extra-murale zorg. En de intramurale zorg hadden dat geld gespaard. En als jullie zouden weten in welk een oude gebouwen de hulpbehoevende oudere soms nog moet leven, dan praatten meerderen hier wel anders.

Iedere zorginstelling heeft een eigen buffer nodig om calamiteiten te kunnen opvangen. In deze instellingen moet alles van het door den Haag uitgekeerde budget doen. Als er iemand in een verpleeghuis en/of psychiatrisch ziekenhuis opgenomen wordt die een heel dure medicijntherapie heeft, moet dat uit het eigen buget betaald worden. Als er veel ziekte is, moeten zorgenden ingehuurd worden, de extra kosten die dit met zich meebrengt wordt ook uit het bedget betaald, evenzo onderhoud aan verstopte rioleringen.

Als je zegt dat het allemaal fout gaat, moet je eens een alternatief geven.

V.w.b. de PTT, zou het voor dat bedrijf weer remmend werken als deze belastingkwijtschelding niet toegekend zou worden, dat zou weer binnen dat bedrijf minder groei geven. En groei genereert weer arbeidsplaatsen. En dat zijn geen banen in goedkopeloonlanden daar post en telefoon en andere zaken op dat gebied in Nederland verwerkt moet worden.
----------------------------------


Ja.............so ?

Wat ik wel weet, is dat een gehandicapt kind dat thuiszorg nodig heeft, de ouders dus het dubbele moeten betalen, en lang moeten wachten.
Terwijl aan de andere kant, als ze het kind in een INRICHTING plaatsen, wat 2 ton per jaar kost het GEEN PROBLEEM is.

WAT is er mis met dit plaatje ?? :maf2:

En dit is dus de REALITEIT, want dat weet ik uit eigen ervaring binnen mijn familie.