PDA

Bekijk Volledige Versie : Ingezonden stuk tegen steun EU en VS aan Apartheidsmuur......



Rabi'ah.
18-02-04, 16:26
Ingezonden stuk

Geachte Redactie,

Ik heb met verbijstering kennisgenomen van het verzet van de EU en
de VS tegen een [adviserende] uitspraak van het Internationaal Hof
van Justitie in Den Haag met betrekking tot het al dan niet
legitieme karakter van de bouw van de Israelische Veiligheidsmuur.
De hiervoor aangevoerde argumentatie, dat een dergelijke uitspraak
het vredesproces in het Midden-Oosten zou doorkruisen snijdt geen
hout.
In de eerste plaats dient ieder vredesproces gebaseerd zijn op de
principes van het Internationaal Recht,waarop eveneens de uitspraken
van het Internationaal Hof gebaseerd zijn.
In de tweede plaats is de aanleiding tot de hearings voor het
Internationaal Hof, die op 23 februari een aanvang zullen nemen, de
door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen resolutie, waarbij
de bouw van de Israelische Muur veroordeeld wordt.
Een en ander is gebaseerd op het feit, dat deze Muur diep door bezet
Palestijns land ingaat, hetgeen niet alleen een flagrante schending
is van VN Veiligheidsraadresolutie 242 van 1967 [waarbij Israel werd
opgeroepen zich terug te trekken uit o.a. het in de juni-oorlog
bezette Palestijnse gebied], maar tevens tegen de bepaling van de
4de Conventie van Geneve, die stelt dat niets gedaan mag worden door
de bezettende macht om het geografische karakter van het bezette
gebied te veranderen.
Op grond hiervan heeft de Algemene Vergadering deze kwestie
doorverwezen naar het Internationaal Hof om tot een uitspraak te
komen.
Het verdient dan ook aanbeveling wanneer de EU en de VS blijk geven
van een groter respect voor het Internationaal Recht.

Astrid Essed
Amsterdam [Z-O]

bron: http://www.indymedia.nl

Chaya2
18-02-04, 16:39
Apartheidsmuur? Hoe verklaar je dan het feit dat er nog steeds een miljoen Arabieren aan Israëlische kant van "de muur" wonen, en Joden aan de 'Palestijnse' kant?

Anwaro
18-02-04, 16:57
Geplaatst door Chaya2
Apartheidsmuur? Hoe verklaar je dan het feit dat er nog steeds een miljoen Arabieren aan Israëlische kant van "de muur" wonen, en Joden aan de 'Palestijnse' kant?

Hoe verklaar je als dat zo is het nut van de muur? :blowen: En hoe wil je 'm dan noemen? Muur der verbroedering...

Chaya2
18-02-04, 17:02
Geplaatst door Anwaro
Hoe verklaar je als dat zo is het nut van de muur? :blowen:

Natuurlijk is dat zo! Simpel te verklaren: Arabische Israeli's zijn lang niet zo militant als hun "Palestijnse broeders". en sommige kolonisten lopen idd nog gevaar, maar als ze iedereen zouden moeten omvangen, zou het hek nog dieper in de gebieden moeten snijden.


Geplaatst door Anwaro

En hoe wil je 'm dan noemen? Muur der verbroedering...

Neuh..dacht meer aan het "hek van Arafat".

Anwaro
18-02-04, 17:08
Geplaatst door Chaya2
Natuurlijk is dat zo! Simpel te verklaren: Arabische Israeli's zijn lang niet zo militant als hun "Palestijnse broeders". en sommige kolonisten lopen idd nog gevaar, maar als ze iedereen zouden moeten omvangen, zou het hek nog dieper in de gebieden moeten snijden.

In de Israëlische gebieden! Jah, ik snap het probleem.


[i]Neuh..dacht meer aan het "hek van Arafat". [/B]

Ik weet dat je een fan van 'm bent maar om nou een hek naar 'm te vernoemen. Heb je al een Arafatposter boven je bed? :stout:

mark61
18-02-04, 17:17
Geplaatst door Anwaro
In de Israëlische gebieden! Jah, ik snap het probleem.

Lastig, zo'n hek door Tel Aviv.

Chaya2
18-02-04, 17:23
Geplaatst door Anwaro
In de Israëlische gebieden! Jah, ik snap het probleem.

Er zijn wat mensen die het Palestijnse gebieden noemen en het daarom veroordelen. Raar, ik weet het. :maroc: Maarre, ben blij dat je het begrijpt. Top!



Geplaatst door Anwaro

Ik weet dat je een fan van 'm bent maar om nou een hek naar 'm te vernoemen. Heb je al een Arafatposter boven je bed? :stout:

Nee, dat konden mijn pritt-buddies niet aan. :cheefbek:
Dus heb ik maar een poster van een Israelische soldaat bij de Klaagmuur boven mijn bed gehangen.
Hmm...

Anwaro
18-02-04, 17:40
Geplaatst door mark61
Lastig, zo'n hek door Tel Aviv.

Waarom? Is het dan nu lastig voor de Palestijnen?


Geplaatst door Chaya2
Er zijn wat mensen die het Palestijnse gebieden noemen en het daarom veroordelen. Raar, ik weet het. :maroc: Maarre, ben blij dat je het begrijpt. Top!

Nee, jij had het over Arabieren die aan de Israëlische kant van het hek wonen. Zouden ze het gebied waar die Arabieren wonen met de muur afbakenen dan gaat er een heel stuk van Israëlische grond naar de Palastijnse kant inclusief een stuk van Jeruzalem. Want daar wonen volgens mij ook Arabieren.



[i]Nee, dat konden mijn pritt-buddies niet aan. :cheefbek:
Dus heb ik maar een poster van een Israelische soldaat bij de Klaagmuur boven mijn bed gehangen.
Hmm... [/B]

Zionistische pritt-buddies, waar gaat dat heen met deze wereld?

lennart
18-02-04, 17:43
Geplaatst door Chaya2
Apartheidsmuur? Hoe verklaar je dan het feit dat er nog steeds een miljoen Arabieren aan Israëlische kant van "de muur" wonen, en Joden aan de 'Palestijnse' kant?

En op deze manier gaat Israel met die Arabieren om:
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/18FB7D67-7F52-44E9-8C5F-0E2AB9FE7799.htm

000NobelPrizes
18-02-04, 17:45
'Western Sahara was occupied by the Moroccan army. Morocco claimed the region on the basis of pre-colonial links, and annexed the economically viable areas. It has since spent considerable amounts on creating an infrastructure and establishing settlers there.
In 1983 the Organisation for African Unity proposed a ceasefire and a negotiated future for the state. Morocco agreed, but refused to deal directly with Polisario. A stalemate ensued when Morocco built a defensive wall of sand, stone, mines and bunkers running 1550 miles from south Morocco along the border with Mauritania. Between 1975 and 1987 it is estimated that 16,000 died.'

:fpetaf:

Anwaro
18-02-04, 18:06
Geplaatst door lennart
En op deze manier gaat Israel met die Arabieren om:
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/18FB7D67-7F52-44E9-8C5F-0E2AB9FE7799.htm

Dit is een voor Chaya zeer verdachte bron...

Qwertyno
18-02-04, 19:28
Geplaatst door 151 NobelPrizes
'Western Sahara was occupied by the Moroccan army. Morocco claimed the region on the basis of pre-colonial links, and annexed the economically viable areas. It has since spent considerable amounts on creating an infrastructure and establishing settlers there.
In 1983 the Organisation for African Unity proposed a ceasefire and a negotiated future for the state. Morocco agreed, but refused to deal directly with Polisario. A stalemate ensued when Morocco built a defensive wall of sand, stone, mines and bunkers running 1550 miles from south Morocco along the border with Mauritania. Between 1975 and 1987 it is estimated that 16,000 died.'

:fpetaf:
Dit zou de Israelische politiek moeten rechtvaardigen? :haha:
Ten eerste is dit absoluut niet te vergelijken met MO-conflict.
Politiek, geschiedkundig, etnisch, religieus en enz.




http://www.sitesatlas.com/Atlas/Pol/B12.gif
http://nl.wikipedia.org/upload/f/f4/Western_sahara_sm03.jpg

Westelijke Sahara

De Westelijke Sahara is het land dat voorheen als kolonie van Spanje bekend stond als de Spaanse Sahara. Het ligt in Noord-Afrika, ten zuidwesten van Marokko en ten noordwesten van Mauretanië. De Canarische eilanden liggen ten noordwesten van de Westelijke Sahara. In juli 2003 heeft de Westelijke Sahara ongeveer 261.794 inwoners. De oppervlakte ervan beslaat ongeveer 266.000 vierkante kilometer.

De inwoners van de Westelijke Sahara zijn Arabieren en moslims. Zij worden doorgaans Sahrawi's genoemd, hun land is genoemd naar de grootste woestijn van de wereld: de Sahara. Het woord Sahrawi betekent letterlijk inwoner van de Sahara of woestijninwoner.

Toen de Spanjaarden deze kolonie verlieten, vielen legers van Mauretanië en Marokko het in 1976 ongeveer gelijktijdig binnen. Mauretanië bezette eenderde deel van het land, en Marokko tweederde deel ervan. Bij de aanval van Marokkaanse strijdkrachten stierven door bombardementen met fosfor en napalm 25.000 Sahrawi's. In 1979 trok Mauretanië zich onder druk van het Polisario Front uit het bezette gebied terug, waarop Marokko de overige eenderde deel van het land ook bezetten, en waarmee dus de gehele westelijke sahara door dit land bezet raakten.

De reden die vaak aangevoerd wordt voor deze bezetting, is dat het gebied ooit deel uitmaakte van hetzelfde rijk der Almoravieden waar ook Marokko toen deel van uitmaakte. Dit geldt ook voor Algerije en Mauretanië, dus het is misschien niet verwonderlijk dat het laatste land de Westelijke Sahara ook enige tijd bezet hield.

Veel van de inwoners van de Westelijke Sahara vluchtten op de bezetting naar het naburige Algerije, waar ze tot de dag van vandaag in tenten de vluchtelingenstatus hebben, en in 2002 zelfs geconstateerd werd, dat er ondervoeding dreigde voor velen van hen. De vluchtelingenkampen in Algerije staan onder toezicht van het Polisario Front, een guerillaleger dat opgericht is in 1973 en dat strijdt voor de bevrijding van de Westelijke Sahara van Spaanse, Marokkaanse en (gedurende de vier jaren dat ook Mauretanië een deel van het land bezette) Mauretaanse overheersing.

De Verenigde Naties hebben troepen gestationeerd in de Westelijke Sahara en bewerkstelligden een staakt-het-vuren in september 1991. De VN probeert middels een referendum te bepalen, of de Westelijke Sahara onafhankelijkheid moet krijgen, maar dit referendum is al diverse malen uitgesteld.

www.wikipedia.nl



Ten tweede het is grappig om te zien hoe sommige zoeken en zoeken om maar goed te praten of te rechtvaardigen.
ALs je niets hebt, dan heb je gewoon niets dan alleen lucht, verdraaingen, drogredenen of leugens.

freya
18-02-04, 20:30
Geplaatst door Chaya2
Apartheidsmuur? Hoe verklaar je dan het feit dat er nog steeds een miljoen Arabieren aan Israëlische kant van "de muur" wonen, en Joden aan de 'Palestijnse' kant?

Joden aan de Palestijnse kant?!

Nou die muur wordt precies zo gebouwd dat alle joden aan Israelische kant komen te wonen. Kijk eens naar die mooie kronkellijn, precies om alle nederzettingen, waterbronnen en vruchtbaar land heen :moe:

http://stopthewall.org/enginefileuploads/poster_map__695.jpg

850
18-02-04, 20:57
Geplaatst door Qwertyno
Dit zou de Israelische politiek moeten rechtvaardigen? :haha:
Ten eerste is dit absoluut niet te vergelijken met MO-conflict.
Politiek, geschiedkundig, etnisch, religieus en enz.

Ten tweede het is grappig om te zien hoe sommige zoeken en zoeken om maar goed te praten of te rechtvaardigen.
ALs je niets hebt, dan heb je gewoon niets dan alleen lucht, verdraaingen, drogredenen of leugens.

Ik geloof dat hij bedoelde te laten zien dat de marokkanen zelf er ook wat van kunnen als het gaat om muren en bezetten..........

mark61
18-02-04, 22:15
Geplaatst door Anwaro
Waarom? Is het dan nu lastig voor de Palestijnen?

Jah hoe moeten ze dan op het strand komen?

RinC
18-02-04, 22:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Ingezonden stuk

Geachte Redactie,

Ik heb met verbijstering kennisgenomen van het verzet van de EU en
de VS tegen een [adviserende] uitspraak van het Internationaal Hof
van Justitie in Den Haag met betrekking tot het al dan niet
legitieme karakter van de bouw van de Israelische Veiligheidsmuur.
De hiervoor aangevoerde argumentatie, dat een dergelijke uitspraak
het vredesproces in het Midden-Oosten zou doorkruisen snijdt geen
hout.
In de eerste plaats dient ieder vredesproces gebaseerd zijn op de
principes van het Internationaal Recht,waarop eveneens de uitspraken
van het Internationaal Hof gebaseerd zijn.
In de tweede plaats is de aanleiding tot de hearings voor het
Internationaal Hof, die op 23 februari een aanvang zullen nemen, de
door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen resolutie, waarbij
de bouw van de Israelische Muur veroordeeld wordt.
Een en ander is gebaseerd op het feit, dat deze Muur diep door bezet
Palestijns land ingaat, hetgeen niet alleen een flagrante schending
is van VN Veiligheidsraadresolutie 242 van 1967 [waarbij Israel werd
opgeroepen zich terug te trekken uit o.a. het in de juni-oorlog
bezette Palestijnse gebied], maar tevens tegen de bepaling van de
4de Conventie van Geneve, die stelt dat niets gedaan mag worden door
de bezettende macht om het geografische karakter van het bezette
gebied te veranderen.
Op grond hiervan heeft de Algemene Vergadering deze kwestie
doorverwezen naar het Internationaal Hof om tot een uitspraak te
komen.
Het verdient dan ook aanbeveling wanneer de EU en de VS blijk geven
van een groter respect voor het Internationaal Recht.

Astrid Essed
Amsterdam [Z-O]

bron: http://www.indymedia.nl

Goed stuk :duim:

Heb het ook gisteren in de metro gelezen ;)

-Y-

jans
18-02-04, 23:04
En op deze manier gaat Israel met die Arabieren om
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/18FB7D67-7F52-44E9-8C5F-0E2AB9FE7799.htm

Aljazeera is natuurlijk erg betrouwbaar.........


Het verdient dan ook aanbeveling wanneer de EU en de VS blijk geven van een groter respect voor het Internationaal Recht.

Het houden aan de mensenrechten en internationaal recht is iets waar het in de arabische wereld totaal aan ontbreekt. Wie de schoen past trekke hem aan.

Anwaro
18-02-04, 23:08
Geplaatst door jans
Aljazeera is natuurlijk erg betrouwbaar.........

Niet alleen voor Chaya dus!
Tja ik neem aan dat jij meer vertrouwd op CNN...?


[i]Het houden aan de mensenrechten en internationaal recht is iets waar het in de arabische wereld totaal aan ontbreekt. Wie de schoen past trekke hem aan. [/B]

Nou nee. Die schoenen zijn ons te groot. Stuur ze maar door naar de VS. :rolleyes:

jans
18-02-04, 23:12
Nou nee. Die schoenen zijn ons te groot. Stuur ze maar door naar de VS.

Ontkenningsfase ?? :loog:

Anwaro
18-02-04, 23:13
Geplaatst door jans
Ontkenningsfase ?? :loog:

Ik niet! Jij?

Bl@nche
19-02-04, 13:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Ingezonden stuk

Geachte Redactie,

Ik heb met verbijstering kennisgenomen van het verzet van de EU en
de VS tegen een [adviserende] uitspraak van het Internationaal Hof
van Justitie in Den Haag met betrekking tot het al dan niet
legitieme karakter van de bouw van de Israelische Veiligheidsmuur.
De hiervoor aangevoerde argumentatie, dat een dergelijke uitspraak
het vredesproces in het Midden-Oosten zou doorkruisen snijdt geen
hout.
In de eerste plaats dient ieder vredesproces gebaseerd zijn op de
principes van het Internationaal Recht,waarop eveneens de uitspraken
van het Internationaal Hof gebaseerd zijn.
In de tweede plaats is de aanleiding tot de hearings voor het
Internationaal Hof, die op 23 februari een aanvang zullen nemen, de
door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen resolutie, waarbij
de bouw van de Israelische Muur veroordeeld wordt.
Een en ander is gebaseerd op het feit, dat deze Muur diep door bezet
Palestijns land ingaat, hetgeen niet alleen een flagrante schending
is van VN Veiligheidsraadresolutie 242 van 1967 [waarbij Israel werd
opgeroepen zich terug te trekken uit o.a. het in de juni-oorlog
bezette Palestijnse gebied], maar tevens tegen de bepaling van de
4de Conventie van Geneve, die stelt dat niets gedaan mag worden door
de bezettende macht om het geografische karakter van het bezette
gebied te veranderen.
Op grond hiervan heeft de Algemene Vergadering deze kwestie
doorverwezen naar het Internationaal Hof om tot een uitspraak te
komen.
Het verdient dan ook aanbeveling wanneer de EU en de VS blijk geven
van een groter respect voor het Internationaal Recht.

Astrid Essed
Amsterdam [Z-O]

bron: http://www.indymedia.nl

Ze zijn daar maar raar bezig. Zomaar ergens een muur neerzetten! Eigenaardige man die eh Sharon :vingers:

Chaya2
19-02-04, 13:41
Geplaatst door Anwaro
Niet alleen voor Chaya dus!
Tja ik neem aan dat jij meer vertrouwd op CNN...?

Daar sluit ik me bij aan, ja. CNN is stukken betrouwbaarder.



Geplaatst door Anwaro

Nou nee. Die schoenen zijn ons te groot. Stuur ze maar door naar de VS. :rolleyes:

De schoenen zijn bedoeld voor de Arabische landen.

Chaya2
19-02-04, 13:42
Geplaatst door Bl@nche
Ze zijn daar maar raar bezig. Zomaar ergens een muur neerzetten! Eigenaardige man die eh Sharon :vingers:

Domme reactie. "zomaar" doen ze dat. Zomaar geven ze al die miljoenen uit. Ja hoor, wat jij wilt.

Rabi'ah.
19-02-04, 16:13
Goed stuk :duim:

Heb het ook gisteren in de metro gelezen :wink:
-Y-

:) :strik:

Rabi'ah.
19-02-04, 16:17
Aljazeera is natuurlijk erg betrouwbaar.........

Toevallig wel ja :moe:. Wereldwijd erkend als één van de besten.


Het houden aan de mensenrechten en internationaal recht is iets waar het in de arabische wereld totaal aan ontbreekt. Wie de schoen past trekke hem aan

Ik dacht dat de meesten van ons in groep 1 van de basisschool al hadden geleerd dat "hij doet het ook" geen argument is. :rolleyes: :rolleyes: :moe: :moe: Het feit dat veel Arabische landen de mensenrechten en het Internationaal Recht niet respecteren, geeft de EU, de VS en Israël nog niet het recht om hetzelfde te doen. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

taouanza
19-02-04, 16:19
Geplaatst door Chaya2
Natuurlijk is dat zo! Simpel te verklaren: Arabische Israeli's zijn lang niet zo militant als hun "Palestijnse broeders". en sommige kolonisten lopen idd nog gevaar, maar als ze iedereen zouden moeten omvangen, zou het hek nog dieper in de gebieden moeten snijden.



Neuh..dacht meer aan het "hek van Arafat".


Wat zijn kolonisten?

Qwertyno
19-02-04, 16:36
Geplaatst door 850
Ik geloof dat hij bedoelde te laten zien dat de marokkanen zelf er ook wat van kunnen als het gaat om muren en bezetten..........

en ik zei:


Geplaatst door Qwertyno
Dit zou de Israelische politiek moeten rechtvaardigen?
Ten eerste is dit absoluut niet te vergelijken met MO-conflict.
Politiek, geschiedkundig, etnisch, religieus en enz.

Ten tweede het is grappig om te zien hoe sommige zoeken en zoeken om maar goed te praten of te rechtvaardigen.
ALs je niets hebt, dan heb je gewoon niets dan alleen lucht, verdraaingen, drogredenen of leugens.

andere omstandigheden, geschiedenis, soort bezetting, bevolking, leeftijd van de situatie en enz..
heel simpel is niet te vergelijken en zeker niet een rechtvaardiging voor de politiek in Israel.

Chaya2
19-02-04, 16:39
Geplaatst door taouanza
Wat zijn kolonisten?

Zo worden Joden die in Judea en Samaria, aka de Westbank wonen, weleens genoemd. Een gebied dat volgens een groot deel van de wereldopinie Judenrein moet worden. :nerveus:

Chaya2
19-02-04, 16:40
Geplaatst door Qwertyno
en ik zei:



andere omstandigheden, geschiedenis, soort bezetting, bevolking, leeftijd van de situatie en enz..
heel simpel is niet te vergelijken en zeker niet een rechtvaardiging voor de politiek in Israel.

Zeker. Marokko is veel erger met de totaal ongerechtvaardige bezetting en muur.

taouanza
19-02-04, 16:41
Geplaatst door Chaya2
Zo worden Joden die in Judea en Samaria, aka de Westbank wonen, weleens genoemd. Een gebied dat volgens een groot deel van de wereldopinie Judenrein moet worden. :nerveus:

En nou in het Nederlands.En vertel hoe gaat dat in zijn werking?
Waar komen ze vandaan hoelang wonen ze daar enz enz

Chaya2
19-02-04, 16:42
Geplaatst door Rabi'ah.

Ik dacht dat de meesten van ons in groep 1 van de basisschool al hadden geleerd dat "hij doet het ook" geen argument is. :rolleyes: :rolleyes: :moe: :moe: Het feit dat veel Arabische landen de mensenrechten en het Internationaal Recht niet respecteren, geeft de EU, de VS en Israël nog niet het recht om hetzelfde te doen. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Toch wel ironisch dan, hè, dat het uitgerekend de Arabische staten zijn die een proces tegen Israel op touw zetten - puur en alleen om Israel aan de schandpaal te nagelen, want IEDEREEN weet dat het niks uitmaakt wat de uitspraak is.

Chaya2
19-02-04, 16:43
Geplaatst door taouanza
En nou in het Nederlands.En vertel hoe gaat dat in zijn werking?
Waar komen ze vandaan hoelang wonen ze daar enz enz

Sommigen wonen er al decennia, sommigen nog langer. Waar ze vandaan komen? Van over de hele wereld, maar ook uit Israël zelf. Hoe gaat dat in z'n werk? Simpel, ze pakken de verhuiswagen en..

taouanza
19-02-04, 16:51
Geplaatst door Chaya2
Sommigen wonen er al decennia, sommigen nog langer. Waar ze vandaan komen? Van over de hele wereld, maar ook uit Israël zelf. Hoe gaat dat in z'n werk? Simpel, ze pakken de verhuiswagen en..

en en en?

Chaya2
19-02-04, 16:54
Geplaatst door taouanza
en en en?

..en dan starten ze de wagen, en dan gaan ze rijen, en dan komen ze bij een mooi dorpje, ze begroeten hun nieuwe, Palestijnse buurtgenoten en ze gaan gezellig wonen.
Dacht dat je wel ietsje meer fantasie zou hebben, valt me tegen taouanza..

taouanza
19-02-04, 16:56
Geplaatst door Chaya2
..en dan starten ze de wagen, en dan gaan ze rijen, en dan komen ze bij een mooi dorpje, ze begroeten hun nieuwe, Palestijnse buurtgenoten en ze gaan gezellig wonen.
Dacht dat je wel ietsje meer fantasie zou hebben, valt me tegen taouanza..

gezellig? vertel?

Qwertyno
19-02-04, 17:05
Geplaatst door Chaya2
Toch wel ironisch dan, hè, dat het uitgerekend de Arabische staten zijn die een proces tegen Israel op touw zetten - puur en alleen om Israel aan de schandpaal te nagelen, want IEDEREEN weet dat het niks uitmaakt wat de uitspraak is.



Door Sebastiaan Gottlieb, 5 februari 2004


De Nederlandse regering heeft Israël opgeroepen de veiligheidsmuur langs de Palestijnse gebieden weer af te breken. Tegelijkertijd vraagt de regering-Balkenende aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag om af te zien van een advies over de wettigheid van de muur. Met dit standpunt volgt Nederland de opstelling van de Verenigde Staten en de Europese Unie.

De Nederlandse regering ziet weinig heil in een advies van het Internationaal Gerechtshof over de bouw van de Israëlische veiligheidsmuur. Volgens het Kabinet maakt zo'n uitspraak de situatie in het Midden-Oosten er alleen maar gecompliceerder op. Nederland en de overige EU-landen zijn bang dat de politieke dialoog met Israël en de Palestijnen op die manier nog moeilijker wordt. PvdA-buitenlandwoordvoerder Bert Koenders heeft weinig begrip voor die opstelling van de Nederlandse regering. Hij vindt het verbazingwekkend dat het kabinet Israël oproept de muur af te breken, maar over deze kwestie geen juridische uitspraak wil van het Gerechtshof. Een advies van het Hof kan volgens Koenders juist een zinnige bijdrage leveren aan de discussie. De vrees dat daarmee de politieke dialoog in het Midden-Oosten wordt bemoeilijkt, lijkt hem onterecht. Die dialoog levert sowieso veel te weinig op, de afgelopen jaren is daar nauwelijks vooruitgang meegeboekt.

Wie is verantwoordelijk
Het was de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, die het Internationaal Gerechtshof vroeg advies te geven over de juridische gevolgen van de veiligheidsmuur. Vorig jaar december werd daartoe een resolutie aanvaard met 90 stemmen voor, 74 onthoudingen en 8 tegen. Net als de andere landen van de Europese Unie onthield Nederland zich van stemming . Volgens het Handvest van de Verenigde Naties heeft de Veiligheidsraad de eerste verantwoordelijkheid met betrekking tot vragen over internationale vrede en veiligheid. In de jaren vijftig deed zich de vraag voor wie er verantwoordelijk is als de Veiligheidsraad geen uitspraak doet, bijvoorbeeld wegens politieke tegenstellingen of omdat er een veto is uitgesproken. In dat geval heeft de Algemene Vergadering de zogeheten tweede verantwoordelijkheid en kan beslissingen nemen over ingrijpen in internationale conflicten.

In het geval van een advies over de Israëlische veiligheidsmuur heeft de Algemene Vergadering in feite ook die tweede verantwoordelijkheid. De Veiligheidsraad houdt de situatie in het Midden-Oosten dan wel nauwlettend in de gaten, maar doet eigenlijk verder niets. Bovendien gaat het om een àdvies van het Internationaal Gerechtshof en niet om een bèsluit om in te grijpen bij de bouw van de muur. Procedurele bezwaren tegen een advies van het Hof lijken er dus niet echt te zijn. Het is een politieke keuze om Israël niet te confronteren met een uitspraak van het Gerechtshof.

Jammer
De rechters van het Gerechtshof kunnen zelf besluiten geen advies uit te brengen als dat naar hun oordeel in eerste instantie toch een kwestie is voor de Veiligheidsraad, of als zo'n advies niet van belang is voor het werk van de Algemene Vergadering. Voor de ontwikkeling van het internationale recht zou het heel jammer zijn als het Gerechtshof besluit de zaak niet in behandeling te nemen. Een uitspraak over de bouw van de muur door Israël heeft namelijk niet alleen gevolgen voor Israël. Er wordt ook antwoord gegeven op algemene rechtsvragen over bijvoorbeeld zelfverdediging; hoe ver mag een staat gaan, wat mag wel en wat niet. Of over de verplichtingen die een staat heeft ten aanzien van de burgerbevolking die in bezet gebied woont. Antwoorden op dat soort vragen zijn van groot belang voor de hele internationale samenleving.

Als het Gerechtshof wel besluit een advies te geven, is het overigens nog maar de vraag of dat gevolgen voor heeft voor Israël. Stel dat gezegd wordt dat de muur een schending is van het internationale recht, dan zal Israël heus niet meteen beginnen met het afbreken van de muur. Israël heeft wel vaker resoluties van de Veiligheidsraad of de Algemene Vergadering naast zich neergelegd. Bovendien betreft dit geen bèsluit van het Hof, maar een advies.

Chaya2
19-02-04, 17:08
Wat is je punt Qwer? Mijn punt kan ik waarschijnlijk niet maken omdat de f**king moddereters weghalen wat hen niet bevalt.

F*** them :fuckit2:

Anwaro
19-02-04, 17:09
Geplaatst door Chaya2
Daar sluit ik me bij aan, ja. CNN is stukken betrouwbaarder.

Ja en zo objectief hè?



[i]De schoenen zijn bedoeld voor de Arabische landen. [/B]

Wij hebben ze al gepast en echt de pasvorm is verschrikkelijk... veel meer op westerse leest geschoeid.

Chaya2
19-02-04, 17:12
Geplaatst door Anwaro
Ja en zo objectief hè?



Objectief genoeg, ja.

Anwaro
19-02-04, 17:15
Geplaatst door Chaya2
Objectief genoeg, ja.

Heerlijk! Die naiviteit :slapen:

Qwertyno
19-02-04, 17:47
Geplaatst door Chaya2
Wat is je punt Qwer? Mijn punt kan ik waarschijnlijk niet maken omdat de f**king moddereters weghalen wat hen niet bevalt.

F*** them :fuckit2:

ohhh.. en ik maar denken dat jij em had verwijderd.

verder is mijn punt dat de Algemene Vergadering van de VN met 90 landen heeft gevraagd om een advies aan het Internationaal Gerechtshof.

en dat deze zaak dus niet iets is van Arabische landen vs Israel.

Rabi'ah.
19-02-04, 18:06
Geplaatst door Chaya2
Wat is je punt Qwer? Mijn punt kan ik waarschijnlijk niet maken omdat de f**king moddereters weghalen wat hen niet bevalt.

F*** them

Gaat het wel Chaya bubeleh? Vermoeiend is dat altijd he, om je ware aard verborgen te houden.........:rolleyes: :stout: :lekpuh: :maf: Hebben wel meer zionisten last van.... In de twintiger jaren, toen de zionisten nog deden voorkomen dat zij geen excluxief joodse staat wensten en de rechten van de Palestijnen respecteerden was een veel gehoord gezegde onder diezelfde lui: "Never talk about it, always think about it." Niet altijd even makkelijk he, huichelen? :droef:

Groetjes,

Rabiah.

Chaya2
19-02-04, 21:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Gaat het wel Chaya bubeleh? Vermoeiend is dat altijd he, om je ware aard verborgen te houden.........:rolleyes: :stout: :lekpuh: :maf:


Inderdaad, ontzettend frustrerend. De moddies hier zijn :zegniets:


Geplaatst door Rabi'ah.
Hebben wel meer zionisten last van.... In de twintiger jaren, toen de zionisten nog deden voorkomen dat zij geen excluxief joodse staat wensten en de rechten van de Palestijnen respecteerden was een veel gehoord gezegde onder diezelfde lui: "Never talk about it, always think about it." Niet altijd even makkelijk he, huichelen? :droef:

Groetjes,

Rabiah.

Nee, 't is niet makkelijk. Sowieso ben ik allergisch voor onrecht. ARGHHH :schreeuw: :schreeuw: :schreeuw:
:fpotver:

zo..nu eerst een Bavaria

Chaya2
19-02-04, 21:22
Geplaatst door Qwertyno
ohhh.. en ik maar denken dat jij em had verwijderd.

verder is mijn punt dat de Algemene Vergadering van de VN met 90 landen heeft gevraagd om een advies aan het Internationaal Gerechtshof.

en dat deze zaak dus niet iets is van Arabische landen vs Israel.

Check maar eens wie een verzoek ingediend hebben aan het Hof geen uitspraak te doen, en wie er tegen Israël gaan getuigen.

jans
20-02-04, 00:03
Ik dacht dat de meesten van ons in groep 1 van de basisschool al hadden geleerd dat "hij doet het ook" geen argument is. Het feit dat veel Arabische landen de mensenrechten en het Internationaal Recht niet respecteren, geeft de EU, de VS en Israël nog niet het recht om hetzelfde te doen.

nee maar dan ben ik van mening dat de arabische staten ook niet mogen getuigen bij het proces. Of wel ??.

Ken je het spreekwoord van de balk en de splinter?? zo niet zoek het eens op, draagt bij aan je ontwikkeling.

Al Sawt
20-02-04, 02:04
Geplaatst door jans


Ken je het spreekwoord van de balk en de splinter?? zo niet zoek het eens op, draagt bij aan je ontwikkeling. En misschien moet jij het op je zelf reflecteren.

freya
20-02-04, 06:45
Geplaatst door Chaya2
Toch wel ironisch dan, hè, dat het uitgerekend de Arabische staten zijn die een proces tegen Israel op touw zetten - puur en alleen om Israel aan de schandpaal te nagelen, want IEDEREEN weet dat het niks uitmaakt wat de uitspraak is.

Wel ironisch dat zionisten heel goed weten dat een behandeling van deze zaak door een internationale groep onafhankelijke rechters, zal leiden tot het aan de schandpaal nagelen van het beleid van Israel.

ook jij weet dus heel goed dat Israel helemaal fout zit met die muur en bezig is met het schenden van allerlei internationale rechtsregels met de bouw hiervan.

freya
20-02-04, 21:11
Geplaatst door freya
Wel ironisch dat zionisten heel goed weten dat een behandeling van deze zaak door een internationale groep onafhankelijke rechters, zal leiden tot het aan de schandpaal nagelen van het beleid van Israel.

ook jij weet dus heel goed dat Israel helemaal fout zit met die muur en bezig is met het schenden van allerlei internationale rechtsregels met de bouw hiervan.

Chaya, deze topic gaat ook over de muur en israel hoor!

Dat soort topics moet jij toch altijd in reageren :hihi:

Chaya2
20-02-04, 21:18
Geplaatst door freya
Chaya, deze topic gaat ook over de muur en israel hoor!

Dat soort topics moet jij toch altijd in reageren :hihi:

Grapjasje. :hihi:
Ik ko-hooom!

Chaya2
20-02-04, 21:21
Geplaatst door freya
Wel ironisch dat zionisten heel goed weten dat een behandeling van deze zaak door een internationale groep onafhankelijke rechters, zal leiden tot het aan de schandpaal nagelen van het beleid van Israel.

ook jij weet dus heel goed dat Israel helemaal fout zit met die muur en bezig is met het schenden van allerlei internationale rechtsregels met de bouw hiervan.

Je moet wel blind zijn om de bedoelingen van de Arabieren met dit proces niet te doorzien. Gelukkig doorzien de VS en de EU het ook. Het is een publiciteitscircus tegen Israel, niet bedoeld om iets te laten gebeuren.

freya
20-02-04, 21:21
Geplaatst door Chaya2
Grapjasje. :hihi:
Ik ko-hooom!

Ik begrijp het je moest eerst even het CIDI om advies vragen :blowen:

freya
21-02-04, 08:11
Geplaatst door Chaya2
Je moet wel blind zijn om de bedoelingen van de Arabieren met dit proces niet te doorzien. Gelukkig doorzien de VS en de EU het ook. Het is een publiciteitscircus tegen Israel, niet bedoeld om iets te laten gebeuren.

Als Israel werkelijk in haar recht zou staan, met de bouw van die muur, dan hoefde er niet vanalles uit de kast getrokken te worden om tegen het internationaal recht te protesteren

How low can you go?!
Protesteren tegen het voorleggen van een zaak aan onafhankelijke rechters.
Israel weet dat ze goed fout zitten en ze scheiten in hun broek daar als ze denken aan een rijtje duidelijke juridische consequenties hiervan.

Het ICJ is alleen maar om een advies gevraagd, tot een echte rechtzaak zal het nooit kunnen komen omdat de aanklagers niet eens een eigen staat hebben en dus geen partij kunnen zijn bij dit hof :jammer:
Maar zelfs dit ziet Israel al een enorme bedreiging, bang dat steeds meer mensen gaan inzien wat voor schurkenstaat het eigenlijk is.